Waarom is het zo moeilijk om “ik hou van jou” te zeggen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Re: Waarom is het zo moeilijk om “ik hou van jou” te zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 08:11

Itsmi, je kunt het ook op een briefje schrijven. Wellicht dat dat minder ongemakkelijk is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:35

pinto_1 schreef:
AmyJamess schreef:
Mijn vader zei vroeger vaak tegen mij en mn broer 'ik hou van jou/jullie'
Maar door omstandigheden vond ik het moeilijk terug te zeggen.
Wij hebben best wat achter de rug kwa ellende met ons 3'en.
Ik ben was uit huis geplaatst en we waren net onze band aan het herstellen.
Mijn vader is uit eindelijk plots overleden. In een keer was hij er niet meer.
Nu heb ik spijt dat ik hem nooit heb kunnen vertellen dat ik van hem hield. Pas later besef je echt wat een persoon voor je heeft betekend.

Mijn broer en ik zeggen elkaar dan soms wel dat we van elkaar houden. Komt waarschijnlijk ook omdat we verder geen ouders meer hebben en echt alleen elkaar. En ik wil niet nog een keer de zelfde fout maken als bij mn vader.

En tjah mijn vriend, die hoef ik het eigenlijk niet te vertellen. Toch zeggen we het bijna elke dag tegen elkaar :')

Heftig om te lezen. Ik hoop en denk dat je vader wel weet dat jullie ook van hem hielden, ook al was het lastig om uit te spreken. :(:)

Dat denk ik ook. Hoop dat je die spijt los kan laten

Dat is een goed idee kookanurra

Ik snap die rem wel hoor Itsmi. Buiten mijn gezin om voel ik hem ook wel eens.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:13

Poeh herkenbaar, ik sluit een telefoongesprek met mijn ouders altijd af met 'love you'.
Tegen mijn partner zeg ik het wel, maar ook in het Engels (spreekt geen Nederlands) en alleen de toevoeging 'so much' gaat meestal via whatsapp :=

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:26

Ergens herken ik het wel omdat ik het ook niet vaak zeg.
Niet zozeer omdat ik het niet kàn zeggen, maar meer omdat woorden maar woorden zijn

Ik ben dus zo'n type die voelt. Dat wil zeggen, je weet dat het goed zit, je weet dat je van de ander houd en dezelfde liefde terug voelt.

Ik geef liever een knuffel dan woorden

Maar dat zegt dus niks over dat een relatie niet goed zou zijn

Ik denk met dit topic dan ook naar de TS of anderen die zich in haar herkennen, lieve mensen, het is niet zo dat je het mòet zeggen, dus maak het ook niet groter dan het is

Maar dat is mijn mening hoor :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:39

Enige waar ik me niet in kan vinden is woorden zijn maar woorden. Klopt wat mij betreft wel als je het niet meent.

Alleen maar ik hou van jou zonder lichamelijk contact is wel best wel kaal, (soms kan dat niet anders met grote afstanden en zelfs nu met Corona) een knuffel zonder de woorden doet dan wel meer voor je denk ik ja.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:42

Jis_ schreef:
Enige waar ik me niet in kan vinden is woorden zijn maar woorden. Klopt wat mij betreft wel als je het niet meent.

Alleen maar ik hou van jou zonder lichamelijk contact is wel best wel kaal, (soms kan dat niet anders met grote afstanden en zelfs nu met Corona) een knuffel zonder de woorden doet dan wel meer voor je denk ik ja.

Eens! Bedoel het ook niet zo hard zoals het er staat :)

Anders zou ik het tegen iedereen op straat kunnen zeggen haha

Nee, ik bedoel het meer als in, til niet te zwaar aan de woorden zelf, het is meer de boodschap, het gevoel

Waarom perse die woorden als je er zelf bijvoorbeeld beter bij voelt om te zeggen "ik ben zo blij dat je in mijn leven bent"

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:54

Ah ik snap hem. :j

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:57

wat een fijn herkenbaar topic.

Tegen mijn huidige vriend zeg ik het moeiteloos eigenlijk iedere dag, sowieso voordat we gaan slapen. Niet omdat we het moeten bevestigen naar elkaar, dat weten we echt wel van elkaar. Ik vind het wel een fijn idee dat dit het laatste is wat we tegen elkaar gezegd hebben. Hij is wel de enige tegen wie ik het zeg. Ben ik ook niet mee opgegroeid, wij zeiden dit thuis nooit tegen elkaar. Hoop onze kinderen wel hiermee te kunnen laten opgroeien.
Met mijn vaders gezondheid gaat het erg slecht en hij sluit nu zijn berichtjes af met 'hou van jullie' en 'ben trots op je'. Vind ik heel ongemakkelijk om te lezen en ik typ het dus ook niet echt terug. Vind het wel heel jammer dat dit zo'n drempel is voor me, eigenlijk zo onnodig. Maar zo ben ik ook heel slecht in fysiek contact buiten mijn vriend en zoontje.

Hier ook wel eens de akward situatie gehad dat een vriendje zei ik hou van je en ik dankjewel terug zei :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:32

Nam net een slok water bij het lezen van je laatste zin. :=

Sterkte…lastig en begrijpelijk die dempel, wel
heel lief van je vader, komt het ook een beetje gek binnen bij jou of/en omarm je die reactie wel?

Als mijn biologische vader dit zou gaan zeggen zou dat heel gek voelen bij mij denk ik. Zou het niet in twijfel trekken maar er is gewoon een groot gemis aan van alles. Heb er nu geen last meer van maar als 20er was dat wel anders.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:46

Ramiro schreef:
Hier ook wel eens de akward situatie gehad dat een vriendje zei ik hou van je en ik dankjewel terug zei :')

Ik heb ooit eens gehad dat een vriendje tegen me zei 'Ik hou van je' en ik daar zonder nadenken op antwoordde 'Ik kan je ook wel verdragen' :')

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:05

Ik kan het dus ook niet zeggen, en als ik het toch wel doe is het super ongemakkelijk voor mij. Dieren gaat dan inderdaad harstikke makkelijk, maar familie? pfff... Mijn vader zegt het af en toe tegen mij, ik voel me gelijk dan zo awkward.. Ik kan het gewoon niet, tja, en dan zit je daar, en hou je je mond. Beetje banketstaaf, maar ik heb er gewoon te veel moeite mee. Sorry paps, maar ik denk dat de meeste mensen wel weten dat je van ze houd.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:20

Ik heb dit ook hoor. alleen bij mjj zal het vast met mn levensloop te maken hebben. Verder vraag k mezelf ook wel af of ik wel echt weet wat houden van is soms denk ik van wel maar vaak ook niet k heb daar mee gezeten maar heb t los gelaten.

Sowieso is naar dieren makkelijker uiten he wellicht omdat ze nooit vooroordelen hebben. En je nooit afremmen zeg maar je hoeft niet " bang" of " onzeker " te zijn voor eventuele reactie

Misschien is het dat een beetje ?

Heb trouwens nog geen reacties gelezen wilde eerst mijn eigen antwoord neerzetten zonder dat ik daarin beïnvloed zou kunnen worden. Excuses als ik dus iets zeg wat al naar voren was gekomen

Edit k vergeet ; ik kan ook lastig omgaan met affectie algemeen