Opgeblazen buik, wat te doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:00

Earth schreef:
Gelukkig weinig suikervrij, want daar kan ik helemaal niet tegen :=

Wildgirl ik heb over het algemeen veel teveel maagzuur, dus daar remmers voor. De opgeblazen buik was er ook zonder remmers.

Hoe weet je dat je te veel maagzuur hebt?
Zeker omdat je aangeeft veel stress te ervaren, stress 'vreet' maagzuur én blokkeert de aanmaak ervan. Mensen die stress ervaren en last hebben van maag/darmklachten hebben dus vaker te weinig maagzuur dan teveel.
Maagzuurremmers maskeren dit, Rennie vaart er wel bij kan ik je vertellen ;-)

Een opgeblazen buik is herleidbaar naar teveel gas/lucht. Teveel gas wordt o.a veroorzaakt door een slechte ademhaling (stress), een te trage maaglediging(door te weinig maagzuur blijft het voedsel te lang in de maag,stress) of door een te trage darmwerking(welke niet voldoende kracht heeft voor de gewenste perialstiek, komt vaak vanuit de maag). Geloof me, ik heb geen aandelen maar zuur toevoegen c.q een supplement slikken wat de aanmaak van zuur bevordert (bijvoorbeeld pepsine) doet vaak wonderen! Ben je overigens bekend met schildklierklachten? Ook deze werkt direct door op het verteringsstelsel namelijk!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:07

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 13:18

Wildgirl schreef:
Earth schreef:
Gelukkig weinig suikervrij, want daar kan ik helemaal niet tegen :=

Wildgirl ik heb over het algemeen veel teveel maagzuur, dus daar remmers voor. De opgeblazen buik was er ook zonder remmers.

Hoe weet je dat je te veel maagzuur hebt?
Zeker omdat je aangeeft veel stress te ervaren, stress 'vreet' maagzuur én blokkeert de aanmaak ervan. Mensen die stress ervaren en last hebben van maag/darmklachten hebben dus vaker te weinig maagzuur dan teveel.
Maagzuurremmers maskeren dit, Rennie vaart er wel bij kan ik je vertellen ;-)

Een opgeblazen buik is herleidbaar naar teveel gas/lucht. Teveel gas wordt o.a veroorzaakt door een slechte ademhaling (stress), een te trage maaglediging(door te weinig maagzuur blijft het voedsel te lang in de maag,stress) of door een te trage darmwerking(welke niet voldoende kracht heeft voor de gewenste perialstiek, komt vaak vanuit de maag). Geloof me, ik heb geen aandelen maar zuur toevoegen c.q een supplement slikken wat de aanmaak van zuur bevordert (bijvoorbeeld pepsine) doet vaak wonderen! Ben je overigens bekend met schildklierklachten? Ook deze werkt direct door op het verteringsstelsel namelijk!

Ik had altijd heel erg last van oprispingen, echt tot kotsen en geïrriteerde slokdarm aan toe, dus die maagzuur is er zeker haha. En ik heb laatst maagonderzoek gehad en daarbij hebben ze het niet gehad over een disbalans in het maagzuur oid. Schildklier is ook recent gecheckt, was goed al zal het me niks verbazen dat ik uitgeputte bijnieren heb omdat ik zoveel stress ervaar.

Ik ben momenteel ook veel bezig met de ademhaling, omdat dit idd snel hoog in de borstkas komt. Daar heb ik speciale technieken van gekregen van mn psychosomatische fysio. :)

Freekieee

Re: Opgeblazen buik, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:31

Al eens gekeken naar prikkelbare darm syndroom?

Dat kan ook heel veel doen. Vooral bepaalde producten. Maar dat is heel erg uitzoeken waar jij dan op reageert.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:39

Muronia schreef:
Ik vraag me af of ze een spastische darm bij een darmonderzoek zouden moeten kunnen herkennen?

Het kan wel :j bij één van mijn onderzoeken hebben ze kunnen zien dat mijn darmen overactief/spastisch waren. Maar dat was een beetje 'geluk' hebben. Vaak gooien ze het op spastische darm als ze de rest hebben uitgesloten.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:46

Meelezer hier!
Ik heb er ook vooral met warm weer last van. :\ En ja, de vraag of ik zwanger was heb ik daardoor wel eens gehad -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:58

.... ik zou zeggen: neus wat rond in ayurveda mbt 'vata verstoring'.
Op zich is 'vata verstoring' een gigantisch ruim begrip (letterlijk 'te veel wind', beweging, drukte, zorgen etc etc etc.)

En er is met internet relatief makkelijk relatief veel over te vinden.
Welke voedingsmiddelen wel en niet helpen - en hoe je kunt compenseren.

Ik zag dat iemand schreef over rauwe tomaat. Stel je vindt het heel lekker, maar je buik blaast zich op.
Tomaat kan idd een vata verstoring maken/ geven / verergeren.
... maar thijm en oregano helpen tegen vata.
En je kunt 'naast' de tomaat met oregano iets eten met amandelen of sesamzaad.
(En de 'lijst' van eten, drinken en wat al niet tegen vata verstoring is veel langer dan dit voorbeeld.)
De optimist zegt dus dat je een veelheid aan mogelijkheden hebt om goed voor jezelf te zorgen.

En ik geef geen garanties tov allergie, maar met wat mazzel kun je met voldoende compensatie die dingen die je lekker vindt blijven eten.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:08

Mijn ervaring is dat als ik het zuur achter in mijn keel voel ik te weinig maagzuur aanmaak. Ik eet dan vaak iets wat zuur is (augurk bijv) en dan trekt het weg. Het zuur in mijn keel voel ik doordat mijn maag super hard moet werken om genoeg zuur aan te maken. Zodra mijn maag minder hard hoeft te werken doordat ik zelf iets eet wat zuur is dan voel ik me beter.
Daarbij heb ik ook ervaring met trauma, dus mijn maag is sowieso snel van slag omdat ik daar (blijkbaar) veel spanning bewaar. Om mijn maag te kalmeren doe ik soms een citroen kuur, op aanraden van een Chinese geneeskundige. Als je interesse hebt kan ik opzoeken hoe het werkt.

Edit: wildgirl legt het goed uit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:19

Niet alles gelezen maar heb je wel eens gedacht aan een voedsel intolerantie? Intolerantie voor tarwe, soja en lactose komt vaker voor dan je denkt.
Ik ben zelf ca. een maand geleden gestopt met het eten van tarwe producten, soja ( eet soms wel tofu) en lactose ( zuivel) gebruik ik al heel lang niet.
Het verschil is enorm; geen opgeblazen, pijnlijke buik, al een paar kilo afgevallen en meer energie.

Ik ben hiervoor bij een orthomoleculair geneeskundige geweest en bovenstaande is via een bloedonderzoek uitgezocht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:40

Earth schreef:
Ik had altijd heel erg last van oprispingen, echt tot kotsen en geïrriteerde slokdarm aan toe, dus die maagzuur is er zeker haha. En ik heb laatst maagonderzoek gehad en daarbij hebben ze het niet gehad over een disbalans in het maagzuur oid. Schildklier is ook recent gecheckt, was goed al zal het me niks verbazen dat ik uitgeputte bijnieren heb omdat ik zoveel stress ervaar.

Ik ben momenteel ook veel bezig met de ademhaling, omdat dit idd snel hoog in de borstkas komt. Daar heb ik speciale technieken van gekregen van mn psychosomatische fysio. :)

Ik ga mee met wat Wildgirl schreef over maagzuur.
Zure oprispingen zijn vaak een gebrek aan zuur (en dus werken je 'autonome, gladde' maagspieren zich een slag in de ronde).
(Spijsvertering is een combinatie van chemie, in je maag het maagzuur plus kneden buiten je bewustzijn om.)
(Uiteraard kan het geen kwaad om af en toe je buik eens in te trekken en je 'gladde' spieren op die manier te helpen.)

Misschien kent jouw fysio het werk van Stanley Rosenberg, fysieke maatregelen om maagzuur uit je slokdarm te houden. (Het klinkt griezeliger dan het is, maar soms zit een stukje van je maag boven je middenrif en dan raakt je slokdarm geïrriteerd. Je maag kan gewoon weer naar beneden en dat is een opluchting voor je slokdarm.)

Bij een maag-scopie kijken ze vooral naar de maagwand: wondjes? Andere dingen die er niet horen?
Kijken naar de hoeveelheid maagzuur wordt volgens mij niet gedaan. (Is in principe ook wat ingewikkeld, want je moet nuchter zijn voor het onderzoek. Op het moment dat er eten in de maag komt, wordt er maagzuur vrijgegeven in de maag.)

En je bijnieren laten checken (en zo nodig helpen) is hoe dan ook een goed idee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:05

Spastische darm dat zijn darmen die reageren op bepaalde voeding, ik ben er vanaf gekomen door heel erg goed op te letten. Misschien is een orthomoleculair therapeut iets voor je.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:33

ElCid schreef:
Niet alles gelezen maar heb je wel eens gedacht aan een voedsel intolerantie? Intolerantie voor tarwe, soja en lactose komt vaker voor dan je denkt.
Ik ben zelf ca. een maand geleden gestopt met het eten van tarwe producten, soja ( eet soms wel tofu) en lactose ( zuivel) gebruik ik al heel lang niet.
Het verschil is enorm; geen opgeblazen, pijnlijke buik, al een paar kilo afgevallen en meer energie.

Ik ben hiervoor bij een orthomoleculair geneeskundige geweest en bovenstaande is via een bloedonderzoek uitgezocht.

Ik ben ook via de HA en orthomoleculaire voedingsdeskundige gegaan. Zeker een aanrader!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:35

Ik herken het ook. Bij mij is uiteindelijk prikkelbare darm syndroom gediagnostiseerd. Ik moet vooral gluten vermijden, dan gaat het prima.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:36

Kun je niet het Fodmap dieet proberen om erachter te komen waar het vandaan komt?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:57

Hier nog iemand die last heeft, 2 weken terug nog…idd, voelde me net een aangespoelde walvis, had de hele dag door last van boeren, oprispingen, buikpijn en strakke broek….
Ik heb al jaren geleden de diagnose van een spastische dikke darm gekregen maar dit was nieuw…Ik weet wel dat bij mij stress zich uit in problemen in m’n buik (en schouder en rug :D ) en dat suikers ook niet helpen, dus ben weer qua eten terug gegaan naar een simpele basis en heb zoveel mogelijk bewerkt eten uit m’n dieet geschrapt en heb m’n dagelijkse wandelingen maken weer opgepakt. Na een week waren de ergste klachten weer verdwenen. Ik heb iig geen buikpijn meer en mn buik is veel platter. En misschien het proberen waard als je het lust: thee van venkel en of zoethout helpt bij mij ook

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:25

Ik lees hier even mee, heb al tientallen jaren zeer regelmatig last van opgeblazen zeer zeer pijnlijke buik. De pijn is zo erg dat ik niet meer rechtop kan staan, zitten of lopen. Zelfs een keer naar het ziekenhuis doorverwezen toen ik zo pijnlijk bij de huisarts was. Niks kunnen vinden destijds.
Meestal helpen een paar paracetamollen wel, dan zakt de pijn wat af.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:49

In mijn ervaring kunnen zowel huisarts als ziekenhuis vrijwel niets met dergelijke klachten behalve paracetamol en soms zelf antibiotica voorschrijven. Ook wel dubbelgeklapt van de pijn bij HA en SEH gezeten.
Ik heb al te horen gekregen dat ik een spastische darm zou hebben of diverticulitis, of wat dan ook etc. Simpele conclusie van mijn kant; ze weten het vaak echt niet want de gemiddelde arts kijkt niet verder dan de protocollen op de PC lang zijn en de link met voedsel intolerantie leggen ze eigenlijk nooit. Nu dus geen granen, soja, lactose meer en niks meer aan de hand...............Wel veel water drinken met een beetje Keltisch zeezout/ appelazijn.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:42

Ik zag wat voorbij komen over Sterrenstof flush maar wat zijn de ervaringen hiermee? Werkt het een beetje?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:48

Heeft geen zin om dat te nemen, je moet echt kijken waar je op reageert, de oorzaak moet je aan pakken. Vorige week ging ik uit eten en toen kreeg ik iets binnen waar ik de volgende dag opgeblazen van was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:56

Mwah, ook als je exact weet waar je wel en niet op reageert (ik heb het Fodmap dieet gevolgd via het ziekenhuis) kun je nog regelmatig met een opgeblazen buik lopen (PDS).

Sterrenstof ken en weet ik niet, maar ik slik nu probiotica van orangefit en dat gaat best goed. Als het potje leeg is bestel ik die van Agradi die hier eerder in het topic werden genoemd.

Edit: Deze; https://www.agradi.nl/phytonics-micro-c ... n-120c.htm

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:59

Valerie_V schreef:
Ik zag wat voorbij komen over Sterrenstof flush maar wat zijn de ervaringen hiermee? Werkt het een beetje?

Je valt er hoogstens van af in je portemonee. :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:38

Valerie_V schreef:

De fabrikant meldt dat het spul het volgende bevat:
"1) Inuline: een fermenteerbare vezel. Deze vezels worden in de darmen gefermenteerd waarbij stoffen vrijkomen die de darmflora bevorderen. Ook zorgen vezels voor het vasthouden van vocht in de darmen zodat de stoelgang soepeler wordt.
2) Calciumcarbonaat ondersteunt de functie van enzymen die bij de spijsvertering en rol spelen en bevorderen zo de spijsvertering.
3) Chlorella is populair vanwege zijn ontgiftende werking.
4) Duivelsklauw extract werkt ontstekingsremmend en kan zo de darmen kalmeren.
5) Probiotica bevorderen de darmflora en kunnen klachten van een opgeblazen gevoel helpen verminderen.
6) Summase DA-PRO PEP zijn enzymen die de vertering van eten bevorderen."

Het is denkbaar dat je baat kunt hebben bij één of meerdere ingrediënten...
Maar wat je helpt en waarom blijft bij dit soort combinaties onduidelijk.
Welke enzymen je eventueel nodig hebt, welke bacteriën je darmflora echt goed kan gebruiken - dat is goed uit te zoeken (al is het vakwerk).
Ook voor 1 t/m 4 geldt dat het waarde heeft en kan helpen, maar denkbaar heb je het niet allemaal nodig (en wellicht ben je bijvoorbeeld gebaat met kruiden als gember of venkel of...)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:27

Renee1991 schreef:
Mwah, ook als je exact weet waar je wel en niet op reageert (ik heb het Fodmap dieet gevolgd via het ziekenhuis) kun je nog regelmatig met een opgeblazen buik lopen (PDS).

Sterrenstof ken en weet ik niet, maar ik slik nu probiotica van orangefit en dat gaat best goed. Als het potje leeg is bestel ik die van Agradi die hier eerder in het topic werden genoemd.

Edit: Deze; https://www.agradi.nl/phytonics-micro-c ... n-120c.htm

Euhhhh... Ben jij een paard/hond/kat dan?

En trouwens... Hoe kan 1 product nu heilzaam zijn in de darmen van 2 verschillende soorten verteringsstelsels?
Hond/kat carnivoor en paard omnivoor...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 07:29

Ken je het woord humaan? :=
Verder, vraag Ninx eens, die gebruikt het al. Ik nog niet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:10

Little_Gift schreef:
Euhhhh... Ben jij een paard/hond/kat dan?

En trouwens... Hoe kan 1 product nu heilzaam zijn in de darmen van 2 verschillende soorten verteringsstelsels?
Hond/kat carnivoor en paard omnivoor...?

Een paard is geen omnivoor :') Een mens en varken zijn dat.
Een paard is een herbivoor.