Bedankt voor alle reacties. Excuus, het heeft even geduurd voor ik reageer, maar ik heb alles gelezen.
Ik heb het al aangegeven bij de huisarts en ga als het zover is ook aangeven bij de verloskundige, maar in dit geval ging het specifiek over zwanger willen worden, niet al zwanger zijn of kinderen opvoeden 
Facebook zie ik ook een aantal keer voorbij komen evenals rondbellen, bedankt voor de tips!
Judass schreef:Geen ervaring met zwanger worden en vegan zijn, maar misschien kan je Teske de Schepper is opzoeken op youtube. Zij is een aantal weken terug bevallen van haar eerste kindje, en is vegan

Goeie tip, ga ik opzoeken!
dorientjuh schreef:Niet veganistisch, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar kies voor folaat ipv foliumzuur, bijvoorbeeld deze:
https://groenevrouw.nl/supplementen/lav ... mama-multi
Thanks! Ik heb n.a.v. je reactie zelf wat onderzoek gedaan en nu ook gekozen voor Folaat i.p.v. foliumzuur.
LaDonna75 schreef:Ik weet een beetje over vegan eten en veel over zwangerschap en zwanger worden (verloskundige). Je kunt prima een goede zwangerschap hebben met vegan eten en ook gewoon een gezond kind op de wereld zetten. Wel je gezonde verstand gebruiken. De belangrijkste lastige voedingsmiddelen die je als veganistische zwangere voldoende binnen moet zien te krijgen, zijn ijzer, jodium, calcium, vitB12 en vetzuren. Je zou een consult bij een diëtiste kunnen plannen om te kijken welke producten je kunt toevoegen en evt welke supplementen.
Foliumzuur van het kruidvat is overigens prima.
Inderdaad, daarom heb ik ook vooraf mijn bloed laten prikken en de huisarts gaf ook aan om eventueel een dietiste in te schakelen.
Arabesk schreef:Ik zat even dit topic te lezen, maar dit is echt te grappig
[ [url=m/EpzY3Z.png]Afbeelding[/url] ]

Kun je je als vegan nog steeds te buiten gaan aan die fastfood rommel

jazeker, er is steeds meer verkrijgbaar
denice schreef:Ik ben vegan en zwanger geweest, 2 maal, beide zwangerschappen leverden kerngezonde kinderen op. De bizarre dingen die ik heb moeten aanhoren, ook na de geboorte bij oa het consultatiebureau. Niet te doen!
Eet van alle plantaardige voedselbronnen en eet er genoeg van en je zit goed. Dus bonen, noten, volkoren, groente, fruit, zaden en pitten enz. Cola en naturelchips is ook vegan, maar die leveren jou en je baby straks niks op zoals je allang zult weten.
Plantaardig voedsel is volgens mij de toekomst. Onze kinderen eten 90% vegan, soms bij opa's en oma's kaas of vissticks. Geen enkel probleem wat ons betreft. Denk vooral goed na over hoe je met ongezellige reacties om wilt gaan en hoe moeilijk je gaat doen over van het vegan zijn afstappen voor wat betreft je kids.
Ik heb geleerd, stop er genoeg gezond eten in en laat de rest los. Je mag me pben hoor!
Dank je voor je reactie! Inderdaad wat betreft die ongezellige reacties en het afstappen van vegan zijn kan lastig zijn. Dat merken mijn vriend en ik nu ook in het dagelijks leven, bv met op vakantie gaan met vrienden. Als ik vragen heb, pb ik je!
Gillbo schreef:Het zou geweldig zijn als elke (aanstaande) zwangere zo bewust met voeding omgaat als jij. Wat goed dat je van te voren al bedenkt of wat je eet goed is voor je kind.
En ja vegan eten kan prima als je zwanger bent.
Let goed op wat je eet en bespreek met je verloskundige dat vegan eet en daar evt advies in wil wbt vitamines.Dit kan ook al voor je zwanger bent
Tekort aan vitamine kan aangevuld worden let op folium en vit D( zeker als je ook borstvoeding wil geven).
Laat je vooral niet afraden om je eigen eetgewoonte te laten varen want vegan is geen dieet maar een volwaardige eetgewoonte
Dank je wel voor je leuke reactie! Inderdaad het is geen dieet, en ik 'moet' niet zo eten, ik kies daarvoor. Ik kom best vaak mensen tegen die dat niet begrijpen.
JorineV schreef:Wij eten flexivegan ik ben nu 25 weken zwanger van ons eerste kindje. (Voornamelijk) plantaardig eten is prima te doen, maar je moet er inderdaad wel aan denken hoe je aan je voedingsstoffen komt. Niks mis met supplementen

. Of en hoeveel je zou moeten innemen is afhankelijk van jouw precieze dieet. Uiteindelijk leggen je eetgewoonten het misschien ook wel af tegen de invloed van hormonen op je maag en eetlust - er worden genoeg gezonde kinderen geboren waarvan de moeder tijdens de zwangerschap alleen maar krentenbrood met kaas wegkreeg, om maar een dwarsstraat te noemen

.
Een goede diëtist, liefst met ervaring in plantaardige voeding, kan je hiermee helpen.
Calcium is voor mij de grootste uitdaging. Ik eet nauwelijks zuivel, ook geen plantaardige yoghurt met toevoegingen, dus dat neem ik nu als tablet. Edit: de diëtiste raadde mij aan om ver weg te blijven van multivitaminen. Die zijn namelijk afgestemd op een gemiddeld voedingspatroon. Dan liever maar allemaal losse potjes in de (voor jou) juiste dosering.
Succes!
Allereerst proficiat! Goede tip van de multivitamines. Alles wat ik nu slik, is ook los, geen multi's. Alleen als ik me wat 'under the weather' voel wil ik wel eens een multi pakken of als ik fysiek extreem ben uitgeput door sport o.i.d., maar dat komt zeer weinig voor.
veerledec schreef:Heb je zelf je bloedwaarden gezien? Wat de huisarts acceptabel vindt is niet altijd wat je nodig hebt, als je zwanger wilt worden.
Daarnaast zal B12 vermoed ik een lastig punt zijn (en dat moet dus hoog genoeg zijn om zwanger te kunnen worden), en B11 (foliumzuur) 'eet' B12. Dus als je foliumzuur haat slikken, ook altijd extra B12.
Ik heb ze zelf gezien inderdaad, B12 slik ik al extra. Ik heb bloed laten prikken specifiek met de mededeling erbij van zwanger worden.
troi schreef:janderegelaa schreef:
Poe heftige getallen!
Vooral de 5xzo grote kans op een te kleine baby, wat duid op ondervoeding. Laat natuurlijk niet zien dat het onmogelijk is maar wel dat je er rete serieus mee om moet gaan en het gevaar van het risico op ondervoeding niet moet onderschatten.
Dit gaf mijn huisarts ook direct aan, dat het zodra je zwanger bent het zo belangrijk echt voldoende binnen te krijgen.
Ik doe nu ook intermittent fasten, maar dat ga ik wel laten varen als het zo ver is.
Nogmaals bedankt allemaal!