Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:19

Nature93 schreef:
Hoi,

Ik weet dat hummus gezond brood beleg is. Maar wat er dan precies in de hummus zit, weer geen idee en nog belangrijker waarom het dan gezond is? En ik ben juist opzoek naar producten die eigenlijk heel gezond zijn, maar ik in de supermarkt aan voorbij loop.

Herkennen jullie dit?

Over de hummus, daar zit dus nog vrij veel verschil tussen merken.
Grofweg zijn de hoofdbestanddelen van hummus kikkererwten en olie, kikkererwten zijn gezond, olie bevat vrij veel calorieën.
Bij het ene merk is 1/3e van de hummus kikkererwt, bij het andere werk wel 2/3e! Dat zie je ook terug in de calorieën, die kunnen dus sterk verschillen, zelfde product, ander merk en ander recept. Het loont dus de moeite om de verpakkingen goed te lezen, weet je ook gelijk wat er in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:23

Sheran schreef:
Handig om te weten. Het zou toch veel handiger zijn als ze het over álle productgroepen heen zouden trekken? (maar ja, dat zal de verkoop wel naar beneden halen...)
Ja en nee... Iedereen kan (hopelijk :+ ) wel bedenken dat een stuk ontbijtkoek meer vet en calorieën bevat dan een appel en dat je niet elke dag zo'n hele baksteen naar binnen moet werken als je een beetje om de lijn wilt denken. Wil jij echter gewoon elke ochtend een plakje ontbijtkoek, dan is het lastiger om na te gaan welke ontbijtkoek het meest "gezond" is, dus dan is dit wel een handig hulpmiddel (natuurlijk kun je je ook altijd afvragen waarom mensen 9/10 keer 'mager' als gezond beschouwen, want 1000kcal elke dag vetarm en koolhydraatvrij eten is ook niet gezond).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:35

Ik gebruik zelden pakjes met koken.
Wel blikje pure tomaten puree of zo.
Maar die heb je zonder toevoegingen.
Voor de rest een kast vol kruiden en je komt een heel eind.

Vandaag en morgen eten we Shepherd's pie.
En de aardappelpuree is van bloemkool.
Tomatenblokjes uit blik. Daar zit. zit niets toegevoegd.
Verder courgette, wortel, knoflook, roomboter en zout en peper.
En gehakt.
Lekker veel groente dus.

SjonnieZ

Re: Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:11

Hoe maak je aardappelpuree van bloemkool?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:21

Als je wilt weten wat je precies binnenkrijgt, kan je ook alles in Voedingscentrum invullen. Moet je wel alles wegen. Dat een tijdje volhouden (liefst minimaal een maand), en dan kan je zien wat je nu in een maand binnenkrijgt. Niet alleen aan calorieën en de hoofdgroepen zoals koolhydraten, vezels en eiwit, maar ook vitamines, mineralen etc.
Het is werk, maar ik vind het heel verhelderend. Sommige dingen verwacht je namelijk gewoon niet.
Ik ben het weer consequent gaan doen en met opzet lager in calorieën gebleven dan ik nodig heb, en ben nu 10kg kwijt :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:24

SjonnieZ schreef:

Lees ´aardappelpuree´; de bloemkool is een gezondere vervanger :)*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:24

SjonnieZ schreef:

Oh ja, beetje kaas zit er ook in

• 1 kleine bloemkool
• 20 roomboter, ongezouten
• 50 ml slagroom (gebruik ik niet maar is wel het recept)
• 50 gr geraspte kaas
• zout en peper naar smaak

Pak de bloemkool erbij en snijd deze in roosjes. Breng vervolgens een pan met water aan de kook en voeg de bloemkoolroosjes toe. Kook de roosjes in ca. 8-10 minuten gaar.

Giet de inhoud van de pan in een vergiet en laat de roosjes goed uitlekken. Hoe droger de roosjes hoe lekkerder de puree.
Doe de uitgelekte roosjes vervolgens terug in de pan. Voeg vervolgens de boter, slagroom (gebruik ik nooit), kaas, zout en peper toe aan de pan en mix dit met een staafmixer tot een gladde puree.

=========================

Een ander recept wat er op lijkt (zelf hou ik niet van bouillonblokjes) dus gebruik deze zelden

• 1 kleine bloemkool
• 1 groentebouillonblokje
• 50 gr roomkaas
• 50 gr geraspte kaas
• snufje nootmuskaat zout en peper naar smaak

Snijd vervolgens op een grote snijplank de bloemkool in roosjes. Voeg de bloemkool samen met het bouillonblokje toe aan een pan en vul deze met water. Breng het water aan de kook en kook de bloemkool in ca. 12 minuten gaar.
Giet de inhoud van de pan na het koken in een vergiet en laat het water goed uitlekken. Dep de bloemkoolroosjes met een keukenpapier droog en schep ze terug in de pan.
Voeg de roomkaas toe en breng op smaak met een snufje nootmuskaat, zout en peper. Pureer de bloemkool vervolgens met een staafmixer tot puree.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:26

Huertecilla schreef:
SjonnieZ schreef:

oh ja, is idd als vervanger. Had even niet gedacht dat zo letterlijk ook opgevat kon worden :D

Extra groente, minder koolhydraten en smaakt lekker. Vinden wij dan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:36

Overigens een ´calorie´ is niets. Je hebt geen goede, geen slechte, geen lege of wat ook.

Net zo min als meters, kilos of decibellen of watts.
Het is een eenheid voor energie. Hetzelfde als Joule.

Er zitten dus bijvoorbeeld geen calorieen, meter, kilos e.d. in iets.
Voorbeeld; een klont aardappelpuree op een bord:
Meet 0.2 x 0.2 x 0.15 meter.
Volume is 0.5 liter.
Gewicht 0.6 kilo.
Energiewaarde 600 kCal .

En nu weet je nog níets over de samenstelling, hoe gezond het wel/niet is.

@DuoPenotti alles wat verkeerd opgevat kán worden, zál verkeerd opgevat worden is een gulden Bokt regel :)*
Zal ook wel iemand wat negatiefs hebben over het bovenstaande. Te denegrerend, arrogant of zo ;)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 06:35

Huertecilla schreef:
SjonnieZ schreef:

@duopenotti
M’n vraag anders gesteld. Hoe gebruik je bloemkool als aardappelpuree?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:03

Heb ik hierboven toch uitgelegd? :)
Ik had gisteren een ovenschotel met als bovenste laag aardappel puree in een origineel recept. Bij mij dus bloemkool puree, zie recept hierboven.

Hier het hele recept van gisteren, met al de bloemkool puree
https://www.lowcarbchef.nl/recept/koolh ... pherds-pie

Maar zie je andere recepten met aardappelpuree als topping op de ovenschotel vervang ik dat altijd.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-02-22 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:04

Hier doen we de bloemkool na het uitlekken nog in een hele fijne zeef platdrukken of in een schone handdoek uitwringen om er nog meer water uit te krijgen.
Bloemkool kan op deze manier als vervanger van aardappels in bijv een stamppot. Maar wij maken er vaak ook huzarensalade van. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:06

Om uit te lekken hang ik het altijd nog even in de vergiet boven de pan.
En dan zet ik de kookplaat op 1. Komt er iets warmte vanaf en dat lijkt te werken :D
Hoe droger hoe fijner idd.

Als stamppot gebruik ik geen bloemkool, maar alleen voor de lagen in een ovenschotel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:13

In plaats van aardappelpuree maak ik vaak puree van knolselderij en pastinaak.

Ongeveer verhouding 1 op 1 in jkeine blokjes zo'n 12 minuten koken.
Beetje kookvocht opvangen, verder afgieten.
Stamper erdoor, beetje kookvocht toevoegen en een klontje (room)boter.
En naar smaak wat zou en peper.

Kan goed gebruikt worden in ovenschotels als topping, maar ook voor stamppot gebruik ik deze vorm van puree regelmatig.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:07

Mizora schreef:
Niet per se, want het geeft mensen ook de mogelijkheid om binnen een productgroep de gezondste optie te kiezen. Als je diepvries pizza wil, gaan de meeste mensen niet opeens voor het volkoren broodje met gerookte zalm met wat roomkaas en kruiden. Terwijl als je normaal een 4-kazen neemt en het blijkt dat de hawaii beter scoort en je die ook prima vindt, is de kans groter dat je dan die kiest.

Je wint vaak meer bij kleine stapjes dan bij (de verwachting van) grote veranderingen. De mensen die bewust kiezen voor gezond eten, gaan toch in de meeste gevallen al niet voor die diepvriespizza (of besluiten dat ze deze keer bewust eens ongezond gaan eten).

Mizora, dit is toch onzin? Dus dan hoeven mensen nog niet zelf na te denken over wat nou echt gezond is. De overheid schetst hier valse ideeën over wat gezond is. Een diepvriespizza is niet gezond. Ontbijtkoek is niet gezond. Cola is niet gezond. En dan kan light een tikkie minder suiker hebben, beter drink je het helemaal niet. En dat hawai beter scoort, dus een betere keuze is, is ook een wassen neus.

De site van het voedingsmiddelencentrum is ook zo stom. Bij de FAQ's staat dan de vraag of biologisch vlees beter is als gewoon vlees. Het antwoord is dan dat het net zoveel calorieën, vetten enzo bevat als normaal vlees. ;-) Ja, het stukje over dat de dieren dan betere voeding gehad hebben en niet zo volgepompt zijn met troep wordt even over het hoofd gezien.

Als je gezonder wilt eten, verdiep je er in en kies voor natuurlijke producten. Alles wat bewerkt is meestal niet verstandig. Dat voeding (en de productie van dieren) een industrie geworden is is echt een schande. Ga voor dieren die gezond gevoerd zijn, geen plofkippen, geen plofgroentes en dan kom je een heel eind. Verminder je koolhydraten (aardappels en pasta) tot een normaal level en hoppa. Vetten en suikers zijn niet slecht als ze natuurlijk zijn. Vetten uit zaden en noten, heel goed voor je. Suikers in groenten en fruit, prima. Aardappels worden bij mij bijna altijd vervangen voor zoete aardappel (is een groente) en ook pasta is er van linzen. Vleesvervangers eet ik niet, we eten veel gerechten zonder vlees, er is zoveel keus en allemaal heerlijk. Je kunt je helemaal vol vreten en toch afvallen ;-) Lijkt me win-win :')

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:09

absque_dubio schreef:
Hier doen we de bloemkool na het uitlekken nog in een hele fijne zeef platdrukken of in een schone handdoek uitwringen om er nog meer water uit te krijgen.
Bloemkool kan op deze manier als vervanger van aardappels in bijv een stamppot. Maar wij maken er vaak ook huzarensalade van. :)

Bloemkool is ook heerlijk als rijst in een nasi. Oh en je kunt courgette tot spaghetti schillen, ook een genot om te eten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:27

Die bloemkool puree klinkt interessant.
Maar het smeuige van een dikke laag aardappel puree over een oven schotel met stoofflees ofzo, krijg je dat ook met bloemkool?

Wij eten 6 dagen per week vers gekookt eten, doordeweeks op drukke dagen is dat wel vaak een maaltijd die ik in het weekend maak en alleen op bak of in de oven hoef te zetten.
Vlees hebben wij van eigen kippen of rund van een boer verderop, die lokaal laat slachten en lokaal verwerkt (dan hebben ze niet alleen een leuk leven, maar gebeurt het slachten tenminste ook niet in van die akelige moord-fabrieken). En verder hebben we af en toe een vleespakket met wild zwijn of hert van Grutto voor de variatie.

Ik probeer in de zomer zo veel mogelijk groente en tomaten zelf te kweken, dat gaat voor een groot deel in bloembakken en potten en daarvan maak ik veel in in wekpotten en gaat de vriezer in. Pasta kan ik dus vrijwel altijd met eigen tomatensaus maken.
Bovenstaand betekent niet dat ik hele dagen in mijn tuin werk en in de keuken sta. Ik heb een voltijd baan van 45 uur in het ziekenhuis en twee paarden, dus het verwerken van vers eten moet daar gewoon heel efficient tussendoor gefietst worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:57

Je hebt ook gewoon koolhydraten nodig dus er is niks mis met echte aardappelpuree. Het vervangen voor groente is handig als je wil afvallen. Maar wil je dat duurzaam doen dan is het schrappen van hele productgroepen zoals rijst, pasta, brood en aardappelen af te raden. Ik zelf doe bijvoorbeeld geen slagroom of roomboter door de puree. Maar havermelk en wat vegan boter (lactose intolerant helaas). Dat is ook al een stuk magerder.

Het overgewicht van de meeste gezonde mensen die te zwaar zijn komt niet door aardappelpuree, brood of rijst. Maar wel door een eetpatroon met veel fastfood / snacks met een hoge kcal zoals chips, patat, borrelnootjes, pizza etc. Oh en door te weinig bewegen. De meeste Nederlanders zitten de hele dag. Op werk, op de bank en in de auto. Dat zorgt ook voor ongezonde en te zware mensen.

Dit ligt natuurlijk allemaal aan de basis dat afvallen (met een gezond lijf) niks meer of minder is dan meer energie verbruiken dan eten. Dus als je 2000 kcal aan groente eet en je verbruik is 1800 dan val je niet af. Eet je 1500 aan chips met datzelfde verbruik dan val je wel af.

... hoe je energie met 1500 aan chips is dat is niet zo leuk denk ik. En je hebt steeds honger. :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:12

Een hele nuttige toevoeging inderdaad MarlindeRooz!

Ik wil zelf wat kilo's kwijt door gezonder te eten en minder snacks te vreten inderdaad.
Maar daarnaast probeer ik ons algemene basis eetpatroon ook naar een meer duurzame kant te duwen.
Avocado's bijvoorbeeld koop ik niet. Komen van de andere kant van de wereld, hebben honderden liters water nodig voor 1 vrucht...
Producten met palmolie koop ik niet, althans, daar waar ik het kan voorkomen. Wij eten niet meer elke dag vlees, maar hebben per week 2 of 3 vleesvrije dagen. Deze kleine veranderingen zullen echt niet de wereld redden, maar ik hoop in elk geval mijn eigen foorprint te verkleinen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:42

Nature93 schreef:
Maar heel eerlijk hoelang ben je bezig met het avond eten? Als ik om half 6 thuis ben, moet ik soms rond half 7 ook weer weg voor sport ed. Ik vind koken met 'normale' producten al een hele opgave op sommige momenten. Ik ben alleen en op dagen dat ik savonds niets heb kook ik vaak voor meerdere dagen en op mijn paardrij avond schuif ik bij m'n ouders aan.

Ik pas mijn kookkunsten er op aan. Dus op dagen dat ik meer tijd heb, kook ik uitgebreider, zodat ik het later in de week kan opwarmen of in de vriezer kan doen. Daarnaast is het ook een kwestie van eenvoudiger koken.
Bijvoorbeeld: op zondag gekookt: rijst, snijbonen, winterpenen en een paar eieren. Diezelfde avond gegeten, rijst (125 gram), snijbonen (125 gram), gebakken paprika (voor bereiding 100 gram of zo) en een vegaburger (vind ik gewoon lekker af en toe).
Ik had gisteren een salade van rijst (125 gram), komkommer (250 gram ben een komkommer liefhebber), tomaat (2 stuks, denk 150-200 gram), snijbonen (150 gram), winterpenen (75 gram) en een gekookt ei.
Voor vanavond heb ik nog winterpeen en rijst. Ik denk dat ik er een blikje bonen bij doe. Het restant van de winterpenen en de rijst heb ik in afgewogen porties in de vriezer gedaan.

Dus volgende week eet ik ongetwijfeld weer een salade, dan haal ik er een portie groente uit (ik heb nu in de vriezer bloemkool en winterpeen liggen), een portie rijst of pasta, snij er komkommer/tomaat bij. Misschien een keer sla erbij en misschien slasaus.

Qua proteïne, het kan een ei zijn, maar ook gehaktballetjes of kip. Laatst een hele kilo kip verwerkt als kipshoarma en sticky kip (kip met ketjap manis :D ). Die doe ik ook deels in de vriezer, dus ook makkelijk te gebruiken.

Het is namelijk niet zoveel meer werk op 1x 1 kg winterpenen schoon te maken en de koken ivm 500g winterpenen. Want qua schiltijd ben je wel langer bezig, maar je hoeft maar 1x te wachten tot het gekookt is en je hoeft maar 1x af te wassen. En voor een volwassenen wordt dagelijks 200 gram groenten aangeraden (toch?) dat zijn mooi 5 porties, en ben ik voor 5 dagen klaar.
Meestal doe ik dan ook nog andere groenten, want ik sta toch in de keuken en zodra het een staat te koken, begin ik aan de andere.

Dus vooral goed plannen wat je kookt, invriest en wanneer je wat gebruikt.

En ja, veel mensen vinden dit misschien kaal qua eten. Maar ik hoef geen sausjes om iets lekker te maken, de meeste dingen zijn ook lekker zonder saus. In mijn optiek dan. :+

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:12

Wat is 'gezond' is best een ingewikkelde vraag. Zeker als je een mening wil over het 'grijze' gebied.

Dat groentje gezonder is dan gevulde koek is wel evident. Maar als het gaat over wel/geen vet, wel/geen koolhydraten, wel/geen dierlijke producten dan wordt het vaak best een eenzijdig verhaal.

Voor mijzelf gebruik is de volgende handvatten: groente en fruit eet ik onbeperkt. Vetten/koolhydraten/bewerkte producten eet ik met mate(liever groente met pasta, dan pasta met groente. Dat idee). Producten waar suiker aan is toegevoegd probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Er valt trouwens veel winst te behalen bij alle tussendoortjes en drinken. Frisdranken, fruitsappen e.d. zitten allemaal bomvol suiker terwijl het eigenlijk niet vult. 'gezonde' koeken als tussendoortje bestaan eigenlijk ook niet. In dat geval zou ik altijd kiezen voor een extra boterham/cracker/fruit/noten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:56

Marlinde
Die bloemkool aardappel puree hoeft natuurlijk ook niet dagelijks. Als je niet af wilt vallen.
Daarom deelde ik het ook niet. Men vroeg om een gezonde maaltijd.
En toevallig stond deze nu op het menu om te maken :)

Al is het wel zo dat mensen die niet veel sporten al heel snel teveel koolhydraten eten, ook al denken ze dat ze gezond aan het doen zijn. Dit door aardappels en pasta. Naast bijna altijd al dagelijks brood. Gezond toch? Is ons geleerd?

Niet eens door friet of pizza. Dat weten we allemaal wel :)

Daarnaast te veel mensen eten wel te weinig groente. En als je dan al eens aardappel vervangt door bijvoorbeeld bloemkool heb je zo makkelijk extra groente in je maaltijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:01

Ik ben geen groot bloemkoolfan, maar ik gooi er vaak een in m'n curry. Als je hem er aan het begin in doet en je curry lang genoeg laat sudderen (dus niet à la het gemiddelde Allerhande recept een half uurtje, maar echt een paar uur lang :+ ), fungeert de bloemkool ook meteen als een soort bindmiddel, want de stukjes worden heel klein.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:03

Ik ben een echte aardappelfan, maar ben gestopt met aardappels eten.
Ik heb koolhydraatbrood ontdekt en dat is heel mooie binnenkomer voor toch brood te kunnen eten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:14

Kan iemand me uitleggen wat voor een normaal mens niet goed is aan koolhydraten?