Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Roosje01 schreef:Mijn huisarts wil ook niet aan inspuiten doet meer kwaad dan goed zei ze. Gipsen zit ik zelf niet echt op te wachten zeker niet omdat beide voeten dan zullen moeten. En ach loop er al 2 jaar mee rond met goede en slechte periodes. Fysio kan helaas niet in mijn geval heb maar een x aantal behandelingen per jaar en die gaan op aan mijn rug.
germie schreef:Roosje01 schreef:Mijn huisarts wil ook niet aan inspuiten doet meer kwaad dan goed zei ze. Gipsen zit ik zelf niet echt op te wachten zeker niet omdat beide voeten dan zullen moeten. En ach loop er al 2 jaar mee rond met goede en slechte periodes. Fysio kan helaas niet in mijn geval heb maar een x aantal behandelingen per jaar en die gaan op aan mijn rug.
Fysio kun je ook zelf betalen misschien. Dat heb ik ook gedaan.
pmarena schreef:MoniqueT schreef:Gisteren toevallig nog besproken met een ouderwetse schoenmaker die zegt dat het hoe dan ook ongeveer een jaar duurt. Dat is ook mijn ervaring, maar barefoot schoenen (o.a. MBT) en een Strassburg-sock hebben mij wel degelijk geholpen. Ik heb het 2 x keer gehad met 10 jaar tussentijd.
https://www.podobrace.nl/shop/product/h ... gLHg_D_BwE
Even 1 ding hoor: MBT schoenen zijn alles behalve barefoot-schoenen
Dat is echt iets totaal anders want barefoot-schoenen zijn juist zeer minimalistisch (platte, dunne, zeer flexibele zool en veel teenruimte) terwijl MBT van die dikke, rond gevormde, vormvaste zolen zijn met vaak "gewoon" puntige voorkanten met weinig teenruimte.
Overigens mijn man heeft al jaren last van hielspoor, en ervaart zijn MBT schoenen als erg prettig omdat die het draaglijk maken. Maarja, ze helpen niet om er vanaf te komen.... hij heeft al heel wat jaren last van hielspoor. Loopt ook graag op harde klompen trouwens..... en binnenshuis op wat zachte / schokdempende sloffen.
Maar zoals gezegd: hij heeft al jaren last van hielspoor dus dit zijn geen tips
pmarena schreef:Ik weet heel goed waar MBT voor staat Monique
Zoals gezegd heeft mijn man deze schoenen al jaren. De dikke, bolle zolen van deze schonen hebben niets, maar dan ook niets te maken met de barefoot-schoenen zoals deze de laatste jaren steeds meer in opkomst zijn: die hele minimalistische schoenen die je voet vrijwel helemaal vrij laten.
Het is wel goed om daar duidelijk over te zijn dat dit hele verschillende soorten schoenen zijn
Ze kunnen natuurlijk gerust het woord "barefoot" gebruiken maar dat kan voor behoorlijk wat verwarring zorgen
En het moge duidelijk zijn dat ik zowel deze schoenen als de klompen niet aanprijs om hielspoor-klachten mee aan te pakken, gezien hoe lang mijn man al met de klachten looptDe MBT maken het dragelijk gedurende zijn werkdagen, maar pakken imo het probleem niet aan.
vierspan schreef:Shockwave, tapen en gelzooltje in alle schoenen:
https://www.bol.com/nl/nl/p/hielspoor-g ... gKrT_D_BwE
MoniqueT schreef:Precies, Maartje. Alsof zij de term ´barefoot´ exclusief mag gebruiken.
vierspan schreef:Shockwave, tapen en gelzooltje in alle schoenen:
https://www.bol.com/nl/nl/p/hielspoor-g ... gKrT_D_BwE
pmarena schreef:MoniqueT schreef:Precies, Maartje. Alsof zij de term ´barefoot´ exclusief mag gebruiken.
Wat een onnozele opmerking nu weer. Nergens voor nodig ook want hier is helemaal geen sprake van. Het Barefoot waar Maartje op doelt is trouwens wéér wat anders, dat heeft met het onderwerp "schoenen" helemaal niks te maken
MoniqueT schreef:Precies, Maartje. Alsof zij de term ´barefoot´ exclusief mag gebruiken.
Ik weet niet sinds wanneer MBT dat doet, wat ik wel weer is dat ik mijn eerste paar in 2007 aanschafte (op advies van een fysio omdat ik een hielspoor had) en toen al in mijn blog linkte naar de uitleg op de website. Daarin wordt verwezen naar de manier van blootvoets lopen door de Masai-stam en de vertaling daarvan naar de schoen met de bolle bodem. Je moest destijds (de schoen is in de loop der jaren wel doorontwikkeld) nog echt een soort evenwicht zoeken in je houding en ik ging er absoluut ook rechter van lopen. Daarna zijn er nog veel meer schoenen met die dikke, ronde bodem gekomen trouwens.
Ik ben er destijds en ook een paar jaar geleden mee van mijn hielspoor afgekomen. Maar of dat alleen aan de MBT´s heeft gelegen? Wie weet, het is bij mij altijd een combinatie geweest, zeker de laatste keer ook met die Strassbourg sok.
N.B.: MBT-schoenen met deze naam en dus ´barefoot´, bestaat sinds 1996.
pmarena schreef:Ik ben wat hielspoor betreft ook wel benieuwd in hoeverre allerlei drukpunt-ontwijkende oplossingen zoals MBT-achtige schoenen en zachte zooltjes nu werkelijk het probleem op kunnen lossen of eigenlijk meestal vooral symptoombestrijding zijn die het probleem niet aanpakken.
Misschien is het meestal vooral leuk als "zoethoudertje" om het dragelijk te houden terwijl je het probleem aanpakt met oefeningen / behandelingen?