Oorlog, angst en nergens meer zin in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:43

musiqolog schreef:
Ik maak geen muziek meer, ik luister ook nauwelijks andere muziek dan "De bom" van Doe Maar,

Ik zoek deze met regelmaat op. Het gaat mij dan om de zin
Citaat:
Laat maar vallen, want het komt er toch wel van, het geeft niet of je rent.

Het geeft niet of je rent, of bevroren in een hoekje zit, of... Mischien is het ding al onderweg, mischien komt ie nooit. Daar hebben we welgeteld 0 invloed op. De ellende waar de Oekra
íners in zitten...tenzij we daar actief gaan helpen hebben we er weer 0 invloed op. En ik zeg het eerlijk: ik ben te schijterig voor om oorlog op te zoeken.

Ook ik voel angst, en ik weet dat ik me daar in kan verliezen. Maar daar schiet ik niets mee op, en de hele situatie wordt er ook niet beter van. Dus doe ik nu hetzelfde als met de uitbraak van corona: mn kop in het zand steken, af en toe om de hoek spieken hoe het er voor staat, en verder gaan met mn leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:47

chevax schreef:
musiqolog schreef:
Ik onstip. Doel van dit topic was om iets te doen met mijn ziekmakende zorgen en ergernis over deze oorlog en nu is het topic voor het uiten van (extreme) politieke standpunten gekaapt.

Woordenboekdefinitie van "averechtse werking". Ook wel bekend als: "Hoe zorg ik dat dit over mij(n stokpaardje) gaat?" Jullie worden bedankt.

Nee hoor, jouw doel was dat we allemaal tegen je zeggen hoe vreselijk het voor je is. Ik zal nu ook verkeerd reageren, maar ik heb het zó gehad met al die mensen die dit hún leed maken. Terwijl ze hun zorgen gewoon fijn op hun pc vanuit hun veilige huis met de verwarming aan en een kop koffie of thee erbij typen.

Amen, ben het eens met je posts hier. Ik persoonlijk vind het een akelige vorm van aandachttrekkerij om het leed van mensen in een oorlogssituatie dusdanig maken, dat het lijkt of je er zelf nog erger last hebt dan die mensen daar, maar dan wel vergezeld van een veilige omgeving en dergelijke.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:53

Ik denk dat ieder mens wel in meer of mindere mate de situatie op zichzelf betrekt. Onbewust ga je toch nadenken over wat de gevolgen voor jou zijn. Het verschil is alleen dat het voor een deel van deze mensen moeilijk -soms praktisch onmogelijk- is om hierbij ook stil te staan bij wat de gevolgen voor andere mensen zijn. Of ze nu willen of niet, maar bij hen ontbreekt de empathie simpelweg.
Ook ik heb moeite met mensen die uit hun berichten laten blijken dat ze enkel en alleen om hun eigen belang denken en ik probeer me dan vooral te bedenken dat er gelukkig ook nog mensen zijn die wél nadenken over andermans leed en op hun eigen manier een steentje proberen bij te dragen om dit leed te verminderen.

_Mir

Re: Oorlog, angst en nergens meer zin in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:10

Ik zou zeggen... neem 'even afstand' van deze situatie. Je snapt me.
Ik doe dat ook bij het corona bedrog, stilte voor de storm. De QR pas komt straks uitgebreider terug. Je gaat er echt aan onderdoor.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:39

Chevax, klopt. Ik verwoorde het wat onhandig, maar we begrijpen elkaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:57

_Mir schreef:
Ik doe dat ook bij het corona bedrog, stilte voor de storm. De QR pas komt straks uitgebreider terug. Je gaat er echt aan onderdoor.

Ik heb ook heel veel medelijden met jouw soort :(:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:58

Allereerst zou ik Poetin geen Putain noemen, dat betekent namelijk h.oer. :D

Dan is het nooit de Oekraïne, zo werd het genoemd toen het nog bij de USSR hoorde en daar worden de mensen van Oekraïne liever niet aan herinnerd.

Ik denk dat iedereen wat onrust zal voelen met een oorlog zo dichtbij en nucleaire wapens.

Psychologen adviseren hooguit 2 x per dag naar het nieuws te kijken en over de angst te praten als het je eigen leven teveel gaat beïnvloeden.
Ik vind dat een goede raad.

Zelf maak ik me vooral zorgen over de mensen in Oekraïne.
Ik ben er geweest toen het nog de Sovjet Unie was en toen gingen de mensen gebukt onder het regime dus ik begrijp heel goed dat ze zich met hand en tand verdedigen.
Ik vind het spijtig dat Europa niet meer kan doen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:08

Ik lees er bewust op het moment vrijwel niets over, op 2 koppen na en dat max 1 x per dag. Mijn leven hier gaat gewoon door, ik moet werken en slapen. De media speelt een megagrote rol, wil hier echt niet door in de paniekmodus van belanden. Buiten mijn zone van invloed. Dus ik kijk bewust weg en doe andere dingen. Wil niet zeggen dat ik het een vreselijke situatie vind. Dit conflict sluimert al vele vele jaren. En is nu weer opgelaaid. Zal ook weer tot (relatieve) rust komen. Oekraïne is zelf ook verdeeld, net als Rusland.
Dus; zet een Netflix film op en geniet van het voorjaarszonnetje.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:19

MarlindeRooz schreef:
_Mir schreef:

Dankje, heb geen medelijden nodig hoor.
Geen idee wat je precies bedoelt met soort, maar het type mens (Waarschijnlijk jij) dat nu nog steeds slaapt daar heb ik pas medelijden mee. De kudde schapen die braaf blijft luisteren. Dankjewel, jullie trekken ons, onze kinderen en onze kleinkinderen mee de afgrond in.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:11

Overigens vind ik het wat vervelend om nu specifiek ziek te zijn over de mensen in oekraine die niet veilig zijn nu.
Hoewel dat vreselijk is natuurlijk is het niet bepaald uniek en worden met een beetje pech mijn kleren nog steeds gemaakt door kinderen die blij zijn niet tussen vuilnis te hoeven leven. Als ik moet leven met het leed van de wereld op mijn geweten slaap ik nooit meer vrees ik.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:41

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:14

Ik begrijp het hoor - knuffel!

Ik heb het zelf ook zwaar, de afgelopen week. Ik ben heel boos en gefrustreerd, heel verdrietig, en ik begrijp geen r**t van mensen die er licht overgaan.

Ik heb de afgelopen week dus ook vaak ruzie gemaakt. Face to face en online, want ik kan er niet mee om dat mensen dit weglachen, dat ze stomme en botte commentaar geven.

En huilen, elke keer ik naar het nieuws kijk. Ik kijk nu dus nog maar 1x per dag naar het nieuws, om 19u.

En verder probeer ik mezelf heel te houden.
Ik blijf ook pleiten en smeken voor humaniteit, probeer op een rustige manier de discussies te voeren, en probeer mensen aan het verstand te peuteren wat de gevolgen zijn van een oorlog. Ik wijs op de misdaden tegen de mensheid, haal onderwerpen als samenhorigheid en solidariteit aan.
En als ik merk dat ik écht tegen een muur sta te praten, dan houdt het op voor mij. Dan verwijder ik mezelf uit die situatie, want ik word er ziek van.

Waar ik het meeste kracht uit haal, is uit mijn vrijwilligerswerk. Ik heb me een tijdje geleden aangemeld als gids in een Nationaal Fort, ik ben ondertussen geslaagd voor mijn examen en heb mijn eerste rondleiding er opzitten, met nog 6 rondleidingen op de agenda in de nabije toekomst. Daar voel ik me rustig worden, het voelt alsof ik daar onder gelijkgestemden ben, en dat zorgt echt voor rust, het gejaagde gevoel mindert daar echt. Ik vind het zo fijn dat ik mensen mag onderwijzen over de oorlog, en daar dringt dat ook echt tot de mensen door. Zo voelt het alsof ik mijn steentje bijdraag aan het proberen van de wereld een klein beetje mooier te maken.

Muziek is een krachtig iets - maak dus vooral muziek. Zo kan je misschien wel tot mensen doordringen!
Ik vind het ook heel moeilijk en niet gepast om "leuke dingen" te doen nu. Ik omring me met paarden, en met mensen die op dezelfde lijn zitten. Dat geeft rust in mijn hoofd.

En ik krijg hoop, als ik kijk naar de vele acties die men op poten zet. Ik doorzoek mijn huis op spullen die ik kan doneren - lakens, servies ed. Het is niet veel, maar het geeft me het gevoel dat ik hélp. Wegkijken is voor mij geen optie, dat voelt als struisvogelpolitiek en dat is in conflict met mijn normen en waarden. Maar "alleen maar kijken" brengt voor mij ook geen voldoening - ik wil/moet doén. Dus ik doe wat ik kan - ik onderwijs, en ik probeer te helpen. En dat brengt rust, en maakt dat ik de dag doorkom en kan functioneren :)

Veel sterkte hoor, het is moeilijk om vandaag de dag over empathie te beschikken in een wereld waarin dat zeldzaam lijkt. Je bent niet alleen - zoek mensen (in real life en online) die zoals jij denken, dan voel je je echt minder eenzaam en veel meer begrepen. Bij mij helpt het, het maakt dat ik me gesteund voel en geeft een beetje hoop.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 03-03-22 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:14

_Mir koekoek :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:28

zonnebloem18 schreef:
Heel eerlijk, ik volg het niet. Kijk geen nieuws en heb geen nieuwsapps op mijn telefoon. Het zijn te veel ongewenste prikkels die ik niet goed kan verwerken.

Ik steek niet mijn kop in het zand, maar kies voor mijn eigen geestelijke gezondheid.

Dit. Natuurlijk krijg ik er wel wat van mee, maar ik zoek het nu even niet op.

Mijn vriend leest alles elke dag. Hij sprak dit eerst ook allemaal uit, maar ik word daar zo bang van. We zaten al te bespreken wat we zouden doen, mocht de oorlog ook hier komen.
Maar om daar de hele dag aan te denken werkt ook niet. Dus voor nu kies ik er ook voor om heel even mijn kop in het zand te steken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:14

San_ner schreef:
zonnebloem18 schreef:
Heel eerlijk, ik volg het niet. Kijk geen nieuws en heb geen nieuwsapps op mijn telefoon. Het zijn te veel ongewenste prikkels die ik niet goed kan verwerken.

Ik steek niet mijn kop in het zand, maar kies voor mijn eigen geestelijke gezondheid.

Dit. Natuurlijk krijg ik er wel wat van mee, maar ik zoek het nu even niet op.

Ik moet het ook niet volgen. Ik wordt daar veel te onrustig van. En soms kan ik het niet laten en klik ik verder dan ik zou moeten en dan lig ik alweer de halve nacht wakker. Ik heb ook diverse topics over dit onderwerp op bolt verborgen zodat ik ze niet teveel tegen kom in actieve berichten (deze wordt daar zo ook aan toegevoegd).
Ik woon niet al te ver van een militair oefenterrein en als de wind onze kant op staat hoor ik de geweerschoten en daar wordt ik al onwijs onrustig van.
Ik begrijp teveel van de implicaties van wel of niet ingrijpen van de NAVO en in deze situatie zijn er alleen maar verliezers. En dat maakt mij heel erg verdrietig en angstig.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:49

TS, de ontwikkelingen in wereld zijn ingewikkeld en angstaanjagend.
Dat je dit raakt, is te begrijpen, maar blijf vooral goed voor jezelf zorgen.

Ga wel afleiding zoeken, ook wanneer je er nu niet echt plezier in hebt en zet het nieuws en de letterlijk angst-aanjagende muziek etc. uit.
Je hebt geen invloed op de wereld, wel op je eigen keuzes.
Lukt je dat niet, neem dan contact met je huisarts. Misschien kan deze je wat kalmerends voorschrijven.
Sterkte.

Ik vind het onnodig en treurig hoe veroordelend sommige bokkers op je post reageren.
Niet iedereen is gelijk en angst kan gekke dingen doen met mensen. Daar heb je niet altijd zeggenschap over.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:03

Tuurlijk raakt dit iedereen. Als het je koud laat zou een groter probleem zijn en zou ik minder snappen en begrip voor hebben. Maar er volledig aan onderdoor gaan is ook weer een ander uiterste en dan zou ik idd kijken hoe je dit kan verminderen voor jezelf.

Ik kijk en lees nieuws met mate omdat het te overweldigend is. Ik voel me op momenten heel suf dst ik mij druk maak over kleine onbenullige dingen terwijl het verderop zoveel ellende is. Ik voel me machteloos.

Ik kijk wat ik kan doen (dingen of geld doneren), verder kan ik er weinig aan doen. Het zijn dingen waar je als burger geen grip op hebt. Je kan je laten horen, beperkte hulp bieden en daarna sta je machteloos.

Ik probeer van alles extra te genieten. Ergens voelt het krom en vervelend, want verderop... Maar anderzijds pluk ik liever nu alle mooie momenten uit de dag, omdat maar weer blijkt dat een situatie opeens zo plots kan veranderen en niets zo vanzelfsprekend is als het lijkt.

En dus kijk ik suffe programma's ipv het nieuws, doneer ik waar ik kan, en geniet ik ervan dat het een prachtige zonnige rustige dag is.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:05

Ik had dit gevoel eerst ook heel erg maar besefte mij toen dat het nu juist super belangrijk is om iedere dag dankbaar te zijn voor de kleine dingen en het feit dat er NU nog geen problemen zijn in Nederland wbt oorlog (of misschien wel niet eens komen, kan ook nog he!). Dit heeft mij juist wat blijer gemaakt, ondanks de vreselijke situatie. Meer leven in het nu. Zelfs in het allerergste scenario, als je dan je je laatste weken bij wijze van zó druk zou maken ipv genieten is dat enorm zonde. Ik ga wat meer naar de paarden en dan kijk ik sowieso niet op mn mobiel en dat werkt ook voor mij.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:17

MarlindeRooz schreef:
_Mir schreef:

Bijzonder altijd, zodra het over corona gaat is het ineens gedoogd om dit soort opmerkingen te maken? Het zou je sieren om mensen in hun waarde te laten, ook als ze ergens anders over denken. Opmerkingen maken over 'soorten' werkt alleen maar mee aan verdeeldheid en ik durf te stellen dat dat bijna een groter probleem aan het worden is dan het virus zelf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:30

Nee ik heb hier geen last van.

Ja het raakt me, ik zet me in op een manier waarvan ik denk dat het waardevol is en die bij me past (ik heb een flink bedrag aan het rode kruis gestort) en ga door. De ellende is dat er altijd wel ergens hele vreselijke ellende is (om bijv Jemen maar te noemen ;( ) en het alternatief is dat ik mijn leven altijd op halt zal gaan zetten. Dat helpt niemand en het kost al mijn energie.

Heb ik tips voor je, niet echt. Behalve: laat jezelf niet geloven dat jouw lijden ook maar iets bijdraagt en, veel belangrijker, dat jouw plezier iets tekort doet aan het lijden daar.

Ga protesteren als dat jouw manier is, stort geld aan goede doelen als je dat kan, of gooi positieve energie het universum in als dat bij je past. Dan draag je naar mijn bescheiden mening wel echt bij.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:51

musiqolog schreef:
In eigen land hebben we dezelfde vijfde colonne: het FvD is de NSB en Baudet is Mussert.

Jij durft... ga je mond spoelen zeg, hoe durf je zoiets te zeggen. En nee, ik ben geen Baudet fan maar hij is beslist geen nazi.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:15

Als ik dit topic doorlees, hebben we hier toch een boel erg tere zieltjes.Stel je voor dat er híér iets gebeurt, dat redden jullie nooit. Kom op zeg, praat elkaar eens niet zo in de put. Het is vreselijk, maar vooral voor de mensen in Oekraïne. Die niet in een topic kunnen typen hoe zwaar het leven voor hen is. En als deze oorlog nodig was om je ogen te openen voor de vreselijke misstanden in deze wereld, dan heb je toch ergens een afslag gemist. Maar het is zo heerlijk hè, bij anderen kunnen huilen en begrip krijgen omdat jíj de situatie in Oekraïne niet aankunt. Ik krijg half Bokt wrs over me heen, maar ik word dood- en doodziek van dat zelfmedelijden (terwijl je er nog geen boterham minder om hebt gegeten).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:21

Maar TS heeft geen zelfmedelijden, hij vindt het juist vreselijk voor die mensen en wou dat hij er iets aan kon doen. Hij zit er gewoon enorm mee en hij kan er moeilijk mee omgaan. Hij gaat zich schuldig voelen als hij er niet aan denkt, maar als hij er wel aan denkt dan belemmert hem dat in zijn dagelijks leven.
Heeft dus niks met aandachttrekkerij te maken maar met een hulpvraag hoe hij hier het beste mee om kan gaan. Wat ik begreep heeft TS wat mentale issues (ik dacht autisme maar dat weet ik niet zeker) en daarom kan hij hier moeilijk mee omgaan. Ik vind het sneu om te zien hoe hij hier nu afgefakkeld wordt want hij wordt denk ik verkeerd begrepen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:21

Ik lees alleen de openingspost en denk alleen, zoek hulp!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:51

chevax schreef:
Als ik dit topic doorlees, hebben we hier toch een boel erg tere zieltjes.Stel je voor dat er híér iets gebeurt, dat redden jullie nooit. Kom op zeg, praat elkaar eens niet zo in de put. Het is vreselijk, maar vooral voor de mensen in Oekraïne. Die niet in een topic kunnen typen hoe zwaar het leven voor hen is. En als deze oorlog nodig was om je ogen te openen voor de vreselijke misstanden in deze wereld, dan heb je toch ergens een afslag gemist. Maar het is zo heerlijk hè, bij anderen kunnen huilen en begrip krijgen omdat jíj de situatie in Oekraïne niet aankunt. Ik krijg half Bokt wrs over me heen, maar ik word dood- en doodziek van dat zelfmedelijden (terwijl je er nog geen boterham minder om hebt gegeten).

Dit had ik willen zeggen maar durfde niet goed. Ik bedoel Saudi Arabie bombardeert in Jemen, Israel bombardeert in Syrie, Israel krijgt zelf raketten op zijn dak, er gebeuren zoveel vreselijke dingen...

Needje schreef:
Ik lees alleen de openingspost en denk alleen, zoek hulp!

Dit.