Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Toch niet voor de volledige Open Water Diver gegaan, omdat dit voor ons niet echt een meerwaarde was voor hetgene wat we ermee willen doen. Blijf het ergens toch een enge/gevaarlijke sport vinden. Het idee alleen al dat je op grote diepte zit en er iets mis is, denk niet dat ik rustig kan blijven. Hoewel ik over het algemeen echt veel durf en van weinig bang ben. En ondanks de nodige stress ook in noodsituaties meestal rustig genoeg kan blijven om problemen op te lossen. Maar weten dat je in het water niet kan ademen en zonder lucht doodgaat is iets wat mijn hoofd toch niet helemaal oké vindt
. Dus we willen sowieso altijd op een diepte blijven van waaruit je nog makkelijk, zonder grote gevolgen, naar de oppervlakte kan bij een probleem, en omdat het niet de bedoeling is heel vaak te gaan duiken en in gebieden die we zelf ook niet kennen zouden we toch steeds onder begeleiding gaan. Dus dit was een goede tussenoplossing. Misschien in de toekomst als we er al wat meer duiken op hebben zitten en de smaak te pakken hebben dat we nog uitbreiden naar de Open Water Diver.
. Ze spraken in de duikclub bv. over een vaste dag per maand dat er korte "voorproefjes" van specialties worden georganiseerd, duikreizen vanuit de club etc. Maar enkel voor OWD's natuurlijk. Groepje waarmee we de opleiding hebben gevolgd waren ook echt leuke mensen, leuk om bv. nadien nog een keer mee af te spreken om te gaan duiken. Maar de rest ging voor OWD, dus ook bijna "onmogelijk" als wij met een professional moeten duiken om met z'n allen een dagje te gaan duiken... We gaan nu op vakantie naar Kroatië en daar ook een duik maken, even afwachten hoe leuk we dat vinden en dan eventueel toch nog uitbreiden naar OWD. Kost ons wel €250 meer om beide opleidingen "apart" te doen 
Geeft je gewoon net iets meer vrijheid en je kunt gewoon zelf bepalen tot hoe diep je wilt gaan (binnen je "toegestane" diepte uiteraard). De maximale diepte is exact dat: de maximale diepte; als jij besluit om nooit dieper te gaan dan 5m, is dat natuurlijk ook helemaal prima.
Mkango schreef:Maar MoppieFilou zegt dat ze niet zo diep durft en voor AOW of Deep Diver ga je toch wel een tikkie dieper dan 18/20m. Niet iedereen heeft dezelfde ambities als jij, germie.
Citaat:Doe gewoon je owd, en dan eventueel nitrox en advanced open water. Nitrox is een specialty wat bij de IANTD direct met open water diver gegeven kan worden, maar wat vaak als losse cursus verkocht wordt. De voordelen van nitrox gaan pas spelen als je wat dieper gaat, dus wil je echt maar tot max 10m duiken, dan ga je het normaal gesproken nooit gebruiken.
Maar voor jou is de eerste stap gewoon een volledige en volwaardige owd cursus afronden. En dan genieten.
. Ik ben wel iemand die graag bijleert en heb graag iets om naartoe te werken, dus zelfs al zou ik het uiteindelijk niet gaan gebruiken denk ik dat ik de opleiding(en) wel leuk zou vinden. De (soms) angst is wel een dingetje maar daar kan aan gewerkt worden natuurlijk.
. Heb ook nog geen echte buitenduiken gedaan, dus misschien dat dat het plezier in het duiken nog wat meer aanwakkert.
.
. Maar dat was in ieder geval al veel beter dan de eerste poging, dus met nog wat oefenen komt dat wel in orde.
Ze moesten me als kind echt op de bodem houden bij het dubbel brilklaren want ik raakte altijd in paniek, zelfs al kon ik het makkelijk.
Nog steed vind ik het niet top, maar het voordeel van duiken is dat je gewoon door kunt ademen (i.t.t. bij snorkelen waarbij we het dus twee keer moesten doen op één ademteug), maar dat is inderdaad even oefenen om bepaalde reflexen te onderdrukken.