Zwanger in corona tijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: Zwanger in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:13

Hier niet meer zwanger, maar vorig jaar tijdens de tweede en derde golf wel. Als ik me toen had kunnen laten vaccineren had ik het gedaan, maar dan wel tussen de 12 en 27 weken. Daarvoor vind ik te kritiek en daarna vind ik het voor mijn eigen gezondheid een te groot risico. Ik heb nu 6 weken en 3 maanden na mijn zwangerschap laten vaccineren.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:33

Ik heb een baby van 8 maanden en er was bij ons nog geen keuze in de zwangerschap. De vaccinaties kwamen daarna pas. Ik ben bevallen tijdens de lockdown en de avondklok, was een heftige periode vond ik.
Ik heb wel heel voorzichtig gedaan tijdens mijn zwangerschap, weinig contacten en de laatste weken bijna alleen maar thuis of buiten afspreken.
Ik heb me nu nog niet laten vaccineren vanwege de borstvoeding, maar ik ben op dit moment positief getest dus ik ga hierna wel een vaccin halen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:36

Mijn dochter is nu 9 maanden, dus ik ben tijdens lockdown en avondklok bevallen. Ik heb geen prik gehad en me eigenlijk ook geen zorgen gemaakt. Ik vond het juist heerlijk! Onze eigen cocon, geen visite in het ziekenhuis, ik heb daar 4 dagen gelegen. Geen visite de eerste weken thuis, niemand die aan mijn buik zat. Ik had het niet anders willen hebben, kan het iedereen aanraden!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:46

Ik denk dat ik het advies van artsen/verloskundige zou volgen.

Toen ik ruim zeven maanden zwanger was van de jongste (Al 25 jaar geleden hoor), toen heb ik influenza gehad. Dat was echt geen pretje. Anderhalve week hoge koorts en enorm gehoest.ik moest toen de maximale dosis paracetamol slikken omdat er kans was dat de koorts weeën op zou wekken.

Toen ik beter was bleek bij controle dat het kind niet goed gegroeid was, die maand. Dus paar weken ziekenhuis met bedrust gehad. Toen begon hij weer goed te groeien.

Dus: als artsen vaccinatie adviseren, zou ik dat zeker doen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:51

Caira schreef:
Mijn dochter is nu 9 maanden, dus ik ben tijdens lockdown en avondklok bevallen. Ik heb geen prik gehad en me eigenlijk ook geen zorgen gemaakt. Ik vond het juist heerlijk! Onze eigen cocon, geen visite in het ziekenhuis, ik heb daar 4 dagen gelegen. Geen visite de eerste weken thuis, niemand die aan mijn buik zat. Ik had het niet anders willen hebben, kan het iedereen aanraden!

Nou dat vond ik juist helemaal niks. Ik ben in 2020 bevallen en ik vond het verschrikkelijk dat m’n eigen ouders eigenlijk niet eens binnen mochten in de kraamweek.
Wij moesten daarnaast een GUO ipv een SEO laten uitvoeren met 20 weken, daar mocht m’n vriend niet eens bij aanwezig zijn. Sterker nog, hij mocht niet eens in het ziekenhuis zijn. Super fijn om dat in je eentje te moeten doen, zeker als je dan te horen zou krijgen dat er afwijkingen gevonden zijn :roll:

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:21

Saintelette schreef:
Caira schreef:

Nou dat vond ik juist helemaal niks. Ik ben in 2020 bevallen en ik vond het verschrikkelijk dat m’n eigen ouders eigenlijk niet eens binnen mochten in de kraamweek.
Wij moesten daarnaast een GUO ipv een SEO laten uitvoeren met 20 weken, daar mocht m’n vriend niet eens bij aanwezig zijn. Sterker nog, hij mocht niet eens in het ziekenhuis zijn. Super fijn om dat in je eentje te moeten doen, zeker als je dan te horen zou krijgen dat er afwijkingen gevonden zijn :roll:

Hmm wel dubbel. Eerste kindje is geboren eind mrt 2020, dus echt aan het begin van de coronapandemie. Hele rustige kraamweek gehad, vond wel jammer/ sneu dat beide ouders niet in het ziekenhuis op bezoek mochten komen en we deden toen maar aan raamvisite. Afgelopen september bevallen van ons tweede kindje, en nu wel meer kraamvisite gehad. Op zich leuk en gezellig, maar vond het wel snel teveel. Ben bij beide bevallingen met keizersnede bevallen, en ik had meer rust om te herstellen bij baby 1 dan bij baby 2. Kraamhulp zei ook dat tijdens begin van de corona borstvoeding veel vaker lukte dan daarvoor, omdat de moeders er alle rust en tijd voor hadden i.p.v. druk te zijn met een kamer vol visite.

Maar wat je zegt over de controles waar je alleen heen moet; dat heb ik gelukkig niet meegemaakt maar dat is zeker niet leuk!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:45

Dat had ik bijvoorbeeld bij mijn tweede zwangerschap; eerste echo met 9 weken was meteen niet goed, maar mijn man mocht er toen nog niet bij zijn. Ja, dat was zeker niet leuk.

Maar goed, dat en kraamtijd tijdens Corona wijken af van de vraag van TS, dus lijkt me een onderwerp voor in een ander topic :)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:01

Hier zwanger en niet gevaccineerd. Ik zit nog net in eerste trimester, verloskundige raad het wel aan om te vaccineren maar zelf twijfel ik hier nog over.
We weten namelijk nog niet wat het vaccin op langer termijn doet met zowel mij als de baby? Krijgt hij/zij eventueel afwijkingen die achteraf te wijten vallen aan het vaccin?
Of misschien doet corona wel dingen met de baby of mij?
Ik weet nog niet zo goed waar je goed aan doet.
Bij mijn 1e zwangerschap, 1 jaar voor corona begon, wel het dktp vaccin gehad en toen eigenlijk helemaal mij niet zoveel verdiept in vaccineren maar gewoon gedaan wat geadviseerd werd.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:21

Ik ben nu zwanger en heb mij in eerste trimester laten vaccineren met Pfizer, ik heb ook de griepprik gehaald en krijg deze week de kinkhoestprik.
Zeker later in de zwangerschap zou ik geen covid willen krijgen met alle risico’s en lange termijn gevolgen die daarbij komen kijken. Dan ben ik minder bang voor een vaccin.
Laatst bijgewerkt door Bismarck op 01-11-21 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:23

Heb trouwens geen last gehad van covid vaccinatie. Klein beetje gevoelig arm. Dat was het. Van kinkhoestvaccinatie meet last gehad flink spierpijn en verhoging. Vrouw van ggd zei ook dat ik van covid vaccinatie minder last van zou krijgen toen ik hem liet zetten. Dit klopte dus ook.
Maar inderdaad de onzekerheid over langetermijn vind ik wel lastig.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:47

Zwanger en met 8 weken de tweede vaccinatie gehad; straks ook de kinkhoest prik en mocht er al snel booster komen neem ik die ook.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:59

Gefeliciteerd. Ik was zwanger van de eerste tijdens dat stomme Zika virus en met de tweede dus Covid. Mijn man mocht nergens mee naar binnen voor de echo's en heb verhalen gehoord van vrouwen die door de achterdeur naar buiten gingen na slecht nieuws. Ik heb dan het geluk dat we in NZ wonen dus wel een normale bevalling gehad omdat ik na de lockdown was uitgerekend, maar er zijn hier dus ook vrouwen geweest die alléén moesten bevallen tijdens de lockdown.

Mijn nichtje is zwanger geraakt tussen de 2 vaccinaties (pfizer) in en die heeft nergens last van gehad.

Zoek anders eens de bijsluiter op, daar staan ook de uitslagen met bijwerkingen in. Misschien kun je dan gerichter over vragen nadenken.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 00:15

Ik ben 13 weken geleden bevallen.

Heb in het eerste trimester corona opgelopen.
Vijf weken ellendig geweest. Tijdens mijn zwangerschap wel de uitnodiging voor vaccinatie gehad. Maar niet gedaan. Omdat ik dus al covid gehad heb. En omdat ze eerst als advies gaven niet te vaccineren. En vervolgens volgas het advies gaven het wel te doen waarop na een paar maanden iedereen massaal werd opgeroepen om te kijken wat de effecten waren op zwangeren. :+.

Mijn kindje is kerngezond en lift nu dus mooi mee op mijn antistoffen. Ik ga dus niet vaccineren. Waarschijnlijk helemaal niet. Maar iig niet zolang ik borstvoeding geef. We zijn momenteel gewoon proefkonijnen voor mijn gevoel.

De 22 weken prik heb ik wel gewoon gehaald hoor. Das een bewezen goed onderzocht vaccin.

Edit: mijn kraamweek was heerlijk rustig. Ik ben trouwens ook bewust alleen bevallen. De vader wil toch al niks van haar weten. En ik had verder niemand die ik bij de bevalling wou hebben behalve hulpverleners.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 06:52

Ik ben 28 weken zwanger, heb me meteen na 1e trimester laten vaccineren, dat raadde mijn arts ook aan. Maak me wel zorgen om de ontwikkelingen nu, je hebt straks toch een kwetsbaar baby’tje, hoe gaat het straks met kraambezoek enzo.. en ga ik zelf de laatste periode al meer afstand houden van mensen? Ben dan wel gevaccineerd maar je kunt natuurlijk alsnog Corona oplopen, lijkt me geen pretje als hoog zwangere.. maar goed, we gaan het zien.

Of je je laat vaccineren is natuurlijk aan jou, ik twijfelde zelf geen moment, ondanks dat ik niet volledig achter vaccineren sta ben ik wel overtuigd dat je echt geen Corona wilt krijgen tijdens je zwangerschap

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 07:33

Ik ben 4 weken geleden bevallen (5 weken voor uitgerekende datum) maar dat kwam niet door de vaccinatie. Heb een ontsteking gekregen waardoor ik weeën kreeg. Ik ben in mijn 2e semester 2x gevaccineerd op aanraden van mijn gynaecoloog. Ik stelde de vraag waarom het eerst werd afgeraden en toen van de zomer opeens wel aangeraden. Ze gaf toen aan dat ze voor zwakkere groepen (kinderen, bejaarden, gehandicapten, zwangeren) voorzichtiger zijn qua advies.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 15:18

Ik ben 14 weken zwanger, niet gevaccineerd en laat me ook niet vaccineren. Niet omdat ik tegen vaccineren ben, maar op dit moment is er gewoon veel te weinig correcte data over wat de bijwerkingen en of gevolgen nou eigenlijk zijn. Had ik al kinderen gehad had ik me hoogstwaarschijnlijk laten vaccineren. Maar gezien het feit dat we 5.5j over deze zwangerschap hebben gedaan waarvan 3j ivf, is het mij het risico niet waard op dit moment. Gelukkig is het hier waar ik woon niet zo dat niet-gevaccineerden allerlei beperkingen worden opgelegd wat het misschien wel makkelijker maakt.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 16:20

Ons zoontje is inmiddels 5mnd en ben dus zwanger geweest toen corona nog nieuw en onzeker was.
Oproep in de zwangerschap gehad maar wou deze absoluut niet halen omdat er toen nog zo weinig bekend was over mogelijke bijwerkingen.
Eerst werd ook geadviseerd niet te enten en later zou het veilig zijn maar dat risico wilde ik toen niet lopen.

Wel corona gehad in de zwangerschap. Werkte in de zorg en werd als zwangere op de covid positieve gezet. Dat vond ik wel heel spannend maar mijn immuunsysteem heeft zijn werk gedaan en daar vertrouw ik ook op.

De keuze is lastig en je moet echt je gevoel hierin volgen. Er is geen goed/fout in deze. Ga na of je het wilt of wacht tot na de geboorte of wanneer dan ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:54

wendely schreef:
Ik ben 14 weken zwanger, niet gevaccineerd en laat me ook niet vaccineren. Niet omdat ik tegen vaccineren ben, maar op dit moment is er gewoon veel te weinig correcte data over wat de bijwerkingen en of gevolgen nou eigenlijk zijn. Had ik al kinderen gehad had ik me hoogstwaarschijnlijk laten vaccineren. Maar gezien het feit dat we 5.5j over deze zwangerschap hebben gedaan waarvan 3j ivf, is het mij het risico niet waard op dit moment. Gelukkig is het hier waar ik woon niet zo dat niet-gevaccineerden allerlei beperkingen worden opgelegd wat het misschien wel makkelijker maakt.

En in de laatste maanden van je zwangerschap maken weinig regels voor niet gevaccineerden het juist een stuk spannender.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:09

@bigone; ik woon niet in Nederland en maak me er hier echt niet druk om. Uitkijken en voorzichtig zijn doen we al bijna 2j, dus die laatse 6mnd gaan prima lukken. Ik kan hier km's de deur uit en geen kop tegen komen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:10

Krijg volgende week zaterdag mijn 2e vaccinatie. Ben dan ruim 30 weken zwanger. Het voelt niet als een opluchting dat ik dan gevaccineerd ben. Sta er eigenlijk neutraal in. Al is mijn weerstand wel echt heel ruk. Bijna hele maand oktober heel erg verkouden geweest, en nu alweer flink verkouden. Heb het nog niet eerder zo erg gehad. Dus als daar covid overheen zou komen ben ik wel bang dat ik de pineut ben.
Tja en het voordeel is dat ik nog wel kan blijven shoppen straks :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:18

wendely schreef:
@bigone; ik woon niet in Nederland en maak me er hier echt niet druk om. Uitkijken en voorzichtig zijn doen we al bijna 2j, dus die laatse 6mnd gaan prima lukken. Ik kan hier km's de deur uit en geen kop tegen komen.

Dan snap ik het helemaal, succes met de laatste loodjes.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:44

Hier word naast de corona vaccins ook de griepprik aangeraden, eerlijk gezegd ben ik er wel even klaar mee.

Heb nu 2 corona vaccins gehad, de 22 weken prik en dan raden ze nu ook nog de griepprik aan terwijl ik gezond ben maar wel zwanger. Hoe staan jullie daarin ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:46

Heb ergens gelezen dat je kindje dan de eerste drie maanden in ieder geval afweer heeft tegen influenza.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:03

Ik heb zowel kinkhoest, corona vaccinatie als de griepprik gehaald. Geen klachten of bijwerkingen gehad behalve een zere arm na pfizer.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:13

Wegens de toen nog weinig info wbt. de vaccinatie en vruchtbaarheid gekozen om niet te vaccineren.
Later bleek ik zwanger en durfde ik het al helemaal niet aan. Er is wat mij betreft te weinig bekend en zeker nu er ineens weer een derde prik komt en veel vaccins niet of niet goed genoeg werken blij met mijn keuze.
Ik ben nu 34 weken zwanger.
Ieder moet doen waar diegene zich fijn bij voelt.
Wat er nu gebeurd in het land dat mensen die niet gevaccineerd zijn zich bijna gedwongen voelen is gewoon een omgekeerde wereld.
En ja ik werk ook nog eens in de zorg ;)