Mizora schreef:Niet per se, want het geeft mensen ook de mogelijkheid om binnen een productgroep de gezondste optie te kiezen. Als je diepvries pizza wil, gaan de meeste mensen niet opeens voor het volkoren broodje met gerookte zalm met wat roomkaas en kruiden. Terwijl als je normaal een 4-kazen neemt en het blijkt dat de hawaii beter scoort en je die ook prima vindt, is de kans groter dat je dan die kiest.
Je wint vaak meer bij kleine stapjes dan bij (de verwachting van) grote veranderingen. De mensen die bewust kiezen voor gezond eten, gaan toch in de meeste gevallen al niet voor die diepvriespizza (of besluiten dat ze deze keer bewust eens ongezond gaan eten).
Mizora, dit is toch onzin? Dus dan hoeven mensen nog niet zelf na te denken over wat nou echt gezond is. De overheid schetst hier valse ideeën over wat gezond is. Een diepvriespizza is niet gezond. Ontbijtkoek is niet gezond. Cola is niet gezond. En dan kan light een tikkie minder suiker hebben, beter drink je het helemaal niet. En dat hawai beter scoort, dus een betere keuze is, is ook een wassen neus.
De site van het voedingsmiddelencentrum is ook zo stom. Bij de FAQ's staat dan de vraag of biologisch vlees beter is als gewoon vlees. Het antwoord is dan dat het net zoveel calorieën, vetten enzo bevat als normaal vlees.
Ja, het stukje over dat de dieren dan betere voeding gehad hebben en niet zo volgepompt zijn met troep wordt even over het hoofd gezien.
Als je gezonder wilt eten, verdiep je er in en kies voor natuurlijke producten. Alles wat bewerkt is meestal niet verstandig. Dat voeding (en de productie van dieren) een industrie geworden is is echt een schande. Ga voor dieren die gezond gevoerd zijn, geen plofkippen, geen plofgroentes en dan kom je een heel eind. Verminder je koolhydraten (aardappels en pasta) tot een normaal level en hoppa. Vetten en suikers zijn niet slecht als ze natuurlijk zijn. Vetten uit zaden en noten, heel goed voor je. Suikers in groenten en fruit, prima. Aardappels worden bij mij bijna altijd vervangen voor zoete aardappel (is een groente) en ook pasta is er van linzen. Vleesvervangers eet ik niet, we eten veel gerechten zonder vlees, er is zoveel keus en allemaal heerlijk. Je kunt je helemaal vol vreten en toch afvallen
Lijkt me win-win