kiki1976 schreef:Die (de persoon die haar energie opslurpt, J2) staat er niet voor open, ziet dat als onmogelijke onzin
Citaat:
ja ze is er zich bewust van en baalt van zichzelf dat ze het niet geblokkeerd krijgt. Daarom zoekt ze handvaten, hoe het te blokkeren.
.... ik moet eerlijk bekennen dat ik dit 'geen combinatie' vind.
Waar ik aan moet denken is wat 'vroegah in het vrouwenwerk' de reddingsdriehoek werd genoemd.
Er zijn drie hoeken, drie posities. Ter wille van de duidelijkheid overdrijf ik wat, maar het komt (al dan niet subtiel) veel voor.
Botterik 'die het maar onzin vindt' zet zichzelf in de rol van zielepiet:
of zij maar energie wil leveren.
Want botterik vind het wel leuk, zo.
(In de boekjes heet deze positie vaak 'slachtoffer', ik vind woorden als luilak en zielepiet beter passen.)
En zij stapt om wat voor reden dan ook in de rol van de redder:
'als jij het zo wil, dan doe ik dat!'
("Onbewust", onuitgesproken: ik pas mij wel aan jou aan, want 'natuurlijk' kun jij niet anders.)
... en de derde hoek dient zich ook al aan: ze baalt. Als

typische vrouw (been there, done that & got the T-shirt) ze baalt van zichzelf.
Triest, want zij doet niet zo veel fout, al laat ze zich wel overvragen.
Andere optie in de hoek van 'de vervolger': als het overvraagd worden te heftig wordt, gaat ze hem verwijten maken.
.... en zoals dat gaat in de reddingsdriehoek: hij heeft zich allang ingedekt (het is kul) dus dat wordt vaak gedoe en gedonder, maar er verandert weinig tot niets.
Stap uit de reddingsdriehoek...!
Zij wordt overvraagd, NO matter wat botterik er van vindt.
Voet bij stuk.
Dit is geen doen voor haar en als botterik niets wenst te veranderen heeft laten we zeggen de vriendschap geen toekomst.