Laura82 schreef:Wat goed, een topic over borstvoeding. In de (korte) periodes dat ik borstvoeding gaf heb ik gemerkt dat er heel sterk aangestuurd wordt op borstvoeding (niet perse verkeerd maar wel ontzettend frustrerend als het niet lukt) en er best veel kennis ontbreekt.
Bij mijn 1e kindje heb ik helaas nauwelijks live kunnen voeden. Na een traumatische spoedkeizersnede en (achteraf gezien) diabetes, hebben ze mijn dochter al 2 flesjes moeten geven voordat ik van de uitslaapkamer kwam. Ze moest zo veel voeding hebben om haar glucose op peil te houden, dat konden mijn borsten niet bijbenen, dus kreeg ze ook nog een dikke fles na. Niet heel gek dat ze voor de volgende voeding nog niet hongerig genoeg was om flink te drinken, dus weer fles na. En ik maar kolven om de productie genoeg op gang te brengen en zo veel mogelijk bv te geven, desnoods per fles. Na thuiskomst heeft mijn kraamhulp echt nog heel goed haar best gedaan om ons de omschakeling naar volledig bv te maken, maar ik zat er helemaal doorheen. Ik heb toen na een paar dagen de handdoek in de ring gegooid, er was te veel gebeurd. Bij iedere voeding werd ik boos en verdrietig, en gelukkig (vind ik nu) hebben mijn man en kraamhulp me overgehaald om over te stappen op kv.
Ik heb toen, oa hier op bokt, zó vaak te horen gekregen dat ik langer door had moeten zetten, een lactatiekundige had moeten laten komen etc. Ik voelde me een belabberde moeder, mn kind kreeg niet het beste, de hechting zou nooit optimaal zijn etc etc. Mensen realiseren zich soms echt niet wat ze met dat soort uitspraken aanrichten...
Hierdoor was ik bij nummer 2 vastbesloten de bv te laten slagen. Op advies van een lk ben ik al voor de bevalling begonnen met kolven, zodat ik een voorraadje bv had voor in het ziekenhuis (deze keer wist ik dat ik dat ik diabetes had en een keizersnede zou krijgen). Tot mijn grote verbazing, dronk de jongste vanaf de eerste voeding geweldig! Ik had wel zere tepels, maar he, dat hoort erbij nietwaar? Alleen, waarom was ik dan steeds zo depri als ik moest voeden? Als hij niet meteen goed aanhapte werd ik boos, woedend zelfs... mn kraamhulp vond dat ik me niet zo aan moest stellen, zij had haar prematuur nooit live kunnen voeden, en deze baby dronk zo goed, wat zeurde ik nou??
Ik heb een paar weken geworsteld, mn man keek met lede ogen toe hoe ik tot mijn uiterste ging. Tot mijn lieve vriendin, die alle 3 haar kinderen lang gevoed heeft en heel erg pro bv is, zei dat ze vond dat ik beter kon stoppen. Dat kwam wel even binnen, als zíj het al zei...
Ik ben inderdaad gestopt, en pas toen het beter ging, ben ik op onderzoek uit gegaan wat me nou mankeerde. Ik kwam erachter dat er een "aandoening" is waarbij je erg heftig reageert op de hormonen die vrijkomen bij het tsr. Het heeft een naam, maar die weet ik zo even niet.
Als ik had geweten waar die gevoelens vandaan kwamen, had ik het misschien wel volgehouden. Misschien ook niet... ook geen schande, want inmiddels weet ik dat onze kinderen super gezond en perfect gehecht zijn, zelfs met kv.
Ik bedoel dit overigens helemaal niet als pro-kv praatje, juist niet eigenlijk. Veel liever had ik bv gegeven, maar blijkbaar is het niet voor iedereen weggelegd, en dat is ok. Wel is het jammer als je dan niet de mensen met de juiste kennis om je heen hebt.
Ik heb nog een praktische vraag voor de kenners, dat heb ik nooit echt kunnen vinden. De jongste hapte weliswaar prima aan, maar kon nooit goed vaccuum zuigen zeg maar. Daardoor liet hij snel los, en moest vaak aanhappen (auww). Nou heeft hij een flinke onderbeet, en de tandarts zei laatst "oh, dan ging de bv vast ook niet zo soepel". Had ik nooit zo bij stilgestaan, maar kan dit invloed hebben op het drinken? Met flessen is het overigens ook zoeken geweest, anders zoog ie veel lucht mee.
Yes. Stand van de kaak kan invloed hebben op het drinken. Daarom doet een lactatiekundige bij een consult altijd aan het begin een mondonderzoek. Om ook de stand van de kaak te voelen en hoe je babytje zuigt op je pink. Het zegt alleen niet dat niet vacuüm drinken daar per se door komt. Is er toen ook naar het tongriempje gekeken toendertijd? Daar kan het ook door komen. Of teveel productie?
Hoe dan ook, stand van de mond/kaak kan invloed hebben op het drinken.