Hielspoor, wat deden/doen jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:06

Oofos slippers heb ik ook maar ik kan er niet op lopen en niet doorbreken hielspoor want die is over.

Roosje01

Re: Hielspoor, wat deden/doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:21

Mijn huisarts wil ook niet aan inspuiten doet meer kwaad dan goed zei ze. Gipsen zit ik zelf niet echt op te wachten zeker niet omdat beide voeten dan zullen moeten. En ach loop er al 2 jaar mee rond met goede en slechte periodes. Fysio kan helaas niet in mijn geval heb maar een x aantal behandelingen per jaar en die gaan op aan mijn rug.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:25

ik heb het een jaar gehad toen ik begin 30 was. ik loop thuis altijd blootvoets en moest dat ook blijven doen van arts. het is na een jaar vanzelf weggegaan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:31

mrie schreef:
pillow schreef:

Dan had je dus geen hielspoor.

Citaat:
Weet jij het beter? Zal ik je de foto's toesturen???
O, je hebt last van ongegronde mening.... Ja dat kan, rot voor je

Moet je deze flut reactie ook even onder het bericht van Qimm zetten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:32

Roosje01 schreef:
Mijn huisarts wil ook niet aan inspuiten doet meer kwaad dan goed zei ze. Gipsen zit ik zelf niet echt op te wachten zeker niet omdat beide voeten dan zullen moeten. En ach loop er al 2 jaar mee rond met goede en slechte periodes. Fysio kan helaas niet in mijn geval heb maar een x aantal behandelingen per jaar en die gaan op aan mijn rug.

Fysio kun je ook zelf betalen misschien. Dat heb ik ook gedaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:38

Mijn orthopeed vertelde dat 3 van de 4 mensen kalkafzetting hebben (een hielspoor) en maar weinig krijgen daar last van.
Ik dacht een hielspoor te hebben (die heb ik ook) maar de pijn was van de pees en niet de hielspoor zelf.
Na met zooltjes te hebben gelopen en oefeningen te hebben gedaan was het redelijk snel over (lees: 3 maanden).
Ik ben er nog wel gevoelig voor, kan niet lang blootsvoets lopen en met sommige schoenen voel ik het als ik er te lang in loop.

Ik heb ook een zweepslag aan die kant gehad en waarschijnlijk daardoor niet goed gelopen (kuitspier is wat korter geworden) waardoor mijn voet ging opspelen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:25

germie schreef:
Roosje01 schreef:

Fysio kun je ook zelf betalen misschien. Dat heb ik ook gedaan.

Nee dat kan ik niet vanwege mijn rug werk ik nog maar 30uur per week dus kan dat gewoon weg niet bekostigen. Moet ook mijn huis etc gewoon betalen.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:25

Bij mij hielp het goed om mijn voet steeds een poosje over een tennisbal heen en weer te rollen. Ik had dus een tennisbal onder mijn bureau liggen. Na een poosje rollen kon ik weer even goed lopen.
En extra magnesium slikken, smeren en/of erin badderen!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:40

pmarena schreef:
MoniqueT schreef:
Gisteren toevallig nog besproken met een ouderwetse schoenmaker die zegt dat het hoe dan ook ongeveer een jaar duurt. Dat is ook mijn ervaring, maar barefoot schoenen (o.a. MBT) en een Strassburg-sock hebben mij wel degelijk geholpen. Ik heb het 2 x keer gehad met 10 jaar tussentijd.

https://www.podobrace.nl/shop/product/h ... gLHg_D_BwE

Even 1 ding hoor: MBT schoenen zijn alles behalve barefoot-schoenen :=

Dat is echt iets totaal anders want barefoot-schoenen zijn juist zeer minimalistisch (platte, dunne, zeer flexibele zool en veel teenruimte) terwijl MBT van die dikke, rond gevormde, vormvaste zolen zijn met vaak "gewoon" puntige voorkanten met weinig teenruimte.

Overigens mijn man heeft al jaren last van hielspoor, en ervaart zijn MBT schoenen als erg prettig omdat die het draaglijk maken. Maarja, ze helpen niet om er vanaf te komen.... hij heeft al heel wat jaren last van hielspoor. Loopt ook graag op harde klompen trouwens..... en binnenshuis op wat zachte / schokdempende sloffen.

Maar zoals gezegd: hij heeft al jaren last van hielspoor dus dit zijn geen tips ;)

Eh … MBT staat voor Masai Barefoot Technology. Dat jouw man er niet vanaf komt, zou ook zomaar eens kunnen komen door die harde klompen.

http://totaaltherapie.com/index.php?pageid=11

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:24

Ik weet heel goed waar MBT voor staat Monique :j

Zoals gezegd heeft mijn man deze schoenen al jaren. De dikke, bolle zolen van deze schonen hebben niets, maar dan ook niets te maken met de barefoot-schoenen zoals deze de laatste jaren steeds meer in opkomst zijn: die hele minimalistische schoenen die je voet vrijwel helemaal vrij laten.

Het is wel goed om daar duidelijk over te zijn dat dit hele verschillende soorten schoenen zijn :j
Ze kunnen natuurlijk gerust het woord "barefoot" gebruiken maar dat kan voor behoorlijk wat verwarring zorgen :=

En het moge duidelijk zijn dat ik zowel deze schoenen als de klompen niet aanprijs om hielspoor-klachten mee aan te pakken, gezien hoe lang mijn man al met de klachten loopt :(:) De MBT maken het dragelijk gedurende zijn werkdagen, maar pakken imo het probleem niet aan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:43

In jouw opinie niet, duidelijk. Ik ben er twee keer goed mee geholpen geweest en ik ben echt niet de enige als je je wat inleest. En dat jouw ‘barefoot’ een ander soort schoen vertegenwoordigt, doet niet af aan het feit dat MBT die term al heel lang gebruikt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 23:48

pmarena schreef:
Ik weet heel goed waar MBT voor staat Monique :j

Zoals gezegd heeft mijn man deze schoenen al jaren. De dikke, bolle zolen van deze schonen hebben niets, maar dan ook niets te maken met de barefoot-schoenen zoals deze de laatste jaren steeds meer in opkomst zijn: die hele minimalistische schoenen die je voet vrijwel helemaal vrij laten.

Het is wel goed om daar duidelijk over te zijn dat dit hele verschillende soorten schoenen zijn :j
Ze kunnen natuurlijk gerust het woord "barefoot" gebruiken maar dat kan voor behoorlijk wat verwarring zorgen :=

En het moge duidelijk zijn dat ik zowel deze schoenen als de klompen niet aanprijs om hielspoor-klachten mee aan te pakken, gezien hoe lang mijn man al met de klachten loopt :(:) De MBT maken het dragelijk gedurende zijn werkdagen, maar pakken imo het probleem niet aan.

Ik moest wel een beetje lachen dat deze uitspraak komt van de Nederlandse dealer van barefoot zadels :))

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:39

Precies, Maartje. Alsof zij de term ´barefoot´ exclusief mag gebruiken.

Ik weet niet sinds wanneer MBT dat doet, wat ik wel weer is dat ik mijn eerste paar in 2007 aanschafte (op advies van een fysio omdat ik een hielspoor had) en toen al in mijn blog linkte naar de uitleg op de website. Daarin wordt verwezen naar de manier van blootvoets lopen door de Masai-stam en de vertaling daarvan naar de schoen met de bolle bodem. Je moest destijds (de schoen is in de loop der jaren wel doorontwikkeld) nog echt een soort evenwicht zoeken in je houding en ik ging er absoluut ook rechter van lopen. Daarna zijn er nog veel meer schoenen met die dikke, ronde bodem gekomen trouwens.

Ik ben er destijds en ook een paar jaar geleden mee van mijn hielspoor afgekomen. Maar of dat alleen aan de MBT´s heeft gelegen? Wie weet, het is bij mij altijd een combinatie geweest, zeker de laatste keer ook met die Strassbourg sok.

N.B.: MBT-schoenen met deze naam en dus ´barefoot´, bestaat sinds 1996.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:50

Ik heb hier een paar jaar geleden gewone merkloze Portugese sportschoenen gehad met een bolle zool (toen had ik nog nergens last van, trouwens) en ik vond ze echt zalig, maar nooit meer gevonden, zelfs niet in dezelfde winkel.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:57

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:57

vierspan schreef:
Shockwave, tapen en gelzooltje in alle schoenen:

https://www.bol.com/nl/nl/p/hielspoor-g ... gKrT_D_BwE

En die zooltjes verergerden het bij mij weer. Het is dus ook uitproberen.
Ik had dus veel aan die Multisorb zolen.

Tapen nooit gedaan. Fysio deed er wel eens wat van dat tape op na de shockwave, maar als ik thuis was was het al weer los. En het hield anders nooit een nacht, het rolde gewoon weer los. DUs dat was ook niets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:16

MoniqueT schreef:

Wat een onnozele opmerking nu weer. Nergens voor nodig ook want hier is helemaal geen sprake van. Het Barefoot waar Maartje op doelt is trouwens wéér wat anders, dat heeft met het onderwerp "schoenen" helemaal niks te maken.

Het enige dat ik zeg is dat het handig is om wel even zaken uit elkaar te houden :)*

Barefoot-schoenen daarmee wordt in 99% van de gevallen gewoon de zeer minimalistische schoenen bedoelt.
Als iemand het dan heeft over MBT en andere dikke, ronde zolen merken en dat "barefoot-schoenen" noemt dan krijg je flinke verwarringen.

Maargoed, doe er mee wat je wilt :=

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:43

vierspan schreef:
Shockwave, tapen en gelzooltje in alle schoenen:

https://www.bol.com/nl/nl/p/hielspoor-g ... gKrT_D_BwE

Ik mocht deze zooltjes juist niet meer gebruiken van de fysio. Ze verlichten wel de pijn, maar op langere termijn verergeren ze de kwaal, volgens hem.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:47

Beste is denk nog altijd aangemeten zooltjes, bij mij zit er ook extra demping in. Heb wel pijn maar kan wel gewoon ermee lopen de hele avond op werk. Via mijn aanvullende verzekering krijg ik 100 per jaar vergoed bij de podotherapeut.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:12

Heb al sinda mijn 20ste hielspoor en een peesplaatontsteking. Zinnetje met "ben pas 37" is wel wat overdramatisch ;)

Goede schoenen. Veel op blote voeten lopen. Als het oplaait diclofenac in combi met ibuprofen :) en rust.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:26

pmarena schreef:
MoniqueT schreef:

Wat een onnozele opmerking nu weer. Nergens voor nodig ook want hier is helemaal geen sprake van. Het Barefoot waar Maartje op doelt is trouwens wéér wat anders, dat heeft met het onderwerp "schoenen" helemaal niks te maken

Dat was me niet ontgaan met jouw onderschrift hoor.

Maar lees eens over de achtergrond van de MBT-schoenen. Net zo goed gebaseerd op het blootsvoets lopen als de barefoot die jij bedoelt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:25

MoniqueT schreef:

Ik weet niet sinds wanneer MBT dat doet, wat ik wel weer is dat ik mijn eerste paar in 2007 aanschafte (op advies van een fysio omdat ik een hielspoor had) en toen al in mijn blog linkte naar de uitleg op de website. Daarin wordt verwezen naar de manier van blootvoets lopen door de Masai-stam en de vertaling daarvan naar de schoen met de bolle bodem. Je moest destijds (de schoen is in de loop der jaren wel doorontwikkeld) nog echt een soort evenwicht zoeken in je houding en ik ging er absoluut ook rechter van lopen. Daarna zijn er nog veel meer schoenen met die dikke, ronde bodem gekomen trouwens.

Ik ben er destijds en ook een paar jaar geleden mee van mijn hielspoor afgekomen. Maar of dat alleen aan de MBT´s heeft gelegen? Wie weet, het is bij mij altijd een combinatie geweest, zeker de laatste keer ook met die Strassbourg sok.

N.B.: MBT-schoenen met deze naam en dus ´barefoot´, bestaat sinds 1996.

Dat bedoelde ik niet, bedoeldedat het een verwarrende term is (voot
R een zadel)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:52

Het zal allemaal wel. Ik ben de draad blijkbaar kwijt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:02

Zoals ik al zei weet ik al heel lang heel goed wat MBT is (inclusief het hele idee er achter) :j

En inderdaad hoef je mij over verwarring wat "barefoot" betreft, weinig te leren :=
(de paardenfysio die begonnen is met de zadels vond het leuk om het merk en de verschillende zadeltypes naar indianenstammen te noemen ;) en "barefoot lopen" had toen zowel voor paarden als mensen nog niet zo'n populaire vlucht genomen, anders had ze vast wat anders gekozen)

Ik ben wat hielspoor betreft ook wel benieuwd in hoeverre allerlei drukpunt-ontwijkende oplossingen zoals MBT-achtige schoenen en zachte zooltjes nu werkelijk het probleem op kunnen lossen of eigenlijk meestal vooral symptoombestrijding zijn die het probleem niet aanpakken.

Misschien is het meestal vooral leuk als "zoethoudertje" om het dragelijk te houden terwijl je het probleem aanpakt met oefeningen / behandelingen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:15

pmarena schreef:
Ik ben wat hielspoor betreft ook wel benieuwd in hoeverre allerlei drukpunt-ontwijkende oplossingen zoals MBT-achtige schoenen en zachte zooltjes nu werkelijk het probleem op kunnen lossen of eigenlijk meestal vooral symptoombestrijding zijn die het probleem niet aanpakken.

Misschien is het meestal vooral leuk als "zoethoudertje" om het dragelijk te houden terwijl je het probleem aanpakt met oefeningen / behandelingen?

Je kunt 'drukpunt-ontwijkende' oplossingen (die geen oplossing zijn mi) inzetten terwijl je aan de oorzaak werkt. Bij hielspoorklachten spelen er eigenlijk altijd meerdere dingen. Daarom is er ook niet één oplossing voor iedereen. Het kan helpen om (tijdelijk!) de druk op de pijnlijke plek te verlagen.

Maar goed, ik zou naar een fysio gaan, liefst eentje die samenwerkt met een podotherapeut zodat het lijntje kort is en er in overleg gekeken kan worden wat passend is. Een goede fysio kijkt naar de hele keten, niet alleen de voet.