Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BrittS schreef:Wat een hoop reacties en wat een hoop tips die het uitzoeken zeker waard zijn. Ik zie de psychomotorisch therapeut, neuroloog en toch de B12 vaak langskomen. Ik ga alles noteren en toch weer terug naar de huisarts, al weet ik nog niet of ik terug ga naar mijn huidige huisarts, of wacht tot ik verhuisd ben en naar mijn nieuwe huisarts ga.
Aan bloedwaardes is dit alles wat getest is, ik kan in ieder geval in mijn online dossier niet meer uitslagen vinden. Vitamine D geen idee dus.
Magnesium heb ik een tijd geslikt, volgens mij kwamen die pillen toen van Holland & Barret / de Tuinen. Ik weet niet of dat dan ''goede'' zijn geweest. Ik merkte geen verschil.
Ik las nog ergens de vraag of ik corona heb gehad: ja, 4x inmiddels. De eerste keer kreeg ik het in maart 2020, dus tijdens de eerste golf en daar ben ik ook ontzettend ziek van geweest, ik heb daar nu nog altijd last van en dat lijkt zich nu dus te uiten in de vorm van astma. De andere keren ben ik er niet doodziek van geweest, of in ieder geval niet benauwd geweest zoals bij de eerste keer. Echter had ik voor de hele corona toestand al de spierklachten al.
Voor nu ga ik informatie vragen bij de B12 kliniek
Earth schreef:Wat lastig, zo'n zoektocht en heel herkenbaar. Zelf heb ik al 20 jaar vermoeidheidsklachten, maar ook pijnklachten zoals spierproblemen zoals jij omschrijft. Bij jou lijkt dat de hoofdmoot te zijn, je hebt veel pijn en problemen maar de artsen zeggen met onderzoek eigenlijk 'je bent gezond'.
Welkom in de wereld van somatische klachten. Wanneer je (langdurig) trauma mee hebt gemaakt, ga je in een overlevingsstand, waarbij je constant in de vluchtmodus staat. Dit wordt het sympatische systeem genoemd. Je bloeddruk gaat omhoog, spierspanning gaat omhoog, je ademhaling gaat omhoog in ritme in in je borst, je immuunsysteem gaat in sluimerstand, je spijsvertering vertraagd maar ook, je spierspanning gaat omhoog. Normaal gebruiken we het sympatisch systeem voor spannende kortstondige momenten. Wanneer het spannende moment voorbij is, kickt het parasympatische systeem weer in. Dit zorgt ervoor dat je lichaam weer terug gaat naar de 'normale' gezonde staat.
Maar wanneer we voor langere tijd in een spannende of potentiële levensbedreigende situatie zitten (mishandeling, misbruik, verwaarlozing kan voelen als levensbedreigend), blijft het sympatisch systeem in werking. Wanneer we uiteindelijk uit deze situatie komen, vertrouwd het lichaam het nog steeds niet, en blijft deze in de vluchtstand staan. Daardoor raakt je lichaam uiteindelijk overbelast. Dat kan zich uiten in vermoeidheid, pijn, chronische slaapproblemen, darmproblemen en andere lichamelijke uitingen van ongemak. Dat kan echt voelen alsof je dood-en doodziek bent, dat er echt iets mis is met mijn lichaam. Dat heb ik 20 jaar lang gedacht, zo moe als ik was. Maar op papier ben ik gewoon gezond.
Dus het is zaak om de oorsprong van die spanning te onderzoeken, wat maakt dat jij je onveilig voelt of hebt gevoelt. Vaak ligt het in een langdurige oorsprong van een onveilige thuissituatie of zwaar (meestal langdurig) trauma. En dan is het zaak om met bijvoorbeeld een psychosomatische fysiotherapeut, haptonoom, PMT therapeut of andere vorm de spanning uit je lijf te halen.
Mocht je hier meer over willen sparren, of andere mensen hebben vragen, stuur me gerust een pb. Ik weet dat het iets is wat veel mensen nog niet kennen of zich bewust zijn. Het kan soms ook frustrerend zijn om dit te lezen; 'maar ik ben echt ziek!' Of 'Mijn (thuis)situatie was helemaal niet zo slecht!' Omdat je het nog niet inziet of er nog niet aan toe bent.
Zertab schreef:Brainless schreef:Is er aan fibromyalgie gedacht?
Hier moest ik ook aan denken. Deze ziekte is ook niet terug te vinden in jouw bloed.
Muze schreef:Ik neem magnesium bisglycinaat, voor mij werkt die fijn. Met citraat had ik geen resultaat.
ElCid schreef:Ik gebruik magnesium complex van Vitakruid: https://www.vitakruid.nl/blog/magnesium ... combineren en smeer ook vaak met magnesium olie; dat werkt ook heel goed.
Slmt9 schreef:Thx! Olie smeer ik ook. Maar ik heb er vaak niet meer de energie voor het op te sprayen en na 10min weer eraf te halen. Het helpt bij mij wel goed, met name tegen spierspasmes.
Heb eens gebruikt van flinndal, maar dat deed bij mij niets. Wellicht een andere wel.
maxie schreef:Ik heb een spierziekte met vergelijkbare maar ook nog andere klachten erbij.
Jarenlang allerlei therapeuten gezien en de ha maar zat ook tussen mijn oren. Totdat ik zo’n pijn in mijn handen had dat ik ben doorgestuurd naar de neuroloog voor een emg onderzoek, ivm verdenking carpaaltunnel syndroom.
Hier kwam uit dat ik HMSN type 1a heb, ook terug gevonden in mijn DNA.
Mischien eens een doorverwijzing vragen naar de neuroloog, wie weet komt er wat uit.
Slmt9 schreef:Omdat dat zout of gaat jeuken, op de huid blijft liggen, gaat plakken of een witte waas achterlaat. Ik vind het vies om daar mn kleding overheen te doen