Puber duizelig en Ziek tijdens menstruatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Puber duizelig en Ziek tijdens menstruatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:03

Ja, goede beschrijving dat onder water! Soms lijkt het ook alsof tijd veel langzamer gaat/alles in slow motion

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:06

Ik voel het ook altijd. Mijn oren lijken dicht te zitten, zoals in het vliegtuig.
Mijn ijzer zit laag normaal, acceptabel voor de HA maar met ijzer tijdens mijn menstruatie geen last van flauwtes.
Op mijn werk is mijn ijzerwaren onder de pijlers. Het is dus ook maar net wat je arts ervan vindt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:07

Ik wordt altijd eerst een beetje misselijk en voel me dan warm of juist ineens koud. Dan ga ik gelijk zitten en dan voel ik vaak mijn hart flink tekeer gaan.
Ik wacht dan rustig af tot mijn hartslag weer normaal is.
Het is niet voor iedereen hetzelfde. Ik weet dat de dochter van een kennis op die leeftijd rustig 5x per dag omkiepte zonder aankondiging. Dat duurde een jaar of 2 en toen was het weer weg.

Als ik smorgens iets eet dan gaat het vaak niet zo goed. Dan gaat er teveel bloed naar de maag zeg maar. Net als dat het lichaam met menstruatie dan teveel focus kan hebben op dat onderdeel. Lichaamsbeweging werkt bij mij positief, dan wordt de bloeddruk dip wakker :+
Wat voor mij het grootste verschil gemaakt heeft is een wake-up light. Mijn bloeddruk stort snachts in en met de wake-up light komt hij eerder weer op niveau.
Met supplementen zou ik niet perse zelf-dokteren, maar eetpatronen kun je natuurlijk wel gewoon testen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-12-21 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:08

Mijn zusje had ook een periode waarin ze als ze ongesteld was hele vage klachten kreeg. Maar eigenlijk had ze daar buitenom ook dingen als zwarte vlekken zien bij op staan , vaak misselijk , bleek en duizelig. Tot op een moment dat ze in paniek ook mijn moeder opbelde helemaal in paniek dat haar benen helemaal slap waren en pijn deden. Ik heb mijn zusje nog nooit zo gezien toen we haar hadden opgehaald. Ze voelde zich helemaal niet lekker en was vreselijk bezorgd om haar benen ze had echt angst om verlamd te raken.

IJzer laten prikken en dat bleek echt heel laag te zijn waardoor ze tijdens de menstruatie heel ziek was en veel pijn had in haar rug en buik en zich heel belabberd voelde. Ze kreeg ook best sterke ijzerpillen , en moest daarbij ook de pil gaan slikken en regelmatig nog haar bloed laten checken.

Het is weer helemaal goed gekomen , ze is ook weer gestopt met de pil zodra dat kon en dat ging ook verder prima. Hoe het nu met het ijzer zit weet ik even niet , dacht dat ze het wel goed in de gaten hield nu. Bij de maandelijkse periode gaat het ook een stuk beter.

Mijn zusje is vegetariër en at altijd vrij weinig dus ze miste al behoorlijk wat stoffen in haar lijf. Dit is echt wel een proces geweest wat in de jaren is opgebouwd waardoor het erger en erger werd. Ze is wel veel beter en vooral meer gaan eten. Dat bleke heb ik al lang niet meer bij haar gezien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:09

Citaat:
Andere optie, blijft ze voldoende eten en drinken? Ik merk aan mezelf dat ik ondanks de buikpijn echt continue voor een volle maag moet zorgen, dan voel ik me automatisch beter. Voldoende suikers en koolhydraten, zodat ik energie hou. Hopelijk wordt het snel beter!

Half off topic.
Een gezonde menstruerende vrouw hoort geen buikpijn te hebben.
Niet.
Ik weet dat het veel voorkomt, maar het hoort niet en je hoort er ook geen hormonen voor te slikken. (Soms is dat werkelijk de enige optie, maar dan hebben we het over een gedegen onderzoek en het uitproberen van de verschillende opties. Niet over 'buikpijn hoort er gewoon bij, en bij gedoe dan maar de pil'.)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:11

Ik herken mijn eigen verhaal hier in. Kwam bij mij door de pijn en het heftige vloeien denken we..
Niks kunnen vinden lichamelijk maar de oplossing gevonden in het slikken van de pil zonder stopweek (6 maanden, dan 1 stop"week". Op de dag dat het menstrueren begint, gelijk weer pil slikken)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:20

Janneke, een gezonde vrouw kan wel degelijk een aantal dagen pijn hebben tijdens de menstruatie want je baarmoeder trekt samen dus dat veroorzaakt bij sommigen een kramp gevoel. Maar een aantal dagen weinig kunnen, flauwvallen enz daar moet wat aan te doen zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:26

... het komt veel voor, maar kramp betekent bijvoorbeeld dat je spieren (hetzij van de baarmoeder, hetzij rondom de baarmoeder, denk onderrug) 'niet in conditie zijn'.
Te weinig getraind, overtraind, verkeerd aangespannen, te weinig doorbloed, je lijf heeft mogelijk gebrek aan magnesium, to name a few.

(Ik noem opties waar geen gynaecoloog voor nodig is, en waar huisartsen helaas de schouders bij ophalen.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:32

Met lage bloeddrukklachten moet je trouwens ook oppassen dat een arts niet te snel pilletjes geeft daar tegen. Vaak kom je daar dan niet meer vanaf. Dat is meer een redmiddel als het je niet lukt om het je eet en bewegingsritme te reguleren.

Ik neem aan dat je dochter op zulke dagen ook druivensuiker geprobeert heeft?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 22:32

Janneke2 schreef:
... het komt veel voor, maar kramp betekent bijvoorbeeld dat je spieren (hetzij van de baarmoeder, hetzij rondom de baarmoeder, denk onderrug) 'niet in conditie zijn'.
Te weinig getraind, overtraind, verkeerd aangespannen, te weinig doorbloed, je lijf heeft mogelijk gebrek aan magnesium, to name a few.

(Ik noem opties waar geen gynaecoloog voor nodig is, en waar huisartsen helaas de schouders bij ophalen.)

Ik begrijp je.... Net als voeding een enorme invloed kan hebben.
Maar bij wie klop je dan aan?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 22:35

Sizzle schreef:
Met lage bloeddrukklachten moet je trouwens ook oppassen dat een arts niet te snel pilletjes geeft daar tegen. Vaak kom je daar dan niet meer vanaf. Dat is meer een redmiddel als het je niet lukt om het je eet en bewegingsritme te reguleren.

Ik neem aan dat je dochter op zulke dagen ook druivensuiker geprobeert heeft?

Ja ze heeft in Dr school en sporttas dextro zitten. Tot nu toe is het niet zo, dat bij extra inspanning zoals voetbal het erger wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:40

Ze moet ze ook niet perse nemen bij inspanning. Bij inspanning vallen juist vaak weinig mensen flauw. Juist als ze stil moet zitten of gewoon eens direct smorgens als ze voelt dat het weer zo‘n dag is.
Probeer ook maar eens wat extremen zoals juist een stevig ontbijt met pannekoeken, of juist omgekeerd smorgens niet eten en dan een uurtje later wat kleins nemen. Regelmatig dropjes eten tussendoor.
Wel/geen koffie of thee. Overdag warm eten ipv davonds of wellicht een goed getimde cup a soup (veel zout).
In nam vaak een roze koek na mijn lunch. Wellicht niet gezond maar het was effectief.
Savonds of juist smorgens douchen. Even 15 min. Cardio na het opstaan, of een wandeling.

Soms zijn het de kleine dingen die het beter maken (mits er verder geen tekorten zijn uiteraard).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-12-21 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:47

Ah jeetje wat vervelend voor je dochter. Ik heb dit vroeger ook heel erg gehad, kon zomaar opeens flauwvallen. Ik heb er nu zo nu en dan nog wel eens last van, licht in het hoofd en enorm buikpijn. Ik slik zodra ik zie dat ik ongesteld ben naproxan, dat is het enige wat mij helpt vooral de eerste dag. Anders kan ik helaas niks behalve op bed liggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:50

Ik schrik hier hoeveel vrouwen dit hadden.
Ik ben ook enkele keren flauw gevallen. Sowieso enorme krampen en veel bloedverlies.
En ook toen al aan de pil.
Vond ik zo raar was echt nog een penny meisje. De pil was toch bij sex :')
Maar het hielp wel.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 22:54

Naproxen is ook t enige tot nu toe, wat haar door de ergste dagen met pijn heen helpt.
We gaan eens puzzelen met voeding en de momenten en de wakeup light maar eens aanzetten ;) die staat al naast Dr bed, nu nog gebruiken.
Zelf heb ik hem ook en vind het zoveel fijner wakker worden.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:59

wat vervelend voor je dochter zeg. ik had dit ook met nog wat andere klachten, de pil hielp bij mij niet, dus ik heb op 15 jarige leeftijd een spiraaltje laten zetten, dat hielp enorm :j

misschien een rare vraag maar ben je er zelf altijd bij als ze naar de huisarts gaat? wellicht dat er iets is wat ze niet durft te vertellen dat de HA daarom niks kan linken aan haar klachten veder

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:01

Ik had dat ook.
Bij mij helpt en hielp 2 paracetamol 500mg en 1 ibuprofen 200mg. En dat de eerste twee dagen 2 x per dag de derde dag 1x en daarna gaat het weer. Ik had ook dat flauwvallen, zwart zien. Misselijk heel erg. Maar echt met wat hulp van paracetamol kan ik gewoon alles doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:07

Toen ik de leeftijd van de dochter van TS had had ik vaak enorme krampen tijdens mijn menstruatie, zo erg dat ik van school naar huis moest en het enige wat hielp was een warme douche om het een beetje dragelijk te maken. Helaas komt dit bij veel meisjes voor.

Lieffiefi

Ik heb dat ook gehad.
Er is bij mij een (losstaand van de menstruatie) een afwijking gevonden waardoor ik (erg) veel behandelingen heb gehad van mijn 17e tot mijn 30e.
Rond mijn 23e ben ik zo erg gaan vloeien dat ik bloed verloor wat geen menstruatiebloed meer was, maar mijn baarmoeder krampte zichzelf open. Hierdoor had ik ook geen baarmoederslijmvlies meer. Hier kwamen ze achter toen ik 27 was.
Ik heb op mijn 24e het dringende advies van de arts gekregen de pil écht te blijven doorslikken tot doorbraakbloedingen.
Daarna ging het beter.

Probeer idd te achterhalen of het vloeien extreem is en misschien helpt een boterhammetje met appelstroop en spinazie haar wat door deze nare dagen heen...

Eretria

Toen ik die leeftijd had was ik altijd ontiegelijk ongesteld. Gerust 2 weken lang en dan 2 weken later weer. En véél. Bij mij heeft de pil geholpen. Veel minder buikpijn, het kwam wanneer ik het wilde en het stopte wanneer ik het wilde. En in veel mindere mate. Ik slikte de pil gerust 3 keer door. Verder hielp Aleve Feminax.
Ben er nooit door flauwgevallen. Maar heb wel last van flauwtes gehad. Soms nog. Voel het niet ver van te voren aankomen. Als het op komt zetten gaat mn hoofd een soort tintelen en dan trekt het zwart. Nu al 2 keer in de auto gehad. 1 keer net op tijd auto aan de kant weten te zetten dat ik knockout ging, tweede keer auto op de vluchtstrook en trok het gelukkig weer weg. Wel vaker nog gehad maar in de auto vond ik het toch tricky.
Ik zou kijken hoe het gaat met de pil. Mijn moeder had me voor geen goud naar een gynaecoloog gekregen. Zeker op die leeftijd moet je er niet aan denken in dat gebied onderzocht te moeten worden. Tenzij het echt absoluut noodzakelijk zou zijn…
Wat wil ze zelf?

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:12

Als puber ook altijd erg veel buikpijn gehad tijdens menstruatie. Gelukkig zonder flauwvallen, naar wel met extreme misselijkheid en overgeven, en dus veel pijn. Ben vanwege acne aan de anticonceptie gegaan, dat hielp goed. Maar toen ik stopte kwam alles weer terug. En verder in het kort: zwanger raken ging moeilijk, na beide zwangerschappen meer pijn en steeds meer bloedverlies baarmoeder laten verwijderen. Toen pas ontdekt dat ik endometriose heb. Met allerlei verklevingen in de buikholte. Nu weet ik: al die pijn bij mij was níet normaal. Maar 'het hoort erbij' dus je slikt naproxen en veel paracetamol, tot je er ook nog eens maag- en darmklachten door krijgt dus dubbelop feest.
Nu pas écht feest, geen maandelijkse hel meer, en daardoor pas tot het besef gekomen hoeveel last ik er al die tijd van gehad heb.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:15

Misselijk en flauw worden van pijn is wel echt een andere dimensie vind ik. Daar zou ik zeker verder achteraan gaan.
Ik had nooit buikpijn ervan, enkel de duizeligheid.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:25

smurffie schreef:
Ijzer drank( tabletten worden slecht opgenomen) en goed gevarieerd eten kan helpen. Maar wel heel herkenbaar

Hoe kom je erbij dat tabletten slecht opgenomen worden alles op recept behalve voor kinderen is tablet . En daar gaat het ijzer prima mee omhoog .

Snap trouwens niet waarom floradux zo vaak aangeraden wordt overal hartstikke laag in ijzer .
Tenminste ik kan de soort ferro niet vinden maar 15mg in 20mk is bij een tekort echt laag

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:07

denbine schreef:
Janneke2 schreef:

Ik begrijp je.... Net als voeding een enorme invloed kan hebben.
Maar bij wie klop je dan aan?

Wellicht heeft jouw dochter baat bij een orthomoleculaire arts. (Of die erg veel kan doen is een vraag, maar een belletje naar iemand op de lijst www.mbog.nl kan geen kwaad en wellicht zijn er alternatieven voor alleen dextro.)

Mbt het verhaal van de spieren ben ik ooit bij een fantastische fysiotherapeut over de vloer geweest, die een hele rits oefeningen tegen menstruatiepijn en wat al niet in groepsverband leerde.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:31

denbine schreef:
Opzoek naar moeders of meiden die dit herkennen.
Mijn dochter van 15 menstrueert sinds 3 jaar.
Een gezonde sportieve meid, die eigenlijk nooit iets mankeert.
Sinds een half jaar last van duizeligheid en stipjes zien en zwart voor Dr ogen.
Huisarts bloedonderzoek gedaan en ook vitaminewaarden gecheckt.
Mij viel het op dat het altijd gebeurd tijdens de eerste dagen van haar menstruatie.
Afgelopen maand een telefoontje gehad, ze was flauwgevallen in de gang op school. Ik trof een meisje wat hulpeloos bleek en Dr oriëntatie kwijt was Meteen naar de huisarts gegaan. Dr bloeddruk was wat laag en weer een bloedonderzoek. Deze was weer prima en het advies was "ga maar aan de anticonceptie".
Ondertussen ervaart ze veel spanning en is ze angstig om weer flauw te vallen.
Ze krijgt nu via de manueel therapeut ademhaling/ontspanningsstherapie.
Inmiddels ook maar met anticonceptie begonnen, maar helaas nog een lijkwit, duizelig en echt kotsmisselijk meisje. Huisarts zegt " het is normaal" .....maar ik vind dit niet normaal, maar weet ook niet in welke richting ik het dan moet zoeken. Iemand ervaringen hiermee?

Mijn dochters hadden dit allebei.
Ze hadden lage bloeddruk, lage suiker en laag ijzer.
Ze vloeiden heel erg en op advies van de huisarts rond hun 14e aan de pil.
Dat heeft wel redelijk geholpen.
De jongste van 29 heeft nog steeds die klachten.
En die valt weleens flauw.
Met een partner die soms nachten van huis is, is dat best weleens lastig.