Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:55

Argh, ik word alleen al kwaad bij het lezen van een aantal triggers die hier worden genoemd.
Ik krijg serieus wurgneigingen van eetgeluiden, en inderdaad ook dieren die zichzelf wassen. Maar ook een eervolle vermelding waard: mensen met een vocal fry. Echt. Sterf!

Utixo

Re: Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:59

Mijn dochter lijkt graag naar filmpjes van Crazy Russian Hacker. Die doet ook met regelmaat dingen eten. Als er 1 iemand is die onsmakelijk eet... Hij eet niet rustig, maar die kaken gaan als een bezetene op en neer. Ik moet dan echt op mijn handen zitten om niet een boos berichtje in de comments achter te laten dat hij eens moet leren normaal te eten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 23:04

Ik had een collega waarbij de kaken knakte als hij at…. -O- _-:(

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 23:11

Ja, dat heeft mijn vriend dus ook. Ik hou echt van hem, maar dat snurken en dat kaken knakken... We eten gelukkig zelden samen, ik denk dat het anders echt drama zou zijn.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 23:16

mijn collega (psychologe) geeft behandeling bij jongeren waarbij misofonie geconstateerd is op onze praktijk. mocht je meer willen weten dan laat even weten, best al wat positieve ontwikkelingen, maar eerlijk is eerlijk, tijd erin investeren en hard werken met vallen en opstaan is wel iets om rekening mee te houden om het tot een succes te maken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 00:24

Ooooh, ik ben gewoon normaal lees ik nu :D
Mijn man heeft soms dat zijn oog plopt als hij knippert: echt serieus, WTF?!? Neus piep verboden, krabben ook overigens, op zijn achterhoofd of op zijn borstkas…. wassende huisdieren verboden, mijn paard mag ook niet smakken (maar dat komt ook vanwege haar slokdarm problemen, daar begint het altijd mee, dat gesmak met veel speeksel).
Ik hoor sowieso heel veel. Als ik les heb met oortje, dan moet dat altijd van 16 naar maximaal 5 ofzo. Radio op kantoor ook echt niet harder dan 11. Als hij op 12 staat, raak ik direct overprikkeld en direct geïrriteerd (en daar heb ik de radio niet bij nodig om dat te worden).
Ik word echt wel gelukkig van mijn noise canceling headset, ook zonder muziek is dat geweldig. Echt veel fijner voor mij en de rest van de wereld, soms vergeet ik dat ik hem op heb en denk ik: wat hoor ik ineens slecht :)

Ik reed een paard van een ander ook wel met oordopjes, die bleef maar heftig op bit knagen. Dat voelde je aan de teugel amper, maar dat gesmak en geklapper. Aaaarg!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 01:26

Ik denk niet dat ik het heb maar ik kon van mn ex echt niet hebben dat ‘zn neus altijd verstopt zat’ en het snurken. Moord neigingen kreeg ik.

Een vriendin heeft een knak in dr kaak als ze eet. Ook VRESELIJK dan denk ik van: horen anderen dat niet?

Ik heb een klant die een snufje heeft. Heel de tijd even een snufje doen in dr neus/mond. Haar zus hoort het niet eens. Dan denk ik hoezo niet….??

Een collega gehad die klak geluidjes maakte met zn tong in zn mond.

Echt ik kan er gewoon zooooo onrustig en agressief van worden.

Op mn werk ja de nieuwe uitvinding van de conciërge: muziek over de luidspreker installatie in de ochtend. Vreselijk ik kan niet tegen muziek en herrie in de ochtend of auto of als ik mezelf moet concentreren. Laat staan zijn muziekstijl.

-:(- -:(- -:(- {:)-:( {:)-:( {:)-:( {:)-:( _-:( _-:( _-:(

Ik kan ook niet tegen mensen die filmpjes MET GELUID AAN kijken als ze in mn buurt zitten. En dan de ene na de andere. Ik doe dat zelf ook niet.

Mn hondje die ligt te likken/smekken moet het ook ontgelden. Dan moet ze echt kappen. :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 01:53

Hier heb ik een zenuwenlijer in huis die 4 brillen heeft, en dan bij wisselen met de pootjes van de vorige bril gaat tikken.
Het alternatief is het magneetje van zijn telefoonhoesje, en als we die gehad hebben gaat hij met zijn voeten tikken.

Hij leeft nog, vraag me niet hoe ik het volhoud.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 07:51

Ik ben wel gevoelig voor geluid,heb graag rust om mij heen. Eetgeluiden of luide ademhaling kan ik mij vreselijk aan irriteren.wist niet dat dit echt een ding was trouwens.
Wij wonen in een best gehorig huis, en ons buurkind heeft down syndroom.je raad het al, die hoor ik de hele dag door uuuh uuuub uuuuuuuh doen, het stopt geen minuut. En als ze dan eens weg zijn met kind, dan zit hun keffer weer te keffen. Ik kan er echt gestoord van worden. Iemand nog een hutje op de hei te koop?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 08:48

Ik denk wel dat in dit topic 2 dingen door elkaar heen lopen. Misofonie en een overgevoeligheid voor geluid. Want het is toch duidelijk iets anders. Misofonie zijn hele specifieke geluiden, vaak niet eens hard, die een enorme walging/boosheid oproepen en dit zijn vaak menselijke geluiden. De walging en boosheid wordt erger als het mensen zijn die dicht bij je staan.
Overgevoeligheid voor geluid op zich is weer wat anders. Ook erg vervelend natuurlijk en misschien nog wel vervelender omdat dit zich overal kan voordoen en niet in specifieke situaties. Maar het is wel duidelijk iets anders.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 08:56

Picture this: in China, eten met een Nederlands collega en een heel aantal Chinese opdrachtgevers. De een slurpte nog harder dan de ander rochelde. En dan laten we het niet hebben over Chinezen die al smekkend en smakkend laten blijken hoe lekker ze het vinden.

Ze leven allemaal nog. Geen idee hoe

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 08:57

Op de website van vereniging van Misofonie staat veel info.
Hier thuis ook 2 gezinsleden met misofonie, mijn dochter en ikzelf. Heb bij bijna elke therapiesessie die bij dochter hiervoor kreeg bijgezeten. En ik heb zelf ook heel veel aan de tips gehad. EMDR hielp niet bij mijn dochter.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:03

Suzanne F. schreef:
Ik denk wel dat in dit topic 2 dingen door elkaar heen lopen. Misofonie en een overgevoeligheid voor geluid. Want het is toch duidelijk iets anders. Misofonie zijn hele specifieke geluiden, vaak niet eens hard, die een enorme walging/boosheid oproepen en dit zijn vaak menselijke geluiden. De walging en boosheid wordt erger als het mensen zijn die dicht bij je staan.
Overgevoeligheid voor geluid op zich is weer wat anders. Ook erg vervelend natuurlijk en misschien nog wel vervelender omdat dit zich overal kan voordoen en niet in specifieke situaties. Maar het is wel duidelijk iets anders.

Klopt, maar ik denk wel dat het een met het ander in verbinding kan staan. Maar wat je zegt, ik kan echt onredelijk boos worden bij eetgeluiden, of gewoon geïrriteerd bij geluiden. Er zit wel een significant verschil in mijn reactie.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:25

Ik kan niet tegen bepaalde geluiden maar mijn vriend heeft het heel erg.
Samen eten is dan ook nooit gezellig, tenzij we uit eten gaan en het niet te stil is in de omgeving.
Hij kan er dus soms mee omgaan als het achtergrond geluid voor wat ruis zorgt.

Maar mijn vriend gaat helemaal over de rooie bij reclames waar etensgeluiden bij zitten.
Beroemd voorbeeld, de reclame van Magnum ijs, niet te doen voor hem.
Of een reclame waar koekjes of tuc gegeten worden.
En als je erop let zijn dat er heel veel.
Ik moet er bij nadenken maar hij hoort alles en wordt gillend gek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:36

Jasmijn schreef:
Ik kan niet tegen bepaalde geluiden maar mijn vriend heeft het heel erg.
Samen eten is dan ook nooit gezellig, tenzij we uit eten gaan en het niet te stil is in de omgeving.
Hij kan er dus soms mee omgaan als het achtergrond geluid voor wat ruis zorgt.

Maar mijn vriend gaat helemaal over de rooie bij reclames waar etensgeluiden bij zitten.
Beroemd voorbeeld, de reclame van Magnum ijs, niet te doen voor hem.
Of een reclame waar koekjes of tuc gegeten worden.
En als je erop let zijn dat er heel veel.
Ik moet er bij nadenken maar hij hoort alles en wordt gillend gek.

Oh dat heb ik gelukkig niet. Dat lijkt me heel vervelend. Ik heb het echt alleen bij mensen die eten in mijn nabijheid.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:36

Ah ja, de Magnum reclame. Vréselijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:38

Jolien87 schreef:
Ah ja, de Magnum reclame. Vréselijk.

JA!

Dat afbijten van die chocola, of het breken van de chocola in die ijsbak. :r
En dan staat ze er ook nog zo stom bij te wiegen met die heupen.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:45

De Kanzi appel reclame op de radio. _-:(

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:47

Daar heb ik dan weer geen last van (nog niet?), maar mensen in de buurt.

Als je iemand vermoord vanwege misofonie, zou dit dan als "verminderd toerekeningsvatbaar" worden beschouwd? Of evt als vorm van zelfbescherming?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:57

Zelfbescherming natuurlijk

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:02

Utixo schreef:
Mijn grootste irritatielijstje, niet op volgorde, want van alles gaan mijn nekharen overeind staan;

*Snurken.
*Kreunen of luid ademen. Stop hiermee.
*Etende mensen in alle vormen, smakken, kraken, slurpen.
*Likkende beesten. Ik ga ook over mijn nek als mensen verkondigen dat hun loopse teef "zichzelf zo goed schoonhoud". Gadverdamme.
*Afzuiger.
*Verschillende soorten geluiden door elkaar heen.
*Als mensen spelletjes spelen met het muziekje erbij aan.
*Toetstoon van de telefoon.

Ik ben gewoon een ietsiepietsie intolerant voor geluid.

_/-\o_

Exact dit lijstje.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:59

Geen collega met knakkende kaken, gelukkig.
Wel een moeder met een slecht passend kunstgebit. Dat klikt als ze eet.

Mijn man heeft bij een flinke verkoudheid met tissues in zijn neus gelopen.
Ik werd zo boos van het steeds zijn neus ophalen.

Blij dat meer mensen afzuigkap en afzuig dingen uitzetten.
Mijn man vindt mij raar daarmee.

Onze zoon en mijn neefje hebben het ook.
Ik zie zoon verschieten als mijn man kroepoek eet. Dus laat ik kroepoek achterwege.
Zoon en neefje hebben het met eetgeluiden.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:11

Lotgenoten!

Ooooooo ik wordt echt ziek als ik eetgeluiden hoor.
Mijn stiefvader had een knakje in zijn kaak tijdens het kauwen, en als we dan gingen avondeten (aan tafel) werd ik niet goed. Ik kon mij alleen maar focussen op dat knakje; incl het geluid van verschuivend eten in de mond. Ik werd er helemaal kriegel van, incl wurg neiging hahaha.

Geluiden waar ik dus niet tegen kan:
- eet geluiden / kauwen ( ik werk in de zorg; als bewoners smakkend eten heb ik er iets minder moeite mee, collega’s kan ik dan wel wat aandoen)
- kauwen op harde dingen (zoals paracetamol, harde chips etc)
- smakken
- heel zwaar ademen vind ik ook irritant
- nepnagels die tikken tegen het scherm
- van die mensen die met heel veel speeksel praten waarbij ze continu dat lik geluid maken over hun lippen heen ofzo.
- slurpen
- afzuigkap (in de badkamer zet ik ook altijd uit; heel naar geluid)
- en ik wordt heel zenuwachtig als mensen fluisteren, waarom weet ik niet :’)
- het geluid van krabben aan je huid

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:20

Ohh dit. Wat ‘fijn’ te lezen dat meer mensen dit hebben.
Eigenlijk alle eetgeluiden in mijn nabije omgeving krijg ik moordneigingen van..
Als we allemaal samen eten concentreer ik me op de kids. Doe ik het niet wurg ik mijn man nog eens. Hij smakt heel erg (valt zelfs anderen op) en maakt na een lekker hapje of drankje nog een extra smaak. Brrr
Kindjes kan ik het redelijk van hebben alhoewel niet als ze direct naast mijn oor zitten.

Ben sws heel gevoelig voor geluiden en raar snel geiirriteerd.
Is een buurman al 4 dagen voegen aan het uitkappen. Moet de deur dicht doen want anders ga ik hem van de stijger afhalen geloof ik -:(-

Ons konijn mag ook niet drinken als ik er ben :Y)
Dat getik van dat flesje!! Vreselijk.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:02

Een hoop is, helaas, herkenbaar.
Eetgeluiden, met bestek tegen tanden tikken, krabben aan zijn elleboog (doet man onbewust), te snel kauwen (doet zoon, waarom?????), met een bal tegen een muur schoppen/kaatsen/stuiteren), het geluid van de stofzuiger (als ik hem zelf vast hou gaat het), de afzuigkap, de grasmaaier of ander gemotoriseerd tuingereedschap.
De radio moet of echt aanstaan of uit, geen zachte ruis op de achtergrond, de kat die snurkt, mijn man die snachts blaast terwijl hij uit ademt, mensen die luid ademen of hun neus ophalen, ik kan nog wel even door gaan.

Bij het eten staat de radio hier aan of er wordt gepraat (niet met mond vol), ze mogen niet krassen met bestek op borden.

Kortom overgevoelig voor geluid. Als ik moe of gestresst ben, wordt het erger.

Wat helpt: naar buiten gaan en uitmesten/paard poetsen/onkruid trekken in de moestuin.
Een podcast aanzetten op oortjes ter afleiding.