Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 22:56

Ik kan het dan online niet aanklikken, dan is het niet bestelbaar. En vroeger werd ik gebeld als ik recept ingeleverd had dat ik nog moest hebben. Heb dus heel slecht een hele tijd ook de anticonceptie via huisarts aangevraagd := Dat kon via de telefoon en anders bleef ik heen en weer rijden en geweigerd worden.

Maar gelukkig is het niet normaal :') Ik ga morgen een andere apotheek regelen haha. Even uitzoeken hoe dat moet.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:59

Overstappen is simpel, gewoon bij de nieuwe apotheek naar binnen lopen en daar het inschrijfformulier invullen.
Daar vragen ze waarschijnlijk of je toestemming geeft dat ze je gegevens opvragen en je uitschrijven bij de oude apotheek.

Hoef je zelf eigenlijk verder niks te doen.
Wat je kan doen mocht je toch nog langs de oude moeten is vragen of ze je Actuele Medicatieoverzicht voor je willen printen. (1 minuut werk en kan direct, voor als ze er oliebol over doen)
Die kan je dan aan de nieuwe apotheek geven.
Laatst bijgewerkt door XiiaaooNaa op 16-01-23 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:02

Ik woonde tot vorig jaar vlakbij de apotheek en nu woon ik een stuk verderop maar ik vind het moeilijk om over te stappen, idem met de ha waar ik al 55 jaar patiënt ben.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:04

Het is trouwens voor iedereen met (veel) chronische medicatie handig een Actueel Medicatieoverzicht thuis te hebben. :)

Tip!
Zo weet je precies wat de apotheek over je in het systeem heeft staan qua medicatie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:06

XiiaaooNaa schreef:
Overstappen is simpel, gewoon bij de nieuwe apotheek naar binnen lopen en daar het inschrijfformulier invullen.
Daar vragen ze waarschijnlijk of je toestemming geeft dat ze je gegevens opvragen en je uitschrijven bij de oude apotheek.

Hoef je zelf eigenlijk verder niks te doen.
Wat je kan doen mocht je toch nog langs de oude moeten is vragen of ze je Actuele Medicatieoverzicht voor je willen printen. (1 minuut werk en kan direct, voor als ze er oliebol over doen)
Die kan je dan aan de nieuwe apotheek geven.

Ik ben onlangs overgestapt van apotheek. Dat moest ik ook wel bij mijn oude apotheek melden. Zij moeten mijn toestemming hebben om mijn gegevens door te sturen naar een andere apotheek.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:09

Dat kan ook, of je hebt dus al toestemming geven schriftelijk aan de nieuwe apotheek.
Die sturen dat dan door naar de oude zodat die zien dat je toestemming gegeven hebt.
Is een stukje service van de nieuwe apotheek die het regelen voor de patiënt.

Hoe dan ook moet er inderdaad toestemming gegeven zijn gegevens door te sturen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:19

_San87_ schreef:
Is dat niet juist het werk van een apotheek? Bijhouden welke medicijnen in welke hoeveelheid een patiënt heeft?

En in principe wel communiceren... Mooi. Maar een patiënt heeft niet altijd een keuze qua medicatie, lijkt me? Het leveren van medicatie voor patiënten is toch de kerntaak van een apotheek? Als een bepaald medicijn er niet is, meedenken en overleggen wat wel mogelijk is?

Het is nogal wat dat iemand die zo afhankelijk is van haar medicatie, wat niet uit vrije keuze is of zo, zo aan haar lot over wordt gelaten. Als TS niet zelf op tijd is gaan bellen had ze een nog groter probleem gehad :.

Mensen die chronische medicatie gebruiken kunnen inderdaad gebruik maken van herhaalservice. Dan krijgen ze medicatie voor 3 of 6 maanden mee en voordat het op is wordt het automatisch weer besteld. Dit kan niet met álle medicatie, maar met veel wel.
Wil iemand hier geen gebruik van maken, dan moet men zelf tijdig opnieuw bestellen.

En uiteraard bij medische noodzaak overleggen we altijd wanneer het niet voorradig is, of niet leverbaar is. Dit kan dan evt. door het halveren van tabletten met een hogere sterkte, of 2 tabletten van een lagere sterkte bijvoorbeeld. Als een grondstof er niet is wordt het al lastiger. En we hebben ook niet alle vrijheid, wanneer er een soortgelijk middel wel is, moet de huisarts daar meestal eerst weer een nieuw recept voor sturen. Vaak overleggen we ook met de huisarts en geven aan wat er bv. wel te leveren is.

Als iemand zegt 'ik heb nog voor 3 weken, zet het maar in bestelling', dan geven we wel altijd aan dat ze zelf wel in de gaten moeten houden dat ze niet mis gaan grijpen. Er zijn beperkingen aan het kunnen bijhouden van álle mensen of ze wellicht nog wel of niet genoeg hebben.

En geloof me, het is ook voor iedereen binnen de apotheek frustrerend dat er zo veel tekorten zijn momenteel. We willen het liefst iedereen tijdig van de nodige medicatie voorzien.

En de ene persoon is de andere niet. TS komt over als iemand die zelf al mee denkt en niet staat te drammen aan de balie. (Er zijn veel assistentes die de openbare apotheek verlaten vanwege bv agressie waar zij dagelijks mee te maken hebben of dus de beperkingen waar ze tegenaan lopen.) De apotheek van TS laat hier ook echt steken vallen.

Ik probeer vooral aan te geven dat het niet zo simpel is als het misschien lijkt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:43

Ik vind het bijzonder dat de apotheek niet zou weten tot wanneer iemand medicatie in huis zou hebben. Bij mij weet de apotheek precies hoeveel voorraad ik van elk medicijn zou moeten hebben. En ze geven dus een geautomatiseerd bericht een paar weken voordat ik door de voorraad heen zou moeten zijn dat ik er aan moet denken op tijd herhaalmedicatie aan te vragen.

Kost ze niets geen energie, gebeurt automatisch. En zoals ze mij vertelden zorgt dat systeem er ook voor dat zij op tijd kunnen inkopen maar ook wanneer ze het niet kunnen krijgen, op tijd naar alternatieven kunnen zoeken.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:50

Dat zal dan wellicht een soortgelijk systeem zijn als die herhaalservice. Er zijn meerdere apotheeksystemen waarmee gewerkt kan worden

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 01:07

MWM totaal out of The box maar ik zie regelmatig omroepjes op Twitter voorbij komen voor medicijnen. Echt niet ideaal, en het mag vast niet, maar het kan net de oplossing zijn. Dus zo hoog is de nood voor sommige.

Qua apotheek zou ik ook overstappen. Want dit klinkt weinig servicegericht.

Zelf ook regelmatig dat een bepaalde middel niet leverbaar is. En al ga ik er niet dood aan toch ook levert het een zeer onaangenaam probleem op. Het is op te lossen maar wel met een middel wat minder goed werkt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 02:08

XiiaaooNaa schreef:
Het is trouwens voor iedereen met (veel) chronische medicatie handig een Actueel Medicatieoverzicht thuis te hebben. :)

Tip!
Zo weet je precies wat de apotheek over je in het systeem heeft staan qua medicatie.

En geef dan meteen even toestemming voor gebruik van het LSP, daar ben ik in de acute zorg dan weer heel blij mee om 3 uur 's nachts als de patiënt het niet kan vertellen en de familie geen idee heeft :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:30

Staat bij mij sowieso aan hoor het LSP :j
Heb nogal rare allergieën dus is best belangrijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:43

De medicatie van mijn dochter moet ik altijd aanvragen, gaat ook niet automatisch.
Voorheen was dat bellen of de doosjes afgeven.
Nu gewoon online via het zorgportaal.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:27

Ho, maar wacht ho, gaat dit nu echt om de pil? Ik krijg die gewoon voor een jaar mee?
Overigens krijg ik geen bericht wanneer het klaar ligt, maar verder zelden problemen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:10

Nee, daar is discussie over de voorraad door niet hanteren van de stopweek, maar het medicijn dat niet leverbaar is en per 'maand' geleverd wordt is iets anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 10:33

Haha, precies. Pil was gewoon een zijweg, medicatie is erg zware pijnstilling met helaas ook grote problemen als ik zonder kom te zitten. Zowel qua pijn, want dan kan ik niks meer, maar ook heftige afkickverschijnselen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:24

Kaatje_S schreef:
Als iemand zegt 'ik heb nog voor 3 weken, zet het maar in bestelling', dan geven we wel altijd aan dat ze zelf wel in de gaten moeten houden dat ze niet mis gaan grijpen. Er zijn beperkingen aan het kunnen bijhouden van álle mensen of ze wellicht nog wel of niet genoeg hebben.

Als mensen zeggen dat ze nog voor 3 weken hebben, dan denk ik dat je dat wel als gegeven mag nemen. Maar als je hebt dan bestelt, dan moet het na die 3 weken wel klaar liggen, of ze moeten gebeld zijn dat het er niet is, en wat de alternatieven zijn.

Daar pas achter komen als ze aan de balie staan na die 3 weken is in elk geval niet aanvaardbaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:39

Oh sorry! Verkeerd begrepen. Dat had ik wel extreem patientje-pesten gevonden namelijk.

Met zware pijnstilling met verslavende eigenschappen snap ik het nog wel een klein beetje? Dat er meer restrictie op zit. Niet elke persoon is even braaf natuurlijk, dus moet niet zo zijn dat iemand dan 3/4 van zijn pillen gaat verkopen op zwarte-marktplaats.nl

Maar tegelijkertijd is het natuurlijk ontzettend frustrerend dat dit zo gaat als je afhankelijk bent van die medicatie en elke maand dus weer zo’n strijd moet voeren. Voor iets wat je zelf ook helemaal niet wilt.
Is er een ziekenhuis in de buurt waar je de medicatie wel kunt krijgen? Ik heb dat een poos terug ook eens geprobeerd, kreeg toen recept gewoon mee (ik denk dat het het recept van de huisarts was, maar bij mij zijn apotheek en huisarts 1, dus dat weet ik niet precies). Helaas niet gelukt, want ziekenhuis had het ook niet meer.
Maar was ook wel leuk geweest als ze me dat verteld hadden toen ik de medicatie besteld had, dat het niet leverbaar was en dat ze ook geen alternatief hadden.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:30

Shadow0 schreef:
Kaatje_S schreef:

Als mensen zeggen dat ze nog voor 3 weken hebben, dan denk ik dat je dat wel als gegeven mag nemen. Maar als je hebt dan bestelt, dan moet het na die 3 weken wel klaar liggen, of ze moeten gebeld zijn dat het er niet is, en wat de alternatieven zijn.

Daar pas achter komen als ze aan de balie staan na die 3 weken is in elk geval niet aanvaardbaar.

Je trekt steeds wel je eigen conclusies op mijn reacties. Want ik zeg nergens dat dat niet is gebeurd. Wel zeg ik dat degene aan de balie of telefoon zelf aangeeft dat het in bestelling gezet mag worden. Daar gaat natuurlijk eerst een gesprek aan vooraf. En het hangt er ook vanaf of er een verwachte levertijd door de groothandel gegeven wordt (bijv. 1 a 2 weken), of dat een middel totaal uit productie is genomen.
En als deze mensen dus zeggen - na een heel - gesprek 'zet maar in bestelling, ik heb nu nog even genoeg' , dán geven we aan dat ze wel zelf tijdig even contact op moeten nemen als ze van ons nog niks gehoord hebben. Want dan hebben wij ook nog de tijd om dus evt een alternatief te regelen.

Als ze gelijk al zeggen, nee die gok wil ik niet nemen, dan gaan we direct op zoek naar een alternatief. Het kan ook voorkomen dat iemand dan zelf met zijn/haar behandelaar contact op moet nemen, om te kijken wat bij die persoon het best passende alternatief is. Wij zijn geen artsen, dus we mogen niet zelf zomaar wat voorschrijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:38

Kaatje_S schreef:
En als deze mensen dus zeggen - na een heel - gesprek 'zet maar in bestelling, ik heb nu nog even genoeg' , dán geven we aan dat ze wel zelf tijdig even contact op moeten nemen als ze van ons nog niks gehoord hebben. Want dan hebben wij ook nog de tijd om dus evt een alternatief te regelen.

Ik snap precies wat je zegt, maar ik vind dus dat het de taak is van de apotheek om dat te noteren en dan contact op te nemen. En ja, een uiterste datum waarop ze zelf contact op moeten nemen als backup is dan best prima, als reserve. Maar de verantwoordelijkheid voor het bestellen en voor constateren dat de bestelling er niet is, hoort bij de apotheek te liggen, niet bij patienten.

Citaat:
Het kan ook voorkomen dat iemand dan zelf met zijn/haar behandelaar contact op moet nemen, om te kijken wat bij die persoon het best passende alternatief is. Wij zijn geen artsen, dus we mogen niet zelf zomaar wat voorschrijven.

Jullie hebben geen telefoon om die arts zelf te bellen en om dit soort zaken direct door te spreken? (Er zijn ongetwijfeld situaties waarbij het nuttig is om dit wel via de patient te doen, maar in veel meer situaties heeft de patient niets nuttigs toe te voegen aan dit verhaal: de arts weet wat er nodig is, de apotheek weet wat er leverbaar is, de patient weet allebei niet. Dan ben je hooguit een soort postduif. Directe communicatie is zoveel sneller en zinvoller.)

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:15

Nee niet mee eens. Mensen moeten hun eigen medicijnen op orde hebben.
Lukt dat niet? Ga dan een service in of neem contact op met de apotheker.
Een apotheek levert en controleert medicijnen en daar stopt het.
Heb echt vaak gezien dat mensen nieteens weten wat ze waarvoor slikken. Schrik je van toch? Je weet toch wel wat je inneemt en überhaupt waarvoor?

En de arts bellen, is niet aan de apotheek.
Die bellen de arts al medicijnen niet matchen of als er wat aan de hand is met het recept.
De arts is zeker niet altijd juist, het blijven mensen. Gelukkig zien de apotheeksystemen veel.
Niet alles mag een arts sowieso met je bespreken dus moet de patiënt wel zelf bellen.

De werkdruk is echt onwijs hoog in de apotheek, en als je dat ook nog zou moeten doen is er nogmeer frustratie over wachttijden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:49

Het is lastig om je medicatie op orde te hebben als er het een en ander niet leverbaar is.

Ik wacht al maanden op een bepaald medicijn en medicijn 2 is nu ook niet leverbaar.

Apotheek maakt regelmatig fouten.
Dus kijk alles na.
Thuiszorg is ook flink bezig geweest om baxter voor familielid op orde te krijgen.
Apotheek maakte daar een puinhoop van.

Ik zou liever online medicatie bestellen, doe ik nu ook.
En het dan thuisbezorgd krijgen.
Apotheek mag weg als tussenpartij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:04

XiiaaooNaa schreef:
Nee niet mee eens. Mensen moeten hun eigen medicijnen op orde hebben.

Als je zo naar mensen kijkt moet je sowieso niet in de zorg gaan werken. Maar het gaat hier om mensen die hun medicijnen wel op orde hebben.

Citaat:
Een apotheek levert en controleert medicijnen en daar stopt het.

Dit ging over situaties waarin de apotheek dus niet levert, dat is het hele idee. Daarnaast is 'controleren van de medicijnen' een zorgtaak. Als je die wilt uitvoeren door te beginnen met alles wat je niet wilt, niet kunt en niet gaat is dat echt de verkeerde sector.

Citaat:
Heb echt vaak gezien dat mensen nieteens weten wat ze waarvoor slikken. Schrik je van toch? Je weet toch wel wat je inneemt en überhaupt waarvoor?

Daar klinkt best wel wat neerbuigendheid naar patienten in door, maar ook weinig ervaring met mensen? Er zijn zoveel redenen voor. Allereerst zijn patienten niet de beroepsbevolking. Het gaat ook voor een deel om mensen die in het geheel niet zo goed meekomen in de maatschappij. Soms hebben ze daar moeite mee door hun ziekte, soms zijn ze ziek omdat ze moeilijk meekomen. Maar je hebt dus patienten die niet goed kunnen lezen, die niet kunnen rekenen, die weinig opleiding hebben gehad. Ook mensen met veel stress en weinig overzicht op hun situatie, die met hun arts een plan hebben gemaakt maar verder meer energie nodig hebben om de rest van hun leven te leven en daar staande te blijven dan alle medicijnen uit elkaar te houden. Heel wat mensen vinden het heel stressvol en confronterend om steeds met hun gezondheid / ziekte bezig te zijn. Heel wat patienten spreken niet heel erg goed Nederlands. Als je dat niet leuk vindt, en eigenlijk vooral te maken wilt hebben met redelijk opgeleide mensen in goede doen met een professionele houding - zoek een functie op kantoor, daar heb je dat. In de zorg niet.

Citaat:
Die bellen de arts al medicijnen niet matchen of als er wat aan de hand is met het recept.

Het ging hier specifiek om de situatie dat de apotheek het middel dat op het recept staat niet beschikbaar is bij de apotheek.
Daarnaast is het natuurlijk onzin dat als de apotheek merkt dat er iets niet klopt aan het recept, ze aan de patient vragen om dat de te fixen: patienten hebben die kennis niet! Dus op z'n best word je dan als patient veredelde postduif: 'de apotheek zegt ...' En dan de arts: "ok, zeg maar tegen de apotheek dat..." en dan kun je weer terug naar de apotheek die dan zegt: "nee hoor, dat klopt niet, want..." en dan kun je weer terug.
Weet je wat echt fantastisch helpt in veel van die situaties? Dat de mensen met de kennis van de situatie gewoon rechtstreeks met elkaar bellen. Dat is veeeel sneller, veel minder kans op fouten (en nou ja, het is ook fijn voor de patienten, want die willen misschien ook wel iets anders doen in hun vrije tijd), maar vooral: het is niet de beste oplossing.

Citaat:
De werkdruk is echt onwijs hoog in de apotheek, en als je dat ook nog zou moeten doen is er nogmeer frustratie over wachttijden.

Waarschijnlijk niet: als je dingen namelijk oplost voor ze in chaos verzanden kost het namelijk veel minder tijd.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:06

Shadow0 schreef:
Citaat:
Het kan ook voorkomen dat iemand dan zelf met zijn/haar behandelaar contact op moet nemen, om te kijken wat bij die persoon het best passende alternatief is. Wij zijn geen artsen, dus we mogen niet zelf zomaar wat voorschrijven.

Jullie hebben geen telefoon om die arts zelf te bellen en om dit soort zaken direct door te spreken? (Er zijn ongetwijfeld situaties waarbij het nuttig is om dit wel via de patient te doen, maar in veel meer situaties heeft de patient niets nuttigs toe te voegen aan dit verhaal: de arts weet wat er nodig is, de apotheek weet wat er leverbaar is, de patient weet allebei niet. Dan ben je hooguit een soort postduif. Directe communicatie is zoveel sneller en zinvoller.)

Niet als je van de alternatieven de voor- en nadelen wilt bespreken met je patiënt en dan samen tot een beslissing komt wat de beste optie is. Het is meestal niet zo zwart-wit...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:09

Shadow aangezien je zo veel schijnt te weten over de zorg en een apotheek, mag ik vragen waar jij werkt?