Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 13291
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:41

Kinderen zijn op veel vlakken in ontwikkeling, en dat doen ze op verschillende tempi.

Wat betreft introvert/extravert. Dat gaat meer over hoe iemand de prikkels verwerkt dan of iemand vlot contact maakt.
Dat hij weinig vertelt kan heel goed samenvallen met een wat introvertere aard. Je zou ook op een wat later moment kunnen vragen naar zijn verhaal en genoegen nemen met wat hij vertelt. Niet iedereen verwerkt door veel te praten.
De emoties zijn er. Dat kun je lang niet altijd wegredeneren. Juist toestaan dat ze er mogen zijn, is vaak ondersteunend. Die paar minuutjes verdriet heeft hij toch wel. Misschien kunnen jullie een symbool, zin of teken afspreken die hij als steun kan gebruiken. Dan hoeft hij zijn gevoelens niet te verstoppen, maar wel een plekje geven.
Met wat geduld en liefde komt het goed.

pmarena

Berichten: 51979
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:04

Wat betreft dat niet over school praten: dat doen de meeste kinderen niet hoor als ik zo andere ouders hoor. De meesten krijgen er amper wat uit, inderdaad "weet ik niet meer" of er niet over willen praten, ook op gerichte vragen weinig respons.

Bij die van ons werkt het het beste om hem heel even met rust te laten zodat hij even kan "landen".
En hem daarna gewoon te laten praten. Ik vraag dan "was het een fijne dag?" of heb je nog wat kunnen tekenen, heb je nog iets nieuws geleerd, kon je lekker lang buitenspelen, heb je wat leuks bij de gym gedaan? Dat soort dingen. En dan komt er meestal wel wat uit. Die van ons vertelt vrij veel vergeleken met andere kindjes, maar het blijft bij wat dingen die extra indruk gemaakt hebben, en een berichtje van de juf(fen) op Parro helpt vaak wel.

Die van ons wil zelden met iemand spelen na school omdat hij echt te vol zit en er erg aan toe is om even lekker zijn eigen ding te doen, beetje klooien met zijn bakken met Duplo, andere dingen bouwen van alles en niks, even buiten in de zandhoop, allerlei plannen en boekjes tekenen en schrijven, even met een warm melkje en wat fruit neerploffen op de bank... en dat is echt een heel leuk, sociaal en energiek kind :)

Zoveel extra dingen naast school daar zou hij echt overvol van komen te zitten. Twee keer per week een zwemles of sport kan nog nèt. En spontaan na school in de natuurspeeltuin blijven hangen en spelen dat is ook prima, hoewel hij thuisgekomen dan wel baalt dat hij niet echt meer tijd heeft voor "zijn eigen dingen" :=

Ik vind het dus ook wel erg veel lijken wat ik lees dat die 6-jarige van jullie zoal doet, zeker als zijn dag buitenshuis al om kwart voor 8 begint en er dus zowel voor als na school een programma is. Die van ons zou daar echt overvol van komen te zitten en het gevoel kwijtraken van een beetje grip op zijn eigen leven hebben, als er zo veel alles voor hem uitgestippeld zou worden wat hij "moet" doen zeg maar.

Die van ons heeft echt veel meer "downtime" nodig om een beetje stevig in zijn schoenen te blijven staan en niet van die emotionele buien te krijgen. Dus ik sluit niet uit dat het hier toch ook het geval kan zijn dat het gewoon wat "teveel" kan zijn. Ook al vindt hij het leuk, dan hoeft het nog niet goed te zijn zeg maar :) Net zoals ze het wellicht fijn zouden vinden om een berg rarigheid te eten...dat dat ook niet goed is :=


Maar op school zie ik ook wel dat er kindjes tussen zitten die vrijwel elke dag op zoek zijn naar een speelkameraadje / iets te doen na school. Ik kan me wel voorstellen dat ouders dan denken dat ze daar dan in mee moeten gaan. Maar ik zou dan toch zorgen dat er in ieder geval 2 middagen in de week zijn dat er even niets is, gewoon thuis een beetje aan-otteren en opladen. En 1 weekenddag gewoon thuis.

Dat verstevigt in mijn gevoel toch de basis van een kind waardoor ze de uitdagingen van het leven wat beter aankunnen :)

Hannanas
Berichten: 14398
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:48

Citaat:
Ik wil inderdaad helemaal niet dat hij ook maar iets van gevoelens gaat wegstoppen. Dat is een goed punt dat je maakt.
Het enige lastige is, het móét wel, want die kampjes doen we 1) omdat hij dat erg leuk vindt, en 2) omdat dit gewoon als opvang dient in de vakantie.
En ja klopt, ze mogen altijd bellen, want ik wil geen kind dat de hele dag ongelukkig is, tuurlijk wil ik dat niet! Maar soms gaan ze toch echt even dingen moeten doen die ze niet leuk vinden, maar waarna ze zien en leren en aanvoelen dat het allemaal toch best meevalt en dat ze er een heel leuke dag van kunnen maken.


Juist wat je nu omschrijft wilde ik je voor waarschuwen. Tuurlijk “moet” een kind veel leren zodat hij als volwassenen bestand is tegen de uitdagingen van het leven. Maar hem “door” deze gevoelens te laten gaan is in mijn ogen niet de beste keuze. Hij moet zich nu vermannen waarbij je ziet dat het “probleem” (tussen haakjes want ik denk dat hij eigenlijk niet echt een probleem heeft/laat zien en dat dit heel natuurlijk is) blijft bestaan. Hij is er nog niet makkelijker in geworden.

Je zou een stapje terug kunnen doen. Het hem niet maar laten leren/uitzoeken door er doorheen te laten gaan. Het met te zijner tijd te leren. Je gevoel geeft aan dat je dat ook liever niet wilt, daarom heb je advies gevraagd in dit topic.

Het moment van afscheid en daarna een leuke dag staan natuurlijk los van elkaar. Hier leert hij niets van. Ik denk namelijk niet dat zijn zenuwen iets te maken hebben met de bezigheden. Zie dat dan ook los van elkaar. Ik zou echt adviseren deze kampen niet te doen totdat hij beter bestand is tegen het emotionele aspect van afscheid/verlating.

Dan blijft 1 aspect van het moeten nog over (leuk vinden en opvang) en dat is de opvang. Jullie hebben die opvang nodig met werk zeg je. Kun je iets meer vertellen over zijn situatie van opvang en sinds wanneer? Gaat hij bijvoorbeeld al vanaf x leeftijd zoveel dagen naar de opvang en daarna de gehele week basisschool? Heeft het “probleem” zich daar helemaal niet voorgedaan/doet dat het daar niet voor? En de Chiro wordt ook zijn hobby iedere week? Had hij al hobby-lessen? Van bijv een uurtje, halve dag of meer? En had hij tot nu toe daar geen probleem mee?

Xanthippe

Berichten: 1727
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 09:38

Ik bok enkel tijdens het werk, dus even inhalen sinds gisteren.

Picopico schreef:
Het lijkt dat hij vooral het afscheid moeilijk vindt. Ik denk dat hij niet zozeer bang is voor het kamp, maar het eng vindt dat jullie (of een oppas) bij hem weggaan. Hoe reageert hij als je even uit het zicht bent? Als je gauw even boodschappen doet terwijl hij bij de auto blijft bijvoorbeeld?

Dat is absoluut geen probleem.

DuFraize schreef:
Ik had dit vroeger ook. Spanning voor nieuwe dingen en soms nog hoor.
Mijn moeder kocht bij kruidvat altijd toverballen. Van die kleine zilveren balletjes die eigenlijk niet naar iets bekends smaakten, maar mijn moeder had me wijsgemaakt dat als ik die kriebels in mijn buik voelde, dan mocht ik een toverbal nemen en zouden de kriebels weggaan. Het was een soort toverkracht. Als ik iets moest doen wat eng was(spreekbeurt) of als ik thuis miste (op kamp bv) en had ik een geheime stash met die toverballen. Mn moeder had ze tot mn puberteit, toen werkte het niet meer. Moet nogsteeds grijzen als ik ze zie. Ze hebben me wel echt geholpen.
Nu leer ik mezelf intern vragen om het gevoel heftiger te maken (ik zeg dan intern: kom maar op, ik kan het aan) je voelt dat k*tgevoel direct zakken. Zo fijn.

Ik begrijp dat je je zoon al veel duidelijkheid geeft, dat is super. Deed mijn moeder ook maar die toverballen gaven net even een tikkie extra.

Da’s een tof idee om mee te werken, bedankt!

zonnebloem18 schreef:
Onze dochter (8 jaar) is wel een beetje hetzelfde. Heel sociaal, heeft veel vriendinnetjes, maar heeft haar hoofdje wel snel vol.
2 dagen per week gaat ze na school naar de buitenschoolse opvang. Daar heeft ze het enorm naar haar zijn, maar elke vakantie is het drama. Die dagen duren lang en zijn onoverzichtelijk. Op school is de planning duidelijk, als ze na school naar de BSO gaat is dat ook overzichtelijk. Vaak genoeg is het voorgekomen dat ik vroeg vrij was en haar eerder op wilde halen en dat ze me naar huis stuurt omdat het er nog te leuk is.

Vergeleken bij Nederlandse begrippen vind ik wel dat er veel van hem gevraagd wordt. Dat hij het leuk vindt en graag gaat wil niet zeggen dat het ook goed voor hem is. Juist die momenten thuis alleen aanrommelen of op de bank met een film zijn nodig om de batterij weer een beetje op te laden.
Toen onze dochter 6 was ging ze 2 middagen naar de BSO en had ze zwemles. Meestal speelde ze dan nog 1 middag met een vriendinnetje en dat was echt meer dan genoeg.

Tekenen dat het hoofd vol is zijn bij onze dochter, duimen, snel huilen om dingen waar ze normaal nooit om zou huilen, slechter in slaap vallen, dwarser gedrag.

Begrijp ik dan goed dat je dochter geen hele dagen naar school ging? Als ze 2 middagen naar de BSO ging?
Onze zoon huilt soms inderdaad sneller dan dat we van hem gewoon zijn, maar dat is meestal op momenten dat we weten dat hij moe is, dat er minder rusttijd is geweest dan anders.

Kimbers schreef:
Rustmomenten thuis zijn heel belangrijk inderdaad. Lekker aanrommelen met eigen speelgoed, bankhangen en zelfs verveling doet een kind goed. Van volle programma's wordt niemand gelukkig.

Dit zit zeker ook in de wekelijkse “planning” hier.

Amado7 schreef:
Meer dan rust, structuur, liefde en veiligheid hoef je niet te doen. Er voor hem zijn, de spanning en angst mag er ook zijn. Als hij huilt, troost hem, zeg tegen hem dat het niet erg is dat hij bang is, dat mag. Kan hij je wel vertellen op dat moment waar hij bang voor is?

Daarnaast thuis ook structuur te hebben, structuur geeft veiligheid. Heb je structuur in je week? En hij kan nog heel veel leuk vinden maar wees bewust dat je ook genoeg momenten thuis bent en niets hoeft. Gewoon alleen op de veilige plek zijn. Misschien doe je dat ook voldoende,heb niet elk bericht even uitgebreid gelezen.

Nee, hij kan niet zeggen waar hij bang voor is. Dat maakt het allemaal zo moeilijk, vind ik.
We hebben eigenlijk een heel “strakke” structuur thuis. Elke week is eigenlijk hetzelfde en er zit inderdaad vaak genoeg thuis-tijd in.

onpaard schreef:
Kimbers schreef:
Rustmomenten thuis zijn heel belangrijk inderdaad. Lekker aanrommelen met eigen speelgoed, bankhangen en zelfs verveling doet een kind goed. Van volle programma's wordt niemand gelukkig.

Helemaal mee eens. Of samen met je kind dingen doen. Lekker naar t bos, knutselen, samen kleurplaten kleuren, koekjes bakken, blokken bouwen. Vriendjes mee naar huis en als hij wil bij een vriendjes spelen. Mijn zoon wilde alleen met vriendjes bij ons thuis spelen in het begin. Helaas hebben veel ouders daar geen tijd voor. Vooral nu alles zo duur wordt en vaak beide ouders moeten werken.

We doen heel vaak dingen samen, net wat je hierboven noemt. Vriendjes thuis is zelfs heel weinig aan de orde hier omdat ik de rustmomenten die we dan samen thuis hebben, ook wil behouden.

senna21 schreef:
Kinderen zijn op veel vlakken in ontwikkeling, en dat doen ze op verschillende tempi.

Wat betreft introvert/extravert. Dat gaat meer over hoe iemand de prikkels verwerkt dan of iemand vlot contact maakt.
Dat hij weinig vertelt kan heel goed samenvallen met een wat introvertere aard. Je zou ook op een wat later moment kunnen vragen naar zijn verhaal en genoegen nemen met wat hij vertelt. Niet iedereen verwerkt door veel te praten.
De emoties zijn er. Dat kun je lang niet altijd wegredeneren. Juist toestaan dat ze er mogen zijn, is vaak ondersteunend. Die paar minuutjes verdriet heeft hij toch wel. Misschien kunnen jullie een symbool, zin of teken afspreken die hij als steun kan gebruiken. Dan hoeft hij zijn gevoelens niet te verstoppen, maar wel een plekje geven.
Met wat geduld en liefde komt het goed.


Ik probeer inderdaad zijn gevoelens niet weg te redeneren, maar ik zou wel willen dat we daar op een fijnere manier mee kunnen omgaan. Voor hem.
Een symbool of zin of teken wil ik inderdaad wel even gaan uitzoeken :)

pmarena schreef:
<knip>
Zoveel extra dingen naast school daar zou hij echt overvol van komen te zitten. Twee keer per week een zwemles of sport kan nog nèt. En spontaan na school in de natuurspeeltuin blijven hangen en spelen dat is ook prima, hoewel hij thuisgekomen dan wel baalt dat hij niet echt meer tijd heeft voor "zijn eigen dingen" :=

Ik vind het dus ook wel erg veel lijken wat ik lees dat die 6-jarige van jullie zoal doet, zeker als zijn dag buitenshuis al om kwart voor 8 begint en er dus zowel voor als na school een programma is. Die van ons zou daar echt overvol van komen te zitten en het gevoel kwijtraken van een beetje grip op zijn eigen leven hebben, als er zo veel alles voor hem uitgestippeld zou worden wat hij "moet" doen zeg maar. <knip>


Ik knip even in je post pmarena, hoop dat je het niet erg vindt. Ik ben wel blij met je toelichting, lezen hoe het er bij anderen aan toegaat, doet met toch nadenken over of we goed bezig zijn.
Op maandag heeft hij 3 kwartier zwemles.
Op woensdag heeft hij 1 uurtje voetbaltraining.
Op zaterdag speelt hij 1 uur match (niet elke week, is met een beurtrol).
Op zondag heeft hij 3u chiro (dat is dan nieuw vanaf nu).
Alle andere weekdagen is hij na school gewoon thuis, heeft hij down-time, kan hij zelf kiezen wat hij doet, speelt hij met lego of crosst hij met zijn brommer, speelt hij samen met zijn zus… en in het weekend proberen we er echt nog zo weinig mogelijk bij te plannen, zodat het voor ons als gezin ook nog leuk blijft. Ik ben wel van de sociale uitjes en afspreken met vrienden en wat nog, maar daar wordt ik gelukkig genoeg in getemperd :)
Wat je zegt over grip op zijn leven: het enige dat hij “moet” en waar dus niet over gediscussieerd wordt, is de zwemles. De voetbal en chiro zijn geen dingen die hij aanvoelt als “moeten” omdat hij die vooral heel graag zelf wíl doen.

Hannanas schreef:
Juist wat je nu omschrijft wilde ik je voor waarschuwen. Tuurlijk “moet” een kind veel leren zodat hij als volwassenen bestand is tegen de uitdagingen van het leven. Maar hem “door” deze gevoelens te laten gaan is in mijn ogen niet de beste keuze. Hij moet zich nu vermannen waarbij je ziet dat het “probleem” (tussen haakjes want ik denk dat hij eigenlijk niet echt een probleem heeft/laat zien en dat dit heel natuurlijk is) blijft bestaan. Hij is er nog niet makkelijker in geworden.

Je zou een stapje terug kunnen doen. Het hem niet maar laten leren/uitzoeken door er doorheen te laten gaan. Het met te zijner tijd te leren. Je gevoel geeft aan dat je dat ook liever niet wilt, daarom heb je advies gevraagd in dit topic.

Het moment van afscheid en daarna een leuke dag staan natuurlijk los van elkaar. Hier leert hij niets van. Ik denk namelijk niet dat zijn zenuwen iets te maken hebben met de bezigheden. Zie dat dan ook los van elkaar. Ik zou echt adviseren deze kampen niet te doen totdat hij beter bestand is tegen het emotionele aspect van afscheid/verlating.

Dan blijft 1 aspect van het moeten nog over (leuk vinden en opvang) en dat is de opvang. Jullie hebben die opvang nodig met werk zeg je. Kun je iets meer vertellen over zijn situatie van opvang en sinds wanneer? Gaat hij bijvoorbeeld al vanaf x leeftijd zoveel dagen naar de opvang en daarna de gehele week basisschool? Heeft het “probleem” zich daar helemaal niet voorgedaan/doet dat het daar niet voor? En de Chiro wordt ook zijn hobby iedere week? Had hij al hobby-lessen? Van bijv een uurtje, halve dag of meer? En had hij tot nu toe daar geen probleem mee?


Weet niet of ik het zelf al had aangegeven, maar echt een probleem vind ik dit zelf ook niet. Ik wou gewoon graag op zoek naar een fijnere manier om hiermee om te gaan. Hij mag van mij gerust verdrietig zijn, hij mag wenen, hij mag boos zijn, maar hij moet wel leren op welke manieren hij dit kan uiten. Hij mag roepen als hij boos is, maar niet slaan; dat idee.

ik ben niet helemaal zeker of ik de rest van je post goed begrijp :o maar ik probeer even te antwoorden op je vraag: hij is elke ochtend in de vooropvang, die gewoon op zijn eigen school is, in 1 van de klasjes waar hij zelf nog ingezeten heeft. Dan heeft hij een gewone schooldag en nadien blijft hij nog ongeveer een halfuurtje in de na-opvang (gewoon buiten op de speelplaats onder toezicht), waarna papa hem gaat halen. Dan zeurt hij vaak dat hij nog wil blijven en als het dan gebeurt dat ik hem ga ophalen van school (wat ongeveer anderhalf uur na einde-schooltijd is), doet hij dat ook :D

Mijn gevoel is echt dat afzetten het probleem niet is, maar puur afzetten bij nieuwe dingen; starten aan nieuwe dingen. Qua afzetten in de opvang is dat ook nooit een probleem geweest, afzetten bij grootouders is nooit een probleem geweest, afzetten bij vriendjes ook niet, afzetten bij de training niet, zelfs bij de zwemles niet , en dat doet hij echt niet graag.

pmarena

Berichten: 51979
Geregistreerd: 09-02-02

Re: Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:50

Ach, nieuwe dingen zijn toch ook best spannend :(:)

Bij die van ons is het in zo'n geval een beetje aanvoelen waarmee ik hem het beste help: hem er aan herinneren dat het wel goed komt, dat hij het beste snel naar binnen kan gaan want hoe sneller hij er aan begint, hoe sneller hij zich fijn voelt :)

Of zeggen van joh als je het te spannend vindt en niet wil dan ga je weer mee naar huis. En dan gaat er ineens een schakeltje om van Ho wacht even dat is niet de bedoeling, ik wil wel graag :D en is het verdriet ook voorbij ;)

Xanthippe

Berichten: 1727
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 10:59

Ja klopt, is bij ons toch ook zo? :o enkel hebben wij de ervaring al om dat te plaatsen en zij nog niet, en daar wil ik hem juist zo graag mee helpen. :knuffel:

Daar ben ik dan een beetje huiverig voor, om voor te stellen dat hij weer mee naar huis mag, want dan denk ik dat hij meegaat. En eens we dan thuis zijn, wil hij terug. Dan wordt het een spelletje, en dat wil ik ook graag voorkomen :)

pmarena

Berichten: 51979
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:20

Xanthippe schreef:
Ja klopt, is bij ons toch ook zo? :o enkel hebben wij de ervaring al om dat te plaatsen en zij nog niet, en daar wil ik hem juist zo graag mee helpen. :knuffel:
ja precies.

Xanthippe schreef:
Daar ben ik dan een beetje huiverig voor, om voor te stellen dat hij weer mee naar huis mag, want dan denk ik dat hij meegaat. En eens we dan thuis zijn, wil hij terug. Dan wordt het een spelletje, en dat wil ik ook graag voorkomen :)


Oh maar daar moet je dan niet intrappen: gewoon mee naar huis nemen. En dan niet meer teruggaan natuurlijk. Dat zie ik dan gewoon als een investering ;) Net zoals je bij een keer vervelend gedrag kan zeggen "als je nu niet ophoudt dan gaan we naar huis" en je het dan ook doet zodat je een volgende keer weer die waarschuwing kan geven en het dan serieus aankomt :)

Alleen in het geval van zenuwen is het dan natuurlijk meer om je kind mee te geven: als je het niet wil -> je HOEFT niet, dan doen we het gewoon niet en ga je mee terug naar huis. JIJ hebt de keuze, je hoeft je nergens druk over te maken en je nergens vervelend over te voelen, JIJ kiest.

En dan heb je best kans dat hij de volgende keer die zenuwen niet meer zo heeft omdat hij weet dat hij niet HOEFT, hij zó weer mee naar huis kan..... maar dat hij dan beter beseft dat hij toch wel erg graag wil en zich er makkelijker overheen kan zetten en meer bewust zèlf de keuze maakt om er naar binnen te gaan zeg maar :)

Zal niet bij ieder kind op ieder moment zo werken, maar wellicht haalt dit net de spanning er af...? :)

senna21

Berichten: 13291
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:29

Xanthippe schreef:
Ja klopt, is bij ons toch ook zo? :o enkel hebben wij de ervaring al om dat te plaatsen en zij nog niet, en daar wil ik hem juist zo graag mee helpen. :knuffel:

Daar ben ik dan een beetje huiverig voor, om voor te stellen dat hij weer mee naar huis mag, want dan denk ik dat hij meegaat. En eens we dan thuis zijn, wil hij terug. Dan wordt het een spelletje, en dat wil ik ook graag voorkomen :)


Waarom zou hij niet eens terug mogen komen op een eerder gemaakte keuze? Het kan voor hem juist een waardevolle ervaring zijn. En een beetje verkennen van en stoeien met zijn grenzen is vooral leerzaam. Mocht het een spelletje worden, kun je altijd nog weer de grens duidelijk stellen. Waarom zouden kinderen altijd alleen maar happy en meegaand moeten zijn?

zonnebloem18

Berichten: 25281
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:09

Xanthippe schreef:
zonnebloem18 schreef:
Onze dochter (8 jaar) is wel een beetje hetzelfde. Heel sociaal, heeft veel vriendinnetjes, maar heeft haar hoofdje wel snel vol.
2 dagen per week gaat ze na school naar de buitenschoolse opvang. Daar heeft ze het enorm naar haar zijn, maar elke vakantie is het drama. Die dagen duren lang en zijn onoverzichtelijk. Op school is de planning duidelijk, als ze na school naar de BSO gaat is dat ook overzichtelijk. Vaak genoeg is het voorgekomen dat ik vroeg vrij was en haar eerder op wilde halen en dat ze me naar huis stuurt omdat het er nog te leuk is.

Vergeleken bij Nederlandse begrippen vind ik wel dat er veel van hem gevraagd wordt. Dat hij het leuk vindt en graag gaat wil niet zeggen dat het ook goed voor hem is. Juist die momenten thuis alleen aanrommelen of op de bank met een film zijn nodig om de batterij weer een beetje op te laden.
Toen onze dochter 6 was ging ze 2 middagen naar de BSO en had ze zwemles. Meestal speelde ze dan nog 1 middag met een vriendinnetje en dat was echt meer dan genoeg.

Tekenen dat het hoofd vol is zijn bij onze dochter, duimen, snel huilen om dingen waar ze normaal nooit om zou huilen, slechter in slaap vallen, dwarser gedrag.

Begrijp ik dan goed dat je dochter geen hele dagen naar school ging? Als ze 2 middagen naar de BSO ging?
Onze zoon huilt soms inderdaad sneller dan dat we van hem gewoon zijn, maar dat is meestal op momenten dat we weten dat hij moe is, dat er minder rusttijd is geweest dan anders.

School duurt hier van half 9 tot 2, ze wordt elke dag door mij of papa gebracht dus geen voorschoolse opvang. 2 dagen gaat ze dan na school van 2 tot 5 naar de buitenschoolse opvang en 1 dag wordt ze door opa en oma opgehaald. De andere 2 dagen haalt papa haar van school. Die dagen van half 9 tot 2 zijn al lang voor haar, zelfs zonder extra activiteiten. Er gebeurt veel in zo'n koppie en dat kost best wel veel energie.

Xanthippe

Berichten: 1727
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 14:35

pmarena schreef:
Xanthippe schreef:
Daar ben ik dan een beetje huiverig voor, om voor te stellen dat hij weer mee naar huis mag, want dan denk ik dat hij meegaat. En eens we dan thuis zijn, wil hij terug. Dan wordt het een spelletje, en dat wil ik ook graag voorkomen :)


Oh maar daar moet je dan niet intrappen: gewoon mee naar huis nemen. En dan niet meer teruggaan natuurlijk. Dat zie ik dan gewoon als een investering ;) Net zoals je bij een keer vervelend gedrag kan zeggen "als je nu niet ophoudt dan gaan we naar huis" en je het dan ook doet zodat je een volgende keer weer die waarschuwing kan geven en het dan serieus aankomt :)

Alleen in het geval van zenuwen is het dan natuurlijk meer om je kind mee te geven: als je het niet wil -> je HOEFT niet, dan doen we het gewoon niet en ga je mee terug naar huis. JIJ hebt de keuze, je hoeft je nergens druk over te maken en je nergens vervelend over te voelen, JIJ kiest.

En dan heb je best kans dat hij de volgende keer die zenuwen niet meer zo heeft omdat hij weet dat hij niet HOEFT, hij zó weer mee naar huis kan..... maar dat hij dan beter beseft dat hij toch wel erg graag wil en zich er makkelijker overheen kan zetten en meer bewust zèlf de keuze maakt om er naar binnen te gaan zeg maar :)

Zal niet bij ieder kind op ieder moment zo werken, maar wellicht haalt dit net de spanning er af...? :)

Daar zou ik dan inderdaad niet in mee gaan, in hem nogmaals terug te brengen, maar gaat hij dan volgende keer niet doen alsof er niets aan de hand is, in plaats van te vertellen dat hij het wel spannend vindt? Of ben ik nu helemaal de kluts kwijt? %)

Want mijn voornaamste “zorg” is, dat ik wel wil dat hij aangeeft hoe hij zich voelt en dat hij dat zéker mag uiten, maar ook dat hij er zich op dat moment wel even overheen moet zetten, omdat we stiekem allebei wéten dat hij een fijne dag gaat hebben. Of zeg ik ook hier iets vreemd?

Want ik heb hem op een gegeven moment (bij een van de kampjes, geloof ik) gevraagd of hij mee naar huis wil, en dat wil hij echt niet. Hij wil wel echt naar het kampje, maar weet dan niet uit te leggen waarom hij huilt of verdrietig is.

senna21 schreef:
Xanthippe schreef:
Ja klopt, is bij ons toch ook zo? :o enkel hebben wij de ervaring al om dat te plaatsen en zij nog niet, en daar wil ik hem juist zo graag mee helpen. :knuffel:

Daar ben ik dan een beetje huiverig voor, om voor te stellen dat hij weer mee naar huis mag, want dan denk ik dat hij meegaat. En eens we dan thuis zijn, wil hij terug. Dan wordt het een spelletje, en dat wil ik ook graag voorkomen :)


Waarom zou hij niet eens terug mogen komen op een eerder gemaakte keuze? Het kan voor hem juist een waardevolle ervaring zijn. En een beetje verkennen van en stoeien met zijn grenzen is vooral leerzaam. Mocht het een spelletje worden, kun je altijd nog weer de grens duidelijk stellen. Waarom zouden kinderen altijd alleen maar happy en meegaand moeten zijn?

Omdat die mogelijkheid er ook niet altijd is. Er is een startuur voor de chiro en het is niet de bedoeling dat iedereen zomaar komt aanwaaien wanneer die er zin in hebben. Wat ik ook heel goed begrijp. En er zullen natuurlijk altijd wel eens uitzonderingen zijn van, die en die komt later want dit en dat, maar daarvoor zijn het uitzonderingen. Ik hou liever vast aan dat vaste stramien. Ofwel start je op het aangegeven uur, of wel niet meer.
Hij moet voor mij niet altijd happy en meegaand zijn, hij heeft zeker ruimte om boos of verdrietig te zijn, maar dat is niet altijd het goeie moment ervoor. En ik weet hoe dit nu klinkt, zo bedoel ik het niet, maar je begrijp me wel hé? :+

zonnebloem18 schreef:
[
School duurt hier van half 9 tot 2, ze wordt elke dag door mij of papa gebracht dus geen voorschoolse opvang. 2 dagen gaat ze dan na school van 2 tot 5 naar de buitenschoolse opvang en 1 dag wordt ze door opa en oma opgehaald. De andere 2 dagen haalt papa haar van school. Die dagen van half 9 tot 2 zijn al lang voor haar, zelfs zonder extra activiteiten. Er gebeurt veel in zo'n koppie en dat kost best wel veel energie.

Dat scheelt dan wel ja, school is hier tot half 4.
Het kost ze zeker veel energie, dat merk ik zelf ook wel. Al zie ik ook duidelijk verschil tussen wel of geen opvang. Als ik de kindjes op woensdagochtend zelf naar school breng, gewoon op het startuur, en ik ga ze meteen bij einde van de dag (11u45) halen, heb ik 2 totaal andere kinderen dan dat ze zelf al even hebben kunnen ontladen in de naschoolse opvang. Dan hebben ze het hele schoolgebeuren precies al van zich afgeschud, terwijl dat op woensdag helemaal niet zo is.

Hannanas
Berichten: 14398
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:00

senna21 schreef:
Xanthippe schreef:
Ja klopt, is bij ons toch ook zo? :o enkel hebben wij de ervaring al om dat te plaatsen en zij nog niet, en daar wil ik hem juist zo graag mee helpen. :knuffel:

Daar ben ik dan een beetje huiverig voor, om voor te stellen dat hij weer mee naar huis mag, want dan denk ik dat hij meegaat. En eens we dan thuis zijn, wil hij terug. Dan wordt het een spelletje, en dat wil ik ook graag voorkomen :)


Waarom zou hij niet eens terug mogen komen op een eerder gemaakte keuze? Het kan voor hem juist een waardevolle ervaring zijn. En een beetje verkennen van en stoeien met zijn grenzen is vooral leerzaam. Mocht het een spelletje worden, kun je altijd nog weer de grens duidelijk stellen. Waarom zouden kinderen altijd alleen maar happy en meegaand moeten zijn?


Eens met Senna!

Citaat:
Want mijn voornaamste “zorg” is, dat ik wel wil dat hij aangeeft hoe hij zich voelt en dat hij dat zéker mag uiten, maar ook dat hij er zich op dat moment wel even overheen moet zetten, omdat we stiekem allebei wéten dat hij een fijne dag gaat hebben. Of zeg ik ook hier iets vreemd?

Hmm ik vind dat er overheen zetten eigenlijk niet oké. Wat is er mis mee om zo’n jong kind toch even de ruimte te geven ook aan zijn emotionele vaardigheden aandacht te geven. Leuke dingen zullen er altijd zijn en blijven. Waarom die haast om het daardoor te blijven doorzetten. En onverwachte dingen zijn er ook. Hij is nog te jong om emotioneel te kunnen uitleggen of zijn dag geheel fijn was ondanks het rot-moment bij afscheid. Maar leert zich nu wel al een mechanisme aan die later wellicht niet zo handig blijkt.

Xanthippe

Berichten: 1727
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 15:57

Hannanas, dus jij zou 'm wel weer mee naar huis nemen? En als hij dan terug wil?

En ook een oprechte vraag, waarom zou dat mechanisme later wellicht niet zo handig zijn? Wij als volwassenen moeten ons toch wel vaker over emoties heenzetten om dingen gedaan te krijgen? Sommige zaken moeten nu éénmaal, leuk of niet.

pmarena

Berichten: 51979
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:25

Tja, bij sommige kinderen helpt het gewoon goed als je ze bij koudwatervrees even de keuze geeft om de stekker er uit te trekken en terug naar huis te gaan. Om dan echt zèlf de regie te hebben en volop te kunnen beslissen het liever toch niet te willen. Of in het geval van jouw ventje (zoals het klinkt) volop te voelen het wèl graag te willen :)

Als het op dat moment niet is van "hup ga nou maar het wordt straks wel beter" maar "hee als je je niet fijn voelt dan gaan we gewoon weg" dan kan er vanuit hemzelf dat gevoel komen van "ho even ik wil dit gewoon echt graag" in plaats van de koudwatervrees van "wil ik dit eigenlijk wel...?".

Maar daarvoor is het imo JUIST belangrijk om gewoon een keer niet te gaan als hij die keuze maakt.
En hem te laten ervaren dat zijn nee ook gewoon als een nee wordt behandelt. Waardoor de volgende keer zijn JA ook echt vanuit zichzelf komt en niet "omdat het nu eenmaal afgesproken is".

Natuurlijk wel aangeven dat als hij ter plaatse toch niet wil, het dan ook nee blijft die keer.
Want inderdaad je gaat natuurlijk niet heen en weren en wilt dat hij volgende keer een goed afgewogen keuze maakt. Daarmee leer je hem juist om de situatie in te schatten van waar krijg ik meer spijt van....wel of niet gaan?

En dat is nu net wat je wilt: dat hij gaat inzien dat er een "straks" is en hij zich die "straks" voor moet stellen..... en daar de juiste keuze voor moet maken :)

Bij onze knul werkt dit soort aanpak super. Maar dat zal niet bij ieder kind zo zijn.

amber15
Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:46

Alleen het idee dat hij naar huis kan als hij dat wil, zou al drempelverlagend kunnen werken. Ik zou die mogelijkheid, zeker op die leeftijd, wel bieden. En dan leert hij door ervaring zelf wel of hij spijt krijgt van zijn keus en toch graag was gebleven. Ik denk dat dat een goede mogelijkheid kan zijn om hem te leren zijn grenzen te voelen en wat hij wel en niet wil. Tuurlijk zijn er dingen in het leven die niet leuk zijn en moeten gebeuren. Maar dat komt vanzelf op zijn pad als hij bijvoorbeeld huiswerk moet maken en liever buiten speelt. Dingen als hobbies moeten leuk en ontspannend zijn en geen 'moeten'. Ik had als jong kind geen 'verplichtingen' buiten school. Behalve op den duur zwemles een keer per week. En ik heb ook gewoon geleerd dat het leven niet alleen uit leuke dingen bestaat. Kinderen groeien zo snel op, die paar jaar dat ze lekker onbezonnen kunnen buiten spelen en ontwikkelen zonder allerlei dingen te moeten ;) en bovendien leren ze dat ook door hun kamer op te ruimen, na het eten hun bord in de vaatwasser te zetten etc.

Over emoties heenzetten, geloof ik niet zo in. Emoties zijn echt en mogen er zijn. Je wilt een kind niet leren dat hij zijn emoties maar in moet slikken. Als volwassene kan je nog een keer je emoties even aan de kant zetten om dingen gedaan te krijgen en er later bij jezelf op terug te komen. Van een kind kan en mag je dat niet vragen.

Wat ik nog zit te denken. Hij heeft best een vol programma, vind ik. Kan het zijn dat hij het allemaal wel leuk vindt, maar dat het gewoon teveel is?
Je zou misschien kunnen overwegen om tijdelijk een activiteit te schrappen en te kijken hoe dat gaat.

Zo maar wat gedachten. Ik vind het goed van je dat je er zo bewust over nadenkt, complimenten!

Tieneke

Berichten: 22615
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:41

Ik denk dat het over basisveiligheid gaat en dat dit ook het verschil is met wij als volwassenen die ook wel eens moeten doorzetten. Als hij inderdaad merkt dat hij terugkan als het echt niet fijn voelt voor hem, gaat hem dat die veiligheid bieden.

Ik zou niet over en weer gaan rijden, persoonlijk als hij zich nadien bedenkt, na thuiskomst.

poes

Berichten: 25746
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:05

Ik vind het riskant om ze dan te laten kiezen. Dan komt hij thuis, beseft hij dat hij toch wel graag wou gaan en voelt hij zich mogelijk schuldig over zijn emoties?
Ik denk nog steeds dat het middagje weg of kamp niet het ding is, maar gewoon de spanning net ervoor en wat kleine onzekerheden hem even naar de keel grijpen. Als volwassene meer je zoiets herkennen als gezonde spanning en adem je het weg of laat je het over je heen komen. Een kind gaat daar even volledig in op nee?

Anoniem

Re: Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:11

6 jaar
Jemig
Wat verwacht je dan van zo’n ukkie? Het ene kind zal dat allemaal aankunnen, het andere nog niet en dat zou dan prima moeten zijn

verootjoo
Berichten: 36802
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:37

Ik vind het ook veel voor een 6-jarige :=
De mijne trekt dat ook niet.
Die vindt ook alles spannend en eng maar wat helpt bij dingen waarvan ik weet dat hij ze wel heel leuk gaat vinden of die toch moeten (zoals bv bloedprikken) is van tevoren filmpjes laten zien van wat ze gaan doen en hoe het eruit ziet. Dit helpt hem enorm, en als hij nu ergens gespannen voor is vraagt hij ook of ik vast even een filmpje ervan wil laten zien.

Overigens dat ze de emoties nog niet weten te benoemen en herkennen en kunnen reguleren is heel normaal.

Boras
Berichten: 10393
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:40

[***] schreef:
6 jaar
Jemig
Wat verwacht je dan van zo’n ukkie? Het ene kind zal dat allemaal aankunnen, het andere nog niet en dat zou dan prima moeten zijn


Helemaal mee eens!

Kinderen worden niet af geboren. Met 6 jaar moet er nog heel veel ontwikkeld worden.

Jel_R07

Berichten: 169
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 23:49

Ik herken dit ook heel erg van mijn zoontje hoor. Hij is bijna 5 en ook een jongetje wat snel dingen spannend vindt en veel over dingen nadenkt. Dingen zoals schoolfeesten, vakantie naar het buitenland, kinderfeestjes etc. Typisch van die dingen waar hij zich erg op verheugd maar toch uiteindelijk eigenlijk niet naartoe wil omdat hij het spannend vindt. Niet precies weten wat er gaat gebeuren, of hij het wel leuk gaat vinden, of hij de spelletjes wel snapt, bang dat hij mij zal gaan missen (wat nooit gebeurd)..
Ik vind het wel eens jammer voor hem dat hij niet onbevangen zulke dingen in kan gaan maar eerlijk gezegd snap ik het ook volkomen. Ze zijn nog zo klein en moeten al zoveel dingen overwinnen elke dag.

jansje73

Berichten: 2668
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:49

Ik kom hier nog op terug!

pmarena

Berichten: 51979
Geregistreerd: 09-02-02

Re: Zoontje (6) heeft héél veel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:35

Ik vind sowieso dat er best heel veel van die kleintjes verwacht wordt hier en daar. Zo zit ik al een paar jaar naar scouting te kijken voor die van ons. Hij zou dat volgens mij hartstikke leuk vinden :j

Maar ik vind het net nog een beetje "teveel" naast school en zwemmen. En vind het ook best bizar dat ze daarbij al van 6-jarigen verwachten dat die eind van het seizoen een paar nachtjes op kamp gaan....

Of bij andere dingen die er georganiseerd worden voor deze leeftijdsgroep, waarbij soms verwacht wordt dat ouders ze afgeven bij de deur. Aan mensen die ze niet eens kennen.... of dat je allerlei leuke sporten en hobbies ziet waarbij de groep van deze leeftijdscategorie nog na 7 uur aan de bak is.

Heel apart want naar mijn mening moeten ze om die tijd hun dag klaar hebben en richting de badkamer, om een beetje op tijd in bed te liggen.

Lusitana

Berichten: 22719
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:49

Ik heb niet alles gelezen, maar ingaande op de OP: Mijn moeder was daar makkelijk in. Ze zei: Ga maar heen, zie maar, als je het na een uur niet leuk vind, kom ik je wel ophalen (niet dat ze dat ooit van plan is geweest). binnen dat uur waren er meestal wel vrendjes gemaakt en activiteiten waarin ik me verloor, dus ik heb nooit gehad dat ik na een uur weer wegwilde. Maar de opening hebben om weg te kunnen is goud waard en geruststellend.
Dat deed ze ook met eten trouwens. We hoefden nooit ons bord leeg te eten ofzo, ze zei gewoon, probeer het maar en kijk maar of je het lust en vestigde er verder geen aandacht aan en we hadden keuze uit twee groentes, dus meestal was er wel minstens 1 die je lustte. De druk was er dan af dat je het moest eten en dat haalde de spanning er af. Ik ben nooit een moeilijke eter geweest en ik denk dat het daardoor komt.
Wat ik zeggen wil: Bied een "nooduitgang". En wees zelf nonchelanter er over.

Xanthippe

Berichten: 1727
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 11:40

pmarena schreef:
Tja, bij sommige kinderen helpt het gewoon goed als je ze bij koudwatervrees even de keuze geeft om de stekker er uit te trekken en terug naar huis te gaan. Om dan echt zèlf de regie te hebben en volop te kunnen beslissen het liever toch niet te willen. Of in het geval van jouw ventje (zoals het klinkt) volop te voelen het wèl graag te willen :)

Als het op dat moment niet is van "hup ga nou maar het wordt straks wel beter" maar "hee als je je niet fijn voelt dan gaan we gewoon weg" dan kan er vanuit hemzelf dat gevoel komen van "ho even ik wil dit gewoon echt graag" in plaats van de koudwatervrees van "wil ik dit eigenlijk wel...?".

Maar daarvoor is het imo JUIST belangrijk om gewoon een keer niet te gaan als hij die keuze maakt.
En hem te laten ervaren dat zijn nee ook gewoon als een nee wordt behandelt. Waardoor de volgende keer zijn JA ook echt vanuit zichzelf komt en niet "omdat het nu eenmaal afgesproken is".

Natuurlijk wel aangeven dat als hij ter plaatse toch niet wil, het dan ook nee blijft die keer.
Want inderdaad je gaat natuurlijk niet heen en weren en wilt dat hij volgende keer een goed afgewogen keuze maakt. Daarmee leer je hem juist om de situatie in te schatten van waar krijg ik meer spijt van....wel of niet gaan?

En dat is nu net wat je wilt: dat hij gaat inzien dat er een "straks" is en hij zich die "straks" voor moet stellen..... en daar de juiste keuze voor moet maken :)

Bij onze knul werkt dit soort aanpak super. Maar dat zal niet bij ieder kind zo zijn.


Deze reactie vind ik heel waardevol, dankjewel!

amber15 schreef:
Alleen het idee dat hij naar huis kan als hij dat wil, zou al drempelverlagend kunnen werken. Ik zou die mogelijkheid, zeker op die leeftijd, wel bieden. En dan leert hij door ervaring zelf wel of hij spijt krijgt van zijn keus en toch graag was gebleven. Ik denk dat dat een goede mogelijkheid kan zijn om hem te leren zijn grenzen te voelen en wat hij wel en niet wil. Tuurlijk zijn er dingen in het leven die niet leuk zijn en moeten gebeuren. Maar dat komt vanzelf op zijn pad als hij bijvoorbeeld huiswerk moet maken en liever buiten speelt. Dingen als hobbies moeten leuk en ontspannend zijn en geen 'moeten'. Ik had als jong kind geen 'verplichtingen' buiten school. Behalve op den duur zwemles een keer per week. En ik heb ook gewoon geleerd dat het leven niet alleen uit leuke dingen bestaat. Kinderen groeien zo snel op, die paar jaar dat ze lekker onbezonnen kunnen buiten spelen en ontwikkelen zonder allerlei dingen te moeten ;) en bovendien leren ze dat ook door hun kamer op te ruimen, na het eten hun bord in de vaatwasser te zetten etc.

Over emoties heenzetten, geloof ik niet zo in. Emoties zijn echt en mogen er zijn. Je wilt een kind niet leren dat hij zijn emoties maar in moet slikken. Als volwassene kan je nog een keer je emoties even aan de kant zetten om dingen gedaan te krijgen en er later bij jezelf op terug te komen. Van een kind kan en mag je dat niet vragen.

Wat ik nog zit te denken. Hij heeft best een vol programma, vind ik. Kan het zijn dat hij het allemaal wel leuk vindt, maar dat het gewoon teveel is?
Je zou misschien kunnen overwegen om tijdelijk een activiteit te schrappen en te kijken hoe dat gaat.

Zo maar wat gedachten. Ik vind het goed van je dat je er zo bewust over nadenkt, complimenten!


Ik stel het hem sowieso voor volgende keer, ben eens benieuwd hoe dat gaat uitdraaien.
Niet echt to the point, maar huiswerk maken doet hij voorlopig gelukkig nog graag, net zoals helpen met de tafel klaarzetten en afruimen.

Hij heeft best een vol programma, dat klopt, maar hij kan dit aan. Wij zien geen enkele indicatie dat dat niet zo is. Ik ben er ook zeker van dat een activiteit schrappen, niet de oplossing gaat zijn om zijn zenuwen voor iets nieuws onder controle te houden.

Bedankt voor je mooie compliment Amber, dat doet me echt deugd. Ik ben ook heel blij met de verschillende visies die hier aangebracht worden, en vooral ook de manier waarop!

Tieneke schreef:
Ik denk dat het over basisveiligheid gaat en dat dit ook het verschil is met wij als volwassenen die ook wel eens moeten doorzetten. Als hij inderdaad merkt dat hij terugkan als het echt niet fijn voelt voor hem, gaat hem dat die veiligheid bieden.

Ik zou niet over en weer gaan rijden, persoonlijk als hij zich nadien bedenkt, na thuiskomst.

Ik ga het zeker proberen volgende keer.

poes schreef:
Ik vind het riskant om ze dan te laten kiezen. Dan komt hij thuis, beseft hij dat hij toch wel graag wou gaan en voelt hij zich mogelijk schuldig over zijn emoties?
Ik denk nog steeds dat het middagje weg of kamp niet het ding is, maar gewoon de spanning net ervoor en wat kleine onzekerheden hem even naar de keel grijpen. Als volwassene meer je zoiets herkennen als gezonde spanning en adem je het weg of laat je het over je heen komen. Een kind gaat daar even volledig in op nee?

Ik hoop dat dat schuldgevoel dan niet aan de orde is, maar dat ik hem nadien ook vooral goed kan uitleggen dat hij nu zelf de keuze gemaakt heeft, en dat het nu aan hem is om even uit te dokteren of hij liever doorzet volgende keer, of dat hij toch liever weer mee naar huis gaat. Of gewoon helemaal niet meer wil gaan. Hopelijk is dat vraagstuk dan niet te moeilijk voor hem.

Dat is het volgens mij inderdaad. Wij zetten ons erover en gaan gewoon, in de wetenschap dat het wél leuk wordt, dat onze vrienden erbij zijn,… Hij kan dat nog niet, en kan me daarin ook niet op mijn woord geloven.

[***] schreef:
6 jaar
Jemig
Wat verwacht je dan van zo’n ukkie? Het ene kind zal dat allemaal aankunnen, het andere nog niet en dat zou dan prima moeten zijn

Wat aankunnen? Zijn programma, bedoel je?
Dat kan hij prima aan.

verootjoo schreef:
Ik vind het ook veel voor een 6-jarige :=
De mijne trekt dat ook niet.
Die vindt ook alles spannend en eng maar wat helpt bij dingen waarvan ik weet dat hij ze wel heel leuk gaat vinden of die toch moeten (zoals bv bloedprikken) is van tevoren filmpjes laten zien van wat ze gaan doen en hoe het eruit ziet. Dit helpt hem enorm, en als hij nu ergens gespannen voor is vraagt hij ook of ik vast even een filmpje ervan wil laten zien.

Overigens dat ze de emoties nog niet weten te benoemen en herkennen en kunnen reguleren is heel normaal.

Die van ons wel :j
Ik laat ook zoveel mogelijk filmpjes zien, leg uit wat hij kan verwachten, wat er op het programma staat, wie van zijn vriendjes er nog gaan zijn, wie de begeleiders zijn, hoelaat hij ons terug mag verwachten (hoewel hij de klok nog niet kan lezen, maar qua indicatie dan), wat er in zijn brooddoos zit, wat hij moet doen als het te warm of te koud wordt,… Niet alles in evenveel detail en van heel veel dingen weet hij dat natuurlijk al wel, maar ik probeer elke vraag die hij heeft, toch op voorhand al even af te toetsen. Dat helpt hem zeer zeker, maar toch neemt dan bij het afscheid, de stress nog even over.

Boras schreef:
Helemaal mee eens!

Kinderen worden niet af geboren. Met 6 jaar moet er nog heel veel ontwikkeld worden.

Ik denk dat ik ook nergens aangeef dat ik verwacht dat hij “af” is, maar ik stel net de vraag hoe ik er het beste mee omga.

Jel_R07 schreef:
Ik herken dit ook heel erg van mijn zoontje hoor. Hij is bijna 5 en ook een jongetje wat snel dingen spannend vindt en veel over dingen nadenkt. Dingen zoals schoolfeesten, vakantie naar het buitenland, kinderfeestjes etc. Typisch van die dingen waar hij zich erg op verheugd maar toch uiteindelijk eigenlijk niet naartoe wil omdat hij het spannend vindt. Niet precies weten wat er gaat gebeuren, of hij het wel leuk gaat vinden, of hij de spelletjes wel snapt, bang dat hij mij zal gaan missen (wat nooit gebeurd)..
Ik vind het wel eens jammer voor hem dat hij niet onbevangen zulke dingen in kan gaan maar eerlijk gezegd snap ik het ook volkomen. Ze zijn nog zo klein en moeten al zoveel dingen overwinnen elke dag.

En van al de dingen die jij noemt, heeft de onze dus helemaal geen last van. Daarom dat ik het zo lastig vind. Als hij nu van alles last zou hebben, of van helemaal niets, zou ik het nog makkelijker vinden. Maar het is echt een “soms-soms” verhaal.

pmarena schreef:
<knip>
Maar ik vind het net nog een beetje "teveel" naast school en zwemmen. En vind het ook best bizar dat ze daarbij al van 6-jarigen verwachten dat die eind van het seizoen een paar nachtjes op kamp gaan....
Of bij andere dingen die er georganiseerd worden voor deze leeftijdsgroep, waarbij soms verwacht wordt dat ouders ze afgeven bij de deur. Aan mensen die ze niet eens kennen.... of dat je allerlei leuke sporten en hobbies ziet waarbij de groep van deze leeftijdscategorie nog na 7 uur aan de bak is.
Heel apart want naar mijn mening moeten ze om die tijd hun dag klaar hebben en richting de badkamer, om een beetje op tijd in bed te liggen.

Dat kamp vind ik ook echt heel bizar. Ik ben er ook echt nog niet van overtuigd dat ik hem dat volgende zomer al ga laten doen. Of hij moet mentaal echt een reuzesprong gemaakt hebben, want oké dan is hij 7, maar ik vind hem dan toch nog echt klein om hem 5 dagen mee op kamp te sturen.
D. gaat door de week rond half 8 slapen, dat heeft hij nodig. Enkel op woensdag is zijn voetbaltraining van 18u30 tot 19u30 en is het daarna nog douchen en slapen. Dan ligt hij er om 20u in. Voor hem allemaal geen probleem, want hij zou nog tijdrekken zolang hij kan, maar voor mij is dit ook echt net op de grens. Ik zou liever training gehad hebben van 17u30-18u30, maar dat had dan weer krap geweest qua etenstijd na het werk. Het werkt gelukkig zo wel.

Lusitana schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ingaande op de OP: Mijn moeder was daar makkelijk in. Ze zei: Ga maar heen, zie maar, als je het na een uur niet leuk vind, kom ik je wel ophalen (niet dat ze dat ooit van plan is geweest). binnen dat uur waren er meestal wel vrendjes gemaakt en activiteiten waarin ik me verloor, dus ik heb nooit gehad dat ik na een uur weer wegwilde. Maar de opening hebben om weg te kunnen is goud waard en geruststellend.
Dat deed ze ook met eten trouwens. We hoefden nooit ons bord leeg te eten ofzo, ze zei gewoon, probeer het maar en kijk maar of je het lust en vestigde er verder geen aandacht aan en we hadden keuze uit twee groentes, dus meestal was er wel minstens 1 die je lustte. De druk was er dan af dat je het moest eten en dat haalde de spanning er af. Ik ben nooit een moeilijke eter geweest en ik denk dat het daardoor komt.
Wat ik zeggen wil: Bied een "nooduitgang". En wees zelf nonchelanter er over.

Dat heeft mijn zoon dus ook niet, eens hij die (letterlijke of niet) drempel over is, wil hij nooit meer terug naar huis.

Eten is hier in huis nog een heel ander verhaal, daar ga ik het zelfs niet over hebben :D

Lusitana

Berichten: 22719
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:34

Ja, dat is het hele punt. Je weet dat hij het leuk gaat vinden, dus kun je rustig zeggen dat je hem op zal halen als hij het niet leuk vind. Mijn moeder wist het ook en was echt niet van plan om me echt op te halen het was een trucje van haar om spanning weg te nemen.
Voor de duidelijkheid je zegt de dag ervóór dan hij niet hoeft te blijven. Niet op het moment dat je er bent.
Het gaat er om dat je de druk van het heen moeten weg haalt, want daar is hij nerveus om.