Ervaringen tandpasta tabletten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:39

Ik gebruik geen tabletten meer maar nu wel tandpasta in een glazen potje met metalen (blikken) deksel. Ook duurzaam en ik vind het fijner poetsen. Gebruik het nu een jaar, bevalt me goed en mijn tandarts was tevreden over de ingrediënten en mijn gebit.

Tazzey

Re: Ervaringen tandpasta tabletten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:43

Ik heb mijn klachten inclusief rapport van mijn tandarts naar ze opgestuurd en kreeg zo’n standaard bericht terug om nooit meer iets terug te horen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:05

Ik moest gisteren even aan dit topic denken.
Ik was namelijk wel aardig positief geweest hier, over de tandpasta tabletten, maar ik ben weer overgestapt naar vloeibare tandpasta in tube.
Het voelt voor mij alsof de tandpasta tabletten niet lang genoeg bescherming bieden en je dus idealiter 3x per dag zou moeten poetsen. Dat doe ik niet :+ het voelt nu alsof de vloeibare tandpasta in tube een langdurigere werking heeft :) jammer maar helaas, ik vond het wel een mooi concept.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:45

S_imonee schreef:
Hier nog iemand die het wilde overwegen.
Ik was sowieso al een beetje sceptisch...
Wel ben ik overgegaan op een tandpasta van Weleda. Dat zit in een aluminium tube, dat is al beter dan een plastic tube.
Ook heb ik een variant zonder fluoride, omdat fluoride helemaal niet zo goed schijnt te zijn voor je gezondheid. Ik poets nog 3 tot 4 ochtenden per week met fluoride (sensodyne) en de rest van de poetsbeurten zonder. Dat bevalt mij uitstekend! Ik doe dit nog maar een paar weken, dus ben wel benieuwd naar wat mijn tandarts te zeggen heeft bij de volgende afspraak :+

Dit heb ik ook gedaan, maar resultaat was dat ik na een jaar 6 gaatjes mocht laten vullen :+ ik weet niet of het helemaal door die tandpasta komt, maar daarvoor had ik niet echt ergens last van. Dus meteen daarna weer teruggegaan naar conventioneel... Wel Zendium, dat is best een 'natuurlijke' normale tandpasta met een gedeeltelijk bioplastic tube. Ik zou zeggen probeer Weleda uit, maar wees behoedzaam.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:22

Ik kende de tabletten nog niet. Jammer dat er wat mindere ervaringen tussen staan, het is wel een interessant concept.

Ik lees een paar reacties van mensen die een aluminium i.p.v. plastic tube gebruiken. Maar dat is juist een verpakkingsmateriaal dat een hele grote milieu-impact heeft vanwege hoge productie-energie en stoffen die erbij vrijkomen, en het wordt in de praktijk vaak niet gerecycled (ondanks dat het daar super geschikt voor is). Vind ik dus best een verrassend alternatief, want naar wat ik begrepen heb is aluminium dus eigenlijk "belastender" dan plastic in het productieproces en gemis aan correcte recycling.
Voor bijvoorbeeld kozijnen is het juist wel duurzaam, omdat het een hele lange levensduur heeft (en door het op de juiste manier in te zamelen kan het goed hergebruikt worden).

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:06

Morganlefay schreef:
Suliko schreef:

Dat lijkt me erg agressief. Zowel voor je tanden als je tandvlees. Net als mensen die rondbazuinen dat je baking soda kan gebruiken.

Vraag dat maar eens aan je tandarts.

Ik ken geen tandarts die dat aanbeveelt. Als je geen tandpasta in de buurt hebt, maar wel een tandenborstel, kun je ook zonder tandpasta poetsen. Je tandpasta is nml niet hetgeen dat schoonmaakt.

Wat ik ook hier las, was dat fluoride schadelijk is. Het is eigenlijk pas schadelijk als je er heel veel van binnen krijgt. Je zou dan ongeveer per kilo lichaamsgewicht 3 tot 5 gram tandpasta moeten inslikken. Wat er dan pas gevaarlijk wordt, is dat door je maagzuur het fluoride omgezet kan worden in fluor, wat wel giftig voor je is.
Maar dat zou een beetje hetzelfde zijn als zeggen dat water giftig voor je is, want als je er 6 liter van drinkt in 1 keer, dan word je ook vergiftigd.

Ik weet persoonlijk 1 iemand die Smyle gebruikt, en dat gaat gewoon helemaal goed moet ik zeggen.

tamary

Re: Ervaringen tandpasta tabletten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:32

Tijdje gebruikt, mondhygeniste had er meer werk aan, nu weer gewoon terug naar paradontax.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:24

Lijsken schreef:
Ik gebruik geen tabletten meer maar nu wel tandpasta in een glazen potje met metalen (blikken) deksel. Ook duurzaam en ik vind het fijner poetsen. Gebruik het nu een jaar, bevalt me goed en mijn tandarts was tevreden over de ingrediënten en mijn gebit.

Wat voor merk is dat?