Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:26

Nala schreef:
Noblesse_ schreef:
Ik snap de werkgever wel eigenlijk.
Hij moet niet opdraaien voor het gedrag van je schoonmoeder en vriend, die niet willen meewerken om de quarantaine voor jou zo kort mogelijk te houden.

Je schrijft dat je je vriend niet wil ‘dwingen’ zich aan de regels te houden, en dat dat dus geen zin heeft als hij dan alsnog bij je in bed ligt.
Dan slaapt je vriend toch maar even lekker thuis bij z’n moeder? Voor zover ik begrijp wonen jullie niet samen, maar elk bij je eigen ouders.
Dan kan jij toch gewoon jezelf afzonderen in je eigen slaapkamer thuis, en vriend gewoon even niet laten langskomen tot quarantaine over is?

Helaas, ik ben al sinds dinsdag bij mijn vriend. Dus naar huis gaan mag niet van de GGD en wil ik ook niet, om mijn ouders te beschermen.

Op dag 5 moet je toch testen begrijp ik? Als die test negatief is, hop naar huis en dan je vriend maar niet zien tot schoonmoeder ook weer helemaal negatief/klachtenvrij is.

Vjestagirl

Nala schreef:
Helaas, ik ben al sinds dinsdag bij mijn vriend. Dus naar huis gaan mag niet van de GGD en wil ik ook niet, om mijn ouders te beschermen.

Achteraf is het natuurlijk heel gemakkelijk zeggen dat je dan dinsdag andere keuzes had moeten maken, maar daar schieten we nu niets mee op :). Achteraf gezien is alles simpel.

Maar ik snap wel dat als er vrijdag positief getest is, je werkgever er niet zo blij mee is dat jij 11 dagen in quarantaine blijft (vrijdag t/m zondag plus deze hele week) en mogelijk langer, omdat er laks met de regels omgegaan wordt, terwijl jij diezelfde regels wel aanhaalt als reden waarom je niet ergens anders heen kan gaan. Zeker omdat je, als je je wel afgezonderd had, morgen al had kunnen testen.

Ik denk dat de afspraak die je nu hebt met je werkgever een hele redelijke is, goed gedaan!

Fitzroy

Kan jij dan niet zelf in quarantaine in het huis van je schoonmoeder? Dan slaapt vriendlief maar even op de bank of zo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:27

Noblesse_ schreef:
Nala schreef:

Op dag 5 moet je toch testen begrijp ik? Als die test negatief is, hop naar huis en dan je vriend maar niet zien tot schoonmoeder ook weer helemaal negatief/klachtenvrij is.

Op dag 5 na het laatste contact met de positief geteste persoon. Maar als je vervolgens toch iedere dag contact hebt met die persoon, dan beginnen de 5 dagen dus iedere dag opnieuw.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:27

NOu fijne schoonmoeder zeg. Die wilt niet eens haar familie beschermen. :n

Kan me de reactie van je werkgever in dit geval goed begrijpen. Hij moet niet opdraaien voor de onwil van je schoonmoeder.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:29

Misschien snap ik de situatie niet helemaal, maar ik begrijp de werkgever wel. Ik zou ook niet met een collega willen werken die dagelijks contact heeft met een positief getest persoon. Als medewerker zou ik dan blij zijn dat mijn werkgever zich zo opstelt om andere mijzelf en andere collega's te beschermen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:30

Maar dan kan ze toch gewoon in quarantaine in het huis van schoonmoeder zoals Fitzroy zegt? In een aparte kamer en als vriend niet wil meedoen slaapt hij maar op de bank of bij zn moeder.
Vanaf dán op dag 5 testen en daarna naar je eigen huis.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:39

Volgens mij wordt het begrip isolatie en quarantaine nogal door elkaar gehaald in het topic :o .

Misschien trouwens handig om je baas hier op te wijzen:

https://www.uwv.nl/werkgevers/veelgeste ... oronavirus

Ziek: betaal ik het loon van mijn werknemer door als hij niet ziek is, maar door besmettingsgevaar in isolatie of quarantaine is?(Klik om in te klappen)
U betaalt dan het loon van uw werknemer door. Soms kunt u voor uw werknemer een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Dat kan als uw werknemer aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

Uw werknemer kan zijn werk niet thuis of op afstand doen. Als uw werknemer weer uit quarantaine of isolatie is, beëindigen wij de uitkering.
Uw werknemer heeft bij ziekte recht op een Ziektewet-uitkering. Uw werknemer heeft bijvoorbeeld een no-riskpolis, is een uitzendkracht met uitzendbeding of de compensatieregeling geldt.

Nala

Re: Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 19:45

Nee, er is hier geen aparte kamer beschikbaar, helaas. Ookal zou ik in de kamer van mijn vriend blijven en hem eruit verbannen (waarvan ik niet denk dat hij daarmee accoord gaat) dan nog zouden ze door zijn kamer moeten lopen om bij het washok te komen. Plus, ik zit in feite al 5 dagen in nauw contact met een besmet persoon, dus de kans dat ik het al heb is aanzienlijk.

Justme_Lisaa

Re: Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:51

Maar waarom vraag je dan tips en hulp bij de huidige situatie? Blijkbaar kan of wil je geen andere optie en wordt je geïrriteerd als je werkgever en vele hier een andere optie wel goed kunnen doen. Dus ja, dan kan je jezelf afvragen of je zelf wel open staat voor een andere optie of dat je nu maar gewoon kiest voor wat voor handen zit..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 19:53

Justme_Lisaa schreef:
Maar waarom vraag je dan tips en hulp bij de huidige situatie? Blijkbaar kan of wil je geen andere optie en wordt je geïrriteerd als je werkgever en vele hier een andere optie wel goed kunnen doen. Dus ja, dan kan je jezelf afvragen of je zelf wel open staat voor een andere optie of dat je nu maar gewoon kiest voor wat voor handen zit..

Er is geen andere optie, dat is juist het probleem.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:54

Nala schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Maar waarom vind je het vreemd dat je werkgever je niet op je werk wil hebben?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:56

Vind de werkgever wel gelijk hebben. Hij moet er niet voor opdraaien, leg de rekening van de verloren inkomsten maar bij je schoonmoeder en vriend

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:00

Nala schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Er is een andere optie hotel/ b&b/ ed. Maar dat wil je niet of lukt niet. Dus je werkgever hoeft daar niet voor op te draaien. Of niet uitbetaald worden of een andere locatie gaan zoeken. De keuze ligt bij jou, maar je kan niet verwachten dat je werkgever voor de extra kosten opdraait

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:05

Nala schreef:
Had zojuist het leukste telefoongesprek met mijn werkgever ooit... Ik snap dat hij er niet op zit te wachten, maar goed, ik ook niet. Nu dus maar gewoon de afspraak dat hij mijn uren dan niet betaalt.

Dit klinkt als best een redelijke oplossing? Jij maakt (door welke redenen en afwegingen dan ook) de keuze om langer in quarantaine te gaan om je ouders te beschermen. Je werkgever is akkoord met deze 'vrije dagen', die je dus ook niet doorbetaald krijgt.

Vervelend dat je je inkomen nu niet hebt natuurlijk, maar zo kun je je doel (je ouders beschermen) wel bereiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:09

Justme_Lisaa schreef:
Er is een andere optie hotel/ b&b/ ed. Maar dat wil je niet of lukt niet. Dus je werkgever hoeft daar niet voor op te draaien. Of niet uitbetaald worden of een andere locatie gaan zoeken. De keuze ligt bij jou, maar je kan niet verwachten dat je werkgever voor de extra kosten opdraait

Als je in quarantaine zit is het niet de bedoeling datje je gaat verplaatsen behalve om naar een teststraat te gaan of een arts voor klachten. Even een hotel of b en b huren is niet de bedoeling.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:12

karuna schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Als je in quarantaine zit is het niet de bedoeling datje je gaat verplaatsen behalve om naar een teststraat te gaan of een arts voor klachten. Even een hotel of b en b huren is niet de bedoeling.

Joh, dat begrijp ik ook wel _/-\o_ . Maar het is of dit of de keuze van onbetaald verlof. Dus je legt de keuzes voor..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:14

ik heb idee dat er het een en ander door elkaar word gehaald.

Jij was vanaf dinsdag al bij je vriend en schoonmoeder thuis. Vrijdag is je schoonmoeder positief getest?
Klopt dit?
Zo ja, dan moeten jullie eigenlijk allemaal meteen in quarantaine. Op dag 5 moet je testen, is uitslag negatief kan je naar huis en werk. Is je uitslag positief dan moet je daar blijven bij je vriend en nog langer in quarantaine. Ik denk dat je moeder niet in zelf isolatie gaat. Hebben wij ook niet gedaan maar we zijn de deur niet uitgeweest. Maar in onze situatie zaten we gewoon met kleine kinderen en we sliepen naast elkaar. Maar ik snap niet hoezo je langer in quartaine zou moeten eigenlijk? Als je negatief bent mag je gewoon weer staan en gaan waar je wilt. En als je positief bent moet je binnen blijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:14

karuna schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Dan regel je een caravan of een camper. Ze zou de eerste niet zijn die dat doet, prima oplossing lijkt me.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:17

Appeltje_1 schreef:
Kan je niet gewoon in de aparte kamer zitten. En dan komt je vriend maar niet bij je in bed als hij niet in quarantaine wil.

Dit dus.

Ik snap jouw werkgever wel. Dit kan iedereen gebeuren maar dan hoor je wel zo verantwoordelijk te zijn er alles aan te doen om zo snel mogelijk weer te werk te kunnen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 20:18

Het niet uitbetalen is tot daar aan toe, maar het dwingen om te verplaatsen en mijn ouders in gevaar te brengen, daar zit ik mee.

En die 5 dagen gaan pas in na het laatste contact, dat is hier dus iedere dag, dus daarmee pas 5 dagen na einde quarantaine. Afhankelijk van het aanduren van de symptomen dus tot 14 dagen, en dan nog 5 dagen voor ik mag testen.

Nogmaals, er is geen aparte kamer.

Achterom, dan mis ik nog liever die +- 200 euro dan meer dan dat geld uit te geven aan een caravan of camper zodat ik wel kan komen werken :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:28

Alle opties van ga naar een hotel, BB, huur een caravan of camper zijn leuk.
Maar overal heb je te maken met overdracht, inchecken.
Vooral nog meer contact met andere mensen.....
En niet iedereen kan zomaar even een paar honderd euro hiervoor missen.

Kijk ik snap de frustratie van de werkgever.
Maar hij kan niet van ts verwachten dat ze "mogelijk besmet met corona" naar haar ouders gaat. Zeker niet omdat ze in een risico groep vallen.
Daarnaast gelden er nu eenmaal corona regels en dat is, verplaats je niet.
En ja het kost hem extra geld, want dit valt niet onder de ziekteverzuimregeling.
Sneu voor de werkgever, want hij moet immers wel het loon door betalen, zelfs als je op vakantie in het buitenland bent (zelfs dan mogen ze de quarantaine periode niet inhouden van je vakantiedagen, tenzij bewust naar een code oranje/rood land)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:28

Mjetterd schreef:
Misschien snap ik de situatie niet helemaal, maar ik begrijp de werkgever wel. Ik zou ook niet met een collega willen werken die dagelijks contact heeft met een positief getest persoon. Als medewerker zou ik dan blij zijn dat mijn werkgever zich zo opstelt om andere mijzelf en andere collega's te beschermen.

De werkgever beschermt hier helemaal niemand. Hij dringt er juist op aan dat TS een risico neemt, namelijk het verplaatsen naar een ander huis met andere huisgenoten, die op hun beurt besmet kunnen raken (en dan zelf niet kunnen werken, of het zelf kunnen doorgeven aan anderen.)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:29

Dan zou ik je vriend en je schoonmoeder hierop aanspreken.

Zij zijn degene die hier fout zitten.
Niet je werkgever.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:31

Onali schreef:
Dan zou ik je vriend en je schoonmoeder hierop aanspreken.

Zij zijn degene die hier fout zitten.

Niet je werkgever.

Omdat ze deze beslissing samen nemen over hoe hun het doen in hun eigen huis?
Hun huis, hun keuze.

En ja ze kunnen rekening houden met de situatie, daar zit zeer zeker wat in.
Maar hoeveel gezinnen bleven gewoon niet met elkaar in huis zonder afzondering?