Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amber_anne schreef:Ik ben ontzettend blij met mijn huisarts en doe ook veel voorwerk om met concrete vragen en oplossingen bij haar te komen.
Polly schreef:Wat voor "shot" vitamine D had je willen krijgen dan? De supplementen die je bij de drogist haalt zijn dezelfde als die je op recept krijgt en vaak goedkoper omdat er geen kosten van de apotheker bij zitten.
Sterkte, hopelijk knap je snel op
Polly schreef:Ik lees hier veel over dat de huisarts "maar 5 minuten heeft" Een consult is minimaal 10 minuten en steeds meer huisartsen rekenen inmiddels een kwartier per patiënt (dat is ook op de HAP overigens). Neemt niet weg dat dat nog steeds heel erg kort is hoor.
Ik ben ook verbaasd over sommige "misdiagnoses" maar zoals het hier overduidelijk omschreven word gebeurd het helaas niet altijd bij de huisarts zelf.
Mensen vergeten dat de assistente is opgeleid om in eerste instantie urgentie (hoe snel moet je gezien worden) te bepalen, als mensen dan aan de telefoon vaag gaan doen omdat ze niet tegen de assistente willen zeggen wat er is ("dat bespreek ik wel met de dokter") kan de assistente ook niet inschatten hoeveel spoed het is.
Ik heb weleens mensen aan de telefoon die "voor morgen een afspraak willen maken", na uitleg waarom wij naar de klacht vragen willen sommige mensen wel zeggen wat er is. Soms kan de afspraak idd voor de volgende dag maar mensen realiseren zich vaak niet dat ze soms bellen met spoed en dus dezelfde dag gezien moeten worden of in een enkel geval een indicatie hebben om een ambulance te sturen (wat ze dan niet willen, want wat moeten de buren wel niet denken).
Dus wees duidelijk in symptomen en geef de assistente de kans om haar werk te doen in eerste instantie en zorg dat je duidelijk je klachten op een rijtje hebt zodat je niks vergeet te vertellen.
Edit: als ik het zo lees denk ik dat onze huisartsen en ook de assistentes heel zorgvuldig werken, wij sturen bijvoorbeeld mensen bij een trauma vaak al rechtstreeks naar de rontgen
moonsparkle schreef:Wat jammer om zo de negatieve ervaringen te lezen, alle keren dat een huisarts goede daden heeft verricht of min of meer of echt levens heeft gered vallen hierdoor zo in het niet. Het gaat gelukkig ook heel erg vaak goed.
Ik denk in ieder geval dat ze niet met opzet een verkeerde diagnose zouden stellen, maar het kan wel grote consequenties hebben.
Bij het eerste voorbeeld in de op ben ik wel verbaasd, met de omschrijving dacht ik gelijk aan mogelijk een hersenvliesontsteking.
Jennyj01 schreef:Helaas moet ik erkennen dat er slechte huisartsen zijn. Ongeïnteresseerd en gemakzuchtig. Tevens zijn er ook hele nare assistentes en patiënten die niet goed aan kunnen geven wat er aan de hand is. Zelf ben ik die o,o1% uitzondering. Die patient waar alle uitzonderingen op van toepassing zijn. Wat kan er mis gaan? Hou er rekening mee dat het gebeurd. Daarom probeer ik zelf en de mensen die bij mij werken er op te wijzen dat het juist die uitzonderingen zijn die het werk interessant maken. En soms de oorzaak zijn van een klacht.
De assistentes die bij ons worden opgeleid probeer ik altijd mee te geven dat je beter te veel dan te weinig kan doen. En de artsen die bij ons werken moet je soms ook echt even bij de les roepen. Wij zijn een praktijk waar we het ook heel belangrijk vinden dat mensen zich gehoord voelen en er altijd ruimte is voor overleg.
Citaat:En begrijp ik het goed dat jij vindt dat je bij die 0.01% huisartsen behoort die wel goed werk leveren?
Karin_deB schreef:Liselot schreef:Het vervelende van een huisarts zijn is dat je van heeeeeel veel dingen een heeeeeeel klein beetje weet. Daarbuiten is de gezondheidszorg geen exacte wetenschap en weet je soms ook echt niet hoe het zit.
En tel daar bij op dat mensen ook niet altijd goed kunnen aangeven wat hun klachten zijn/wat ze ervaren.
Achteraf praten is altijd makkelijk maar het is verrekte lastig om met "vage" en "niet duidelijk omschreven" klachten tot een goede diagnose te komen.
Neemt natuurlijk niet weg dat er echt wel fouten gemaakt worden!