Wie helpt mij opwarmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Wie helpt mij opwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:27

1 tip: Dunne laagjes zonder de bloedsomloop af te knellen. Dat laatste is vaak een effect van teveel laagjes en dan eigenlijk niet meer kunnen bewegen. Enne, teveel laagjes kan ook weer zorgen dat je juist gaat zweten. En zweet wordt koud... Eigenlijk moet je je ook direct na inspanning omkleden.

Wat mij verder heel erg heeft geholpen is de sauna. En dan vooral de infraroodsauna. Heb je nu weinig aan, want de boel is dicht.

En kwaliteit van slaap, goed blijven drinken (warm en koud).

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:33

ik herken wat jij zegt heel erg. Heb jarenlang op een gekoelde afdeling gewerkt en kreeg dan soms ook de kou echt niet mee ruit mn lijf!
Wat bij mij heel belangrijk was zijn warme voeten! Als mn voeten koud waren, had ik het helemaal koud, tot op het bot! dus ik ging steeds warmere en dikker schoenen en sokken aantrekken. tot ik een ongelukje kreeg op werk en halverwege de dag mn schoenen en sokken uit moest doen om naar mn voet te kijken.
Wat bleek? Mn sokken waren drijfnat! Van het zweet! en dat natte maakte mn voeten dus koud waardoor ik het koud had tot op het bot. als ik dan van mn werk naar huis ging zette ik altijd de kachel op standje crematorium en gericht op mn voeten, dus tegen de tijd dat ik thuis mn schoenen uit deed waren mn sokken alweer droog. Vandaar dus nooit gemerkt dat ik mn voeten juist te warm probeerde te houden!

Ben dunnere sokken gaan dragen en minder warme schoenen en toen ging het steeds beter. Tussentijds regelmatig checken of ik geen natte sokken had, en als dat wel zo was, meteen droge (en minder warme) sokken aan en eventueel schoenen wat losser (ja dat werkt echt)!

En warme dranken drinken, lekker warme thee ofzo, dat helpt bij mij ook altijd heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:51

Je hebt een heel mooi figuur :)

Misschien kan je je voeding inderdaad meer afstemmen op de seizoenen, dat is altijd goed.
Maar aangezien je hier altijd last van hebt gehad weet ik niet of het daar mee opgelost wordt, ik denk het niet eigenlijk.

Mijn jongste dochter heeft het ook makkelijk te koud. Bij de geboorte was haar temperatuur aan de lage kant, we kleden haar 's nachts ontzettend warm aan incl slaapzak, dekentje,.. maar dan nog kan ze wakker worden met een lage lichaamstemperatuur...

Overdag draagt ze winter en zomer ook net iets meer kleertjes dan gemiddeld.

Verder is het best een flinke meid, eerder wat dikker dan dun.. sterk, gezond, blij ei... ik denk dat het voor sommige inderdaad gewoon pech is.

Maar ik lees wel mee je weet maar nooit :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:53

Buiten de tips die al gegeven zijn: ik krijg het met koud weer alleen warm wanneer ik kleding draag die niet strak op mijn huid zit. Dus geen rijlegging met baselayer, ook al staat het nog zo mooi, maar een wat oudere slobber-rijbroek, skisokken, een craft thermoshirt en een fleecetrui van twee maten te groot houden mij met het weer van de afgelopen dagen prima warm (binnenbak). Naast het paard heb ik daar hoge thermolaarzen, een knielange jas en sjaal/muts/handschoenen bij.
Verder inderdaad wat meer bewegen (en wat extra's eten dus). En ik ben echt een koukleum, ik herken dat koud-van-binnen gevoel enorm!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 22:37

Ik reageer even niet meer op het eten, heb niet echt de indruk dat de raden over koolhydraten eten zo doordacht zijn... Zoals ook Janneke2 en Tamary ook aangeven...
Denk dat de hoeveelheden calorieën ook een beetje worden onderschat. Mijn basismaaltijden komen inderdaad rond de 1400 kcal uit, maar 50 gram kaas is al 200 kcal, een blokje chocola (zo eentje van Moser Roth) komt neer op 125 kcal, een stukje rundercervelaat kom je ook al snel over de 100 kcal. En neem een handje amandelen (30 gram) en je zit ook op 200 kcal.
Voorlopig dus het laatste wat ik er over kwijt wil... Voor de mensen die zich grote zorgen maken, ik eet met de feestdagen wat meer 'normaal', maar voel me bij keto/kha een stuk prettiger. Minder opgeblazen, energieker... En het zal je verbazen, maar ook kha kan je prima stampotjes maken! En lekker ook!

Fly_high schreef:
Wat mij opvalt is dat je zo goed als geen warme maaltijden eet en daarbij ook nog extreem koolhydraat- en caloriearm.

Dit vind ik een heerlijk voorbeeld... Ik eet elke avond een warme maaltijd. Waar staat dat ik dat niet doe? :')

tennan schreef:
Buiten de tips die al gegeven zijn: ik krijg het met koud weer alleen warm wanneer ik kleding draag die niet strak op mijn huid zit. Dus geen rijlegging met baselayer, ook al staat het nog zo mooi, maar een wat oudere slobber-rijbroek, skisokken, een craft thermoshirt en een fleecetrui van twee maten te groot houden mij met het weer van de afgelopen dagen prima warm (binnenbak). Naast het paard heb ik daar hoge thermolaarzen, een knielange jas en sjaal/muts/handschoenen bij.
Verder inderdaad wat meer bewegen (en wat extra's eten dus). En ik ben echt een koukleum, ik herken dat koud-van-binnen gevoel enorm!

Ik zou willen dat ik slobberrijbroeken kon vinden... Maar a. een rijbroek die past bij mijn lengte is al een enorm drama. Ik vind 140 euro voor een rijbroek een koopje :+ en b. mijn bovenbenen zijn in verhouding gewoon stevig, wat het vinden van een passende broek nog moeilijker maakt en een slobberbroek uitgesloten maakt. :(

Flower033 schreef:
Misschien een idee om eens een beter thermoshirt te kopen. Er zit veel verschil in de shirts. Sommige shirts zijn geschikt om je warm te houden en andere zorgen juist voor dat je koel blijft. Persoonlijk vind ik de duurdere fijner. En ik moet ze altijd even aantrekken. Het ene shirt zit veel fijner dan het andere, ook qua warmte vasthouden.
En als je shirt al wat ouder is, kan deze zijn werking verloren hebben. Dan is het zeker tijd voor een nieuwe.

Het thermoshirt moet goed aansluiten en is je eerste laag. Daarboven komen laagjes. Op wintersportersites vind je hierover wel informatie. Met wintersportshirts kun je overigens goed paardrijden.

Een skibroek over je rijbroek voor tijdens alles behalve rijden, houdt je ook warm. Dit hoeft geen dure te zijn. Die van de Lidl werkt prima.

Welke merken vind jij fijn? Ik lees in de post van Tennan hierboven Craft. Zelf zit ik te denken aan back on track vanwege de infraroodwerking van de stof.
Mijn shirt zal al een jaar of 8 oud zijn en ik denk van de Lidl, dus een nieuwe zal een goede investering kunnen zijn!

Een skibroek is voor mij hetzelfde verhaal als gewone rijbroeken. Niet te doen dus :')

koenlover schreef:
Je ligt op zo’n infrarood matje. Ik heb hem onder het hoeslaken van mijn matras omdat het matje zelf een soort kunstof achtig materiaal is dus best wel glad.

Ik ga 'm onthouden, bedankt!

Ik ben vanmorgen gewoon wakker geworden, niet meer koud! Misschien was het geluk, misschien met jullie tips op de goede weg! We proberen rustig verder!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:43

Ik reed met een joggingbroek over mijn rijbroek als het echt koud was, dat zit ruimer. (Niet van die gladde nylonbroeken dus, maar van gewone stof. Vond het prima rijden, maar je moet wel rekbare chaps hebben.)

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:59

Als tip voor thermoshirts kijk eens op decathlon, ik heb van hun nu 1 met dunne fleece aan de binnenkant die mij absoluut warm houd. Ook heb ik heel fijne sokken van hun waardoor ik rustig van paard af kan stappen zonder pijn.

Ik heb zelf een actieve baan als pedagogisch medewerker dus daar komt weinig stilzitten aan te pas, maar toch heb ik het geregeld koud. Thee is mijn 'wondermiddel' en gelukkig drink ik het graag. Ik draag met deze kou altijd een dunne trui met lange mouwen en daar overheen een dikke trui/sweatshirt. Naar stal toe draag ik nu nog maar één broek en dat is de softshell Billi dacht ik, van Montar. Die is fleecegevoerd.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:04

Snap dat je je beter voelt bij een koolhydraatarm dieet. Maar door het verbranden van vetten word je lichaam minder snel warm dan door wat koolhydraten. Zelf heb ik ook last van dat opgeblazen gevoel bij koolhydraten maar als ik veel buiten ben in de kou eet ik wel wat trage koolhydraten om warm te blijven. Bijvoorbeeld wat havermout vind ik een hele fijne. Wellicht kun je dat wel proberen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 00:14

Bij kou draag ik altijd een panty onder mijn rijbroek, dat houdt je bovenbenen verrassend warm en wanneer het heel koud is doe ik boterhamzakjes over mijn sokken :D
Wat mij ook goed helpt tegen koude voeten is vitamine E.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:40

Als je shirt 8 jaar oud is en van de Lidl gaat het zeker helpen om iets nieuws te kopen. De thermoshirts van Craft en Odlo vind ik fijn. Ik pas het wel altijd. Het ene of ander model wil nog wel eens verschillen. Het moet wel strak zitten, maar niet zo strak dat ik me een rollade voel. En de ene stof vind ik fijner dan de andere. Dat merk ik direct als ik een shirt aantrek.
En let op de warmte-indicatie. Dat je niet een shirt koopt dat bedoelt is om je koel te houden. Je zou eens advies kunnen vragen bij een outdoorwinkel. Misschien kan dat nu wel telefonisch.

Skibroeken van de Lidl vallen niet heel krap. En zijn niet zo duur.
En op tijd een muts op en handschoenen aan. Veel mensen zeggen dat de kou op wintersport anders is. maar ik geloof dat niet zo. Op wintersport ga je niet naar buiten zonder warme schoenen, thermokleding, muts, handschoenen en sjaal. Moet je op wintersport eens in je spijkerbroek, je gewone gympjes en alleen een winterjas naar buiten gaan. Zeker weten dat je het koud hebt.

edit: misschien heb je hier wat aan: https://www.thermokleding.nl/advies/zo- ... mokleding/

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:46

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar probeer je handen en voeten warm te houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:56

Ik herken het wel een beetje nadat ik op 1 dag in de winter gedoken heb in 4 graden water en dan nog naar de paarden moet. Ik blijf dan ook heel lang koud.
Wat helpt:
Een verwarmde bodywarmer of trui o.i.d. dragen.

En wat ook echt helpt: een 1mm dik neopreen bodywarmertje over een tshirt, maar onder een trui dragen.
Deze heb ik van Ali express, maar is ook te koop (met hele dunne mouwtjes) bij de Decathlon voor 20 euro.
https://www.decathlon.nl/p/neopreen-top ... l747436973

Niet de mooiste kleur. Maar ze zijn er ook in heren geloof ik. Maar onder een trui zie je het toch niet.

En verder een muts dragen. Ja, ook gewoon nog in de auto.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:04

Oh wat herkenbaar!
Alsof de kou veel later nog uit je botten komt zetten.. echt heel vervelend.
Juist als ik ben opgewarmd, lijkt het soms alsof de kou nog eruit moet.
Ik heb denk ik alle tips wel zo een beetje geprobeerd al die in het topic staan, maar eigenlijk nog nooit iets gevonden wat echt helpt.
Ik eet ook echt meer dan genoeg, laagjes, van dure thermo shirts/leggings tot goedkopere, het maakt bij mij geen verschil helaas.
Enige wat helpt is als een eskimo mm bed in, fleece pyjama en dikke sokken. Soms word ik dan wel eens wakker dat ik het te warm heb, maar dan trek ik wat uit en slaap ik zo verder..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:31

Ik vreet tegen de klippen omhoog als het me uitkomt (zonder enig vorm van dieet) en heb het nogsteeds altijd koud. Dat TS het koud heeft, ligt dus echt niet alleen aan haar eet patroon.

TS: ik draag om te beginnen al veel meer kleren. Met die koude temperaturen ga ik echt de deur niet uit zonder thermolegging onder mijn broek. Die doet niets zeg je, maar die doet altijd iets. Hij maakt voor mij het verschil tussen koude panniculitis of niet. Ik draag dan ook rustig een hemdje, thermoshirt, t-shirt, kol shirtje (het maakt echt verschil of je je nek warm houd) trui, tussenjas en winterjas. Ik leef met hoofdband om, die maakt echt verschil. Heb ik het dan koud doe ik daar nog een muts overheen :')
En voor warme voeten: uggs. Duur en lelijk, maar echt heel warm. Ik sta hele dagen op concoursen op de koude grond, en als ik thermosokken en echte uggs aan doe, is het best te doen.
Wollen truien zijn ook heerlijk :+:

Toen ik nog op kantoor werkte had ik ook een verwarmde muismat in een ‘kussentje’: https://www.amazon.nl/Gearmax%C2%AE-Han ... 1660&psc=1. Geen koude vingers meer als je met je muis wat moet doen. En een kacheltje bij je bureau.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:17

Janine1990 schreef:
Humpiedumpie schreef:
Wat eet en drink je op een dag?

Ontbijt; 180 gram Alpro Soya met 25 gram wheypoeder en 30 gram gemengde noten (ongeveer 300-350 kcal)

Lunch; Avocado vla van 2 avocado's, 200ml amandelmelk, cacao en zoetstof (ongeveer 400 kcal)

Avondeten; Rond de 500-600 kcal, doorgaan koolhydraatarme/bewuste maaltijden (EkoMenu)

Tussendoor; Overdag 50 gram kaas en 100 gram cherry tomaatjes, 's avonds nog een blokje pure (72%) chocola en/of amandelen/rundercervelaat, beetje naar behoefte

Als ik dit zo optel is het niet idioot veel eigenlijk :') Voor iemand van mijn lengte.
Al moet ik zeggen dat ik momenteel wel regelmatig aan het binge eten ben hoor.

Maar keto/koolh.arm eten betekent juist dat je wél calorieën moet eten. Alleen weinig of geen koolhydraten!

Als je te weinig calorieën eet - en dat is bij jou beslist zo! - krijg je het koud. Dat is altijd zo. Ga gewoon lekker keto eten en éét!

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 00:53

Avocado vla :o? :')

Ik ben vaak tot op het bot toe koud, rijden lukt vaak niet meer door bevroren handen dus dat sla ik in koude periodes al vaak over. Ik kan gewoon echt niet tegen kou.
Ik herken het dus enorm maar ik spring wel gewoon onder de douche en drink ik gember thee met cayenne peper en honing. Anders ontdooi ik van de zomer pas weer ben ik bang :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 01:43

Ik had hier in het verleden ook vaak last van en bij mij hielp het denk ik om wat meer te bewegen. Hardlopen heeft geholpen, maar juist ook gedurende de hele dag soms gewoon een paar keer extra een trap op en af lopen.

Ik heb het niet meer zo heel gauw koud omdat ik er gewoon langzaam een beetje aan gewend bent denk ik ofzo. Dus een beetje doorbijten kan helpen maar ik ben ook geen volleerde iceman dus ik heb laatst een verwarmde bodywarmer aangeschaft omdat je met stilzitten tijdens het mennen gewoon echt weinig kan doen om de kou tegen te houden, en daar ben ik best over te spreken. https://hypostore.nl/hkm-heating-bodywa ... B#530=1189

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 08:28

Hier nog een koukleum, ik draag sinds een tijdje veel vaker wol. Wollen ondershirtjes (ik heb er bv van decathlon), zijn dun, fijn te dragen, en warmer dan katoen (of synthetische stoffen), daarnaast heb ik in bed wollen huissokken aan (heb er met angora en nu ook van apollo, die laatste zijn echt heerlijk warm), overdag als ik aan mn bureau zit zweer ik bij mn alwero bodywarmer. Wol vind ik fijner warm houden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:38

Ten eerste zorgen dat de warmte niet weg kan. Dus muts op, handschoenen aan en warme sokken. Dit ook aan/op houden tot je thuis onder de douche kunt springen. Het dragen van een bodywarmer na het sporten is ook een goede. Dan daar wel weer je jas over, het is een extra laagje die voorkomt dat je afkoelt.
Zou zo'n rijoveral misschien ook nog een idee zijn? Is een soort skipak voor bij de paarden.
Verder zorg voor voldoende drinken, je verliest best veel vocht in de winter. Daarnaast is voeding al genoemd.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:23

Wat fijn dat er zoveel lotgenoten zijn op bokt!
Hier ook een koukleum. Zodra de dagen korter worden, gaat mijn interne kachel uit. Waar ik in de zomer bij 20 graden binnen zit achter de pc in een rokje, heb ik het in de winter bij diezelfde kamertemperatuur nog koud met 2 vesten aan |(

Het zit bij mijn familie in de genen en wordt erger naarmate je ouder wordt... en mijn man lacht erom -O-
Aan eten ligt het niet, ook bij overconsumptie of alle tips van verwarmende dranken of etenswaren blijft mijn interne kachel uit :(

Pas bij een kamertemperatuur boven 21 graden ben ik comfortabel, maar dat vindt de rest van de familie te warm.

Of in Portugal: met 20 graden en een zonnetje (veel langer licht daar in december) spring ik nog de zee in.

Hoe ik de winter door kom:
Altijd een thermolegging onder mijn kleding, ook onder mijn rijbroek. Lidl had laatst hele fijne, extra dikke.
Als ik niet rij, gaat bij de paarden de skibroek aan. Met rijden de rijrok.
Tip voor een fijne rijbroek:
https://www.lookri.de/shop/index.php?material=500005
Voor 25 euro maken ze hem geheel op maat, ideaal als je niet in standaard maat past, of zoals ik wat extra ruimte wil voor je thermolaagje.

Altijd 4 laagjes bovenkleding (thermohemd, shirt, dun vestje, fleecevest)

En natuurlijk een goede muts, handschoenen en muck boots.

Daarmee is het geen probleem om een hele dag buiten te zijn, ook niet bij min 10 (zolang ik maar in beweging blijf).

Die verwarmde muismat lijkt me trouwens geniaal!