Welke sport zoon 7 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:22

Ik snap ts wel. Ik moest van mijn ouders een sport doen (naast paardrijden) en een muziekinstrument spelen. Dus ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar als ik het niet leuk vond stopten we er gewoon mee. Was de bedoeling om te ontdekken wat ik leuk vond en heelnstiekem misschien de hoop dat dat geen paarden was :')

Ik heb dus jarenlang een muziekinstrument gespeeld. Sporten was lastiger, want ik vond tennis bijvoorbeeld heel leuk maar niet de spelletjes die ze voor jonge kinderen verzonnen. Dat was jammer, want daar ben ik dus mee gestopt, terwijl ik het tennissen zelf heel leuk vond. Verder nog wat meer dingen uitgeprobeerd, maar uiteindelijk reddingszwemmen en daarnaast wat trainen op snelheid qua zwemmen. Want zwemmen vond ik leuk.

Ik heb het niet zo lang volgehouden als paardrijden, maar toch wel een paar jaar. Tot het dus ging botsen met rijden en muziek.

Ik moest dus van mijn ouders, maar het moeten was alleen iets proberen. Kwam omdat mijn broer dus ook veel binnen achter scherm wilde zitten en ze hem daarachter vandaan wilde hebben. Die is uiteindelijk ook gestopt met de sport, maar muziekinstrumenten is hij blijven spelen, zelfs nu 25 jaar later nog. Vind dat moeten niet zo erg op die manier, gewoon om te ontdekken wat je leuk vindt.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 08:23

Dieuwke_ schreef:
Kan ie niet wat vaker free runnen? Als dat is wat ie leuk vindt

Helaas is dat maar 1x per week.

Marije_jiplover

Re: Welke sport zoon 7 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:39

Mijn neefjes zijn gaan mountainbiken, nadat de een paardrijden een paar jaar gedaan had maar toen die ouder werd en in een andere groep kwam het niet leuk meer vond en de ander atletiek een jaar gedaan had maar daar ook niet echt enthousiast van werd.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:45

Bij ons doen de jongens heel verschillende dingen.
Schaken, Survivalsport, curcus robot maken, atlethiek,

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:57

Wat bij ons populair is, is de Robinson Speelplaats. Ik heb geen idee of zoiets in NL ook bestaat maar dat is een omheinde speelplek waar vrij met veilig en onder toezicht (soms met, soms zonder ouders afhankelijk van de woonplaats) bouwmateriaal gespeelt wordt. Er zijn dus hutten en ladders en die worden continue verder gebouwd. De minder geinteresseerde bouwers kunnen gewoon spelen en klimmen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:12

Vul eens samen met hem de 'I LIKE'-tool in van Sportkompas https://sportkompas.be/nl/i-like :) Sportkompas helpt kinderen om een goede keuze te maken in welke sport ze leuk vinden, zodat de motivatie hoog blijft en ze het sporten makkelijk volhouden. De volledige tool wordt normaal op school gedaan, maar je kan het I LIKE deel ook thuis invullen :D

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:21

Bij een sport denk ik aan tennis. Dat is veel veelzijdiger dan je zou denken en wordt op deze leeftijd echt leuk spelenderwijs gedaan met, als je wilt, onderlinge wedstrijdjes waar het vooral gezellig is en het niet echt om het winnen gaat.
Maar misschien wil hij geen sport maar bijvoorbeeld liever acteren ofzo. Daar zou je ook naar kunnen kijken. Zelf totaal geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat dat er ook voor kinderen wel moet zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:24

In ons dorp hadden en hebben ze vanuit alle lagere scholen proeflessen voor 8 tot 12 jarigen. Bijna elke sport doet er aan mee, de voetbal, tennis, manege , je kunt het niet opnoemen of je kunt drie keer meetrainen. Kinderen mogen twee sporten kiezen en het mes snijd aan twee kanten. Meer bewegen en meer jeugdleden. En een leuke laagdrempelige manier om kennis te maken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:27

Frensie schreef:
kinel schreef:
Waarom moet hij nog meer sporten. Ze moeten al zoveel in hun jonge leven.
Sporten vind ik zelf ook belangrijk. Maar niet meer als een sport. Als ze graag buiten spelen bewegen ze ook genoeg. Beter dat stimuleren dan nog een tweede sport te moeten beoefenen.
En laat hem zelf uitzoeken wat hij leuk vindt. Praat er met hem over. En kijk dan verder.

Zo dacht ik vroeger ook 'ze moeten al zoveel' maar het enige wat hij moet is school. Daarmee is hij 14.15 uur klaar en daarna moet hij niks meer. Free runnen is geen moet, dat wil hij. Zwemles was een moet, logisch, en daar is hij mee klaar. Dus er kan echt met gemak iets bij. En nee dit wordt geen moet. Ik ga hem niet dwingen iets tegen zijn zin te doen, maar dit is een kind dat gestimuleerd moet worden en dat ga ik wel doen.

Ik snap je wel hoor TS. Mijn kinderen ‘moeten’ ook sporten. Eerst zwemmen zoals ieder kind en daarbij zijn ze vanaf hun vierde gaan hockeyen. Ze gingen met ons al mee naar de hockeyclub van kleins af aan, dus de stap was logisch.
Beide trainen twee keer per week 1.5 uur en op zaterdag is er competitie.

Ze mogen gerust stoppen, maar dan komt er wat anders voor terug. Want zoals jij zegt, gamen doen ze al genoeg….

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:38

Onze zoon zit op trampoline springen, ook in wedstrijd verband. Als jouw zoon op free runnen zit is hij vast handig/lenig met zijn lijf. Erg leuke sport die zorgt voor veel lijf beheersing. Is ook gemengd trainen dus met meiden en jongens bij elkaar. Wedstrijd is wel verdeeld in jongens tegen elkaar. Je kunt ook synchroon springen, dan spring je samen dezelfde “proef” en moet het precies gelijk zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:44

Onze muziekschool heeft ook proeflessen.

Onze zoon heeft een seizoen muziekorientatie gehad.
Leerde hij in een groepje meerdere instrumenten bespelen.

Duiken heeft hij lang gedaan, net als ninjatraining.
Tegenwoordig is hij lid van een studentenroeivereniging.

In mijn omgeving zijn: badminton, voetbal, korfbal,muziekles, turnen, synchroomzwemmen en paardrijden populair.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:58

Ik snap je wel TS, ik vind lichaamsbeweging super belangrijk en ik heb ook een dochter die het liefst weg kruipt achter een schermpje. Ze reed paard, maar is een beetje bang geworden en wil dat niet meer. En ze heeft een conditie van lik mijn vestje dus ze kan wel wat beweging gebruiken. Ze gaat nu hockey proberen omdat meerdere meisjes uit haar klas dat ook doen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:36

Mijn zoon van 8 is gestopt met voetbal en skeeleren en wist ook niet goed wat te doen.

Paar proeflessen van verschillende sporten gedaan en zit nu sinds kort op boksen. Hij vindt het super leuk!
Goed voor zelfvertrouwen, goed voor conditie, teambuilding, en ze leren discipline. (Vind dat woord wat negatief klinken maar bedoel het in de postieve vorm van het woord)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:43

Frensie schreef:
kinel schreef:
Waarom moet hij nog meer sporten. Ze moeten al zoveel in hun jonge leven.
Sporten vind ik zelf ook belangrijk. Maar niet meer als een sport. Als ze graag buiten spelen bewegen ze ook genoeg. Beter dat stimuleren dan nog een tweede sport te moeten beoefenen.
En laat hem zelf uitzoeken wat hij leuk vindt. Praat er met hem over. En kijk dan verder.

Zo dacht ik vroeger ook 'ze moeten al zoveel' maar het enige wat hij moet is school. Daarmee is hij 14.15 uur klaar en daarna moet hij niks meer. Free runnen is geen moet, dat wil hij. Zwemles was een moet, logisch, en daar is hij mee klaar. Dus er kan echt met gemak iets bij. En nee dit wordt geen moet. Ik ga hem niet dwingen iets tegen zijn zin te doen, maar dit is een kind dat gestimuleerd moet worden en dat ga ik wel doen.

Ik denk dat dat helemaal geen verkeerde insteek is. Ik zou lekker veel proeflesjes voor hem plannen de komende tijd, misschien is Krav Maga junior ook nog een optie.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:43

Er is toch elk jaar zo'n dag/week/maand (?) dat kids vrijblijvend verschillende sporten kunnen uitproberen? Dan worden er bij verenigingen extra proef- en kennismakingslessen georganiseerd waar je je dan voor kan inschrijven.

Edit: de Nationale Sportweek in september!! https://nocnsf.nl/nationale-sportweek

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:00

Zou echt het liefst een Japanse vechtsport aanbevelen. Denk aan bv aikido, wing tsun, of andere Japanse vechtkunst. Daarin leren ze zelfvertrouwen te krijgen en is ook lichaamsgeorienteerd(dus vanuit je midden(Hara)/stabiel in de wereld leren staan). Waardoor ook de concentratie ,uitstraling,houding TOV anderen verbeterd.

En misschien zijn er nog snorkellessen en reddingszwemmen/wedstrijdzwemmen? Of inderdaad waterpolo?

Scouting ook leuk, zal hem er alvast voor op de wachtlijst zetten.

Atletiek ook gevarieerd en goed voor conditie, eens een proefles uitproberen?

Verder is ook klimmen heel goed voor de motoriek. Of iets heel anders, boogschieten, of bij een muziekkorps

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:28

Is er ook een schutterij bij jullie in de buurt?Bij ons kunnen kinderen daar verschillende dingen doen,het tamboercorps,vendelzwaaien,marjoretten,ook koningsschieten.Verschillende keren per jaar naar wedstrijden met de hele schutterij.Bij onze schutterij is ook binnen de schutterij de jeugd afdeling die allerlei activiteiten hebben alleen voor de jeugdleden.Mijn dochters zijn al jaren lid van de marjoretten.Dat is 1 keer per week les en de wedstrijden met alle marjoretten afdelingen van schutterijen.Super leuk en de schutterij is niet oud en stoffig.Dus bokkers met kinderen,ga eens kijken bij een schutterij.En ook belangrijk,kinderen leren samenwerken.Kijk eens naar de filmpjes van Schutterij St Hubertus uit Groesbeek op YouTube.Krijg je een beetje een idee wat ik bedoel.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:46

Hier kennen we Sjors Sportief, een initiatief om basisschoolkinderen gratis kennis te laten maken met verschillende sporten.

Maar ook zonder een dergelijk project kunnen kinderen vaak gratis een of een paar proeflessen nemen. Laat je kind zo vrijblijvend met diverse uiteenlopende sporten kennismaken. Daarna kan het zelf een keuze maken.

Wat in ieder geval niet werkt, is anderen - waaronder bokkers - vragen wat jouw kind leuk zal vinden.

Een 7 jarige kan dat na een kennismaking met diverse sporten prima zelf bepalen.

Succes ermee :) Hopelijk vinden jullie iets waar je kind met plezier naar toe zal gaan.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:56

Sabri schreef:
Zou echt het liefst een Japanse vechtsport aanbevelen. Denk aan bv aikido, wing tsun, of andere Japanse vechtkunst. Daarin leren ze zelfvertrouwen te krijgen en is ook lichaamsgeorienteerd(dus vanuit je midden(Hara)/stabiel in de wereld leren staan). Waardoor ook de concentratie ,uitstraling,houding TOV anderen verbeterd.

Even offtopic, maar Wing Tsun is een Chinese vechtkunst :o

Om even in te haken op de vechtkunsten. Ik weet dat TS Judo al geprobeerd had, maar mss is iets met een wapen wel leuk zoals Kendo? (Schermen op zn Japans) Of 'gewoon' schermen op zn Westers?

Of over een hele andere boeg: Karten? Zoontje van een collega doet dit.

Maar eigenlijk zou ik het er even bij laten en het kind wat proeflesjes laten volgen bij verschillende activiteiten, niet alleen sporten (mits hij dit wil, uiteraard!). Er komt vanzelf iets op zijn pad en kinderen 'moeten' al zoveel.

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 12:29

Frensie schreef:

Hier wil ik toch even op inhaken. Alleen maar naar school, school vergt ook wel veel van een kind (veel prikkels). Maar verder, gewoon wat proeflessen hier en daar proberen, met zo min mogelijk druk erbij. Het heeft geen haast. Misschien dat als hij weet dat het mag, een extra sport, dat hij binnenkort ook zelf wel ergens mee komt aanzetten.

En soms willen ze helaas gewoon niks. Of ze hoeven er niet zo nodig wat bij. Ik was ook z'n kind. Enigskind en ik heb ook niet altijd op een sport of iets gezeten. Teamsporten werden hem al helemaal niet bij mij. Daar werd ik echt niet gelukkig van.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 13:07

Boras schreef:
Wat in ieder geval niet werkt, is anderen - waaronder bokkers - vragen wat jouw kind leuk zal vinden.

Een 7 jarige kan dat na een kennismaking met diverse sporten prima zelf bepalen.

Succes ermee :) Hopelijk vinden jullie iets waar je kind met plezier naar toe zal gaan.

Er worden hier sporten geopperd waar ik zelf nooit aan gedacht had, zoals trampoline springen. Ik heb hem opgegeven voor een proefles en zijn ogen glinsterden toen hij dat hoorde. Dus dit topic heeft zeker nut. Rare opmerking om te zeggen dat ik anderen vraag wat hij leuk vindt, het gaat om ideeën opdoen.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:12

Ik zou ook echt tumbling of trampoline voorstellen, dat gaat erg goed samen met het freerunnen en kinderen worden er behendig, lening en sterk van!
Muurklimmen is misschien ook iets?

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:24

Ik raad Boulderen van harte aan. Dat voelt (zelf voor mij als volwassene hehe :P) als een speeltuin en ik gok dat dat voor de kids ook zo is. Bij ons in de hal hebben ze een zogenoemde kidsclub, waar ze in een groepje kinderen les krijgen in de hal. Misschien kan je daar naar informeren?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:38

Honkbal, softball? Heeft mijn zoon jaren gedaan.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:28

mairead schreef:
Sabri schreef:

Even offtopic, maar Wing Tsun is een Chinese vechtkunst :o

Om even in te haken op de vechtkunsten. Ik weet dat TS Judo al geprobeerd had, maar mss is iets met een wapen wel leuk zoals Kendo? (Schermen op zn Japans) Of 'gewoon' schermen op zn Westers?

Of over een hele andere boeg: Karten? Zoontje van een collega doet dit.

Maar eigenlijk zou ik het er even bij laten en het kind wat proeflesjes laten volgen bij verschillende activiteiten, niet alleen sporten (mits hij dit wil, uiteraard!). Er komt vanzelf iets op zijn pad en kinderen 'moeten' al zoveel.

Haha ja je hebt helemaal gelijk, van oorsprong is Wingtsung Chinees! Het gaat vooral om het oosterse karakter ervan, dus dat men getraind wordt in 'hara' oftewel vanuit je midden bewegen. Dat is met alle oosterse sporten een belangrijk en voordelig element Dat is namelijk juist ook goed voor versterking naast lichaam ook goed voor mentale aspect, 'goed aardend in je lichaam' en concentratie.
En helemaal eens met bovenstaande, vooral belangrijk dat je kind het vooral naar zijn zin heeft! Dat is gewoon genieten als je kind het leuk vindt en het vooral geen moeten wordt.