Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Het 'genieten van kleine dingen' vind ik altijd een dooddoener. Want als je weet hoe je je leven wilt inrichten, maar anderen bepalen dat het niet zo mag of kan, dan word je in je ontwikkeling en je leven belemmerd en tja, dan heb je in mijn ogen een gegronde reden om te zeggen dat je niet gelukkig mag zijn
germie schreef:Zelfs als je weet wat je roeping is, hoef je niet gelukkig te zijn. Er zijn factoren waar je geen invloed op hebt, maar die jouw levensgeluk negatief beinvloeden. Daar heb ik zeker last van. En soms hoef je er ook niet met iemand over te praten, want als de situatie niet veranderd kan worden komt het geluk niet terug. Dan heeft praten natuurlijk ook totaal geen zin. Het 'genieten van kleine dingen' vind ik altijd een dooddoener. Want als je weet hoe je je leven wilt inrichten, maar anderen bepalen dat het niet zo mag of kan, dan word je in je ontwikkeling en je leven belemmerd en tja, dan heb je in mijn ogen een gegronde reden om te zeggen dat je niet gelukkig mag zijn. Want dat mag je ook niet immers.
Het is een beetje als wat je nu veel leest over vakanties: dan sla je toch even een jaartje over.
Maar je weet niet hoe mensen ergens naartoe leven of er wel degelijk een deel van de ikigai uit halen. Niet iedereen wordt gelukkig van een leven in Nederland. En als je dan je leven leuk kunt houden omdat je hier nu eenmaal geboren bent door af en toe op avontuur over de grens te gaan, dan verander je dat niet.
Kleine dingen kunnen je misschien een beetje helpen, maar als het gewoon niet je ikigai is, dan houdt het wel op. Je moet van iemand met het adventure gen niet gaan vragen om te gaan kantklossen, terwijl dat misschien de ikigai van een ander is.
Ikigai is ook niet een vast iets, het verandert ook met de jaren. Maar er zijn dingen die bepaalde mensen nooit leuk gaan vinden. En soms is het onmogelijk om je ikigai achterna te lopen, en dan zoek je een middenweg, maar als dan daar ook weer belemmeringen op komen, dan houdt vreugde een keer op.
moonsparkle schreef:Eens maar dat komt denk ik omdat we beide ook graag op reis gaan. Mensen die tegen mij zeggen ach dan een jaar niet op vakantie, reizen is een luxe, of reizen kan altijd nog (je weet toch niet hoe oud je wordt?) die hebben denk ik niet zo door wat het met mij doet
fokfanaat schreef:maar als iedereen van zijn hobby zijn beroep gaat maken, wie gaat er dan nog schoonmaken, de post bezorgen, debiteuren administratie doen en de vuilnis ophalen (en 1000 andere baantjes die je geen eeuwige voldoening en plezier geven, maar wel zorgen dat je rekeningen betaald worden.
het lijkt me echt ene utopie om te denken dat we allemaal kunne doen waar we gelukkig van worden.
ik zie eerder belang van het genieten van wat je hebt ipv altijd te verlangen naar wat anders/beters/nieuws ed.
kimberly1995 schreef:Er zijn anders heel wat schoonmaaksters die daar echt onwijs van genieten als baan, dus waarom zou dat niet je levensroeping kunnen zijn? Denk dat iedereen vooral zelf bepaald waar diegene gelukkig van word. En ik denk dus ook dat je ook in wat wij wellicht laaggeschoolde banen vinden of neerbuigend naar kijken, je roeping kan vinden.
Citaat:To those in the West who are more familiar with the concept of ikigai, it’s often associated with a Venn diagram with four overlapping qualities: what you love, what you are good at, what the world needs, and what you can be paid for. For Japanese however, the idea is slightly different. One’s ikigai may have nothing to do with income. In fact, in a survey of 2,000 Japanese men and women conducted by Central Research Services in 2010, just 31% of recipients considered work as their ikigai. Someone’s value in life can be work – but is certainly not limited to that.
bron:
https://www.bbc.com/worklife/article/20170807-ikigai-a-japanese-concept-to-improve-work-and-life#:~:text=For%20Japanese%20however,limited%20to%20that.
Citaat:Oh god, de westerse cursusverkopers zijn weer lekker bezig geweest met het kapotmaken van een mooi concept met een venndiagram.