Duikinitiatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: Duikinitiatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 14:53

Hij heeft een multifocale bril en dan ook echt serieuze sterktes, dus ik vrees dat dat ofwel niet mogelijk is in een duikmasker ofwel onbetaalbaar is. Hij heeft al eens een standaard masker op sterkte (sterkst negatieve die ze hadden geloof ik) op gehad en daar zag hij nog slechter mee dan met een gewone. Dus denk dat het een gewone zal worden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 17:57

Al een hele tijd geleden dat ik hier iets heb geplaatst, maar voor degenen die dit topic nog volgen, we hebben vandaag de eerste dag van een Scuba Diver opleiding achter de rug :) . Toch niet voor de volledige Open Water Diver gegaan, omdat dit voor ons niet echt een meerwaarde was voor hetgene wat we ermee willen doen. Blijf het ergens toch een enge/gevaarlijke sport vinden. Het idee alleen al dat je op grote diepte zit en er iets mis is, denk niet dat ik rustig kan blijven. Hoewel ik over het algemeen echt veel durf en van weinig bang ben. En ondanks de nodige stress ook in noodsituaties meestal rustig genoeg kan blijven om problemen op te lossen. Maar weten dat je in het water niet kan ademen en zonder lucht doodgaat is iets wat mijn hoofd toch niet helemaal oké vindt :+ . Dus we willen sowieso altijd op een diepte blijven van waaruit je nog makkelijk, zonder grote gevolgen, naar de oppervlakte kan bij een probleem, en omdat het niet de bedoeling is heel vaak te gaan duiken en in gebieden die we zelf ook niet kennen zouden we toch steeds onder begeleiding gaan. Dus dit was een goede tussenoplossing. Misschien in de toekomst als we er al wat meer duiken op hebben zitten en de smaak te pakken hebben dat we nog uitbreiden naar de Open Water Diver.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:00

Helaas kun je niets, maar dan ook helemaal niets met een scuba diver opleiding. Je mag niet zelfstandig duiken, maar je bent ook nog eens dieptebeperkt t.o.v. een open water brevet.
Ik snap je keuze, maar persoonlijk zou ik toch voor open water gaan. Je kunt dan zelf altijd zeggen ik ga niet diep. Bij open water diver ga je niet diep, max 18/20m. Bij scuba diver is het vaak beperkt tot 12 en tja, dan mis je vaak toch wel leuke dingen. De enige reden waarom mensen soms voor Scuba diver kiezen is dat ze maar 2 dagen tijd hebben. Met 3 dagen ben je Open Water diver. Dan gaan ze later die extra dag pakken.
Als je dus na je scuba diver nog wat duiken wilt doen, dan zou ik die 2 duiken extra pakken en gewoon je open water doen.
Dan word je gewoon iets meer voor vol aangezien en iets minder betuttelend behandeld bij een duikschool. Scuba divers gaan vaak mee met DSD's, en niet met volwaardige duikers is mijn ervaring.

En ja, je moet gewoon ervaring op doen, dan word je er beter in. Ook al is dat voor open water duikers (helaas) ook vaak onder begeleiding in het buitenland.

Maar ga er zeker van genieten en ik hoop dat jullie dan alsnog doorgaan voor ow-diver. Duiken is gewoon geweldig.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 09:26

Daar ben ik inderdaad ondertussen ook achter dat dat nog best lastig wordt :+ . Ze spraken in de duikclub bv. over een vaste dag per maand dat er korte "voorproefjes" van specialties worden georganiseerd, duikreizen vanuit de club etc. Maar enkel voor OWD's natuurlijk. Groepje waarmee we de opleiding hebben gevolgd waren ook echt leuke mensen, leuk om bv. nadien nog een keer mee af te spreken om te gaan duiken. Maar de rest ging voor OWD, dus ook bijna "onmogelijk" als wij met een professional moeten duiken om met z'n allen een dagje te gaan duiken... We gaan nu op vakantie naar Kroatië en daar ook een duik maken, even afwachten hoe leuk we dat vinden en dan eventueel toch nog uitbreiden naar OWD. Kost ons wel €250 meer om beide opleidingen "apart" te doen :=

Wat is DSD?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:27

Ik zou ook je OWD gaan halen inderdaad. :j Geeft je gewoon net iets meer vrijheid en je kunt gewoon zelf bepalen tot hoe diep je wilt gaan (binnen je "toegestane" diepte uiteraard). De maximale diepte is exact dat: de maximale diepte; als jij besluit om nooit dieper te gaan dan 5m, is dat natuurlijk ook helemaal prima. :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 09:42

Dat is zeker waar :)

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:47

DSD is Discover Scuba Diving. In principe de eerste duik van de OW cursus.

Ook ik raad aan de OW te doen en niet te blijven hangen op Scuba Diver. Los van je limieten leer je net wat meer wat handig van pas kan komen en ook voor je eigen gemoedsrust fijn is. Beter wel weten en nooit hoeven te gebruiken dan andersom.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:54

DSD is discover Scuba diving. Is gewoon een introductieduik, of initiatie zoals jullie het noemen in Belgie.

Je hebt inderdaad voor reizen minimaal owd nodig, en vaak ook aow. En nitrox.

Specialties zijn niet iets waar ik me op zou richten. Ik zou dan wel nitrox doen als specialty, en na je open water dan eventueel je advanced open water als volledig vervolgbrevet. Ja, kost allemaal geld, ik weet het, maar men vindt 50 euro voor een uur rijles heel normaal, maar zeurt over de prijzen voor een duikcursus, maar reken je dat om naar een uurloon, dan blijf je als instructeur arm.

Er zijn nuttige specialties zoals nitrox en deep diver (of je doet je cmas 2*, dan heb je dat er meteen bij in).
Er zijn specialties die nuttig kunnen zijn als je zelf onzeker bent zoals droogpak of sidemount of nachtduiken of wrakduiken.
En er zijn specialties die alleen maar leuk zijn voor de fun, maar waar je geen betere duiker van wordt zoals bootduiken, of padi heeft zelfs een zombi acopalypse specialty.
En je hebt specialties waar je zeker geen betere duiker van wordt, maar die je misschien interessant vind om te volgen. Dan moet je wel een goede instructeur vinden en niet iemand die gewoon het alleen maar mag geven en zelf niet weet hoe een camera werkt bijvoorbeeld zoals onderwaterbiologie of fotografie. Zeker bij fotografie worden er nogal eens waardeloze specialties verkocht die gegeven worden door mensen die nooit verder gekomen zijn dan een gopro of tg6. En dat zijn geen cameras die manueel te bedienen zijn.
Vraag bij zo'n specialty naar een portfolio. En dan ook een echt portfolio. Dus niet 1 foto die ergens gescoord heeft, maar je wilt een hele reeks zien.
Voor onderwaterbiologie is het handig als je bijvoorbeeld het volgt bij een marien bioloog. Dan kan het leuk en nuttig zijn. Maar iemand die eigenlijk zelf niet verder komt met 'dat is een vis, en ja dat is een groene vis', daar heb je niets aan.

Dit geldt ook voor sidemount of deep diver. Doe dit niet bij een instructeur die behalve met lesgeven nooit sidemount duikt. Sidemount kun je het beste leren van iemand die ook in grotten duikt, want daar wordt de uitrusting echt gebruikt waar die oorspronkelijk voor bedoeld is. En bij deep diver heb je niets aan een instructeur die nooit diep duikt. Helaas zie je dat echt veel.

Maar er zijn zo veel specialties te verzinnen, ga daar je niet op richten en je geld aan uitgeven. Doe gewoon je owd, en dan eventueel nitrox en advanced open water. Nitrox is een specialty wat bij de IANTD direct met open water diver gegeven kan worden, maar wat vaak als losse cursus verkocht wordt. De voordelen van nitrox gaan pas spelen als je wat dieper gaat, dus wil je echt maar tot max 10m duiken, dan ga je het normaal gesproken nooit gebruiken.
Maar voor jou is de eerste stap gewoon een volledige en volwaardige owd cursus afronden. En dan genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:00

Maar MoppieFilou zegt dat ze niet zo diep durft en voor AOW of Deep Diver ga je toch wel een tikkie dieper dan 18/20m. Niet iedereen heeft dezelfde ambities als jij, germie. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:25

Mkango schreef:
Maar MoppieFilou zegt dat ze niet zo diep durft en voor AOW of Deep Diver ga je toch wel een tikkie dieper dan 18/20m. Niet iedereen heeft dezelfde ambities als jij, germie. :+

Dan lees je ergens iets totaal niet goed. Want dat staat er helemaal niet. Ik heb geen ambitie van mezelf benoemd hier. :o
Ik schrijf ook doe gewoon je owd en dan eventueel je nitrox en aow.

De reden waarom ik dat schrijf is omdat er al begonnen wordt over specialties of eerste duiken van specialties. En die kosten geld, maar brengen je als duiker veelal niet verder in de zin van meer mogen of meer volwaardig zijn. Dat krijg je alleen voor elkaar met owd en aow (en dan daarna eventueel deep diver). Nitrox kan nuttig zijn. Aow is overigens vaak 4 of 5 eerste duiken van 4 of 5 specialties. Dat is weer wat anders dan de gehele specialty volgen.

Ik schrijf ook dat de eerste stap gewoon een volledige en volwaardige owd cursus afronden is en dan genieten. Daarna kan de rest dus, of niet, want er is geen moeten.

Dus er staat niets over moeten of wat dan ook. Maar als ik lees dat er specialties georganiseerd gaan worden, dan weet ik hoe zoiets gaat, men probeert je dat aan te smeren, het kost geld, maar het brengt je als duiker veelal niet verder. En als je het wel doet, waar moet je dan op letten zodat het wel nuttig wordt.

Maar nog even mijn tekst geciteerd, staat niets in over diep moeten. Het geeft alleen maar het eventueel aanbevolen vervolgpad aan mocht je dat toch later nog willen:
Citaat:
Doe gewoon je owd, en dan eventueel nitrox en advanced open water. Nitrox is een specialty wat bij de IANTD direct met open water diver gegeven kan worden, maar wat vaak als losse cursus verkocht wordt. De voordelen van nitrox gaan pas spelen als je wat dieper gaat, dus wil je echt maar tot max 10m duiken, dan ga je het normaal gesproken nooit gebruiken.
Maar voor jou is de eerste stap gewoon een volledige en volwaardige owd cursus afronden. En dan genieten.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:45

Ik was ook voor de OWD gegaan puur voor het gemak van met een groep duiken ipv dat je elke keer aan een professional gebonden zit. Maar als je toch op vakantie gaat en daar een duik maakt kun je het ook even afwachten. Als je niet het echte ‘duikgevoel’ hebt en jezelf in de sport wil ontwikkelen, en het niet ziet zitten om zelf of met een groep te gaan duiken dan hoeft een OWD ook niet. Als je alleen een enkele keer op vakantie onder begeleiding van een prof wil duiken heb je aan je SD ook genoeg.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 21:19

Was inderdaad het idee om eerst even te kijken of ik het echt leuk genoeg vind om ermee verder te gaan :) . Ik ben wel iemand die graag bijleert en heb graag iets om naartoe te werken, dus zelfs al zou ik het uiteindelijk niet gaan gebruiken denk ik dat ik de opleiding(en) wel leuk zou vinden. De (soms) angst is wel een dingetje maar daar kan aan gewerkt worden natuurlijk.

Die voorproefjes van de specialties was vooral voor de fun, om er eens van te proeven. Het is niet meteen mijn bedoeling inderdaad om ze allemaal te gaan volgen, zeker niet voor ik weet of ik ook dieper durf te gaan duiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:38

Ah ok. Maar 4 of 5 eerste duiken van een specialty zijn samen je advanced open water diver. Daar zit wel diep en navigatie als verplicht bij. Dus wie weet komt het er ooit nog van. ;)

Angst wordt meestal vanzelf minder. Het is ook even vertrouwen krijgen in. Ik heb afgelopen zondag ook weer eens een open water duiker gebrevetteerd (ik geef heel weinig open water, meestal doe ik techopleidingen). Deze duiker had heel veel angst met masker klaren. En hoewel het nog niet perfect ging, leegblazen in 3 keer, is het nu wel gelukt. In het begin ging het gewoon niet. Zelfs staand in het water en dan een duikbril vol water opzetten en dan het hoofd boven water steken en dan via de neus uitblazen lukte niet. Het is nog geen hobby van deze duiker, maar als het in 3 keer gaat en niet naar boven schieten in paniek, dan is het prima. Er staat niet bij dat je in 1 keer het masker leeg moet kunnen blazen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 23:13

Oh oké, dat wist ik niet.
Inderdaad, kan zijn dat ik na een paar duiken de smaak helemaal te pakken heb :) . Heb ook nog geen echte buitenduiken gedaan, dus misschien dat dat het plezier in het duiken nog wat meer aanwakkert.

Klopt, ik moet dingen ook echt een heel aantal keer gedaan hebben voor ik mezelf er genoeg in vertrouw.
Dat was bij mij ook de oefening waar ik problemen mee had. De techniek om het water eruit te blazen was absoluut geen probleem, maar mijn neus vol water en blijven ademen door mijn mond alsof er niets aan de hand is ging mijn hoofd niet in. Ik begon steeds door mijn neus te ademen, dus heb wel wat litertjes water uit het zwembad mee naar huis genomen denk ik :+ .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:36

Best wel wat mensen kunnen op 1 of andere manier dan niet meer via de neus uitademen en via de mond inademen. Het is als je het eenmaal door hebt geen lastige oefening, maar sommigen hebben daar wel 10 duiken voor nodig om het te leren.
Maar ooit komt het dus goed. Gewoon door gaan.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 09:23

Bij mij ging het uiteindelijk goed tot het masker weer opstond en het meeste water eruit was. Dan begon ik door mijn neus in te ademen en het laatste restje water was binnen :+ . Maar dat was in ieder geval al veel beter dan de eerste poging, dus met nog wat oefenen komt dat wel in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:41

Brilklaren is ook gewoon kak. :)) Ze moesten me als kind echt op de bodem houden bij het dubbel brilklaren want ik raakte altijd in paniek, zelfs al kon ik het makkelijk. := Nog steed vind ik het niet top, maar het voordeel van duiken is dat je gewoon door kunt ademen (i.t.t. bij snorkelen waarbij we het dus twee keer moesten doen op één ademteug), maar dat is inderdaad even oefenen om bepaalde reflexen te onderdrukken. :j

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 11:32

Blij dat ik niet de enige ben :D . De anderen in mijn lesgroep deden het alsof het niks was :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:20

Oh ik vond het brilklaren ook drama hoor! Ik draag lenzen dus dan moet ik het sowieso doen met mijn ogen dicht, heel eng voelt het als je neus tegelijk vol met water staat. En je duikbril afzetten en weer opzetten vond ik ook zo naar :')

Uiteindelijk geleerd dat ik per ongeluk ingeslikt water prima kon uithoesten en ineens was het stuk minder spannend.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 13:53

Oh dat is wel iets wat het al een stuk minder eng maakt inderdaad! Dat moet ik nog even uitvinden hoe je dat doet :Y)