Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:37

moi22 schreef:
Ik ben eind augustus hiermee begonnen en tot nu toe 1 bijeenkomst gehad. Volgende week hebben we de 2e.

Verwacht er geen wonderen van maar merk wel dat ik als ik wat wil eten toch een soort van stemmetje in m’n hoofd heb die me richting de gezonde keuze stuurt.

Purny kan je geen contact met je zorgverzekeraar opnemen? Zij betalen nu voor een dienst die eigenlijk niet geleverd wordt. Lijkt me dat ze dan toch ook eens even gaan informeren hoe en wat. Heb ergens gelezen dat voortijdig stoppen met het traject ervoor zorgt dat je het zelf moet betalen dus maakt stoppen ook weer lastiger.

Dat laatste klopt niet. Meer dan de helft is bij ons gestopt, maar je hoeft dan niet zelf te betalen.

Sani

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:53

De grootste reden voor mij om te starten is dat op dit moment een voorwaarde voor het medicijn is dat je dit traject een jaar moet doorlopen.
Sinds maart dit jaar mijn voeding en beweging al aangepast, maar hoop in ieder geval meer handvaten en advies te krijgen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:38

Je wil dus saxenda gebruiken?

Ik heb van de week een boze app in onze groepsapp gegooid, waarna er mensen gelukkig aangehaakt zijn die er hetzelfde over dachten.
Eerst kregen we te horen, dat GLI een ondersteuning is en dat de rest bij jezelf ligt, vervolgens lag het aan de zomer en dat de begeleider ziek is en is geweest.

Ik ben er eigenlijk wel klaar mee

Idefix2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:59

Wij geven bij ons in de fysiotherapie praktijk ook wekelijks sport lessen voor de GLI. Dit is dan 1x per week en verder moeten de deelnemers zelf aan de slag met sporten/bewegen. Aan het eind van vorig traject kon je wel precies zien wie er echt mee bezig was geweest. Ik denk dat na een paar weken de helft al afgehaakt was :o of de helft van de sportlessen afbelden met smoesjes. Zo zonde, je doet het toch voor jezelf :D

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:49

ivy_power89 schreef:
Je wil dus saxenda gebruiken?

Ik heb van de week een boze app in onze groepsapp gegooid, waarna er mensen gelukkig aangehaakt zijn die er hetzelfde over dachten.
Eerst kregen we te horen, dat GLI een ondersteuning is en dat de rest bij jezelf ligt, vervolgens lag het aan de zomer en dat de begeleider ziek is en is geweest.

Ik ben er eigenlijk wel klaar mee

Ik hoop eigenlijk het medicijn niet nodig te gaan hebben, maar het is wel wat mijn huisarts adviseert (en waar ik voor in aanmerking kom met mijn BMI).

Goed dat je er wat van zegt. Het mag dan wel ter ondersteuning van zijn, maar dan moet het beetje begeleiding wat je krijgt wel voldoende zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:09

Ik ga er morgen ook eens een mail uitgooien naar de beste man. Wij hebben zelf geen app groep dus ik weet niet hoe mijn groepsgenoten erin staan.
Ik heb zelf het idee dat het de rest ook niet echt kan schelen. Was laatst de enige fysiek aanwezig

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 19:15

Ik ben donderdag met Saxenda begonnen en mijn verwachtingen waren te hoog. Ben nu dus wel redelijk teleurgesteld omdat ik niets anders voel dan zonder Saxenda.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:20

Mjetterd schreef:
Ik ben donderdag met Saxenda begonnen en mijn verwachtingen waren te hoog. Ben nu dus wel redelijk teleurgesteld omdat ik niets anders voel dan zonder Saxenda.

Geef het de tijd. Bij de mysimba duurde het ook 4 weken voordat er enig vorm van resultaat zou moeten zijn.
Heb je last van bijwerkingen?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 19:22

purny schreef:
Mjetterd schreef:

Geef het de tijd. Bij de mysimba duurde het ook 4 weken voordat er enig vorm van resultaat zou moeten zijn.
Heb je last van bijwerkingen?

Ga ik ook doen, ik heb 2 pennen en ga de laagste dosering gebruiken. Als die op zijn (2 maand) en er is geen verschil dan stop ik er wel mee. Op een Facebook groep voor Saxenda gebruikers lees ik alleen maar dat het binnen een paar dagen werkte, dus ik word er wat onzeker door.
0 bijwerkingen, 0 effect.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:25

Sowieso is ieder lichaam anders. En je moet toch ook wanneer je geen resultaat behaald binnen zoveel tijd stoppen?
Bijwerkingen waren voor mij de oorzaak om snel te stoppen met die medicijnen. Ik werd er hondsberoerd van.
En dan zat ik nog niet eens op de max

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 19:35

purny schreef:
Sowieso is ieder lichaam anders. En je moet toch ook wanneer je geen resultaat behaald binnen zoveel tijd stoppen?
Bijwerkingen waren voor mij de oorzaak om snel te stoppen met die medicijnen. Ik werd er hondsberoerd van.

Dat is inderdaad als je het vergoed krijgt. Volgens mij 5% van je gewicht in de eerste 3 maand.
Ik betaal het zelf, dus niet van toepassing.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:40

Ah zo, ja dan is het super balen dan

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:02

Ik ben gestopt na 3 maanden omdat ik er niets mee afviel. Ben wel een zware prednison gebruiker dus de timing was een beetje ongelukkig...... want het is onmogelijk afvallen op de dosering waar ik op zit.

Heb nog 4 pennen in de koelkast liggen, maar idd, ik ben zelfs op 0.3 begonnen omdat ik zo stront misselijk was, ja dan stop je wel met eten

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:08

Mjetterd schreef:
purny schreef:

Dat is inderdaad als je het vergoed krijgt. Volgens mij 5% van je gewicht in de eerste 3 maand.
Ik betaal het zelf, dus niet van toepassing.

Dat is bedacht omdat het niet voor iedereen werkt en te voorkomen dat mensen het nutteloos blijven gebruiken.
Als je zelf betaalt hoef je niet te stoppen als je het niet haalt maar als je niet minstens in de buurt komt zou ik me wel achter m’n oren krabben of dat wel nut heeft om door te gaan en er geld in te blijven stoppen.

Ik ben in mei begonnen. Eerste week merkte ik ook niet zo veel. Toen ik na een week de dosering verhoogde begon de ellende en misselijkheid. Na ongeveer een maand werd dat gelukkig minder. Nu helemaal nergens meer last van. Alleen een enkele keer als ik echt gek gegeten heb nog.
Ik val gelukkig nog onder de oude regeling. Moest alleen een verwijzing voor de GLI hebben om te mogen beginnen. Inmiddels dus 1 bijeenkomst gehad. Aan de ene kant heb ik zeer m’n twijfels over het nut ervan. Aan de andere kant komt er ook een tijd na Saxenda en wil dan toch wel graag op gewicht blijven zonder gekke dingen dus wil het wel een eerlijke kans geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:12

ivy_power89 schreef:
Ik ben gestopt na 3 maanden omdat ik er niets mee afviel. Ben wel een zware prednison gebruiker dus de timing was een beetje ongelukkig...... want het is onmogelijk afvallen op de dosering waar ik op zit.

Heb nog 4 pennen in de koelkast liggen, maar idd, ik ben zelfs op 0.3 begonnen omdat ik zo stront misselijk was, ja dan stop je wel met eten

Ik kreeg als antwoord van de huisarts dat ik dan maar het eten moest mijden waar ik misselijk van werd. Niet zo gemakkelijk als je niet weet waar je misselijk van word.
Ik was in staat om mijn vinger in mijn keel te steken omdat ik dan het gevoel kwijt raakte. Lijkt me ook niet echt gezond

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:03

Je wordt bij gebruik van saxenda juist misselijk van niet eten. Ik moest meerdere keren per dag kleine porties eten en dan was het nog houdbaar.
Maar ik heb een middenrifbreuk en door saxenda krijg je reflux, wat ik óók krijg door prednison dus had de hele dag het zuur met eten in mn keel staan. En omdat ik ernstig instabiele astma heb, en maagzuur astma prikkelt ben ik om die reden ook gestopt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:31

Idefix2006 schreef:
Wij geven bij ons in de fysiotherapie praktijk ook wekelijks sport lessen voor de GLI. Dit is dan 1x per week en verder moeten de deelnemers zelf aan de slag met sporten/bewegen. Aan het eind van vorig traject kon je wel precies zien wie er echt mee bezig was geweest. Ik denk dat na een paar weken de helft al afgehaakt was :o of de helft van de sportlessen afbelden met smoesjes. Zo zonde, je doet het toch voor jezelf :D

Lekker makkelijk hoor, maar die instelling zie je bij veel fysiotherapeuten, die zien de GLI vooral als een fijne melkkoe. Tja, de klant doet niets, dus dan laten we het maar daarbij.
Moet je niet gek opkijken als de vergoedingen binnenkort exit zijn lijkt me.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:51

Achterom schreef:
Idefix2006 schreef:

Lekker makkelijk hoor, maar die instelling zie je bij veel fysiotherapeuten, die zien de GLI vooral als een fijne melkkoe. Tja, de klant doet niets, dus dan laten we het maar daarbij.
Moet je niet gek opkijken als de vergoedingen binnenkort exit zijn lijkt me.

Volgens mij krijg je binnen die GLI cursus die de GLI aanbieders hebben gevolgd ook amper les over het bewerkstelligen van gedragsverandering.

Als je alleen een keer per week sporten aanbiedt en dan verwacht dat mensen dat zelf ook gaan doen, sla je volledig de plank mis. Er is natuurlijk een reden dat mensen GLI nodig hebben, anders waren ze er niet.

Jammer dat er weinig ingezet wordt op coaching gericht op gedragsverandering. Dat zie ik NL nergens.

Ben zelf trouwens ook behandelaar, maar niet binnen de GLI, wel veel ervaring met het aanzetten tot gedragsverandering.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:26

Het topic even globaal doorgelezen.
Ik heb in mei de intake gehad voor het COOL traject. Inmiddels hebben we 2 bijeenkomsten gehad.
Bij ons is op het hart gedrukt dat je het niet als een dieet moet zien, ja gaat ook geen kilo's afvallen hierdoor. Maar het geeft je handvatten naar een gezonde leefstijl.
Wij hebben maandelijks een bijeenkomst en tussen door ook privé afspraken met onze coach.

We hebben een leuke en enthousiaste groep en leren ook veel handige dingen/tips van elkaar.

Zelf loop ik ook nog bij een diëtist hier in het dorp. En hoop ik in mei 2023 met saxenda te kunnen beginnen.

Ik kom ook in aanmerking voor een operatie. Maar wil het liever eerst zo proberen. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:27

Ik heb 1 bijeenkomst gehad die in het teken stond van beweging. Dat was het.
Toen ik een gesprek had met hem en ik gaf aan dat ik het stuk bewegen miste kreeg ik het antwoord dat dat bij de Cool methode niet werd vergoed.

Dan bied je als overheid een programma aan waarbij bewegen essentieel is voor een gezonde levensstijl en wordt dat niet vergoed 8)7

Zelfs met de groep wandelen mocht niet...

Ik was door mijn diëtiste doorverwezen naar een persoon die met mij ging kijken welke sport ik wil gaan doen. Uiteindelijk ben ik wezen boksen. Dit ga ik ook oppakken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:39

Ik zit ook bij COOL
Zelf snap ik dan het hele concept niet, want als je het alsnog zelf moet doen zonder fatsoenlijke ondersteuning gaat het bij voorbaat al niet werken, want het lukte de mensen voor het traject ook niet zelfstandig.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:07

Maar als het programma niet voldoende motiveert en resultaat biedt, is het toch bijzonder dat dit voor een jaar volgen en voorwaarde is voor het medicijn. Want geven de meesten dan niet binnen dat jaar op?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:13

Sani schreef:
Maar als het programma niet voldoende motiveert en resultaat biedt, is het toch bijzonder dat dit voor een jaar volgen en voorwaarde is voor het medicijn. Want geven de meesten dan niet binnen dat jaar op?

Het zal vast wel motivatie bieden maar dan moet je gewoon de juiste coach hebben ipv degene die er met de pet naar gooien.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:06

Sani schreef:

Hier een motiverend programma.
Maar ook een leuke groep en leefstijlcoach.

De eis 1 jaar GLI snap ik ook wel. Want met alleen saxenda kom je er ook niet. Je zal je leefstijl toch aan moeten passen.
Het is alleen jammer als je geen motiverende coach hebt. Geen idee of je daar ergens een klacht over kwijt kan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:09

Ik heb mijn verhaal bij mijn zorgverzekering neergelegd.