Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:37

Jildau schreef:
Ik zou ook gewoon niet weten waarom je niet bepaalde soorten kanker zou kunnen willen voorkomen.. Dat wil toch iedereen?

Het is vooral de vraag welke prijs je ervoor bereid bent te betalen, want elke vorm van medicatie / medisch ingrijpen kan ook verkeerd uitpakken, als je een pechvogel bent.

Het is natuurlijk niet zo dat je per definitie HPV-issues gaat krijgen als je die prik niet haalt.
Kans is gelukkig heel groot dat je überhaupt nooit HPV-issues gaat krijgen :)

En als je dan bvb. destijds als tiener hebt gezien dat leeftijdsgenootjes er toch wel flink ziek van werden... en je verwacht dat de kans op "slecht vallen" van die prik bij jou groter zal zijn dan het risico op HPV-issues.... dan is het best een goed overwogen keuze om die prik niet te halen en hoef je mensen daar niet raar voor te bekijken vind ik :)

Elke keer dat je iets van medicatie of medisch ingrijpen overweegt, is het imo toch een afweging van de mogelijke voordelen versus de mogelijke nadelen en die kunnen per persoon, per situatie en per moment verschillen :)

future_vet

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:44

Ik baal zo dat ik uit 1995 kom en hem dus niet kan halen. En heb dus helaas ook geen €410 extra liggen ergens om m te gaan halen. Misschien van mn vakantiegeld ofzo dan maar.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:45

Ik was bij de eerste lichting al te oud maar mijn zusje kreeg toen wel de uitnodiging en mijn ouders hebben toen via de huisarts geregeld (tegen betaling uiteraard) dat ik ook gevaccineerd werd. In mijn omgeving ook niets gehoord van slechte verhalen. Maar als ik nu een uitnodiging nog zou krijgen zou ik hem ook halen zonder twijfel. Ik zou de kans zoveel mogelijk willen minimaliseren om kanker te krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:46

De filmster Michael Douglas heeft keelkanker gekregen ten gevolge van door orale sex opgelopen HPV-virus. Dat heeft hij zelf in een interview verteld.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:06

pmarena schreef:
Jildau schreef:
Ik zou ook gewoon niet weten waarom je niet bepaalde soorten kanker zou kunnen willen voorkomen.. Dat wil toch iedereen?

Het is vooral de vraag welke prijs je ervoor bereid bent te betalen, want elke vorm van medicatie / medisch ingrijpen kan ook verkeerd uitpakken, als je een pechvogel bent.

Het is natuurlijk niet zo dat je per definitie HPV-issues gaat krijgen als je die prik niet haalt.
Kans is gelukkig heel groot dat je überhaupt nooit HPV-issues gaat krijgen :)

En als je dan bvb. destijds als tiener hebt gezien dat leeftijdsgenootjes er toch wel flink ziek van werden... en je verwacht dat de kans op "slecht vallen" van die prik bij jou groter zal zijn dan het risico op HPV-issues.... dan is het best een goed overwogen keuze om die prik niet te halen en hoef je mensen daar niet raar voor te bekijken vind ik :)

Elke keer dat je iets van medicatie of medisch ingrijpen overweegt, is het imo toch een afweging van de mogelijke voordelen versus de mogelijke nadelen en die kunnen per persoon, per situatie en per moment verschillen :)

Ik heb wel HPV issues en weet dat er vele met mij zijn dus sta er misschien wat anders in. Ik snap ook zeker dat het in de beginfase even afwachten was en nieuw maar we zijn nu 20 jaar verder. Is er inmiddels bewijs dat mensen minder zijn geworden door die vaccinatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:09

Volgensmij vaccineren ze die groep niet meer toch?

Die zi twijfelde. Dat was 1992/1993.

Die zijn of worden binnenkort 30 en gaan nu mee in het bevolkingsonderzoek

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:14

Hoe het er op dit moment officieel voor staat en in hoeverre de huidige vaccinatie afwijkt van die van destijds dat weet ik niet, kost meer tijd om daar in te duiken dan dat ik er op dit moment in wil stoppen, dat is meer een taak voor de mensen die de oproep hebben gekregen en twijfelen, denk ik :)

Maar je ziet hier in het topic ook mensen zeggen dat hùn klasgenootjes / vriendinnen er behoorlijk ziek van werden. Als die mensen dat zelf hebben gezien, dan is dat op zich toch reden genoeg om de mogelijkheid dat dat bij jou gebeurt, ook mee te nemen in je keuze? Ik vind het niet gek als mensen dat doen en zal ze daar ook niet over veroordelen :)

Uiteraard gaan mensen bij latere issues toch denken "had ik maar...wie weet had ik dan nu niet dit probleem gehad". Is het voorkomen van die situatie het je waard om de prik te nemen waarvan je klasgenootjes heel ziek hebt zien worden, is dan gewoon de vraag die mensen zich moeten stellen.

Wie weet speelde er wel iets anders destijds waar die prik mee samenviel, waardoor er ineens mensen "omvielen" dat kan natuurlijk ook. Dat kunnen mensen zelf het beste beoordelen hoe erg het was, hoeveel vrees ze daarvoor hebben dat dat bij hen ook zou kunnen gebeuren, en àls het gebeurt, of ze dat risico er voor over hebben om een mooi percentage mogelijke bescherming te krijgen tegen HPV-issues :)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:54

Ik heb hem op eigen kosten op latere leeftijd (35+) gehaald. Nieuw onderzoek laat namelijk zien dat vaccins kunnen helpen recidive van HPV/verdachte cellen in de cervix te voorkomen. Na twee keer PAP2/CIN2 te hebben gehad met alle vervelende onderzoeken en ingrepen van dien, toch voor gekozen. Als je eenmaal afwijkende cellen hebt gehad, ben je kennelijk gevoeliger om dat vaker te krijgen.

Dus toen ik HPV vrij was, meteen afspraken ingepland voor die prikken - en nu duimen dat het nooit meer terugkomt.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:13

Westhof schreef:
Chantalla schreef:
Interessant topic. Ik heb het ook voorbij zien komen. Destijds viel ik onder de eerste lichting waar er nog heel veel onbekend was. In combi met naaldenangst toen niet gedaan. Wat ik alleen wel bijzonder vind, ik ben van 1995, maar ik word dus nu niet alsnog uitgenodigd terwijl ik destijds de mogelijkheid wel heb gehad. Ben benieuwd of daar nog iets aan verandert.

Ah, in hetzelfde schuitje dus… En inderdaad apart dat jij geen uitnodiging hebt gekregen. Ik snap dat ze ergens een grens moeten trekken, maar dan was lichting misschien logischer geweest dan geboortejaar. Zou je hem willen halen als je een uitnodiging kreeg?

Hier ook... alleen ben ik dan van 94.. Toen niet gehaald, want ja geen idee wat het doet op latere leeftijd. Achteraf ook spijt, omdat we toen ook niet wisten wat het in hield.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:24

Ik ben van 1990 maar weet pas sinds kort (door de HPV en behandeling) van deze prik.. kan dat? Of heb ik dan echt onder een steen gelegen?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:31

loez schreef:
Ik ben van 1990 maar weet pas sinds kort (door de HPV en behandeling) van deze prik.. kan dat? Of heb ik dan echt onder een steen gelegen?

Nee, dat kan op zich. Ik ben ook van 1990 maar bij de eerste lichting werd ons jaar al niet meer opgeroepen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:51

Ik ben dus van 1996, maar heb de afgelopen jaren vrijwel elk jaar wel een uitstrijkje gehad wegens andere redenen waarbij ze ook controleerden op HPV, nooit verdachte cellen gezien. Ik heb dezelfde partner en verwacht dat dat ook zo gaat blijven . Hij is van 1995 dus geen oproep voor hem, maar aangezien ik nooit positieve cellen heb gehad verwacht ik ook niet dat hij het hpv virus draagt. Ik twijfel dus ook of ik uberhaubt de kans loop op hpv. Alleen als ik ooit een andere partner ga krijgen vermoed ik.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:51

Ik kan alleen maar zeggen ga hem halen .
Ik heb net een operatie gehad omdat ik door het hpv virus een voorstadium van vagina kanker heb gekregen .
De gynaecoloog raadt ook met klem aan als ik weer een relatie krijg mij dan te laten vaccineren .

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:06

Als ik word uitgenodigd ga ik hem zeker laten zetten!
Welke geboortejaren krijgen zo’n uitnodiging? (Ik ben van 1997).

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 12:11

Biks2 schreef:
Als ik word uitgenodigd ga ik hem zeker laten zetten!
Welke geboortejaren krijgen zo’n uitnodiging? (Ik ben van 1997).

1 januari 1996 t/m 31 december 2003, dus jij zal ook nog een uitnodiging krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:16

SnuitjeLove schreef:
Ik ben dus van 1996, maar heb de afgelopen jaren vrijwel elk jaar wel een uitstrijkje gehad wegens andere redenen waarbij ze ook controleerden op HPV, nooit verdachte cellen gezien. Ik heb dezelfde partner en verwacht dat dat ook zo gaat blijven . Hij is van 1995 dus geen oproep voor hem, maar aangezien ik nooit positieve cellen heb gehad verwacht ik ook niet dat hij het hpv virus draagt. Ik twijfel dus ook of ik uberhaubt de kans loop op hpv. Alleen als ik ooit een andere partner ga krijgen vermoed ik.

Het kan tot 15-20 jaar duren voordat het tot uiting komt. Ik heb ook 1 vaste partner maar was een paar jaar terug rond mijn 40e toch ook de bok. Gelukkig is het snel vanzelf weer weggegaan.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:16

Hier niet, ook mijn dochters niet.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:20

Sizzle schreef:
SnuitjeLove schreef:

Het kan tot 15-20 jaar duren voordat het tot uiting komt. Ik heb ook 1 vaste partner maar was een paar jaar terug rond mijn 40e toch ook de bok. Gelukkig is het snel vanzelf weer weggegaan.

Ah bedankt, dat was dus de informatie die ik nodig had. Kijk als het dan wel kan gebeuren is het het overwegen waard. Had jij wel regelmatig een uitstrijkje laten doen voor je erachter kwam?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:21

Mijn moeder heeft ruim 45 jaar geleden haar vrouwelijke geslachtsorganenen moeten laten verwijderen vanwege baarmoederhalskanker.

Gelukkig is ze er nog.

Mij 10 jarige dochter is zeker weten gevaccineerd. Zonder issues.

Ik zou het mezelf nooit vergeven als ze later doodziek zou worden nadat ik haar de vaccinatie geweigerd had of haar had opgezadeld met angsten voor mogelijke issues.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:28

SnuitjeLove schreef:
Sizzle schreef:

Ah bedankt, dat was dus de informatie die ik nodig had. Kijk als het dan wel kan gebeuren is het het overwegen waard. Had jij wel regelmatig een uitstrijkje laten doen voor je erachter kwam?

Ik woon niet in NL dus ik heb inderdaad regelmatig controle gehad (anders krijg je geen pil recept).
HPV test doen ze niet ieder jaar, maar ze controlleren ook op andere dingen die evtl duiden op cystes, een infectie of schimmel bijv.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:42

Oke, ja bij mij hebben ze vorig jaar nog specifiek op hpv getest. Vandaar dat ik dus niet weet of het opgaat met wat jou overkomen is. Want ik weet niet of het zo kan zijn dat ik wel hpv in mijn lichaam zou hebben, maar dat dit niet wijst uit de testen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:43

Ik heb ooit op mijn 16e een uitnodiging gekregen en ben toen door de huisarts als "te oud" bestempeld. Mens wist toen niet eens te vertellen dat het met seksuele activiteit te maken had. Ik was toen nog jong genoeg :+

Mijn kinderen worden sowieso gevaccineerd. Ik ook als ik een oproep zou krijgen. Ik twijfel over hem zelf betalen, heb al geen baarmoeder meer, dus schat het risico minder hoog in.

In Australië zijn ze heel ver met de vaccinatie graad, daar werkt het enorm goed tegen hpv gerelateerde kanker.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:52

Ik heb hem toendertijd gelijk gehaald net als een groot deel van mijn klas toen en ik heb nooit iemand gehoord over bijwerkingen.. Heb ook nooit begrepen dat er mensen waren die hem weigerden.

Maar misschien hadden wij al iets te veel kanker gevallen in de familie gehad. Dus het was bij ons geen vraag of we het zouden doen maar hoe snel we het konden doen.

Mijn toekomstige dochter mag hem dus ook mooi gaan halen, daar ga ik niet eens een discussie over beginnen. :=

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:31

Ik zou het zeker doen.

Afgelopen jaar heb ik er zelf voor gekozen om de HPV vaccinatie te halen (ben 29), ik heb hem op jongere leeftijd niet gehad.
Ik moest hem wel zelf betalen en was erg duur. 3x een vaccinatie van 175 euro...
Maar ik heb er uitgebreid overleg over gehad met de huisarts en de GGD, het is een super veilig vaccin en de voordelen ervan zijn enorm. Zeker als je weinig seksuele partners hebt gehad.

Het feit dat ze hem nu ook gaan geven aan mensen die wat ouder zijn zegt denk ik ook veel.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 20:48

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt voor vaccin 1 :)

Helaas zijn er bijna geen opties qua datum. Ik kon maar 1 datum kiezen en anders moest ik buiten de plaats. Maar kan dit wel regelen met werk gelukkig.