Wat is jullie schermtijd ? En hoe kijk jij er tegenaan ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel mobiele schermtijd hebben jullie per dag.

0-1 uur
9 (2%)
1-2 uur
14 (4%)
2-3 uur
44 (13%)
3-4 uur
66 (20%)
4-5 uur
55 (17%)
5-6 uur
43 (13%)
6-7 uur
26 (8%)
7-8 uur
23 (7%)
Meer dan 8 uur.
39 (12%)

Totaal aantal stemmen: 319

Saul

Re: Wat is jullie schermtijd ? En hoe kijk jij er tegenaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 12:03

Ik schrik echt van de hoeveelheid mensen meer dan 8 uur :oo

Tancreda herkenbaar hoor. De forumvriendinnen :))

Ik merk gewoon dat ik af en toe echt gestresst raak door alle meldingen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:31

Ik doe al het nodige om schermtijd te beperken (timers ingesteld, meldingen voor alles behalve whatsapp staan uit) maar kom toch nog tot 3 a 4 uur per dag. Daar zit ook minimaal een uur lezen bij (online verhalen) en zo'n 45 minuten whatsapp.

Maar ik loop ook nog wel eens vast in een cirkeltje van insta-nos.nl-bokt en weer opnieuw, en weer opnieuw. De timers die ik heb ingesteld helpen wel, maar ik moet eigenlijk nog wat strenger zijn.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:14

Veel te veel nog helaas. Gemiddeld zo'n 5 uur per dag en dan heb ik het echt al enorm naar beneden gehaald de laatste tijd. Eerder keer ik s'avonds op de bank veel series en youtube en dergelijke op mijn telefoon, dat heb ik nu verplaatst naar mijn laptop, en heb ik mijn schermbril vaker op. Het liefst kijk ik het op de TV maar die houden mijn ouders bezet :+ .

Nu wisselt het wel echt per dag, de laatste tijd gaat het even niet zo lekker en dan merk ik dat ik toch weer meer op mijn telefoon aan het kijken ben, omdat ik niet kan slapen snachts of omdat ik iets langer in bed blijf liggen. De ene dag is mijn schermtijd op mijn telefoon dan ook 2 uur per dag en de andere dag 7.
Ik wil proberen meer te gaan lezen maar ik merk dat mijn hoofd daar te onrustig voor is de laatste weken.

voor mijn werk zit ik overigens gemiddeld ook nog zo'n 4 tot 8 uur (afhankelijk van of ik afspraken heb of dat ik kantoorwerk doe die dag) op mijn laptop

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:19

Saul schreef:

Snap ik hoor, zeker als het hele dag door gaat. Anders whatsapp dempen en 1 of 2x per dag/om de dag een klein momentje nemen om dan pas te kijken? Ik heb de meeste groepen stil staan, en ga ik er savonds even naar kijken. Hoor ik iig niet hele dag meldingen. En ik heb de groepen die ik wel direct zou willen bekijken een ander geluidje gegeven, zodat ik weet welke groep een berichtje heeft en of ik daar nu wel of geen zin in heb {:}

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:39

Het is ook echt een maatschappij dingetje. Doe het maar eens: elektronica een dag wegleggen.
De dag nadien:
- appjes van een vriendin die vroeg of je deze avond even langs kan komen. *Oeps gemist*
- een Marktplaats-koper die zijn interesse in jouw product al verloren heeft, want jeetje, 24 uur geen antwoord, dan wil je blijkbaar niet verkopen
- en in die ene groepsapp is er blijkbaar in 1 dag een volledige uitstap geregeld en hebben ze jou wel drie keer gevraagd wat jij ervan vindt, maarja, jij was even telefoonloos.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:00

Oh, wat confronterend. Ik zit ook veel te veel op mijn telefoon. Mijn werk is al achter de laptop, dus dat is al 8 uren per dag. Maar mijn schermtijd op mijn telefoon haalt momenteel ook de 6 uur wel, ondanks dat ik alle meldingen behalve whatsapp uit heb staan. Ook groepsappen op whatsapp staan op stil. Ik heb een poosje de helft van social media eraf gehad, dat scheelde wel al wat maar nu met de vakantie er toch weer terug op gezet. Ik ga eens kijken naar die timers, die had ik nog niet ontdekt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:07

Ik wist het. Iet dus heb voor het eerst gekeken. Ik zit tussen de 1 en 2u per dag en dat vind ik echt enorm veel!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:18

Ik zit ergens tussen 1u tot 1.5u. per dag.

Maar: op Bokt kijken en uitgebreid nieuws lezen doe ik vaak op de laptop. Als ik dat ook op de mobiel zou doen dan zou dat erbij komen.

Ik probeer de schermtijd laag te houden, ik hou van lezen dus probeer bewust tijd in te plannen om een boek te pakken ipv m'n mobiel. Het is zo gemakkelijk om de mobiel maar weer te pakken, even een spelletje te doen, wat nieuws te checken, facebook te bekijken. Voor je het weet ben je een uur verder. Dat uur had ik ook iets anders kunnen doen.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:35

_San87_ schreef:
Waar zie je dat? /noob :o?

Willemiens schreef:
[url=m/GvtqS5.jpg]Afbeelding[/url]
En dan heb ik ook nog een andere telefoon waar mijn schermtijd ong 4 uur van is….
Ik doe ook veel werk via mijn telefoon, instagram & FB = ook werk maar daar kan ik ook uren op scrollen.
Zelfde als bokt, pinterest en ZARA :o

Ik zie dat net als Willemiens ^
ik weet dus niet of dat verschil is met Iphone en andere telefoon.
Maar ik heb dus ook een Iphone ;)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:37

Saul schreef:

ik heb al mijn meldingen uit staan.
ik zet de groepsapp voor het werk aan als ik aan het werk ben.
maar dan puur aan dat ik het in me scherm zie als ik me telefoon vast heb.
Dat ding hoeft echt niet te trillen of geluid te maken, als ik geen tijd heb kijk ik toch niet :+

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:51

4 tot 4,5 uur per dag. Achterlijk veel. Het is vooral ook doelloos op bokt en fb scrollen, WhatsApp en mail openen om niets... Slaat nergens op.

Wil het echt terug gaan brengen dus lees graag mee voor tips.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:57

Ik heb alle meldingen uit staan, dat scheelt veel :-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:42

lovelyfiefy schreef:
_San87_ schreef:
Waar zie je dat? /noob :o?

Willemiens schreef:
[url=m/GvtqS5.jpg]Afbeelding[/url]
En dan heb ik ook nog een andere telefoon waar mijn schermtijd ong 4 uur van is….
Ik doe ook veel werk via mijn telefoon, instagram & FB = ook werk maar daar kan ik ook uren op scrollen.
Zelfde als bokt, pinterest en ZARA :o

Ik zie dat net als Willemiens ^
ik weet dus niet of dat verschil is met Iphone en andere telefoon.
Maar ik heb dus ook een Iphone ;)

Ah. Ik heb Android. Eens kijken of ik dat ergens kan vinden.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 19:26

Gini schreef:
Het is ook echt een maatschappij dingetje. Doe het maar eens: elektronica een dag wegleggen.
De dag nadien:
- appjes van een vriendin die vroeg of je deze avond even langs kan komen. *Oeps gemist*
- een Marktplaats-koper die zijn interesse in jouw product al verloren heeft, want jeetje, 24 uur geen antwoord, dan wil je blijkbaar niet verkopen
- en in die ene groepsapp is er blijkbaar in 1 dag een volledige uitstap geregeld en hebben ze jou wel drie keer gevraagd wat jij ervan vindt, maarja, jij was even telefoonloos.

Klopt. Dit is zo waar.

En dat maakt het lastig.
Vooral de groepsapps vind ik lastig. Die stapelen maar op en de berichten worden meer en meer.

Ik heb altijd het gevoel dat ik bij moet lezen en overal op moet reageren.
Dat lukt me niet, met als gevolg dat de berichten opstapelen en er soms 999+ berichtje in de apps staan.
Ik wil dol graag alles lezen en overal op reageren maar het lukt me echt niet :(

Er wordt in deze tijd ook niet echt meer gebeld maar idd geappt. Geen reactie ? Helaas pindakaas.

Idem idd met marktplaats. Man man man wat zijn mensen daar ongeduldig :+

Als ik intern werk heb ik dus voor 8 uur of langer geen toegang tot internet.
Men begrijpt dat gewoon niet. Die snappen niet dat dat mogelijk is :=

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:24

Maar iedereen die zijn scherm tijd terug wil gaan brengen, wat willen jullie dan in de plaats gaan doen?
Ik heb het “nutteloos scrollen” en lezen op bokt ook echt wel nodig om even rustig op de bank te zitten. Anders blijf ik mezelf voorbij lopen (ik kan niet zo goed stil zitten :+). Dus ik zou kunnen zeggen dat ik wat nuttigs wil doen in mijn huidige scherm tijd maar dan heb ik nooit meer “pauze”.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:30

Bij android vind je onder Instellingen -> Digitaal welzijn je schermtijd in totaal en per app :).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:32

We zijn hier ontzettend van de woordspelingen of zinnen letterlijk nemen. Vandaar dit ontzettend flauwe antwoord.

Schermtijd: 19.32 uur
Hoe ik er tegenaan kijk: zittend

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:35

xSCWx schreef:
Maar iedereen die zijn scherm tijd terug wil gaan brengen, wat willen jullie dan in de plaats gaan doen?
Ik heb het “nutteloos scrollen” en lezen op bokt ook echt wel nodig om even rustig op de bank te zitten. Anders blijf ik mezelf voorbij lopen (ik kan niet zo goed stil zitten :+). Dus ik zou kunnen zeggen dat ik wat nuttigs wil doen in mijn huidige scherm tijd maar dan heb ik nooit meer “pauze”.

In de plaats zou ik liever lezen, tekenen, yoga/bewegen of zelfs gewoon tb kijken.
Ik heb het gevoel dat ik minder oplaad door wat doelloos rond de scrollen dan een serie te kijken.

Daarnaast is het ook nuttig om gewoon eens niets doen. Eventjes nergens mee bezig te zijn, ook niet met je telefoon.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:43

xSCWx schreef:

Ik heb een poosje een legpuzzel op tafel gehad, dat vind ik dus heel relaxt om te doen. M'n hoofd even anders gebruiken dan doelloos naar een scherm staren.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:04

xSCWx schreef:

Ik heb vanmiddag mijn tekenblok er bij gepakt. Die ligt al maanden in mijn kast ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:11

Dit is euhm, confronterend :o .
Moet helaas mijn moeder gelijk geven: ik heb de tokkelziekte aka: ik zit godganse dagen naar m'n scherm te kijken.
Zelfs op werkdagen tik ik 5u aan. We hebben wel een whatsappwerkgroep en er zit veel navigatie tussen.
Maar na een ping van de werkgroep is het heel verleidelijk om snel even rondje facebook/internet te doen.
Op vrije dagen is het ronduit schandalig en ga ik vlot over de 8u. Ook als ik met de hond ga wandelen, huishouden doe en naar het paard ga. Momenteel geen tv dus Phone doet ook dienst als tv, daarnaast internet, sociale media en spelletjes.
Ik heb geen kinderen dus hoef geen stichtend voorbeeld te zijn maar minderen in schermtijd zou best wel eens een mooi voornemen zijn.

Internet staat 's nachts sowieso uit. Op het werk soms ook maar dan krijg ik dringende vragen om eens op de groep te kijken :+ . Maargoed stap 1: alléén de groep bekijken en niet snel rondje internet doen.
Thuis, euhm, moet ik eens bekijken. Meer met de hond buiten zal hij blij zijn. Meer huishouden doen vind ik een grote opoffering om schermtijd te verminderen :').

Maar nee, het is wel even een bewustwording zo.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:13

Ik werk nu nog niet dus ik zit veel achter de laptop. Op zich ook logisch gezien mijn kleurtje. :P
Zit denk ik wel bijna de hele dag naar een scherm te kijken. Laptop of mobiel of TV. En dan gebruik ik de TV ook om te gamen. Dus van 09.00 in de ochtend tot ik naar bed ga doe ik iets met een scherm. Min de tijd dat ik besteed aan paard (2x per week) en boodschappen doen.

Vanaf 3 jan ga ik weer 40 uur werken dus dan is mijn schermtijd beperkt tot de avond.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:38

Ik heb geen tv. Netflix en dat soort dingen.
Ik keek vroeger tv via de computer ivm het abbo wat ik toen deelde met de onderburen.
Nooit een tv gekocht want me computerscherm beviel prima.
Nu een tijdelijke woning & voor hier kon ik alleen internet aanschaffen.
Super blij.
Maar heb dus ook nog geen streamingsdiensten.
Ik kijk echt alleen iets als ik me bedenk dat ik het misschien terug wil kijken via de computer of het moet live te zien zijn via de computer zeg maar.
Zoals de geweldige persconferenties :+
Verder , ik doe een woordzoeker op de bank :)

Maar ik kan dus indd op de bank ook een spelletje op me telefoon spelen.
Maar als je dit weet met mijn schermtijd valt die allicht dus nog wel mee _O-

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 21:57

xSCWx schreef:

Ik heb veel te veel wat ik nog wil doen.

Tekenen, puzzelen, lezen, foto’s inplakken, spelletjes, sporten, opruimen/schoonmaken. Ik krijg mijn tijd zonder scherm makkelijk vol!

Het probleem is gewoon dat het te verleidelijk is

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:19

Ha, altijd al eens willen checken maar nog nooit gedaan (wist ook niet waar ik dat moest zoeken). 35 minuten vandaag :+ 23 minder dan gisteren maar toen was ik vrij.