Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:37

Wat jij verkeerd doet is dat je én gezond wilt eten, én minder. Begin eens met alleen gezond. Stop met alle suiker (behalve fruit). Geen sapjes, geen frisdrank, geen snoep en geen bewerkt eten. Stop ook met macdonalds, dat is geen voeding maar vulling. Eet alleen voedzame dingen en leg jezelf geen beperkingen op aan de hoeveelheid. Eens kijken hoe lang jij het volhoudt om eindeloos havermout en yoghurt noten en avocado’s te blijven eten. En dan dus geen yoghurt met smaakjes. Gewoon normale volle yoghurt met wat rozijnen en noten erin. Geen cruesli enz want dat is alleen maar suiker.
Havermout maak je bijvoorbeeld met havermelk en dan havermout en banaan en kaneel. Begin je dag eens met een vol bord daarvan. En neem dan zodra je honger krijgt gewoon maiswafels met kaas en avocado en tomaat met wat zout en peper. Zo veel als je er wilt.
Wanneer je weer honger krijgt neem je lekker een roerei met groente. Lekker prei en ui snoeptomaatjes bakken en dan paar geklutste eieren met wat havermelk en gerookte zalm erdoor. Of lekker met champignons. Nja net wat je wilt, en weer zoveel als je wilt
Krijg je weer honger? Volle yoghurt met banaan erin. Zoveel als je wilt.
Eens zien hoe lang jij nog honger houdt. En geen calorieën gaan tellen want die burger is veel slechter. Let maar op, als je eenmaal van de suiker en bewerkt voedsel af bent, gaat je lichaam zelf reguleren hoeveel je nodig hebt. Eet je de ene dag te veel, ga je vanzelf per ongeluk de dag erna minder eten. En zo niet, dan niet. Dan gebeurt dat overmorgen of de dag erna wel.
Maar dit werkt echt alléén als je zwaar bewerkt voedsel en suiker laat staan. En suiker zit in heel veel dingen. Je kunt er ook niet helemaal omheen, maar als je je ervan bewust bent kun je het wel makkelijker mijden. Cruesli is heel slecht, yoghurt met smaakjes ook. Maar weet dat het ook in heel veel potjes, pakjes en zakjes zit. En in brood. Beschuit bijvoorbeeld zitten vaak al 3 soorten suiker in. En dat beschuitje is het probleem niet, maar alle dingen bij elkaar wel. Dus als je daarop gaat letten scheelt dat enorm.

En als dat niet werkt... ga 3 weken rondreizen in Cuba. Ik ben 2,5 kilo afgevallen in 3 weken tijd, terwijl ik al hartstikke slank was :+

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:45

Je moet ook niet gaan lijnen, je moet minder eten van wat je lekker vindt.
Zijn die 4 beschuitjes met magere kaas lekker? Lijkt mij niet. Ik eet liever 2 volkoren crackers (Leksands van AH is fijn) met lekkere kaas. Of een schaaltje volle yoghurt met fruit en zelfgemaakte granola.

Probeer voor kwaliteit ipv kwantiteit te gaan en leer jezelf wat kwaliteit is door je smaak te ontwikkelen. Kwaliteit is meestal duurder en bijna altijd lekkerder. En dat merk je niet meteen maar tegenwoordig eet ik liever vegetarisch dan vlees van de supermarkt (of keurslager) en dan koos ik vroeger sowieso al het duurdere vlees omdat het goedkope vlees mij nooit beviel.

Mijn geluk ik misschien dat ik niet extreem dol ben op fastfood en al helemaal niet als ik denk aan alle ellende die er bij hoort.
Eens in de paar maanden (ca. 5) denk ik zin te hebben in wat ik noem 'ongezonde troep' en heel eerlijk gezegd valt het me altijd tegen. Mijn zelfgemaakte gebakken aardappelstukjes uit pan of oven zijn veel lekkerder bijvoorbeeld. Goedkoop van snackbar/burgerproducent valt me eigenlijk altijd enorm tegen. Oftewel leer goed koken, maak zoveel mogelijk zelf en koop kwalitatief goede ingrediënten (ja, is duur, maar minder zou ongeveer zelfde bedrag moeten zijn) en dan vind je na enige tijd veel dingen niet meer lekker.

Ooit was ik ruim 10 kilo te zwaar, nouja, ik was een beetje mollig maar ik vond het te zwaar. Ik heb mezelf meerdere jaren gegeven dat minder te laten worden door minder maar lekkerder (!) te eten. Er is in de 20 jaar daarna nog eens een korte periode geweest dat ik een paar kilo te veel had. Die paar kilo te veel eraf was makkelijker dan een paar kilo eraan die ik ook ooit eens nodig had na ziekte.

Verder heb ik misschien ook 'geluk' gehad in mijn opvoeding. Ik mocht een x tijd achter elkaar zoveel snoepen als ik wilde en de rest van de dag niet en de enige maaltijd die ik verplicht moest eten was de avondmaaltijd. Jarenlang - met name puberteit - heb ik geleefd op vooral de avondmaaltijd (2 borden helemaal vol plus de restjes, meestal gezond maar met enige regelmaat ook ongezond), heel erg intermittend dus... Als vrienden (m/v) tussendoor gingen snacken zat ik er vaak naast zonder wat te eten. Ik werd mollig toen ik meerdere maaltijden per dag ging eten, iets met sociaal aanpassen... Als ik alleen ben val ik vrij snel terug op 1 maaltijd per dag en mijn puberteit ligt toch wel een aantal decennia achter me.

Dus aan alle mensen met kinderen, regel 1; snoepen mag zoveel als gewenst maar binnen x tijd achtereen per dag, regel 2; één maaltijd per dag is verplicht. Oh, en qua drinken, ik dronk water, thee en een korte periode heel veel melk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:50

herr_balou schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Want dan krijg je dus honger en dan ga je dus alleen maar slechtere dingen doen.
Beter dingen eten die goed vullen zodat je geen honger krijgt en geen slechte dingen gaat doen. Van gezonde onbewerkte dingen die goed voeden eet je !!!op de lange termijn!!! niet gauw te veel

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:55

karrij schreef:
Dank mooie tips! En inderdaad kauwen,vaak is het hap,slik,weg! En misschien van een kleiner bord eten.

Kleiner bord, kleiner bestek. En vooral heel veel kauwen.

Kan je nu al waarschuwen dat als je goed kauwt, veel producten niet zo lekker zijn als dat ze waren.
Vlees wordt een hopeloze smakeloze bal vezels.
Maar kleinere hapjes kom je een eind.

Eet hetzelfde, maar kauw! Zelfs je yoghurt.
Leer wanneer je lichaam zegt oké, t is goed.
We kennen het niet meer. Ik ook niet hoor. Maar dit is voor nu de beste en makkelijkste optie. Maar ga tellen en kauwen. Slikken zonder dat, ik deed t ook hoor, maar t vult niet. Het vult ( en dat is echt niet gelogen) als je een hap een keer of 15 kauwt.
Succes

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:09

Dorine92 schreef:
herr_balou schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Want dan krijg je dus honger en dan ga je dus alleen maar slechtere dingen doen.
Beter dingen eten die goed vullen zodat je geen honger krijgt en geen slechte dingen gaat doen. Van gezonde onbewerkte dingen die goed voeden eet je !!!op de lange termijn!!! niet gauw te veel

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, dat is het mooie van gezond eten op de lange termijn. Beide posts representeren helaas de misvattingen in de maatschappij. Gezond eten kan echt heel erg lekker zijn. En als houdt van lekker eten, dan gaat het onwijs lastig zijn om gezond eten vol te houden als je het niet lekker maakt. :o

Je kan gezond én lekker eten. Er staan zoveel recepten online die oprecht heel lekker zijn, en heel gezond. Zo hebben wij vanavond een heerlijke zelfgemaakte curry gegeten. De saus bestaat uit yoghurt, heel veel lekkere en gezonde kruiden, en niks toegevoegd uit pakjes of zakjes. Kip erin, geroosterde bloemkool uit de oven erin, heer-lijk! En dit eet ik dus morgen ook als lunch. Ik eet liever een wat uitgebreidere lunch waardoor ik smiddags nauwelijks snack. Of ik eet overdag wat meer en savonds wat minder. Overdag heb ik die energie meer nodig dan savonds!

Als ontbijt: havermout met melk (soja melk als je wat lager in kcal wil zitten, of 50/50 water en melk), stukje pure chocola van 80%, kaneel erdoor, banaan en cashewnoten erop. Heer-lijk, en je zit er vol van :)

Dat is het jammere van het diëten of het gebrek aan kennis van voedingswaarden, gezond eten, etc. Gezond en lekker hoeven elkaar niet uit te sluiten. En gezond eten hoeft ook niet duur te zijn.

En "geen slechte dingen doen", geniet lekker van een stuk chocola. Of geniet lekker van een cheeseburger. In een gezond en gebalanceerd voedingspatroon is hier ook ruimte voor. Ruimte om lekker te genieten.

En het mooie is, iig voor mij, is dat ik door het gezonde eten dus eigenlijk vrijwel nooit zin heb in ongezond eten. :+ Wel in een cheeseburger, maar dan om zelf te maken!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:18

pipo schreef:
karrij schreef:
Dank mooie tips! En inderdaad kauwen,vaak is het hap,slik,weg! En misschien van een kleiner bord eten.

Kleiner bord, kleiner bestek. En vooral heel veel kauwen.

Kan je nu al waarschuwen dat als je goed kauwt, veel producten niet zo lekker zijn als dat ze waren.
Vlees wordt een hopeloze smakeloze bal vezels.
Maar kleinere hapjes kom je een eind.

Eet hetzelfde, maar kauw! Zelfs je yoghurt.
Leer wanneer je lichaam zegt oké, t is goed.
We kennen het niet meer. Ik ook niet hoor. Maar dit is voor nu de beste en makkelijkste optie. Maar ga tellen en kauwen. Slikken zonder dat, ik deed t ook hoor, maar t vult niet. Het vult ( en dat is echt niet gelogen) als je een hap een keer of 15 kauwt.
Succes

Dit! Probeer ook even niks te doen als je eet. Telefoon weg, schermen uit, gewoon rustig jij op je stoel met je eten.

Probeer te experimenteren met voedzaam eten. Denk je het niet lekker te vinden? Zoek een accountability partner, die je dingen laat proberen. Maar op het moment dat je meer vezels en eiwitten gaat nemen, zal je hongergevoel ook minder worden. Ik merk het zelf ook, neem ik een bak kwark met fruit, zit ik vol. Pak ik een koekje, lust ik er nog 3 :')

Houdt je je eten ook bij TS? Je hebt bijvoorbeeld de app mijn eetmeter en het heeft bij mij wel geholpen om erachter te komen wat mijn slechte eetgewoontes waren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:58

karrij schreef:
Ibbel schreef:
Nope, maar die hoeveelheid beweging kan je dus tegen die éne cheeseburger afstrepen...

yep I know

Was ik me daar maar zo van bewust als ik de die cheeseburger gekocht heb en die eerste hap maak, en vaak kaan ik er 2 achter elkaar op, zijn inderdaad zo'n 700 calorieen -O-

Wel nee joh - zo werkt ons brein niet.
Punt.
(Het is een nuttig weetje, maar je hebt er verder weinig aan.)

Wat mij hielp:
1) Doe een kuurtje pro oral bio.
Nogal wat mensen hebben een bacterie in hun mond die ('Moeder Natuur is slim', en bacteriën dus ook) zelf graag koolhydraten eten en een manier hebben gevonden om ons aan te zetten tot suiker etc.
Die ben je liever kwijt dan rijk.

2) Ik ontbijt stevig, NA dat ik 'nuchter bewogen' heb.
Zogezegd het trainen van je pancreas: leren om je bloedsuikerspiegel constant te houden.

3)"Ontbijt als een vorst,
avondeten als een bedelaar"
en 's middags iets er tussen in.

4) Ik dank veel aan de smoothie rage.
Ik heb geen blender, doe niet aan ijs, maar ontbijten met boerenkool, appel en noten - dat soort recepten: JUMMIE!

5) 'Zet je vetverbranding aan'. Niet ieder lichaam kan dit makkelijk.
Zo heb je zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen nodig om vetten te verbranden.
Hoe minder jouw lichaam dit op dit moment kan, hoe groter de behoefte aan koolhydraten. (Koolhydraten zijn op zichzelf genomen prima, maar graag een 19e eeuwse hoeveelheid en kwaliteit- geen 'lege' koolhydraten.)

In principe is vetverbranding "moeilijker" - je hebt er volwaardige voeding voor nodig. Snelle, lege koolhydraten eten is in wezen de spoedprocedure (...haast, stress, gevaar...) die is altijd beschikbaar. Maar maak er svp niet te vaak gebruik van als je leven niet op het spel staat.
En mbt sport: je zet je vetverbranding aan met duursport: lekkere lange wandelingen met de hond.

6) Eten is leuk. En lekker.
Als chocolade adept eet ik 72% chocolade - en maak allerlei heerlijke dingen met cacao.
Als je weinig koolhydraten eet, is er veel mogelijk met noten.
En als gezegd: met groene en fruit kun je ook smullen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:46

Desireeeee schreef:
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, dat is het mooie van gezond eten op de lange termijn. Beide posts representeren helaas de misvattingen in de maatschappij. Gezond eten kan echt heel erg lekker zijn. En als houdt van lekker eten, dan gaat het onwijs lastig zijn om gezond eten vol te houden als je het niet lekker maakt. :o

Je kan gezond én lekker eten. Er staan zoveel recepten online die oprecht heel lekker zijn, en heel gezond. Zo hebben wij vanavond een heerlijke zelfgemaakte curry gegeten. De saus bestaat uit yoghurt, heel veel lekkere en gezonde kruiden, en niks toegevoegd uit pakjes of zakjes. Kip erin, geroosterde bloemkool uit de oven erin, heer-lijk! En dit eet ik dus morgen ook als lunch. Ik eet liever een wat uitgebreidere lunch waardoor ik smiddags nauwelijks snack. Of ik eet overdag wat meer en savonds wat minder. Overdag heb ik die energie meer nodig dan savonds!

Als ontbijt: havermout met melk (soja melk als je wat lager in kcal wil zitten, of 50/50 water en melk), stukje pure chocola van 80%, kaneel erdoor, banaan en cashewnoten erop. Heer-lijk, en je zit er vol van :)

Dat is het jammere van het diëten of het gebrek aan kennis van voedingswaarden, gezond eten, etc. Gezond en lekker hoeven elkaar niet uit te sluiten. En gezond eten hoeft ook niet duur te zijn.

En "geen slechte dingen doen", geniet lekker van een stuk chocola. Of geniet lekker van een cheeseburger. In een gezond en gebalanceerd voedingspatroon is hier ook ruimte voor. Ruimte om lekker te genieten.

En het mooie is, iig voor mij, is dat ik door het gezonde eten dus eigenlijk vrijwel nooit zin heb in ongezond eten. :+ Wel in een cheeseburger, maar dan om zelf te maken!
.
Heb je recept van de curry?

karrij

Re: Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 08:24

Joh dames wat een goede reactie's! Blij mee :D

Wat ik me net ook nog bedacht is dat ik in de overgang zit! Vreselijke opvliegers, stijfheid en de nodige jankbuien.
Nu slik ik sinds een maandje Ymea 8 in 1 en ik moet zeggen dat de opvliegers zeker met 90% is afgenomen en dat is al heel fijn!

Ik ga al jullie berichtjes/tips en ervaringen nog eens goed doorlezen

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:56

Karrij: vervelend die overgang, zit er zelf ook middenin. Maar ben ook dit jaar heel veel kilo’s afgevallen, terwijl vaak gezegd wordt dat het nog moeilijker is als je in de overgang bent. Ik ben veel gezonder gaan eten, en dat is echt niet minder lekker.

Probeer niet alles in 1 keer te veranderen, maar doe het stap voor stap.
Voorbeelden van dingen die je kan doen zijn hier al volop gegeven. Begin met wat jou makkelijk lijkt. Voor de één is dat geen calorieën meer drinken, voor de ander producten vervangen voor een volkoren versie of meer groenten eten of wat dan ook. En laat je niet ontmoedigen als het eens mislukt. Gewoon weer verder gaan. Als je normaal 2 cheeseburgers eet als extraatje bij je lunch, kan je al een kilo afvallen als je dat 10 keer niet doet.

Probeer je vooral bewust te worden van de voedingswaarde van alles wat je eet. En als jij super veel trek hebt in die cheeseburger, maak hem dan thuis zelf, met een lekker volkoren broodje, veel toppings en een goede kwaliteit hamburger. Dan zul je zien dat het meteen een veel meer vullende maaltijd is, waar je waarschijnlijk ook meer van geniet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:55

Als ik lees wat je eet, dan zie ik daar met kleine aanpassingen weken veel mogelijkheden.

Beschuit bijv. vervangen door vezelrijke/koolhydraatarme crackers.
Maar voor mijzelf helpt een stevige plak goede kwaliteit roggebrood met kaas en komkommer of tomaat nog veel beter om lang vol te zitten zonder suimerdip. En met een zoute haring er op is het voor mij echt een feestontbijt of lunch.

Andere ontbijten:
Volvette Griekse yoghurt met vers fruit en handje noten en zaden/pitten. Handje Pure havervlokken/muesli er door kan ook om het nog steviger te maken.

En ik maak 1x in de zoveel dagen een mengeling van zakje rauwkost met halve komkommer, een appel, gehalveerde tros druiven en gerookte of gekookte stukjes kip. Ik meng dat met een bakje sellerysallade. Dat doe ik in vershoudbak in de koelkast en gebruik het meerdere dagen als ontbijt of lunch. Ik doe ongeveer een soeplepel salade, met handje walnoten en 2 a 3 eetlepels Griekse yoghurt er nog door en dan heb ik een heerlijk gezonde salade die goed vult. Ter afwisseling doe ik er ook nog wrl eens rauwe julienne gesneden rode bietjes of wortel door. Of gesneden cherry/roma tomaatjes.

Die cheeseburger van de Mac vult maar heel even. Binnen een uur heb je weer honger!

Neem liever een zelfgemaakt broodje hamburger met 1 volkorenbroodje of 2 snedes (zuurdesem) volkorenbrood, puur rundvlees hamburger (dus van de versafdeling en zonder meel er door) met een plak kaas, tomaat, sla en komkommer er bij. Het kost evenveel of minder, en je hebt ineens een flinke maaltijd die ook nog veel langer verzadigd gevoel geeft dan dat slappe Mac Donalds ding.

Bak bijvoorbeeld gewoon in de avond er voor met avond eten een extra hamburger, neem het los van het broodje mee zodat je het eventueel even op kunt warmen als je magnetron op het werk hebt en voeg daarna alles samen en eet het rustig op aan tafel in de kantine. Je zou, om koolhydraten te besparen, ook het broodje weg kunnen laten en er een volledige salade naast kunnen eten. Pas dan op dst je geen ikke klodder suikerrijke dressing er overheen doet, want dan is het effect weg.

Wat mij helpt is dat ik zorg dat ik genoeg GEZONDE lekkere dingen in huis haal en geen of minder suikerrijke dingen met snelle koolhydraten.
Dat ik3 goede maaltijden eet met elke maaltijdsoep groenten als eiwitten er bij en niet te veel (snelle) koolhydraten. Gewoon Brood/broodjes kan ik persoonlijk beter minder eten of laten staan. Daar krijg ik suikerdip en meer honger van.

Bij het avondeten minder aardappels/pasta/rijst/brood etc en veel meer groenten eten met een stukje vlees of vis, peulvruchten of andere eiwitrijke gezonde vleesvervanger.

En als tussendoortje wel bijvoorbeeld diverse soorten fruit en groenten die je echt lekker vind ( en dan kunt afwisselen), diverse ongebrande ongezouten soorten noten,extra pure chocolade van 80% cacao. Echt opvallend dat ik het dan wel bij 1 of 2 blokjes kan houden terwijl ik een zoete Milka 100, 200 of zelfs 400 gramsreep liefst in 1 keer achter elkaar op eet.... :oo

En liever een plakje worst of kaas met wat snoepgroenten dan die zak chips of het pak koekjes open trekken.

Ik heb ook mais/popcorn in huis voor de lekkere trek. Niet heel gezond in grote hoeveelheden, maar veel volume dus je kunt er lekker van knabbelen zonder dst het gelijk heel veel koolhydraten per ha die is. En dan natuurlijk niet met caramel/suiker, maar met zout, als je er een smaakje overheen wilt.

Wat mij helpt in de strijd tegen frisdranken is een literkan of doppler met vers geperste citroensap van een halve of hele citroen, vullen met water en in de koelkast bewaren zodat het lekker koud is. Het zuur houd de trek naar zoet weg.

Ik maak ook wel zelf verse thee met citroe sap en gemberschijfjes. Als het afgekoeld is de rest in een kan in de koelkast en je hebt ongezoete ice tea.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:18

Kleine aanpassingen werkt hier het beste.
Ipv wit, volkoren producten bijvoorbeeld. 30/20+ kaas ipv 48+.
Een stuk fruit ipv een koekje als je trek hebt. Spa rood (met smaakje) ipv sinas etc.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:28

Ik heb geen ervaring met de overgang dus ik weet niet hoe dat zit, maar ik heb wel andere informatie.
Als je gewend bent een ruime hoeveelheid te eten, is je maag (te) groot. Dat zorgt er weer voor dat je honger-hormoon al vrij snel aanslaat, sneller dan dat je eigenlijk zou willen. Als je maag een stukje kleiner was geweest, was het makkelijker voor jezelf geweest. Veel mensen zitten in die spiraal van te snel honger krijgen en daardoor niet kunnen afvallen, want ja, je lichaam verteld immer dat je moet eten.
Handig om mee te beginnen is om even een weekje of twee te plannen als 'goede start'. Dat betekent echt even een week of twee er vol voor gaan, met het doel om je maag wat te verkleinen en je bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Deze twee zorgen er voor dat je steeds wil eten. Dit doe je (beide) door te minderen met koolhydraten (meer eiwitten eten dus) en te minderen met suiker. Alleen natuurlijke suikers uit groente en fruit kan je het prima mee doen, dus geen kristalsuiker, mac donalds, koolhydraatrijk brood, krackertjes, honing, etc. Geef je lichaam de tijd om even om te stellen. Vooral een stabiele bloedsuikerspiegel is heel fijn om te hebben als je wil afvallen. Daarna zal je merken dat het rustig aan makkelijker gaat. Oja en soep eten is lekker vullend :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:30

karrij schreef:
Wat ik zelf al heb geprobeerd?? Ik zou bijna zeggen wat niet.

Ik gebruik constant smoesjes waarom ik iets wel zal eten ipv waarom niet!

Ik werk zo'n 3 dagen per week en tussen de middag vind ik vaak zelf dat ik wel wat verdiend heb! Mijn guilty plessure zijn cheeseburgers van de mac, maar eigenlijk hou ik overal wel van, tis echt verschrikkelijk.

Ik heb zelfs een voedingscoach ingeschakeld ( nog niet eens zolang geleden).

Sochtends begin ik met 4 beschuitjes met magere kaas en een bakje optimel yoghurt met optimel vla. Niet eens zo heel verkeerd, maar mijn 4 koolhydraat arme boterhammen met kipfilet heb ik al om 10 uur op! En dan koop ik tussen de middag nog wat lekkers, vaak van de mac.

Savonds kook ik wel, maar dan later nog weer van allerlei lekkers.

Het is dat tussen de 15 en 20.000 stappen per dag zet anders zou ik geen 85 kilo wegen maar 125 kilo.

Ik wil een mindswitch, maar hoe. Als ik onder de 80 zou wegen ben ik al blij maar met de decembermaand voor de deur heb ik er een hard hoofd in

Ik heb niet van iedereen de reacties gelezen, maar het kan al heel erg helpen om te kiezen voor eiwitrijkere voeding. Dus als ontbijt bijvoorbeeld kwark (ipv yoghurt) met ongezoete muesli (geen cruesli) en een banaan. Bij je lunch en avondeten ook meer eiwitten toevoegen.

Hierbij zou een diëtist je ook goed kunnen helpen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:34

Goof schreef:
Moonlight17 schreef:
Totaal omgekeerde wereld in je hoofd.
Ik moest meer gaan eten van de gezonde dingen en ik snap helemaal dat jij honger hebt als jij zoveel stappen zet en eet alsof je een kantoor medewerker bent.

Jeetje.... 'Zoveel' stappen? 'Eten als een kantoormedewerker'?
Het zijn meer stappen dan de gemiddelde Nederlander loopt, maar zo absurd is het nou ook weer niet.
En eten als een kantoormedewerker? Ik vind dat TS behoorlijk veel eet als ik eerlijk ben. Ik krijg het net 15,000 stappen op een dag niet weg. Dat zegt niets over hoe gezond het is en hoe lang het een gevuld gevoel blijft geven trouwens en daar is natuurlijk winst in te behalen.

TS, in theorie is het heel simpel; je zult meer moeten verbruiken dan je binnen krijgt.
Zolang jij vindt dat je iets verdient als je het middaguur gehaald hebt en dan jezelf beloond met iets van McDonalds ben je nog niet zover.
Dit komt allemaal neer op mindset inderdaad.

Kun jij overdreven vinden, voor mij is het harde waarheid. Net als jij dat het voor jou veel te veel kan zijn wat TS eet. Ik haal als kantoormedewerker het ruim niet wat TS haalt aan stappen zetten en zit qua eetmomenten/hoeveelheden eten niet ver van TS en ja ik neem geen mac maar als je dat veranderd in iets degelijks dan verschillen we niet veel. En nee ik heb geen fantastische genetische aanleg, maar ik val wel +/- 1 kilo per 14 dagen af.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:42

Voor mij werkt yoghurt eten niet.
Dus ik eet (Alpro) kwark met fruit en zemelen.

Brood en pasta is volkoren.
Avondeten weeg ik af.

Als ik brood ik doe ik ze op elkaar datis dan 1x beleg voor 2 boterhammen.
Sla en rauwkost ertussen.
Honger vakt dan enorm mee.

En als ik honger heb denken ik heb genoeg gegeten.
Mijn hersens doen nu raar.
En geen koekje of chocola eten. Want als ik 1 eet lust ik er meer.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:44

karrij schreef:
Mensen help mij met tips en adviezen!

Ik moet afvallen, niet eens zo extreem veel ergens tussen de 5 en 10 kilo en ik ben al blij, maar hoe zet ik mij er toe??!!

Elke dag neem ik mee voor, vandaag begin ik! Maar steeds weer loopt het juist weer op een vreetpartij uit!

Het lijkt wel hoe meer ik met lijnen wil beginnen ik juist meer ga eten, om gek van te worden.

Herkennen jullie dit? Ervaring mee? Hoe zijn jullie op een andere mindset gekomen?

Ik heb ook te veel gezellige etentjes met familie, vrienden en collega's

Pff , zit er ff doorheen,

Graag jullie tips en tricks

Wat voor mij enorm heeft geholpen is alles in etappes aanpakken. Mijn eerste stap was geen producten meer die een vorm van kunstmatige suikers in de eerste 3 ingrediënten op de lijst hebben. Nadat dat 3 maanden goed ging ben ik dat gaan uitbreiden. Op deze manier was het voor mij veel makkelijker om een gezonde leefstijl op te bouwen.

Ik ben nu 1,5 jaar verder en ik heb zoveel veranderingen in mijn eetgewoontes toegepast. Als ik dat in 1x had geprobeerd was het nooit goed gegaan -O- I speak from experience...

Verder heb ik eindelijk een vorm van beweging gevonden die ik oprecht LEUK vind! Dit zal voor iedereen anders zijn, maar een gewone sportschool is voor mij echt 3x niks. Ik heb voor mezelf iets gevonden dat ik wel heel erg leuk vind en dat doe ik nu 4x in de week (naast mijn paard).

Door het op deze manier stapschewijs en met plezier aan te pakken voelde het voor mij veel minder als een "moetje" en "ik heb discipline nodig". Mijn begindoel was ook afvallen, maar doordat ik met dit nieuwe leefpatroon zo veel lekkerder in mijn vel zit is dat secundair geworden. En toch ben ik er inmiddels 20kg in 1,5 jaar mee kwijt.

We zijn er nog niet, maar we komen er wel!

Ik weet dat het cliché klinkt, maar probeer het makkelijk voor jezelf te maken en neem zeker in het begin kleine stapjes. Zet de volgende stap pas als je je helemaal thuis voelt in je nieuwe gewoonte.

Ik wil je heel veel succes wensen *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:57

Het is niet een dieet volgen het is het aanpassen van je leefstijl en eetgewoonten.
En als diëten zo makkelijk was dan zouden er een hoop slanke mensen rondlopen.
Als je eens begint met je eetpatroon op te schrijven. Wanneer eet je iets.
En bijvoorbeeld 1 keer per week die cheeseburger gaat eten?
Ik zal er vanavond even verder op ingaan

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 11:08

karrij schreef:
Ibbel schreef:
Nope, maar die hoeveelheid beweging kan je dus tegen die éne cheeseburger afstrepen...

yep I know

Was ik me daar maar zo van bewust als ik de die cheeseburger gekocht heb en die eerste hap maak, en vaak kaan ik er 2 achter elkaar op, zijn inderdaad zo'n 700 calorieen -O-

Ik pak even dit eruit, die cheeseburgers an sich zijn het probleem niet. Het probleem is dat ze er samen voor zorgen dat je teveel binnen krijgt op een dag.
Je zegt eerder dat je best netjes ontbijt en dan rond 10.00 je boterhammen op hebt en dan rond de lunch de cheeseburgers gaat halen.
Als de cheeseburgers voor jou zo belangrijk zijn zou ik kijken of je die niet in kan bouwen in je schema. Grofweg hou ik voor mezelf het volgende schema aan: 500 kcal bij het ontbijt, 500 kcal bij lunch, 500 kcal bij avondeten en dan heb je er nog 500 over voor tussendoortjes. Voor mij geldt dat als ik m'n ontbijt niet goed doe, dat de hele dag niet werkt. Dat zou je zelf even moeten testen wat werkt voor jou. Ik vind broodjes met ei of havermout altijd top en dan hoef ik pas rond 11 weer wat als ik om 8 heb gegeten.

Als jij dus graag de cheeseburgers wil eten dan kan dat prima, dat is dan je lunch en een stukje van je tussendoortjes. Daar hoef je weinig van te merken als je vervolgens voor tussendoortjes kiest die laag in kcal zijn, denk aan komkommer, tomaat, wortel, paprika etc. Je kan bij wijze van ontbijten met 500 kcal, de twee cheeseburgers eten en als tussendoortje een hele komkommer (dan zit je wel vol) wegkauwen. Dan heb je waarschijnlijk geen honger, heb je wel je cheeseburgers gehad en kan je smiddags nog een ander tussendoortje van +-200 kcal eten.

Deze denkwijze helpt mij enorm, ipv vechten voor iets het accepteren en inbouwen. Vervolgens kom ik zelf vaak tot het punt dat ik liever iets anders wil dan het ongezonde voedsel.
Dit helpt mij om ipv per jaar 2-3 kg aan te komen per jaar 3-5 kg af te vallen. Dat gaat niet snel, maar op de lange termijn werkt het wel.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:31

Sorry hoor, maar cheeseburgers horen niet in een gezonde lifestyle. Af en toe, mag het natuurlijk! Ik zou absoluut het niet beschouwen als 'normaal'. Je kan ook alleen in het weekend gaan en eet er dan 1, ipv 2, dat scheelt al. Zie het zo; het blijft speciaal :')

Leer jezelf een gezonde levensstijl aan, eet op regelmatige momenten zodat je suiker/energie stabieler is en minder geneigd ben te gaan snaaien. Verdiep je in voedingsmiddelen, cheeseburgers zijn fantastisch :+ maar van die 700 kcal kan je meer eten, gezonder en krijg je meer vezels/vitaminen binnen :)

Alleen met lijnen kom je er niet, vaak val je weer terug in oude gewoontes. Dus eet doordeweeks gezond en als 'beloning' ga je in het weekend lekker naar de Mac :+

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:18

Het lijkt me goed als je als eerste stap inzicht creëert in wat je nu als basismaaltijden eet. Met jouw ontbijt zou ik denk ik ook om 10u mijn lunch al op hebben en dus later wat ongezonds halen. Maar als ik je ontbijt (waarbij hoeveelheden denk ik ruim heb genomen) invoer:Afbeelding

Is voor mij duidelijk waarom je zo snel weer honger hebt. Meten is weten!

Ik heb zo zelf een tijd mijn eten bijgehouden (ik wilde juist aankomen) en de calorie inname naast het verbruik (smartwatch) gezet. Dat heeft heel veel inzicht gegeven in wat ik beter wel en niet kan eten. Ik eet zoveel mogelijk langzame koolhydraten, zo min mogelijk toegevoegde suikers en zoveel mogelijk glutenvrij ivm vermoeidheidsklachten, waardoor ik mijn 'normaal' qua voeding behoorlijk aan moest passen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:24

Paloedie schreef:
Het lijkt me goed als je als eerste stap inzicht creëert in wat je nu als basismaaltijden eet. Met jouw ontbijt zou ik denk ik ook om 10u mijn lunch al op hebben en dus later wat ongezonds halen. Maar als ik je ontbijt (waarbij hoeveelheden denk ik ruim heb genomen) invoer:[ [url=m/dRfJ8T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb zo zelf een tijd mijn eten bijgehouden (ik wilde juist aankomen) en de calorie inname naast het verbruik (smartwatch) gezet. Dat heeft heel veel inzicht gegeven in wat ik beter wel en niet kan eten. Ik eet zoveel mogelijk langzame koolhydraten, zo min mogelijk toegevoegde suikers en zoveel mogelijk glutenvrij ivm vermoeidheidsklachten, waardoor ik mijn 'normaal' qua voeding behoorlijk aan moest passen.

ik vind dit niet echt een representatief beeld hoor. In magere (30+) kaas zitten zo'n 295 kcal per 100 gram. Hoe je aan 40 kcal komt vertel het me, want dan wil ik die kaas ook wel hebben :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:01

Misschien niet waar je op zit te wachten maar weet dat ik lang geleden bij de Weight Watchers zat en gewoon tegen heug en meug nog een melkproduct en fruit moest eten.
Ik vond dat je daar best veel mocht eten en toch afviel dus het hangt niet samen met weinig eten.
Wil je wel succes wensen.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:23

Aight schreef:
Paloedie schreef:
Het lijkt me goed als je als eerste stap inzicht creëert in wat je nu als basismaaltijden eet. Met jouw ontbijt zou ik denk ik ook om 10u mijn lunch al op hebben en dus later wat ongezonds halen. Maar als ik je ontbijt (waarbij hoeveelheden denk ik ruim heb genomen) invoer:[ [url=m/dRfJ8T.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik vind dit niet echt een representatief beeld hoor. In magere (30+) kaas zitten zo'n 295 kcal per 100 gram. Hoe je aan 40 kcal komt vertel het me, want dan wil ik die kaas ook wel hebben :')

Dit was ook maar om een voorbeeld te geven. Ik weet natuurlijk niet welke producten TS gebruikt. Als ik mijn eigen voeding bijhoudt weet ik dat wel, kan ik checken of de gegevens ongeveer kloppen etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:29

30+ kaas plak van 20 gram is 56 kcal volgens mijn app.