Moeite met opstaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:42

Ik heb ook een wake-up light, die gaat een half uur vóór de wekker langzaam aan en wordt steeds helderder. Het wekkergeluid kin je ook zelf bepalen, ik heb nu een kalmerend geluid van vogels :P doordat het langzaamaan licht wordt en de wekker niet zo'n abrupt geluid is, schrik je ook niet zo wakker en kun je een beetje je erop voorbereiden.

Maar ik moet zeggen dat 't ook voor mij geen pretje blijft om vóór 8 uur op te staan (ik vind alles voor die tijd al vroeg :'))

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:57

senna21 schreef:
Zertab schreef:
Snooze je? Want snoozen is niet echt bevorderlijk voor het opstaan. En hoelang van te voren begint je wake-up light met licht afgeven?

Snoozen werkt bij mij prima. Ineens vanuit diepe slaap de dag instappen is garantie voor een brakke ochtend. :+

Grappig dat je dat zegt! Want door juist te snoozen, word je in plaats van één keer, meerdere keren vanuit je rem slaap gewekt. :+

Ik heb een Webinar gevolgd over slapen vanuit mijn vakgebied. Helaas kan ik de hand-outs niet vinden, want daar stonden bronnen in over snoozen.

Dus als ik TS was, stop met snoozen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:58

Fearn schreef:
Ik heb ook een wake-up light, die gaat een half uur vóór de wekker langzaam aan en wordt steeds helderder. Het wekkergeluid kin je ook zelf bepalen, ik heb nu een kalmerend geluid van vogels :P doordat het langzaamaan licht wordt en de wekker niet zo'n abrupt geluid is, schrik je ook niet zo wakker en kun je een beetje je erop voorbereiden.

Maar ik moet zeggen dat 't ook voor mij geen pretje blijft om vóór 8 uur op te staan (ik vind alles voor die tijd al vroeg :'))

Ik heb er ook eentje. Ik word vrij snel wakker, dus het licht gaat 10 minuten voor de wekker aan. Na 5 minuten ben ik dan al uit bed, maar ik heb geen moeite met opstaan. Maar het is gewoon prettig om niet van zo'n hard geluid wakker te worden :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:01

poes schreef:
Dit is echt het soort commentaar dat je altijd krijgt van mensen die dit compleet niet kennen of snappen. Ik ben 37 en in mijn hele leven ben ik mss 4 of 5 keer moeiteloos opgestaan, en dit was bij zeer belangrijke uitjes zoals Disneyland. De tweede keer is het effect alweer voorbij.
Ik heb er mij bij neer gelegd. Ik ben een enorme nachtuil en blijf graag eeuwig wakker maar eens ik in bed lig wil ik er niet meer uit. Ik zet altijd meerdere alarmen, snooze heel erg lang.

Ik ken alle theorie en heb denk ik alles geprobeerd. Soms werkt het gewoon niet zo. Opstaan zal voor mij altijd vreselijk zijn.

Edit: het heeft bij mij ook niets te maken met hoeveelheid slaap of kwaliteit daarvan. Ik heb meestal erg veel energie en ben erg actief. Het is echt dat opstaan dat niet wil.

"belangrijk" of "leuk"? Je kan dus wel uit je bed voor dingen die je leuk vindt. Ik heb een hekel aan op staan maar het is toch echt zo simpel als gewoon je bed uit komen wanneer je wekker gaat. Korte pijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:06

Ik snooze ook. Doe ik dat niet dan loop ik tegen de muur aan of zo.
Mijn bloeddruk is vrij laag, als ik meteen opsta zwabber ik echt alle kanten op.
Voor mij maakt de reden ook niet uit. Op Zondag vind ik het net zo moeilijk als op Maandag.

Eline_S_S

Re: Moeite met opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:19

Zijn er ook mensen die het andersom hebben? :D Voor mijn werk moet ik er ongeveer 2/3x per week om 5:00 uit. Als ik niet moet werken of een late dienst heb, sta ik meestal wel voor 7:00 naast mijn bed (met wekker uiteraard). Wanneer ik geen wekker zet, word ik vaak tussen 9 en 10 wakker.
Als ik vroeg opsta, sta ik zo naast mijn bed en voel ik me doorgaans de dag veel meer productief en heb ik meer energie. Einde van de middag vaak even een inkakker, maar daar neem ik dan ook even mijn rust. Wanneer ik rond 10 of na 10 wakker word heb ik ontzettend veel moeite met opstaan. Ook heb ik dan veel meer tijd nodig om wakker te worden. Meer mensen die dit herkennen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:36

Eline_S_S schreef:
Zijn er ook mensen die het andersom hebben? :D Voor mijn werk moet ik er ongeveer 2/3x per week om 5:00 uit. Als ik niet moet werken of een late dienst heb, sta ik meestal wel voor 7:00 naast mijn bed (met wekker uiteraard). Wanneer ik geen wekker zet, word ik vaak tussen 9 en 10 wakker.
Als ik vroeg opsta, sta ik zo naast mijn bed en voel ik me doorgaans de dag veel meer productief en heb ik meer energie. Einde van de middag vaak even een inkakker, maar daar neem ik dan ook even mijn rust. Wanneer ik rond 10 of na 10 wakker word heb ik ontzettend veel moeite met opstaan. Ook heb ik dan veel meer tijd nodig om wakker te worden. Meer mensen die dit herkennen?

Mijn man. :j die kan makkelijker op om half vijf dan om 8 uur. :) Ongeacht om hoe laat hij gaat slapen ook nog. >;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:11

Sizzle schreef:
Ik snooze ook. Doe ik dat niet dan loop ik tegen de muur aan of zo.
Mijn bloeddruk is vrij laag, als ik meteen opsta zwabber ik echt alle kanten op.
Voor mij maakt de reden ook niet uit. Op Zondag vind ik het net zo moeilijk als op Maandag.

Er is een verschil tussen snoozen en dus indommelen, of gewoon even wakker in bed liggen en naar het plafond staren. Dat laatste doe ik namelijk wel een paar minuten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:00

Het zou iets nieuws zijn als ik binnen 10 minuten mijn open ogen krijg _O- Moet eerst draaien en 5x uitrekken, mezelf heel zielig vinden en dan maak ik heel langzaam een oog open.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:01

Grappig hoe iedereen verschillend is. Ik ben echt een ochtendmens, sta al vaak voor de wekker naast mijn bed. Maar in de avond ook wel snel moe. Feestjes enzo zijn dan wel een dingetje :')

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:19

Ik heb tegenwoordig vogels onder m'n dak. Die beginnen met zonsopgang als mijn kind eindelijk tegenwoordig braaf nog slaapt.. goeie aanrader...

Nee zonder gekkigheid. Ik vind dit weer ideaal en laat mijn rolluik dus een klein beetje open zodat ik wakker word van het licht. Zelfde effect als wake up Light neem ik aan. In de winter heb ik er veel meer moeite mee als dat niet zo is

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:03

Zertab schreef:
Grappig hoe iedereen verschillend is. Ik ben echt een ochtendmens, sta al vaak voor de wekker naast mijn bed. Maar in de avond ook wel snel moe. Feestjes enzo zijn dan wel een dingetje :')

Maar heb je nooit zo'n ochtend dat je bed echt super comfortabel is en heerlijk warm, dat je je nog een keer wilt omdraaien?

Dat heb ik bijna elke (vroege) ochtend :')

Maar ik ben ook meer een middag/avondmens

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:10

Jodym schreef:
Bedankt allemaal! Fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben :)
Een wake-up ligt heb ik inderdaad. Dat scheelt in de winter al een heel stuk.

Ik ga 23.00u naar bed.

Heb je al geprobeerd eerder te gaan slapen?
Neem je pauzes door de dag heen (zonder telefoon etc)?
Zorg je dat je het laatste uur voordat je gaat slapen geen tv, telefoon etc kijkt?
Wat eet je in de avond en hoe laat. Beweeg je overdag voldoende? Geen stress?

Alles heeft invloed om een goede slaap. Niet alleen op de slaapduur maar ook op de kwaliteit.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:19

Fearn schreef:
Zertab schreef:

Maar heb je nooit zo'n ochtend dat je bed echt super comfortabel is en heerlijk warm, dat je je nog een keer wilt omdraaien?

Dat heb ik bijna elke (vroege) ochtend :')

Maar ik ben ook meer een middag/avondmens

Dat heb ik zeker wel hoor, maar zoals iemand hier al zei: gewoon opstaan.
Ik lig nooit langer dan vijf minuten wakker in mijn bed, of het moet weekend zijn

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:43

Ik heb af en toe last van slaapinertie. Dan wordt 'te vroeg' wakker gemaakt, dan zit je nog in een bepaalde fase met slapen. Heel irritant. Dan slapen mijn hersenen nog en ben ik niet vooruit te branden, kan ik zelfs onder het werk in slaap vallen.
Google er maar eens op.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:05

Cayenne: ergens je peren mee zien = ergens mee afzien :D

Ayasha: ik heb eens een onderzoek gelezen dat het te maken heeft met dat je brein idd heel goed weet wanneer je er echt uit moet. Het zou alleen wel prettig zijn als datzelfde brein zaken als ‘boterhammen smeren’ en ‘je kop een beetje toonbaar maken’ ook wat noodzakelijker zou vinden :D

Het is echt een hele grote moeite voor me gewoon en heel lastig uit te leggen als je het niet kent denk ik.

Ik organiseer me er rond door zoveel mogelijk klaar te leggen in de avond en verder me er bij neer leggen. Ik ken de theorie rond goed slapen en opstaan maar het werkt gewoon niet voor iedereen zo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:08

Wake up light ook gehad. Het wakker worden ging makkelijker, het opstaan niet :D. Nu twee keer 10 minuten snoozen, dat werkt nog het beste.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:24

Wake up light doet bij mij niets uit, ik slaap net zo makkelijk in het licht als zonder. Volgens mij mis ik echt die wakker worden reflex bij licht.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:44

Hier ook niet heel goed in mijn bed uitkomen. Wakker worden is het probleem niet ik ben vaak wakker voor mijn wekker afgaat. Maar mijn bed uitstappen is een ander verhaal :+ zeker nu het sochtends nog koud is dan is het bed zo lekker warm. Zomers gaat het vaak iets soepeler want heet. Al slaap ik dan weer slecht dus dan is wakker worden eind van de week weer moeilijker |o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:26

poes schreef:
Cayenne: ergens je peren mee zien = ergens mee afzien :D

Ayasha: ik heb eens een onderzoek gelezen dat het te maken heeft met dat je brein idd heel goed weet wanneer je er echt uit moet. Het zou alleen wel prettig zijn als datzelfde brein zaken als ‘boterhammen smeren’ en ‘je kop een beetje toonbaar maken’ ook wat noodzakelijker zou vinden :D

Het is echt een hele grote moeite voor me gewoon en heel lastig uit te leggen als je het niet kent denk ik.

Ik organiseer me er rond door zoveel mogelijk klaar te leggen in de avond en verder me er bij neer leggen. Ik ken de theorie rond goed slapen en opstaan maar het werkt gewoon niet voor iedereen zo.

Oh ik ken het hoor. Zeker ten tijde van mijn schooljaren had ik een gloeiende hekel aan op staan en was er uit komen verschrikkelijk. Ik was een ultieme snoozer, tot de wekker een uur vroeger zetten om een uur te kunnen snoozen.
Tot ik besefte dat ik het mezelf daar 1. alleen maar moeilijker mee maakte en 2. het echt een kwestie van zelf discipline is. Als je er uit kan voor wedstrijd (in mijn geval ging wedstrijd altijd probleemloos)/disneyland dan kan het ook voor je werk.
Zodra ik dat accepteerde ipv uitvluchten te zoeken kon ik er uit. Ik heb nog steeds graag rust rond me 's morgens maar ik sta wel gewoon op.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:36

Tegenwoordig stel ik mn telefoon in: om 21.15U gaat mn scherm op grijswaarden en ook op stilte. Kan evt wel wat binnen krijgen, maar hoor niks . Familie en vrienden weten dit ook en respecteren dit ook. Probeer rond 22u te gaan slapen ivm mn epilepsie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:48

Ik wou dat het me ook lukte hoor :j sowieso ben ik iemand met veel energie en focus mits gemotiveerd, maar verder niet de meest gedisciplineerde persoon helaas :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:50

Hier ook een uitgesproken avondmens. En voor iedereen die zegt dat je eerder naar bed moet om aan voldoende slaap te komen: zo werkt dat dus niet voor een uitgesproken avond mens. Want je kunt dan wel op tijd naar bed gaan..... Je moet ook nog in slaap vallen.. en dat is iets van een heel andere orde. Dus zo makkelijk is ook dat niet altijd.

En ja: ook hier iemand die echt heel veel moeite heeft met vroeg op staan. Ik doe het al jarenlang, moet zo rond kwart over zes mijn bed uit, maar echt élke ochtend heb ik het gevoel dat ik midden in de nacht wakker wordt gemaakt en echt élke dag heb ik pas zo rond een uur of tien het gevoel dat mijn brein weer een beetje functionerend is. Ben de rest van de dag wel normaal fit, en naar de avond toe steeds fitter

Slaapduur maakt daarbij niet zo veel uit.
Merk wel dat wanneer ik vrij ben, ik dus uit mezelf ergens rond 8 uur wakker wordt, en dan ook uitgerust wakker wordt, eigelijk relatief onafhankelijk van het aantal uur dat ik geslapen heb..

( en verder: JA.. de overgang helpt absoluut wel!! Daarna is het echt wel beter geworden!!)

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:22

Ik heb hier de afgelopen maanden ook last van. Kan gewoon niet uit mijn bed komen, het is verschrikkelijk. Zelfs niet voor dingen die ik heel graag wil. De enige keer dat het wel lukte was toen ik per ongeluk door mijn wekker had geslapen en binnen tien minuten in de auto moest zitten. Die adrenaline stoot joeg me zo uit bed.

Nu zit ik sowieso erg slecht in mijn vel, dus dat helpt niet. Ik heb heel veel dagen dat ik geen alarm heb omdat mijn school en werk pas in de middag begint. Ik word uit mezelf rond 10 uur wakker, maar dan nog kan ik mezelf er niet uitkrijgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:43

Oh, in slaap vallen lukt me tegenwoordig wel aardig met de podcast "nothing much happens", dat helpt echt!