Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 20:02

dakplaat schreef:
__danielle__ schreef:
Maar de 1e 6 weken wordt kolven sowieso afgeraden ivm vraag/aanbod wat nog op elkaar afgestemd moet worden.

Heb je hier een bron van?

Ik heb juist in de eerste week veel gekolfd om de productie op gang te brengen. Gelukkig gezegend met hele makkelijke melkmakers, ik heb borstvoeding nooit als zwaar ervaren. Ik vind flesjes maken wel echt super veel werk :')

Dat is idd wat anders. Maar de eerste 6 weken is alles nog hormoongestuurd, dan kun je je productie dus het beste regelen. Ga je dan kolven naast het live voeden geef je je lichaam dus het signaal meer melk te maken dan de baby nodig heeft. Je werkt daarmee overproductie in de hand. Een voeding afkolven en in de fles geven is voor je productie minder erg.
Op dezelfde manier kun je dus juist die eerste 6 weken de kolf gebruiken om juist extra te stimuleren om de productie te verhogen. Of, in mijn geval, de productie verlagen door te kolven. Een kolf heeft minder last van een turbo tsr die ik had bij stuwing.

Wel zijn er professionals die van mening zijn dat je door flessen te geven in de eerste 6 weken tepel/speen verwarring in de hand kan werken.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:12

Maar overproductie is toch niet heel erg? Als ik dat zou hebben zou ik een voorraadje maken en doneren aan andere moeders. Of is het niet gezond om overproductie te hebben? :o

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:19

Escada schreef:
Maar overproductie is toch niet heel erg? Als ik dat zou hebben zou ik een voorraadje maken en doneren aan andere moeders. Of is het niet gezond om overproductie te hebben? :o

Vooral onhandig voor je baby, die krijgt die melk in z'n gezicht geschoten, kan daar nooit tegenop drinken, verslikt zich, koppelt af, melkdouche over z'n hoofd, melkdouche op je bank, op de muren, baby hapt lucht, krampjes, kots, kleertjes vies, omkleden, bank poetsen, vloer poetsen, plafond poetsen.. :')

Britt

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:23

Overproductie versterkte hier de reflux van de oudste. Zeker icm een sterke TSR en snelle melkstroom. Dus niet echt optimaal. Maar voor het opvouwen van een voorraadje is het ideaal idd. Moet je wel het extra werk van na een voeding nog kolven (terwijl je je reflux baby ook nog rechtop moet houden, maar je niet te lang kunt wachten, want dan kom je weer te dicht op de volgende voeding. Oh en peuter wil ook nog aandacht tussendoor, etc, etc, etc := ) en alle afwas extra voor lief nemen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:26

Sizzle schreef:
Het grootste probleem in het hele gebeuren rond bevallen zijn de vennijnige steken onderwater van andere vrouwen die schijnheilig zeggen dat iedereen voor zichzelf moet bepalen maar ondertussen 20 klein gedrukte textjes erachteraan hebben.
Als iets niet wil volgens het boekje dan krijg je uit allerlij hoeken te horen dat je vast iets verkeerd gedaan hebt of vast niet de juiste begeleiding had of of of.

Nee mijn kind wilde niet aan de borst, nee mijn lijf produceerde via de kolf niet genoeg, nee we sliepen niet samen, ze wilde niet in een draagdoek, zak of andere optie aan het lichaam.
Zulke dingen durf je amper te zeggen want dan komt meteen de hele rambam over mislukte hechting |o

Blij met je post Sizzle.

In het verleden heb ik borstvoeding advies gegeven in een artsen praktijk. Ik gaf toen zelf ook borstvoeding.

Over borstvoeding gaan veel feiten en fabeltjes rond. Een feit is , wat hier ook genoemd is dat de eerste colostrum goed is voor de baby daar de moeder antistoffen doorgeeft. Ibbel (meen ik) heeft daar een mooie uitleg over gegeven.
Een feit is ook dat veel vrouwen het in de genen hebben om gemakkelijk borstvoeding tegeven. Mijn oma had te veel, mijn moeder heeft in de oorlog extra kinderen erbij gehad om te voeden want had gemakkelijk vele borstvoeding, ik heb veel slagroom gehad en mijn dochter heeft haar tweeling met borstvoeding groot kunnen trekken en eigenlijk heel erg gemakkelijk. Dat is iets dat dankbaar voelt, maar absoluut niet trots. Na 2 dagen gutste de melk uit mijn borsten en ik had er ook een extra kunnen voeden, zonder dat ik daar vele voor heb moeten doen.
Dus wat je ook vaak ziet dat oma, moeder, en de dochter er problemen mee hebben. Een fabel is, dat dit dus een wet is, want het is altijd maar afwachten wat het lichaam doet.

Fabeltjes:
1. Als moeder geen borstvoeding geeft dan zijn er hechtingsproblemen. Dat is gewoon niet waar. Heel veel vrouwen geven flesvoeding, die is in Nederland van hoge kwaliteit en veel vrouwen knuffelen net zo goed met de baby als moeders die borstvoeding geven. Het omgaan met de baby, de warmte tussen moeder (vader) en kind dat zorgt voor hechting. Er zijn ook veel moeders die de baby'tjes die ze via de fles voeden tegen hun blote borst aanleggen. Het huis op huid contact vinden baby'tjes vaak erg fijn.
2. Een vrouw die geen borstvoeding kan geven heeft het niet goed genoeg geprobeerd. Dat fabeltje vind ik een hele kwalijke, want ik heb huilende vrouwen gehad met totaal ernstig kapotte tepels :oo die zelfs na al die weken aanleggen niet wilden opgeven. Heel heel verdrietig. Die vrouwen die zich met veel moeite door mij, wel lieten over halen om over te gaan op fles voeding waren later zo opgelucht en gelukkig en dat komt de baby alleen maar ten goede, net als het geluksgevoel van de vrouw.
3. Zowel bij mensen als bij dieren, zijn er gewoon borsten die het niet goed doen, of waar lichamelijke problemen mee zijn waardoor de voeding niet kan plaatsvinden. Helaas Sinterklaas, het heeft niets met doorzetting vermogen fabeltje te maken, maar het is een feit.
4. TEvens zijn er vrouwen die heel erg veel voeding hebben, maar helaas die melk heeft veels te weinig voedingswaarde waardoor de baby ondervoed raakt. Dus melk opsturen als de baby niet aankomt terwijl wegen laat zien dat er genoeg vocht binnen komt, kan heel verstandig zijn. Het fabeltje is, dat die vrouwen er dus een ongezonde leefstijl op na houden. Niets is vaak minder waar. HEt ene lichaam is het andere niet, en dat staat los van levensstijl.

Ik heb in de opvanghuizen gewerkt en moeders gehad die zwierven (niet echt gezond om op straat te leven) en die hadden slagroom melk en zeer gezonde baby's (de moeder waren niet verslaafd maar dan had je het ook wel gehad. Ze leefden echt niet gezond). Tevens ook moeders gezien die op straat leefden die echt te kleine kindjes baarden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-07-21 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:27

dakplaat schreef:
Escada schreef:

Vooral onhandig voor je baby, die krijgt die melk in z'n gezicht geschoten, kan daar nooit tegenop drinken, verslikt zich, koppelt af, melkdouche over z'n hoofd, melkdouche op je bank, op de muren, baby hapt lucht, krampjes, kots, kleertjes vies, omkleden, bank poetsen, vloer poetsen, plafond poetsen.. :')

:')
Dan kolf je de voormelk er toch ietsje af?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:33

Suzanne F. schreef:
:')
Dan kolf je de voormelk er toch ietsje af?

Kolven vind ik ook een nadeel van overproductie :=
Laatst bijgewerkt door dakplaat op 01-07-21 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:33

En zo is het. Iedereen is anders.
Ik wilde eigenlijk graag dragen want dat was handig naar stal. Mijn kind kon echter niet tegen warmte, dus ook niet tegen lichaamswarmte. Gevolg: kind volledig over de toeren na 10 minuten dragen, ook binnenshuis in een romper.
Prima, kinderwagen met terreinbanden ging ook en daar sliep ze urenlang in onder een boom.
Kind blij, ouder blij. Dan nog komen er 4567776 ongevraagde meningen langs dat je vast verkeerd geknoopt hebt, of 1 van de andere miljoen doeken had moeten proberen 8)7

Over borstvoeding kan ik nog steeds niet goed spreken zonder dat ik de verwijtende blikken voel.
Dus ik ben ook heel blij met jouw post :D

Wat dat betreft voel ik mee met de orginele TS. Dat niet niet iedereen daarvoor zou kiezen is legitiem om te zeggen, dat is gewoon zo. De voor en nadelen zakelijk afwegen is ook gewoon deel van een proces. Maar uitbundige stukken over onnatuurlijk en schadelijk voor het kind typen doen pijn aan het hart. Immers komt zoiets uit een goed hart met een intens goede bedoeling.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-07-21 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:35

Escada schreef:

Met een kolf kun je dan tussendoor de spanning eraf kolven, als de borsten dan vol/gespannen zijn. Volgens mij heb je een heel schema om de productie wat te minderen. Of leg ik het nu verkeerd uit.

Maar inderdaad, voorraadje aanleggen is dan fijn zo lang je er verder niet te veel last van hebt. Wat iemand hier al typt.. baby verslikt zich en kan ook gefrustreerd raken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:39

Sizzle ik heb een hulp die in de gîte werkt. Haar zoontje van 1 jaar, ligt altijd in een hempje of t-shirtje ongeacht hoe koud het is. En warm dat het manneke heeft. Hij is ook altijd wat zweterig. Dus Karen zal haar zoontje ook nooit dragen, want dat gaat echt niet. Want zij is dan ook gelijk zeiken nat. Dus die mooie draagzak is nog spik splinter nieuw, en gelukkig maar. Dus je bent niet de enige.

Moeders moeten eens stoppen met elkaar zo de maat te nemen. Dat is zo zonde en heelt heel veel plezier weg van het kinderen hebben en het is totaal onnodig.

Wat betreft voeding die er uit spuit is ook niet zo'n probleem hoor (ervaring). Je kolft een beetje de ernstigste spanning af (niet teveel want dat stimuleert) en het baby'tje kan meestal gewoon normaal rustig drinken zonder dat het zich verslikt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:39

Iedereen is absoluut anders en iedereen maakt zijn eigen keus. Gelukkig heb ik hier in het topic nog geen vooroordelen gezien over het níét geven van borstvoeding. Fed is best. Zo simpel is het :)

Suzanne, dat zou je denken he? Alleen met een mopperende (of schreeuwende, want de mijne had alleen standjes 0 en 100) baby die nú eten wil, is het best een uitdaging om eerst even alles aan te koppelen, af te kolven, af te koppelen, alles goed recht weg te zetten zodat het niet omvalt, baby op te pakken en aan te leggen, die inmiddels zo overstuur is dat aanleggen niet meer fatsoenlijk wil, melk die alsnog blijft stromen want de TSR stopt niet na even voorkolven, enz enz :')

Oftewel, flinke hydrofiel er onder, spuugdoekje er naast, snel zijn en hopen dat je baby snel getraind raakt in vlot drinken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:15

Pien_2010 ik word zo verdrietig als ik dat lees van huilende moeders met tepelkloven die al weken proberen... wat moet het dan ook moeilijk zijn om toch los te laten :(
Vreselijk is het inderdaad dat mensen oordelen dat het vooral aan jezelf ligt dan.

Dat is overigens niet alleen met borstvoeding zo maar met baby's in het algemeen. Mijn eerste is redelijk druk en een enorm slechte slaper (6 jaar later nog steeds), maar volgens alle perfecte moeders die ik tegenkwam tijdens de babytijd lag dat vooral aan mij. Wat heb je daar nou aan? Ik stond vaak bijna te huilen van uitputting en onzekerheid tijdens zo'n gesprek, waarna die frisse, blinkende moeders niet konden ophouden over hoe perfect alles wel niet loopt bij hen. Inlevingsvermogen 0,0.

Na mijn bevalling van de tweede lukte de borstvoeding ook niet meteen, ik keek zelfs filmpjes op YouTube over het aanleggen :o (terwijl ik de eerste lang gevoed heb) Mijn verloskundige was erg pro borstvoeding dus die wilde heel graag mee doorzetten. Maar ik gaf meteen vrij kordaat aan dat als het niet lukt ik gewoon flesvoeding geef. Werd gewoon gerespecteerd, en dat is wel zo fijn, zeker in die zware periode na een bevalling.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 21:19

Escada schreef:

Ik heb standaard overproductie. Bij de eerste het “geluk” gehad van een traumatische bevalling waardoor het moeilijk op gang kwam waardoor mijn zoontje er pas later last van kreeg. Dakplaat geeft een mooie samenvatting. Eerste beetjes afkolven is leuk, maar a. veel werk als je dat bij iedere voeding moet doen en b.door steeds te kolven houd je de boel in stand en kom je nooit van de overproductie af. Zelf kon ik ook niet de tsr opwekken dus ik had baby aan de borst tot de tsr, dan baby afkoppelen (krijsen natuurlijk!) en weg laten lopen (spuiten) tot het indamde. Britt omschrijft het mooi.

Mijn dochter kreeg vanaf dag 2 golven binnen wat resulteerde in een huilbaby met gigantische reflux en constant schuimende groene luiers omdat het haar gewoon niet lukte om de vettere melk te bereiken. Ik heb meerdere keren overwogen dan maar te stoppen. Mijn dochter is 11 weken en ik heb al meer dan 5 liter in de vriezer liggen ondertussen. Uiteindelijk heb ik 2 weken fulltime gekolfd om de overproductie af te remmen. Op die manier kreeg mijn dochter ook de wat vettere melk binnen en kwam er eindelijk rust in huis rondom haar hoewel het idioot veel tijd kostte.

Ik vind overproductie leuk, als de baby wat groter is en tegen de grote golven is opgewassen. Ik kolf op werkdagen 200ml na de ochtendvoeding. Bij mijn zoontje kolfde ik ‘s ochtends soms wel 300ml. Mijn voedingen duurde toen mijn zoontje wat ouder was 5 minuten en dan zat hij vol. Maar de eerste 3 maanden vind ik het echt doffe doffe ellende. Hier was het bij mijn dochter wel echt een probleem. Nog los van hoe vreselijk onhandig het is en hoeveel was je er van hebt.

Het raakt me altijd een beetje (beetje veel) als mensen zeggen dat het een luxeprobleem is en dat het geen issue is overproductie te hebben. Bij beide kinderen waren mijn eerste 3 maanden als moeder daardoor echt heel pittig en nu bij mijn dochter is haar huilen en spugen door mijn overproductie het laatste zetje geweest dat mijn emmertje heeft doen overlopen tot een PPD. Met mijn huidige kennis was ik er denk ik niet meer aan begonnen bij haar. Gelukkig zijn we nu de 3 maanden door en kan ze nu alles redelijk goed wegdrinken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:27

secricible schreef:
Escada schreef:

Ik heb standaard overproductie. Bij de eerste het “geluk” gehad van een traumatische bevalling waardoor het moeilijk op gang kwam waardoor mijn zoontje er pas later last van kreeg. Dakplaat geeft een mooie samenvatting. Eerste beetjes afkolven is leuk, maar a. veel werk als je dat bij iedere voeding moet doen en b.door steeds te kolven houd je de boel in stand en kom je nooit van de overproductie af. Zelf kon ik ook niet de tsr opwekken dus ik had baby aan de borst tot de tsr, dan baby afkoppelen (krijsen natuurlijk!) en weg laten lopen (spuiten) tot het indamde. Britt omschrijft het mooi.

Mijn dochter kreeg vanaf dag 2 golven binnen wat resulteerde in een huilbaby met gigantische reflux en constant schuimende groene luiers omdat het haar gewoon niet lukte om de vettere melk te bereiken. Ik heb meerdere keren overwogen dan maar te stoppen. Mijn dochter is 11 weken en ik heb al meer dan 5 liter in de vriezer liggen ondertussen. Uiteindelijk heb ik 2 weken fulltime gekolfd om de overproductie af te remmen. Op die manier kreeg mijn dochter ook de wat vettere melk binnen en kwam er eindelijk rust in huis rondom haar hoewel het idioot veel tijd kostte.

Ik vind overproductie leuk, als de baby wat groter is en tegen de grote golven is opgewassen. Ik kolf op werkdagen 200ml na de ochtendvoeding. Bij mijn zoontje kolfde ik ‘s ochtends soms wel 300ml. Mijn voedingen duurde toen mijn zoontje wat ouder was 5 minuten en dan zat hij vol. Maar de eerste 3 maanden vind ik het echt doffe doffe ellende. Hier was het bij mijn dochter wel echt een probleem. Nog los van hoe vreselijk onhandig het is en hoeveel was je er van hebt.

Het raakt me altijd een beetje (beetje veel) als mensen zeggen dat het een luxeprobleem is en dat het geen issue is overproductie te hebben. Bij beide kinderen waren mijn eerste 3 maanden als moeder daardoor echt heel pittig en nu bij mijn dochter is haar huilen en spugen door mijn overproductie het laatste zetje geweest dat mijn emmertje heeft doen overlopen tot een PPD. Met mijn huidige kennis was ik er denk ik niet meer aan begonnen bij haar. Gelukkig zijn we nu de 3 maanden door en kan ze nu alles redelijk goed wegdrinken.

Zo zie je maar hoe verschillend vrouwen zijn. Dit is echt heel extreem en heel sneu en.lastig. ik had teveel maar niet wat jij hebt. Dus voor mij was het geen probleem (gelukkig). Heel sneu. Sterkte :knuffel:

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:55

Ik ook niet dat het een luxe probleem is of dat het niet erg is. Dat dacht ik gewoon, ik word voor het eerst moeder en stelde daarom gewoon een vraag. Daar is dit topic ook voor toch :) ik ben namelijk wel bekend met de Facebookpagina dat je moedermelk kan doneren en dat ik dit graag zou willen doen als ik overproductie zou hebben

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:01

Ik heb mijn tweeling 21 maanden vrijwel probleemloos gevoed tot ik 8 weken zwanger wS van nr 3. In de kraamweek enorme overproductie (mijn boobs dachten weer genoeg te maken voor een tweeling) en daardoor borstontsteking. Nou dat gun ik niemand! Na een sterke daling in de productie door de borstontsteking en antibiotica kreeg ik de boel weer op de rit. Doordat ik makkelijk kolf op mijn werkdagen kan ik gelukkig wel een voorraadje aanleggen. Echt flinke overproductie is echt niet fijn met erge stuwing, borstontstekingen en een verslikkend kind idd.

Voor de kolfzoekers raad ik trouwrns een kolfconsult aan, ik heb 3 kolven kunnen proberen en ben toen op de horigen chicture uitgekomen. Die voelde voor mij het fijnst. Bij de tweeling wel veel gekolfd in mn kraamweek want na de keizersnede moest ik wel ff flink aan de bak om 2 kids te voeden. Daarvoor huurde ik zo’n ziekenhuis kolf. Na 2 weken kocht ik een eigen kolf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 22:02

Ik had het ook opgevat als een vraag hoor escada, no worries. Het was niet specifiek naar iemand hier in het speciaal. In het algemeen merk ik dat mensen het vaak als een luxeprobleem zien. Zeker als ze zelf stoeien op werkdagen voor genoeg melk en ik met 2x kolven 400-500ml mee naar huis neem. Maar daar gaat ook echt een hoop ellende aan vooraf. Ik had met liefde 4x gekolfd voor 2 voedingen als ik dan minder gedoe had gehad bij de start.

Ik heb dan wel weer het geluk dat ik totaal geen pijn heb van stuwing en nooit een BO heb gehad.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:04

Wat goed, een topic over borstvoeding. In de (korte) periodes dat ik borstvoeding gaf heb ik gemerkt dat er heel sterk aangestuurd wordt op borstvoeding (niet perse verkeerd maar wel ontzettend frustrerend als het niet lukt) en er best veel kennis ontbreekt.

Bij mijn 1e kindje heb ik helaas nauwelijks live kunnen voeden. Na een traumatische spoedkeizersnede en (achteraf gezien) diabetes, hebben ze mijn dochter al 2 flesjes moeten geven voordat ik van de uitslaapkamer kwam. Ze moest zo veel voeding hebben om haar glucose op peil te houden, dat konden mijn borsten niet bijbenen, dus kreeg ze ook nog een dikke fles na. Niet heel gek dat ze voor de volgende voeding nog niet hongerig genoeg was om flink te drinken, dus weer fles na. En ik maar kolven om de productie genoeg op gang te brengen en zo veel mogelijk bv te geven, desnoods per fles. Na thuiskomst heeft mijn kraamhulp echt nog heel goed haar best gedaan om ons de omschakeling naar volledig bv te maken, maar ik zat er helemaal doorheen. Ik heb toen na een paar dagen de handdoek in de ring gegooid, er was te veel gebeurd. Bij iedere voeding werd ik boos en verdrietig, en gelukkig (vind ik nu) hebben mijn man en kraamhulp me overgehaald om over te stappen op kv.

Ik heb toen, oa hier op bokt, zó vaak te horen gekregen dat ik langer door had moeten zetten, een lactatiekundige had moeten laten komen etc. Ik voelde me een belabberde moeder, mn kind kreeg niet het beste, de hechting zou nooit optimaal zijn etc etc. Mensen realiseren zich soms echt niet wat ze met dat soort uitspraken aanrichten...

Hierdoor was ik bij nummer 2 vastbesloten de bv te laten slagen. Op advies van een lk ben ik al voor de bevalling begonnen met kolven, zodat ik een voorraadje bv had voor in het ziekenhuis (deze keer wist ik dat ik dat ik diabetes had en een keizersnede zou krijgen). Tot mijn grote verbazing, dronk de jongste vanaf de eerste voeding geweldig! Ik had wel zere tepels, maar he, dat hoort erbij nietwaar? Alleen, waarom was ik dan steeds zo depri als ik moest voeden? Als hij niet meteen goed aanhapte werd ik boos, woedend zelfs... mn kraamhulp vond dat ik me niet zo aan moest stellen, zij had haar prematuur nooit live kunnen voeden, en deze baby dronk zo goed, wat zeurde ik nou??
Ik heb een paar weken geworsteld, mn man keek met lede ogen toe hoe ik tot mijn uiterste ging. Tot mijn lieve vriendin, die alle 3 haar kinderen lang gevoed heeft en heel erg pro bv is, zei dat ze vond dat ik beter kon stoppen. Dat kwam wel even binnen, als zíj het al zei...

Ik ben inderdaad gestopt, en pas toen het beter ging, ben ik op onderzoek uit gegaan wat me nou mankeerde. Ik kwam erachter dat er een "aandoening" is waarbij je erg heftig reageert op de hormonen die vrijkomen bij het tsr. Het heeft een naam, maar die weet ik zo even niet.
Als ik had geweten waar die gevoelens vandaan kwamen, had ik het misschien wel volgehouden. Misschien ook niet... ook geen schande, want inmiddels weet ik dat onze kinderen super gezond en perfect gehecht zijn, zelfs met kv.

Ik bedoel dit overigens helemaal niet als pro-kv praatje, juist niet eigenlijk. Veel liever had ik bv gegeven, maar blijkbaar is het niet voor iedereen weggelegd, en dat is ok. Wel is het jammer als je dan niet de mensen met de juiste kennis om je heen hebt.

Ik heb nog een praktische vraag voor de kenners, dat heb ik nooit echt kunnen vinden. De jongste hapte weliswaar prima aan, maar kon nooit goed vaccuum zuigen zeg maar. Daardoor liet hij snel los, en moest vaak aanhappen (auww). Nou heeft hij een flinke onderbeet, en de tandarts zei laatst "oh, dan ging de bv vast ook niet zo soepel". Had ik nooit zo bij stilgestaan, maar kan dit invloed hebben op het drinken? Met flessen is het overigens ook zoeken geweest, anders zoog ie veel lucht mee.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:12

Laura82 schreef:
Wat goed, een topic over borstvoeding. In de (korte) periodes dat ik borstvoeding gaf heb ik gemerkt dat er heel sterk aangestuurd wordt op borstvoeding (niet perse verkeerd maar wel ontzettend frustrerend als het niet lukt) en er best veel kennis ontbreekt.

Bij mijn 1e kindje heb ik helaas nauwelijks live kunnen voeden. Na een traumatische spoedkeizersnede en (achteraf gezien) diabetes, hebben ze mijn dochter al 2 flesjes moeten geven voordat ik van de uitslaapkamer kwam. Ze moest zo veel voeding hebben om haar glucose op peil te houden, dat konden mijn borsten niet bijbenen, dus kreeg ze ook nog een dikke fles na. Niet heel gek dat ze voor de volgende voeding nog niet hongerig genoeg was om flink te drinken, dus weer fles na. En ik maar kolven om de productie genoeg op gang te brengen en zo veel mogelijk bv te geven, desnoods per fles. Na thuiskomst heeft mijn kraamhulp echt nog heel goed haar best gedaan om ons de omschakeling naar volledig bv te maken, maar ik zat er helemaal doorheen. Ik heb toen na een paar dagen de handdoek in de ring gegooid, er was te veel gebeurd. Bij iedere voeding werd ik boos en verdrietig, en gelukkig (vind ik nu) hebben mijn man en kraamhulp me overgehaald om over te stappen op kv.

Ik heb toen, oa hier op bokt, zó vaak te horen gekregen dat ik langer door had moeten zetten, een lactatiekundige had moeten laten komen etc. Ik voelde me een belabberde moeder, mn kind kreeg niet het beste, de hechting zou nooit optimaal zijn etc etc. Mensen realiseren zich soms echt niet wat ze met dat soort uitspraken aanrichten...

Hierdoor was ik bij nummer 2 vastbesloten de bv te laten slagen. Op advies van een lk ben ik al voor de bevalling begonnen met kolven, zodat ik een voorraadje bv had voor in het ziekenhuis (deze keer wist ik dat ik dat ik diabetes had en een keizersnede zou krijgen). Tot mijn grote verbazing, dronk de jongste vanaf de eerste voeding geweldig! Ik had wel zere tepels, maar he, dat hoort erbij nietwaar? Alleen, waarom was ik dan steeds zo depri als ik moest voeden? Als hij niet meteen goed aanhapte werd ik boos, woedend zelfs... mn kraamhulp vond dat ik me niet zo aan moest stellen, zij had haar prematuur nooit live kunnen voeden, en deze baby dronk zo goed, wat zeurde ik nou??
Ik heb een paar weken geworsteld, mn man keek met lede ogen toe hoe ik tot mijn uiterste ging. Tot mijn lieve vriendin, die alle 3 haar kinderen lang gevoed heeft en heel erg pro bv is, zei dat ze vond dat ik beter kon stoppen. Dat kwam wel even binnen, als zíj het al zei...

Ik ben inderdaad gestopt, en pas toen het beter ging, ben ik op onderzoek uit gegaan wat me nou mankeerde. Ik kwam erachter dat er een "aandoening" is waarbij je erg heftig reageert op de hormonen die vrijkomen bij het tsr. Het heeft een naam, maar die weet ik zo even niet.
Als ik had geweten waar die gevoelens vandaan kwamen, had ik het misschien wel volgehouden. Misschien ook niet... ook geen schande, want inmiddels weet ik dat onze kinderen super gezond en perfect gehecht zijn, zelfs met kv.

Ik bedoel dit overigens helemaal niet als pro-kv praatje, juist niet eigenlijk. Veel liever had ik bv gegeven, maar blijkbaar is het niet voor iedereen weggelegd, en dat is ok. Wel is het jammer als je dan niet de mensen met de juiste kennis om je heen hebt.

Ik heb nog een praktische vraag voor de kenners, dat heb ik nooit echt kunnen vinden. De jongste hapte weliswaar prima aan, maar kon nooit goed vaccuum zuigen zeg maar. Daardoor liet hij snel los, en moest vaak aanhappen (auww). Nou heeft hij een flinke onderbeet, en de tandarts zei laatst "oh, dan ging de bv vast ook niet zo soepel". Had ik nooit zo bij stilgestaan, maar kan dit invloed hebben op het drinken? Met flessen is het overigens ook zoeken geweest, anders zoog ie veel lucht mee.

Yes. Stand van de kaak kan invloed hebben op het drinken. Daarom doet een lactatiekundige bij een consult altijd aan het begin een mondonderzoek. Om ook de stand van de kaak te voelen en hoe je babytje zuigt op je pink. Het zegt alleen niet dat niet vacuüm drinken daar per se door komt. Is er toen ook naar het tongriempje gekeken toendertijd? Daar kan het ook door komen. Of teveel productie?
Hoe dan ook, stand van de mond/kaak kan invloed hebben op het drinken.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:37

Mijn 2e kraamhulp was zogenaamd ook lactatiekundige, maar veel verder dan "ohhh hij hapt prachtig aan" en een paar andere voedingshoudingen zijn we niet gekomen. Ik had toen al niet het idee dat ze heel veel kennis in huis had, maar had toen niet de moed om op zoek te gaan naar iemand anders.

Tongriempje is door de verloskundige bekeken toen ze op controle kwam, die was goed. Te veel productie zou nog wel kunnen, ondanks het rommelige aanhappen/drinken groeide hij als kool en is hij nooit afgevallen, hij kreeg genoeg binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:07

Escada schreef:
Ik ook niet dat het een luxe probleem is of dat het niet erg is. Dat dacht ik gewoon, ik word voor het eerst moeder en stelde daarom gewoon een vraag. Daar is dit topic ook voor toch :) ik ben namelijk wel bekend met de Facebookpagina dat je moedermelk kan doneren en dat ik dit graag zou willen doen als ik overproductie zou hebben

Gefeliciteerd nog <3

Ik denk dat de tijd het zal moeten uitwijzen :)
Sommige vrouwen kunnen ontzettend goed kolven en alles gaat goed.

Ik heb 1x verplicht moeten kolven toen mijn eerste baby met 4 maanden in het ziekenhuis werd opgenomen, daarna borstontsteking gekregen en melk is nooit meer teruggekomen in de linkerborst.. dus meer dan een jaar met maar één borst kunnen voeden!

Dus bij de tweede ben ik niet gaan kolven. Gelukkig valt de overproductie hier wel mee. In het begin moest het wel wat in balans komen natuurlijk. Enkel op regeldagen, of dagen dat er een tand doorkomt, of ze ziek is en dus weinig of niet wil drinken is er overproductie. Dan heb ik ook last van stuwing en daar kan ik ook echt van wakker liggen, wat een onprettig gevoel %)

Succes in elk geval, en geniet nog van de zwangerschap! :+:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-21 23:14, in het totaal 2 keer bewerkt

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:10

Laura82, dat is ook het probleem vaak. Mensen die zich met minimale scholing lactatiekundige noemen. Daarom is het belangrijk goed te zoeken naar een lactatiekundige IBCLC, die de officiële internationale opleiding heeft gevolgd. :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 02:42

Laura wat verdrietig dat het zo gelopen is, terwijl je het eigenlijk zou graag wilde! Maar vooral dat je zo’n nare bijsmaak hebt overgehouden aan de oordelen om je heen, niemand heeft het recht om jou je minder te laten voelen dan je bent. Zeker niet als je gedaan hebt wat in jouw ogen het beste was voor jou, je kind en je gezin.

Het klopt dat er idd een aandoening is die je tijdens het voeden (en daaromheen) een diep ellendig gevoel kunnen geven. D-TSR oftewel dysforische toeschietreflex, heet dat. Hormonen zijn niet alleen maar positief, ze kunnen hele gekke dingen met je doen.
Hier staat wat meer informatie voor degenen die het interessant vinden: https://www.borstvoeding.com/problemen/ ... gen/d-tsr/

Goed dat je dit deelt! Het is nog helemaal niet zo bekend, maar wel héél belangrijke informatie.

Vwb het goed aanhappen, maar geen vacuum kunnen houden, dat is meestal een combinatie van een te kort tongriempje en eventueel lipbandje. De VK zal het wel checken, maar is er geen expert in. De (IBCLC) LK is ook hier toch weer de aangewezen persoon voor, ook om te kijken wat er nog meer kan spelen :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 03:23

pien_2010 schreef:
Zo zie je maar hoe verschillend vrouwen zijn. Dit is echt heel extreem en heel sneu en.lastig. ik had teveel maar niet wat jij hebt. Dus voor mij was het geen probleem (gelukkig). Heel sneu. Sterkte :knuffel:

Bij mij ook hoor Pien, overproductie maar niet zo extreem. Ik vond het wel handig eigenlijk. Bij de 2e ben ik gestopt met kolven toen ze uit het ziekenhuis kwam, wegen - kolven - voeden - wegen -: uitrekenen of ze genoeg gedronken had - was me teveel, zeker met een drukke peuter erbij.

Toen kwam ik er ook achter dat voor mij persoonlijk kunstvoeding net zo prima is. Heb de oudste bijna anderhalf jaar gevoed omdat ik dacht dat dat ultiem was maar kunstvoeding vond ik dus ook makkelijk achteraf. Mocht ik een derde keer zwanger raken stap ik misschien meteen wel over op een fles.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 06:39

Ik vond het heel makkelijk dat mijn kinderen BV kregen. Doordat wij een bedrijf aan huis hadden heb ik nooit hoeven kolven. Als ik dan van andere hoorde dat ze in de stress waren of de baby wel genoeg dronk want de fles was niet leeg. Ik heb me daar nooit druk over gemaakt... ik voedde op verzoek en ze groeide goed. Geen idee hoeveel ze binnen kregen. Mijn eerste dronk 2 borsten in een kwartier, de 2de 1 borst per keer. De nachten ging prima. De baby's sliepen bij ons op de kamer dus als ze ging smakken legde ik ze aan en konden zo hun bedje weer in. Gelukkig nauwelijks stuwing gehad en geen borstonsteking. Ik vond het ideaal en zou het met mijn ervaringen dus iedereen aanraden, maar zeker niet opdringen!