Heb ik een eetstoornis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:54

Wauw, wat heb ik een bewondering voor de stap die je vandaag hebt gezet om hulp te vragen! En het geeft niet dat je sommige dingen nog niet hebt verteld aan de huisarts. Je hebt het belangrijkste en meest enge wel gezegd: 'help. Het lukt mij alleen niet!'. En wees daar o zo trots op! <3

En 1 stap per keer he? Je hebt nu een hele grote stap gezet. Dus maak het jezelf niet te moeilijk en wees lief op jezelf.
Afbeelding

Naboo

Re: Heb ik een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 01:24

Wat een lieve berichtjes weer van iedereen <3 Heel lief plaatje Kookaburra.
Het gaat met mij echt met ups en downs nu, ik eet goed denk ik? Gewoon ontbijt, dit is vaak brood of havermout, lunch broodjes met soms ontbijtkoek, als tussendoortjes eet ik zelfs chips(!!!) en koek maar ook gewoon fruit. Avondeten heb ik het nog wel moeilijk mee, maar ik gun mezelf wel meer dingen. Overdag gaat het dus prima en zijn de gedachtes niet zo aanwezig, maar de nachten zijn écht niet leuk. Ik zie dat ik ben aangekomen en mijn buik voelt zó vol en dan pieker ik ontzettend over het eten en gewicht. Met als gevolg dat ik weer naar de laxeer grijp en minder wil eten. Zeker met die lockdown nu, ik heb niets te doen dus dan maar weer extreem op mn eten letten. Het gaat dus qua eetGEDRAG prima, maar de gedachtes zijn zwaar aanwezig en geen idee waar het vandaan komt :( De vorige keren, als ik uit een periode met eetbui-vasten en compenseren kwam, en dus normaal ging eten, waren de gedachtes ook echt een paar maanden compleet weg, en ik had er geen last van. Maar als ik weer neigingen kreeg om eetgestoord te doen, kwamen ze terug. Maar nu eet ik normaal, en ze gaan niet weg! Terwijl dit eerst wel zo was! Echt ontzettend irritant

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 01:46

Goh, ik vind dat niet zo vreemd... ging je vroeger niet net beter eten op momenten dat je minder storende gedachten had? Het is logisch dat ze in dat geval dan ook uitblijven bij normale eetgewoonten. Nu lijk je het anders aan te pakken: eerst je gedrag. Je gedrag is het zichtbare stukje en hetgeen waar je rechtstreeks invloed op kan uitoefenen. Invloed hebben op gedachten en vooral gevoelens is lastiger en veelal indirect. Door je gedrag te veranderen, kunnen in theorie gedachten en gevoelens enigszins gestuurd worden. Maar dat werkt zeker niet onmiddellijk en ook niet altijd. Bij een eetstoornis is het grootste probleem ook niet je gedrag, maar zijn het je gevoelens en overtuigingen waar het om draait. Je gedrag veranderen kan helpen, maar soms is het mss ook nodig naar de lagen daaronder (overtuigingen en emoties) te gaan.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 02:08

Meis, een eetstoornis is hardnekkig en geloof me, al eet je nu redelijk normaal, in je hoofd blijft het chaos.
Dit heeft heel lang tijd nodig en ik hoop oprecht dat je dit met je moeder en huisarts samen kunt doen en dat je niet doorverwezen hoeft te worden naar een eetstoornis kliniek.

Niet omdat eetstoornisklinieken zo slecht zijn, maar meer omdat een eetstoornis in je hoofd een controle vorm is en als je met meerdere personen zit, dan komt de controle nog meer naar boven en krijg je ook het competitie gevoel.
Zelfs als je jezelf voorneemt om daar niet aan mee te doen, dan sleept de eetstoornis je er wel in mee.

Ik heb nu ruim 14 jaar de diagnose eetstoornis. Van anorexia nervosa naar boulimia en nu anorexia nervosa purgerend. Ik heb in al die jaren twee therapieën gehad voor de eetstoornis en 1 opname, maar het heeft mij niks opgeleverd.
Wat niet wilt zeggen dat het jou niks op kan leveren! Want je krijgt wel veel handvaten mee met therapie.

Alleen werkt de eetstoornis bij mij net wat anders door mijn autisme en PTSS.
Het is niet de hoofddiagnose, maar een bij diagnose die soms de overhand neemt en mij al in vele gevaarlijke situaties heeft gebracht.
Opnames in het ziekenhuis tot gevolg door uitdroging van het laxeren en kaliumtekorten.

En ja, ik herval nog steeds in mijn oude patronen van laxeren, maar ik weet ook als ik heel realistisch nadenk dat laxeren echt niet helpt om af te vallen.
Het put je lichaam uit en haalt je electrolyten in je lichaam helemaal uit balans.

Probeer 3 maal per dag een normale portie te eten en 3 tussendoortjes!

En van een aantal keer per week een zakje chips of een stukje chocolade kom je niet aan :)

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 18:13

Ja ik probeer mijn gedrag echt aan te pakken nu en het eten lukt ook echt wel (niet alle producten) maar het laxeren… Het is zo moeilijk om te stoppen! Ik heb ook geen eetbuien meer eigenlijk, ik eet dus normaal en gebruik laxeer elke avond. Is dit even slecht voor je lichaam als wanneer je in een eetbui-vasten patroon zit? Of heb ik nu iets minder risico op bijvoorbeeld een kalium tekort? Want ik eet best veelzijdig dus ik denk nier dat er nu snel tekorten kunnen ontstaan. Als het lichamelijke gevaar maar weg is vind ik het prima eigenlijk. Ik wil wel echt van het laxeren af, maar ik ga het gewoon rustig afbouwen terwijl ik een normaal eetpatroon aanhoud.

Wat naar EarthFocus dat je zoveel mee hebt moeten maken met opnames etc :(:) Hopelijk gaat het nu beter met je! Ik hoop idd niet dat ik naar een kliniek moet of iets dergelijks, dat zie ik echt niet zitten. Zeker door mijn gezonde/iets zware gewicht.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:40

Elke manier van 'anders' omgaan met eten dan dat de bedoeling is... Is ongezond. Hetzij voor je lichaam omdat je onvoldoende binnenkrijgt, hetzij dat het een teken is dat je mentaal nog een paar hordes hebt.

Ik vind het o zo stoer dat je je gedrag al verandert. En weet dat het geen competitie is he? Het gaat nu qua gedrag goed, maar baal niet bij een terugval. Want dit is niet met een paar weekjes opgelost, en gaat ook met pieken en dalen.

Ik hoop dat je met diezelfde wilskracht onder begeleiding je gedachten ook positiever krijgt :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:42

Naboo schreef:
Het gaat dus qua eetGEDRAG prima, maar de gedachtes zijn zwaar aanwezig en geen idee waar het vandaan komt :(

Gedachten zijn vaak secundair.
Of in normaal Nederlands: eerst is er een gevoel, een emotie en de gedachte volgt daar op.
(En ik gok dat het om akelige emoties gaat.)
Citaat:
De vorige keren, als ik uit een periode met eetbui-vasten en compenseren kwam, en dus normaal ging eten, waren de gedachtes ook echt een paar maanden compleet weg, en ik had er geen last van. Maar als ik weer neigingen kreeg om eetgestoord te doen, kwamen ze terug. Maar nu eet ik normaal, en ze gaan niet weg! Terwijl dit eerst wel zo was! Echt ontzettend irritanta ik probeer mijn gedrag echt aan te pakken nu en het eten lukt ook echt wel (niet alle producten) maar het laxeren… Het is zo moeilijk om te stoppen!

Richt je zo weinig mogelijk op het 'gevolg' (laxeren in dit geval)
richt je zo veel mogelijk op de 'oorzaak'.
Hoe zit jij in je vel?
Wat speelt er zoal in je leven...?
Citaat:
Ik heb ook geen eetbuien meer eigenlijk, ik eet dus normaal en gebruik laxeer elke avond. Is dit even slecht voor je lichaam als wanneer je in een eetbui-vasten patroon zit? Of heb ik nu iets minder risico op bijvoorbeeld een kalium tekort? Want ik eet best veelzijdig dus ik denk nier dat er nu snel tekorten kunnen ontstaan. Als het lichamelijke gevaar maar weg is vind ik het prima eigenlijk. Ik wil wel echt van het laxeren af, maar ik ga het gewoon rustig afbouwen terwijl ik een normaal eetpatroon aanhoud.

Een lieve huisarts of iemand van dien aard kan je helpen met de technische details. (En ik ben bioloog genoeg om dat belangrijk te vinden.)
Maar het is NIET de kern van de zaak, eetstoornissen gaan in wezen niet over eten.
Voor de een gaat het om controle, iemand anders wil voorkomen dat ze weer gepest gaat worden, voor een derde is dat 'zwevende' gevoel zo fijn - en uiteraard is de lijst langer.
... denk er over na waar het voor jou om draait.

Citaat:
Ik hoop idd niet dat ik naar een kliniek moet of iets dergelijks, dat zie ik echt niet zitten. Zeker door mijn gezonde/iets zware gewicht.

Gedwongen opname lijkt me nu niet aan de orde. (Dat bestaat, maar je moet het tamelijk bont maken.)
En persoonlijk heb ik altijd mijn best gedaan om opname te voorkomen.
... en aan de andere kant is het momenteel ook balen dat de wachtlijsten voor psychische hulp gigantisch zijn.

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 23:31

Even een update. Ik heb het mijn moeder verteld! We hebben erover gepraat en alle laxeermiddelen weggegooid. Ik ga voor een gezond en mooi leven, niet meer deze oliebol.
Ik sta er heel anders in, ik ben klaar met het gepieker en de nare gedachtes en emoties. We hebben afgesproken dat we andere manieren voor me gaan zoeken om met stress om te gaan. En ze gaan natuurlijk een beetje letten op me, of ik wel goed eet. Ik voel me zo opgelucht!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:39

Wat stoer dat je het hebt verteld!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:20

Wat goed van je dat je het hebt verteld!

Verwacht niet meteen wonderen he, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Als het een keer slecht gaat een dag, probeer daar dan over te praten. Even balen mag, maar zet je daar weer overheen en probeer naar de toekomst te kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:12

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Hartstikke goed om het aan je moeder te vertellen...!!

En idd : samen proberen om anders om te gaan met de stress : dat scheelt ENORM!!!

(Er zijn honderden manieren voor, en het is zoeken wat bij jou past, maar wat voor iedereen geldt: een goed gesprek kan wonderen doen.)

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 00:24

Update!
Ik ga therapie krijgen. Niet bij het GGZ of iets, maar christelijke therapie wat ik echt heel fijn vind. Er worden me dan dingen aangeleerd hoe ik met stress om kan gaan. Met eten gaat het nu niet goed, dat geef ik toe. Ik laxeer niet, maar eet echt het minimale (wel 3 maaltijden). Ik zie ontzettend tegen kerst op eigenlijk, wat me heel verdrietig maakt, maar er is ook zoveel eten en ik verlies dan helemaal de controle en ik panikeer gewoon echt omdat we 3 dagen achter elkaar HEEL veel gaan eten. Morgen gourmetten, eerste kerstdag een of andere Turkse pizza + brunch, tweede kerstdag kaasfondue. Ik vind het echt ontzettend eng en denk dat ik 5kg ga aankomen ervan.
Maaaargoed. Ik ga in ieder geval hulp krijgen, al zijn de gedachtes wel nog super aanwezig en is m’n afvalwens nog steeds heel groot.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:08

Och lieverd, maar je hoeft geen 3 dagen veel te eten he.
Gezellig er bij gaan zitten, en eten beperken tot jouw grens is ook prima.
Liever dat, dan totaal je grens over gaan en je zo slecht daar van voelen.

Fijn dat je therapie krijgt! Hoop echt dat het je gaat helpen.

Wens je ondanks alles toch hele fijne dagen toe!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 11:26

Wat ontzettend fijn voor je dat je therapie krijgt!
Ik snap het ook heel goed hoor, met kerst... Het is heel vervelend en ook dat het allemaal maar om eten gaat en dat dat gezellig hoort te zijn. Zoals Marlies zei: je kunt gewoon eten tot aan je grens. Ook als dat door stress bijna niks is. Als excuses gebruik ik dan vaak dat ik veel geluncht heb/niet zo'n honger heb. Als je stoerder bent dan ik kun je ok gewoon zeggen dat ze zich er niet mee moeten bemoeien of dat je moeite hebt met eten. Veel succes en vooral plezier!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:09

Hoi meis, fijn dat je therapie gaat krijgen...! (En beter omgaan met de stress is 'alleen maar' een eerste stap. Wel een belangrijke!)

Afdeling dooddoeners : heel veel mensen zien op tegen de feestdagen. (Het is Gode geklaagd, verzucht ik als calviniste, maar het is zo. Hier in huis laten we het Grote Vreet Feest maar aan ons voorbij gaan. Vanavond boerenkool, morgen zuurkool, overmorgen broccoli.)

Jouw angst is qua eten dat je je niet zult kunnen inhouden en giga aankomt.
... eten is een middel, dus wellicht zit hier nog van alles onder (de echte kern van de stress).
Wat dat betreft is 'elke dag tenminste iets eten' zo stom nog niet.
(Mensen die eerst flink hongeren en dan op de weegschaal vinden dat het tegenvalt zijn uiterst kwetsbaar voor 'zich niet kunnen inhouden'.)

En wellicht kun je je moeder inlichten, en samen iets afspreken dat zij je wat kan steunen...?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:52

Liekeschrijft, een politieagente die ook veel deelt op Instagram, had gister een vraag in haar stories gezet. 'Deel hier waarom jij kerst moeilijk vindt'.

En ze gaf later aan dat er veel reacties waren die gingen over verstoorde relaties met eten. Je bent niet alleen met je gevoel deze dagen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:49

Naboo schreef:
Update!
Ik ga therapie krijgen. Niet bij het GGZ of iets, maar christelijke therapie wat ik echt heel fijn vind. Er worden me dan dingen aangeleerd hoe ik met stress om kan gaan. Met eten gaat het nu niet goed, dat geef ik toe. Ik laxeer niet, maar eet echt het minimale (wel 3 maaltijden). Ik zie ontzettend tegen kerst op eigenlijk, wat me heel verdrietig maakt, maar er is ook zoveel eten en ik verlies dan helemaal de controle en ik panikeer gewoon echt omdat we 3 dagen achter elkaar HEEL veel gaan eten. Morgen gourmetten, eerste kerstdag een of andere Turkse pizza + brunch, tweede kerstdag kaasfondue. Ik vind het echt ontzettend eng en denk dat ik 5kg ga aankomen ervan.
Maaaargoed. Ik ga in ieder geval hulp krijgen, al zijn de gedachtes wel nog super aanwezig en is m’n afvalwens nog steeds heel groot.

Naboo, ik ben zo benieuwd hoe het inmiddels met je gaat :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:47

Naboo schreef:
Hi poetser, oh wat naar dat je dat zo vaak te horen kreeg en dat het nu nog steeds invloed op je leven heeft :knuffel: Dat je huisarts zo reageerde vind ik zeer onprofessioneel, dat kan echt niet. Zo’n opmerking doet echt pijn. Hoop dat het goed gaat met je.

Met mij gaat het niet zo goed. Ik heb geen hongergevoel meer en eet nu alleen avondeten, en de drang om te laxeren is intens groot en ik geef me er dan ook vaak aan toe. Vandaag moest ik werken, en daar ook lunchen. Ik had een pistoletje met jonge kaas en komkommer, maar kreeg het écht niet weg. En ik heb het écht geprobeerd. Maar ik zag alleen vet en koolhydraten. Dus toen heb ik het maar weer weggedaan, en kon hier niet onderuit komen bij collega’s. Ze zagen het allemaal, wat ik heeel lastig vond. 1 collega weet ervan, dus die snapte het wel. Maar het lukte gewoon niet ookal probeerde ik het

TS: ja, je hebt een eetstoornis.

Zo, dat is eruit en dan weet je dat ook gelijk maar. Je mag jezelf dus bestempelen als iemand met een eetstoornis en dat is niets om je voor te schamen.

Bedenk dat laxeren je darmen voor de rest v je leven kunnen beschadigen (ook kortdurend gebruik) en dat je er alleen vocht mee verliest dus niks afvalt. Het is echt gevaarlijk deze middelen te gebruiken.

Dat gezegd hebbende, maakt het niets uit hoe je gewicht is. De stoornis zit er en zolang je jezelf er bewust van bent. Dan kun je er ook mee om leren gaan. Elke dag een stapje meer geluk terug vinden. Dat is waar het om draait. Dingen doen die je leuk vind. Kijken naar wat je wel leuk vind aan jezelf. Lief zijn voor jezelf als er negatieve gedachten komen ( bijv veel willen afvallen, omdat dit zo makkelijk gaat) dat is ook een negatieve gedachte.

Een lichaam past zich veel meer aan in hoe je ermee omgaat, dan dat je zelf denkt. Je doet er meer schade aan dan dat je afhankelijk denkt te doen het voeding te ontnemen.

Mocht je ooit kinderen willen dan kun je nu al je hele vruchtbaarheid vernielen. Je lichaam voedt zich met dat plakje komkommer en die kaas. Niet om dik te worden maar om je organen, haar, nagels, gebit,huid (alles vitaal te houden)

Mager, slechte tanden, moe, lusteloos, dun vlashaar, dikke buik vd obstipatie, bleke huid, afgebrokkelde nagels, het altijd koud hebben. Dat wordt je ervan als je stopt met gezonde dingen te eten.

Ook negatieve gedachtenpatronen straal je uit, daar worden jij en je omgeving niet beter van.

Bedenk dat die nare gedachtens ook een kracht zijn. Je weet dat je bergen kunt verzetten, gediciplineerd bent, veel kunt bereiken in korte tijd. Feitelijk weet je dat je heel veel in je mars hebt. Je hebt oerkracht in je, je leven zo mooi te maken als dat je zelf wilt. Wat is je wens? Wat is je toekomstroom?
Wat wil je over 5 of 10 jaar?
Zoek mensen om je heen die t beste in je naar boven halen, waar je kracht uit haalt. Ga leuke dingen doen. Het leven is te kort je lichaam ook maar ergens voor op te geven.

Edit: zie nu pas dat dit topic al jaren geleden is.

Ik hoop zo op een goede update TS!