Fiets zit niet lekker..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selima

Re: Fiets zit niet lekker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:23

Leuk dat het een Azor wordt!

Mijn dochter heeft er 8 jaar een fantastische fiets aan gehad, tot hij gestolen werd. Zag er nog super uit en stond gewoon buiten.

Hopelijk zit je vanaf nu heerlijk op je fiets! :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:25

Ik heb zelf een elektrische fiets gekocht, dus kun je daarin niet adviseren. Maar de framemaat die ik heb is 48 en ik ben 1.63m ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:14

Fijn dat je er ééntje gevonden hebt !

Staal is oersterk en flexibeler, als in, je voelt de oneffenheden in het wegdek minder.
Aluminium is veel lichter, maar je voelt alle putjes wel veel beter.
Minder duurzaam dan staal ook, maar om nu te zeggen dat een alu fiets na 5 jaar afgeschreven is, is ook weer sterk overdreven.

Ik zou voor alu gaan, dat lichtgewicht is echt goud waard. Maar jij moet ermee rijden natuurlijk :D

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:22

Fijn dat je een fiets gevonden hebt. Ik zou voor alu kiezen want zoals Pandora2 terecht opmerkt het is een stuk lichter dan staal.

Alu is veel weerbestendiger dan staal. De bewering dat een alu fiets maar 5 jaar mee zou gaan vind ik vreemd dan denk ik meteen dat het frame waarschijnlijk uit waardeloos laswerk bestaat. En ik heb ze inderdaad wel gezien, goedkope stalen én alu fietsen die na 3 jaar er als een krot uitzien.
Mijn alu fiets gaat toch al heel veel jaren mee en is voorlopig nog niet afgeschreven. De RVS spaken van mijn fiets laten wel wat roestplekjes zien. Het alu frame is gecoat maar door de jaren heen is die coating beschadigd geraakt, bij een stalen fiets waren dat allang roestplekken geweest.
Maar goed; het is ook nog zo dat het ene alu niet het andere is en dat geldt uiteraard ook voor staal.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:28

Biks2 schreef:
Ik ben er bijna uit!
Het wordt een Azor fiets. De framemaat blijft een dingetje, vandaag adviseerde m’n fietsenmaker maat 49. Als ik zelf opmeet kom ik op 50. Het zal wel goed zitten dan, zadel kan natuurlijk nog wat om hoog.

Ik twijfel alleen nog tussen een aluminium of stalen frame. Die eerste schijnt minder duurzaam te zijn (na 5 jaar afgeschreven zelfs las ik), klopt dit echt?

Het kan zijn dat framemaat 50 niet bestaat in dat type fiets.
Voor zover ik weet zijn er een aantal standaard maten. De rest moet je verstellen met je zadel.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:37

Biks2 schreef:
Ik ben er bijna uit!
Het wordt een Azor fiets. De framemaat blijft een dingetje, vandaag adviseerde m’n fietsenmaker maat 49. Als ik zelf opmeet kom ik op 50. Het zal wel goed zitten dan, zadel kan natuurlijk nog wat om hoog.

Ik twijfel alleen nog tussen een aluminium of stalen frame. Die eerste schijnt minder duurzaam te zijn (na 5 jaar afgeschreven zelfs las ik), klopt dit echt?

Wat die framemaat betreft; je bent vrij klein toch? Die framemaat 49 lijkt me dan prima.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 14:16

Nou daar ben ik weer!
Het is niet gelukt om de fiets te bestellen door levertijden en de prijs werd toch veel hoger dan eerst ingeschat.

Ik ben nu maar via marktplaats gaan zoeken en inmiddels weet ik er best veel vanaf. Is er iemand wie het leuk vind om mee te kijken bij een advertentie (en er ook verstand van heeft)?

@Selima, zonde van de gestolen fiets zeg! Ze zijn inderdaad erg fijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:32

Wij hebben net onze Batavus fietsen gratis weg gegeven, wel zeer grote maten aangezien we beide over de 1.86 gaan. Mensen waren er zo ontzettend blij mee. Heb je niet iemand in de buurt die het leuk vindt om aan fietsen te prutsen? Vaak verkopen dat soort mensen ook wel wat.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:41

ben je ook al bij een fietsenwinkel in de buurt geweest? De meeste (kleinere) fietsenwinkels verkopen naast nieuwe fietsen ook 2e hands fietsen, die zijn dan volledig nagekeken en krijg je ook gewoon garantie op. Zo kun je ms toch een kwalitatief goede fiets kopen met wat extra opties voor een bedrag wat in jou prijsklasse valt? Zeker de gewone fietsen zijn nooit heel duur, maar ook 2e hands e-bikes scheelt heel veel met nieuw (en zo kun je bv een jonge ebike kopen met allerlei extra opties voor de prijs van een basis ebike)
en in dit geval gewoon langs gaan bij zo'n winkel, de winkel waar ik kom heeft volgens de site momenteel geen occassions staan, stap je er binnen heb je zeker 20 fietsen waaruit je kunt kiezen, die heeft genoeg inloop om de site niet bij te hoeven houden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:39

Over hulp bij zoeken op Marktplaats. Vind ik leuk, dus al even bezig geweest.

Groep - fietsen - damesfietsen
Filter - tot 25 km vanaf Nijmegen
Framemaat - 47-50 cm
Zo goed als nieuw.

25 "hits"
Moet toch wat voor je tussen zitten?

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:47

Ik ben 1m60 en een reguliere fiets is me ook net te groot, ik heb een Oxford stadsfiets en een montego sportievere fiets. Ik rij het liefste met die laatste. De montego heb ik tweedehands gekocht, het idee was die te gebruiken als station-fiets (ik pendel met de trein, fiets naar het station). Hij fiets zo lekker dat de Oxford gedegradeerd is tot stationfiets. E montego heb ik gekocht via een verhuurder van fietsen, die op het eind van het seizoen een groot deel fietsen weg deed. Was dus 1-2 jaar mee gereden.
Ik heb van beiden geen idee welk model ze zijn, maar beide fietsen zijn ook al meer dan 7 jaar oud, maar misschien kan je wel wat voor jou vinden als je op de merken in kwestie googlet.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:10

Ik heb een alu fiets uit 2003. Alle onderdelen zijn inmiddels zo ongeveer vervangen, maar het frame is nog top in orde, terwijl hij toch best intensief gebruikt wordt. :D
Ik zou ook voor alu gaan. Het scheelt best wat in gewicht en dat merk je echt wel met fietsen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:59

Toevallig ben ik de afgelopen tijd ook bezig geweest met het oriënteren voor een nieuwe fiets (wel elektrisch).
Ik las dat je uit Nijmegen komt, ben je bij Brouwer in Lent geweest?

Daar heb ik vandaag wat fietsen getest en werd fijn geholpen. Ze doen ook aan inruilen van fietsen dus wie weet kan je daar een leuk 2e hands model krijgen?
Ik heb 2 jaar terug een Gazelle Esprit gekocht (niet elektrisch), 59 cm frame, 3 versnellingen, zwart en weinig mee gefietst. Deze was toen €600 euro, toen ik vroeg wat ik er nog voor kon krijgen met inruilen was dat €150.
Aangezien de inruil prijs vrij laag is heb je misschien geluk dat je voor een leuke prijs een mooie 2e hands fiets kan krijgen, je zou evt Brouwer even kunnen bellen of ze de ingeruilde fietsen ook zelf weer verkopen.

Ik moet zeggen dat de Gazelle Esprit een hele fijne fiets is, het is jammer dat bij de elektrische variant de motor in het voorwiel zit want anders had ik zo de elektrische variant gekozen.
Ik ruil mijn Gazelle niet in, heb besloten hem als extra fiets te houden.