Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:41

Als zo iets geregeld is via een testament, zou de testament executeur zich aan die wensen mogen onttrekken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:45

Dees schreef:
Als zo iets geregeld is via een testament, zou de testament executeur zich aan die wensen mogen onttrekken?

Theoretisch niet.. maar als niemand aan de bel trekt (en weet wat er in staat) kan het heel anders lopen dan wat er in staat.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:53

Mijn opa is 1,5 jaar terug komen te overlijden. Die wilde perse geen verzekering (want over de dood wilde hij nooit praten). En ik ben oprecht geschrokken van de prijs, totaal was 15k. Mijn vriend en ik hebben toen ook onmiddellijk besloten een verzekering af te sluiten (ik stond al bij mijn ouders).

Stel ik kom te overlijden wil ik niet dat mijn vriend met geld zorgen komt te zitten. Niet iedereen heeft zomaar even 8k op de bank.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:54

Tja, ten eerste vertrouw ik mijn partner daarin, en hij mij ook.

Voor wat het testament betreft, wij gaan 2 personen aanwijzen als testament executeur.
Om bijvoorbeeld in elk geval niet de kosten te hebben van een aangewezen bewindvoerder, zoals dat tegenwoordig gaat. Rekening houdend met de leeftijd van de personen die we in gedachten hebben.
En dingen vastleggen in legaten en codicils, gaat te ver om dat hier even te vernoemen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:00

Mijn man en ik hebben op de pc een map met onze wensen, hij vond dat akelig maar met mijn opa en oma meegemaakt dat we helemaal niets wisten en dat wil ik voor mijn kinderen niet.
Nou praat ik er best open over met onze dochters dus die weten al wat wij wel en niet willen en waar de polissen zijn en dergelijke.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:02

Veraaaaah schreef:
Mijn opa is 1,5 jaar terug komen te overlijden. Die wilde perse geen verzekering (want over de dood wilde hij nooit praten). En ik ben oprecht geschrokken van de prijs, totaal was 15k. Mijn vriend en ik hebben toen ook onmiddellijk besloten een verzekering af te sluiten (ik stond al bij mijn ouders).

Een standaard uitvaart hoeft echt geen 15K te kosten.
Een begrafenis is overigens wel een heel stuk duurder dan een crematie.

https://www.dela.nl/uitvaart/kosten/gem ... aartkosten

https://www.overstappen.nl/begrafenisve ... 000%20euro.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:08

Van mijn moeder was afgelopen december bijna 6000 euro, supersimpel en alleen 1 keer aula en crematorium dus met een paar keer bezoek in de aula en koffiekamer kom je zo een klap hoger maar vind 140000 ook erg veel.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:15

Sansevieria schreef:
Tja, ten eerste vertrouw ik mijn partner daarin, en hij mij ook.

Op zich is dat mooi, maar ik heb het wel anders meegemaakt.

Mijn opa heeft zijn vrouw laten cremeren om kosten te besparen. Zij wilde per se alleen maar begraven worden en niets anders, vanwege religieuze redenen. Het was al een hele tijd geleden, maar ik denk dat haar familie stond volgens mij net zo hard te huilen om het feit dat ze niet begraven werd.

Maar hij was ook gewoon een extreme, lompe vrek. :o

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:18

Ben zelf verzekerd bij Monuta, je kunt daar op de site ook aangeven wat jouw uitvaartswensen zijn en dan worden de (geschatte) kosten bij elkaar opgeteld. Zo kun je kijken of jouw wensen overeenkomen met het bedrag waarvoor je verzekerd bent :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:18

Houden de mensen zonder verzekering er rekening mee dat er ook gebeurtenissen kunnen plaatsvinden waardoor een rekening bevroren wordt, en je nabestaanden dus de begrafenis uit eigen zak (sowieso in eerste instantie) zullen moeten betalen?

Volgens mij ben ik via mijn ouders inderdaad verzekerd, geen idee voor hoeveel, daar moet ik nog wel even achteraan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:22

Ik kreeg net de rekening van Dela binnen, met specificatie en netjes zoals vooraf begroot en besproken. Schoonvader was verzekerd voor een basis uitvaart, en had daarnaast een Dela geldverzekering met 1450,- voor extra's die de verzekering niet dekte.

Totale kosten die buiten de verzekering vallen zijn 3110,-, minus de 1450 in de pot, dus een totaal van zo'n 1600,- wat we moeten bijbetalen.

Crematie viel duurder uit omdat mijn schoonvader op een andere locatie terecht wilde dan normaal gebruik van wordt gemaakt hier in de regio. Dus dat kost ons 1000,- meer, ander was dat deel gewoon gedekt geweest.
Omdat mijn schoonvader jaren op de voetbal is geweest en de kantine pachtte, hebben we een condoleance in de kerk gehouden op het dorp. Hiervan schrok ik wel van de prijs, wat die was een goede 600,- voor een avond en een ochtenddeel. Bezoekers hebben we geen koffie/thee gereserveerd ivm de doorloop. Dus 600,- voor 'zaalhuur' vond ik wel pittig.

Catering voor 50 personen (bier en een bitterbal) was 540,- en dat komt neer op iets meer dan 10,- per persoon. En dan heeft iedereen 2,5x iets gekregen plus 3 rondes bittergarnituur, dus heel geen gekke prijs. Kortom, alles is vooraf met ons besproken, ook de prijzen, dus geen verrassingen bij de uiteindelijke factuur. Mijn schoonvader is 26 feb gecremeerd, dus ze hebben ruim de tijd genomen om de factuur te sturen en je hebt nog eens 30 dagen om de betaling te voldoen. Dus hier geen nare ervaring met de verzekeraar.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:59

Sky_As schreef:
Houden de mensen zonder verzekering er rekening mee dat er ook gebeurtenissen kunnen plaatsvinden waardoor een rekening bevroren wordt, en je nabestaanden dus de begrafenis uit eigen zak (sowieso in eerste instantie) zullen moeten betalen?

Volgens mij ben ik via mijn ouders inderdaad verzekerd, geen idee voor hoeveel, daar moet ik nog wel even achteraan.

Hoe zit dit als je getrouwd bent en een en/of (gezamenlijke) rekening hebt? Wordt die gehele gezamenlijke rekening incl. gezamenlijke spaargelden dan bevroren?

Dat kan toch niet?wat moet de achterblijvende partner dan?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:03

Een rekening wordt volgens mij ook bevroren als ze een vermoeden hebben van bijv. een misdrijf.
Hoe het zit met een gezamenlijke rekening weet ik niet. Ik vond het alleen wel nuttig hier te vermelden omdat je er niet bij stil staat tot dat er zich zoiets voor doet.
Gelukkig persoonlijk geen ervaring mee, maar wel van vrij dichtbij gehoord dat ze dus niet meer bij een rekening konden (wat dus echt wel meerdere problemen kan geven)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:07

Brainless schreef:
Dees schreef:
Bij veel transacties is de prijs echt onnodig hoog, waar je bij transacties zonder emoties voor vergelijkbare goederen echt op een lagere prijs zou komen.

Dat noem ik een poot uitdraaien en in die context heb ik de uitvaartbranche een asociale genoemd.

Precies..
Ik weet diverse verhalen daarover.
En de volgende vond ik best schokkend:

X wilde geen dienst, niet opgebaard worden, gewoon vanuit de koeling de grond in, X wilde simpel begraven worden zonder iets.
X had geen partner en geen kinderen, alleen een zus die 2? kinderen had.

De ondernemer liep trots te vertellen dat hij had het had weten op te krikken naar toch een opbaring, met een extra condoleance, afscheidsdienst met 50 mensen en een koffietafel met broodjes. Want hoewel de zus aangaf dat X niks wilde de ondernemer zei: maar wat willen jullie? Het afscheid is niet alleen voor X maar juist voor jullie belangrijk, jullie moeten er een goed/fijn gevoel bij hebben.

Dus van de wensen van X is niets overgebleven en de nabestaande (de zus) zat met een hoge rekening.

Daardoor ben ik bang geworden dat als ik niks wil qua afscheid (en ook bepaalde mensen niet aanwezig wil hebben) straks toch een soort: kijken-of-Brainless-echt-dood-is-en-net-doen-alsof-wij-dat-erg-vinden samenzijn wordt.
Ik heb aangegeven dat er pas na mijn begrafenis (in besloten kring met manlief en kinderen) bekend mag worden gemaakt dat ik dood ben.

Maar dat ligt dan toch aan de zus? Niet aan de ondernemer, die wil gewoon zijn geld verdienen, dat is niks anders dan normale verkoop. Wat betreft het trots vertellen, dat vindt ik persoonlijk dan niet helemaal passen in de branche, omdat je met mensen die emotioneel zijn te maken hebt, en mensen daar wat overgevoelig op kunnen reageren. Maar het is die man z'n beroep, dat kun je hem echt niet kwalijk nemen. Die zus zou ik ook een veel duurder hekwerk aansmeren dan wat haar oorspronkelijke idee was...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:17

GamblersCup schreef:
Die zus zou ik ook een veel duurder hekwerk aansmeren dan wat haar oorspronkelijke idee was...

Als jij iemand van 80+ extra gaat verkopen dan dat ze willen en nodig hebben... dan vind ik jou persoonlijk een flinke eikel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:22

Dat mag :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:26

GamblersCup schreef:
Dat mag :D

Die zus (had zelf geen cent, alleen AOW-tje) kreeg daardoor een flinke rekening waar geen geld door X van was en moest ca 5000E bij betalen, waardoor er nu een incassobureau op zit.. ja joh, heel fijn om te upsellen ... dat soort mensen mogen van mij acuut neervallen en niet meer op staan.
Dan gaat geld voor menselijkheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:28

Gelukkig zijn de meesten niet zo, hoop ik :)
Jammer dat de kinderen hun moeder niet konden beschermen...

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:31

Ben ons werd het wel echt specifiek genoemd qua kosten ed en of we dat wat buiten verzekering viel ook konden betalen.
De uitvaartondernemer had al vaker gehad dat mensen helemaal uit wilden pakken en het uiteindelijk niet konden betalen. Vond dat bij ons wel echt netjes gedaan, wilde het ook niet duurder maken dan het al was en was heel transparant in de kosten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:32

Toen ik jong was en huis uit ging, heb ik gelijk mezelf verzekerd. Mijn ouders waren niet verzekerd en meegemaakt hoe hoog de kosten waren voor de vrij simpele uitvaart van mijn vader.
Op die leeftijd had ik dat nog niet op de bank staan of gespaard.

Ik zit bij Monuta en als het goed is, is het voldoende voor mijn wensen en dat is echt heel sober.

Mijn (gehandicapte) broer was ook verzekerd. Hij overleed in 2017 onverwacht op 39jr leeftijd. Hij kon niet zelf zijn zaken regelen en we hebben dit soort dingen niet echt besproken. Wel is hij betrokken geweest bij de uitvaart van onze vader en had bijv wel een mening over de kist laten zakken of niet.

De dame die kwam was heel meelevend en begripvol. Is hun werk en als je dat niet zo doet in die situatie ben je denk ik niet zo geschikt. Dat we voor haar een nummer zijn, snap ik ook wel. Maar het blijven ook mensen en die zullen zich het ene meer aantrekken dan het andere.

Wij wisten niet gelijk wat we wilden en alles kon. Er werd met bespreken niet direct gesproken over prijzen eigenlijk en daar dachten we toch ook niet gelijk aan. Wij hadden geen auto's, geen condoleance en niet echt hele bijzondere dingen.
Kaart uitgezocht, is een ajax logo op gedrukt, de kist moest groter, hij is op een draagbaar naar graf gebracht. We kozen geen dragers, maar die waren er wel om hem daarop te leggen en bij graf weer over te nemen. Tijdens de wandeling liep familie ernaaast.
Bloemen hebben we zelf iemand gegund. En ipv cake gevulde koeken omdat het zijn lievelingskoek was.
Toen de tijd in de koffiekamer voorbij was, werden we er niet uitgejaagd.Er waren meer mensen, dus liep wat uit. Hij kwam bij mn vader, maar verder zijn daar niet veel uitvaarten meer.

Naar ons idee dus geen extreme dingen en toch moest er achteraf iets bijbetaald worden.

Zelf heb ik wel meeste vastgelegd, want nabestaanden kunnen het ook duurder maken als ze veel luxe willen. Ik wil niet dat mijn man en zoon denken dat ze van alles het mooiste, beste en duurste moeten kiezen en een rekening achteraf krijgen. Als zij weten dat ik het sobere prima vind, kunnen zij het ook zo regelen zonder naar gevoel.
Ligt niet alleen vast, maar heb ik ook duidelijk uitgesproken.

Ik denk dat daar ook weleens wat mis gaat. Dat nabestaanden niet durven te bezuinigen op een uitvaart. Dus je wensen vastleggen en uitspreken kan wel schelen of ze uitkomen met het budget, verzekerd of spaar bedrag.

Als het uit een erfenis betaald moet, zou ik het echt heel goed vastleggen. OOk daarover wil je geen gedoe onder de nabestaanden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:37

@Cer
Kinderen hadden een bericht gestuurd wat X wilde en wat het mocht kosten.
Ondernemer had contact met zus waar X overleden was en die hebben, ondanks dat er al bekend was wat de wensen waren alsnog laten veranderen en toen kinderen daar achter kwamen was er al getekend en was zuslief er verantwoordelijk voor.
Maar ik lees dat er dus meerdere mensen zijn die zo zouden upsellen... dus eigenlijk verbaasd het mij niet.

Bij mijn omaatje ook, 90+, kraan lek, moest nieuwe kraan komen en ze had een rekening van 1000+ omdat ze er naast een gewone kraan ook zo'n heetwaterkraan aangesmeerd was.. welke gelijk moest worden afgesloten omdat het te gevaarlijk voor haar was en dat dit ook niet de vraag was van degene die de man had gebeld.
Helaas moest er wel betaald worden, want het was geleverd... echt dat mensen zo'n misbruik maken van ouderen is verachtelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:41

Dat ben ik helemaal met je eens...
En je kunt er niks aan doen.. gelukkig was ik laatst bij moeders thuis toen er iemand aan de deur kwam om iets te verkopen, en ik heb ook al eerder een verkeerd afgesloten thuisinternetabbonn kunnen cancellen (zat binnen de 14 dagen) maar je bent er niet altijd bij..

Pick on someone your own size denk ik dan... :n
maar goed, dat is geheel offtopic...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:51

Dat gebeurt aan de lopende band. Heb al 2 klachten lopen bij bedrijven omdat ze steeds mijn moeder van 78 lastigvallen en van alles aansmeren.

En we hebben haar echt al jaren geleerd om niet overal ja op te zeggen, niet zomaar de deur te openen, Geen linken te openen etc. Maar ze worden steeds slimmer.

Telefoon abonnement bijv. Bellen ze op dat haar abo bijna afloopt. Heeft ze gezegd dat ze ernaar zal kijken en met haar dochten en kleinzoon zal overleggen. Hebben ze gezegd dat ze dan straks geen telefoon abo heeft. Ze heeft ook een duurder abonnement en een abonnement wat ze niet per se nodig heeft, zoals extra mb's.

En prima dat bedrijven moeten verdienen, maar die paar euro van ouderen aftroggelen..........Als je het daarvan moet hebben, is dat wel in en in triest.

Ben er ook mee bezig dat ouderen meer beschermd moeten kunnen worden tegen deze praktijken.

En ik snap best dat ouderen lang zelfstandig willen blijven en niet voor alles hun kinderen willen vragen. Wij waren ook net aan het verhuizen op afstand en mn moeder moest een keuken kopen en wensen nieuwbouw huis aangeven. Is haar ook een ouder model keuken aangesmeerd en belachelijk veel gerekend voor een extra stopcontact, wat mijn man zelf kan aanleggen voor een paar euro. En ja, netjes zoals het hoort uiteraard.

Ze geeft altijd veel geld uit aan brillen. Heeft dure glazen, wil mooie monturen. Komen die zaak binnen en die man begint al mer duur montuur en dat vond ze een beetje te duur, dus zegt dat gewoon eerlijk. Meteen sloeg de houding en vriendelijkheid om. Terwijl er honderd brillen aanwezig zijn die minder kosten en iemand er vaker veel geld heeft uitgegeven.

Links of rechts moeten mensen geld verdienen. Maar bij een uitvaart is er ook veel emotie en soms komt het onverwacht, of is er gedoe met familie etc etc.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:03

Sky_As schreef:

Ja.
Een uitvaart is een dienstverlening op rekening, dus je hoeft niet ter plekke af te rekenen.
Verder is er (in geval van testament) een notaris betrokken die de financiële afwikkeling regelt (tenminste, als je dat in je testament hebt geregeld, wij wel). Een betalingstermijn van een uitvaartcentrum is voor notarissen ook vaak veel langer dan de reguliere 30 dagen, en anders regelt zo'n notaris dat wel.
Bankrekeningen en/of worden inderdaad bevroren totdat duidelijk is wie de nabestaanden zijn. Dat kan een notaris dus ook binnen 5 werkdagen vlot trekken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:10

dat is fijn om te weten. Echter in het geval van een misdrijf kan dit waarschijnlijk wel wat langer duren, dus geen idee of het dan wel problemen kan geven?