
Maar gelukkig is het niet normaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
XiiaaooNaa schreef:Overstappen is simpel, gewoon bij de nieuwe apotheek naar binnen lopen en daar het inschrijfformulier invullen.
Daar vragen ze waarschijnlijk of je toestemming geeft dat ze je gegevens opvragen en je uitschrijven bij de oude apotheek.
Hoef je zelf eigenlijk verder niks te doen.
Wat je kan doen mocht je toch nog langs de oude moeten is vragen of ze je Actuele Medicatieoverzicht voor je willen printen. (1 minuut werk en kan direct, voor als ze er oliebol over doen)
Die kan je dan aan de nieuwe apotheek geven.
_San87_ schreef:Is dat niet juist het werk van een apotheek? Bijhouden welke medicijnen in welke hoeveelheid een patiënt heeft?
En in principe wel communiceren... Mooi. Maar een patiënt heeft niet altijd een keuze qua medicatie, lijkt me? Het leveren van medicatie voor patiënten is toch de kerntaak van een apotheek? Als een bepaald medicijn er niet is, meedenken en overleggen wat wel mogelijk is?
Het is nogal wat dat iemand die zo afhankelijk is van haar medicatie, wat niet uit vrije keuze is of zo, zo aan haar lot over wordt gelaten. Als TS niet zelf op tijd is gaan bellen had ze een nog groter probleem gehad.
XiiaaooNaa schreef:Het is trouwens voor iedereen met (veel) chronische medicatie handig een Actueel Medicatieoverzicht thuis te hebben.![]()
Tip!
Zo weet je precies wat de apotheek over je in het systeem heeft staan qua medicatie.
Kaatje_S schreef:Als iemand zegt 'ik heb nog voor 3 weken, zet het maar in bestelling', dan geven we wel altijd aan dat ze zelf wel in de gaten moeten houden dat ze niet mis gaan grijpen. Er zijn beperkingen aan het kunnen bijhouden van álle mensen of ze wellicht nog wel of niet genoeg hebben.
Shadow0 schreef:Kaatje_S schreef:Als iemand zegt 'ik heb nog voor 3 weken, zet het maar in bestelling', dan geven we wel altijd aan dat ze zelf wel in de gaten moeten houden dat ze niet mis gaan grijpen. Er zijn beperkingen aan het kunnen bijhouden van álle mensen of ze wellicht nog wel of niet genoeg hebben.
Als mensen zeggen dat ze nog voor 3 weken hebben, dan denk ik dat je dat wel als gegeven mag nemen. Maar als je hebt dan bestelt, dan moet het na die 3 weken wel klaar liggen, of ze moeten gebeld zijn dat het er niet is, en wat de alternatieven zijn.
Daar pas achter komen als ze aan de balie staan na die 3 weken is in elk geval niet aanvaardbaar.
Kaatje_S schreef:En als deze mensen dus zeggen - na een heel - gesprek 'zet maar in bestelling, ik heb nu nog even genoeg' , dán geven we aan dat ze wel zelf tijdig even contact op moeten nemen als ze van ons nog niks gehoord hebben. Want dan hebben wij ook nog de tijd om dus evt een alternatief te regelen.
Citaat:Het kan ook voorkomen dat iemand dan zelf met zijn/haar behandelaar contact op moet nemen, om te kijken wat bij die persoon het best passende alternatief is. Wij zijn geen artsen, dus we mogen niet zelf zomaar wat voorschrijven.
XiiaaooNaa schreef:Nee niet mee eens. Mensen moeten hun eigen medicijnen op orde hebben.
Citaat:Een apotheek levert en controleert medicijnen en daar stopt het.
Citaat:Heb echt vaak gezien dat mensen nieteens weten wat ze waarvoor slikken. Schrik je van toch? Je weet toch wel wat je inneemt en überhaupt waarvoor?
Citaat:Die bellen de arts al medicijnen niet matchen of als er wat aan de hand is met het recept.
Citaat:De werkdruk is echt onwijs hoog in de apotheek, en als je dat ook nog zou moeten doen is er nogmeer frustratie over wachttijden.
Shadow0 schreef:Citaat:Het kan ook voorkomen dat iemand dan zelf met zijn/haar behandelaar contact op moet nemen, om te kijken wat bij die persoon het best passende alternatief is. Wij zijn geen artsen, dus we mogen niet zelf zomaar wat voorschrijven.
Jullie hebben geen telefoon om die arts zelf te bellen en om dit soort zaken direct door te spreken? (Er zijn ongetwijfeld situaties waarbij het nuttig is om dit wel via de patient te doen, maar in veel meer situaties heeft de patient niets nuttigs toe te voegen aan dit verhaal: de arts weet wat er nodig is, de apotheek weet wat er leverbaar is, de patient weet allebei niet. Dan ben je hooguit een soort postduif. Directe communicatie is zoveel sneller en zinvoller.)