Hoe te blokkeren van: Energie vragende mensen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:23

kiki1976 schreef:
Evelyne79 schreef:
Gesprek aan gaan met diegene. Al doet die persoon dat niet bewust, maak 'm er dan bewust van.
Praat erover wat er gebeurd, als diegene het onbewuste omzet naar het bewuste kan die er ook wat aan gaan doen.

Die staat er niet voor open, ziet dat als onmogelijke onzin

Dit zegt toch al genoeg? Ver van weg blijven.
Ik weet niet hoe de situatie is en of het ''verplicht'' contact is (collega etc.) maar als ik haar was zou ik zeker niet mijn hobby laten verpesten door dat contact. Afsluiten is iets dat je(ik in ieder geval) automatisch leert en het duurt lang voordat je je daar volledig van bewust word.
Beetje weinig info ts, je dochter moet zichzelf leren beschermen hierin want de wereld zit er vol van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:23

Dat soort mensen zijn geen fijne vrienden. Ik zou flink zoeken naar waar het in zit en daar het gesprek over aangaan. Wordt er geklaagd? Gemopperd? Steeds advies gevraagd? Etc etc. En dat benoemen en bespreken. Bijv bij een klager zeggen: joh ik heb wat positiviteit van je nodig, ik wordt erg moe van je. Als diegene onverbeterlijk blijkt dan aangeven dat je daarom afstand neemt. Beter wat aan de 'harde' kant zijn dan steeds het onderspit delven. Ook, stuur zelf meer het gesprek, niet ingaan op de energievretende onderwerpen. Bij iemand met altijd pijntjes, de 'goh' methode toepassen en niet doorvragen. Minder ontvangen en meer gaan zenden.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:32

Als ik het zo lees zit het niet zozeer in dingen die de persoon zegt of doet? Sommige mensen zuigen alleen al met hun aanwezigheid je hele energiebron leeg.

Lastig TS, ik hoop dat je een oplossing voor/met je dochter vindt

Elsa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:37

Janneke2 schreef:
Een tip van mijn yoga juf.

Leg je hand op je navel
en draai drie keer naar rechts en zeg tegen jezelf:
'Ik heb geen behoefte aan het uitwisselen van energie.'

Valkuil: als er subtiel druk op je wordt uitgeoefend, zo van
'ik vind jou niet meer leuk als je mij nu geen energie geeft'
dan is het zaak om voet bij stuk te houden.

Wanneer je dit doet, sluit je je zonnevlecht af. Voor mij werkt het super goed om mijn energie bij mezelf te houden!

http://www.vredeslijn.nl/afsluiten.htm

Neon

Re: Hoe te blokkeren van: Energie vragende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:51

Die andere persoon is zich niet bewust van wat hij/zij doet is kul... en enkel bedoeld om druk te blijven zetten dat het zo lekker door kan gaan... (leid ik af uit: ze vind het onzin... nou als het onzin is... schaad het niet om zich aan te passen toch ...)

Aanpassen of afstand... iets anders is er niet... en dat die andere persoon het kul vind... is dan toch echt die persoons probleem

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:55

Neon schreef:
Die andere persoon is zich niet bewust van wat hij/zij doet is kul... en enkel bedoeld om druk te blijven zetten dat het zo lekker door kan gaan... (leid ik af uit: ze vind het onzin... nou als het onzin is... schaad het niet om zich aan te passen toch ...)

Aanpassen of afstand... iets anders is er niet... en dat die andere persoon het kul vind... is dan toch echt die persoons probleem

Mja niet helemaal mee eens. Net als dat de ene persoon gevoeliger is voor het leeglopen van de sociale batterij kan het "leegzuigen" ook gewoon een onderdeel zijn van de persoonlijkheid van diegene. Als het niet specifiek gaat over wat diegene zegt/doet maar het meer zo is dat iemand last heeft van diegene zijn/haar energie

Ik ben best wel extravert bijvoorbeeld en ik kan me voorstellen dat ik voor introverte mensen gewoon te enthousiast ben in sociale situaties. Dat is niet met opzet, dat is gewoon hoe ik ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:01

Spiegelen wil ook een oplossing zijn, de ander krijgt dan dr eigen gedrag teruggeketst.
Het zuigende gedrag met dezelfde gang terugsturen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:05

Ik heb zo'n zuiger als collega gehad.
Wat ik regelmatig deed even op een rustige plaats bv toilet

Ga staan en zet je voeten stevig iets uit elkaar.
Ogen dicht, ontspan en stel jezelf voor dat er een piramide over je heen sta met bovenin een opening waardoor je kan ademen.
Niemand kan je raken energie blijft binnen die piramide.
Als je dat even heb gedaan rustig ogen open en dan kan je er even tegenaan.

Het hielp mij heel erg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:06

Iedereen komt mensen tegen die „te veel“ zijn voor je. Waar je het bij collega‘s op z‘n minst nog proffessioneel koel kunt houden met wat goede oefening is dat lastiger in een directe prive kring.
Ik heb ook iemand in mijn familie die me vrij snel leegtrekt. De manier waarop ik daarmee om ga is erkennen dat die persoon nou eenmaal zo is en ook niet gaat veranderen. Ik vermijd bepaalde onderwerpen en ga zelf liever geen gesprek aan over iets wat voor mij belangrijk is. Enkel koetjes en kalfjes als het even lukt. Het moge duidelijk zijn dat dit niet resulteert in een hechte familie band, maar het houdt het wel duurzaam zonder conflicten.
Echter zou ik dit niet op langdurige dagelijkse basis kunnen, dan zou ik daar echt paal en perk aan moeten stellen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:14

Neon schreef:

Niet altijd hoor. Soms botsen persoonlijkheden en energieën nu eenmaal. Wat voor de een zuigend is kan voor de ander goed matchen.

Vaak heeft het ook te maken met je kernkwaliteiten en kom je erachter wat er speelt als je een kernkwadrant maakt.
Of misschien zijn er thema’s in je leven die gespeeld hebben of nog spelen waar je extra op aan gaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 20:46

Janneke2 schreef:
kiki1976 schreef:
Die (de persoon die haar energie opslurpt, J2) staat er niet voor open, ziet dat als onmogelijke onzin

Citaat:
ja ze is er zich bewust van en baalt van zichzelf dat ze het niet geblokkeerd krijgt. Daarom zoekt ze handvaten, hoe het te blokkeren.

.... ik moet eerlijk bekennen dat ik dit 'geen combinatie' vind.

Waar ik aan moet denken is wat 'vroegah in het vrouwenwerk' de reddingsdriehoek werd genoemd.

Er zijn drie hoeken, drie posities. Ter wille van de duidelijkheid overdrijf ik wat, maar het komt (al dan niet subtiel) veel voor.

Botterik 'die het maar onzin vindt' zet zichzelf in de rol van zielepiet:
of zij maar energie wil leveren.
Want botterik vind het wel leuk, zo.
(In de boekjes heet deze positie vaak 'slachtoffer', ik vind woorden als luilak en zielepiet beter passen.)

En zij stapt om wat voor reden dan ook in de rol van de redder:
'als jij het zo wil, dan doe ik dat!'
("Onbewust", onuitgesproken: ik pas mij wel aan jou aan, want 'natuurlijk' kun jij niet anders.)

... en de derde hoek dient zich ook al aan: ze baalt. Als :(:) typische vrouw (been there, done that & got the T-shirt) ze baalt van zichzelf.
Triest, want zij doet niet zo veel fout, al laat ze zich wel overvragen.
Andere optie in de hoek van 'de vervolger': als het overvraagd worden te heftig wordt, gaat ze hem verwijten maken.
.... en zoals dat gaat in de reddingsdriehoek: hij heeft zich allang ingedekt (het is kul) dus dat wordt vaak gedoe en gedonder, maar er verandert weinig tot niets.

Stap uit de reddingsdriehoek...!
Zij wordt overvraagd, NO matter wat botterik er van vindt.
Voet bij stuk.
Dit is geen doen voor haar en als botterik niets wenst te veranderen heeft laten we zeggen de vriendschap geen toekomst.

Spijker op zijn kop

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:48

Maar: als ik het goed begrijp doet deze persoon dus niks verkeerd? En heeft je dochter vermoeidheidsklachten die jullie direct toeschrijven aan die persoon, zonder dat die dus iets doet, en het is ook nog iemand die ze bijna elke dag ziet, waardoor het ook door tig andere oorzaken kan komen? Het is niet dat ze die persoon eens in de zoveel tijd ziet en het dan ineens heeft. Je schrijft dat ze het dagelijks heeft en ook als ze de persoon niet gezien heeft.

Ik vind het een moeilijk verhaal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 20:50

Dieuwke_ schreef:
Als ik het zo lees zit het niet zozeer in dingen die de persoon zegt of doet? Sommige mensen zuigen alleen al met hun aanwezigheid je hele energiebron leeg.

Lastig TS, ik hoop dat je een oplossing voor/met je dochter vindt

Klopt, dat is het ook. Vandaar het vergelijk, degene gebruikt haar als powerbank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:45

kiki1976 schreef:
Sky_As ja ze is er zich bewust van en baalt van zichzelf dat ze het niet geblokkeerd krijgt. Daarom zoekt ze handvaten, hoe het te blokkeren.

.

En dat is dus het hele ding; het hoeft niet geblokkeerd. Ze mag zich vooral bewust worden van zichzelf en haar eigen veilige ruimte (in zichzelf). Zo simpel als hand op de buik en je bewust zijn is het eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:55

troi schreef:
Dat soort mensen zijn geen fijne vrienden. Ik zou flink zoeken naar waar het in zit en daar het gesprek over aangaan. Wordt er geklaagd? Gemopperd? Steeds advies gevraagd? Etc etc. En dat benoemen en bespreken. Bijv bij een klager zeggen: joh ik heb wat positiviteit van je nodig, ik wordt erg moe van je. Als diegene onverbeterlijk blijkt dan aangeven dat je daarom afstand neemt. Beter wat aan de 'harde' kant zijn dan steeds het onderspit delven. Ook, stuur zelf meer het gesprek, niet ingaan op de energievretende onderwerpen. Bij iemand met altijd pijntjes, de 'goh' methode toepassen en niet doorvragen. Minder ontvangen en meer gaan zenden.
Punt is alleen dat het lang niet altijd gaat om wat mensen zeggen, maar vaak ook om hun aanwezigheid die energie vreet. Daarom is een gesprek aangaan ook niet altijd bijzonder zinvol imo, want het is niet alsof iemand als een soort Dementor bewust jouw ziel leeg probeert te trekken, maar het gaat om hun algehele energie. Zelfs mensen die positief in het leven staan, kunnen de energie uit je trekken simpelweg door hoe ze zijn.

scrabbel

Re: Hoe te blokkeren van: Energie vragende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 00:27

Ik heb dat meerdere mensen mij veel energie kosten. Echter kan ik dat altijd terug vinden in hun gedrag en waarom. Wat ik hier uit opmaak ( en dat kan ik best fout hebben) is dat je zegt jij zuigt mijn energie leeg. Persoon zegt wat doe ik fout. Je zuigt mijn energie leeg. Uhm... Ik kan dan snappen dat die persoon zegt zoek het lekker uit.

Vb iemand die hypert zuigt bij mij energie om die gene te blijven volgen.

Vb iemand die altijd negatief is. Ik ga daardoor compenseren wat energie vraagt.

Vb Iemand waarbij ik mijzelf niet kan zijn vraagt energie

Als je aan iemand in de klas aangeeft je zuigt mijn energie leeg, maar zegt niks verkeerds, wat kan die gene dan doen? Niet meer naar de les komen?

En ook iemand die adhd heeft, moet die medicatie slikken om dat het jouw energie kost?

Iemand die altijd negatief zich uitlaat kun je een grens aangeven. Dat betekend niet dat die gene direct verandert.

Iemand waarbij je jezelf niet kan zijn, moet die veranderen? Of moet jij leren hoe jezelf te kunnen zijn.

Ik denk om iets zinnigs te zeggen, dat er meer informatie nodig is.

Op een beschuldig (want dat is het) aan mijn adres, zonder grond (doordat je a doet) zou het bij mij ook snel verkeerd vallen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 00:56

Mooi voorbeelden scrabbel, dat is denk ik een goeie tip. Misschien kan de dochter van TS het zo specifieker maken.

Ik kan er nog 2 toevoegen:

- een collega zuigt mijn energie leeg omdat hij zooo druk is: snel praten, snel denken, veel ideeen die alle kanten op gaan. Mijn energie gaat helemaal op aan simpelweg kunnen volgen in wat ie zegt.

- een vriendin van me is sociaal niet zo handig (heeft ook autisme). Schat van een meid, zou niet zonder haar in mijn vriendenkring willen. Maar na een middag ben ik gesloopt omdat ik al mijn energie heb gestopt in het (voor mijn gevoel) op gang brengen van gesprekken (die voor haar niet altijd hoeven, dus ik maak het mezelf moeilijker dan nodig :') ).

Beide mensen waardeer ik erg. Maar omdat ik weet waarom ze mij energie kosten, kan ik er beter mee om gaan. Tegen mijn collega zeg ik heel vaak “ho wacht even, 10 stappen terug”. En bij de vriendin probeer ik wat meer rust te bewaren en niet zo geforceerd van alles op gang te brengen omdat ik denk dat dat ‘zo hoort’ of omdat ik denk dat zij dat wil.

Humn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 01:46

Mag ik dit vertalen naar paardrijden..
Bij het paardrijden stel je een grens, wat een paard mag en vooral ook niet.
Even goede vrienden met je maatje, een keer een knuffel/poetsen wanneer daar tijd voor is in de tijd dat er geen "verplichtingen" zijn. (weide/paddock/box)

Wanneer er gewerkt moet worden geen gedonder! een keer "boos" worden en bij de tijd blijven, de aandacht HIER. Dit hoeft niet eens met harde hand (negatieve aandacht is ook aandacht) bewust zijn dat het paard eigenlijk wel goed bedoeld zoals je het aangeeft. Belonen bij goed gedrag..

Er zijn natuurlijk legio ideeën hiervoor te bedenken. Dit is een voorbeeld dat mij ook eens is voorgelegd en wat mij heeft geholpen mijn focus te houden op waar IK mee bezig ben en mijn omgeving met rust te laten en een grens te stellen voor alles om mij heen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:47

verootjoo schreef:
Neon schreef:

Niet altijd hoor. Soms botsen persoonlijkheden en energieën nu eenmaal. Wat voor de een zuigend is kan voor de ander goed matchen.

Vaak heeft het ook te maken met je kernkwaliteiten en kom je erachter wat er speelt als je een kernkwadrant maakt.
Of misschien zijn er thema’s in je leven die gespeeld hebben of nog spelen waar je extra op aan gaat.

Precies. Als iets botst, dan botst het.
Dus het ligt ook echt niet altijd aan de persoon die 'energie vraagt'. Het kan ook aan de ander liggen. Soms werkt negeren het beste, dat doe je als het om negatieve energie gaat.
Maar het hoeft niet altijd negatief te zijn immers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:55

Janneke2 schreef:
kiki1976 schreef:
Die (de persoon die haar energie opslurpt, J2) staat er niet voor open, ziet dat als onmogelijke onzin

Citaat:
ja ze is er zich bewust van en baalt van zichzelf dat ze het niet geblokkeerd krijgt. Daarom zoekt ze handvaten, hoe het te blokkeren.

.... ik moet eerlijk bekennen dat ik dit 'geen combinatie' vind.

Waar ik aan moet denken is wat 'vroegah in het vrouwenwerk' de reddingsdriehoek werd genoemd.

Er zijn drie hoeken, drie posities. Ter wille van de duidelijkheid overdrijf ik wat, maar het komt (al dan niet subtiel) veel voor.

Botterik 'die het maar onzin vindt' zet zichzelf in de rol van zielepiet:
of zij maar energie wil leveren.
Want botterik vind het wel leuk, zo.
(In de boekjes heet deze positie vaak 'slachtoffer', ik vind woorden als luilak en zielepiet beter passen.)

En zij stapt om wat voor reden dan ook in de rol van de redder:
'als jij het zo wil, dan doe ik dat!'
("Onbewust", onuitgesproken: ik pas mij wel aan jou aan, want 'natuurlijk' kun jij niet anders.)

... en de derde hoek dient zich ook al aan: ze baalt. Als :(:) typische vrouw (been there, done that & got the T-shirt) ze baalt van zichzelf.
Triest, want zij doet niet zo veel fout, al laat ze zich wel overvragen.
Andere optie in de hoek van 'de vervolger': als het overvraagd worden te heftig wordt, gaat ze hem verwijten maken.
.... en zoals dat gaat in de reddingsdriehoek: hij heeft zich allang ingedekt (het is kul) dus dat wordt vaak gedoe en gedonder, maar er verandert weinig tot niets.

Stap uit de reddingsdriehoek...!
Zij wordt overvraagd, NO matter wat botterik er van vindt.
Voet bij stuk.
Dit is geen doen voor haar en als botterik niets wenst te veranderen heeft laten we zeggen de vriendschap geen toekomst.

Dat is de dramadriehoek, heel interessant maar ik vraag me af of dit hier van toepassing is of dat het puur en alleen een energetische kwestie is. Of wellicht staan deze zaken nooit los van elkaar. Het boek: Wil ik wat ik voel geeft ook hele mooie voorbeelden over hoe iemand ongemerkt energie kan zuigen door bepaalde onbewuste afweermechanismen.

Iemand noemde Tai Chi, dat helpt mij ook enorm..zou ook zeker zo'n richting op denken. Of yoga oid, alles om het bewustzijn, loslaten en eigen energie en lijfbesef te vergroten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:35

Voor een deel is het ook gewoon accepteren. Sommige mensen kunnen mij helemaal leegtrekken, maar ik weet dat ik niet onder een meeting of samenwerken met bepaalde personen uitkom op m'n werk. Dan dus maar accepteren dat er daarna niet veel uit m'n handen komt of dat ik een avondje 'voor me uitstaren' op de bank nodig heb.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:09

Zou coaching met paarden iets voor je dochter zijn? Ik heb begin dit jaar vanuit interesse in paardencoachingstraject gevolgd en daar stonden dingen als je eigen lijf voelen, je grenzen aanvoelen, je persoonlijke ruimte voelen en innemen, enzovoorts centraal en dat zijn misschien wel dingen die haar kunnen helpen om zich uiteindelijk beter te kunnen redden in dit soort situaties. Als je dochter meer in verbinding komt met zichzelf is het voor haar misschien uiteindelijk ook makkelijker om op tijd afstand te nemen van deze persoon of zich af te sluiten waarmee ze kan voorkomen dat ze helemaal leeggezogen wordt.

Mocht ze niks met paarden hebben kan een “gewoon” coachingstraject misschien ook wel iets voor haar betekenen, maar ik vond zelf juist de aanwezigheid van paarden bij dit traject echt een meerwaarde.