Partner spermadonor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 21:39

Ik vind dat ieder kind het recht moet hebben zijn biologische ouders te leren kennen. Als het mijn partner zou zijn dan zou ik hier dus ook op tegen zijn. Zou niet willen dat er later een kind rondloopt die graag wil weten waar hij vandaan komt en dat hij dan de deur op zijn neus krijgt.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 21:56

Babootje schreef:
Noblesse_ schreef:
Vind het een beetje gek dat iedereen er hier vanuit gaat dat de man van TS stiekem misschien toch een kinderwens heeft en daarom zijn genen veilig wil stellen oid.

Hij kan toch ook gewoon oprecht een gezin willen helpen bij iets wat ze zelf niet kunnen en hij toevallig wel?

Wij willen zelf 300% geen kinderen. En als ik mijn eicellen zou kunnen doneren om daar iemand anders mee gelukkig te maken, waarom niet? (Indien partner akkoord etc)
Dat zou puur zijn om n ander gelukkig te maken en al helemaal niet omdat ik stiekem zelf kinderen wil :+ .

Nou ja, ik lees in de OP dat hij zelf op zoek is gegaan, want hij zit in een FB groep en heeft min of meer zichzelf aangeboden bij een vreemd koppel. Het is niet dat een bevriend stel het aan hem heeft gevraagd.
En omdat hij zelf actie neemt denk ik toch dat hij een latente kinderwens heeft of bang is dat hij die krijgt.
Want anders zou je niet zelf actie ondernemen lijkt me. Dat vind ik dus vaag.

Waarom zou je niet zelf actie ondernemen als je ‘gewoon’ iemand wil helpen?
Als ik geen last had van depressies etc en eiceldonatie niet zo’n ‘zware’ ingreep was (voor mij) zou ik met plezier doneren hoor, uit mezelf ja, zonder dat iemand me dat eerst vraagt. Als ik een ander blij kan maken daarmee, waarom niet? Als t voor mij niet zo ingrijpend was zou ik best zelf op zoek gaan hoor.

poes

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:23

Helemaal mee eens.

TS: wat ik zou uitklaren met je man:

- wat is zijn motivatie? Helpen, genen, anders?
- hoe betrokken wil en kan hij zijn? Vandaag, later? Maar ook: als het kind/familie precies het tegenovergestelde wil van hem (wel/geen contact en hoe diepgaand) hoe staat hij daar tegenover?
- misschien ook niet onbelangrijk: hoeveel wil hij doneren? Eenmalig, vaker?

Ik denk dat je hiermee al veel zult aanraken.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:25

Kimbers schreef:
Ik vind dat ieder kind het recht moet hebben zijn biologische ouders te leren kennen. Als het mijn partner zou zijn dan zou ik hier dus ook op tegen zijn. Zou niet willen dat er later een kind rondloopt die graag wil weten waar hij vandaan komt en dat hij dan de deur op zijn neus krijgt.

Hier ben ik het wel mee eens eigenlijk.

Ik zie het zoals TS het beschrijft vanuit een gunnend standpunt. Als ik bij mij kijk, zover ik weet heeft mijn familie geen erfelijke ziektes die doorgegeven worden, geen alzheimer of kanker of wat dan ook. Ik zou het ergens wel zonde vinden als een zo'n zover ik weet gezonde lijn verloren zou gaan (mutaties kan altijd dat weet ik, daar even los van). Daar zit geen eigen belang bij verder vanuit mij, bloedlijn doorzetten en voorouderen ed doen mij weinig. Alleen speelt bij mij het geweten mee waardoor ik dit alsnog nooit zou kunnen.
Ik vraag me vooral af of hij verder heeft gedacht dan "Ik heb het niet nodig dus kan ik er een ander blij mee maken".

Even een scenario, want 'op de achtergrond meekrijgen hoe het gaat' is denk ik niet mogelijk met anoniem doneren, stel het kind staat over 15 jaar bij jullie op de stoep in tranen. Wat zou je dan doen?
Als jullie hier serieus over nadenken is het wel goed om wat dingen af te bakenen. Ook naar de visie van de mogelijke ontvangers/ouders to be, die moet goed passen bij jullie visie. Bijv het openlijk bespreken met het kind over diens afkomst vanaf kleins af aan. Wil je dit wel/niet? Spreek je van tevoren af dat het kind na zoveel jaar de contactgegevens krijgt van jullie? Of juist nooit? Telefonisch contact? Fysiek contact? (om maar even wat dingen op te gooien)
Onder welke omstandigheden, welke keuzes, zou je het doneren nooit toestaan, onder welke wel? Als jullie daar samen uitkomen en hetzelfde in denken kom je al een heel eind.

Waar ik het niet mee eens ben is dat het jouw zaak niet is TS. Ik snap wel dat je dat zegt, maar dit kan gevolgen hebben op zijn toekomst en daarmee dus ook die van jouw. Dus ik vind het erg goed dat hij jou erbij betrekt en het ook niet zal doen als jij niet wil :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:26

Ts ik vraag mij echt af hoe oud je bent
En of je echt zeker weet geen kinderwens te hebben enmpartner ook niet

Dit.moet je echt heel goed.overdenken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:29

Ik zal zo nog de link van de inhoud van de wet rondom sperma donor erbij zoeken. Daarin valt te lezen dat het kind dus recht heeft op te weten wie de donor is.

Citaat:
Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting
Op 1 juni 2004 is in Nederland de Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting(externe link) in werking getreden. In deze wet zijn afspraken vastgelegd rond het registreren, beheren en verstrekken van donorgegevens bij kunstmatige bevruchting. De wet maakt het voor personen die verwekt zijn middels kunstmatige donorbevruchting in een Nederlandse kliniek na 1 juni 2004, mogelijk om kennis te nemen van hun afstammingsgegevens. De wet stelt dat elk kind recht heeft op kennis over zijn biologische afstamming.

https://fiom.nl/kenniscollectie/kid-dna ... afstamming.

Dat lijkt me wel interessant leesmateriaal. Dit gaat over Nederland. België weet ik niet, is wellicht anders.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-12-21 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:30

Echwel schreef:
Ts ik vraag mij echt af hoe oud je bent
En of je echt zeker weet geen kinderwens te hebben enmpartner ook niet

Dit.moet je echt heel goed.overdenken

Waarom wordt dit altijd zo makkelijk in twijfel getrokken en wel kinderen willen niet?

Ze wil er vandaag geen en is daar blijkbaar overtuigd van en verder heeft niemand een glazen bol. Maar er zijn genoeg mensen die niet van gedacht veranderen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:33

Helemaal eens met Poes. Hier 24 en partner 30. We schreeuwen beiden al ons hele leven dat we geen kinderen willen en zijn hier allebei 300% van overtuigd. En TOCH krijgen we van héél veel mensen te horen ‘oh maar dat verandert vast nog wel, jullie zijn nog jong.’ Verschrikkelijk vervelend. Je kan net zo goed overtuigd zijn dat je géén kinderen wil als dat je wél kinderen wil. Alleen doen mensen altijd moeilijk over dat eerste, alsof dat niet kan.
En toch zou ik best eicellen willen doneren als ‘t niet zo’n ‘ingrijpende’ ingreep was. Dit gaat met sperma doneren misschien iets minder ingrijpend.

*zeurmodus uit*
Laatst bijgewerkt door Noblesse_ op 07-12-21 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:34

Noblesse_ schreef:
Helemaal eens met Poes. Hier 24 en partner 30. We schreeuwen beiden al ons hele leven dat we geen kinderen willen en zijn hier allebei 300% van overtuigd. En TOCH krijgen we van héél veel mensen te horen ‘oh maar dat verandert vast nog wel, jullie zijn nog jong.’ Verschrikkelijk vervelend. Je kan net zo goed overtuigd zijn dat je géén kinderen wil als dat je wél kinderen wil. Alleen doen mensen altijd moeilijk over dat eerste, alsof dat niet kan.

*zeurmodus uit*

Je zeurt totaal niet. Je hebt daarin gewoon gelijk want zo is het wel. Want ik genoeg vrouwen ken die van jongsaf aan wisten dat ze geen kinderen wilden. Zij hebben ze ook nooit gekregen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:36

Ja ik vind dat eigenlijk best een onbeschofte vraag/opmerking. Ik vraag ook niet zomaar: zeg met al die miserie en niet slapen, heb je er nu niet verschrikkelijk veel spijt van? :')

Dat weten ze zelf wel en vertellen ze ook als ze daar zin in hebben. Echt compleet niet nodig om daar achter te vragen. Dat TS het opgooit bij haar partner vind ik wel anders dus mss was het zo bedoeld? :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:37

Ik wist met mijn 14 (of al eerder) ook al dat ik er geen wilde en nee dat is nooit veranderd. En vaker beter doordacht als vele kindertjes.

Maar on topic.
Ik zou er niet blij mee zijn.
Over 18 jaar staat er ineens 1 voor je deur: Hai pap.

En dan?

Krijg je nog kinder gezeur waar je bewust niet voor kiest.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:38

Zo bedoel ik het niet als je echt noet wilt prima

Maar voor hem.is dit dus niet duidelijk
Niet met ts maar wel bij een ander

Dat komt mij vreemd over...
Is het dat toch de drang om je genen veilig te stellen

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:39

Kinderen maken niet compleet. Niet iedereen in ieder geval. Dat is zo'n ouderwetse gedachtengang.

pien_2010 schreef:
Ik zal zo nog de link van de inhoud van de wet rondom sperma donor erbij zoeken. Daarin valt te lezen dat het kind dus recht heeft op te weten wie de donor is.

Citaat:
Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting
Op 1 juni 2004 is in Nederland de Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting(externe link) in werking getreden. In deze wet zijn afspraken vastgelegd rond het registreren, beheren en verstrekken van donorgegevens bij kunstmatige bevruchting. De wet maakt het voor personen die verwekt zijn middels kunstmatige donorbevruchting in een Nederlandse kliniek na 1 juni 2004, mogelijk om kennis te nemen van hun afstammingsgegevens. De wet stelt dat elk kind recht heeft op kennis over zijn biologische afstamming.

https://fiom.nl/kenniscollectie/kid-dna ... afstamming.

Dat lijkt me wel interessant leesmateriaal. Dit gaat over Nederland. België weet ik niet, is wellicht anders.

Ah, maar weten wie je donor is en leren kennen is niet helemaal hetzelfde natuurlijk ;) mijn reactie is namelijk op het tweede. Dat zou mijn persoonlijke voorkeur hebben, maar dat is voor TS natuurlijk ook stof tot nadenken.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:40

Echwel schreef:

Dit vul je nu zelf in, want bij een kind op de achtergrond meekijken vs een kind opvoeden is in mijn ogen heel wat anders. Vind die ene zin dan echt niet op zijn plaats hier :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:40

Echwel schreef:

Maar dat weten we dus niet. Maar klopt dit zou ik als TS ook helder willen wat de motivatie is :j

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:41

@Echwel
Hoezo is het bij hem niet duidelijk? Dat probeer ik met mijn verhaal net uit te leggen… ik wil GEEEEN kinderen. Maar als ik door eicellen doneren iemand anders kan helpen, graag. Ik zou d’r ook zelf naar op zoek gaan, ja.
Dit zou niks te maken hebben met ‘genen veilig stellen’ of wat dan ook…
Gewoon een ander willen helpen, is dat zo gek?

Het KAN natuurlijk dat dit wel het geval is bij TS haar man. Maar niet noodzakelijk. En daar gaan velen hier dus wel van uit.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:15

En toch zou ik het vreemd vinden als mijn man hier mee komt. Je wilt zelf, om wat voor reden dan ook, geen kinderen. Het is niet dat je je beste vrienden helpt door donor te zijn. Je gaat aan wildvreemden, die je niet kent zaad doneren. Ga als je "iets" goeds wil doen lekker bij de daklozen opvang soep scheppen, ga eenzame ouderen rondrijden, ga bij het dierenasiel hokken schoonmaken, weet ik veel. Ik zou me ernstig afvragen waarom mijn bewust kindvrije partner van alle goede daden op de wereld per sé een kind wil verwekken bij iemand.

Ik zou er dan ook niet akkoord mee zijn en het zou misschien zelfs een dealbreaker voor de relatie zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:19

Ja precies. Voor hele goede vrienden. Ja kan ik me voorstellen dat je er over gaat denken.
Maar voor vreemden? Wetende dat het niet anoniem is? Nee.
Er zijn idd heel veel goede doelen te verzinnen die voor bewust kindervrije mensen aansluiten.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:21

Nou dat inderdaad. Voor je broer, beste vriend snap ik het nog enigszins. Maar voor vreemden, die je niet kent :n Ik zou dat gewoon opmerkelijk vinden om zo uit het niets als goede daad te kiezen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:37

En toch doen veel mensen dit wel oa onze eiceldonor.

De wachtlijsten zijn lang maar er zijn gelukkig een hoop mannen en vrouwen die openstaan om te doneren.

Ceffyl schreef:
Nou dat inderdaad. Voor je broer, beste vriend snap ik het nog enigszins. Maar voor vreemden, die je niet kent :n Ik zou dat gewoon opmerkelijk vinden om zo uit het niets als goede daad te kiezen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:40

Wat een vergelijkingen worden hier gemaakt zeg, bah. Omdat sommigen zich niet kunnen of willen inleven in een ander moeten sperma- en eiceldonoren maar hokken schoonmaken in het asiel in de plek? |o

Ondanks dat ik zelf geen kinderwens heb besef ik héél goed hoe verschrikkelijk zwaar het moet zijn als je wel kinderen wil krijgen maar niet kán. Hetzij medisch, hetzij voor holebi’s. Als ik daarbij kan helpen door mijn gezonde eicellen af te staan, waarom zou dat in godsnaam niet kunnen of een andere onderliggende reden moeten hebben?
Het is niet omdat ik zelf geen kinderen wil, dat ik anderen dat niet gun. En als mijn eicellen de diepste wens kunnen vervullen van iemand anders en ik (en partner) zouden er zelf achterstaan, waarom niet?

Daarnaast kan ik nog steeds ouderen rondrijden of hokken kuisen in het asiel +:)+

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-21 23:49

Wat een reacties al, heel erg bedankt hiervoor <3 , ga ze allemaal even rustig doorlezen.
Even snel wat ik er zo uit haal, mijn man is 41, ik ben 35. En voor hemzelf is het ook klaar, hij heeft vroeger wel gedacht aan eigen kinderen, maar het is er nooit van gekomen. Op de een of andere manier vindt hij altijd de kindvrije dames :D
Nu zegt ie ook, op 41 nog een kind voor mezelf krijgen? Moet er niet aan denken. Maar als hij iemand heel erg gelukkig kan maken met een donatie :+ (en dankzij reactie van Pien, niet alleen de ouders maar ook toekomstige grootouders enzo) en hij doet er zelf toch niks mee, waarom niet. Dus zijn motivatie is inderdaad iets kunnen betekenen voor een ander. Hij heeft een gigantisch groot hart en kan oprecht gelukkig worden als andere mensen blij zijn om wat dan ook. Zal later even op wat meer reageren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:52

Hij zegt geen actieve rol te willen hebben in het leven van het kind/de kinderen te willen, maar wat als die wens (vanuit hem of het kind/de kinderen) veranderd? Als je samen (getrouwd) bent dan wordt dat ook jouw zaak. Ik zou dat een zeer onprettig gevoel vinden.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 00:00

Voor een hoop kindvrije mensen zijn onderdeel van de "argumenten" ook vaak milieu en de staat van de wereld en dat er al teveel mensen op de aarde zijn. Als je dat belangrijke argumenten vind lijkt donatie mij een beetje gek.

Ik heb zelf sowieso een beetje de instelling als het op de natuurlijke manier niet lukt dan had het niet zo moeten zijn. Maar ik heb heel makkelijk praten...

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 00:05

Als dat de argumenten zijn om kindvrij te blijven snap ik inderdaad dat donatie gek is haha.

Echter kan je ook ‘gewoon’ geen kinderen willen :D , wij hebben er helemaal niks mee, voor onszelf dan. Maar gun ze een ander wel en dan is sperma of eicellen doneren zeker een mogelijkheid om anderen te helpen, zonder verdere bijbedoelingen.

Maar natuurlijk moet je er als donor wel bewust van zijn dat er later iemand aan de deur kan staan die je kind blijkt te zijn. En hierover moeten zowel donor als partner overeenkomen.