Afkicken van Red Bull

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Afkicken van Red Bull

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:46

De combinatie van. Zowel caffeïne als suiker zijn verslavend. Taurine durf ik zo niet te zeggen. De caffeïne (het gebrek aan) zorgt voor de hoofdpijn bij het afkicken.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:30

Suzanne F. schreef:
De vraag is inderdaad wat Red Bull verslavend maakt. Is dat de cafeïne, de suiker of de taurine?

Even snel Google erbij gepakt en daar lees ik overal dat het toch de combinatie van cafeïne en taurine is.
Citaat:
Hoe komt het dat energiedrankjes zo verslavend zijn? "Dat komt door de stoffen die erin zitten, met name cafeïne en taurine, die een lekker effect geven", zegt verslavingsdeskundige Gijs van Houwelingen

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:05

Hier eentje met eem milde suiker verslaving :)

Ik heb ook nog eens zo'n brein die precies goed is ingesteld om verslavingen te ontwikkelen.

Daarom drink ik ook sowieso geen alcohol en ook geen koffie of energy (koffie lust ik ook niet). Ik pak ook alleen in het weekend frisdrank.

Maar ja, eten kun je niet ontwijken. Door mijn mentale gezondheid issues heb ik een beetje een suikerverslaving ontwikkeld. Alles met suiker erin is goed. Ik merk ook dat mijn lichaam het 24/7 wil. Ik heb alvast een stap gemaakt door te zeggen dat ik savonds niet mag snacken, behalve in het weekend. En we gebruiken nu ook Hello Fresh om gezonder te leren koken :j

Verslaving is niks om je voor te moeten schamen hoor. Als iemand een serieuze verslaving heeft is dat meestal een symptoom van een veel groter probleem, zoals ik bijvoorbeeld noem dat het bij mij aan mijn mentale gezondheid ligt.

Iets wat ik ook heb geleerd: in een keer veranderen lukt vaak niet. Mijn oma is zo'n uitzondering. Die is na tientallen jaren aan roken van de ene op de andere dag ineens gestopt en heeft nooit meer een sigaret aangeraakt. Geen idee hoe ze dat doet, maar het is niet normaal :')
Dus als het moet, zet kleine stapjes. Begin anders met een blikje minder per dag en elke keer als je merkt dat je een langere periode heel goed met een blikje minder hebt kunnen leven ga je weer een blikje minder, totdat je op 0 zit. Zo krijg je ook minder snel afkick verschijnselen :)

Ik doe het ook in kleine stapjes. Maar goed, ik moet ook meer veranderen dan alleen mijn dieet. Ik moet heel veel weer terug opbouwen. Dat heeft eenmaal tijd nodig :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:28

Hier lange tijd met cola gehad.
Het is ook een knop omzetten in je koppie.

Ik ben het gewoon gaan doen mijn beloning was met opblijf avond voor de kinderen op vrijdag, dan mocht ik van mezelf 1 colaatje. Eerste weken eeeeeeen genot die vrijdag. Weken erna werden ze steeds viezer en vergat ik zelf op vrijdag een blikje te drinken.

Waterfles vullen met wat ranja hielp hierbij. Eentje die dan wel ook lekker is en geen neppe (maar dat is smaak, dus voor iedereen anders)

Je voelt in het begin dat je zeker verlangt, maar luister niet naar je koppie. Uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan maar is ook wel beetje instelling

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:52

poetser schreef:
Suzanne F. schreef:
De vraag is inderdaad wat Red Bull verslavend maakt. Is dat de cafeïne, de suiker of de taurine?

Even snel Google erbij gepakt en daar lees ik overal dat het toch de combinatie van cafeïne en taurine is.
Citaat:
Hoe komt het dat energiedrankjes zo verslavend zijn? "Dat komt door de stoffen die erin zitten, met name cafeïne en taurine, die een lekker effect geven", zegt verslavingsdeskundige Gijs van Houwelingen

De combinatie samen kan verslavend zijn, maar taurine op zichzelf is niet verslavend. Of ik kan alleszins niks vinden over mensen die verslaafd zijn aan pure taurine, of afkicksymptomen krijgen van taurine. Taurine zou aan Red Bull toegevoegd worden voor een 'kalmerend' effect en om diverse andere 'gezondheidsredenen' (wat ironisch is gezien de hoeveelheid suiker maar goed).

Het is al langer bewezen dat caffeine en vooral suiker ontzettend verslavend zijn en je lichaam je signalen stuurt voor 'meer'. Het zorgt voor ongelooflijke schommelingen in je bloedsuikerspiegel- wat dus verklaart waarom je steeds meer moet drinken. Je lichaam stuurt je bij iedere schommeling terug een signaal. Het is dus vooral afkicken van suiker. Ik drink soms gemakkelijk drie tot vier koffies per dag maar zelfs daarvan krijg ik niet zulke afkickverschijnselen. Ik kan gerust een dag overslaan. Bij Red Bull is dat dus niet zo.
Maar als je dus bang bent dat het de taurine is, neem dan gewoon supplementen. Krijg je alleszins een pak minder suiker binnen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:29

Humpiedumpie schreef:
Ik ben ook wel geinteresseerd in zo een air up. Niet omdat ik ergens aan verslaafd ben, maar meer omdat ik te weinig drink (en geen water lust).
Hoe lang kun je doen met 1 zo een geurding? Is dat 1 fles of langer?

Dat verschilt per smaak, de ene pod gaat langer mee dan de andere. Mijn man doet inmiddels al 10 flessen met de lemon pod terwijl ik mijn coffee pods echt na 5 flessen vervang.
Ik dronk ook veel te weinig, soms maar een kopje thee en een glas melk per dag. Water lust ik echt niet, ik krijg het gewoon niet weg. Ik heb de Air Up nu iets van een maandje, ik kreeg eerst met moeite 1 fles van 650 ml weg en inmiddels drink ik er drie per dag leeg zonder dat ik het idee heb dat ik echt alleen maar water drink.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:28

Ik vermoed dat het inderdaad de combinatie is. Net als dat suiker op zichzelf niet verslavend is (ik heb nog nooit suikerjunkies bij de super zien staan die pakken kristalsuiker kopen en achterover slaan), maar de "verslaving" zit in mondgevoel, smaak, verhoudingen en het gevoel dat het oproept.
Dat maakt eetverslavingen ook zo ingewikkeld.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:38

secricible schreef:
Ik vermoed dat het inderdaad de combinatie is. Net als dat suiker op zichzelf niet verslavend is (ik heb nog nooit suikerjunkies bij de super zien staan die pakken kristalsuiker kopen en achterover slaan), maar de "verslaving" zit in mondgevoel, smaak, verhoudingen en het gevoel dat het oproept.
Dat maakt eetverslavingen ook zo ingewikkeld.

Nee je koopt geen pakken suiker omdat suiker in allemaal andere dingen zit. Chips, snoep, snacks, frisdrank, brood, cornflakes, fruit zelfs, noem maar op.
koolhydraten zijn ook een vorm van suiker. Moet je even nagaan hoeveel dingen die wij eten suiker bevatten. Hoef je inderdaad geen specifieke suikerpakken voor te kopen want in bijna alles zit wel suiker

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:20

... en suiker, nu ja: 'trage' koolhydraten zijn niet slecht.

De suikerpieken wel. Want na de piek voelt het dal akelig, en hoe meer pieken (en dalen), hoe minder het lichaam van de meeste mensen is staat is om op vetverbranding de dag door te komen.

En dat onvermogen tot de 'langzame' route van vetverbranding zou je suikerverslaving kunnen noemen.

Of het doel van de junkfood industrie.
(Er zijn zo'n tien verschillende woorden voor 'overbodige, toegevoegde suiker' op het etiket. Bijvoorbeeld fructose glucosestroop. Als je dat leest: laat het in het schap staan!)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:29

Janneke2 schreef:

De suikerpieken wel. Want na de piek voelt het dal akelig, en hoe meer pieken (en dalen), hoe minder het lichaam van de meeste mensen is staat is om op vetverbranding de dag door te komen.

En dat onvermogen tot de 'langzame' route van vetverbranding zou je suikerverslaving kunnen noemen.

(Er zijn zo'n tien verschillende woorden voor 'overbodige, toegevoegde suiker' op het etiket. Bijvoorbeeld fructose glucosestroop. Als je dat leest: laat het in het schap staan!)

Fructose glucosestroop is ook gewoon echt slecht voor je.

Aspartaam en ascesulfaam-K vind je in heeel veel dranken zoals ranja, friddrank en zelfs vitamine water. Beiden kunnen kankerverwekkend zijn en niemand weet dat. En ik geloof dat het beiden ook vormen van suikers zijn, maar daar zou ik om moeten liegen.

We weten echt allemaal maar half wat we echt in ons lichaam stoppen, wat vrij triest is eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:34

LoveGlove schreef:
Janneke2 schreef:

Fructose glucosestroop is ook gewoon echt slecht voor je.

Aspartaam en ascesulfaam-K vind je in heeel veel dranken zoals ranja, friddrank en zelfs vitamine water. Beiden kunnen kankerverwekkend zijn en niemand weet dat. En ik geloof dat het beiden ook vormen van suikers zijn, maar daar zou ik om moeten liegen.

We weten echt allemaal maar half wat we echt in ons lichaam stoppen, wat vrij triest is eigenlijk
Als je niet zelf kunt bedenken dat een knaloranje, mierzoet drankje maar weinig goede voedingsstoffen kan bevatten, is het gewoon een kwestie van natuurlijke selectie. :') Mensen rennen om het hardst de groenteafdeling in de supermarkt voorbij, en gaan dan klagen over alle toevoegingen die er in hun eten zitten... tja.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:40

Ja echt hè. Je doet het toch echt zelf :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:41

Aspartaam geeft mij een migraine aanval.
Nadeel zit in veel dingen.

taurine zorgt dat tijdelijk mijn migraine minder word.
Daarom heb ik in het verleden ook red bull gedronken als ik een aanval op voelde komen.

Nu doe ik dat niet meer want wil de rest van de suiker gewoon niet.

heel toevallig sinds jaren 2 weken terug nog een blikje gehad, mijn goed was is het toch goddelijk lekker.
Terwijl zoveel mensen er bijna van moeten kotsen.
Meteen weer het besef, niet in huis halen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:14

Ik neem alleen Red Bull als ik echt heel moe ben en heel veel dorst heb, bijvoorbeeld na een dag schoonmaken. Dan is er niks lekkerder dan even zitten met een ijskoud blikje Red Bull.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:25

Taurine is ook zonder de troep van red bull te krijgen.
Als supplement, of in gezonde(re) mixen.
(Ik kreeg ooit van iemand een braaf poeder, met magnesium, en nog wat en taurine. Bedoeld om op te lossen in sanasappelsap, evt aan te vullen met banaan.)

En vetverbranding kan lastig zijn. Je lichaam heeft er eerst zink, vitamine B, ijzer, L-carnitine en magnesium voor nodig.
... en dan twee uur niets eten en matig bewegen (lekker naar stal fietsen, uitmesten, poetsen, rijden).

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:01

DuoPenotti schreef:
Aspartaam geeft mij een migraine aanval.
Nadeel zit in veel dingen.

taurine zorgt dat tijdelijk mijn migraine minder word.
Daarom heb ik in het verleden ook red bull gedronken als ik een aanval op voelde komen.

Nu doe ik dat niet meer want wil de rest van de suiker gewoon niet.

heel toevallig sinds jaren 2 weken terug nog een blikje gehad, mijn goed was is het toch goddelijk lekker.
Terwijl zoveel mensen er bijna van moeten kotsen.
Meteen weer het besef, niet in huis halen.

Oh das een goede om te onthouden. Ik zal eens in de gaten houden of aspartaam dat bij mij ook doet. Ik heb momenteel een milde maar lang aanhoudende aanval :(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:31

Ts, hoe gaat het daar?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 12:48

secricible schreef:
Ts, hoe gaat het daar?

Eh niet zo lekker :+
Heel veel gedoe gehad hier afgelopen week en zelf mentaal een goede deuk gehad dus ik moet me voor nu even focussen op andere dingen :=

Drink het wel bewuster. Echt alleen pakken als ik er zin in heb en niet omdat het van mezelf mag rond dit tijdstip. Dus een paar keer ijsthee gepakt ipv Red bull!
Maar ook een slechte dag waar ik echt niet goed ging, rustig 5 naar binnen gegoten :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:15

Maar je hebt de eerste stappen al gezet en dat is super, zeker als je ondertussen veel aan je kop hebt. Goed van je!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:30

Wat zal je een geld overhouden als je ermee stopt! Ik haalde vanmorgen 4 blikjes en dan kostte 5 euro nog wat. Ongelooflijk wat een geld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:38

Oei alles goed met je?

Bedenk je ook dat net als het minder gaat, die red bull het gedoe ook niet minder zal maken. En je eigenlijk ook niet echt beter doet voelen. Misschien voelt het heel even beter maar erna is alles nog hetzelfde.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:49

Vervelend zeg!
Wel fijn dat je hier een update plaatst. Het hoeft ook niet allemaal in één keer. Veel succes met de prioriteiten!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:12

Hier hetzelfde probleem, maar dat met de lidl energy drank.
Dronk er tot voor kort zeker zes per dag.
Energie niveau van een vaatdoek en koppijn als ik te weinig blikjes dronk.
Twee weken terug ben ik gaan afbouwen. Elke dag één minder. Ik drink nu veel vitamin water van lidl, ice tea en spa fruit.
Ik drink nog twee bkijkes per dag en eigenlijk valt het me erg mee.
Mijn reden om te minderen is omdat ik wat wil afvallen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:33

Goed bezig TS en Rivendell!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 23:10

Suzanne F. schreef:
Wat zal je een geld overhouden als je ermee stopt! Ik haalde vanmorgen 4 blikjes en dan kostte 5 euro nog wat. Ongelooflijk wat een geld.

Nou ik verbaasde mij er ook over dat niemand dat hier benoemd. Per dag 4 blikjes zit je op 160 euro minimaal per maand.