Geen echte vrienden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: Geen echte vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 12:16

Heel herkenbaar AmyJames. Andersom vind ik het eigenlijk ook nooit lastig als mensen onverwachts langskomen of bellen maar je voelt je zelf wel bezwaard.
Ik kan prima samen met mijn vriend. Wij brengen veel tijd samen door maar sommige dingen heeft hij ook zoiets: doe dat of praat daar maar over met vriendinnen.
Ik denk dat ik vooral hulp ga zoeken bij mijn toenemende sociale ongemak. Ik vond de lock down eigenlijk stiekem wel fijn maar dat heeft ook best wel wat met mijn functioneren gedaan.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:21

Ik meld me ook maar even en lees en klets graag mee in dit heel herkenbare verhaal.

Ik ben iemand die graag op zichzelf is en zich dus ook goed alleen kan vermaken, maar ook ik heb de laatste tijd gemerkt dat ik maar bar weinig echt goede vrienden heb. Of eigenlijk niet.
Vroeger middelbare school echt hele leuke vriendengroep, maar door verhuizing met allemaal contact verloren. In het nieuwe dorp geen blijvende vriendschappen opgebouwd. Toen ik als volwassene terugverhuisde was de oude vriendengroep niet meer in stand.
Vanuit de paardenhobby wel vriendschappen opgebouwd. Op gezellige stallen gestaan met mensen die veel met elkaar ondernamen. Ben echter 13 jaar geleden meer naar het westen verhuisd en hier is de mentaliteit toch wel wat anders, individueler ofzo. Of het komt omdat ik nu ouder ben? Ik weet het niet...Maar dacht 2 wat diepere vriendschappen te hebben opgebouwd hier, maar helaas was de ene van het een op het andere moment voorbij. Ik weet nog steeds niet waarom ze me zo heeft laten vallen. Gesprek daarover kwam ook niet heel veel verder als dat die persoon erg druk was met haar eigen problemen. De andere vriendschap is nu na een jaar of 7 aan het afbrokkelen en op zijn eind. Ben er best verdrietig om, maar tja, het is wat het is...Voel me door die persoon buitengesloten en vanaf het moment dat ik gestopt ben mezelf uit te nodigen voor leuke uitjes die zij en mensen van (de voor mij nieuwe) stal ondernemen met elkaar, merk ik pas hoe eenzijdig de vriendschap geworden is. Nadat er van de zomer nog iets voorgevallen is waarbij er tegen mij gelogen is, ben ik er wel klaar mee. Ik heb ondanks dat ik er verdrietig over ben ook niet meer de behoefte dit uit te praten. Het feit dat wij niet uitgenodigd zijn voor haar verjaardag afgelopen weekend was voor mij de bevestiging dat we niet langer welkom zijn en ik dat ook niet meer wil zijn.
Vriendschappen komen en gaan en slechts een enkele blijft langere tijd hangen. Dat heb ik wel geleerd...

Het mooie is, waar de ene deur dichtgaat, gaat de andere open. Zo heb ik sinds de scheifmding van mijn schoonzus heel leuk contact met haar. En het afgelopen jaar is er een hele mooie vriendschap ontstaan met de buren die tegenover en naast ons wonen. Heel apart dat dat nu gebeurt want wij wonen er al 13 jaar...We steunen en helpen elkaar met (beste forse) issues en hebben het vooral heel gezellig. Recent zijn de buren die naast ons zijn komen wonen ook aangesloten, van mijn leeftijd en met in ieder geval gedeelde uitgaansinteresses. Dus ik ben benieuwd of en wat dat nog gaat brengen ;-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:30

Ik zou ook graag vriendinnen hebben die op hetzelfde punt in het leven staan als ik. Ik ben nu 35, maar heb geen vriend en geen kinderen. Ik heb het daar soms best lastig mee, het zorgt voor een hoop stress. Ik vind het daarom soms ook lastig op dit moment om met mensen om te gaan die het allemaal wél voor elkaar hebben en die mijn struggles ermee niet begrijpen. Maar het is lastig om mensen in dezelfde situatie te ontmoeten. Gewoon positieve mensen met een leuk en actief leven zeg maar, maar toch zonder vriend, van een jaar of 35. Mensen die ik dan tegenkom zijn bijvoorbeeld al jaren depressief of doen niks meer.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 12:52

Ik zou zeggen allemaal welkom bij de club. Nog even en we kunnen een Vriendenloze vriendinnen meeting organiseren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:55

Of begin een whatsappgroepje. Dan leer je elkaar beter kennen en wie weet zit er iemand bij war je een klik mee voelt. Zo heb ik via een corona app fijne mensen leren kennen

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:18

Napie schreef:
Ik ben al zoveel geruster en voel me al zoveel normaler als ik jullie reacties lees. Wat fijn dat iedereen zo open reageert. Niet iets om voor te schamen eigenlijk.
Ik denk inderdaad dat mijn beroep best een rol speelt. Ik werk tussen de vrouwen. We delen veel lief en leed. Immers op dagen dat anderen liggen te slapen of feest vieren, zitten wij bij elkaar. Ik deel heel veel met mijn collega’s en had aan hun ook enorm veel steun tijdens mijn ziekteproces. Dat ontroerde mij enorm. Dat ik het gevoel had wat waard te zijn. Maar juist in die periode heb ik ook vertrouwen in sommige mensen verloren. Meerdere malen geprobeerd met sommige af te spreken en er was altijd wat. Nu valt het ook niet mee als de andere partij kinderen heeft en überhaupt het wel eens lijkt dat je geen rustig gesprek kan hebben.
Ik weet ook zeker dat het probleem voornamelijk bij mezelf ligt. De energie die er in gestoken moet worden heb ik niet altijd. Ik geef snel op omdat ik bang ben om teleurgesteld te worden. Een ex die altijd mijn vriendinnen wel erg leuk vond en ook twee maal met vriendinnen van mij intiem begon te chatten, werkt ook zeker niet mee aan je zelfvertrouwen.

Als reactie op het vetgedrukte: vriendschappen veranderen ook gewoon in de loop van de tijd. En dat bedoel ik niet in negatieve zin, want je verandert zelf ook. Als voorbeeld een van m'n beste vriendinnen; als ik haar zie is het meestal bij haar thuis (maar ik werk ook in de stad waar zij woont) en is er een zoontje dat veel aandacht vraagt. En toch is het ook dan heel fijn om elkaar te zien. Zij was er ook voor mij toen ik depressief was, terwijl zij in die periode hoorde dat haar zus kanker had. En ook nu weet ik dat als er echt iets is, zij voor me klaarstaat. En andersom.

Vriendschap staat voor mij niet gelijk aan samen 'leuke dingen doen', maar aan een bepaalde band. En die ontstaat niet in een week of een maand. Het begint met iets gezamenlijks (in mijn geval zijn dat bijvoorbeeld middelbare school, studie, studentenhuis en studentenvereniging geweest) en de band die daarbij ontstaat groeit uit tot een vriendschap (of niet).

proudmamaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:24

Tja, ook ik heb geen vriendinnen ( meer). Wel nog 2 oud- collega’s die ik 1-2x per jaar zie, maar niet iemand waar ik mijn verhaal eens fijn bij kwijt kan.
Van huis uit als kind zijnde al niet gewend, mijn vader wilde niemand behalve familie over de vloer. Toen ik ouder werd en wel eens een kennis van het werk op visite kreeg op mijn eigen kamer, bleef hij net zolang vervelend doen tot ze snel weer weggingen.
Later, kreeg ik een vriendin, leidinggevende van mijn werk waarmee ik wel eens wegging, maar ze was erg onvoorspelbaar in haar afspraken. Jaren later kwam ik er na veel leugens van haar kant achter dat ze alcoholiste was en heb ik gebroken, ik kon het er niet bij hebben in een moeilijke tijd.
Nog een vriendin die ik echt heel lang heb gehad ( ook van het werk) zat vanaf het begin af aan achter mijn man aan , die overgens nergens op in ging.
Ze was een echte parasiet. Wilde overal in mijn gezin in meedelen maar van haar kant af kwam vrijwel niets. Ze mocht altijd mee uit eten op verjaardagen , weekendjes weg met mijn gezin, maar in 40 jaar nooit uitgenodigd door haar behalve op een BBQ voor haar verjaardag waar zelfs het vlees goedkoop moest zijn. En ze had het alleen heel erg goed daar lag het niet aan. Erg veel gebeurd ( zoals afspreken dat zij bij mij kwam kramen en na 3 dagen , terwijl ik erg ziek met hoge koorts op bed lag zeggen dat ze op wintersport ging onder andere) uiteindelijk de knoop doorgehakt toen haar egoisme ondraaglijk werd. Eerlijk vertelt waarom ik met haar brak , maar accepteerde ze duidelijk niet, via mijn kinderen op FB blijft ze zeggen er niets van te begrijpen.
Dan een stalhoudster, die meer werd, wel een vriendin, maar eentje die met fluwelen handschoenen behandeld moest. Ik heb veel, heel veel geinvesteerd in die vrienschap, veel voor haar gedaan.
Helaas is dat mijn valkuil bij vriendschappen, ik probeer het dan mensen teveel naar de zin te maken.
Uiteindelijk kregen wij woorden en kreeg ik zoveelover mij heen dat het ophield.
De laatste vriendin was mijn alles, een soulmate , wij konden alles bij elkaar kwijt en deden dat ook lief en leed.
Helaas overleed zij 6 jaar geleden plotseling in haar slaap , 56 jaar oud…
Sinds die tijd ben ik en voel ik mij ook alleen.
Ik heb niemand waar ik mijn verhaal aan kwijt kan. Aan je dochters wil je niet alles vertellen en mijn man is daar absoluut niet geschikt voor, die snapt emoties niet.
Zo… blij dat ik hier mijn verhaal eens kwijt kon. :j

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:30

Stille meelezer hier :)
Onder het mom van “ vrienden kan je nooit genoeg hebben”, zou het een optie zijn om te kijken wie er in de buurt woont ?
Zijn allemaal “penny’s”, dus gespreksvoer is er sowieso :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:31

Ik vraag me eigenlijk wel af wanneer mensen iemand vriend(in) noemen. Sommige mensen roepen dat best snel en makkelijk. Ik heb daar echt lang voor nodig. Maar vraag me af of ik daar ook niet mensen mee op afstand duw. Ik zeg rustig tegen iemand; ik heb geen vrienden of doe niet aan vrienden, terwijl iemand zich misschien als vriend(in) ziet denk ik achteraf.

Maar goed, dat etiket erop zou verder niet mogen uitmaken. Het gaat meer om het gevoel bij bepaalde mensen.

Als hier wordt geschreven wat je kan doem om mensen te ontmoeten of leren kennen, denk ik eigenlijk al heel snel; ik weet wel weer hoe dat loopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:59

Soms moet je het ook maar treffen.
Laatst iemand ontmoed waar het gelijk enorm goed mee klikte. Na twee dagen voelde het al of ik diegene al jaren kende. Maar diegene woont 2,5 uur vliegen bij mij vandaan, dat gaat gewoon niet werken.

Vergeet ook niet dat het uiterlijke plaatje soms ook maar een dun laagje is. Ik heb ook al vaker mensen met een druk sociaal leven bijna in tranen zien verzuchten dat dit sociale leven ze in een burn-out duwt, maar als je niet meedoet dan val je af.

Wat bij mij persoonlijk een grote rol speelt is de omgeving waar je woont en zijn regionale eigenschappen. Bij bepaald soort mensen klap ik helemaal dicht en wordt ik meteen weer het kleine onzekere meisje dat ik vroeger was. Toen ik als volwassene wat heen en weer verhuist ben merkte ik overduidelijk waar ik me beter in me vel voel en waar niet. Daar hebben we met de keus van onze huidige woonplaats ook zwaar mee laten wegen. Ik kan veel beter met noordelingen dan met brabanders zullen we maar zeggen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 14:57

Ik heb ook wel wat moeite om in Brabant te aarden. Niks tegen brabanders maar soms lijken we elkaar niet te begrijpen. Ze vinden mij soms heel direct. Wat dat betreft aard ik het beste in het Noorden maar daar woon ik eenmaal niet en zal ik mij moeten aanpassen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:06

Hier ook heel herkenbaar hoor.

Sinds scheiding is het helemaal lastig, want zowat iedereen met wie ik omging verbrak het contact omdat ex in die groep bleef. Verder aantal vriendschappen gehad die best wel rottig eindigde als de ander een relatie kreeg. Niet gewoon doodbloeden maar echt wel gemene dingen.

Nu heb ik een chronische ziekte en is het gewoon nog wat moeilijker. Veel mensen willen wat gaan drinken, shoppen of allerlei dingen doen. En dan ben ik eerlijk en ben ik gewoon geen geschikte vriendin, heb ik ook het budget niet voor. Maar het is wel eenzaam, vooral bij serieuze gesprekken oid. Heb q vriendin die ik alleen via de app spreek en 1 vriendin/goede kennis waar ik soms heen ga, maar die is zo enorm druk dat dat 1 keer in de paar maanden is en verder spreek ik die tussendoor niet. Maar dat is geen echte goede vriendschap of nog niet.

Ik ben ondertussen ook 33, vrijgezel en geen kinderen en dat is heel anders als de meeste :+

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:59

Ik volg. Lees veel herkenbare verhalen. Wat niet leuk is maar ook soort van ' gedeelde smart is halve smart '

Ik heb wel wat vrienden, of zijn het kennissen? Maar ik mis wel die onvoorwaardelijk vriendschappen van vroeger. Dat is wel lastig als je wat ouder bent (40 hier)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:41

Napie schreef:
Ik heb ook wel wat moeite om in Brabant te aarden. Niks tegen brabanders maar soms lijken we elkaar niet te begrijpen. Ze vinden mij soms heel direct. Wat dat betreft aard ik het beste in het Noorden maar daar woon ik eenmaal niet en zal ik mij moeten aanpassen.

Dit heb ik ook.
Al moet ik wel zeggen dat het heel erg van mij gewaardeerd wordt.
Mensen vinden het toch altijd fijn wat ze aan je hebben.
De vrienden die ik hier heb zijn dus ook lekker duidelijk.
Maar dat is zeker verschil & het moeten vragen of mensen Nederlands kunnen praten..
Wil nog wel eens op tenen trappen, maar voor me werk heb ik daar altijd gemerkt dat mensen vrij snel toch gewoon meer Nederlands (tegen mij) gingen praten. En als ik het niet snap, vraag ik het ook gewoon.
Dat helpt ook :)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:46

Wat leuk dat je bij Bumble ook op zoek kan naar vriendschappen! Dat lijkt me een mooi idee voor de TS :)

Verder denk ik, net als sommige anderen in dit topic, dat er vele verschillende soorten vriendschappen bestaan, en veel dingen afhangen van jouw verwachtingen in een vriendschap.

Ik heb 3 goede vriendinnen, en daar heb ik andere verwachtingen van, en zij ook van mij. De ene vriendin vindt het belangrijk om elkaar vaak te zien en voor haar geldt afspraak = afspraak. Met een andere vriendin is het normaler om afspraken af te zeggen. Dat heeft allebei voor- en nadelen, wat mij betreft, en zo lang het bespreekbaar is, vind ik beide vormen van vriendschap heel fijn.

Ik heb ook een tijdje een vriendin gehad die na een conflict echt de vriendschap opzegde. Zij gaf toen aan 'altijd teleurgesteld te worden' met vriendschappen en gooide de handdoek in de ring. Ik had liever gezien dat we het conflict uitgepraat hadden, maar dat was voor haar op dat moment geen optie. Dat was jammer, maar ook oké. Blijkbaar had zij hele andere verwachtingen in een vriendschap dan ik.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:55

N4N4 schreef:
Stille meelezer hier :)
Onder het mom van “ vrienden kan je nooit genoeg hebben”, zou het een optie zijn om te kijken wie er in de buurt woont ?
Zijn allemaal “penny’s”, dus gespreksvoer is er sowieso :j

Toch zijn er ook veel topics om leuke dingen met elkaar te doen in bepaalde gebieden.
Zo ben ik ooit met een grote groep uiteten geweest.
En er zijn ook wel topics voor spelletjes avonden of iets dergelijks.

+ heb je dat soort topics rond de kerst ook.
Om mensen uit te nodigen die eventueel alleen zijn met kerst

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:05

Napie schreef:

Herkenbaar. Ik werk nog in randstad en woon in Brabant (we hebben elkaar trouwens weleens ontmoet op je stal waar ik kort heb gestaan :D ).
Ik heb veel contacten in randstad, maar dat zijn bijna allemaal collega’s . Heel gezellig, maar leidt niet tot vriendschappen vanwege afstand en ik s avonds na werk weer terug rijd naar Brabant.
Heb 1 goede vriendin in randstad wonen, maar die zie ik ook minder na verhuizing.
Ergens vind ik het wel prima om na werk in vrije tijd beetje met beesten door te brengen thuis :)
Soms voel ik mij ook wel apart omdat hier iedereen wel veel en hechte vriendschappen heeft.
Denk er weleens aan om hier een bijbaantje of een hobby te zoeken om nog wat mensen te ontmoeten, maar op de een of andere manier kan ik mij er toch niet zo toe zetten

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:05

Het is natuurlijk ook iets van deze tijd.
Tegenwoordig moeten beide personen in een huishouden werken om alles draaiende te houden, dan huishouden, hobby's, sporten, familie, eventueel kinderen en tijd doorbrengen met je partner.
De meeste mensen hebben hier door hun meeste sociale contacten op het werk en voor de meeste is dat voldoende. We hebben tegenwoordig met ze allen zo druk gekregen omdat er zoveel moet worden gewerkt, ook de werkdruk op de werkvloer is flink omhoog gegaan.

Jammer dat je ei niet kwijt kan bij je partner, lijk mij best gemis.
Hoe zit met familie en de familie van je partner? Ik ben zelf erg goed bevriend geraakt met mijn schoonfamilie.
En wat ook kan helpen is lid worden van een verenging. Zelf heb ik via de NVVR paard rij verenigen erge leuke mensen leren kennen. Het is meer een recreatie en gelijk gestemde club waarbij vooral om de gezelligheid draait en niet om wie de beste ruiter is, enz. Ik weet niet of ze nu ook nog doen maar ze organiseerde ook wel eens hinnik avonden wat ook erge leuk moment is om nieuwe vriendschappen op te doen.

Voor rest jammer maar probeer ik te accepteren dat we tegenwoordig allemaal zoveel drukker hebben gekregen waardoor wel eens moelijker is om met elkaar af te spreken. Of dat na drukke werkdag bij sommige mensen hun emmertje zo vol zit dat ze even rust nodig hebben. En voor sommige dingen kan je ook beter een goede boer hebben dan een verre vriend. Zo was ik keer om iets in paniek en heb toen mijn buren hulp gevraagd en die hadden mij prima geholpen terwijl een vriend mij op dat moment niet had kunnen helpen omdat die aan het werk was, moe van werk, enz.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:02

Verfrissend hoor zo ieders verhaal te horen :j _/-\o_

Citaat:
Sinds scheiding is het helemaal lastig, want zowat iedereen met wie ik omging verbrak het contact omdat ex in die groep bleef.

Dat is dus bij mij best een ding geweest, ben er een jaar of 2, 3 mee bezig geweest voordat ik doorhad dat het echt niet meer goed zou komen met het grootste gedeelte van de vrienden / kennissen / bekenden kring waar mijn ex en ik deel van uit maakten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:10

Zo, dan was het voor mij makkelijker. Vanaf het moment dat het bekend werd heb ik nooit meer iets gehoord, uit app groepen gegooid, zelfs de app groep van de sportvereniging. Was niet leuk, maar wel duidelijker als bij jou dan. Op dat moment wel zwaar om alles in 1 keer kwijt te zijn, maar wist wel meteen waar ik aan toe was :+

Maar vervelend is dat :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:37

Dan is het wel direct duidelijk ja... maar wat een toestand ook ....

Bij mij bleven mensen lang wel soort van contact houden, maar niet echt. Kreeg ik bijv via mijn zoon de groeten dat soort dingen. Of een appje sturen en vervolgens geen antwoord geven als ik iets terug stuur, of heel laat. Of maar niet tot een afspraak komen om elkaar te zien of zelfs maar te bellen. Wel reageren op een berichtje op Facebook maar voor de rest niets, ook niet als ik dat probeerde.
Op een gegeven moment heb ik een soort grote schoonmaak gehouden en flink wat contacten verwijderd en zelfs geblokt. Had zoiets van als ze dan ooit nog eens wat willen, dan hoor ik het wel weer, maar het komt niet meer bij mij vandaan.
Dat via mijn zoon dingen spelen vond ik ronduit schandalig.
Maar zo zie je maar, mensen zijn soms gewoon heel anders dan hoe je denkt dat het is. En maar goed dat je dat van tevoren niet weet, anders zou je niets meer aandurven.
Het heeft mijn leven wel verandert en mijn manier om met mensen te connecten.

Maar het heeft me ook doen inzien dat als mensen niet willen, je er op een gegeven moment ook geen energie meer in moet stoppen. Willen ze je wel weer zien, komt het misschien ooit weer. Vriendschap is wel iets wat ergens along the way tweezijdig is. En natuurlijk slaat het wel eens (langdurig kan dat ook zijn) door naar de ene kant. Maar als dat altijd zo is, dan kun je je afvragen of dat is wat je wilt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:58

„Als het gaat om geld, als het gaat om vrouwen, als het gaat om alles wat je lief hebt…..“

Dat lied is soms helaas zoals het daadwerkelijk gaat.

Heel naar voor jullie beide dat het zo heeft moeten lopen, juist na zo‘n scheiding hoop je dat de rest van je wereld nog een beetje rechtop blijft :(:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:02

Wat toen wel overeind bleef en waar ik enorm veel steun aan heb gehad waren fantastische collega's én cliënten. Niet zozeer dat ik daar continue mijn hart kon luchten maar wel dat ik afleiding had. Ik lees hier dat werk voor velen toch ook een bron van vriendschap is en dat was het toen voor mij ook echt, niet zozeer in vriendschap maar wel in een soort 'thuis'.

En gelukkig had ik wel twee echte goede vriendinnen, die nu nog goede vriendinnen zijn (maar helaas wel met dermate gezondheidsissues dat corona echt een ding is geweest en nu nog wel).

Dus @Napie het hele gebeuren met jouw ziekte, corona en in combi met jouw specifieke werk, dat is denk ik toch wel extra ingewikkeld geweest. En dan nu, hoe weer verder... :j

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:13

lovelyfiefy schreef:
Toch zijn er ook veel topics om leuke dingen met elkaar te doen in bepaalde gebieden.

Of inplaats van afwachtend te zijn zelf zo iets organiseren voor samen met je stalgenote of met andere gelijk gestemde. Meeste mensen vinden dat erg leuk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 01:49

Horsepride schreef:
lovelyfiefy schreef:

Of inplaats van afwachtend te zijn zelf zo iets organiseren voor samen met je stalgenote of met andere gelijk gestemde. Meeste mensen vinden dat erg leuk

Tja, en daar heb je op de lange termijn dus geen zak aan.