Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:01

Dus 1; jij loopt als je honden aan het struinen zijn ze overal achterna in losloop gebied om hun poep op te ruimen? Zijn namelijk ook vleeseters.

En 2; ook honden kunnen voor wild een hoog gevaar zijn gezien we ze ook medicatie geven, aangepast voer en natuurlijk tig andere redenen. Daarbij zijn er veel meer gevaren voor een hond die alles maar opeet in de natuur, die kun je maar beter aangelijnd houden.

Oftewel drogredenen. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die voor hun 'lol' in het bos poepen. Als het een keer niet anders kan heb dan een beetje mededogen, zoiets in het openbaar is al vervelend genoeg. Bij de ts is het niet uit laksheid maar medisch gaat het opeens niet meer en ze probeert in oplossingen te denken. Zou je ook zo reageren als iemand met kanker opeens wat energie heeft voor een korte wandeling in het bos maar door de chemotherapie opeens moet overgeven?

In mijn leven heb ik ontelbare keren in de hondenpoep gestaan maar nog nooit in mensenpoep :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:04

Petrichor schreef:
Afgelopen week 2 Loperamide ingenomen voor de rit, dit werkte wel. Helaas nu 2 kilo aangekomen omdat ik al 2 dagen niet naar het toilet kan en ik heb wel aandrang dus ook dit is niet helemaal de oplossing. :+

2 Tegelijk is ook wel veel. Ik weet mensen die er ook 2 of 3 tegelijk nemen en wel meer dan 10 per dag ook, maar die hebben dus ook ernstige darmproblemen.

Ik neem er 1 bij elke maaltijd en 1 voor het slapen. Als ik jou was, zou ik eens kijken wat het doet als je het verdeelt. Dus dan 1 bij je ontbijt en 1 voor je gaat rijden bijv. Dan heb je tussendoor misschien weer gegeten en gedronken en bewogen.

En het maakt wel uit wat je eet.

Rytir schreef:
Ik vind het best heftig om te lezen dat er zoveel schaamte en/of bijna walging is voor een hoopje mensenpoep. Poep is poep, of het nu van een mens, paard, hond, kat, zwijn, duif en noem maar op komt. oliebol happens. En poep op de stoep is niet oké maar in een natuurgebied? Zolang je geen wc papier maar blaadjes gebruikt, wat is dan het probleem naast het feit dat je jezelf er niet fijn bij voelt? Ik heb ooit vanwege mijn werk en expertise deelgenomen aan een project voor mensen met darmklachten (oa pds, darmkanker en crohn) en een van de hoofdredenen dat mensen niet meer de dingen durven te doen waar ze bij van worden is dit soort shaming...

Ts, een van de oplossingen die ik toen heb gehoord was dus blaadjes of een ziplock plastic zakje met wat vochtig toilet papier. Die kun je na gebruik weer in het zakje doen en door de ziplock heb je geen luchtjes oid. En mocht het gebeuren dat je met een groepje bent, vraag of ze even je paard willen vasthouden. Is misschien awkward voor jou maar de meesten snappen echt wel dat jij dat ook niet voor de lol moet doen :(:)

Ik vind dat wel erg makkelijk geroepen. Het is vrij logisch dat mensen het vervelend vinden en het ook niet makkelijk is onderweg. Dat staat al los van de schaamte.
En als je je wel schaamt, mag dat. Er zijn ook mensen die zich schamen voor het geluid van plassen bijv.

Buiten dat; als mensen diarree zouden hebben, is dat ook echt wel anders dan normale stoelgang en kan ik me ook voorstellen dat je je niet geheel fris voelt. Dan moet je dus ook doekjes bij je hebben bijv. En dan moet je alles verzamelen, in een zakje en mee terugnemen naar stal?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:23

Hoe is je bewegingspatroon buiten de ritten om? Als je dan veel stil zit en tijdens de rit dus ineens meer beweegt is het wel logisch, oplossing zou dan gewoon zijn de tijd ervoor al veel te gaan bewegen.
Verder zou ik oppassen met medicijnen om het niet erger te maken.
En als je moet dan moet je, ik zoek altijd een mooie boomtak op de juiste hoogte om lekker te kunnen zitten, maar gewoon hurken kan natuurlijk ook. Schepje en zakjes met papier mee vind ik zelf het fijnste, allicht dat je het in een zadeltas oid kwijt kunt zodat je de natuur niet vervuild.

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:30

Ik kan niet echt tips delen
Wel weet ik hoe het is als je huilend van de buikpijn op zoek moet (echt het ergste dat er is)

Ik heb mezelf aangeleerd zo veel mogelijk rustig te blijven (soms gaat dat niet) goed op mijn ademhaling letten en (een soort van bevallen maar dan niet van een baby)

En miss je ritten even inkorten of meer in buurt van stal blijven (een soort rondjes idee) miss helpt de gedachten dat je dan snel een toilet hebt in de buurt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:25

Rytir schreef:
Dus 1; jij loopt als je honden aan het struinen zijn ze overal achterna in losloop gebied om hun poep op te ruimen? Zijn namelijk ook vleeseters.

En 2; ook honden kunnen voor wild een hoog gevaar zijn gezien we ze ook medicatie geven, aangepast voer en natuurlijk tig andere redenen. Daarbij zijn er veel meer gevaren voor een hond die alles maar opeet in de natuur, die kun je maar beter aangelijnd houden.

Oftewel drogredenen. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die voor hun 'lol' in het bos poepen. Als het een keer niet anders kan heb dan een beetje mededogen, zoiets in het openbaar is al vervelend genoeg. Bij de ts is het niet uit laksheid maar medisch gaat het opeens niet meer en ze probeert in oplossingen te denken. Zou je ook zo reageren als iemand met kanker opeens wat energie heeft voor een korte wandeling in het bos maar door de chemotherapie opeens moet overgeven?

In mijn leven heb ik ontelbare keren in de hondenpoep gestaan maar nog nooit in mensenpoep :+

Ik ben het wel eens met mvdende, mijn honden zijn ook dol op mensenpoep en dat is inderdaad erg smerig. Overigens doen ze niets met ontlasting van andere honden, dus daar zal toch wel verschil in zitten.

Ik zou er niemand op afrekenen, maar het lijkt me toch een kleine moeite om het na afloop te begraven?

Schuur_

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:33

Mwoa mijn honden zijn ook dol op kattenstront en vossenpoep dus ik vind het allemaal vies. Daarom hou ik mijn honden ook goed in de gaten dat ik ze terug kan roepen als ze party willen gaan houden.

Wel vind ik de papiertjes echt te goor voor woorden en er is niks natuurlijk aan om overal witte (gebleekte) zakdoekjes te zien liggen in het bos.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 18:16

Ik heb vandaag Yakult gekocht ik ben benieuwd of dit misschien iets doet.. Als ik deze week een lange rit ga maken neem ik geen Loperamide en kan ik even kijken hoe het gaat. Als ik met andere mensen ga neem ik inderdaad eerst 1 Loperamide en later nog 1. Helaas is 1 pil op een hele rit niet voldoende en krijg ik alsnog buikpijn. 2 pillen tegelijk is ook geen succes want ik kon echt een aantal dagen niet naar het toilet en op dit moment voel ik mij nog steeds opgeblazen.

Ik beweeg in het dagelijkse leven juist heel erg veel. Het kan dus niet zo zijn dat ik met paardrijden opeens meer beweeg en er dan last van krijg, wel is het natuurlijk een hele andere beweging dus denk dat het hem daar meer in zit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:20

Je zou eventueel eens kunnen kijken wat een niergordel (bedoeld om 'wandelende nieren' op hun plek te houden met motorrijden) of - iets minder ingrijpend en duur - een rugbrace. Daarmee kun je misschien je buik/darmen net iets minder 'klotsruimte' geven.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:27

Ik zou voorzichtig zijn met loperamide op voorhand, dat is meer bedoeld voor acute situaties. En echt medicatie daartegen dus het is niet gek dat je daar verstopt van raakt. Je zou ook norrit kunnen proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:22

Rytir schreef:
Ik zou voorzichtig zijn met loperamide op voorhand, dat is meer bedoeld voor acute situaties. En echt medicatie daartegen dus het is niet gek dat je daar verstopt van raakt. Je zou ook norrit kunnen proberen.

Loperamide is echt vrij veilig. Ik ben dan darmpatient, maar echt honderden, misschien wel duizenden darmpatienten slikken heel veel loperamide dagelijks. Ook op voorhand. De werking stopt ook gewoon als je het niet slikt.

Maar 2 tegelijk is gewoon veel als je niet iets mankeert. Dan kan je het beter verdelen over de dag.

Normaliter kan je ook gewoon nog aandrang krijgen en stopt het niet alles. Maar bij TEveel en in combinatie met de voeding en het vocht, kan het wel gaan "stoppen". Maar dan moet je dus ook bijhouden wat je eet en drinkt, hoelaat etc.

Ben net gister nog bij de mdl arts geweest en over gehad.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:21

Nou dat bedoelde ik ook eigenlijk :D Maar 2 achter elkaar zonder een acute situatie kan de darmen behoorlijk verstoren. Actieve houtskool zoals norrit dus is is wat makkelijker te doseren.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:16

superpony schreef:
Rytir schreef:

Loperamide is echt vrij veilig. Ik ben dan darmpatient, maar echt honderden, misschien wel duizenden darmpatienten slikken heel veel loperamide dagelijks. Ook op voorhand. De werking stopt ook gewoon als je het niet slikt.

Maar 2 tegelijk is gewoon veel als je niet iets mankeert. Dan kan je het beter verdelen over de dag.

Normaliter kan je ook gewoon nog aandrang krijgen en stopt het niet alles. Maar bij TEveel en in combinatie met de voeding en het vocht, kan het wel gaan "stoppen". Maar dan moet je dus ook bijhouden wat je eet en drinkt, hoelaat etc.

Ben net gister nog bij de mdl arts geweest en over gehad.

Dan is het wel op advies van de arts en omdat je een aandoening hebt .
Als apothekers assistente zou ik adviseren even met de huisarts het te bespreken . Ligt er ook aan hoe vaak die lange ritten zijn . Als het 3 x per week is kan het meer kwaad als 2x per maand .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:35

genja schreef:
Dan is het wel op advies van de arts en omdat je een aandoening hebt .
Als apothekers assistente zou ik adviseren even met de huisarts het te bespreken . Ligt er ook aan hoe vaak die lange ritten zijn . Als het 3 x per week is kan het meer kwaad als 2x per maand .

Dat is ooit het advies geweest, maar echt iedereen met een pouch doseert zelf en koopt het ook zelf. Loperamide is vrij te koop en het is tegenwoordig ook nog heel lastig om het vergoed te krijgen.

TS gaat het niet elke dag de hele dag slikken. 's ochtends en vlak voor de rit 1 loperamide kan geen kwaad, want dan moet je het uit de schappen halen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 19:24

Vandaag gereden zonder Loperamide, voor de tijd een banaan en wit brood. Nergens last van gehad. Kan natuurlijk ook toeval zijn, maar ga dit wel even vasthouden. :)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:36

Ik stap dan gewoon af op een rustig stukje in het bos. Geen probleem.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:13

Rytir: ik mag toch hopen dat mensen overal hondenpoep opkuisen? Ook en juist in natuurgebieden.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:02

poes schreef:
Rytir: ik mag toch hopen dat mensen overal hondenpoep opkuisen? Ook en juist in natuurgebieden.

Nee dat gebeurt niet. En wolven trekken ook niet door na hun grote boodschap. Hier in Twente niet in ieder geval.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:32

Ik ken je probleem, maar dan bij het hardlopen. Het is gewoon supervervelend. Gelukkig hebben heel veel hardlopers er last van en zijn ze er meestal vrij open over.
Tips vanuit het hardlopen die bij mij ook redelijk werken:
- eet weinig vezels van tevoren, de avond voor een lange wedstrijd hou ik daar al rekening mee. Dan eet ik al weinig vezels.
- loperamide slik ik ook wel eens, ongeveer anderhalf uur voor de wedstrijd eentje.
- schaam je vooral niet en wees er open over, zoveel meer mensen hebben dit.
- probeer verschillende dingen uit als ontbijt. Geen koffie van tevoren, werkt laxerend (ik drink zelf helemaal geen koffie). Witte bolletjes en een banaan werkt bij mij ook goed. Net als ontbijtkoek.
- noteer wat je eet en hoe je erop reageert, misschien vind je er een lijn in.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 01:11

Eatshay schreef:
poes schreef:

Nee dat gebeurt niet. En wolven trekken ook niet door na hun grote boodschap. Hier in Twente niet in ieder geval.

20 wolven tegen hoeveel honden?
Plus: de wolven eten lokaal en je hond niet. Wat je hond schijt is dus ‘locatie vreemd’.

Nee echt degoutant zeg.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 07:46

Het enige wat ik kan bedenken is je koffie voor het rijden.

Die zou ik laten staan want dit laxeert, en mocht je roken dan wordt dit nog erger

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:50

Eatshay schreef:
poes schreef:

En toch is het verplicht om ook in bossen en andere natuurgebieden de ontlasting van je hond op te ruimen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 09:04

Kunnen we weer ontopic? Elke keer verwacht ik weer tips en zie ik discussies die niks met mijn vraag te maken hebben, super irritant! :+

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:13

Ik heb prikkelbare darm syndroom en mijn darmen worden ook heel actief met paardrijden. Bij een grote buitenrit (langer dan 2 uur) plannen wij altijd een route langs een restaurant/ terras. Ik rijd altijd op zondag vroeg in de groepsles en heb dan juist het probleem dat ik niet altijd van te voren kan gaan omdat het helemaal vast zit. Na het eerst rondje draf is het wel zo ver en ik roep dan altijd heel leuk tegen onze trainer dat ik ook moet mesten :+ Maar als ik dan geweest ben is het allemaal oke. Misschien helpt het voor jou ook om eerst een stukje te draven zodat de darmen wakker zijn, dan naar de wc en dan pas op buitenrit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:02

Supervixen schreef:
Ik ken je probleem, maar dan bij het hardlopen. Het is gewoon supervervelend. Gelukkig hebben heel veel hardlopers er last van en zijn ze er meestal vrij open over.
Tips vanuit het hardlopen die bij mij ook redelijk werken:
- eet weinig vezels van tevoren, de avond voor een lange wedstrijd hou ik daar al rekening mee. Dan eet ik al weinig vezels.
- loperamide slik ik ook wel eens, ongeveer anderhalf uur voor de wedstrijd eentje.
- schaam je vooral niet en wees er open over, zoveel meer mensen hebben dit.
- probeer verschillende dingen uit als ontbijt. Geen koffie van tevoren, werkt laxerend (ik drink zelf helemaal geen koffie). Witte bolletjes en een banaan werkt bij mij ook goed. Net als ontbijtkoek.
- noteer wat je eet en hoe je erop reageert, misschien vind je er een lijn in.

Toch apart hoe het soms werkt.

Na mijn operaties liet ik juist vezels staan, want je wil met een pouch niet onnodig vaak naar het toilet. Jaren at ik altijd wit brood tot er geen wit brood was en ik bruin brood nam van man en zoon. Daar reageerde ik juist goed op en eet sindsdien niet anders.

Voor een lange dag weg eet ik aardappels, niet te vet eten en vooral niet zuur. Ik reageer nogal op dressing bijv.
Maar hoeveel je drinkt in combi met wat je eet wil ook weleens verschil maken. Ook wat je drinkt bijv. Veel mensen gaan toch snel voorbij aan drinken en richten zich op de voeding. Waar bijv koffie, melk, koolzuur, alcohol allemaal invloed hebben.

Plop1997 schreef:
Ik heb prikkelbare darm syndroom en mijn darmen worden ook heel actief met paardrijden. Bij een grote buitenrit (langer dan 2 uur) plannen wij altijd een route langs een restaurant/ terras. Ik rijd altijd op zondag vroeg in de groepsles en heb dan juist het probleem dat ik niet altijd van te voren kan gaan omdat het helemaal vast zit. Na het eerst rondje draf is het wel zo ver en ik roep dan altijd heel leuk tegen onze trainer dat ik ook moet mesten :+ Maar als ik dan geweest ben is het allemaal oke. Misschien helpt het voor jou ook om eerst een stukje te draven zodat de darmen wakker zijn, dan naar de wc en dan pas op buitenrit.

Dat vind ik wel een goede tip! Thuis wat rijden, naar de wc en op pad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:15

mvdende schreef:
Ik heb al iets te vaak mijn hond met een snoet mensenpoep terug zien komen uit een bosje -:(- :r :r

Herkenbaar... Bahbahbah