Maar ik moet zeggen dat 't ook voor mij geen pretje blijft om vóór 8 uur op te staan (ik vind alles voor die tijd al vroeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
senna21 schreef:Zertab schreef:Snooze je? Want snoozen is niet echt bevorderlijk voor het opstaan. En hoelang van te voren begint je wake-up light met licht afgeven?
Snoozen werkt bij mij prima. Ineens vanuit diepe slaap de dag instappen is garantie voor een brakke ochtend.
Fearn schreef:Ik heb ook een wake-up light, die gaat een half uur vóór de wekker langzaam aan en wordt steeds helderder. Het wekkergeluid kin je ook zelf bepalen, ik heb nu een kalmerend geluid van vogelsdoordat het langzaamaan licht wordt en de wekker niet zo'n abrupt geluid is, schrik je ook niet zo wakker en kun je een beetje je erop voorbereiden.
Maar ik moet zeggen dat 't ook voor mij geen pretje blijft om vóór 8 uur op te staan (ik vind alles voor die tijd al vroeg)
poes schreef:Dit is echt het soort commentaar dat je altijd krijgt van mensen die dit compleet niet kennen of snappen. Ik ben 37 en in mijn hele leven ben ik mss 4 of 5 keer moeiteloos opgestaan, en dit was bij zeer belangrijke uitjes zoals Disneyland. De tweede keer is het effect alweer voorbij.
Ik heb er mij bij neer gelegd. Ik ben een enorme nachtuil en blijf graag eeuwig wakker maar eens ik in bed lig wil ik er niet meer uit. Ik zet altijd meerdere alarmen, snooze heel erg lang.
Ik ken alle theorie en heb denk ik alles geprobeerd. Soms werkt het gewoon niet zo. Opstaan zal voor mij altijd vreselijk zijn.
Edit: het heeft bij mij ook niets te maken met hoeveelheid slaap of kwaliteit daarvan. Ik heb meestal erg veel energie en ben erg actief. Het is echt dat opstaan dat niet wil.
Eline_S_S schreef:Zijn er ook mensen die het andersom hebben?Voor mijn werk moet ik er ongeveer 2/3x per week om 5:00 uit. Als ik niet moet werken of een late dienst heb, sta ik meestal wel voor 7:00 naast mijn bed (met wekker uiteraard). Wanneer ik geen wekker zet, word ik vaak tussen 9 en 10 wakker.
Als ik vroeg opsta, sta ik zo naast mijn bed en voel ik me doorgaans de dag veel meer productief en heb ik meer energie. Einde van de middag vaak even een inkakker, maar daar neem ik dan ook even mijn rust. Wanneer ik rond 10 of na 10 wakker word heb ik ontzettend veel moeite met opstaan. Ook heb ik dan veel meer tijd nodig om wakker te worden. Meer mensen die dit herkennen?
Sizzle schreef:Ik snooze ook. Doe ik dat niet dan loop ik tegen de muur aan of zo.
Mijn bloeddruk is vrij laag, als ik meteen opsta zwabber ik echt alle kanten op.
Voor mij maakt de reden ook niet uit. Op Zondag vind ik het net zo moeilijk als op Maandag.
Zertab schreef:Grappig hoe iedereen verschillend is. Ik ben echt een ochtendmens, sta al vaak voor de wekker naast mijn bed. Maar in de avond ook wel snel moe. Feestjes enzo zijn dan wel een dingetje
Jodym schreef:Bedankt allemaal! Fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben![]()
Een wake-up ligt heb ik inderdaad. Dat scheelt in de winter al een heel stuk.
Ik ga 23.00u naar bed.
Fearn schreef:Zertab schreef:Grappig hoe iedereen verschillend is. Ik ben echt een ochtendmens, sta al vaak voor de wekker naast mijn bed. Maar in de avond ook wel snel moe. Feestjes enzo zijn dan wel een dingetje
Maar heb je nooit zo'n ochtend dat je bed echt super comfortabel is en heerlijk warm, dat je je nog een keer wilt omdraaien?
Dat heb ik bijna elke (vroege) ochtend
Maar ik ben ook meer een middag/avondmens
poes schreef:Cayenne: ergens je peren mee zien = ergens mee afzien
Ayasha: ik heb eens een onderzoek gelezen dat het te maken heeft met dat je brein idd heel goed weet wanneer je er echt uit moet. Het zou alleen wel prettig zijn als datzelfde brein zaken als ‘boterhammen smeren’ en ‘je kop een beetje toonbaar maken’ ook wat noodzakelijker zou vinden
Het is echt een hele grote moeite voor me gewoon en heel lastig uit te leggen als je het niet kent denk ik.
Ik organiseer me er rond door zoveel mogelijk klaar te leggen in de avond en verder me er bij neer leggen. Ik ken de theorie rond goed slapen en opstaan maar het werkt gewoon niet voor iedereen zo.