Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
chevax schreef:Ik lees hier dat jullie cold turkey stoppen. Knap, maar ook de moeilijkste weg. Bij eender welke verslaving is je lichaam gericht op het binnenkrijgen van een bepaalde stof. Als dat ineens en volledig wegvalt, is dat een flinke klap voor je lichaam. Het speurt naar het stofje en vindt het dat niet? Dan worden de noodsignalen uitgezonden. Je wordt, zoals jullie merkten, angstig, koud/warm, hoofdpijn, etc.
Als je langzaam afbouwt, geef je je lichaam kans om te wennen. Het stofje is er nog, alleen telkens iets minder. Je lichaam zal er niet zo heftig om vragen. Ook is het makkelijker om ervan af te blijven als je eenmaal bent gestopt.
Ik lees hier dat mensen zich schamen voor hun verslaving. Dat is niet nodig. Natuurlijk denk je achteraf “had ik maar…”, maar deze drankjes zijn gemaakt om verslaafd aan te raken.
Sterkte voor iedereen die met Red Bull of andere middelen wil stoppen: een topic als dit is hartstikke goed als steuntje in de rug en om van je af te praten.
renee16 schreef:chevax schreef:Ik lees hier dat jullie cold turkey stoppen. Knap, maar ook de moeilijkste weg. Bij eender welke verslaving is je lichaam gericht op het binnenkrijgen van een bepaalde stof. Als dat ineens en volledig wegvalt, is dat een flinke klap voor je lichaam. Het speurt naar het stofje en vindt het dat niet? Dan worden de noodsignalen uitgezonden. Je wordt, zoals jullie merkten, angstig, koud/warm, hoofdpijn, etc.
Als je langzaam afbouwt, geef je je lichaam kans om te wennen. Het stofje is er nog, alleen telkens iets minder. Je lichaam zal er niet zo heftig om vragen. Ook is het makkelijker om ervan af te blijven als je eenmaal bent gestopt.
Ik lees hier dat mensen zich schamen voor hun verslaving. Dat is niet nodig. Natuurlijk denk je achteraf “had ik maar…”, maar deze drankjes zijn gemaakt om verslaafd aan te raken.
Sterkte voor iedereen die met Red Bull of andere middelen wil stoppen: een topic als dit is hartstikke goed als steuntje in de rug en om van je af te praten.
Qua lichamelijke reactie heb je hier zeker gelijk in !
Qua mentale reactie, ligt het helaas toch wat genuanceerder. Tenminste mijn eigen ervaring is, dat afbouwen moeilijker is dan cold turkey stoppen. De drang wanneer ik probeerde te minderen was groot en heb ik meerdere keren toch aan toe gegeven, terwijl nu ik cold turkey gestopt ben, ik het een paar dagen zwaar heb gehad (ook rekening mee gehouden), ik er na een paar dagen van af ben en na 2 weken eigenlijk weer mijn normale ritme kon oppakken.
Ik merk het vooral nog tijdens het sproten, zo gewend om op cafeïne en suikers te sporten, dat het nog heel raar is dit ineens zonder te doen, vooral in duurloop merk ik dit terug (had het meer bij sprints etc verwacht).
Schamen begrijp ik overigens ook prima, ook dit heb ik zelf... Volwassen vrouw, 37 jaar, die 6 blikjes red bull per dag drinkt.. Is niet het voorbeeld wat je je kind mee wil gevenIk hoop hier dan ook mijn motivatie uit te halen om niet weer 'terug te vallen'.