Mkango schreef:Maar MoppieFilou zegt dat ze niet zo diep durft en voor AOW of Deep Diver ga je toch wel een tikkie dieper dan 18/20m. Niet iedereen heeft dezelfde ambities als jij, germie.

Dan lees je ergens iets totaal niet goed. Want dat staat er helemaal niet. Ik heb geen ambitie van mezelf benoemd hier.
Ik schrijf ook doe gewoon je owd en dan eventueel je nitrox en aow.
De reden waarom ik dat schrijf is omdat er al begonnen wordt over specialties of eerste duiken van specialties. En die kosten geld, maar brengen je als duiker veelal niet verder in de zin van meer mogen of meer volwaardig zijn. Dat krijg je alleen voor elkaar met owd en aow (en dan daarna eventueel deep diver). Nitrox kan nuttig zijn. Aow is overigens vaak 4 of 5 eerste duiken van 4 of 5 specialties. Dat is weer wat anders dan de gehele specialty volgen.
Ik schrijf ook dat de eerste stap gewoon een volledige en volwaardige owd cursus afronden is en dan genieten. Daarna kan de rest dus, of niet, want er is geen moeten.
Dus er staat niets over moeten of wat dan ook. Maar als ik lees dat er specialties georganiseerd gaan worden, dan weet ik hoe zoiets gaat, men probeert je dat aan te smeren, het kost geld, maar het brengt je als duiker veelal niet verder. En als je het wel doet, waar moet je dan op letten zodat het wel nuttig wordt.
Maar nog even mijn tekst geciteerd, staat niets in over diep moeten. Het geeft alleen maar het eventueel aanbevolen vervolgpad aan mocht je dat toch later nog willen:
Citaat:
Doe gewoon je owd, en dan eventueel nitrox en advanced open water. Nitrox is een specialty wat bij de IANTD direct met open water diver gegeven kan worden, maar wat vaak als losse cursus verkocht wordt. De voordelen van nitrox gaan pas spelen als je wat dieper gaat, dus wil je echt maar tot max 10m duiken, dan ga je het normaal gesproken nooit gebruiken.
Maar voor jou is de eerste stap gewoon een volledige en volwaardige owd cursus afronden. En dan genieten.