Draagt uiteindelijk iedereen een bril?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:06

daantjuhhh schreef:
Eline91 schreef:

Verziendheid is erfelijk heb ik me laten vertellen. Kinderen die het vanaf jonge leeftijd hebben hebben bijna altijd ouders/broers of zusjes die het ook hebben.

Een bril is op zich ook geen ramp. Ik draag er al 1 sinds ik 3 was en ik kan alles wat een ander kan. Er zijn ergere dingen in het leven :)

Ik denk niet is. Maar kan.

Er zullen ook mensen verziend worden door andere oorzaken.

Verziendheid (plussterkte) is absoluut erfelijk. En heeft niets met schermgebruik te maken. Schermgebruik veroorzaakt bijziendheid (minsterkte).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:08

denice schreef:
Ik denk dan ook weer vaak, hoe deden de mensen dat vroeger eigenlijk? Toen er geen brillen waren uitgevonden en je met -6 in je grot zat...

Zoveel last had je er niet van denk ik want schrijven deden ze toen nog niet. Ze maakten wat tekeningen op de muur maar dan maak je ze wat groter. Enige is dat je de enge beesten niet zo goed zag aankomen dus misschien zou je niet heel oud worden. Maar zoals eerder gezegd kan je je dan ook niet voortplanten dus degene met goede ogen overleven en planten zich weer voort.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:20

Arantes schreef:
Verziendheid (plussterkte) is absoluut erfelijk. En heeft niets met schermgebruik te maken. Schermgebruik veroorzaakt bijziendheid (minsterkte).

Uh nee. Het zal vast vaak zo zijn.
Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.
En dan heb ik het niet over schermen of veel binnen zijn.
Mijn broertje is verziend door een syndroom. Wat niks met erfelijkheid heeft te maken.

Wij hebben een DNA onderzoek laten doen.
Voor het geval ik kinderen wil.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:45

daantjuhhh schreef:
Arantes schreef:

Uh nee. Het zal vast vaak zo zijn.
Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.
En dan heb ik het niet over schermen of veel binnen zijn.
Mijn broertje is verziend door een syndroom. Wat niks met erfelijkheid heeft te maken.

Wij hebben een DNA onderzoek laten doen.
Voor het geval ik kinderen wil.

Ja dat weet ik. Ik zeg ook dat niet dat plussterkte altijd een erfelijke oorzaak heeft, maar je reageerde op Eline91 ‘ik denk het niet’. Dus ik interpreteerde dat als dat je zegt dat plussterkte niet erfelijk is. Terwijl het zeker erfelijk kan zijn.

En het eerste berichtje van CynthiaV ging over schermgebruik en plussterkte, maar die is weggevallen in de quote. Maar daar reageerde ik nog op.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:39

denice schreef:
Ik denk dan ook weer vaak, hoe deden de mensen dat vroeger eigenlijk? Toen er geen brillen waren uitgevonden en je met -6 in je grot zat...

Er waren waarschijnlijk een stuk minder mensen met zo'n grote sterkte, gezien men vooral buiten rondliep en op het land werkte enzo en niet binnen zat te lezen. Verder zou het ook minder opgevallen zijn. Met -6 is het misschien wat lastiger, maar ik denk dat je met -3 ofzo normaal had kunnen leven. Voor werken op het land is goed zicht niet per se noodzakelijk. Je schoot hooguit mis met pijl en boog. Tegenwoordig is goed zicht veel belangrijker wegens tv, schoolborden en verkeer. Die enkele die wel echt slechte ogen had, tja, die had gewoon pech :')

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:40

Arantes schreef:

Ik heb -8 en -8,5
Mijn ouders hebben alle 2 een bril ook - (en inmiddels ook leesbril)
Mijn broers hebben ook alle 2 -afwijking.
Maar ik heb de slechtste ogen van ons gezin. Terwijl ik altijd erg veel buiten speelde als kind zijnde. Mijn broers ook trouwens.
Dus ik ga ervan uit dat dit ook wel iets erfelijks is.

Celebi

Re: Draagt uiteindelijk iedereen een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:25

Als lezen en kijken op korte afstand zoveel problemen veroorzaken zou ik bijna zeggen dat school best funest is voor je ogen. Je staart toch best wat uren naar een bord, schrift of boek gedurende de week. :')

Ik doe het overigens nu ook niet bepaald beter met mijn oogjes achter de pc de hele dag voor werk. :(

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:07

TinkerTreas schreef:
Arantes schreef:

Ik heb -8 en -8,5
Mijn ouders hebben alle 2 een bril ook - (en inmiddels ook leesbril)
Mijn broers hebben ook alle 2 -afwijking.
Maar ik heb de slechtste ogen van ons gezin. Terwijl ik altijd erg veel buiten speelde als kind zijnde. Mijn broers ook trouwens.
Dus ik ga ervan uit dat dit ook wel iets erfelijks is.

Ja uiteraard. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Maar dat zeg ik toch ook helemaal niet? :)

Minsterkte is ook genetisch, maar het wordt versterkt door veel schermgebruik en weinig daglicht. En soms komt er helemaal geen minsterkte in de familie voor maar is er bijvoorbeeld een mutatie, of kijkt een kindje extreem veel op een scherm en komt weinig buiten waardoor zo’n kindje toch een minsterkte ontwikkelt.

En tuurlijk kan je nog steeds -8.00 ontwikkelen ookal speelde je veel buiten en keek je weinig op een scherm. Dat komt omdat er bij jou een genetische factor is. Maar stel je had wel veel op een scherm gekeken en weinig buiten geweest, dan had je misschien wel -10.00 gehad. Want dat is het stukje waar leefstijl invloed op heeft.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:21

Ik ben wel erfelijk kippig ben ik bang _-:( heb nu -7, m’n moeder ziet met 1 oog alleen licht en donker en dr andere oog iets van -3 en ook een lees gedeelte in dr bril en m’n opa (moeders vader) had -15 ofzo.

M’n oma daarentegen is 96 geworden zonder bril.

Maar er hebben inderdaad heel veel mensen een bril. Maar volgens mij heeft het grootste gedeelte daarvan geen hele hoge sterkte, dus zou er misschien vroeger geen bril voor voorgeschreven zijn. Of is het nooit zo opgemerkt omdat je vroeger niet de hele dag achter een beeldscherm zat. En ik ken ook wel wat mensen die geen sterkte in hun bril hebben maar alleen een blauw licht filter voor achter de computer :j