Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 15:13

Duke schreef:
Wij hebben al besloten dat voor alle loopjes waar we voor zijn ingeschreven, die niet doorgaan, we met ons eigen groepje er een leuke loop van maken. Gaat de Duintrail niet door, dan zoeken we ergens anders een mooie trailroute van 15 km en maken er een leuke dag van en als de Bruggenloop niet doorgaat, gaan we ook een mooie loop ergens anders doen. Om zo toch een soort doel te houden om voor te trainen en er een leuke loop van te maken. Wat dat betreft wil ik mij niet laten ontmoedigen en de sfeer erin houden als alles wordt afgelast.

Mooie oplossing idd :j

Mijn hoofddoel is de marathon in Rotterdam.
Er is idd kans dat die in april niet door gaat. Ik weet niet of ik die afstand dan zelf ga lopen.

Maar Egmond valt in de periode van marathon voorbereiding. Dus die afstand ga ik sowieso lopen.
En misschien is er een optie tot virtueel als het afgelast wordt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:19

Dilan93 schreef:
Mijn hoofddoel is de marathon in Rotterdam.
Er is idd kans dat die in april niet door gaat. Ik weet niet of ik die afstand dan zelf ga lopen.

Maar Egmond valt in de periode van marathon voorbereiding. Dus die afstand ga ik sowieso lopen.
En misschien is er een optie tot virtueel als het afgelast wordt.

De marathon is ook niet een afstand die ik 'zomaar' zal lopen als die wordt afgelast. Het is best een lange afstand zonder het opzwepende circus wat er bij hoort.
Om die reden die jij noemt, wilde ik ook Egmond doen: past mooi in het schema. Maar ik ga mij pas inschrijven voor Rotterdam als er meer zekerheid is. Vorige keer had ik ook 6 weken van te voren een startnummer overgenomen. Zoiets wil ik weer doen. Scheelt veel geld. Er zijn altijd mensen die toch geblesseerd raken en hun startnummer verkopen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:21

gaucho schreef:
Klinkt als een mooi besluit :j

Ik ben voorlopig vooral aan het duimen dat mijn eigen testuitslag negatief is, ben verkouden na contact met iemand met Corona -O-

Oei! Balen... :(:) Spannend... Als het echt corona is, hoop ik dat je er verder niet teveel last van hebt. Jij bent ook zo lekker sportief bezig nu. Met griep, corona, ziek zijn sowieso, moet je gelijk zoveel inleveren qua conditie.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 15:23

Nou idd, ik denk zomaar dat ik voor die afstand wel wat publiek of iig medelopers nodig heb :)

Ik geloof dat ze bij ons in de loopgroep startnummers regelen. Dus als ze dat doen, schrijf ik me wel in.
En als het afgelast wordt, mag dat startnummer hopelijk mee naar de volgende geplande datum

Gaucho, ik hoop dat je negatief blijft voor corona

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:37

@ Dilan, de startnummers schuiven dan waarschijnlijk door :j. Ik had een startbewijs voor Rotterdam '20, die uiteindelijk pas afgelopen oktober plaatsvond. Mijn ticket schoof inderdaad steeds door. Overigens heb ik mijn startbewijs aan mijn zwager gegeven, ik ben inmiddels 31 weken zwanger en hoewel ik nog steeds hardloop, zit een marathon er logischerwijs niet meer in. Of nou ja, ik heb een ander soort marathon om me op voor te bereiden :Y)

Wat een domper van de 7H! Vooral als je je zo gericht hebt voorbereid. Hopelijk hebben jullie een leuk eigen loopje tijdens het weekendje weg.

Ik duik weer (voornamelijk) in de meeleesstand!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:44

Ik had gelukkig laatst al besloten om me niet meer in te schrijven voor evenementen, gezien het risico dat het niet door zou gaan. Nu blij dat ik dat inderdaad gedaan heb :)

Wel sneu voor de mensen die zich ingeschreven hadden..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 15:49

Noeps schreef:
@ Dilan, de startnummers schuiven dan waarschijnlijk door :j. Ik had een startbewijs voor Rotterdam '20, die uiteindelijk pas afgelopen oktober plaatsvond. Mijn ticket schoof inderdaad steeds door. Overigens heb ik mijn startbewijs aan mijn zwager gegeven, ik ben inmiddels 31 weken zwanger en hoewel ik nog steeds hardloop, zit een marathon er logischerwijs niet meer in. Of nou ja, ik heb een ander soort marathon om me op voor te bereiden :Y)

Wat een domper van de 7H! Vooral als je je zo gericht hebt voorbereid. Hopelijk hebben jullie een leuk eigen loopje tijdens het weekendje weg.

Ik duik weer (voornamelijk) in de meeleesstand!

Ik denk dat jouw marathon ook vermoeiend genoeg gaat zijn.

Vind het knap dat je nog hardloopt :j

Piekosjj

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:10

Leuk, een nieuw topic! Ik loop nu eigenlijk helemaal niet meer hard, iets met een actieve buitenbaan, een nieuw-gekocht huis, een paard verzorgen en gebrek aan daglicht :+ Maar kom uiteraard wel weer lekker meekletsen en meelezen :j

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:14

Leuk dat ik dit topic tegen kom. Zou graag mee kletsen en al jullie tips lezen.

Ik ben aan het trainen voor 16km. Altijd rondjes gelopen tussen de 5 en 10 km. Vind het mentaal nog wel eens lastig om verder te gaan. Moeten ook weer wat kilo's af om beter te gaan lopen dus een dubbele motivatie.

Balen voor degene die zich in hadden geschreven en waarvan het nu afgelast is. Je werkt toch toe naar zo'n loop en al weet je dat die kans er is blijft het toch een teleurstelling.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:29

suusje26 schreef:
Leuk dat ik dit topic tegen kom. Zou graag mee kletsen en al jullie tips lezen.

Ik ben aan het trainen voor 16km. Altijd rondjes gelopen tussen de 5 en 10 km. Vind het mentaal nog wel eens lastig om verder te gaan. Moeten ook weer wat kilo's af om beter te gaan lopen dus een dubbele motivatie.

Balen voor degene die zich in hadden geschreven en waarvan het nu afgelast is. Je werkt toch toe naar zo'n loop en al weet je dat die kans er is blijft het toch een teleurstelling.

Omdat het topic tips en tricks heet...
Ik heb wel een paar tips voor je om langere afstanden te gaan lopen en dat mentaal een beetje leuk te houden:

- Sowieso ongeveer 1 km per week je duurloop uit te breiden, dus is je max 10, dan week erop 11 km lopen. Heb je vaker langere duurlopen gedaan, dan kun je wat sneller opbouwen, maar anders is 1 km de max.

- Hak je duurloop mentaal in stukjes: stel je loopt 15 km. Na 5 km kun je denken: ik ben al op 1/3 en voor m'n gevoel net begonnen! Of: Ik hoef nog maar 10 km en dat is een afstand die ik makkelijk kan.

- Luister een podcast tijdens het lopen, bij voorkeur over hardlopen (lekker motiverend).

- Laat je door iemand ergens afzetten en loop naar huis. Soms is een route lopen leuker dan een rondje. Of zoek een leuke route ergens buiten je vaste loopgebied. Rijdt daarheen en ga daar je rondje lopen.

- Qua afvallen is het natuurlijk beter om langzamer te lopen. Gun jezelf een rustige duurloop, ook kun je het dan langer volhouden.

Misschien heb je niets aan deze tips, of kon je ze al. Maar wie weet... :D :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:44

Ik hak lange lopen ook in stukken. Bij mijn 54km (indian summer ultra) die ik een paar weken geleden deed heb ik dat ook gedaan.
Eerst 12km tot vp 1, daarna vp 2 op 32km, toen tot de 42km, daarna tot 50 en dan het laatste stukje. Dat maakt het makkelijker tussen de oren.

En loop in een omgeving die je leuk vindt! Of nieuw is, dan vliegt de tijd ook sneller voorbij.

Dat is het plan ook voor komende zaterdag voor mijn lange trail. Iets van 18 tot 21km lus en dan weer bij de auto komen, daarna een lus van zo'n 15 tot 18km en dan weer langs de auto en daarna de laatste lus om er een marathon of ultra van te maken als ik me goed voel.
Aan het weer zal het niet liggen, ziet er goed uit voor zaterdag!

Balen dat de 7H afgelast is, maar dat zag ik wel aankomen eerlijk gezegd.

Gaucho ik hoop dat je negatief getest wordt!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 17:53

Ik doe ook wel eens wandel-/drinkpauzes tijdens mijn lange duurloop :)

Bvb afgelopen zaterdag liep ik 13 km. Ik heb op 5 km en op 10 km een minuut (ongeveer) gewandeld.

Zo gaat dat overigens ook als ik een evenement loop. Ik kan namelijk niet hardlopend drinken, maar heb wel water nodig onderweg. Dus bij de drinkposten wandel ik, pak een bekertje, drink dat op en ga weer verder.
Wel zoveel mogelijk rechts houden natuurlijk, zodat de anderen wel door kunnen lopen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:05

Ik doe dat ook hoor en fotopauzes. Genieten staat voorop, tempo boeit me niet zo, zeker niet met de trails die ik allemaal loop.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 18:29

Ohja, fotopauzes idd ook :j

Ik loop ook om te genieten, mijn hoofd leeg te maken en voor mijn conditie.

Nou is het echt al een eind verbeterd sinds ik anderhalf jaar geleden van mn paard gestort ben en dit wil ik graag verder verbeteren/ zo houden.

Al zul je me niet snel op de loopband zien staan. Deed dat op de sportschool wel eens als warming up, maar na 10 minuten was ik dat al beu :')

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:53

Mag ik me bij jullie aansluiten? Ik heb gisteren voor het eerst weer hardgelopen na m’n bevalling in mei. Na mijn eerste kind was ik veel te vroeg met opbouwen, dus probeer het nu rustig aan te doen.

Lees graag met jullie mee en hoop snel ook weer iets langere stukjes te lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 18:57

Natuurlijk mag dat :j Welkom!
Goed dat je weer aan het opbouwen bent :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:10

Gezellig Lieke, wees welkom.
Heb je ook specifieke doelen op het oog?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:27

Terug van mijn 8 km en een minuut sneller dan verleden week zonder mezelf te forceren.

Ook stak er een ree 10 meter voor me opeens rustig de weg over!

Zag mezelf voor de eerste keer lopen in de weerkaatsing van een stel ramen: ik jog! Ik heb het tempo van een 60plusser! Wel even afknapper!

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:51

Was je nieuwe route een succes Foxy80?
Gaaf dat jullie wild spotten, ik heb alleen veel loslopende honden hier in onze buitengebieden :+

Leuk dat er zoveel verschillende niveaus in dit topic zitten met allemaal hetzelfde doel.
Iemand nog leuke boeken over hardlopen, training en/of voeding?
Denk dat ik er al veel gelezen heb maar wie weet hebben jullie nog leuke suggesties.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:55

BB80 schreef:
Was je nieuwe route een succes Foxy80?
Gaaf dat jullie wild spotten, ik heb alleen veel loslopende honden hier in onze buitengebieden :+

Leuk dat er zoveel verschillende niveaus in dit topic zitten met allemaal hetzelfde doel.
Iemand nog leuke boeken over hardlopen, training en/of voeding?
Denk dat ik er al veel gelezen heb maar wie weet hebben jullie nog leuke suggesties.

Alles over hardlopen en Missie Marathon van Mariska van Sprundel vind ik erg leuk om te lezen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:49

@Supervixen: oooh jij loopt ultra trails! Wat gaaf! En respect... _/-\o_

Dilan93 schreef:
Ik doe ook wel eens wandel-/drinkpauzes tijdens mijn lange duurloop :)

Bvb afgelopen zaterdag liep ik 13 km. Ik heb op 5 km en op 10 km een minuut (ongeveer) gewandeld.

Zo gaat dat overigens ook als ik een evenement loop. Ik kan namelijk niet hardlopend drinken, maar heb wel water nodig onderweg. Dus bij de drinkposten wandel ik, pak een bekertje, drink dat op en ga weer verder.
Wel zoveel mogelijk rechts houden natuurlijk, zodat de anderen wel door kunnen lopen :)

Ja, korte drinkpauzes, of een banaantje eten als het langere afstanden zijn.

Fotopauzes, zeker met trails is dat fantastisch, want dan gaat het, zoals Supervixen al schrijft, meer om het genieten en minder om de tijd. Dat vind ik zo fijn aan trails. Je mag even op adem komen en van de omgeving genieten. Mag altijd, maar bij trails voel ik dat nog sterker zo.

@Lieke: die eerste loopjes na zoiets als een bevalling, voelen dan weer heel goed. Zo van: ik ben er weer! Probeer er vooral van te genieten en rustig opbouwen.

@Foxy80: een ree! Dat ga ik hier niet meemaken. Wat gaaf! Dat zijn van die momentjes. Hier in de Randstad is het vooral genieten als ik een bijzondere vogel spot. Of althans, niet zo allerdaags. Zoals onlangs een groene specht en een ijsvogel. Kan ik zo van genieten en ik denk dan: dit had ik niet meegemaakt als ik op de bank was blijven zitten.

Ik lees meer artikelen dan boeken. Hoewel ik wel het boek Sportrusten heb, maar nog niet eens uitgelezen.

Verder nog even flink balen hier van de 7H, maar inderdaad was het niet meer dan logisch. Kan ook niet zo'n evenement nu.

Vanavond een snelle 5 km test bij de club. Ik had die rustig aan gedaan als de 7H door was gegaan, maar dan nu maar even knallen en kijken waar we staan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:09

Mag ik me ook melden?

Ik probeer al een jaar op de 5 km in 1x te komen zonder wandelen, maar ik merk dat ik mijn motivatie/discipline om het met regelmaat te doen snel verlies en voor mijn gevoel dan weer opnieuw moet beginnen met opbouwen. Dit komt denk ik door verschillende redenen.

Ik heb namelijk een beenlengteverschil, van meer dan 1 centimeter en overpronatie waardoor mijn voet en daardoor knieën snel naar binnen zwikken. Hierdoor heb ik al mijn hele leven lang snel last van overbelaste knieën en klachten in mijn heupen. En zitten maakt de klachten erger dan bewegen :') dus als studentzijnde probeer ik veel te bewegen. Nu hou ik gelukkig van sporten! Door mijn bouw ben ik me ervan bewust dat hardlopen voor mij extra blessuregevoelig is, maar niet onmogelijk. Ik doe 2/3 keer in de week krachttraining wat ik erg leuk vind en goed volhou, daarnaast zou ik heel graag 2/3x in de week willen hardlopen voor mijn conditie en het lekker buiten zijn.

Maar goed, waar het dus mis gaat. Ten eerste dat ik dus héél langzaam opbouw, met veel 1-2 min wandelen tussen een aantal minuten hardlopen en telkens een paar minuten hardlopen erbij. Hierdoor kom ik gevoelsmatig nooit lekker in een flow, maar als ik te snel 10 minuten achter elkaar hardloop, krijg ik last van mijn kuit of knie. Daarnaast loop ik nu hard in de stad/op asfalt, wat ik minder fijn vind dan in de natuur. Zowel fysiek gaat hardlopen op onverharde maar ook technischere (afwisseling/boomwortels/hoogteverschillen) ondergrond me beter af omdat ik het leuker vind, er meer demping is en aandachtiger mijn voeten plaats als mentaal, omdat de omgeving me veel meer rust en plezier geeft. Maar, ik ervaar een drempel om eerst 15 min te fietsen naar het bos. Terwijl de sportschool op eenzelfde tijdsafstand fietsen ligt.

Verder voel ik vaak wat stram in het begin of gaat eerst mijn ene kuitspier zeuren (die is korter door mijn beenlengteverschil), terwijl ik altijd 5 min warmloop. Als ik wel in de flow zit, vaak na de eerste helft van de tijd/afstand die ik volbreng, dan voelt het echt heerlijk! En toch vind ik het lastig om dat gevoel op te roepen als motivatie om te gaan hardlopen. Toch lijkt het me heerlijk om een halfuur non-stop te kunnen hardlopen en uiteindelijk op te bouwen naar 10 kilometer. Maar vaak kak ik na 5 weken een schema volgen in en zitten er wat weken tussen voor ik weer begin waardoor ik weer terug bij af ben.

Lang verhaal, maar hopelijk hebben jullie tips!

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:31

Welkom!
Zou een zooltje of aangepast schoeisel je niet kunnen helpen?

Wat knap dat je ondanks je klachten zo’n doorzetter bent en graag wil!
Maak het jezelf zo leuk mogelijk, parkeer je fiets in of rond de stad en loop een rondje binnenstad, kies een dijkje en doe alleen heen en weer of ga juist met de auto voor 15 min om wel in het bos te kunnen lopen.

Deel je ervaringen gewoon hier en ik denk dat je wekelijks meer motivatie zal meekrijgen :)
Geduld, langzaam opbouwen en niet hard willen. En niet te zwaar tillen aan een schema. Luister naar je lijf.

Bedankt voor de boekentip!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:38

BB80 schreef:
Welkom!
Zou een zooltje of aangepast schoeisel je niet kunnen helpen?

Wat knap dat je ondanks je klachten zo’n doorzetter bent en graag wil!
Maak het jezelf zo leuk mogelijk, parkeer je fiets in of rond de stad en loop een rondje binnenstad, kies een dijkje en doe alleen heen en weer of ga juist met de auto voor 15 min om wel in het bos te kunnen lopen.

Deel je ervaringen gewoon hier en ik denk dat je wekelijks meer motivatie zal meekrijgen :)
Geduld, langzaam opbouwen en niet hard willen. En niet te zwaar tillen aan een schema. Luister naar je lijf.

Bedankt voor de boekentip!

Dankjewel voor je fijne en motiverende antwoord!

Ondanks dat ik jong ben (24), heb ik de meeste jaren meer het gevoel gehad dat mijn lichaam tegen mij werkt dan voor mij werkt. Met mijn bouw en ook nog 8 jaar lang gestruggeld te hebben met de ziekte van lyme, is geloven in mijn lichaam en genieten van sporten best wel eng geworden. Terwijl krachttraining inmiddels zo goed gaat! Wekelijks of om de week ga ik zwaarder in gewichten en word steeds iets leniger, dat geeft me ook het vertrouwen dat ik hardlopen best aan kan, maar het doen vind ik nog wat lastig. :o

Ik heb orthopedische zooltjes, al van kinds af aan. Die compenseren niet het beenlengteverschil (omdat ik anders heel erg afhankelijk was geworden van zooltjes) maar wel het naar binnen vallen, dus dat helpt zeker gelukkig! Ik heb laatst ook geïnvesteerd in nieuwe hardloopschoenen met goede demping en afwikkeling, anti-overpronatie en all-terrain, om me écht te motiveren om het bos op te zoeken.

Een auto heb ik helaas niet vaak tot mijn beschikking, dus ik ben wel afhankelijk van de fiets. Ik vroeg mij af, aangezien ik altijd 5 min wandel om mijn spieren warm te maken, dat is denk ik minder nodig als ik fiets van te voren? Behalve dat fietsen wel een andere spierbeweging is natuurlijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:44

Ik zou het eigenlijk eens neerleggen bij een goede sportfysio en/ of een podoloog. Die kunnen denk ik het beste advies geven.