afkicken van redbull

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 01:04

Oud topic, maar TS en andere ‘stoppers’.
Hoe gaat het? Nog steeds gestopt?

chevax

Re: afkicken van redbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 05:32

Ik lees hier dat jullie cold turkey stoppen. Knap, maar ook de moeilijkste weg. Bij eender welke verslaving is je lichaam gericht op het binnenkrijgen van een bepaalde stof. Als dat ineens en volledig wegvalt, is dat een flinke klap voor je lichaam. Het speurt naar het stofje en vindt het dat niet? Dan worden de noodsignalen uitgezonden. Je wordt, zoals jullie merkten, angstig, koud/warm, hoofdpijn, etc.
Als je langzaam afbouwt, geef je je lichaam kans om te wennen. Het stofje is er nog, alleen telkens iets minder. Je lichaam zal er niet zo heftig om vragen. Ook is het makkelijker om ervan af te blijven als je eenmaal bent gestopt.
Ik lees hier dat mensen zich schamen voor hun verslaving. Dat is niet nodig. Natuurlijk denk je achteraf “had ik maar…”, maar deze drankjes zijn gemaakt om verslaafd aan te raken.
Sterkte voor iedereen die met Red Bull of andere middelen wil stoppen: een topic als dit is hartstikke goed als steuntje in de rug en om van je af te praten.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:51

Ts ik begrijp helemaal hoe moeilijk dit is. Ik probeer al een paar jaar te stoppen met cola drinken. Ooit was dit het enige wat ik dronk. Ik kan nu weken of zelfs maanden achtereen stoppen. Maar dan ineens ga ik toch ook weer een blikje halen. Soms meerdere dagen achter elkaar en dan is het toch weer een stap om dat te stoppen.

Je doet het super goed als je al terug bent gegaan naar 1 blikje per dag!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:07

Hoe gaat het met jullie?

Ik heb nooit een blikje energiedrank gedronken, maar vind het knap dat jullie steeds grote en kleine stappen zetten om te stoppen!

Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:05

Ik ben nog steeds gestopt met zowel redbull als alcohol.
Net terug van 2 weken vakantie in Thailand en dit was dus de eerste vakantie zonder alcohol. Is me prima bevallen. Veel lekkere mocktails gedronken. Soms had ik wel behoefte aan een blikje redbull maar in plaats daarvan hadden ze flesjes met mega veel vitamine c. Zo daar ging ik echt van aan haha. Heb er 2 van gedronken. Verder hadden ze vaak ook wel Kombucha in de winkels dus dat ook gekocht ipv Redbull.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:40

Heb in eind September nog een paar blikjes gehad, maar merkte toch dat ik het niet echt lekker vond.
Dus ben sindsdien ook gestopt, soms loop ik er wel langs denk ik ja wil er wel 1.. Maar toch de moed om door te lopen.

En ik mag van mezelf max 2 Ijskoffies in de week hebben, en die heb ik gehad deze week dus mag niet meer.

En voor de rest drink ik vooral Coca Cola Zero.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:54

chevax schreef:
Ik lees hier dat jullie cold turkey stoppen. Knap, maar ook de moeilijkste weg. Bij eender welke verslaving is je lichaam gericht op het binnenkrijgen van een bepaalde stof. Als dat ineens en volledig wegvalt, is dat een flinke klap voor je lichaam. Het speurt naar het stofje en vindt het dat niet? Dan worden de noodsignalen uitgezonden. Je wordt, zoals jullie merkten, angstig, koud/warm, hoofdpijn, etc.
Als je langzaam afbouwt, geef je je lichaam kans om te wennen. Het stofje is er nog, alleen telkens iets minder. Je lichaam zal er niet zo heftig om vragen. Ook is het makkelijker om ervan af te blijven als je eenmaal bent gestopt.
Ik lees hier dat mensen zich schamen voor hun verslaving. Dat is niet nodig. Natuurlijk denk je achteraf “had ik maar…”, maar deze drankjes zijn gemaakt om verslaafd aan te raken.
Sterkte voor iedereen die met Red Bull of andere middelen wil stoppen: een topic als dit is hartstikke goed als steuntje in de rug en om van je af te praten.

Qua lichamelijke reactie heb je hier zeker gelijk in !
Qua mentale reactie, ligt het helaas toch wat genuanceerder. Tenminste mijn eigen ervaring is, dat afbouwen moeilijker is dan cold turkey stoppen. De drang wanneer ik probeerde te minderen was groot en heb ik meerdere keren toch aan toe gegeven, terwijl nu ik cold turkey gestopt ben, ik het een paar dagen zwaar heb gehad (ook rekening mee gehouden), ik er na een paar dagen van af ben en na 2 weken eigenlijk weer mijn normale ritme kon oppakken.
Ik merk het vooral nog tijdens het sproten, zo gewend om op cafeïne en suikers te sporten, dat het nog heel raar is dit ineens zonder te doen, vooral in duurloop merk ik dit terug (had het meer bij sprints etc verwacht).

Schamen begrijp ik overigens ook prima, ook dit heb ik zelf... Volwassen vrouw, 37 jaar, die 6 blikjes red bull per dag drinkt.. Is niet het voorbeeld wat je je kind mee wil geven :( Ik hoop hier dan ook mijn motivatie uit te halen om niet weer 'terug te vallen'.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 02:59

Om cold turkey te stoppen moet je zeker weten dat je lichamelijk in goede conditie bent, het vraagt namelijk behoorlijk wat van je.
Het kan zeker, cold turkey, je hebt 3 erg nare dagen en dan ben je ervan af. Maar je moet die dagen aankunnen.
Voor het mentale gedeelte kun je hulp vragen aan je (huis)arts: er zijn medicijnen die de verschijnselen helpen onderdrukken. Denk hierbij aan -pammetjes (oxazepam, diazepam, temazepam of in sommige gevallen midazolam). Je moet alleen oppassen dat je de ene verslaving niet inruilt voor de andere.

Ik ben momenteel langzaam aan het minderen met opiaten. Dat doe ik op m’n eigen tempo en dat gaat goed. Hier CT mee stoppen kan zelfs dodelijk zijn. Dus kleine stapjes, niks overhaast en hopen dat ik ze niet weer nodig heb.

Hoe gaat het nu met de mensen die probeerden te stoppen, lukt het of was de drang te groot?

renee16 schreef:
chevax schreef:

Qua lichamelijke reactie heb je hier zeker gelijk in !
Qua mentale reactie, ligt het helaas toch wat genuanceerder. Tenminste mijn eigen ervaring is, dat afbouwen moeilijker is dan cold turkey stoppen. De drang wanneer ik probeerde te minderen was groot en heb ik meerdere keren toch aan toe gegeven, terwijl nu ik cold turkey gestopt ben, ik het een paar dagen zwaar heb gehad (ook rekening mee gehouden), ik er na een paar dagen van af ben en na 2 weken eigenlijk weer mijn normale ritme kon oppakken.
Ik merk het vooral nog tijdens het sproten, zo gewend om op cafeïne en suikers te sporten, dat het nog heel raar is dit ineens zonder te doen, vooral in duurloop merk ik dit terug (had het meer bij sprints etc verwacht).

Schamen begrijp ik overigens ook prima, ook dit heb ik zelf... Volwassen vrouw, 37 jaar, die 6 blikjes red bull per dag drinkt.. Is niet het voorbeeld wat je je kind mee wil geven :( Ik hoop hier dan ook mijn motivatie uit te halen om niet weer 'terug te vallen'.