Zoektocht naar je zingeving / ikigai

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:26

Ik ben het eens met Lunareclips. Wat mij op weg hielp was het liedje van Acda en de Munnik: Het regent zonnestralen. Heel toevallig (of niet toevallig, wie zal het zeggen) hoorde ik dit nummer precies als in de auto stapte en meestal bij het punt: Als dit het is is dit het en we zullen het wel zien.
Dat hielp mij om los te laten. Het moeten los te laten, doelen los te laten, ik werd er alleen maar ongelukkiger van. Ik leefde eigenlijk met de dag maar de dagen werden weken en toen maanden en langzaam kroop ik weer omhoog. Toen durfde ik weer ietsje verder te kijken dan die dag of week. Zoiets moet weer groeien. Maar mijn advies is ook, laat los. Niet zoeken naar iets wat je niet kan vinden, zeker niet in deze fase. Ik zou het nu nog steeds niet weten eigenlijk, ik heb geen ikigai (meer) maar ik kan er niet mee zitten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:28

Ik heb niet het idee dat ik mn roeping heb gevonden. Ik ben gewoon gaan studeren in iets in de zorg en daar bleek ik goed in. Ik ben mijn eigen bedrijf begonnen omdat ik niet kon aarden met de beperkingen en regels vanuit de werkgever(s).
Uiteraard ben ik trots en blij met mn bedrijf maar echt mn passie of roeping, nee. Ik zou liever met dieren werken.

Daarnaast ben ik creatief. Iets wat ik leuk vindt. Maar dat varieert enorm van diamond painting tot het maken van foam cosplay pakken tot een boom in mn huiskamer. Het zijn allemaal projecten die ik tof vind en waar ik ziel en zaligheid in stop maar die ook zo weer kunnen passeren en overlopen in iets anders.

Mn passie voor paarden is er ook zeker. Maar door de continue zorg voor de paarden (want eigen perceel) zorgt er wel voor dat ik weinig puf heb voor echte training of lange ritten.

In die zin ben ik blij met alles wat ik doe. Ik doe het allemaal graag en voel me gelukkig. Maar echt mn roeping.... Nee dat kan ik niet zeggn.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:36

Ik denk dat mijn ikigai dan het bekijken van etende vogeltjes is, want daar word ik blij van en dat is het eerste waar ik altijd even naar kijk als ik wakker word. :+

Maar zonder gekheid, ik heb werkelijk geen idee. Nooit over nagedacht ook. Kan intens genieten van geurende bloemen, een lieve daad voor een ander, mooi weer of juist regen en onweer. Mijn paarden die lekker aan het eten zijn, de vogeltjes en kippen die druk op zoek zijn naar zaden en insecten. Mijn man en ik leiden een kalm leven, dus echt in iets uitblinken of extreem bijzonder zijn dat hoeft van ons helemaal niet. Scheelt een hoop FOMO en stress. ;-)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 23:04

Feitelijk gezien, heb ik gebouwd aan mijn ikigai met ons voedselbos.

Ja ik houd ervan. Ja ik zou er mogelijk voor betaald kunnen worden. Ja de wereld wordt er beter van. En te oordelen naar wat anderen ervan vinden, ben ik er ook best goed in.

En toch ben ik op dit moment zeker niet gelukkig. Niks is leuk. Zou ik morgen onder een bus komen? Dan vind ik dat erger voor degene waar ik van houd dan voor mezelf.

Ik ben na 1,5 jaar eindelijk bij een psychologe binnen, die me hopelijk weer een beetje op weg gaat helpen. Volgende week komt als alles goed loopt, mijn eerste eigen paard. Het enige moment dat mijn hoofd leeg was in het verleden, was op een paard. Ik hoop dat dat nu weer gaat lukken.

Alle dingen /dieren die onnodig herrie maken (prikkels) voor mij, heb ik verkocht (ok, ik geef toe, dat is met een kind wat lastiger :P) /doe ik niet meer of zo min mogelijk. Ik kreeg daar zoveel stress van dat ik dacht, waarom zijn jullie hier nog, of waarom doe ik mezelf dit aan? Ander huisje gezocht, voor hun en voor mij veel beter. Kinderfeestjes ga ik bijvoorbeeld ook niet meer heen. En bij veel sociale dingen vraag ik me nu elke keer weer af, is het me waard dat als ik hierheen ga, ik de rest van de week bijna niets uit mijn handen krijg?

Op dit moment zit ik dus thuis en probeer ik tot rust te komen. Mijn bed kom ik uit voor mijn man en mijn katten, verder voor weinig andere dingen en zeker niet voor mezelf.

Dus ja, zo'n ikigai, klinkt leuk, maar verder? Kan ook zo weer verdwijnen denk ik.

Mungbean

Re: Zoektocht naar je zingeving / ikigai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 07:34

Je zit in een nare situatie Seltje :(:)
Ik kan me helemaal voorstellen dat je dan alles probeert en aangrijpt om daaruit te kunnen ontsnappen. Maar zoals mijn voorgangers denk ik ook dat juist zo‘n in feite onmogelijk zoektocht een veel te grote en zware stap is die juist voor nog meer gevoel van mislukking gaat zorgen.
Wat je wellicht veel meer brengt is iemand die samen wat met je gaat doen zonder blik op de klok en zonder doel of agenda. Kleine dingen zoals een wandeling en iemand die je wijst op die mooie dauwdruppels in het spinnenweb, een ei dat uitkomt in een dierenpark, kikkervisjes met kleine pootjes spotten, klavertjes 4 zoeken etc.
Ik weet helaas ook hoe moeilijk het is om de schoonheid ergens van te zien als er een grote zwarte wolk overheen hangt, maar dan juist zijn de kleine stapjes belangrijk, al helemaal al je ook nog slaapgebrek hebt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 07:55

Zelfs als je weet wat je roeping is, hoef je niet gelukkig te zijn. Er zijn factoren waar je geen invloed op hebt, maar die jouw levensgeluk negatief beinvloeden. Daar heb ik zeker last van. En soms hoef je er ook niet met iemand over te praten, want als de situatie niet veranderd kan worden komt het geluk niet terug. Dan heeft praten natuurlijk ook totaal geen zin. Het 'genieten van kleine dingen' vind ik altijd een dooddoener. Want als je weet hoe je je leven wilt inrichten, maar anderen bepalen dat het niet zo mag of kan, dan word je in je ontwikkeling en je leven belemmerd en tja, dan heb je in mijn ogen een gegronde reden om te zeggen dat je niet gelukkig mag zijn. Want dat mag je ook niet immers.

Het is een beetje als wat je nu veel leest over vakanties: dan sla je toch even een jaartje over.
Maar je weet niet hoe mensen ergens naartoe leven of er wel degelijk een deel van de ikigai uit halen. Niet iedereen wordt gelukkig van een leven in Nederland. En als je dan je leven leuk kunt houden omdat je hier nu eenmaal geboren bent door af en toe op avontuur over de grens te gaan, dan verander je dat niet.

Kleine dingen kunnen je misschien een beetje helpen, maar als het gewoon niet je ikigai is, dan houdt het wel op. Je moet van iemand met het adventure gen niet gaan vragen om te gaan kantklossen, terwijl dat misschien de ikigai van een ander is.

Ikigai is ook niet een vast iets, het verandert ook met de jaren. Maar er zijn dingen die bepaalde mensen nooit leuk gaan vinden. En soms is het onmogelijk om je ikigai achterna te lopen, en dan zoek je een middenweg, maar als dan daar ook weer belemmeringen op komen, dan houdt vreugde een keer op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 08:29

Citaat:
Het 'genieten van kleine dingen' vind ik altijd een dooddoener. Want als je weet hoe je je leven wilt inrichten, maar anderen bepalen dat het niet zo mag of kan, dan word je in je ontwikkeling en je leven belemmerd en tja, dan heb je in mijn ogen een gegronde reden om te zeggen dat je niet gelukkig mag zijn

Dat is al een stap verder. Want blijkbaar weet je dan al hoe je je leven wilt inrichten. Genieten van kleine dingen is geen dooddoener als je nergens meer plezier of schoonheid in ziet. Als ik jou hoor, dan houd jouw leven op op het moment dat je een rolstoel komt omdat je dan niet meer kan doen wat je wilt doen.
Ik denk dat er een verschil is tussen innerlijk geluk en dingen die je gelukkig maken. De ene zit binnenin en de andere zoek je buiten jezelf als invulling van je leven.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 08:35

germie schreef:
Zelfs als je weet wat je roeping is, hoef je niet gelukkig te zijn. Er zijn factoren waar je geen invloed op hebt, maar die jouw levensgeluk negatief beinvloeden. Daar heb ik zeker last van. En soms hoef je er ook niet met iemand over te praten, want als de situatie niet veranderd kan worden komt het geluk niet terug. Dan heeft praten natuurlijk ook totaal geen zin. Het 'genieten van kleine dingen' vind ik altijd een dooddoener. Want als je weet hoe je je leven wilt inrichten, maar anderen bepalen dat het niet zo mag of kan, dan word je in je ontwikkeling en je leven belemmerd en tja, dan heb je in mijn ogen een gegronde reden om te zeggen dat je niet gelukkig mag zijn. Want dat mag je ook niet immers.

Het is een beetje als wat je nu veel leest over vakanties: dan sla je toch even een jaartje over.
Maar je weet niet hoe mensen ergens naartoe leven of er wel degelijk een deel van de ikigai uit halen. Niet iedereen wordt gelukkig van een leven in Nederland. En als je dan je leven leuk kunt houden omdat je hier nu eenmaal geboren bent door af en toe op avontuur over de grens te gaan, dan verander je dat niet.

Kleine dingen kunnen je misschien een beetje helpen, maar als het gewoon niet je ikigai is, dan houdt het wel op. Je moet van iemand met het adventure gen niet gaan vragen om te gaan kantklossen, terwijl dat misschien de ikigai van een ander is.

Ikigai is ook niet een vast iets, het verandert ook met de jaren. Maar er zijn dingen die bepaalde mensen nooit leuk gaan vinden. En soms is het onmogelijk om je ikigai achterna te lopen, en dan zoek je een middenweg, maar als dan daar ook weer belemmeringen op komen, dan houdt vreugde een keer op.

Eens maar dat komt denk ik omdat we beide ook graag op reis gaan. Mensen die tegen mij zeggen ach dan een jaar niet op vakantie, reizen is een luxe, of reizen kan altijd nog (je weet toch niet hoe oud je wordt?) die hebben denk ik niet zo door wat het met mij doet :o

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 08:48

Allereerst Seltje : bedankt dat je dit topic geopend hebt, wat een mooie antwoorden en verhalen lees ik hier, uit elke reactie pik ik wel iets moois of bruikbaar! Daarnaast vind ik dat je bijzonder goed je situatie omschrijft dus bijzonder ben je zeker!

Hopelijk vind je je geluk in de kleine momenten terug, wat verdrietig dat je op het moment het wandelen niet meer waardeert, dat is voor mij elke dag weer het geluk moment waar ik oprecht blij van wordt, het buiten zijn in stilte met een hond als maatje.

Qua werk heb ik mezelf erbij neergelegd dat het fijn is dat ik er een goed inkomen mee verdien en daardoor tijd overhoud ( en genoeg geld) om dingen te doen waar ik blij of rustig of tevreden van word, niet meer en niet minder. Hoe lager de lat op dat gebied, hoe minder druk je jezelf op legt.

Ik wens je in ieder geval veel ontspanning, tevredenheid, geluksmomenten en een goede nachtrust toe, daarmee kom je al een heel eind in de richting van je " ikigai" denk ik!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 08:52

Mooi, kwetsbaar topic. Herkenbaar ook.
Ook ben van nature een heel onzeker, teveel nadenkend persoon.
Ik haalde altijd maar gewoon adem, deed mijn ding en de jaren verstreken.
Inmiddels ben ik 35,moeder van een zorgintensief kind waardoor ik niet kan werken, ook moeder van een voormalig huilbaby/kind.
Ook ik heb ontzettend diep gezeten.. En nog weleens.. Heel vaak, overleef ik in plaats van leven. Ik heb geen doelen, niets meer voor mezelf. Alles staat in het teken van mijn zorgintensieve zoon. Toch heb ik ergens nog die sprankel, die ervoor zorgt dat na de donkere dagen, ik weer zin heb om op te staan en te zeggen, ik kan dit! Wat het is, geen idee. Die sprankel voelt fijn, maar is nog niet geïntegreerd helemaal. Ontzettend hard met mezelf aan de slag, te vinden wat die sprankel blijft voeden. Sinds kort heb ik het paard van mijn vriend hier staan, waar ik enorm dankbaar voor ben. Geen makkelijke, en een ontzettende spiegel. Eerder kon ik dat niet aan, maar die sprankel zorgt dat ik stappen maak, en dat ik stukje bij beetje meer sprankels ervaar.
En dat is op het moment waar ik voor leef. Voor de kleine prachtige dingen in het leven, want ik weet als geen ander hoe zwart het kan voelen, maar toch ergens nog heel graag willen. En die wil, die heb ik en daar ben ik dankbaar voor. Dus die ga ik achterna, zonder verwachtingen. Ik zal geen grootst meeslepend leven hebben in mijn leven, maar dat is prima. Gewoon goed genoeg met veel levenslessen is ook goed genoeg voor mij.
Dikke knuffel ts :(:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 08:56

moonsparkle schreef:
Eens maar dat komt denk ik omdat we beide ook graag op reis gaan. Mensen die tegen mij zeggen ach dan een jaar niet op vakantie, reizen is een luxe, of reizen kan altijd nog (je weet toch niet hoe oud je wordt?) die hebben denk ik niet zo door wat het met mij doet :o

JUIST.
En ja, reizen kan onderdeel zijn van je ikigai, of je geluk om het zo maar te zeggen.
Ik vind echter het heel hard dat mensen nu oordelen dat je in deze tijden dan maar 'even' niet moet reizen. Dat is echt totaal niet gebaseerd op enig feit of inlevingsvermogen. Niet iedereen is thuis gelukkig.

Ik ben ook van uitstel is afstel, helemaal nadat ik mijn vader gereanimeerd heb vlak voordat hij met pensioen ging. Dat is gelukkig goedgekomen, maar mijn moeder is onlangs overleden en die had een zware operatie gehad die ze alleen uitvoeren als mensen nog een levensverwachting van minstens 5 jaar hebben. MRI, CT, foto's, cardioloog, conditie, alles is onderzocht en de operatie is uitgevoerd. Herstel ging sneller dan verwacht en ineens overleden tegen de verwachting van iedereen in. Obductie laten doen, uitzaaiingen gevonden in de buik, terwijl het ook een buikoperatie was en een gezwel. Hoe kan dat op al die scans niet gezien zijn? Was het er toen nog niet? Dus je gaat na heel veel onderzoeken een operatie in die men alleen uitvoert als de levensverwachting nog minstens 5 jaar is. De operatie lukt, en toch een week na de operatie overleden aan iets wat niets met de operatie te maken had.

Dus stel niet uit naar morgen wat je vandaag kunt doen is een motto van mij geworden.

Een ander heeft dat met een paard bezitten, ook al zijn die beesten economisch gezien voor de bezitter 1 catastrofe.

Veel dingen om je ikigai uit te voeren zijn financieel gezien erg slecht voor degene die dat als ikigai heeft. Maar ja, hobbies mogen geld kosten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:07

Heel veel sterkte TS ik hoop dat dit topic je verder op weg kan helpen. En mooi dat je dit topic bent gestart, want zoals je leest hebben veel mensen meer of minder vragen en oplossingen voor dat gevoel van waarom ben ik hier en op z'n Rotterdams gezegd Hoe Dan?

Het is eigenlijk best mooi dat veel 'ikigai' gerelateerde dingen niet direct financieel te vertalen zijn. Want daar gaat het dus niet om, denk ik, bij je ikigai. Alhoewel ik weet dat je met de zoektocht naar ikigai niet wordt geachte te oordelen :o :)

Wij zijn in de Westerse wereld zo gewend en we hebben het ons zo aangeleerd direct alles te vertalen naar tastbare snelle opbrengst. In de meer Oosterse wereld is dat minder.

In dat werkboek van Flow stond een samenvatting van de leefwijs 100+ mensen op een bepaald eiland in Japan. Een van de belangrijkste tips? Maak elke dag een wandelingetje, spreek anderen en ... een tuintje of iets wat je verzorgt.

Het weer rust en plezier krijgen in een ommetje, wandelingetje (al dan niet met hond), anderen spreken. Dat is bijv iets wat soms als je zoveel aan je hoofd hebt heel lastig kan zijn. Maar blijkbaar draagt het bij aan een lang gelukkig leven.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:36

Germie, ik denk dat je twee dingen een beetje door elkaar haalt. Die kleine dingen hoeven niet je ikigai te zijn, maar als je niet meer weet wat er nou belangrijk is in je leven en waar je het voor doet, kan het zinvol zijn om klein te beginnen. Je ikigai is zoals ik de OP mag geloven een kruispunt die velen waarschijnlijk niet eens zullen vinden (je roeping waar je je zelf ook mee kunt onderhouden en wat goeds doet voor de wereld). Nergens (in dit topic althans) wordt ook gezegd dat je niet mag verlangen naar grote dingen zoals reizen als je van kleine dingen kunt genieten. Of dat als je van kleine dingen kunt genieten dat je dan niet meer verlangt naar grote dingen. Of dat je ikigai iets kleins moet zijn wat niks kost. Het één sluit het ander niet uit.

Het kunnen genieten van kleine dingen houdt - voor mij - in dat je gegeven de situatie dingen kunt vinden die goed zijn. Ik vind het oprecht erg balen dat ik nog geen fatsoenlijke vakantie heb gehad over de grens want voor mij is dat ook belangrijk. Maar in de situatie waar we nu in zitten en in de situatie waar ik zelf nu in zit, is dat minder makkelijk en kan ik gelukkig nog wel waardering vinden van de dingen die ik hier heb. Tegelijkertijd zijn niet alle dingen waar ik van geniet klein, mijn paard is misschien niet groot maar kost ook een hoop geld :D.
Dat staat verder los van mijn ikigai of wat dan ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:58

Ik zie dat wel anders. Reizen kan onderdeel zijn van je ikigai. En het kan best zo zijn dat je dan juist niet wat anders vindt wat nu zou kunnen. Je richt je leven in op een bepaalde manier en reizen kan een deel zijn om je ikigai te bereiken. Dat wordt nu wel heel abrupt gestopt en er is dan niet direct een nieuwe ikigai of doel of wat dan ook. En dan zeggen je moet het van andere kleine dingen hebben is natuurlijk niet zomaar gedaan. Zo moet je het zien.

Ik zie ikigai niet als altijd geld verdienen met je roeping. DAt is voor velen niet weggelegd. Maar loonslaaf zijn kan maken dat je je ikigai wel deels waar kunt maken omdat je dan je reizen kunt betalen.
Zo zie ik het. En als er dan externe factoren zijn die je ontwikkeling hierin belemmeren, dan is dat erg zuur.

Ik denk dat je ikigai zoeken voor sommigen die al in een dipje zitten heel moeilijk is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:03

maar als iedereen van zijn hobby zijn beroep gaat maken, wie gaat er dan nog schoonmaken, de post bezorgen, debiteuren administratie doen en de vuilnis ophalen (en 1000 andere baantjes die je geen eeuwige voldoening en plezier geven, maar wel zorgen dat je rekeningen betaald worden.

het lijkt me echt ene utopie om te denken dat we allemaal kunne doen waar we gelukkig van worden.

ik zie eerder belang van het genieten van wat je hebt ipv altijd te verlangen naar wat anders/beters/nieuws ed.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:04

Ik denk dat ik de mijne wel gevonden heb. :o

Toen ik een jaar of 7/8 ben, kwam ik voor het eerst in aanraking met Natuurgeneeskunde. Al vrij snel werd duidelijk dat het mensbeeld binnen de Natuurgeneeskunde erg past bij hoe ik mensen en de wereld zie en dat ik er gelukkig van word als ik mensen kan helpen zich qua gezondheid beter te voelen en ruimer kunnen bewegen op alle niveau's. Dat heeft tot gevolg gehad dat ik op mijn 19e, vers van de middelbare school, de opleiding ben gaan volgen. Daarna ben ik gestart met de opleiding tot Klassiek homeopaat.

Zo'n twee jaar geleden heb ik naast mijn huidige parttime baan, mijn eigen praktijk opgestart. Ik behandel dus ook al een aantal mensen met Natuurgeneeskunde en kan er echt van genieten als ik hen kan helpen inzichten te krijgen, zich lekkerder in hun vel te voelen en klachten te zien verdwijnen. Elke dag weer een cadeautje!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:06

fokfanaat schreef:
maar als iedereen van zijn hobby zijn beroep gaat maken, wie gaat er dan nog schoonmaken, de post bezorgen, debiteuren administratie doen en de vuilnis ophalen (en 1000 andere baantjes die je geen eeuwige voldoening en plezier geven, maar wel zorgen dat je rekeningen betaald worden.

het lijkt me echt ene utopie om te denken dat we allemaal kunne doen waar we gelukkig van worden.

ik zie eerder belang van het genieten van wat je hebt ipv altijd te verlangen naar wat anders/beters/nieuws ed.

Er zijn anders heel wat schoonmaaksters die daar echt onwijs van genieten als baan, dus waarom zou dat niet je levensroeping kunnen zijn? Denk dat iedereen vooral zelf bepaald waar diegene gelukkig van word. En ik denk dus ook dat je ook in wat wij wellicht laaggeschoolde banen vinden of neerbuigend naar kijken, je roeping kan vinden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:44

kimberly1995 schreef:
Er zijn anders heel wat schoonmaaksters die daar echt onwijs van genieten als baan, dus waarom zou dat niet je levensroeping kunnen zijn? Denk dat iedereen vooral zelf bepaald waar diegene gelukkig van word. En ik denk dus ook dat je ook in wat wij wellicht laaggeschoolde banen vinden of neerbuigend naar kijken, je roeping kan vinden.

tuurlijk zullen die er wel zijn, maar niet genoeg voor al het schoonmaakwerk dat er is. Niet voor niets dan voor veel banen er al arbeidsmigranten ingehuurd worden omdat niemand het wil doen.

en het gaat me niet om laaggeschoold werk. niet iedereen kan dierenartsassistente, stewardess, cupcakebakker, brandweerman of piloot zijn. Er zijn ook gewoon minder banen wat echt een roeping is en meer werk dat gewoon gedaan moet worden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:01

Ik denk dat mensen hier 2 dingen door elkaar halen. Je ikigai is je passie, iets waar je met liefde om 6 uur in de ochtend je bed voor uit komt. Sommige mensen hebben het geluk dat ze van hun passie hun beroep kunnen maken. Maar voor velen is dat niet weggelegd, en ikigai heeft dus ook helemaal niets met een beroep of geld te maken.

Wat wel zo is, is dat als je niet weet wat je ikigai is, je vaak weinig motivatie hebt om iets te doen. Zo zijn paarden mijn ikigai. Dat motiveert mij om te werken in iets wat ik prima vind maar zeker niet mijn passie is, maar wel geld binnenbrengt zodat ik mijn passie kan onderhouden. Toen ik een tijdje geen paard had wist ik echt even niet waarom ik het nou allemaal deed, elke dag mijn bed uitkomen voor werk. Nu heb ik nog niet altijd veel zin om mijn bed uit te komen, maar kan mezelf makkelijker over de streep trekken, omdat ik weet waar ik het voor doe.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:26

Ikigai heeft juist wel ook met een inkomen te maken. Het is je passie doe wat toevoegt voor de wereld, een inkomen oplevert en waar je goed in bent. Niet 1 van de 4, maar alle 4.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:58

Klopt :j
Een passie is maar een deel van je ikigai.
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:11

Oh god, de westerse cursusverkopers zijn weer lekker bezig geweest met het kapotmaken van een mooi concept met een venndiagram ;( . Nee maar echt, de oorspronkelijke Japanse ikigai heeft weinig te maken met werk/geld. Zie onder andere dit onderzoek :
Citaat:
To those in the West who are more familiar with the concept of ikigai, it’s often associated with a Venn diagram with four overlapping qualities: what you love, what you are good at, what the world needs, and what you can be paid for. For Japanese however, the idea is slightly different. One’s ikigai may have nothing to do with income. In fact, in a survey of 2,000 Japanese men and women conducted by Central Research Services in 2010, just 31% of recipients considered work as their ikigai. Someone’s value in life can be work – but is certainly not limited to that.

bron:
https://www.bbc.com/worklife/article/20170807-ikigai-a-japanese-concept-to-improve-work-and-life#:~:text=For%20Japanese%20however,limited%20to%20that.

Ikigai is wat je leven waarde geeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:54

Ik ken alleen de 'westerse' versie inderdaad.

In welke boeken wordt de oorspronkelijke ikigai uitgelegd?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:54

Citaat:
Oh god, de westerse cursusverkopers zijn weer lekker bezig geweest met het kapotmaken van een mooi concept met een venndiagram ;( .

Hoe krijgen ze het toch elke keer weer voor elkaar :') <<)

Helaas is het zo dat geld nodig is om te overleven, of in ieder geval 'ruil-capaciteit'. Je kunt dus ook als je van koken houdt, voor iemand koken die daar minder mee heeft maar die iemand koopt dan bijv de ingredienten.

Het geheel draait ook om communicatie, verbinding zoeken met elkaar, kijken waarin jij kunt bijdragen, zodat je ook weer kunt ontvangen. Zodra je dat gaat doen, ervaar je (meestal) dat jij er zelf toe doet en dat jij er mag zijn, op de manier die bij jou past.