“Bang” voor vaccinatie…

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:35

janderegelaa schreef:
mylittlejoy schreef:
Begrijp ik het dan goed dat de vectorvaccins juist de ouderwetse vaccins zijn (een afgezwakt virus), en juist die vaccins degene zijn die DNA bevatten, in tegenstelling tot de relatief nieuwere mRNA vaccins?

Yep

Nee beide niet.

Er is op dit moment zijn er geen klassieke eiwit (zoals DKPT) of deels geinactiveerde vaccins (zoals BMR).

Het verzwakte virus in vector vaccins is niet het covid virus.

Ibbel

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:36

Nee, maar er zit wel DNA is. Zij het van het adenovirus :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:37

Er komen er nog een aantal aan, andere vaccins. Waaronder eentje waarvan ze hopen als neusspray. Ben benieuwd. Zal wel ver in dit jaar worden, als er een nieuw vaccin weer goedgekeurd wordt.

Begrijp alleen niet waarom de Duitse Curevac zo’n lage beschermingsgraad heeft terwijl het ook op mrna gebaseerd is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:39

Andere sequentie, andere adjuvant, andere carrier, andere concentratie…you name it.
Er kan van alles anders zijn bij curevac.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:42

Is Curevac uberhaupt ook op het spike-eiwit gebaseerd? Zo niet, dan lijkt me dat een redelijke verklaring :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 00:28

Dat neusspray-idee zou wel heel gaaf zijn als zoiets goed (veilig en efficiënt) lijkt te werken. Ik denk dat je daarmee toch ook best wat mensen bereikt die erg terughoudend zijn voor vaccineren.

Paar jaar terug werd er ook voor de standaard vaccinaties gesproken over wellicht in de toekomst niet meer "diep" hoeven te prikken maar het via een soort pleister met hele kleine naaldjes toe kunnen dienen.

Sowieso fijn voor mensen met prik-angst zulke vindingen. Maar ook voor de mensen die er een naar gevoel bij hebben om via zo'n onnatuurlijke weg een ziekteverwekker in het lichaam te brengen en daarom van vaccinaties afzien.

Je bereikt er vast niet iedereen mee, maar toch wel een deel van de mensen die nu geen prik halen en dat lijkt me voor alle partijen fijn als je die op zo'n manier dan toch kan bereiken :)

Sumiry76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 01:47

Ik heb net als jij heel erg lang getwijfeld en uiteindelijk de knoop doorgehakt om het toch te doen.

Reden: ik wil weer kunnen leven zonder te moeten testen, maar wel gewoon met verstand uiteraard want vaccinatie zegt niet alles natuurlijk.

Maarja als ik het dan toch zou doen dan maar 1x dus voor Jansen vaccin gekozen.

Heb afgelopen maandagavond prik gehad en heb de volgende dag wat spierpijn gehad in die arm. Verder voelde mijn lichaam beetje pijnlijk aan als bij griep maar voelde me niet ziek. Wel was ik moe, heb hele dag beetje op de bank gelegen. Vanmorgen was dat allemaal alweer over gelukkig.

Succes met het nemen van de beslissing.
Valt niet mee…

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 06:50

Even een bijdrage qua allergieën..

Ik had ook enorme schrik hier omtrent want ben allergisch voor zowat alle medicatie en dergelijke.
Huisarts gaf aan dat er normaal geen bestanddelen zouden inzitten die ik niet kan verdragen. Als je niet abnormaal hevig reageert op een griepprik, normaal ook niet op de coronaprik vertelden ze mij.
Vorige week opgeroepen en 1e prik van pfizer gehad. En alles ging gewoon goed. Wel moest ik langer ter observatie blijven en stond er echt iemand in de buurt :+

Ik ben 30 overigens en van België.
29 juli de 2e prik. Daarvan ken ik veel mensen die dan 2 dagen een lichte hoofdpijn of misselijk ondervinden, maar we gaan er maar voor.

Mijn voornaamste reden;;
Nu worden Wij opgeroepen en krijg je de prik ook gratis.
Als je niet wil gaan, kan je MISSCHIEN tegen eind van het jaar gaan, maar zal je ook moeten betalen én er moeten dan ook maar net vaccins en plekken over zijn.

Ik snap je gevoel zeker ivm research en ... heb dezelfde angst. Maar voorlopig leef ik nog gewoon :x :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 07:04

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:39

Voor de mensen met allergieeen - een beetje zelfonderzoek kan opzich niet heel veel maar ik zou vooral bij je huisarts navragen wat handig is, niet alles wat op het internet staat is waar.

Voor wat het waard is - waar ik mijn eerste vaccin heb gehad was alles supergoed geregeld. Je kan aangeven of je allergiën hebt, je moet nog een kwartier blijven zitten na je prik en er is medisch personeel aanwezig - mocht er iets gebeuren dan ben je in goede handen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:21

Ik las zojuist dit: https://www.linda.nl/nieuws/gezond/gevo ... vaccinatie

Vooral van de laatste alinea krijg ik alweer slechte zin:

“Een verband is niet uitgesloten, zegt Kant. Toch doet ook Lareb tot dusver nog geen onderzoek naar de link tussen menstruatiestoornissen en coronavaccins. “Daarom kunnen we ook nog geen conclusie trekken. Iedereen begrijpt dat de ernstige bijwerkingen prioriteit krijgen.” Wel zullen ze menstruele bijwerkingen in de toekomst nog onder de loep nemen. Al kan Kant nog niet zeggen wanneer. “Maar we gaan er zeker naar kijken.”

Niet ernstig genoeg, ik las verhalen van vrouwen die al maanden heftig bloedverlies hebben. Lekker dan.

Dit bevestigt mijn gevoelens alleen maar, het gaat te snel. Er is nog te weinig bekend. Laat hem mooi even voorbij gaan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:24

Er zijn ook meldingen van mensen die (tijdelijk) een andere menstruatie hebben door COVID: https://www.healthline.com/health/menst ... ual-cycles

Als COVID zelf een (tijdelijke) invloed op je menstruatie kan hebben, kan dat natuurlijk bij het vaccin ertegen ook. Dit is dus niet iets wat het vaccin an sich veroorzaakt t.o.v. het virus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:28

Als zowel het virus als het vaccin zowel trombose als tekort aan bloedplaatjes veroorzaken, dan zouden hevigere menstruatiebloedingen wel eens een uiting van een hele lichte verstoring daarin kunnen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:35

Ik las ergens dat menstruatie problemen vaker gelinkt zijn aan het doormaken van een infectie, niet perse aan covid. Weet alleen niet meer waar dat was.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:21

In principe heeft alles invloed op je menstruatie. Als je kijkt dat een paar stressvolle weken op school of werk al kunnen zorgen dat je menstruatie uitblijft, of juist te vroeg komt, een flinke griep de boel op de kop kan zetten. Drugsgebruik bloedingen kan laten ontstaan, en zelfs het gebruik van alcohol bij sommige mensen de cyclus al kan veranderen. Dan is het logisch dat een vaccinatie of infectie ook je cyclus wat kan beinvloeden. Je immuunsysteem gaat aan, dat geeft een soort van stress reactie in je lichaam waardoor de focus op je immuunsysteem komt te liggen, en de productie van de belangrijkste hormonen. Het is dan logisch dat er andere hormonen wat minder voorrang krijgen in de productie, en hier kunnen je cyclus hormomen ook licht door beinvloed raken.

Het is dan ook niet waarschijnlijk dat het vaccin dat allemaal doet, maar het zijn de systemen in je lichaam die prioriteit geven aan andere processen waardoor de boel even wat verstoort. Daarom zijn er ook grote onderlinge verschillen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:25

Zodra ik vroeger begon te lijnen, bleef mijn menstruatie ook al uit ... heel herkenbaar wat je zegt.Ik ben in elk geval na jaren zonder, ineens niet meer ongesteld geworden na de vaccinatie. Nog niet :-)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:39

_Reneee schreef:
Ik las zojuist dit: https://www.linda.nl/nieuws/gezond/gevo ... vaccinatie

Vooral van de laatste alinea krijg ik alweer slechte zin:

“Een verband is niet uitgesloten, zegt Kant. Toch doet ook Lareb tot dusver nog geen onderzoek naar de link tussen menstruatiestoornissen en coronavaccins. “Daarom kunnen we ook nog geen conclusie trekken. Iedereen begrijpt dat de ernstige bijwerkingen prioriteit krijgen.” Wel zullen ze menstruele bijwerkingen in de toekomst nog onder de loep nemen. Al kan Kant nog niet zeggen wanneer. “Maar we gaan er zeker naar kijken.”

Niet ernstig genoeg, ik las verhalen van vrouwen die al maanden heftig bloedverlies hebben. Lekker dan.

Dit bevestigt mijn gevoelens alleen maar, het gaat te snel. Er is nog te weinig bekend. Laat hem mooi even voorbij gaan.

Mijn menstruatie is nu een week te laat, en mijn borsten zijn een maatje groter. :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:48

Ik vond het ook erg eng en wou geen vaccinatie. Tot ik corona kreeg nog voor ik vaccinatie keuze had. Was zo vreselijk zwaar en heftig dat ik mezelf met alle liefde heb laten vaccineren.... Wil nooit meer mee maken zo ziek en beroert te zijn.

Of ik het nooit meer mee ga maken? Geen idee dat weet niemand maar hopelijk door vaccin kleinere kans of minder heftig.

Mijn allergieën zijn niet veranderd na vaccin en longfunctie inmiddels weer terug naar oude niveau na aanval corona virus en flinke problemen daar mee

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:33

Ik heb woensdag dus mijn eerste prik gehad en heb tot het laatste moment zitten twijfelen of ik de juiste keuze maakte. Het probleem is vooral dat mijn ouders enorm tegen zijn net zoals een groot deel van mijn omgeving, ik kreeg dat artikel over menstruatiestoornissen nog doorgestuurd door iemand terwijl ik op mijn stoel zat te wachten op de dokter. Maar buiten een stijve arm heb ik geen last gehad. Ik probeer er niet te veel over na te denken of ik nu juist of niet juist gehandeld heb.

Over het al dan niet corona krijgen om verder op dierenfan in te gaan, persoonlijk was dat voor mij geen reden. Ik heb hoogstwaarschijnlijk ook wel eens corona gehad maar nooit getest geweest (was nog in het begin). Maar als jong, gezond iemand is corona vaak niet heftiger dan een gewone griep, er zijn uitzonderingen natuurlijk. Maar ik was vroeger jaarlijks goed ziek van de griep, vaak ook meerdere keren per jaar. Laat corona zelf krijgen geen motivatie zijn om je te laten vaccineren, op dat vlak geloof ik genoeg in mijn eigen immuunsysteem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:46

CalipsoLover schreef:
Ik heb woensdag dus mijn eerste prik gehad en heb tot het laatste moment zitten twijfelen of ik de juiste keuze maakte. Het probleem is vooral dat mijn ouders enorm tegen zijn net zoals een groot deel van mijn omgeving, ik kreeg dat artikel over menstruatiestoornissen nog doorgestuurd door iemand terwijl ik op mijn stoel zat te wachten op de dokter. Maar buiten een stijve arm heb ik geen last gehad. Ik probeer er niet te veel over na te denken of ik nu juist of niet juist gehandeld heb.

Over het al dan niet corona krijgen om verder op dierenfan in te gaan, persoonlijk was dat voor mij geen reden. Ik heb hoogstwaarschijnlijk ook wel eens corona gehad maar nooit getest geweest (was nog in het begin). Maar als jong, gezond iemand is corona vaak niet heftiger dan een gewone griep, er zijn uitzonderingen natuurlijk. Maar ik was vroeger jaarlijks goed ziek van de griep, vaak ook meerdere keren per jaar. Laat corona zelf krijgen geen motivatie zijn om je te laten vaccineren, op dat vlak geloof ik genoeg in mijn eigen immuunsysteem.

Misschien onduidelijk geschreven door mij. Ik ben jong maar in april corona gehad dankzij collega die ziek kwam werken. Daar ben ik 2,5 week zeer zeer ziek van geweest en daarna weken nodig gehad voor volledig herstel. Inmiddels alles weer zoals het hoort gelukkig maar door die ervaring mij dus laten vaccineren. Door die ervaring durf ik niet langs mijn moeder te gaan vanwege afgelopen week contact met besmet persoon helaas.... Zelf nergens last van tot nu toe gelukkig

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:14

Poekkie schreef:
Tsja, ik ben dan niet allergisch, maar worstelde met dezelfde afwegingen als jij.

Ik heb besloten niet te vaccineren om de voornaamste redenen:
- kans op bijwerkingen (vooral ook echt ziek zijn, redelijk wat vrienden van mij waren 2 dagen doodziek)
- kans op lange termijn effecten. Mij nog te onbekend.
- imo weinig nut voor jonge mensen, statistisch gezien weinig kans op complicaties.

Mijn mama laat zich ook niet vaccineren. Mijn broer wou eerst wel, maar heeft na zich meer in te lezen en te overleggen toch besloten zijn afspraak te annuleren.
Mijn oma en vader zijn wel gevaccineerd. In hun geval (risicopatient) had ik daar ook voor gekozen.

Verder heb ik als doctoraatsstudent jaren meegedraaid in labo’s en onderzoekscentra met verschillende internationale collaboraties in vooral chemische en enkele bio(medische) studies. Ik heb dan ook met eigen ogen een beeld kunnen vormen van de (on)betrouwbaarheid van de wetenschap wanneer de druk hoog is. Ik vond het soms schokkend. Mij trekt het alleszins niet meer, ben gevlucht uit dat wereldje van zodra ik was afgestudeerd. Ben er zeker van dat gelijkaardige dingen ook gebeuren tijdens onderzoek naar die vaccins.

Tja, 'dat wereldje' heeft toch wel één zeer belangrijk voordeel: het leert desondanks van fouten.
Daarbij zijn er inmiddels miljoenen mensen probleemloos ingeënt, ik vermoed dus dat jij last hebt gehad van het 'doctors make the worst patients-syndroom'.
Soms knappen mensen inderdaad af op de achterkant van de wetenschap, maar soms doen die knoeiers zomaar iets goed.
Ben familie van oa een chemisch analist 'in dat wereldje', die zichzelf heeft laten inenten, ondanks wat allergieën, en nog steeds functioneert als daarvoor.

Mijn indruk van mensen die doodziek werden van inenting, is trouwens dat daar juist die mensen tussen kunnen zitten die hardstikke dood waren gegaan als ze zonder inenting covid hadden gekregen.
Heb zelf trouwens ook wat allergieën, maar ben probleemloos ingeënt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:30

nps schreef:
Voor de mensen met allergieeen - een beetje zelfonderzoek kan opzich niet heel veel maar ik zou vooral bij je huisarts navragen wat handig is, niet alles wat op het internet staat is waar.

Voor wat het waard is - waar ik mijn eerste vaccin heb gehad was alles supergoed geregeld. Je kan aangeven of je allergiën hebt, je moet nog een kwartier blijven zitten na je prik en er is medisch personeel aanwezig - mocht er iets gebeuren dan ben je in goede handen.

Precies, als je ergens veilig geprikt kan worden, dan is het wel bij de georganiseerde inentingen tegen covid19. Je wordt goed in de gaten gehouden, en medisch personeel is in de buurt.
Toppie geregeld dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 01:52

Ik heb de prik afgelopen vrijdag gehaald en het viel echt reuze mee!

Mijn nichtje werd geënt en ze vond het spannend dus vroeg of ik mee wilde, ik ben meegegaan. Vraagt de prik mevrouw of ik ook wil want ze hebben nog over. Mama ff gebeld, en 10 minuten later zat ie der in!

Ik heb een lichte reactie gehad, maar niet erg genoeg om de volgende niet meer te hoeven halen. Dus daar ben ik blij mee! :D

20 augustus mag de 2e, dus ik kan volledig geënt het nieuwe schooljaar in! *\o/*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:12

CalipsoLover schreef:
Over het al dan niet corona krijgen om verder op dierenfan in te gaan, persoonlijk was dat voor mij geen reden. Ik heb hoogstwaarschijnlijk ook wel eens corona gehad maar nooit getest geweest (was nog in het begin). Maar als jong, gezond iemand is corona vaak niet heftiger dan een gewone griep, er zijn uitzonderingen natuurlijk.

Die "gewone griep" he.. heb je ooit weleens een griep gehad? En dan niet een verkoudheid wat de gemiddelde mens een 'griepje' noemt, maar echt de influenza?
Die heb ik een keer gehad en heb bijna 2 weken met hoge koorts gelegen en ik kon echt niks, zelfstandig naar het toilet was zelfs een uitdaging. Dus een 'gewone griep' valt ook echt niet mee.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:43

Polly schreef:
Die "gewone griep" he.. heb je ooit weleens een griep gehad? En dan niet een verkoudheid wat de gemiddelde mens een 'griepje' noemt, maar echt de influenza?
Die heb ik een keer gehad en heb bijna 2 weken met hoge koorts gelegen en ik kon echt niks, zelfstandig naar het toilet was zelfs een uitdaging. Dus een 'gewone griep' valt ook echt niet mee.

Eens! Toen ik 16 was ben ik 4 weken ziek geweest van een influenza griepje met beginnende bronchitis. Verschrikkelijk kan mij nog wel voorstellen hoe ik mij voelde. Herstel heeft ook wel even geduurd longen hadden toch wel een klap gehad. En dan maar niet te praten over de pijn in mijn rug ik kon niks meer.