Knobbel in borst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:56

Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest en ga morgen naar het ziekenhuis ter controle. :j Ik kreeg gelukkig direct een doorverwijzing en kon snel terecht.

De huisarts verwacht dat het om een cyste gaat. Zij gaf aan geen grote zorgen te hebben. Gelukkig. :j

karuna
Drukke kabouter

Re: Knobbel in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:59

Hoe is het gegaan vandaag?

Peuk gelukkig morgen al aan de beurt.

Ik mag woensdag weer voor de controle van bevolkingsonderzoek. Toch altijd spannend of er iets gezien wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:09

Wat is iedereen snel aan de beurt! Ik mag volgende week woensdag pas, zal blij zijn als ik van die onzekerheid af ben

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 23:14

Goed gegaan, alleen de radioloog was een banketstaaf :+

Alles zag er schoon uit. *\o/*
Kan dus weer rustig slapen.

Success Peuk en Karuna.

Hier komt ook de baarmoederhalskanker bevolkingsonderzoek aan.

Mindim: oh dat duurt lang! Sterkte met het wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:29

Veriye schreef:

Success Peuk en Karuna.

Wat fijn! Lekker slapen straks dan :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:33

Oh fijn nieuws, en gelukkig meteen vandaag gehoord ook. *\o/* dat zal een opluchting zijn.

Ik verheug me niet op woensdag, de vorige keer (4 jaar ipv na de gebruikelijke 2 jaar vanwege covid) was ik daarna bont en blauw. Maar ook wel weer blij dat het gecontroleerd wordt. :j

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 01:26

Veriye schreef:

Success Peuk en Karuna.

Dat is goed nieuws! Fijn om te lezen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 14:55

karuna schreef:
Oh fijn nieuws, en gelukkig meteen vandaag gehoord ook. *\o/* dat zal een opluchting zijn.

Ik verheug me niet op woensdag, de vorige keer (4 jaar ipv na de gebruikelijke 2 jaar vanwege covid) was ik daarna bont en blauw. Maar ook wel weer blij dat het gecontroleerd wordt. :j

Oh echt? Ik krijg heel snel blauwe plekken, maar het valt hartstikke mee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:00

Ik ook én ik heb mastopathie maar de mammografie heb ik nooit erg gevonden. Vind de verhalen schromelijk overdreven maar iedereen heeft een andere pijngrens natuurlijk :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:29

Ik krijg snel blauwe plekken en mijn voorgevel is niet schriel, en ook lidtekens, veel hobbelweefsel en moet voor het goede zicht stevig platgedrukt worden. Cup ruime D vermaken tot cm of 2 dikte. De vorige keer moesten er per borst drie fotos gemaakt worden om alles goed in beeld te krijgen. De eerste was al blauw #) voor ze klaar waren met de tweede. Moet dat morgen ook zeggen vooraf. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:43

Ik heb enkel klierweefsel en veel cystes, cup dubbel d en krijg snel blauwe plekken. Echter heb ik totaal geen last of pijn bij een mammografie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:00

Sheran schreef:
Ik ook én ik heb mastopathie maar de mammografie heb ik nooit erg gevonden. Vind de verhalen schromelijk overdreven maar iedereen heeft een andere pijngrens natuurlijk :))

Nou ik heb het laten doen laatst.. maar die vrouw draaide nog even handmatig de machine aan.
Moest er 3 per borst en heb 2 weken met (bijna) volledig blauwe borsten gelopen, na 4 weken had ik nog meerdere geel/groene vlekken zitten en waren ze nog gevoelig.
Kan je zeggen; het was echt geen pretje, deed super zeer (tja mevrouw u heeft veel melkklier/vetweefsel en daarom moet ik hem handmatig echt strakker draaien), dat ik met tranen in mijn ogen er vandaan ben gekomen en ik over 2 jaar waarschijnlijk niet meer ga.
-O-

En nee, ik heb geen lage pijngrens, loop al jaren met een ingeklemde zenuw in mijn rug, maar dit viel zo ontzettend tegen en zo vrouw onterend, ze bleef maar aan mijn borsten trekken en mopperen dat ik toch meer mee moest werken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:02

Ik vind wel dat het afhankelijk is van de assistente.
De eerste keer had ik echt een goede. M’n ribben waren blauw van het hard tegen de machine aan staan en m’n arm helemaal achterlangs achter het ding aan trekken, maar erg goede foto’s. Tweede keer bleek dat de eerste sessie goede foto’s had want deze assistente kreeg niet net zoveel borstweefsel op de foto en zat me een partij te stuntelen! Ze maakte van de ene borst een extra foto “omdat ze minder borst op de foto had”.

Die keer was ook onprettiger, terwijl eerste keer met de goede assistente meer en platter borst op de foto stond met minder ongemak. Echter ik vond beide keren appeltje eitje.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:05

Brainless schreef:
Sheran schreef:

Nou ik heb het laten doen laatst.. maar die vrouw draaide nog even handmatig de machine aan.
Moest er 3 per borst en heb 2 weken met (bijna) volledig blauwe borsten gelopen, na 4 weken had ik nog meerdere geel/groene vlekken zitten en waren ze nog gevoelig.
Kan je zeggen; het was echt geen pretje, deed super zeer (tja mevrouw u heeft veel melkklier/vetweefsel en daarom moet ik hem handmatig echt strakker draaien), dat ik met tranen in mijn ogen er vandaan ben gekomen en ik over 2 jaar waarschijnlijk niet meer ga.
-O-

En nee, ik heb geen lage pijngrens, loop al jaren met een ingeklemde zenuw in mijn rug, maar dit viel zo ontzettend tegen en zo vrouw onterend, ze bleef maar aan mijn borsten trekken en mopperen dat ik toch meer mee moest werken.

Gewoon gaan! En aangeven dat je een zeer ervaren lieve assistente wilt hebben. Je kunt daarvoor nog extra bellen vantevoren en bij je afspraak aangeven ter plaatse.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:14

Hebben die centra wel voorgevormde platen die naar borst-maat gekozen kunnen worden?
Die ouderwetse platte vormloze pletters zijn echt niet meer nodig behalve uit kostenbesparing.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:18

Borstmaat?
Ik had nog zo een ziekenhuis gekozen met nieuw apparatuur, zo eentje die zelf plet en ook de newton aangeeft zodat het ouderwetse “extra plat duwen en dan nog een zetje na” niet van toepassing was. Maar nee, geen borstmaat afhankelijke platen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:25

Hannanas schreef:
Borstmaat?
Ik had nog zo een ziekenhuis gekozen met nieuw apparatuur, zo eentje die zelf plet en ook de newton aangeeft zodat het ouderwetse “extra plat duwen en dan nog een zetje na” niet van toepassing was. Maar nee, geen borstmaat afhankelijke platen?

Ik had ook eentje die zelf plette en daarna draaiden ze nog wat bij. Maar gewoon op standaardinstellingen geloof ik...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:31

Dit is zo n bus die door het land rijdt. Geen idee wat daar inzit. De dame deed het heel voorzichtig en lief en voelde zich bijna schuldig. Maar ze kreeg de boel gewoon niet goed genoeg op de foto. En moest idd extra druk geven ook.

Ze komen van modelletje F af dus de omvang is aardig aan de maat maar de vulling niet meer zo. Daar had het ook mee te maken. Maar het moet gewoon maar om te zeggen dat ik me verheug op morgen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:34

Ik heb wel eens gehoord dat bij volle borsten het minder zeer doet of wanneer je meer volume hebt. Ik kan me voorstellen dan een a cup pijnlijker is, omdat je veel meer huid van het lichaam meetrekt, dan wanneer je borsten cup d hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:36

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:42

Mindim schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat bij volle borsten het minder zeer doet of wanneer je meer volume hebt. Ik kan me voorstellen dan een a cup pijnlijker is, omdat je veel meer huid van het lichaam meetrekt, dan wanneer je borsten cup d hebben.

Ik heb heb een grote D/kleine E.
Mijn vriendin die B had en naar dezelfde bus ging had veel minder last en bij haar werd de machine niet handmatig bijgedraaid.

Bij mij was de gewone druk van de machine niet prettig, maar niet echt pijnlijk, na dat handmatig aandraaien dus wel. Dat deed mega zeer en dat gaf ik ook aan (waohhh dat doet zeer!).
Dat deed ze al vanaf foto 1, na 2 foto's per borst deden ze al flink zeer en 1 was al helemaal rood.
Toen moest ik een 3de overdwars, nou die deed het meeste pijn en dat liet ik ook vocaal horen,
Stond met tranen over mijn wangen bij de machine, maar ja dit was nodig.. beter nu een "beetje" pijn dan straks kanker hebben, was haar opmerking.
Ik kon mijn BH daarna niet meer aan doen omdat de boel zo pijnlijk was. Pas na een week kon ik een simpel sporttopje verdragen en waren ze nog zo opgezwollen en blauw dat ik pas na ruim 3 weken weer mijn eigen BH paste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:47

Oe dat is erg vervelend. Bij de een zal het zeerder doen dan bij de ander, het is ook geen wedstrijd.
Mijn borsten doen sowieso bijna altijd al erg pijn, misschien dat ik daarom geen last heb van de mammografie, ik heb nog nooit iets van pijn gevoeld daardoor.

Ik krijg volgende week een echo volgens de huisarts, maar goed, het ziekenhuis wil nog wel eens alsnog tot een mammografie besluiten. We wachten het af.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:53

Brainless zo heb ik het ook ervaren. Alleen deze dame was wel lief maar had kennelijk geen keuze. Die overdwarse foto deed zo n enorme zeer %)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:17

Die bussen zijn waarschijnlijk niet bepaald modern helaas.
Bij mijn mammografie keken ze eerst welke plaat bij mijn lichaam paste.
Mijn moeder had ook eerst de vreselijke extreem pijnlijke ervaring in zo‘n bus gehad. De laatste keer was ze in een ziekenhuis en zochten ze inderdaad ook de juist afgeronde plaat erbij.

Brainless, wat een ruk-opmerking :x

„Uit onderzoek in het AMC met de mammograaf-op-maat blijkt dat dit voor de meeste vrouwen veel minder pijnlijk is. En de beeldkwaliteit van de röntgenfoto’s bij deze methode is net zo goed als bij de traditionele methode. Harder duwen levert na een bepaald punt nauwelijks meerwaarde voor de foto op, terwijl juist die laatste millimeters de meeste pijn veroorzaken."“
https://www.gezondheidsnet.nl/borstkank ... af-op-maat

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:34

Sizzle schreef:
Die bussen zijn waarschijnlijk niet bepaald modern helaas.
Bij mijn mammografie keken ze eerst welke plaat bij mijn lichaam paste.
Mijn moeder had ook eerst de vreselijke extreem pijnlijke ervaring in zo‘n bus gehad. De laatste keer was ze in een ziekenhuis en zochten ze inderdaad ook de juist afgeronde plaat erbij.

Brainless, wat een ruk-opmerking :x

„Uit onderzoek in het AMC met de mammograaf-op-maat blijkt dat dit voor de meeste vrouwen veel minder pijnlijk is. En de beeldkwaliteit van de röntgenfoto’s bij deze methode is net zo goed als bij de traditionele methode. Harder duwen levert na een bepaald punt nauwelijks meerwaarde voor de foto op, terwijl juist die laatste millimeters de meeste pijn veroorzaken."“
https://www.gezondheidsnet.nl/borstkank ... af-op-maat

Die technologie inderdaad. Die had ik wel :) Maar die zijn niet gelinkt aan de borstplaten.