Nieuwe partner vader en uitsluiten erfenis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:12

Achterom schreef:
Boras schreef:
Verkeerde zuinigheid die je duur kan komen te staan.

Plus ik krijg niet de indruk dat de kosten een onoverkomelijk probleem zijn in deze casus.

Ik ben ook bezig bewindstelling te regelen voor mijn moeder. Die heeft geen bedrijf en is al handelingsonbekwaam. Weinig ingewikkelds aan dus en ik weet mijn weg naar de juiste info wel te vinden. Die weg loopt zeker niet via bokt.

Raadpleeg betrouwbare bronnen als je het zelf regelt: bv die van de overheid. Niet bokt. De kans op verkeerde adviezen is groot.

Heb je nog steeds vragen, raadpleeg een notaris. Dan kun je daarna nog bepalen wie het gaat regelen. Maar wel correct.

Ik kan het niet laten ;)
Maar als je nog bezig bent om bewindvoering te regelen, dan is je moeder nog niet handelingsonbekwaam verklaard ;)

Wat kun je waarom niet laten en wat bedoel je verder precies?

anjali

Re: Nieuwe partner vader en uitsluiten erfenis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:03

Er is nog helemaal geen dame in beeld die de vader van ts in haar netten zou kunnen verstrikken? Volgens ts is haar vader zo slechtziend dat hij niet kan lezen of op de computer kan. Dat maakt het gevaar dat hij in contact komt met een oplichtster (soms zijn het mannen uit het buitenland die zich valselijk voordoen als knappe dame) eigenlijk heel klein.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:33

Jillz1 schreef:
Dat hij niet kan internet bankieren wil niet zeggen dat hij niet op andere manieren geld " kwijt" raakt.

Een opgedrongen testament wijziging kan dus ook. Ik vind het juist omdat hij zelf aangeeft geen geld te willen verkiezen door een domme actie, heel verontrustend, m.a.w hij vertrouwd zichzelf er misschien niet helemaal mee.

En ook nog, mijn vader beschikt uiteraard over zijn geld, ik help hem alleen maar dat rekeningen enz. Betaald worden.

Dat is ook verontrustend maar door iets te regelen bevestig je misschien juist zijn gevoel dat hij niet met geld te vertrouwen is terwijl dat niet de realiteit is?

Er is nog geen vriendin in beeld, laat staan een aasgier. Hij is ook nog niet dement en wordt dat misschien zelfs nooit.
Waarom niet zeggen:" Pap ik vertrouw erop dat je geen gekke dingen doet"?

Eventueel overleg je binnenkort bij de notaris alvast welke mogelijkheden er zijn mocht de situatie zich voor doen.

Zodra er een vriendin is, of als hij toch richting dement worden gaat, kun je tijdens het doen van de bankzaken bespreken of het plan dan wel in werking moet worden gezet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:13

Boras schreef:
Achterom schreef:
Ik kan het niet laten ;)
Maar als je nog bezig bent om bewindvoering te regelen, dan is je moeder nog niet handelingsonbekwaam verklaard ;)

Wat kun je waarom niet laten en wat bedoel je verder precies?

Jou wijzen op een onvolkomenheid. Je schrijft dat je nog bezig bent om bewindvoering te regelen, maar dat je moeder al wel handelingsonbekwaam is. Dat kan niet kloppen.
Als je moeder handelingsonbekwaam is verklaard door de rechter, dan zou er een curator aangesteld moeten zijn, deze gaat ook over financiën en is bewindvoering niet meer nodig.
Pas als de bewindvoering wordt uitgesproken, wordt je moeder handelingsonbevoegd verklaard ten aanzien van financiële handelingen.
Zie onder andere hier https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... entorschap

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:10

Waar ik schreef handelingsonbekwaam bedoelde ik wilsonbekwaam.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 17:43

anjali schreef:
Er is nog helemaal geen dame in beeld die de vader van ts in haar netten zou kunnen verstrikken? Volgens ts is haar vader zo slechtziend dat hij niet kan lezen of op de computer kan. Dat maakt het gevaar dat hij in contact komt met een oplichtster (soms zijn het mannen uit het buitenland die zich valselijk voordoen als knappe dame) eigenlijk heel klein.

Slechtziend?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:52

Je heb al een levenstestament dus in het geval van nood kan je zijn financiële zaken regelen. Ik sta er een beetje van te kijken dat je nu al slapeloze nachten heb terwijl alleen de wens is uitgesproken voor een partner. Hoe ga je dan straks aan kijken tegen die eventuele partner? Vol argwaan omdat het een potentiële geldwolf is? Ik zou met pas zorgen maken als hij met een 24 jarig modelletje op de proppen komt. :-D

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 18:24

Ik vind dat je goed bezig bent, liever uit voorzorg alles goed regelen dan straks met een lege bankrekening en of schulden zitten.

In onze schoonfamilie regelt mijn schoonzus de financiën van schoonmoeder.
(Schoonvader is al overleden)

Schoonzus is bevoegd bij alle rekeningen en schoonmoeder krijgt iedere week een bepaald bedrag waar ze sowieso genoeg aan heeft en wil ze meer ivm een grote aankoop dan is dat vaak geen probleem.

Bij ons in de schoonfamilie is het allemaal prettig geregeld maar ik weet ook van mensen die een nieuwe partner kregen dat die het niet eens waren met de testament en daar behoorlijk wat stampij van maken dus ik zou het testament van je vader bij jou bewaren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 18:39

Jillz1 schreef:
anjali schreef:

Slechtziend?

O sorry dat las ik ergens maar dat gaat over het broertje van @Daantjuhh. Dus niet de vader van ts maar wel iemand die ook hulp nodig heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:42

Daan13 schreef:
Schoonzus is bevoegd bij alle rekeningen en schoonmoeder krijgt iedere week een bepaald bedrag waar ze sowieso genoeg aan heeft en wil ze meer ivm een grote aankoop dan is dat vaak geen probleem.

Pardon?
Je schoonmoeder moet toestemming vragen aan haar dochter bij grote aankopen?

Waarom? Is daar een medische reden voor?

Het is uiteindelijk haar eigen geld of niet?
Ik wordt al benauwd bij het idee..

Misschien moeten we ouderen mensen niet als kleuters behandelen. Tenzij dat vanwege dementie of andere medische klacht wel noodzakelijk is.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:48

Voor haar financiële situatie is het wel beter.

Iets met gat in de hand cq geen hand.

Geen zorgen, schoonmoeders heeft het echt wel goed voor elkaar maar in sommige situaties moet ze wel bijgestaan worden.
Ook voor haar eigen bescherming.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:49

Bij iemand in mijn familie is voor iemand een gedeeltelijke bevoegdheid geregeld. Persoon is normaal intelligent, woont zelfstandig in een koopwoning en werkt gewoon full-time met een fatsoenlijk inkomen. Kan echter echt niet met geld omgaan en daardoor al vaker in de problemen geweest, die kan dus ook niet zomaar alles zelf bepalen. Een gedeelte wordt automatisch vast gezet en alles andere automatisch afgeschreven.

Overigens moet je bii bewindvoerders ook goed blijven opletten. Mijn moeder heeft nog voor de rechtbank gestaan omdat de officieel toegewezen bewindvoerder van een oud-oom gewoon geld bleek te jatten en ondertussen niets regelde (niet eens een bril of een kunstgebit zodat hij tandloos en brilloos zat weg te kwijnen). Echt ontzettend triest.
Er was helaas geen directe familie meer in leven waardoor dit veel te lang onopgemerkt bleef. Zelfs de huur van zijn huis was niet opgezegd terwijl hij er al uit was en daardoor ook allemaal maningen binnen kwamen 8)7

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:33

Daan13 schreef:
Ik vind dat je goed bezig bent, liever uit voorzorg alles goed regelen dan straks met een lege bankrekening en of schulden zitten.

Bij ons in de schoonfamilie is het allemaal prettig geregeld maar ik weet ook van mensen die een nieuwe partner kregen dat die het niet eens waren met de testament en daar behoorlijk wat stampij van maken dus ik zou het testament van je vader bij jou bewaren.

Laatste zin is bullshit natuurlijk. De vader kan, zolang hij geestelijk gezond is de dag voor zijn overlijden al zijn oude testamenten herroepen en een nieuwe maken. Dus je kunt wel een testament bewaren maar dat maakt niet zoveel uit. Ik weet alleen niet of dit ook voor een levenstestament geldt. Aangezien ts dit samen met haar vader heeft opgesteld. Maar een gewoon testament vervalt gewoon wanneer hij een nieuwe opstelt .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 08:25

bigone schreef:
Daan13 schreef:

Laatste zin is bullshit natuurlijk. De vader kan, zolang hij geestelijk gezond is de dag voor zijn overlijden al zijn oude testamenten herroepen en een nieuwe maken. Dus je kunt wel een testament bewaren maar dat maakt niet zoveel uit. Ik weet alleen niet of dit ook voor een levenstestament geldt. Aangezien ts dit samen met haar vader heeft opgesteld. Maar een gewoon testament vervalt gewoon wanneer hij een nieuwe opstelt .

Ik heb een levenstestament laten maken en volgens de informatie die ik heb vervalt dat ook als ik een nieuw laat maken.Het probleem kan zijn dat de personen die je aangesteld hebt op het moment dat je het nodig hebt niet meer beschikbaar zijn.Er kan vanalles gebeuren in het leven wat niet te voorzien was,zowel met de opsteller van het testament als met de daarin aangewezen personen.Het mijne klopt daardoor ook niet meer .Eigenlijk moet ik alweer een nieuw laten maken maar ja,je blijft aan de gang en zoals ik eerder al aangaf zijn notarissen duur.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:24

Ben ik dan zo simpel als ik denk pa zijn geld, heeft hij hard voor gewerkt.
Al wil hij het versnipperen en in de fik steken, het is toch zijn geld....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:31

Volgens TS wil pa zélf dat het goed geregeld wordt.

Je zegt toch ook niet tegen iemand: stel maar geen euthanasieverklaring op, of vul maar geen donorcodicil in, want je gaat tóch nog lang niet dood?
Je regelt dingen nú voor het geval dat, later, ooit. En misschien is dat wel nooit, maar je regelt dingen wél.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:34

Echwel schreef:
Ben ik dan zo simpel als ik denk pa zijn geld, heeft hij hard voor gewerkt.
Al wil hij het versnipperen en in de fik steken, het is toch zijn geld....

Ja maar dat wil hij dus niet :D

Dit lijkt me dan ook gevalletje van kun je beter te goed dan te slecht geregeld hebben. Dat TS zich druk maakt of geld wel bij haar komt snap ik dan ook wel. Niet vanuit (preventieve) gierigheid, maar omdat pa heeft aangegeven dat dat zijn wens is :j .

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:01

@Bigone, waarschijnlijk heb je het verkeerd begrepen.

Wat ik bedoel is dat als de partner het niet eens is met zijn testament dat die vervelend kan doen.

Wat niet weet wat niet deert.

Sommige nieuwe partners verwachten/eisen dat ze in het testament komen te staan en kunnen behoorlijk manipuleren. Als het testament bij de dochter ligt voorkom je die problemen.

En ja ik weet dat paps ten alle tijden z'n testament mag wijzigen en dat dan de vorige vervalt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:09

Ibbel schreef:
Volgens TS wil pa zélf dat het goed geregeld wordt.

Je zegt toch ook niet tegen iemand: stel maar geen euthanasieverklaring op, of vul maar geen donorcodicil in, want je gaat tóch nog lang niet dood?
Je regelt dingen nú voor het geval dat, later, ooit. En misschien is dat wel nooit, maar je regelt dingen wél.

Maar vader heeft, zoals ik het lees, ook weinig zelfvertrouwen op financieel gebied.
Door eventuele beperkingen zal dat enkel bevestigd worden, lijkt mij.

Het is ook wel erg vroeg zolang er geen partner in beeld is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:29

In mijn familie was het zo dat mijn ouders wilden voorkomen dat het geld van hun nalatenschap mede terecht zou komen bij partners van hun kinderen.Ze lieten daarvoor een notaris komen om dat testamentair te regelen.Die notaris zei toen dat het niet nodig was om (op dat moment) hun testament aan te passen aangezien geen van hun kinderen getrouwd was of een officiele partner had en er dus toch geen gevaar was dat die iets zouden krijgen. En dat,als er ineens wel partners zouden komen opduiken,dat een aanpassing van het testament dan binnen een paar dagen geregeld kon zijn.Om die te kunnen uitsluiten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:10

In het hierboven beschreven geval van mijn ouders was het wel zo dat zij al een testament hadden.Dat wilde ze laten aanpassen ,wat dus nog niet nodig was volgens de notaris. Maar als er nog helemaal geen testament is dan kun je uiteraard in een moeite door er vanalles in laten zetten .