App vrienden maken jongere met autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:42

Little_Gift schreef:
Verslavingsgevoeligheid is geen klein issue en als zijn wereld nu al alleen maar uit zo'n contacten en activiteiten bestaat, moet hij daar juist uit en in de echte wereld komen.
En ja, dat kan inhouden dat hij tegen zijn zin naar een sportclub of speelplein werking moet ja, zal even niet leuk zijn maar veel doeltreffender dan meegaan in zijn vlucht in de verslavingswereld van het gamen

Het is goed dat jij niet met cliënten met ASS werkt :')

Little_Gift

Re: App vrienden maken jongere met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:49

Ook dat is een aanname. Niet meer en niet minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:16

Little_Gift schreef:
Ook dat is een aanname. Niet meer en niet minder.

Nou ik zou zo zeggen, leg eens uit waarom jij vind dat je een autist sociaal in het diepe moet gooien.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:49

Gaat mij niet om in het diepe gooien, daar zit een ganse schakering aan gradaties tussen.
Ik zeg enkel, je mag de autist niet énkel toevlucht laten zoeken tot de gaming wereld / virtuele wereld.
Het is niet of of maar en en...

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:10

Ik kan als autist uit ervaring zeggen dat je heel gedemotiveerd en zelfs depressief raakt als je tot hobby's wordt geforceerd, zeker als tiener zijnde.
Minder moeten gamen snap ik, maar een hobby die ze niet willen forceren zorgt alleen voor negatieve gevolgen voor iedereen. Proberen te achterhalen wat andere dingen zijn die het kind motiveren naast de verslavensgevoelige hobby en dat stimuleren is juist effectief.
En verslavingsgevoeligheid en obsessief gedrag zijn twee sterke symptomen van autisme, Pas toen de psychiater obsessief gedrag noemde als symptoom, kon ik accepteren dat ik autistisch ben, omdat ik me heel obsessief kan gedragen met bepaalde hobby's en interesses. Dus je gaat het er niet uit krijgen, maar je kan er wel voor zorgen dat de aandacht verdeeld wordt en ze leren omgaan met af en toe obsessies aan de kant leggen. Geforceerde activiteiten gaan ervoor zorgen dat het verlangen naar de obsessie groter wordt, terwijl een andere interesse aanwakkeren er juist voor zorgt dat de verslaving beter aan de kant gelegd kan worden. Ik vond tekenen en handwerk leuk, dus ging ik teken- en knutselcursussen volgen. Ontzettend spannend met allemaal nieuwe mensen, maar daar kom je in je eigen tempo overheen als je de hobby leuk vindt. Verder hadden we op de basisschool muziekworkshops en twijfelde ik over lessen, dus proeflessen gevolgd en daarna doorgegaan. Als tiener gestopt vanwege school en na een concert van de vereniging te horen wilde ik weer beginnen. Nu ga ik vrijwillig alleen mee naar uitjes en help ik zelfs met dingen organiseren. Naar les "moeten" kijk ik tegenop tot ik er ben, bij zowel paardrijden als muziek spelen, maar dat weet ik dus ik push mezelf altijd om toch te gaan. Als ik was geforceerd tot een hobby waar ik echt tegenop zag, zou ik juist verder in mijn schulp gekropen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:51

Het in het diepe gooien is juist iets waarvan ik denk, hoe kan je dat nu bij autisme zeggen.

Forceren werkt nooit bij autisme, sociaal kan het ze juist een heel eind naar beneden brengen, om ze te dwingen tot iets wat zo enorm oncomfortabel voelt.

Gamen kun je best toestaan, je moet er als ouder echter wel paal en perk aan stellen. Signaleren vind ik wat dat betreft heel erg belangrijk.
Hier proberen we wel interesses te wekken op ander gebied, maar dat is heel moeilijk. We houden echter er altijd wel rekening mee, dat hij 'sociaal onhandig' is. Teamsport gaan we hem niet toe dwingen, het overzicht is er ook niet trouwens. Mensen met autisme tot sociale situaties dwingen, vind ik echt een no go. Dat groeit het zelfvertrouwen ook niet van.
Hij heeft zijn duikbrevet gehaald, dat kan prima als er meer mensen zijn, maar tijdens de activiteit is ie op zichzelf. Met zijn allen zeilen vind ie wel leuk met familie, maar niet met vreemden, dan is ie te bewust van zichzelf. Dus op de surfplank of op de SUP en dan gaat dat ook tussen de mensen prima. Maar daar moet je hem wel echt mee naar toe nemen, zou hij uit zichzelf nooit doen. Voor ontspanning verdwijnt hij achter zijn ps5 en ja, daar hebben we wel eens woorden over. Maar ben zelf wel zo ver, dat dat een van de dingen is, waar bij helemaal ontspant en zijn hoofd leeg kan maken. Ik vind dat belangrijker dan me iets aantrekken wat voor de maatschappij wenselijk is. Maar goed, met een autistisch kind leer je al heel snel je niet zo veel van de maatschappij en haar mening aan te trekken :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:19

Ik heb gamende vrienden, waarvan er eentje aardig op weg is op Twitch. Hij heeft daar in de loop van de tijd een hele vriendengroep opgebouwd (die hij ook met enige regelmaat in het echt ziet). Zijn sociale leven speelt zich momenteel vooral daar af. Vanuit gezamenlijke interesses ontstaan er dan inderdaad Discord groepen of kan er low-key meegepraat worden in chats. In deze groepen zie je veel verschillende achtergronden terug, waarbij de meeste vooral introvert zijn en voor hen was dit zeker in het begin een laagdrempelige manier om mensen te leren kennen.

Nou zit ik hier zelf verder niet in, ik kijk alleen af en toe met die vriend mee naar zijn streams. Ik weet er daarom ook niet de hoed en de rand van, bovenstaande is vooral wat ik daar over mee krijg :)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 13:24

Little_Gift schreef:
Ik denk dat hier vooral eerst een gedegen psychologische evaluatie en begeleiding en eventueel zelfs traject aangewezen is ipv een sociaal werker die via apps straks het kind nog meer in zijn verslavingsgevoeligheid verwikkeld krijgt...

Verslavingsgevoeligheid is geen klein issue en als zijn wereld nu al alleen maar uit zo'n contacten en activiteiten bestaat, moet hij daar juist uit en in de echte wereld komen.
En ja, dat kan inhouden dat hij tegen zijn zin naar een sportclub of speelplein werking moet ja, zal even niet leuk zijn maar veel doeltreffender dan meegaan in zijn vlucht in de verslavingswereld van het gamen

Hier wil ik even op in gaan en vooral het deeltje van de 'sociaal werker'. Eerst en vooral heb ik ja een diploma sociaal werk. Daar ben ik best fier op. Daarnaast heb ik 15 jaar ervaring in het werken met mensen met een beperking en autisme. Heb ik een postgraduaat coaching gevolgd (oeps nog een diploma) en heb ik bij Peter Vermeulen een opleiding coachen van mensen met autisme gevolgd (oeps nog een certificaat).

Dus toch wel opletten met generaliseren.

Ik ken de jongen die bij mij komt voldoende om te weten dat als ik hem push hij inderdaad volledig afhaakt. Pushen werkt niet, integendeel je maakt de hindernis alleen maar groter. Daarom dat ik klein en veilig wil starten met hem.

Een app geeft de veiligheid van het geschreven woord. Je moet nog niet in directe interactie gaan. Dit is namelijk voor hem heel moeilijk. Hij pakt sociale situaties onhandig aan waardoor hij eerder mensen afstoot dan aantrekt. Dit is heel jammer want het is een heel fijn kind.
Oefenen op discord of een andere app geeft hem de mogelijkheid tot het maken van fouten in een veilige omgeving en geeft ook voldoende mogelijkheden om anderen beter te leren kennen. Zo kan het vertrouwen groeien om dit in te zetten in real life contacten.
We spreken van een jongere van 14 die de tijd en ruimte moet krijgen om deze vaardigheden aan te leren en te oefenen.
En het gamegevoelige/verslavende is hier niet van toepassing. Ik heb niet gevraagd naar games en dergelijke. Discord heeft hij al en hij gebruikt andere sociale media tools.

Hem dwingen tot sociale contacten leidt tot faalervaringen (wat hij nu op school meemaakt), een zeer laag zelfbeeld en verdriet omdat hij eenzaam is.

Dus Little-Gift ik ga zoals mijn voorgangers die reeds geantwoord hebben niet akkoord met jouw post.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:08

Hoef je ook niet te zijn en was al duidelijk vanaf je eerste post qua aanpak.

Eigenlijk is wat BiPri hier schrijft in haar laatste post, de enige correcte denkwijze.
Zij kan het...

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:27

Ik heb niet alles kunnen lezen maar vind hij toevallig minecraft leuk? Dat was een paar maanden terug in het nieuws dat er een online wereld is voor autistische jongeren waar ze in een veilige omgeving zitten met anderen autistische jongeren. Je moet ook toestemming vragen om daar in te komen. Misschien is dat wat?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 22:16

thirteenn schreef:
Ik heb niet alles kunnen lezen maar vind hij toevallig minecraft leuk? Dat was een paar maanden terug in het nieuws dat er een online wereld is voor autistische jongeren waar ze in een veilige omgeving zitten met anderen autistische jongeren. Je moet ook toestemming vragen om daar in te komen. Misschien is dat wat?

Dank je wel. Dit is een hele leuke tip waar ik eens ga naar kijken.