Veganistisch en zwanger willen worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:04

Ik ben het allerslechtste voorbeeld in de wereld, maar: ik heb tijdens mijn tweede zwangerschap helemaal niet kunnen eten. Ik begon te huilen bij een bord fruit.
Ik herinner me nog die ene week op 9 maanden tijd dat ik wél gekookt heb kunnen eten. Dat zegt genoeg.

Op het einde van de zwangerschap at ik enkel enorm suikerrijke dingen om overeind te kunnen blijven.

Meest vreselijke voedingspatroon dat je je maar kan voorstellen dus. Ik kreeg gewoon géén voedingsstoffen binnen.
Ik nam wel een voedingsupplement bij.

Kerngezonde baby gekregen middels een natuurlijke bevalling.

Ik denk dat iemand die zo bewust moet voeding bezig is als een veganist, het soms beter doet dan iemand die op lege calorieën leeft tijdens de zwangerschap.

Ik zou wel B12 bijnemen naast het foliumzuur. Maar laat je vooral goed informeren door mensen die er ook echt ervaring mee hebben.

Succes alvast! :)

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:45

kwita schreef:
Ik had een collega zo veganistisch als wat...die werd wel ongepland zwanger en had een miskraam voor de 20 weken. de geplande zwangerschap 2 jaar later had ze het zelfde euvel.
de 3e zwangerschap ging het maar net goed en veel medische hulp. Het kindje werd wel te vroeg geboren, maar deed het verder best goed al is dat kind echt eeuwig aan het snotteren zonder aantoonbare reden. Het kan toeval zijn natuurlijk maar let echt goed op want het 2 kindje kwakkelt ook en was geen voldragen zwangerschap. En dat is gewoon jammer voor iedereen dat gun je niemand!. De andere vegetarische collega's hebben altijd vegetarisch gegeten en hebben allen gewone zwangerschappen gehad en goede bevallingen en gezonde kinderen. Het hoeft natuurlijk ook niet altijd mis te gaan

Ik ben niet vega/vegan en heb een premature dochter en bij zoon ontsluiting bij 32+5 dus dit zegt echt niks.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:46

kwita schreef:
Ik had een collega zo veganistisch als wat...die werd wel ongepland zwanger en had een miskraam voor de 20 weken. de geplande zwangerschap 2 jaar later had ze het zelfde euvel.
de 3e zwangerschap ging het maar net goed en veel medische hulp. Het kindje werd wel te vroeg geboren, maar deed het verder best goed al is dat kind echt eeuwig aan het snotteren zonder aantoonbare reden. Het kan toeval zijn natuurlijk maar let echt goed op want het 2 kindje kwakkelt ook en was geen voldragen zwangerschap. En dat is gewoon jammer voor iedereen dat gun je niemand!. De andere vegetarische collega's hebben altijd vegetarisch gegeten en hebben allen gewone zwangerschappen gehad en goede bevallingen en gezonde kinderen. Het hoeft natuurlijk ook niet altijd mis te gaan

Is dit serieus, deze reactie lijkt wel een parodie :')

Maar zonder gekheid, het lijkt me een uitdaging en er is nog niet veel onderzoek naar gedaan. Ik denk wel dat je beter bewust met je voeding bezig kunt zijn als veganist, dan op lege calorieën leven als omnivoor. Maar geen van beiden is misschien ideaal.

Ik ben zelf vegetariër, maar tijdens zwangerschap is het voor mij een grote uitdaging om geen tekorten op te lopen, ondanks dat ik redelijk gezond leef en er wel bewust mee bezig ben. De vorige keer kelderde mijn b12 (ondanks supplementen) en nu mijn ijzer en b12 (wederom ondanks supplementen). Het is wel zo dat je echt goed in de gaten gehouden wordt, dus als dat gebeurt dan komen ze er snel genoeg achter.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:47

verootjoo schreef:
kwita schreef:

Je weet toch niet of dat door het eten komt?

Ik ben zo niet-vega als wat maar heb ook twee dysmature waarvan een ook premature kinderen gehad.

Ja want dat is dus onderzocht en ze heeft me het zelf verteld want bij de zwangerschappen die goed gingen at ze ook anders onder medische begeleiding. wat ze dan anders deed weet ik niet maar ze had veel heel veel extra medische voedingssupplementen dus niet van de Kruidvat en rode pilaren etc.

En haar eigen woorden waren als ik dat geweten had had ik direct naar een medische diëtiste gegaan. Ik was te ver doorgeslagen!. Ze eet nog steeds veganistisch maar anders als dat ze voor de zwangerschappen deed, en ja haar kinderen ook .
Wat en hoe er anders is weet ik niet voor de kritische mensen, maar het staat je vrij om het jouwe er van te vinden!.

secricible

Re: Veganistisch en zwanger willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:10

Maar dan ligt het niet aan veganistisch eten maar aan ongezond eten. Dat is iets heel anders.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:24

Als je gewoon goed jouw bloedwaarden blijft controleren en eventueel begeleiding zoekt van een diëtiste/verloskundige, is er niks om je zorgen over te maken :) Het is zelfs zo dat sommige soorten vlees en vis tijdens de zwangerschap worden afgeraden omdat die giftig kunnen zijn voor de baby. Tevens is het hebben van een gezond, evenwichtig voedingspatroon veel belangrijker dan of het wel/niet met dierlijke producten is. Een veganist die veel groenten, fruit, noten en peulvruchten eet is al veel gezonder dan een vleeseter die bij wijze van alleen fastfood neemt.

Enkel het aandacht hebben voor bepaalde vitaminen en mineralen en het hebben van een volwaardige voeding is belangrijk.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:49

Anneert schreef:
is gewoon foliumzuur van bv de Kruidvat voldoende, of moet het nog iets specifieks zijn?

Mijn huisarts is antroposoof en dus best wel kritisch op de kwaliteit van medicijnen en supplementen, en hij vindt die van het Kruidvat goed genoeg.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:01

Jacquel schreef:
Anneert schreef:
is gewoon foliumzuur van bv de Kruidvat voldoende, of moet het nog iets specifieks zijn?

Mijn huisarts is antroposoof en dus best wel kritisch op de kwaliteit van medicijnen en supplementen, en hij vindt die van het Kruidvat goed genoeg.
\

voor bij mezelf wel nu 8 en 4 jaar geleden.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 21:19

Bedankt voor alle reacties. Excuus, het heeft even geduurd voor ik reageer, maar ik heb alles gelezen.

Ik heb het al aangegeven bij de huisarts en ga als het zover is ook aangeven bij de verloskundige, maar in dit geval ging het specifiek over zwanger willen worden, niet al zwanger zijn of kinderen opvoeden ;)

Facebook zie ik ook een aantal keer voorbij komen evenals rondbellen, bedankt voor de tips!

Judass schreef:
Geen ervaring met zwanger worden en vegan zijn, maar misschien kan je Teske de Schepper is opzoeken op youtube. Zij is een aantal weken terug bevallen van haar eerste kindje, en is vegan :)

Goeie tip, ga ik opzoeken!

dorientjuh schreef:
Niet veganistisch, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar kies voor folaat ipv foliumzuur, bijvoorbeeld deze: https://groenevrouw.nl/supplementen/lav ... mama-multi

Thanks! Ik heb n.a.v. je reactie zelf wat onderzoek gedaan en nu ook gekozen voor Folaat i.p.v. foliumzuur.

LaDonna75 schreef:
Ik weet een beetje over vegan eten en veel over zwangerschap en zwanger worden (verloskundige). Je kunt prima een goede zwangerschap hebben met vegan eten en ook gewoon een gezond kind op de wereld zetten. Wel je gezonde verstand gebruiken. De belangrijkste lastige voedingsmiddelen die je als veganistische zwangere voldoende binnen moet zien te krijgen, zijn ijzer, jodium, calcium, vitB12 en vetzuren. Je zou een consult bij een diëtiste kunnen plannen om te kijken welke producten je kunt toevoegen en evt welke supplementen.
Foliumzuur van het kruidvat is overigens prima.

Inderdaad, daarom heb ik ook vooraf mijn bloed laten prikken en de huisarts gaf ook aan om eventueel een dietiste in te schakelen.

Arabesk schreef:
Ik zat even dit topic te lezen, maar dit is echt te grappig

[ [url=m/EpzY3Z.png]Afbeelding[/url] ]

:+

Kun je je als vegan nog steeds te buiten gaan aan die fastfood rommel :')

:+ jazeker, er is steeds meer verkrijgbaar :o

denice schreef:
Ik ben vegan en zwanger geweest, 2 maal, beide zwangerschappen leverden kerngezonde kinderen op. De bizarre dingen die ik heb moeten aanhoren, ook na de geboorte bij oa het consultatiebureau. Niet te doen!

Eet van alle plantaardige voedselbronnen en eet er genoeg van en je zit goed. Dus bonen, noten, volkoren, groente, fruit, zaden en pitten enz. Cola en naturelchips is ook vegan, maar die leveren jou en je baby straks niks op zoals je allang zult weten.

Plantaardig voedsel is volgens mij de toekomst. Onze kinderen eten 90% vegan, soms bij opa's en oma's kaas of vissticks. Geen enkel probleem wat ons betreft. Denk vooral goed na over hoe je met ongezellige reacties om wilt gaan en hoe moeilijk je gaat doen over van het vegan zijn afstappen voor wat betreft je kids.

Ik heb geleerd, stop er genoeg gezond eten in en laat de rest los. Je mag me pben hoor!

Dank je voor je reactie! Inderdaad wat betreft die ongezellige reacties en het afstappen van vegan zijn kan lastig zijn. Dat merken mijn vriend en ik nu ook in het dagelijks leven, bv met op vakantie gaan met vrienden. Als ik vragen heb, pb ik je!

Gillbo schreef:
Het zou geweldig zijn als elke (aanstaande) zwangere zo bewust met voeding omgaat als jij. Wat goed dat je van te voren al bedenkt of wat je eet goed is voor je kind.
En ja vegan eten kan prima als je zwanger bent.
Let goed op wat je eet en bespreek met je verloskundige dat vegan eet en daar evt advies in wil wbt vitamines.Dit kan ook al voor je zwanger bent
Tekort aan vitamine kan aangevuld worden let op folium en vit D( zeker als je ook borstvoeding wil geven).

Laat je vooral niet afraden om je eigen eetgewoonte te laten varen want vegan is geen dieet maar een volwaardige eetgewoonte

Dank je wel voor je leuke reactie! Inderdaad het is geen dieet, en ik 'moet' niet zo eten, ik kies daarvoor. Ik kom best vaak mensen tegen die dat niet begrijpen.

JorineV schreef:
Wij eten flexivegan ik ben nu 25 weken zwanger van ons eerste kindje. (Voornamelijk) plantaardig eten is prima te doen, maar je moet er inderdaad wel aan denken hoe je aan je voedingsstoffen komt. Niks mis met supplementen ;). Of en hoeveel je zou moeten innemen is afhankelijk van jouw precieze dieet. Uiteindelijk leggen je eetgewoonten het misschien ook wel af tegen de invloed van hormonen op je maag en eetlust - er worden genoeg gezonde kinderen geboren waarvan de moeder tijdens de zwangerschap alleen maar krentenbrood met kaas wegkreeg, om maar een dwarsstraat te noemen :Y).

Een goede diëtist, liefst met ervaring in plantaardige voeding, kan je hiermee helpen.

Calcium is voor mij de grootste uitdaging. Ik eet nauwelijks zuivel, ook geen plantaardige yoghurt met toevoegingen, dus dat neem ik nu als tablet. Edit: de diëtiste raadde mij aan om ver weg te blijven van multivitaminen. Die zijn namelijk afgestemd op een gemiddeld voedingspatroon. Dan liever maar allemaal losse potjes in de (voor jou) juiste dosering.

Succes!

Allereerst proficiat! Goede tip van de multivitamines. Alles wat ik nu slik, is ook los, geen multi's. Alleen als ik me wat 'under the weather' voel wil ik wel eens een multi pakken of als ik fysiek extreem ben uitgeput door sport o.i.d., maar dat komt zeer weinig voor.

veerledec schreef:
Heb je zelf je bloedwaarden gezien? Wat de huisarts acceptabel vindt is niet altijd wat je nodig hebt, als je zwanger wilt worden.

Daarnaast zal B12 vermoed ik een lastig punt zijn (en dat moet dus hoog genoeg zijn om zwanger te kunnen worden), en B11 (foliumzuur) 'eet' B12. Dus als je foliumzuur haat slikken, ook altijd extra B12.

Ik heb ze zelf gezien inderdaad, B12 slik ik al extra. Ik heb bloed laten prikken specifiek met de mededeling erbij van zwanger worden.

troi schreef:
janderegelaa schreef:
Er is wel onderzoek naar gedaan:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32873905/

Poe heftige getallen!

Vooral de 5xzo grote kans op een te kleine baby, wat duid op ondervoeding. Laat natuurlijk niet zien dat het onmogelijk is maar wel dat je er rete serieus mee om moet gaan en het gevaar van het risico op ondervoeding niet moet onderschatten.

Dit gaf mijn huisarts ook direct aan, dat het zodra je zwanger bent het zo belangrijk echt voldoende binnen te krijgen.

Ik doe nu ook intermittent fasten, maar dat ga ik wel laten varen als het zo ver is.

Nogmaals bedankt allemaal!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:50

*stille meelezen meldt even iets*

Eh... waar komt dat vandaan 'te laag' geboortegewicht?

In de genoemde studie staat 'lager geboortegewicht', 6 pond ipv 7.

*kruipt weer onder meeleessteen*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:53

6 pond is wel normaal, pas onder 2500gr spreken ze van te laag geboortegewicht. (Bij a terme geboorte)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:01

Even een vraag tussendoor. Zijn insecten vegan? Niet plantaardig I know, maar als je kijkt naar de hoeveelheid eiwitten in bijvoorbeeld meelwormen? Ik ben geen veganist, maar is dit wel iets dat op een vegan menu zou kunnen staan? (Ik hoor vaak dat insecten ook een goede vervangen zijn van vlees vanwege de mileubewuste manier van "produceren")

Misschien stel ik echt een hele domme vraag :o

Over zwanger zijn en vegan, ik denk dat het moet kunnen als je van alles voldoende binnenkrijgt inderdaad. Vooral het eerste trimester is belangrijk. Wil je borstvoeding gaan geven? Want het is handig daar dan nu ook al wat informatie over in te winnen.
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 06-09-21 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:04

Voor mij als vegetariër, is het zo dat ik geen dieren eet, dus ook geen insecten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:19

Gimme_Joy schreef:
Even een vraag tussendoor. Zijn insecten vegan? Niet plantaardig I know, maar als je kijkt naar de hoeveelheid eiwitten in bijvoorbeeld meelwormen? Ik ben geen veganist, maar is dit wel iets dat op een vegan menu zou kunnen staan? (Ik hoor vaak dat insecten ook een goede vervangen zijn van vlees vanwege de mileubewuste manier van "produceren")

Misschien stel ik echt een hele domme vraag :o

Over zwanger zijn en vegan, ik denk dat het moet kunnen als je van alles voldoende binnenkrijgt inderdaad. Vooral het eerste trimester is belangrijk. Wil je borstvoeding gaan geven? Want het is handig daar dan nu ook al wat informatie over in te winnen.

Nee. Als veganist eet je geen dierlijke producten. Dus ook geen insecten

Als vegetariër eet je ook geen dieren dus ook geen insecten eigenlijk

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:27

Ik ben een echte vleeseter normaal gesproken, ben nu zwanger en heb een HG zwangerschap. Extreem misselijk, al een paar keer in het ziekenhuis gelegen omdat ik was uitgedroogd. Niet kunnen eten en drinken, en een vitamine tablet doorslikken is onmogelijk.

Mijn grootste zorg was natuurlijk welke gevolgen dit heeft voor de baby en mezelf. Blijkbaar geen, en daar ben ik nog steeds wel wat verbaasd over, maar ik durf wel op de gynaecologen te vertrouwen daarin, plus dat ik ook echt niet meer of anders kan eten.

Inmiddels zijn we zover dat het niet uitmaakt wat ik eet, als ik maar iets eet. Dus al is het drie weken lang elke dag patat, prima, gewoon doen. Voelt fout, maar het gaat nu even om overleven.

Drinkvoeding lukt ook niet, dus geen extra vitamine, geen extra calcium, niets. En de baby groeit keurig volgens gemiddelde en de 20 weken echo was goed, we liggen keurig op schema en alles ziet er goed uit.

Voor de zwangerschap was ik gezond en had ik geen tekorten en nu eet de baby mij gewoon op. Natuurlijk merk ik dat mijn lichaam het zwaar heeft en ik denk dat ik hier met flinke tekorten uit kom, maar de baby heeft gelukkig nergens last van.

Raadt ik het dan aan, om anders te eten dan word voorgeschreven? Nee, maar ik wil er wel een signaal mee afgeven dat het wel anders kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:06

Zorro: ik heb ook twee HG zwangerschappen gehad en kreeg de eerste keer een baby van 1kg met 32weken en de tweede keer een baby van 2kg met 37 weken.
Ik kreeg vitaminen via een infuus omdat ik anders te weinig bouwstoffen had en heb bij beide zwangerschappen 5x een week aan het vochtinfuus gelegen in het zkh.

Ik geloof echt niet dat niet of niet gezond eten nooit effecten heeft op een ongeboren baby. De mijne waren scharminkels en gingen pas groeien toen ze eruit waren en ik denk omdat ze toen normaal te drinken kregen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:06

Sonja_vR schreef:
Er zijn hele volksstammen veganisten die kinderen op de wereld weten te zetten
En nog gezond ook

Dus het kan absoluut
Voor je eigen gemoedsrust
Maar ook zeker om je voldoende te informeren tov zorgverleners die je keuzes in twijfel kunnen trekken op basis van hun eigen (beperkte) kennis
Zou ik je adviseren eens contact te leggen met een dietiste die thuis is in veganistisch leven (via veganisten vereniging is er vast een goeie te vinden)

Deze volksstammen zijn natuurlijk wel al eeuwen lang gewend aan deze levensstijl, wij daarentegen niet.
Ik denk dat het goed mogelijk is om als veganist een gezond kind op de wereld te zetten. Voor iedere zwangerschap, veganistisch of niet geld dat je alles goed in de gaten moet houden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:26

Voor de zwanger worden vraag: hoe is je cyclus nu?
Je hebt bepaalde vrouwen die vegan eten en niet meer menstrueren, en de meeste vegan vrouwen die een gewone menstruatie doorgaan.

Als je een gewone menstruatie hebt, dan gaat zwanger worden wel meevallen. Als je niet meer menstrueert zou ik toch even verder kijken met medische begeleiding.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:03

Maar als je vegan bent en niet meer menstrueert is dat toch niet goed? Ik weet dat als je cyclus stopt er iets in je lijf niet goed gaat. Je lichaam je eigenlijk verteld dat zwanger raken op dit moment niet zo handig is (zoals bij extreme obesitas/anorexia). Dan lijkt me vegan zijn en zwanger willem worden dus wel echt een uitdaging.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:16

Hey lieve TS, doe anders deze vrouw eens een berichtje. Ze is vegan, diëtiste en ze heeft een kindje. Dus die kan jou helemaal helpen. Mensen op bokt vinden er wat van, maar laat dat maar aan de experts over. Ik denk dat je een (grotendeels) vegan dieet best moet kunnen volhouden tijdens je hopelijke zwangerschap. Maar dan moet je wel heel goed opletten.

https://www.lisasteltenpool.nl

Mensen zeiden 15 jaar geleden ook dat ik niet als kind van 10 vega kon gaan eten want dan groeide ik niet goed. Ik ben 1.83 en langer dan beide zusjes en ouders. De zus die wel vlees at is het kleinste gebleven (puur toeval). Mensen hebben altijd een mening over "nieuwe dingen". _O-
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 07-09-21 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:17

Ik heb niet alles gelezen, maar ik kan je enkel wat aanraders geven van mensen die ervaringsdeskundige zijn en/of hiervoor hebben gestudeerd zoals:

Lobke Faassen, zij is plantaardig dietist en begeleid ook zwangere vrouwen, en Janneke Vermeulen, zij is topsporter en kort geleden bevallen van haar eerste kindje. Hopelijk helpt het je!

Laat je vooral niet van de wijs brengen! :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:43

Een goede vriendin van mij is vegan en rondom en gedurende haar (geplande) zwangerschap is ze onder begeleiding geweest van een diëtiste met een specialisatie in de vegan lifestyle. Dat is haar heel goed bevallen :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:57

Janneke2 schreef:
*stille meelezen meldt even iets*

Eh... waar komt dat vandaan 'te laag' geboortegewicht?

In de genoemde studie staat 'lager geboortegewicht', 6 pond ipv 7.

*kruipt weer onder meeleessteen*

Vraag je nou naar de bekende weg, of is dit serieus?
In dat laatste geval, lees de conclusie van de gelinkte onderzoeken, daar staat precies wat er in deze context met te laag geboortegewicht wordt bedoeld.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 10:10

Seltje schreef:
Voor de zwanger worden vraag: hoe is je cyclus nu?
Je hebt bepaalde vrouwen die vegan eten en niet meer menstrueren, en de meeste vegan vrouwen die een gewone menstruatie doorgaan.

Als je een gewone menstruatie hebt, dan gaat zwanger worden wel meevallen. Als je niet meer menstrueert zou ik toch even verder kijken met medische begeleiding.

Mijn spiraal is net (gisteren) verwijderd en ik menstrueerde niet vanwege de spiraal. Ik moet er dus achter gaan komen hoe mijn cyclus is. Ik voelde wel elke maand mijn eisprong (denk ik) dus verwacht dat het goed zit. Ook soms wat bloedverlies maar kon het echt geen menstruatie noemen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:50

Het is wel fijn dat je er zo bewust mee bezig bent. Als ik jou was zou ik vooral nu vast zoeken naar een verloskundige / praktijk bij je in de buurt, waarmee je op 1 lijn zit. Die ervaring hebben met vegan zwangeren en er positief tegenover staan.

Er is weinig zo vervelend en belastend in je zwangerschap als wanneer je VK treft die moeilijk gaan lopen doen en je willen dwingen om het op hun manier te doen. Er kan veel onwetendheid zijn als je keuzes afwijken van het gemiddelde -O-

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het allemaal leuk en aardig kan lijken...tot ze ineens toch heel vervelend kunnen gaan doen als het niet naar hun zin gaat en niet tussen hun kadertjes past en dan zit je met een beetje pech in jouw situatie met een VK die lelijke dingen gaat zeggen over jouw keuzes en gaat lopen verkondigen dat je je kindje kwaad doet als je het niet doet zoals zij dat gewend is / zijn :(:)