Ik vind mijzelf walgelijk door de extra kilo's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:23

Ik heb niet het hele topic volledig doorgelezen, maar hier is mijn inzicht:

Ik herken je zelfbeeld. Ik had het een paar jaar terug ook heel erg. Heel ironisch want ik ben door corona 10 kg aangekomen en ik voel me beter dan ooit :')
Maar, ook ik ben nu aan het afvallen en het gaat niet zo hard. Maar, in mijn geval weet ik wel dat het komt omdat ik flink spieren aan het kweken ben. Vergeet niet dat spieren zwaarder zijn dan vet. Een weegschaal laat niet zien hoeveel spieren je hebt. En omdat je keto doet wat veel eiwitten bevat geef je jezelf dus ook de kans om spieren te kweken.

Daarbij, wat al is gezegd, je hebt een burnout. Zet even je mentale gezondheid voor. Als je wil blijven sporten mag dat. Maar doe her dan om lekker in beweging te blijven en jezelf de energie te geven die je nodig hebt en niet omdat je wil afvallen. Vaak als je niet focust op afvallen gebeurt het juist omdat je mentale gezondheid wat beter wordt. Stress kan veel rare dingen doen met je lichaam.

Vergeet ook niet dat iedereen anders is gebouwd. Sommige mensen hebben een wat rondere of stevigere bouw. Dat heb ik zelf ook. Gewicht zegt echt lang niet altijd alles. En in het geval van vrouwen kunnen hormonen heel veel invloed hebben op je gewicht (als je ongesteld bent, ben je bijvoorbeeld wat zwaarder. Omdat we een baarmoeder hebben lijkt het soms alsof we een buikje hebben, terwijl het hartstikke normaal is. Wij zijn vaak wat gevoeliger om op te blazen in onze buik als vrouwen). Je lichaam is elke dag anders. En dat is zo voor iedereen. Wat je vaak op social media ziet is nep, zo geposeerd dat je niks ziet of gewoon bewerkt.

Als laatste wil ik je de boodschap geven om te leren van je lichaam te houden. En dat begint niet met hoe je eruit ziet. Voor mij begint het met dankbaarheid. Ik kan lopen, ik kan rijden, paardrijden etc. Mijn lichaam doet heel veel voor mij. Het verplaatst me overal naartoe, het verteerd mijn eten, zelfs als ik niet veel kan hebbrn :=
Maar ook mijn hart doet het, mijn longen doen het, ik leef. En daar heb ik mijn lichaam voor te danken. Hoe het er dan uit ziet, komt erna pas. Dit heeft me echt geholpen met van mezelf leren houden. Ik heb ook geleerd daardoor om niet zo op mijn uiterlijk te focussen. En ik hoef mezelf niet altijd mooi te vinden. Ik hoef niet in de spiegel te kijken en echt te houden van wat ik zie. Her accepteren is al genoeg. Als ik mezelf niet mooi vind is dat oke. Dat accepteer ik van mezelf. En daarbij accepteer ik dat ik er niet altijd mooi uit hoef te zien. Maar soms is her fijn als je dan alsnog jezelf mooi kunt voelen. Die momenten moet je ook nemen. Maar maak dan gebruik van de dingen die je al mooi vindt. Ik zelf heb bijvoorbeeld van nature hele mooie krullen. Dus daar maak ik gebruik van. Als ik ze stijl zijn ze heel mooi lang. Heel soms, doe ik dat. Gewoon om mezelf mooi te voelen of eens wat anders te hebben.

Dus misschien kun je hier zelf ook wat mee. We zijn vaak heel kritisch op onszelf en vergeten onze successen. Aankomen na af te vallen is geen falen. Je hebt een burnout. Hoe verwacht je dan dat je makkelijk dat gewicht kan houden? Dat is niet falen. Dat heet gewoon door het leven gaan. Iedereen heeft daar last van. Probeer een beetje lief naar jezelf te zijn. Vaak ben je zelf het meest kritisch op jezelf maar je bent ook het meest gevoelig voor je eigen kritiek. Dat is bij iedereen zo. Dus, wees lief voor jezelf. Makkelijker gezegd dat gedaan, maar niet onmogelijk :(:)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:48

Matheno schreef:
Lynnepinny schreef:
Hoi TS, wat naar dat je je zo voelt. Ik heb geen ervaring met elementen uit je verhaal, maar ik wil je wel een tip geven: heb je wel eens gehoord van intermitted fasting? Een manier is om een 16/8 uur patroon aan te houden, wat bijvoorbeeld betekent dat je alleen mag eten tussen 12:00 en 20:00 en daartussen dus 16 uur vast. Het schijnt erg goed te werken bij veel mensen en helpt bij afvallen/consequenter eten op een gezonde manier.

Dat is gevaarlijk voor mensen met diabetes.

Dat lijkt niet helemaal te kloppen, er is over geschreven op het Diabetesfonds: https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... nt-fasting
En deze mbt type 1: https://diabetestype1.nl/gesprekken/dag ... el-of-niet

Uiteraard moet je wat voorzichtiger zijn dan wanneer je geen diabetes hebt, maar onmogelijk is het niet wanneer het goed doordacht wordt gedaan.
EDIT; ik had een typo gemaakt in m'n eerste bericht. Het is intermittent, niet intermitted.

GekOpFjorden

Re: Ik vind mijzelf walgelijk door de extra kilo's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 19:50

Wat een boel reacties weer maar ik ben er wel over gaan nadenken

Ik ben vaak van de alles of niks, als ik iets wil doe ik er alles aan om dat te bereiken en dat lukt me ook vaak.
Ik ben altijd 'dun' geweest en kon alles eten zonder problemen, tot ik in 2011 diabetes kreeg en ik op moest letten.
Ik heb er een aantal jaar over gedaan dit te accepteren en ik heb soms nog weleens moeite maar ik leef zoals ik wil en mijn diabetes moet zich aan mij aanpassen en niet andersom, en dat gaat me goed af eigenlijk.

Toen ik met ww begon gaf de internist het advies of afvallen of strakke suikers en daarna kan beide maar niet allebei tegelijk.
Ik merk dat ik dus beide wil en dat moet ik loslaten ik kan eenmaal niet alles tegelijk.

Ik ben me ook bewust dat ik mentaal gezond moet worden en dat afvallen daar wellicht het gevolg van is, als ik wil afvallen om mij mentaal beter te voelen is dat de omgekeerde wereld dus hier ga ik ook mee aan de slag.

Ik weet zelf goed genoeg wat gezond en wat ongezond eten is en ik wil kleine aanpassingen doen door bijv net iets minder te eten en nog meer gezonde keuzes maken.

Ik was vanmorgen sporten en er stond iemand naast me die iets voller was dan ik en ik vond haar dus niet te dik, ja er kon wat af maar ik zag haar niet zoals ik mijzelf wel zie in de spiegel.

Ik leer langzaam dat het niet altijd alles of niks is.

Het voelt voor mij als falen omdat ik met ww de 1e week 1,7 kilo afviel en t ging met 0,6 per week eraf en nu lukt het mij niet, ben ik nog zwaarder en dat frustreert heel erg en daar moet ik even vanaf.

Om de meeste vragen te beantwoorden

Schildklier is ok
Keto en IF kan prima met diabetes ik ben de grootste controlfreak en ken mijn lijf heel goed en t reageerd heel goed op IF en keto (qua suikers dan)
En ik heb de freestyle libre met alarmen die afgaan dus qua dat sta ik er goed voor en ik ben van mening dat ik door mijn diabetes niet iets niet kan wat een ander wel kan. Ik kan en mag alles en ik moet zelf bepalen of dat wel of niet goed is. Ik bedien alleen zelf mijn alvleesklier :)

Ik hoop dat ik mijn hoofd wat op orde krijg want omdat ik vind dat ik gefaald heb ben ik wellicht veel te streng voor mijzelf

Over 1,5 week ga ik mijn lieve fjord weer naar huis halen, op een nieuwe stal in een nieuwe regio waar ik gewoon nadine ben, niet de eerst dunne en nu dikke maar gewoon ik.
Lekker op stal bezig zijn met mijn hobby ik denk zelf dat dit gaat meehelpen
Fijne verhalen van de stal gehoord en ik had bij de website direct t gevoel hier moet ik heen dus voel me daar echt goed bij, lieve mensen en fijne sfeer (en dat terwijk het beide keren regende)

*stom van mij maar mensen uit mijn verleden kom ik liever niet tegen momenteel

Lang verhaal weer maar dank voor alle reacties ik heb er wat aan en doe er wat mee

Liefs nadine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:01

Fijn dat je een nieuwe start kan maken op een nieuwe stal :j

Veel succes!!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:51

Wat fijn!!!

En ik ben echt 10x zo gelukkig als toen ik heel erg dun was. Toen stond ik huilend voor de spiegel en nu meestal lachend. Net als zo’n meisje (@afvallenmetlotte) ook zegt, die viel 50 kilo af en was nog diep ongelukkig soms. Die heeft nu therapie want zelfs 50 kilo afvallen lost je problemen niet op. :(:)

En misschien is een Fitbit horloge oid iets voor je? Ik heb zelf een Garmin met stappenteller en dat motiveert mij enorm om elke dag 6000+ stappen te zetten. Je verkijkt je er soms op hoe inactief een dag bankhangen is. :=

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:44

Hoi meid, ik heb niet je hele topic door gelezen maar wilde wel even reageren. Ik herken het walgen van je zelf helaas wel. Na mijn zwangerschap woog ik 94 kilo ;( . Inmiddels 27 kilo lichter maar vind mezelf nog steeds niet om aan te zien in de spiegel.

Afvallen lukte pas met een personal coach die mij per dag een eet schema gaf en ik daar iedere week op de weegschaal moest staan. Ik moest juist veel meer eten dan ik deed maar allemaal producten met weinig calorieën. Ik ben nu druk aan het sporten maar zal mij erook bij moeten neerleggen dat ik niet meer wordt zoals ik ooit was.

Ik hoop dat ook jij de liefde voor je lijf vindt :(:)

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 12:58

Ik heb me aangemeld bij weight watchers puur om goed te zien wat en hoeveel ik eet, ww kan ook met minder kh.
Ik voel me hierdoor iets rustiger merk ik

Mijn werk daarintegen vreet energie die ik niet heb , woensdag ga ik dit aangeven bij de bedrijfsarts ik voel alsof ze wat van me willen en ben pas net 6 weken ziekgemeld waarvan al 2 weken aan het opbouwen.
Mijn hoofd ontploft hiervan

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:51

ik herken het ook. weeg momenteel 11-12 kilo zwaarder dan 3 jaar geleden. en als ik mezelf op foto s zie vind ik dat vreselijk. Ik heb al van alles geprobeerd maar het gaat er niet vanaf. Ik wil nu mss toch een persoonlijke coach gaan benaderen die mij kan helpen want inmiddels gaat mijn lichaam me tegenwerken. Elke morgen ben ik stijf en stram en knap op me paard klimmen lukt niet meer. Ook ben ik altijd moe.
Mijn leeftijd zit ook inmiddels tegen .heb de 46 aangetikt en ben begonnen met de overgang. Afvallen zal alleen maar lastiger worden. Ik probeer dagelijks te wandelen en doe fysiek zwaar werk en ben eigenlijk de hele dag wel bezig. Toch val ik niet af en dat frustreert. Ik kleed me niet meer leuk... kortom.... megairritant

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:00

Je kunt ook de App Mijn Eetmeter gebruiken om inzicht te krijgen in je eetpatroon.
Simpel, duidelijk en nog gratis ook.
Je kunt aangeven wat je wilt monitoren (welke voedingsstoffen). Beweging is ook meegenomen.

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 09:11

Update

Achteraf gezien ging het iets slechter dan ikzelf in de gaten had.
De burn out is best heftig en ik had t idee dat ik aan het vallen was/ben en niet meer de weg naar boven weet.

Inmiddels ben ik heel hard met mijzelf aan de slag met mijn psycholoog, de fysio voor mijn spanningshoofdpijn, onder goede diabetescontrole en eindelijk geeft mijn werkgever wat mee.

De bedrijfsarts had een interventie aangevraagd voor coaching en mijn werkgever wilde hier niet aan maar inmiddels wel en heb ik maandag mijn 1e consult staan. Een ervaren psycholoog op het gebied van management en reintrgratie.
Doordat het hotel waar ik werk nog gesloten is doe ik alleen thuis wat admin.

Vorige week een dagschema gemaakt met de psycholoog van opstaan tot naar bed gaan (had ik heel hard nodig anders bleef ik gerust in bed)
Dit heb ik nu 1 week gedaan en het was pittig maar wel fijn
(Lig ik nu al 2 dagen plat door de booster maar goed)

Nu de sportscholen weer open zijn gaan we weer een nieuw schema maken.
Hier moet ik erop letten dat ik niet van 0 naar 100 wil en dat gaat me best goed af.

Alle gesprekken doen me goed en maakt me weer wat positiever (en dat ondanks mijn licht stijgende gewicht)

Deze week prio is focus op invullen wat ik eet en hoeveel enz, geen keto nee gewoon gezond eten en dat gaat me goed af. En ook vooral drinken
Zelfs met koolhydraten heb ik best goede suikers iets om trots op te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Groene cijfers daar hou ik van

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 10:33

och lieve schat je bent niet alleen, en dat is echt zo rot ik weet hoe het voelt. :knuffel:

wees niet te hard voor jezelf zo word het alleen maar erger op alle fronten een stap tegelijk desnoods duurt het jaren. Soms kan het zo op je vallen vanuit het niets maar hoe rot ook soms zijn dingen eenmaal zo en kun je doen wat je wilt maar ze veranderen niet.

bij mij was en is het ook zo een ding, met name de strakke kleding en kleding uberhoupt ik heb mezelf echt gehaat, toen ik borstkanker kreeg kwamen er nog extra kilo's bij door de hormonen, antihormonen en de chemo. Pas toen de wond ontstoken was en het zag er echt niet goed uit...besefte ik wat ik allemaal wel had!. En ja we blijven even stevig maar dat besef heeft mij wel een andere mindset gegeven *\o/* .
nog steeds in strijd tegen de kilo's en het eten maar ook zo ontzettend veel gelukkiger met veelplezier zit ik op de fiets en geniet ik van de natuur om me heen. in gewicht is er niets vanaf maar de loden baksteen is uit mijn maag /van mijn rug.

Hier is het 2e ziekte jaar al ingegaan en dat hele gedoe met het uvw en arbo diensten vreselijk. Ik heb aangegeven ik doe wat ik kan en wat niet kan dat gaat niet, al willen jullie nog zo veel!

Ik ben nogsteeds 100 kg, maar ben gewoon veel gelukkiger als dat ik in een gevecht zit wat niet lukt!. en daar horen consesies bij....Ik ben gelukkig dat ik er nog ben en zal nooit meer maat 40 dragen.
Maar niets maakt me gelukkiger dan mezelf te zijn in maat 46 en te genieten van het leven!.

Ik wens jou dat ook toe en zal een kaarsje voor je branden!