Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
michelle933 schreef:Janneke2 schreef:Migraine kan verschrikkelijk zijn.
Ik ben er uiteindelijk wel 'overheen gegroeid' (vaak verdwijnt het rond de 50).
En bij de pessimisten staat migraine bekend als 'de straf op ontspannen'. (Sommige mensen zijn altijd de klos op zaterdag, de eerste vakantiedag, etc.)
Wat mij trof: chocolade.
Er is een gezegde dat een mens chocolade wil hebben op het moment dat er een gebrek aan magnesium is.
Magnesium heeft zeer veel verschillende functies (en is niet goed in het bloed te meten).
... de laatste keer dat ik migraine had, was nadat ik laks was geweest met het lege potje magnesium weer bijvullen.
Dus als het soms zo is dat je een aanval kunt 'couperen' met chocolade (... denkbaar: het tekort aan magnesium aanvullen...)
is dat iets om in mind te houden.
Ja ik slik sinds 2 maanden magnesium. Ik merk veel positieve veranderingen. Ik ben 2/3kilo afgevallen, ik slaap beter, en heb meer energie. Maar helaas voor mijn migraine geen effect
CupCakes_ schreef:Ik meld mij ook. In de zomer van 2021 gingen mijn migraine aanvallen van 1x per maand rondom de ongesteldheid, naar een gemiddelde 3-4x per week. Geen pretje kan ik je vertellen. Mijn lijf kreeg geen kans om te herstellen na een migraine aanval, want de volgende stond al voor de deur.
Op dit moment slik ik preventief Candesartan 2x daags. En heb ik Eletriptan als aanval medicatie.
De neuroloog heeft het uitgebreid onderzocht, maar nadat de aanvallen van 3-4 keer per week gingen, hebben we dit kunnen reduceren tot 3-4x per maand. Hier moest ik het maar mee doen volgens de neuroloog. Daar ben ik het nog steeds niet zo mee eens, want de migraine komt op de onhandigste momenten opzetten.
Maar ik weet zelf even niet wat ik nog meer zou kunnen doen. Ik zou mijzelf eens compleet door willen laten meten, maar hoe of wat ben ik nog aan het uitzoeken.
Majabeestje schreef:CupCakes_ schreef:Ik meld mij ook. In de zomer van 2021 gingen mijn migraine aanvallen van 1x per maand rondom de ongesteldheid, naar een gemiddelde 3-4x per week. Geen pretje kan ik je vertellen. Mijn lijf kreeg geen kans om te herstellen na een migraine aanval, want de volgende stond al voor de deur.
Op dit moment slik ik preventief Candesartan 2x daags. En heb ik Eletriptan als aanval medicatie.
De neuroloog heeft het uitgebreid onderzocht, maar nadat de aanvallen van 3-4 keer per week gingen, hebben we dit kunnen reduceren tot 3-4x per maand. Hier moest ik het maar mee doen volgens de neuroloog. Daar ben ik het nog steeds niet zo mee eens, want de migraine komt op de onhandigste momenten opzetten.
Maar ik weet zelf even niet wat ik nog meer zou kunnen doen. Ik zou mijzelf eens compleet door willen laten meten, maar hoe of wat ben ik nog aan het uitzoeken.
Van 3 a 4x per week terug naar 3-4x per maand is een behoorlijk resultaat. Daar ben ik jaloers opDenk dat dat voor de meeste migraine patiënten geldt en deze resultaten zie je niet vaak. Denk dat de neuroloog daarom ook 'tevreden' is.
Ik wil je trouwens niet ontmoedigen, maar candesartan heeft bij mij ook geholpen.. tijdelijk.. Moest steeds meer ophogen, totdat ik bijna onderuit ging door de lage bloeddruk en mijn ogen niet meer open kon houden van vermoeidheid.
Ik hoop natuurlijk dat dat niet geldt voor jou en daarom is het ook goed dat je blijft zoeken. Wie weet kan je ergens anders nog winst uit halen.
Bij mij werd de hormonale migraine trouwens ook fors erger. Dat had met mijn leeftijd te maken volgens de neuroloog. Zo rond je 30e-40e kan hormonale migraine verergeren. Bij sommige vrouwen verergert het juist richting de overgang, dus na je 45e/50e.
Taucha schreef:Migraine is een hersenziekte en die los je niet op met voeding of anders slapen.Hmmpfff alle goedbedoelde basale adviezen mbt slaap en voeding worden weggewapperd. TS zoekt alleen heil in een medische oplossing.
eilleen333 schreef:Ik heb alleen de openingspost gelezen, maar ik wilde even snel wat laten horen vast.
Ik heb precies dit gehad. Elke zondag was het weer raak en elke vakantie ook. Bij mij is het stress gerelateerd. Als de stress teveel wordt, is juist wegvalt had ik last. Ik heb toen een gesprek gehad met de psycholoog en geleerd lost te laten en ook aan mezelf te denken. Ik heb nu vrijwel geen last meer. Afgelopen 6/7 jaar 2 of 3 aanvallen waar ik het eerder echt elk weekend had.
Medicatie hielp niet, op de mri was niets te zien. Ik ben nu medicatie vrij, en zo goed als klachtenvrij. De aanvallen die ik de laatste jaren heb gehad was 1-2 uurtjes en dan kon ik met een beetje moeite ook wel doorwerken. Dat kon ik eerder niets. Had verlies van zicht en spraak en het gevoel in een hand of deel van mijn gezicht. Dus dat is een hele verandering, puur door mijn kijk op het leven aan te passen.
Katja schreef:Taucha schreef:Migraine is een hersenziekte en die los je niet op met voeding of anders slapen.Hmmpfff alle goedbedoelde basale adviezen mbt slaap en voeding worden weggewapperd. TS zoekt alleen heil in een medische oplossing.
BwE
eilleen333 schreef:Oneens. Lees mijn bericht een paar Posts hierboven maar eens. Medicatie deed niets. 1 gesprek met een goeie !!!! Psycholoog en mijn leven is totaal veranderd.
Marije_jiplover schreef:Ik denk dat er ook zeker een link kan liggen met je leefritme en je koffiegebruik.
Je eerste kopje koffie om 4.50 schrijf je, en hoeveel heb je er dan op tegen 7.00 uur? Blijkbaar heeft je lichaam om 7 uur sowieso ruim genoeg geslapen (zeker als je er ook al om 21.30 in ligt op vrijdagavond) en behoefte aan cafeïne.
Ik ben van de zomer op vakantie (onbewust) afgekickt van cola.
Ik dronk minimaal een liter cola light per dag en op vakantie maximaal 1 glas.
Na een paar dagen had ik barstende koppijn, steken in mijn nek en soms ook echt de pijn van migraine.
Ik heb in dit geval doorgezet en drink nu nauwelijks nog cola, minder dan 1 glas per week.
Ik drink net zoveel koffie als voorheen en ook als op vakantie (1 of 2 koppen cappuccino per dag).
Maar de cola behoefte is er nu ook echt af.
En mijn moeder werkte een tijdje als geestelijk verzorger en deed veel huisbezoeken, waar ze steeds koffie met de mensen dronk.
Die kreeg in het weekend ook migraine-aanvallen, omdat ze in het weekend veel minder koffie dronk.
Die is bewust gaan minderen met koffie door de week en toen stopte de migraine in het weekend ook weer.
Is de moeite van het proberen waard, minder koffie drinken is een stuk gezonder dan allerlei medicatie.
DuoPenotti schreef:Migraine is zoveel... bij de ene spanning, bij de ander echt puur hersenen denk ik.
Ik heb 1001 dingen geprobeerd door de jaren heen.
Koolhydraatarm en suikerarm eten.
Kaas/chocolade/citrusvruchten, enz laten staan
orthomoleculair arts
Arts Musculoskeletale geneeskunde
Klinisch neuropsycholoog
Psycholoog
Fysio
Chiropractor
Osteopaat
Mesoloog
acupunctuur
En wat ik zo vergeten ben
B12 injecties
Propranolol
Metropolol
Candesartan
Topiramaat
Diverse tiptanen waaronder ook sumatriptan
En deze geeft mij ook flinke bijwerkingen als een gevoel van een dicht geknepen keel, zware ledematen, overmatig zweten vooral op mijn hoofd. Duf verdoofd hoofd, maar neemt wel als beste de ergste migraine weg.
En kan ik iig op zijn en hoef ik niet in een donkere kamer te liggen.
Dus doen we die maar.
12-15 dagen migraine in een maand.
Meestal een aanval van 3 dagen.
Dag daarvoor al moe, dan 3 dagen migraine en dan daarna het gevoel alsof je overreden bent of zo. Zo moe en hele lijf spierpijn. En dan een paar dagen oke en dan gaan we weer....
En dat is dus het nadeel van Migraine, niemand is gelijk en niet 1 medicijn werkt voor iedereen.
Het is gewoon veel uitproberen en hopen dat er wat tussen zit wat het trucje doet.
Taucha schreef:eilleen333 schreef:Oneens. Lees mijn bericht een paar Posts hierboven maar eens. Medicatie deed niets. 1 gesprek met een goeie !!!! Psycholoog en mijn leven is totaal veranderd.
Precies dit bedoel ik.
Waarom alles qua medicijnen etc. uit de kast trekken (lees; een hoop geld spenderen) terwijl het heel goed mogelijk is dat juist deze weekendmigraine een heel andere oorzaak zou kunnen hebben.
Eerst testen of een ander slaap/waak ritme invloed heeft en daarnaast eens aan de slag met noteren wat het normale dieet bevat. Dat lijkt me juist in deze zoektocht een stuk logischer om mee te beginnen, dan meteen naar allerlei doctoren voor (lab)testen en onderzoeken en een hoop rommel in het lichaam te stoppen met de hoop! dat het helpt