Hoe lang moet jij wakker worden? (Ochtendritueel)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:09

Ik heb de irritante gewoonte 2 minuten voor mijn wekker wakker te worden. Die laat ik dan af gaan en dan sta ik direct uit bed. Kopje thee zetten en wakker worden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:11

Sinds ik kinderen heb kan ik *klik* van diepe slaap naar klaarwakker. Al blijf ik 's ochtends wel altijd even liggen, mijn dochter is om 5:45 wakker en dat vind ik wel erg vroeg. Dus zij komt dan even bij ons liggen/spelen. Zoontje komt er vaak ook bij en dat is wel erg gezellig wakker worden, zo met z'n viertjes in bed. Dan kan ik nog een half uurtje blijven liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:13

SdaphneS schreef:
Ik heb de irritante gewoonte 2 minuten voor mijn wekker wakker te worden. Die laat ik dan af gaan en dan sta ik direct uit bed. Kopje thee zetten en wakker worden.

Dat heb / had ik ook altijd, dat vlak voor de wekker wakker worden (hoe laat ik hem ook zet) :j

Maar ik vind dat juist ideaal! Als ik een zeldzame keer door de wekker werd wakker gemaakt dan was ik echt even de weg kwijt :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:16

Mijn ritueel ;
Wekker loopt 10 minuten voor. Dus ik heb 10 minuten om wakker te worden en op te staan. Die gaat om 6 uur (5.50 dus) Ben overigens ook altijd voor de wekker wakker en sta ook vaak half 6 Al op
Ik smeer mijn brood
Dan ga ik naar buiten. Ik zet de paarden buiten en begin met uitmesten. Afhankelijk van de tijd die ik over heb probeer ik alle 5 paarden te mesten, water vullen, kuil klaar leggen en vegen. Het eten buiten heb ik vaak de avond ervoor klaar staan. Mocht ik minder tijd hebben omdat ik iets trager was doet óf mijn moeder de stallen, óf ik maak de overweging om later die dag de afwas te doen of een dag later. (We zijn met zijn 2en, weinig afwas)
Ik ga meestal rond half 7 weer naar binnen. Dan doe ik de afwas nog en veeg ik mijn huis aan. Mits de was er staat vouw ik die nog op
Beetje autistisch wil ik altijd 7.04 in de auto zitten. Soms iets later maar heb ook ruim een halfuur aan tijd om op het werk te komen, stukje van 15 min. Ben er meestal als eerste :+
Dus een druk en strak ochtendprogramma

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:30

Wanneer de wekker gaat probeer ik maximum 5-10 minuten te blijven liggen, liefst sta ik direct op. Zeker op werk- of schooldagen sta ik direct op. Ik was mijn gezicht met koud water en poets mijn tanden voor vijf- tot tiental minuten en daarna maak ik op een vrije dag mijn ontbijt (wat aardig lang duurt, vooral het fruit snijden voor in de yoghurt :+ ) en thee. Het is niet dat ik in de ochtend springlevend ben, ik kan makkelijk terug in slaap vallen wanneer ik wakker word. Maar ik heb (gelukkig) zeker geen ochtendhumeur. Ik vind het fijn om in de ochtend uitgebreid mijn tijd te kunnen nemen om te ontbijten en dergelijke.
De tijd in de ochtend 'voelt' wel anders, het lijkt op een manier sneller voorbij te gaan.

Ik denk dat het mogelijk in je natuurlijk ritme zit om 's ochtends 'moe' te zijn. Ik krijg meestal rond de middag even een 'klop' die een aantal uur kan duren.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:36

Ik heb een vast patroon in de ochtend, als ik naar mijn werk moet. De wekker van mijn vent gaat 6 uur. Hij stapt eruit, ik ga plassen en er weer in. Meestal slaap ik niet meer, maar lig ik lekker te sudderen met radio 1 aan Vaak beetje fb en bokt, mailtjes checken. Dan gaat mijn wekker om 6.58 en luister ik naar het nieuws op de radio en dan stap ik om 7.04 eruit. Ontbijten en dan om 7.18 tanden poetsen. Dan om 7.30 schoenen aan en tas inpakken en om 7.36 deur uit. Ik moet dit zo doen, anders raak ik in de war met mezelf. Dit noem ik mijn autische trekje.
Ik moet echt rustig wakker worden en heb ook echt een ochtenhumeur

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:43

Meestal al voor de wekker wakker, als de wekker gaat (6.15) meteen eruit.
Poezen eten geven, suikerpatiëntje zijn insuline, eten, wassen tanden poetsen en naar mijn werk.(7.30)

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:49

Hemeltjelief wat een boel mensen die er meteen uit kunnen springen! Als ik dat zou proberen, val ik denk ik om. Moet zeker een half uur na mijn wekker blijven liggen. Ik snooze dan ook minimaal twee keer, maar meestal drie keer. Heb een wake up light, dat helpt wel met wakker worden. Vroeger had ik zeker 45 minuten nodig. Ben een hele diepe slaper. Dan als ik eenmaal uit mijn bed gerold ben, is het aankleden, tanden poetsen, naar het toilet, brood maken en de deur uit. Ontbijten doe ik meestal rond een uur of tien. Dat is ook ongeveer rond de tijd dat ik aanspreekbaar begin te worden. Voor die tijd ben ik niks waard :Y)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:52

Het liefste snooze ik nog 1-2 keer. Maar vaak ben ik al voor de wekker wakker omdat dochterlief eruit wil. Dus meestal zodra ik haar hoor ga ik plassen, haal haar uit bed en liggen we samen nog 5 minuten wakker te worden. Kleed ik mij aan en daarna haar aankleden en gaan we samen ontbijten. Laatste tijd heeft ze alleen geen geduld meer voor die 5 minuten wakker worden. Als ze zichzelf dan niet vermaakt is het huilen. Dus dan kleed ik mij direct aan. Lastig met een man en kind die beide direct aan staan na het wakker worden en ikzelf die totaal geen ochtendmens is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:53

Ik ben of direct aan, dat is meestal op de dagen dat ik geen of een late wekker heb of ik kom niet aan en ben de hele dag moe of een hoofd met brainfog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:03

Mijn wekker gaat om 4:15, even 5-10 minuten snoozen en dan eruit. Even naar het toilet, daar gauw even het nieuws checken. Vervolgens tandenpoetsen, aankleden en weg. Ik maak de avond van te voren altijd al mijn ontbijt (eet ik in de koffiepauze) en lunch klaar, zodat ik dat ‘s ochtends alleen maar uit de koelkast hoef te pakken. Dan stap ik om 5 uur in de auto en begint mijn werkdag om 5:45.

Het grappige is, ik was/ben helemaal geen ochtendmens en blijf het liefst zo lang mogelijk liggen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:14

Man snoozed minstens 3 x tot grote ergernis van mij. We werken allebei in shiften en hebben een baby die bij ons slaapt. Dus als de ene om 5:30 moet opstaan moet de andere de late werken. Maar het feit dat man het nodig vind om ook op dat tijdstip te snoozen doet mijn bloed koken. Zou hem het liefst met wekker en al van de trap duwen op dat tijdstip. :')

Ik ben dus zo iemand die vijf minuten voor de wekker af gaat wakker en uit bed is. Douche, omkleed en 15 minuten laten op de fiets naar het werk zit met mijn ontbijt in mijn tas.

Op dat vlak absoluut geen match made in heaven. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:16

Op werkdagen gaat om 6.05 de wekker. Ik sta dan meteen aan en spring uit bed. Aankleden, haren en make up doen, katten eten geven, brood smeren om mee te nemen. Ontbijten, tanden poetsen en om 6.40 ben ik de deur uit.
Op vrije dagen blijf ik nog wel wat langer liggen, maar ik ben echt een ochtendmens. Ik geniet graag van een lange ochtend als ik vrij ben, met wandelen/hardlopen/fietsen of iets dergelijks.

Absolem

Re: Hoe lang moet jij wakker worden? (Ochtendritueel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:23

Mijn telefoon wekker staat zelden aan. Maar mijn baby meld zich meestal rond half zeven. Dan is het eerst voeden en luier doen. Dan naar de wc. Als ik weg moet, douchen er achteraan. Als ik niet weg moet stievel in naar beneden zet de senseo aan en ga ontbijten. En dan hond uitlaten. Daarna kolf ik af. En is het al bijna tijd voor de volgende voeding vaak.

Straks moet ik na de tweede voeding aan het werk (rond half elf /elf uur) . Gelukkig werk ik maar 15 uur per week en ben ik snel weer thuis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:26

Ik kan direct de hele wereld aan. Vaak knuffel ik nog even 5 minuutjes met mijn hond en katjes en dan start ik mijn dag.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:31

Leuk om zo al die verschillende dingen te lezen!

Hier:

Als ik moet werken:
Wekker gaat, 10 min even m'n whatsapp enz checken, daarna er uit en dan ben ik ook met 25 minuten weg. Even snel ontbijten, mezelf klaarmaken enzovoort.

Als ik niet hoef te werken:
Geen wekker, maar als ik wakker wordt rond half 9 lig ik toch minstens tot half 11 in bed. Dan wel echt er uit anders heb ik niet echt meer wat aan m'n dag en wordt je er alleen maar moeier van.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:35

Ik heb de wekker om 5:55 en blijf altijd 5 min liggen (kan niet meteen opstaan en word dan vaak misselijk en wazig etc). Dan gezicht wassen met koud water, tanden poetsen, mediteren, koffie, boek lezen, dagboek schrijven, stretchen of yoga, aankleden, 6:45 naar stal, rond 8:15 terug thuis douchen en aankleden en rond 8:30 vanuit huis beginnen met werken.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:38

Het ligt er echt aan of ik ergens naartoe moet.. heb ik een afspraak, dan ga ik gelijk met de wekker uit bed en vertrek ik zo'n 40 minuten later.

Heb ik niks, kan ik nog heerlijk 30 tot 60 minuten liggen <3

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:42

1.5 uur van te voren sta ik op. Ik word wakker, eerst even lekker liggen en rustig wakker worden. Dan thee zetten, en dan een drie kwartier op de bank zitten, misschien ontbijten. En dan het laatste half uur tandenpoetsen, lenzen in en aankleden. En dan nog ga ik vaak te laat weg :') Lang leve een niet meewerkend brein haha. Maar om het samen te vatten: ik ben geen ochtendmens

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:45

Ik sta direct op , dan aankleden en gezicht wassen , honden naar buiten , paarden naar buiten , daarna honden uitlaten , dit neemt met elkaar een uurtje in beslag ,daarna ga ik pas eten enzo.... maar snoozen doe ik alleen als ik ( veel ) te vroeg wakker ben geworden ... :) ( meestal in de hoop dat ik toch nog even in slaap val :+ )

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:00

Ooh ik ben totaal geen ochtendmens. Maar de wekker staat hier om 7.00 soms eerder, als de planning het toe laat moet ik even 15 min snoozen met opnieuw een wekker. Na de snooze moet ik er echt uit anders ben ik binnen no time weg en word ik ook niet zo maar wakker. Dan even lekker bijkomen op de bank een halfuur met koffie en een sigaret voor ik uberhaupt iets kan ondernemen. Geen geklets in de ochtend, maar gelukkig is mijn vriend al naar zijn werk :+

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:09

Ik zie veel mensen die snoozen zonde van hun tijd vinden, maar wel uitgebreid ontbijten. Dát vind ik nou zonde van mn tijd :D uitgebreid eten doe ik ‘s middags wel. Ik flikker een berg hagelslag tussen een boterham en eet die in de auto op (ja, met alle gevolgen van dien). Die tijd die ik aan ontbijten kan besteden, besteed ik liever aan in bed liggen :))

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:16

Judith_ schreef:
Man snoozed minstens 3 x tot grote ergernis van mij. We werken allebei in shiften en hebben een baby die bij ons slaapt. Dus als de ene om 5:30 moet opstaan moet de andere de late werken. Maar het feit dat man het nodig vind om ook op dat tijdstip te snoozen doet mijn bloed koken. Zou hem het liefst met wekker en al van de trap duwen op dat tijdstip. :')

Ik ben dus zo iemand die vijf minuten voor de wekker af gaat wakker en uit bed is. Douche, omkleed en 15 minuten laten op de fiets naar het werk zit met mijn ontbijt in mijn tas.

Op dat vlak absoluut geen match made in heaven. :+

Zo herkenbaar! Ergste is dan wordt ie niet snel genoeg wakker en kan ik niet bij zijn telefoon komen. Of nog een keer erger. Had ie z'n tel weer op sluimeren gezet en onder mijn kussen half gelegd _-:(

Hier absoluut geen ochtendmens en een kwartier snoozen. Verder geen geluid of drukte aan mijn hoofd voor het eerste uur sinds de wekker gaat. Overigens rijd ik in 40 minuten naar mijn werk, waardoor ik wel wakker wordt. En in de zomer gaat het beter dan in de winter. Als het buiten nog donker is dan kom ik gegarandeerd half zombie aan.

Edit: ik klink echt als een heel naar mens :') opzich is het rare aan mij ook dat ineens die knop omgaat van "ik vermoord je met mijn blik naar oh ik ben wakker. Goedemorgen allemaal. Werkse en een fijne dag <3 "

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:17

Ik vind het knap als je gelijk wakker kan zijn :+

Bij mij komt eerst langzaam het besef dat er een wekker gaat, daarna erger ik mij aan die wekker waarom mijn man 'm niet uit zet -:(-
Vervolgens bedenk ik me dat het mijn eigen wekker is en druk ik op snooze.
Voordat die de eerste keer gaat snoozen heb ik m alweer uit gedaan omdat ik weet dat als ik weer ga slapen, ik het alleen maar moeilijker vind.
Dan voel ik nog eens hoe lekker ik lig en probeer ik zin te krijgen om eruit te gaan.
Die zin vind ik niet, dus probeer ik mijzelf te overtuigen dat ik er echt uit moet....
Of zal ik dan toch nog 15 minuten slapen...?
Nee, ik stap er uiteindelijk maar uit om vervolgens eerst naar beneden te gaan en 2 koppen koffie te drinken en een beetje op mijn telefoon van alles te bekijken.
Tja en daarna kom ik beetje tot leven en ga ik mij opfrissen en aankleden en weg.

Ohja, belangrijke info die erbij hoort, wees niet vrolijk om mij heen, vraag me niks, praat ook maar niet tegen mij, loop me niet in de weg en als je bonuspunten wil scoren, geef me dan koffie!

_O- _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:19

Als ik me fit / gezond voel en goed geslapen heb. Dan ben ik al vreselijk aanwezig en actief vanaf moment 1. sta regelmatig 5 minuten na de wekker rustig de was of vaat te doen. Mensen verafschuwen mijn ADHD-gedrag in de ochtend. Daarom doe ik vaak nuttige dingen. :=

Helaas is dat tegenwoordig niet heel vaak zo en kan ik soms slecht wakker worden. Wel ga ik vaak direct uit bed (want plassen). En daarna bed opmaken en direct douchen enzo. Als ik niet mijn vaste ritueel aanhoudt dan is mijn hele ochtend verpest. :D