Ik herken je zelfbeeld. Ik had het een paar jaar terug ook heel erg. Heel ironisch want ik ben door corona 10 kg aangekomen en ik voel me beter dan ooit

Maar, ook ik ben nu aan het afvallen en het gaat niet zo hard. Maar, in mijn geval weet ik wel dat het komt omdat ik flink spieren aan het kweken ben. Vergeet niet dat spieren zwaarder zijn dan vet. Een weegschaal laat niet zien hoeveel spieren je hebt. En omdat je keto doet wat veel eiwitten bevat geef je jezelf dus ook de kans om spieren te kweken.
Daarbij, wat al is gezegd, je hebt een burnout. Zet even je mentale gezondheid voor. Als je wil blijven sporten mag dat. Maar doe her dan om lekker in beweging te blijven en jezelf de energie te geven die je nodig hebt en niet omdat je wil afvallen. Vaak als je niet focust op afvallen gebeurt het juist omdat je mentale gezondheid wat beter wordt. Stress kan veel rare dingen doen met je lichaam.
Vergeet ook niet dat iedereen anders is gebouwd. Sommige mensen hebben een wat rondere of stevigere bouw. Dat heb ik zelf ook. Gewicht zegt echt lang niet altijd alles. En in het geval van vrouwen kunnen hormonen heel veel invloed hebben op je gewicht (als je ongesteld bent, ben je bijvoorbeeld wat zwaarder. Omdat we een baarmoeder hebben lijkt het soms alsof we een buikje hebben, terwijl het hartstikke normaal is. Wij zijn vaak wat gevoeliger om op te blazen in onze buik als vrouwen). Je lichaam is elke dag anders. En dat is zo voor iedereen. Wat je vaak op social media ziet is nep, zo geposeerd dat je niks ziet of gewoon bewerkt.
Als laatste wil ik je de boodschap geven om te leren van je lichaam te houden. En dat begint niet met hoe je eruit ziet. Voor mij begint het met dankbaarheid. Ik kan lopen, ik kan rijden, paardrijden etc. Mijn lichaam doet heel veel voor mij. Het verplaatst me overal naartoe, het verteerd mijn eten, zelfs als ik niet veel kan hebbrn

Maar ook mijn hart doet het, mijn longen doen het, ik leef. En daar heb ik mijn lichaam voor te danken. Hoe het er dan uit ziet, komt erna pas. Dit heeft me echt geholpen met van mezelf leren houden. Ik heb ook geleerd daardoor om niet zo op mijn uiterlijk te focussen. En ik hoef mezelf niet altijd mooi te vinden. Ik hoef niet in de spiegel te kijken en echt te houden van wat ik zie. Her accepteren is al genoeg. Als ik mezelf niet mooi vind is dat oke. Dat accepteer ik van mezelf. En daarbij accepteer ik dat ik er niet altijd mooi uit hoef te zien. Maar soms is her fijn als je dan alsnog jezelf mooi kunt voelen. Die momenten moet je ook nemen. Maar maak dan gebruik van de dingen die je al mooi vindt. Ik zelf heb bijvoorbeeld van nature hele mooie krullen. Dus daar maak ik gebruik van. Als ik ze stijl zijn ze heel mooi lang. Heel soms, doe ik dat. Gewoon om mezelf mooi te voelen of eens wat anders te hebben.
Dus misschien kun je hier zelf ook wat mee. We zijn vaak heel kritisch op onszelf en vergeten onze successen. Aankomen na af te vallen is geen falen. Je hebt een burnout. Hoe verwacht je dan dat je makkelijk dat gewicht kan houden? Dat is niet falen. Dat heet gewoon door het leven gaan. Iedereen heeft daar last van. Probeer een beetje lief naar jezelf te zijn. Vaak ben je zelf het meest kritisch op jezelf maar je bent ook het meest gevoelig voor je eigen kritiek. Dat is bij iedereen zo. Dus, wees lief voor jezelf. Makkelijker gezegd dat gedaan, maar niet onmogelijk