Supervixen schreef:Ik ken je probleem, maar dan bij het hardlopen. Het is gewoon supervervelend. Gelukkig hebben heel veel hardlopers er last van en zijn ze er meestal vrij open over.
Tips vanuit het hardlopen die bij mij ook redelijk werken:
- eet weinig vezels van tevoren, de avond voor een lange wedstrijd hou ik daar al rekening mee. Dan eet ik al weinig vezels.
- loperamide slik ik ook wel eens, ongeveer anderhalf uur voor de wedstrijd eentje.
- schaam je vooral niet en wees er open over, zoveel meer mensen hebben dit.
- probeer verschillende dingen uit als ontbijt. Geen koffie van tevoren, werkt laxerend (ik drink zelf helemaal geen koffie). Witte bolletjes en een banaan werkt bij mij ook goed. Net als ontbijtkoek.
- noteer wat je eet en hoe je erop reageert, misschien vind je er een lijn in.
Toch apart hoe het soms werkt.
Na mijn operaties liet ik juist vezels staan, want je wil met een pouch niet onnodig vaak naar het toilet. Jaren at ik altijd wit brood tot er geen wit brood was en ik bruin brood nam van man en zoon. Daar reageerde ik juist goed op en eet sindsdien niet anders.
Voor een lange dag weg eet ik aardappels, niet te vet eten en vooral niet zuur. Ik reageer nogal op dressing bijv.
Maar hoeveel je drinkt in combi met wat je eet wil ook weleens verschil maken. Ook wat je drinkt bijv. Veel mensen gaan toch snel voorbij aan drinken en richten zich op de voeding. Waar bijv koffie, melk, koolzuur, alcohol allemaal invloed hebben.
Plop1997 schreef:Ik heb prikkelbare darm syndroom en mijn darmen worden ook heel actief met paardrijden. Bij een grote buitenrit (langer dan 2 uur) plannen wij altijd een route langs een restaurant/ terras. Ik rijd altijd op zondag vroeg in de groepsles en heb dan juist het probleem dat ik niet altijd van te voren kan gaan omdat het helemaal vast zit. Na het eerst rondje draf is het wel zo ver en ik roep dan altijd heel leuk tegen onze trainer dat ik ook moet mesten

Maar als ik dan geweest ben is het allemaal oke. Misschien helpt het voor jou ook om eerst een stukje te draven zodat de darmen wakker zijn, dan naar de wc en dan pas op buitenrit.
Dat vind ik wel een goede tip! Thuis wat rijden, naar de wc en op pad.