Wat te doen met mijn snurkende vriend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Wat te doen met mijn snurkende vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:24

Eerst zorgen dat de slaapapneu wordt getest. Een test kan geen kwaad. Het is een nacht slapen met een kastje en het één en ander wordt gemeten. Slaapapneu kan behoorlijk grote gevolgen hebben. Dus eerst het gesprek daarover aangaan. En blijkt uit de test dat hij te weinig stops heeft kun je vanuit daar verder kijken.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 19:08

Ik heb het genoemd. Ik heb apneu nu (nog) niet laten vallen, maar wel gezegd dat her misschien geen slecht idee is om naar de dokter te gaan. Hij kwam er zelf meteen mee dat hij gewoon moet afvallen (hij kraakte zichzelf ook meteen af. Sneu om te zien :( ). Hij maakt zich nu alleen zorgen dat zo'n slaaponderzoek geld gaat kosten.

Dus even bij deze de vraag of dat inderdaad het geval is. Wordt her verzekerd of niet? Hij heeft gewoon een basisverzekering. Meer niet. Ik denk dat, als we verder gaan praten hierover, ik apneu wel even laat vallen.

Ik merk wel evengoed dat het onderwerp hem gevoelig ligt. Ik denk dat de gevoeligheid samenhangt met zijn zelfbeeld. Dus ik ben een beetje voorzichtig met de benadering.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 19:57

LoveGlove schreef:
Ik heb het genoemd. Ik heb apneu nu (nog) niet laten vallen, maar wel gezegd dat her misschien geen slecht idee is om naar de dokter te gaan. Hij kwam er zelf meteen mee dat hij gewoon moet afvallen (hij kraakte zichzelf ook meteen af. Sneu om te zien :( ). Hij maakt zich nu alleen zorgen dat zo'n slaaponderzoek geld gaat kosten.

Dus even bij deze de vraag of dat inderdaad het geval is. Wordt her verzekerd of niet? Hij heeft gewoon een basisverzekering. Meer niet. Ik denk dat, als we verder gaan praten hierover, ik apneu wel even laat vallen.

Ik merk wel evengoed dat het onderwerp hem gevoelig ligt. Ik denk dat de gevoeligheid samenhangt met zijn zelfbeeld. Dus ik ben een beetje voorzichtig met de benadering.

Oke even een andere vraag. Hoeveel van je eigen risico betaal je voor zo'n slaaponderzoek? Want het wordy dus wel vergoed door de basis verzekering, maar je moet wel eigen risico betalen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:04

Je eigen risico is minimaal €385,- en afhankelijk van wat je al verbruikt hebt moet je dan bijdragen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:08

Mijn man snurkt vreselijk, heel hard en heel vaak.
Je kon hem buiten horen snurken.
Viel tijdens het eten in slaap.
Ik heb hem (koste veel moeite) naar de huisarts gestuurd.

Van praktijkondersteuner kreeg hij voor een nacht een apparaat mee om saturatie, apneu en nog iets te meten. Hij moest 2 plakkers op zijn lijf doen die in verbinding stonden met apparaat.

Daarna is dat uitgelezen door het Slaapinstituut.
Hij heeft erge apneu, 80 stops per uur.
Hij heeft een apparaat met masker gekregen.

Verzekering heeft het betaald.

Man snurkt niet meer, is veel minder moe.
Afvallen gaat dan ook beter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:12

Ik heb zelf 2 soorten slaaponderzoek gehad en beide zijn gewoon betaalt door de basisverzekering. Enkel eigen risico en dat kun je vaak in een aantal termijnen doen. Voor de zekerheid kun je even je polis nakijken.

Maar op je gezondheid moet je niet besparen. Slaapapneu kan juist voor meer gezondheidsklachten zorgen als je er niks aan laat doen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:12

Bij echt apneu zit het vaak in je verzekering. Maar het verschilt hoeveel er vergoed wordt. Handigste is zelf even contact op te nemen met de verzekeraar.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 20:17

capopjekop schreef:
Ik heb zelf 2 soorten slaaponderzoek gehad en beide zijn gewoon betaalt door de basisverzekering. Enkel eigen risico en dat kun je vaak in een aantal termijnen doen. Voor de zekerheid kun je even je polis nakijken.

Maar op je gezondheid moet je niet besparen. Slaapapneu kan juist voor meer gezondheidsklachten zorgen als je er niks aan laat doen.

Ja dat is waar. Ik ben dat ook van mening.

Maar hij ziet het als een probleem waar hij zelf geen last van heeft maar ik wel. Hij wordt gewoom goed wakker in de ochtend etc. Dat klopt ook. Maar ik zei al: je komt door de hele nacht heen gewoon zuurstof te kort. Dat tekort gaat ook aan je spieren en alle andere dingen zitten, dus ja, dingen kunnen zwaarder voor je zijn overdag puur omdat je snurkt. Daar had ik dus wel een punt :=
Hij valt ook altijd bijna meteen in slaap. Maar dat had hij ook voordat hij zoveel snurkte. En wij slapen meestal wel rond de 7 of 8 uur, dus slaaptekort is het niet :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:23

ik mis nog iets in dit verhaal...jouw misofonie. Daar is volgens mij ook iets aan te doen

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 20:28

Kinke schreef:
ik mis nog iets in dit verhaal...jouw misofonie. Daar is volgens mij ook iets aan te doen

Heb ik geprobeerd bij therapie. Ik kan beter met de symptomen omgaan nu. Maar dat maakt het niet perse minder vervelend voor mij. Mijn misofonie is denk ik deels trauma en deels mijn adhd/autisme. Het zit dus heel diep in mijn systeem en mijn geaardheid :=

Kheb het ook altijd al gehad voor zolang ik me kan herinneren. Snurken is altijd een groot probleem geweest voor mij. Vooral bij mijn moeder omdat die ook de hele buurt bij elkaar kan snurken :=

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:57

En van die stickers die hij op zijn neus kan plakken… geen ervaring mee maar zag t eens liggen bij drogist.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:02

Kimddddd schreef:
En van die stickers die hij op zijn neus kan plakken… geen ervaring mee maar zag t eens liggen bij drogist.

Hielp bij mijn vriend helaas niet. Maar vriend van TS kan het proberen natuurlijk

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:46

Ik heb lichte slaapapneu (12 stops) en heb een snurk beugel gekregen. Mijn partner maakt mij tegenwoordig wakker als ik onbewust dat ding uit mn mond getrokken heb want dan begin ik echt te snurken. Heb ik dat ding netjes in, snurk ik vrijwel niet.

En alles incl onderzoeken (slapen in het ziekenhuis) en beugel is vergoed.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:14

Vanillia schreef:
Mijn man heeft een snorex snurkbeugel, werkt als een trein :) Hij snurkte enorm hard en in iedere denkbare houding. Met beugel wordt hij uitgerust wakker en ik kan weer slapen als hij naast me ligt. Was een behoorlijke investering maar wat mij betreft elkeeuro waard.

Echt ts dit!
1. Ga naar de huisarts die stuurt je door naar het ziekenhuis.

Áls hij apneu heeft dan is de optie of een masker wat lucht bij blaast of een snorex snurk beugel.
Echt ts mijn tante werkt voor het bedrijf en er is niks wat anders helpt.

Apart slapen doet je relatie geen goed, die goedkope bitjes werken niet en een pleister op zn neus al helemaal niet.

Investeer in het geld en laat hem onderzoeken!
Heel veel succes :(:)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:27

Apart slapen hoeft echt je relatie niet te schaden. Door omstandigheden slapen wij inmiddels bijna 2 jaar apart op af en toe nachtjes samen. We hebben beide een veel betere slaap, en voor je liefdesleven hoeft het ook geen beperking te zijn.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 00:34

Yep. Het luchtbed komt morgen op kantoor. Ik denk dat ik nog eens op de bank eindig vannacht :\

Mijn vriend wilde zien of neusspray werkt, gezien hij inderdaaf een vervelende relatie heeft met zijn neus. Vooral in de zomer heeft hij verschillende bloedneuzen per dag soms. Is als kind onderzoek naar gedaan maar ze kunnen de oorzaak dus niet vinden.

Maar zoals ik al dacht, de neusspray werkt niet

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 02:58

Je kan als je een gedeelte moet betalen van je eigen risico ( apneu test wordt niet volledig vergoed) ook in termijnen betalen.

Doe je niks met een slaap apneu kan je dat later hele vervelende problemen geven met bijvoorbeeld het hart.

Mijn vader snurkte vroeger ook heel erg. Had 42 ademstops per uur. Sinds hij een apparaat heeft hoor ik hem nooit meer snurken. Mijn moeder slaapt nog wel apart dat apparaat maakt wel lawaai met name in het begin.

Enige nadeel is vroeger konen we aan een bepaalde manier van snurken horen als hij een epileptische aanval had. Dat horen we nu dus niet meer.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:58

Ik heb op maat gemaakte oordoppen.
En als ik die in heb hoor ik het apneu apparaat niet.
Enkel als masker niet goed zit dan gaat het piepen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 22:43

Het luchtbed staat. Onze katten reageren gemixr erop. Een van mijn katten ligt meteen onder de dekens. De ander kijkt erbij van "wat moet dit nou weer voorstellen?!"
:')

In elk geval kan ik nu makkelijk naar kantoor verhuizen als dat nodig mocht zijn. Ik ga kijken of ik straks de dokter nog eens kan bespreken met hem.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 02:09

Tijd voor een update.

Ik ben nog meer gefrustreerd dan eerst.

Het blijkt dat mijn hersenen duidelijk maken wat de voorkeur is met slapen als het de keuze krijgt.
Omdat ik nu de optie heb om alleen te slapen lukt samen slapen bijna nier meer. Ik doe er ineens regelmatig een uur over om te slapen waar ik eerder gewoon een kwartiertje nodig had. Verhuis ik vervolgens naar kantoor ben ik zo weg. Dus ik krijg nu nog minder slaap dan eerst zelfs.

Mijn vriend gaat niet naar de dokter. Heb hem proberen over te halen maar her lukt niet. In zijn ogen is de enige oplossing afvallen. Hij maakt zich vrel te veel zorgen over de kosten die bij zo'n onderzoek komen. Al helemaal nu we erachter zijn gekomen dat we waarschijnlijk zelfs nu ik betaald ga werken nog steeds vrij krap zitten, omdat de overheid/de wet zo avarechts moet werken dat ik weer eens precies tussen wal en schip val. Want wanneer ook niet.

Dus op dit punt zou de enige oplossing zijn om apart te gaan slapen. Alleen dan krijg ik genoeg slaap. Maar waar moet ik dan in hemelsnaam gaan liggen? Op kantoor gaat lastig gezien mijn vriend meestal later naar bed wil dan ik. In de woonkamer is ook lastig gezien mijn vriend vaak eerder op moet dan ik, behalve wanneer im werk, dus dan wordt ik wakker gemaakt wanneer het njet hoeft. En op de kattenkamer is geen ruimte. Ik wordt er zo gek van. Ik heb besloten om her slapen voor vannacht gewoon op te geven. Heb weer een uur liggen tollen en daarna begon het snurken weer. Ik ben zo gefrustreerd dat ik echt gewoon "laat maar" denk. De tranen staan nu in mijn ogen. Dan ga ik nu maar wat doen om mezelf af te leiden en dan crash ik maar een keertje op de bank. Tis morgen toch zondag

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 02:22

Kan hij dan niet apart liggen? Krappalen voor de katten in de woonkamer zetten zodat die kamer vrij komt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 03:47

Of kattenkamer weer ombouwen tot logeer/slaapkamer?
Probeer in oplossingen te denken.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 05:05

Ik zou het omdraaien je vriend in het kantoor jij in de slaapkamer. Als hij toch later naar bed gaat en eerder op moet staan. Of idd de katten kamer op offeren en daar een bed plaatsen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 05:18

Yenni schreef:
Kan hij dan niet apart liggen? Krappalen voor de katten in de woonkamer zetten zodat die kamer vrij komt?

Krabpalen staan al in de woonkamer. De kattenbakken staan er vooral en wat schapjes aan de muur waar ze kunnen klimmen. Alleen, ik gebruik die kamer ook om te tekenen, dus er staat een grote kast en een bureau en al en die kan ik nergens anders kwijt.

Ik moet ook zeggen dat mijn vriend heel streng kan zijn op bepaalde dingen. Bijvoorbeeld dat er geen kattenbakken op onze slaapkamer, badkamer of kantoor mogen. er staat er ook een in de woonkamer, gezien je ze zoveel mogelijk verspreid wil hebben. Degene in de woonkamer is bijvoorbeeld ook de enige die daar "mag" staan. Er zijn geen andere fijne plekken om er eentje neer te zetten.
En ja mijn vriend kan op kantoor, maar dat gaat hij echt niet doen. Hij is enorm kieskeurig op een matras. En een simpel standaard luchtbed is geen goed matras. Dat heeft hij al gezegd. Ja hij heeft erop gelegen. Niet geslapen maar wel gelegen.

Dus ja, ik kan niet veel. We zouden kunnen zeggen dat mijn tekenspul richting kantoor gaat en dan de kattenbakken ergens anders. Maar dat mag van mijn vriend waarschijnlijk niet. er is ook al weinig ruimte op kantoor want daar hangt ook de was. Daar zou dan geen plaats meer voor zijn denk ik behalve als je met was ophangen en opvouwen constant over een luchtbed wilt struikelen.

En nou lijkt het een beetjr alsof niks mag van mijn vriend. Maar we hebben bepaalde dingen eenmaal afgesproken. Het kantoor is "zijn" kamer en de kattenkamer "mijn" kamer. Dus in onze kamers maken we onze eigen beslissingen. En geen kattenbakken in de slaapkamer heefr te maken mer én de geur maar ook omdat het me niet gezond lijkt. En mijn vriend wil ze dus niet op kantoor. En ik wil dat de woonkamer er ook netjes uit blijft zien. Dus het is niet dat niks van hem mag. Maar we hebben bepaalde afspraken en daar houd ik me ook aan. En we zijn allebei ook enorm eigenwijs. Dat zit ook nog wel eens in de weg :=

Ohja, de keuken js geen optie. dies veel te klein. We kunnen er amper een prullenbak neerzetten. Laat staan nog wat kattenbakken :=

Dus ik zie niet echt een optie nu. Ik heb zeker de tijd nog nodig om na te denken. En al sla ik nu de suggesties af, het kan altijd zijn dat ik van gedachte verander. Ik sla bijna altijd ideën en suggesties meteen af omdat het simpelweg tijd nodig heeft om te bezinken :')
Dus laterna vind ik het vaak toch een goede suggestie. Of ik heb er mijn eigen draai aan gemaakt.

Nouja. Ik denk dat ik maar op kantoor ga slapen nu. Ik ben bijna 24 uur wakker. Nof anderhalf uur :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 05:23

Je kunt wel dingen afspreken, maar daar moet ook over te praten zijn wanneer blijkt dat iets niet werkt.
Jullie zullen beiden concessies moeten doen en dat geldt dus ook voor je vriend. Jammer dan voor hem, maar je zult toch moeten slapen.
En ik weet als geen ander hoe belangrijk slaap kan zijn :=
Hoeveel kattenbakken hebben jullie wel niet nodig? :+