Omgaan met boze/onbeschofte mensen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:24

Ik heb ook lange tijd in een winkel gestaan en ben een keer zo bizar erg uitgescholden! Ze gebruikten wel wat heftigere woorden (nare ziektes enzo) maar het kwam erop neer dat ze vond dat ik niet in een winkel thuis hoor met zo’n lelijke kop. En dat ze me na sluitingstijd op zou wachten en helemaal kapot zou maken en zorgen dat ik m’n baan kwijt zou raken enzo. Mn manager was toen niet aanwezig maar hij heeft direct camera beelden opgevraagd en als zij een klacht in zou dienen zou er direct een aangifte wegens bedreiging uitgaan (hadden geen gegevens).
Ze schold me zo uit omdat ik niet direct wilde kijken of we iets op voorraad hadden omdat ik met een andere klant bezig was en vroeg of ze even op haar beurt wilde wachten.

Met klanten waar normaler mee te praten valt werkt meeveren en begrip tonen vaak goed, maar je moet ook weer oppassen dat ze niet alsnog over je heen walsen. Het is soms ook gewoon niet te doen wat klanten willen :') ben blij dat ik nu niet echt direct klant contact meer heb.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:46

Biks2 schreef:
@kiki1976, ik merk ook dat jongeren eigenlijk altijd erg aardig en beleefd zijn. De generatie 65+ vind ik het meest uitdagend vaak..
Klopt zeker dat mijn ergernis van een vorige klant weer een wisselwerking heeft op de volgende klant en zo kom ik sommige dagen in een negatieve spiraal :+ Maar echt de tijd om even te resetten heb ik niet. Dat kan pas thuis, na een huilbui als het zo'n dag als gister was. Ik ben denk ik niet het persoon die hier makkelijk mee om kan gaan. Ik ga het mijn volgende dienst wel proberen maar ik denk dat het moeilijk blijft. Ik moet voor het gevoel de hele tijd op mijn hoede zijn, in mijn rol moet blijven (logisch ook wel) maar het gevoel om de hele tijd tijdens een werkdag op eieren te lopen, juist ook omdat iedereen 'haast' heeft en de lontjes ontzettend kort zijn. Ik moet iedereen zijn/haar emoties incasseren, ten alle tijden rustig blijven omdat ik nu eenmaal de winkelmedewerker ben, en ik aan het werk ben. Dat snap ik, maar klanten kunnen ook heel wat verdraagzamer worden vind ik (al snap ik, dat dat niet gaat veranderen hoor).

Ik heb in het verleden in een ander soort winkel gewerkt met een heel ander slag volk, zo'n wereld van verschil was dat nu ik eraan terug denk.
Ik moet denk ik maar een andere baan gaan zoeken, al is dat eigenlijk jammer want het kan leuk zijn.

Probeer het eens gevoelsmatig anders te beredeneren ( ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan). Probeer het je niet persoonlijk aan te trekken, bedenk dat ze vaak zo doen tegen de eerste die ze tegenkomen. En dat is nu eenmaal meestal degene achter de kassa.
Maar huilbuien thuis is niet goed meis! Hoe leuk je het verder misschien ook vind, dan is dit misschien niet de winkel voor jouw.

Mungbean

Re: Omgaan met boze/onbeschofte mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 17:12

Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Als je er zo mee in je maag zit dat je er nadien nog een huilbui van krijgt dan is dat waarschijnlijk niet de plek voor jou. Dat gaat je opbreken.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 07:49

Bedankt voor het zeggen. Ik blijf dit werk ook niet meer heel lang doen dus dat scheelt. Het is geen gezonde situatie op de lange termijn.

Het ging gister wel een stuk beter doordat ik sneller ging werken, bijvoorbeeld tijdens het pinnen al vragen of ze een bonnetje willen. Zou ik zelf vrij irritant vinden maar het zorgde er wel voor dat het soepeler verliep en ik meer het gevoel van regie heb :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:04

Biks2 schreef:
Bedankt voor het zeggen. Ik blijf dit werk ook niet meer heel lang doen dus dat scheelt. Het is geen gezonde situatie op de lange termijn.

Het ging gister wel een stuk beter doordat ik sneller ging werken, bijvoorbeeld tijdens het pinnen al vragen of ze een bonnetje willen. Zou ik zelf vrij irritant vinden maar het zorgde er wel voor dat het soepeler verliep en ik meer het gevoel van regie heb :)

Fijn dat het al iets beter gaat , maar laat je niet teveel uit het veld slaan hoor! Ik had ooit bij één klant een keer puur uit frustratie en omdat ik zelf toen niet zo lekker in mijn vel zat ook de tranen in mijn ogen staan. Ik had de klant toen eigenlijk over moeten laten nemen door een collega. Weet al niet eens meer waarover het ging dus zo belangrijk was het waarschijnlijk niet. Nu zou ik daar ook heel anders mee omgaan.

Het meest bizarre wat ik heb gehad was dat ik werd aangesproken alsof ik een hond was. Een andere klant zei toen oh help hun maar eerst waarop ik keihard hardop heb gezegd ik ben geen hond dus ze wachten maar even. Toen werd ik ook voor alles uitgemaakt en zochten ze op mijn shirt een naambordje die ik niet ophad. Ik ben gewoon rustig gebleven en heb ze genegeerd. Nooit wat over gehoord trouwens dus ik denk dat ze wel wisten dat ze fout zaten.

Eigenlijk was ik daar soms meer begeleider dan dat ik kassamedewerker was voor mijn idee :') Ik had niks met mensen met een verstandelijke beperking vond ze eerder wat eng want die konden ook goed flippen als er iets niet klopte. 3x raden wat nu mijn beroep is :') ( in deze kringloopwinkel kwamen elke dag dezelfde klanten , vaak met een licht verstandelijke beperking of gedragsproblemen en vaak hondsbrutaal. Stelen deden ze ook heel vaak dus zo aardig was ik op den duur niet meer)

Blijf vooral bij jezelf en als het echt lastig is laat het overnemen door een collega. Als ik een cliënt heb waarmee ik het idee heb dat ik mijn geduld ga verliezen en het niet lukt vraag ik ook of een collega het even over wil nemen of erbij wilt staan om tips te geven wat ik het beste kan doen. Heel soms laat ik het compleet overnemen en haal ik mijn handen er volledig even vanaf.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:44

Iemand heeft mij een keer geprobeerd te roepen dmv fluiten.
Toen ik niet reageerde, kwam ie gepikeerd naar me toe met de vraag waarom ik niet kwam helpen. :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:55

Vingerknippen is ook zoiets. Toen ik dat hoorde ging ik demonstratief met mijn armen over elkaar staan en die klant aanstaren.
Hij had het vrij snel door, want toen kon hij wel naar mij toekomen en met “ mevrouw waar kan dit vinden?” iets vragen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:57

Dilan93 schreef:
Iemand heeft mij een keer geprobeerd te roepen dmv fluiten.
Toen ik niet reageerde, kwam ie gepikeerd naar me toe met de vraag waarom ik niet kwam helpen. :')

Ik heb daarop toen wel eens gereageerd met: o sorry, dacht dat u een bekende zag.

Meestal zeg ik nu: sorry was even in gedachten verzonken.
Dat zorgt ook wel voor nadenken, maar hou ik het alsnog bij mijzelf.:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:03

Ibbel schreef:
Biks2 schreef:
Of als ik met een klant aan het afrekenen ben, de volgende in de rij al langs de huidige klant dringt en zijn/haar artikel op de toonbank legt, dan denk ik jeetje, doe eens rustig zeg. Al helemaal geen zin meer om die mensen dan te gaan helpen...

Misschien helpt het om dit soort situaties juist als positief en behulpzaam van de klant te zien.

Iemand legt boek/kaart/pen/papier/tijdschrift dat-ie wil kopen alvast neer, zodat-ie z'n handen vrij heeft om z'n portemonnee of pinpas alvast te pakken, waardoor het afrekenen sneller kan verlopen. Dat is niet irritant, dat zorgt voor een snelle doorstroming, waardoor de mensen achter hem ook sneller geholpen worden.

Het is juist heel vervelend als je of als klant er staat en iemand komt dicht naast je staan om alvast wat voor jou neer te leggen en/of als verkoper omdat je dingen aan het inpakken bent.

Ik heb gelukkig de leeftijd dat het geaccepteerd wordt dat ik klanten opvoed.
Heb jaren in de horeca gewerkt en weiger brutale/schreeuwende klanten voorrang/positieve aandacht te geven.
Als klanten gaan schreeuwen/boos worden zeg ik: wilt u rustig praten, als u zo doet kan ik niet luisteren en niets voor u oplossen... gaan ze door, dan meld ik dat nog eens en daarbij: als u nu niet rustig wordt loop ik weg/hang ik op/verzoek ik u het pand te verlaten.