Als je kind gepest wordt, wat kun je er aan doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:30

Ik heb enkel de OP gelezen dus als ik in herhaling val, sorry ...

Er bestaan inderdaad trainingen voor kinderen die gepest worden, waarin ze bv leren assertief op te treden. Daarnaast bestaan er methodes waarbij er met de pesters gewerkt wordt. Onderzoek toont aan dat schoolbrede programma's (bv. KIVA, Olweus Bullying prevention,...) het beste werken. Er wordt bij dergelijke programma's een open sfeer gecreëerd waarbij kinderen leren dat pesten niet kan, iedereen anders is en iedereen er mag zijn zoals hij of zij is, waarin ze respectvol met elkaar leren omgaan en als er al iets voorvalt, dit bespreekbaar gemaakt wordt.
Mijn ervaring is dat kinderen inzicht geven in hun eigen functioneren en (klas / schoolbreed) werken rond communicatie en emoties het beste werkt.

Als de school niet wil meewerken, is het (vind ik) belangrijk dat je je neefje ondersteunt. Het gevoel dat hij heeft door het pesten niet minimaliseert, je laat weten dat je begrijpt hoe moeilijk hij het heeft, samen met hem misschien eens bekijkt hoe hij kan reageren op het pesten (weerbaar maken), samen met hem bekijkt hoe hij kan omgaan met zijn emoties,...

Ik ben zelf ook lange tijd gepest geweest en kreeg helaas altijd te horen dat dat aan mijzelf lag, Ik reageerde ook vaak niet "juist" op het gepest worden en ik kreeg altijd wel te horen dat ik niet boos mocht zijn, ik me anders moest gedragen. Maar niemand heeft mij ooit proberen begrijpen, heeft geprobeerd mij weerbaar te maken en te leren hoe ik wél had kunnen reageren, heeft mij ooit geleerd dat het wel ok is om boos te zijn (maar dat niet wil zeggen dat je in je boosheid eender welk gedrag mag stellen),... Dat heeft op mij denk ik minstens zoveel zoniet meer effect gehad dan het pesten zelf.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:48

Vreselijk! En helaas komt dit verhaal mij enorm bekend voor. Wij maken dit mee met een jongen bij ons op de bso. Wat de school gedaan heeft kan echt niet.

Heel lastig wat je in zo'n situatie moet. Het kan dan soms beter zijn om naar een andere school te gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 20:49

Het nadeel is dat scholen het maar al te graag onder de pet willen houden, zeker wanneer er door ouders met aangifte word gedaan. Er word heel graag met het predikaat veilige school geschermd.
En een gepest kind moet hulp krijgen, echter ook de oesters moeten geholpen worden om inzicht in hun gedrag te krijgen anders is de volgende aan de beurt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 21:15

Van school wisselen is in deze dus geen optie. Dat maakt het natuurlijk ook lastig.
Het pesten speelde overigens ook waar hij eerst op school zat en nog thuis woonde, maar daar speelde het geloof (Jehova) een rol. Dat is nu niet meer het geval, maar het pesten is wel gebleven, of terug gekomen.

Dinopino

Re: Als je kind gepest wordt, wat kun je er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:23

Bij pesten gaat het niet om een thema. Kinderen ruiken het gewoon. Het is eigenlijk net als bij paarden. Hebben zij een zwak dier ertussen, dan wordt het verstoten. De oplossing ligt bij de jongen zelf.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:39

Ik denk dat je neefje in ieder geval 1 iemand nodig heeft die vierkant achter hem staat en alles op alles zet om dit te doen stoppen. Iemand moet zich dus niet af laten schepen door school, zelf ouders benaderen en vooral niet opgeven.

Veranderen van school kan toch altijd? Dan is een school maar wat verder uit de buurt dan wenselijk is..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 21:44

Dinopino schreef:
Bij pesten gaat het niet om een thema. Kinderen ruiken het gewoon. Het is eigenlijk net als bij paarden. Hebben zij een zwak dier ertussen, dan wordt het verstoten. De oplossing ligt bij de jongen zelf.

Dat is gemakkelijk gezegd, maar hoe kun je het dan doorbreken?

Ben je ergens goed in, dan is dat soms een reden om gepest te worden. Blink je nergens in uit is dat een reden om gepest te worden. Heb je een andere woonvorm van vader-moeder-kinderen, dan is dat een reden om gepest te worden. Heb je wel of geen huisdier is dat een reden om gepest te worden. Ben je intelligenter dan de rest, dan is dat een reden om gepest te worden. En zo kan ik nog wel doorgaan.

Het klopt dat van school wisselen (wat dus niet gaat) vaak het probleem niet oplost. Maar wat kan het wel oplossen? Dat is dus de vraag. Je kunt niet zeggen het ligt bij het kind zelf, dan moet je ook zeggen wat er dan anders moet.

En even voor de duidelijkheid: hij woont dus niet thuis maar in een woongroep. Dan zou een begeleider wat moeten doen, maar de vraag is wat? Het is toch een andere situatie dan dat iemand bij de ouders woont natuurlijk (en misschien is dat wel de reden van pesten, maar die reden is niet te veranderen op dit moment). En hierdoor is het veranderen van school NIET MOGELIJK.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:54

Lijkt me een prima kandidaat voor iemand die aan hondencoaching met kinderen doet. Hij moet van binnen sterker worden. Maatregelen van buiten zullen hem niet helpen. Zoals je al las, het blijft hem dan achtervolgen. Trouwens paardencoaching met kinderen kan ook.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:00

Ik heb niet alles gelezen hoor.

Maar ik las dat hij niet van school kon wisselen vanwege dat hij in een zorginstelling woont en op speciaal onderwijs zit.

Mijn broertje zat dat ook.
En ook hij werd gepest.
Ondanks meerdere pogingen tot gesprekken met school kwam er echt 0,0 inzet van hun kant.

Mijn broertje kwam zondagavond huilend uit bed dat hij buikpijn had.

Toen was de maat vol. Mijn moeder heeft hem thuis gehouden en ziek gemeld en is opzoek gegaan naar een andere zorg instelling en andere school.

Achteraf hadden we dat veel eerder moeten doen.
Als er niks van school uitkomt dan gaat het nooit veranderen.
Natuurlijk is een weerbaarheid training goed. Maar je kunt pesten niet in je eentje stoppen.

Mijn broertje was z’n ander kind na de wisseling.

Er zijn meer zorg instellingen en scholen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:08

Ik ben erg voor de benadering van Bob van der Meer: het is een groepsprobleem.

Dat een schoolbrede aanpak het beste werkt is dus logisch.
'Kijken' wat er thuis speelt bij de grotere agressoren kan ook geen kwaad.

Van der Meer heeft het over zo'n vier groepen : de echte bully/ bullies, de meelopers (de dooddoeners van Voldemort) de kinderen die neutraal proberen te blijven - en degenen die het moeten bezuren.
En er spelen een aantal mechanismen.
Zoals 'the conspiracy of Silence' : de pestkoppen hebben afgesproken 'dat iemand stom is' (vlooien heeft, nog niet zindelijk is, verzin het maar, als het maar pijn kan doen).
Dat is gewoon zo.
Bewijzen, tegenspreken : de samenzwering heeft een groepsfunctie, dus een dooddoener die dit breekt wordt ogenblikkelijk verschoppeling en moet het bezuren.
En dit is ook het punt waar een individu in wezen machteloos staat.

Gezeur 'dat je weerbaar moet worden' is kwetsend, beledigend.
Moet 1 kind soms de bullies plus aanhang in haar/zijn eentje op de vuist nemen...?
Dan graag eerst even vertellen hoe je Superman wordt svp.
(Ook later in therapie : 'weerbaarheid' in de vorm van de mechanismen herkennen is nuttig. Soms kun je met een vroege 'ingreep' een proces stoppen, soms niet. "Het zij zo", 'ik ben niet verantwoordelijk voor het wangedrag van een ander'.)

En on topic : wat kunnen de ouders / groepsleiders van het neefje van TS doen..?
Ik zie vooral de twee opties dat hetzij de school het bloedje serieus aanpakt (de hoogste tijd), hetzij een andere school.
En neefje ondersteunen in de zin van "dat sommige andere kinderen 'dit en dat' beweren zeggen ze helaas met het doel om pijn te doen. Het is onacceptabel gedrag - vandaar dat de school nu voor het blok staat. Het zegt niets over jou."
(Hoe goed hij dit laatste gelooft is een tweede, sommige bullies kunnen heel goed pijn lezen en dat gebruiken om iemand compleet te vernederen. - Maar hoe het ook zij : het is belangrijk om het te zeggen, EN voor te leven.)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:13

Op de middelbare school hadden wij 1 docent waar iedereen bang van was en dat werd onze mentor. Achteraf nog nooit zo een fijn schooljaar gehad!! Deze mevrouw was echt anti pesten, ook door vroeger zelf de ervaring die ze trouwens ook deelde. Aan het begin van het schooljaar gaf ze aan als ik merk dat er in mijn klas gepest word gelden er voor IEDEREEN consequenties. De consequenties werden vooraf ook opgeschreven en iedereen moest ze overschrijven. Zo moest als er een klacht kwam van een leerling dat hij of zij zich niet fijn voelde in de klas door opmerkingen of niet veilig kon voelen, iedereen moest nablijven tot degene die gepest had aangaf wat er fout was. De pester moest dan ook voor de volle klas excuses maken naar degene die hij of zij had gepest. In het hele schooljaar is het 1x voor gekomen en wij hebben daar toen ook gelijk voor moeten zitten na het laatste uur. Ik kan je vertellen dat er vrij snel werd aangeven wie het deed aangezien niemand wilde blijven zitten. Ik denk dat er nog wel wat regels waren maar deze is zo blijven hangen, erger kon natuurlijk niet.
Ik heb geen idee of dat in deze tijd nog kan maar aan de andere kant pesten is echt ontzettend tekenend voor mensen.

Ik zag in het topic ook voorbij komen dat het nog met niveau te maken kan hebben, dit vind ik persoonlijk echt misselijk makend. Het zijn ook altijd de "hoger" opgeleide die dat soort opmerkingen moeten maken. Ik wil niet dat iemand zich daardoor aangevallen voelt maar heb het de afgelopen tijd zo vaak aan moeten horen dat ik er naar van word. Pesten is not done wat voor niveau dan ook maar in mijn ogen dat soort opmerkingen net zo erg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:16

Dinopino schreef:

Blaming the victim, heet dit.
Ik zeg het maar even.

'Ik ben niet verantwoordelijk voor het wangedrag van een ander mens.'
Dit neefje ook niet.
Geen enkele schoolklas is verplicht om iemand die anders is ("zwakker", of hoe het maar uitkomt) te pesten.
En behalve 'niet verplicht', pedagogisch leer je mensen dat ze met manipulatie en geweld dingen door kunnen drukken en hun zin kunnen krijgen.
Geen pedagoog neemt dat voor zijn rekening.
(Wel is er veel onmacht en dus wegkijken. |( )

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:32

Blaming the victim,vind ik nogal heftig. Alsof ik zeg dat het aan de gepeste zelf licht. Maar het trauma, heeft de jongen nu en zal hem kunnen achtervolgen. Eerst de jongen voor zich zelf sterker maken,hem laten weten en voelen dat er niets mis is met hem. Pas daarna kan je de confrontatie aangaan met de veroorzakers. Een gepest iemand, ziet zelf ook wel dat er meelopers zijn. De pijn blijft hetzelfde. Het analyseren wat er met de anderen is, is enkel een gedachte. Het voelen van gepest worden blijft.

Er zijn zoveel mogelijkheden om de jongen te helpen. Die is degene die hulp nodig heeft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:46

Dinopino schreef:
Blaming the victim,vind ik nogal heftig. Alsof ik zeg dat het aan de gepeste zelf licht. Maar het trauma, heeft de jongen nu en zal hem kunnen achtervolgen. Eerst de jongen voor zich zelf sterker maken,hem laten weten en voelen dat er niets mis is met hem. Pas daarna kan je de confrontatie aangaan met de veroorzakers. Een gepest iemand, ziet zelf ook wel dat er meelopers zijn. De pijn blijft hetzelfde. Het analyseren wat er met de anderen is, is enkel een gedachte. Het voelen van gepest worden blijft.

Er zijn zoveel mogelijkheden om de jongen te helpen. Die is degene die hulp nodig heeft.

Ja maar alleen kan je het niet.
Je hebt daar wel hulp bij nodig van de school.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:55

Zeg toch niet dat hij dat alleen kan. Die hulp moet idealer manier ook van de school of instelling komen.
Maar wat ideaal is en zoals het zou moeten zijn, zoals het voorbeeld Tirza, is er volgens mij op dit moment niet. Daarom zou ik, wanneer ts dat kan, hulp gaan zoeken voor die jongen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:03

Maar hij krijgt geen hulp van school.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:12

Heel fijn die assertiviteit training, maar ik had er helemaal niks aan. Als ik probeerde op te komen voor mezelf waren de consequenties nog erger. Ik kon maar beter doen of ik er niet was, maar ook dat voorkwam niet dat ik werd gepest.
Voor mijn gevoel hadden echt de pesters aangepakt moeten worden al was het maar dat als ik dan zou zeggen dat iemand te ver gaat diegene ook zou stoppen omdat diegene weet dat het heel kwetsend is. Ik had denk ik ook niet echt wat aan een luisterend oor, dat kan wel opluchten, maar dat lost het probleem niet op. Maar dit is mijn gevoel en ervaring, dat kan voor anderen weer anders zijn.

Inmiddels gaat het best aardig, heb sociaal werk en dat gaat me goed af, maar toch merk ik nog altijd de gevolgen van het pesten. Toch doe ik nog steeds extra mijn best om aardig gevonden te worden en goed te doen soms ten nadelen van mezelf.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 15-06-21 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:21

Moonsparkle een assertiviteit training lijkt me ook totaal nutteloos. Er is niets mis met degene die gepetst wordt. Degene mag gehoord voelen en zijn trauma mag behandeld worden. Degene is beschadigd. Om dit te verwerken mag dat trauma aangepakt worden. Wanneer je een trauma hebt, omdat je van een brug valt heb je ook niets aan assertiviteitstraining. En het is aan de begeleiders de noodzaak in te zien, dat ze een portie behoorlijk aan het falen zijn. Er moet ingegrepen worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:35

Assertiviteitstraining is ook niet de oplossing voor het pesten, maar het kan een hulp zijn in het 'zich beter voelen' van de gepeste. Tools aangereikt krijgen om zelf met bepaalde onwenselijke situaties om te gaan. En intussen moet er wat aan de onwenselijke situatie worden gedaan.

Ik vind het echt een grote misvatting dat de gepeste 'maar meer voor zichzelf moet opkomen'. Zo werkt het niet bij echt iedereen, en bij alles wat je doet maak je het waarschijnlijk erger. Pesters denken niet: oh, hij vindt het niet leuk, laat ik stoppen. Dat werkt alleen in gewone alledaagse situaties met niet-pesters.

Ik heb maar één keer gehad dat ik dacht dat een deel ook bij de gepeste lag. Die voelde zich door alles gepest (ook bv het vragen om een pen). Moeder steunde hem daarin. Dat was wel erg lastig.

In een veilige klas kun je de discussie openen, dat is het mooist. Maar vaak is dat niet voldoende en is het voor de gepeste ook erg moeilijk zich voor te geven, uit angst dat het erger wordt of andere klasgenoten zich ook tegen hem keren.

En een kinderleeftijd is een erg lastige leeftijd. Niveau loopt erg uiteen. Manier van omgaan met elkaar loopt erg uiteen.

Ik geef overigens les op gymnasia en ook hier wordt gepest hoor. Veel met woorden en buitensluiten. En cyberpesten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:38

tirzasarah10 schreef:
Op de middelbare school hadden wij 1 docent waar iedereen bang van was en dat werd onze mentor. Achteraf nog nooit zo een fijn schooljaar gehad!! Deze mevrouw was echt anti pesten, ook door vroeger zelf de ervaring die ze trouwens ook deelde. Aan het begin van het schooljaar gaf ze aan als ik merk dat er in mijn klas gepest word gelden er voor IEDEREEN consequenties. De consequenties werden vooraf ook opgeschreven en iedereen moest ze overschrijven. Zo moest als er een klacht kwam van een leerling dat hij of zij zich niet fijn voelde in de klas door opmerkingen of niet veilig kon voelen, iedereen moest nablijven tot degene die gepest had aangaf wat er fout was. De pester moest dan ook voor de volle klas excuses maken naar degene die hij of zij had gepest. In het hele schooljaar is het 1x voor gekomen en wij hebben daar toen ook gelijk voor moeten zitten na het laatste uur. Ik kan je vertellen dat er vrij snel werd aangeven wie het deed aangezien niemand wilde blijven zitten. Ik denk dat er nog wel wat regels waren maar deze is zo blijven hangen, erger kon natuurlijk niet.
Ik heb geen idee of dat in deze tijd nog kan maar aan de andere kant pesten is echt ontzettend tekenend voor mensen.

Ik zag in het topic ook voorbij komen dat het nog met niveau te maken kan hebben, dit vind ik persoonlijk echt misselijk makend. Het zijn ook altijd de "hoger" opgeleide die dat soort opmerkingen moeten maken. Ik wil niet dat iemand zich daardoor aangevallen voelt maar heb het de afgelopen tijd zo vaak aan moeten horen dat ik er naar van word. Pesten is not done wat voor niveau dan ook maar in mijn ogen dat soort opmerkingen net zo erg.

Dit lijkt misschien een goede aanpak maar uit ervaring kan ik zeggen dat dit ook hele vervelende gevolgen kan hebben. Een iemand kan dus zeggen dat die zich niet veilig voelt en dan moet de rest van de klas zeggen wie iets 'fout' had gedaan. Wat nou als die persoon echt niks fout had gedaan.

Ik heb een verhaal uit eigen hand waarin ik bestempeld werd als pester terwijl dit absoluut niet geval was. Deze valse beschuldiging is echt iets wat je niet in je koude kleren gaat zitten en zeker negatieve sociale gevolgen kan hebben. Die gevolgen kunnen zelfs zo erg zijn dat je daardoor buitengesloten wordt en daardoor zelf niet meer veilig voelt.

Ik had in jouw situatie dus ook geweigerd excuus te maken voor een hele klas. Dit maakt het voor jezelf echter alleen maar erger omdat het dan lijkt alsof je jezelf beter vindt dan de 'gepeste'

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:47

Ja ik weet het inderdaad ook niet met die situatie..' voor de gepeste lijkt het me erg onveilig. Je zet je pester enorm voor het blok en je maakt je dan bekend als degene die de hele klas deed nablijven... Het lijkt me dat het pesten daarna doorgaat, maar gemener en onder flinke dreigementen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 00:50

Janneke2 schreef:
Dinopino schreef:

Blaming the victim, heet dit.
Ik zeg het maar even.
Het is niet per se alleen blaming the victim.
Het slachtoffer kan lang niet overal zelf wat aan doen. Dat je een klompvoet, spraakgebrek, rood haar, een afwijkende huidskleur, of een afwijkende seksuele geaardheid hebt, daar heb je zelf weinig invloed op.
Dat mensen sociaal onhandig reageren en het pesten daarmee verergeren, dat is iets wat vaak wél te trainen of aan te leren is. Of niet, maar dan is er meestal echt wat met het slachtoffer aan de hand.

Janneke2 schreef:
Geen enkele schoolklas is verplicht om iemand die anders is ("zwakker", of hoe het maar uitkomt) te pesten.
Geen enkele schoolklas is het verplicht, en toch gebeurt het vrijwel overal waar mensen in groepen zijn. Op scholen, in sportteams, hanggroepen, legereenheden, bedrijven...
Dat is niet omdat het verplicht is, maar omdat het een stukje groepsgedrag is dat de mens eigen is.
Degene in de groep die afwijkt, die de eenheid van de rest zou kunnen verstoren, die niet volgens de normen van de groep reageert, of die niet kan meekomen, die wordt uitgetest, en als diegene zich niet kan of wil aanpassen, dan wordt hij of zij eruit gewerkt.
Sterker nog, het gezamenlijk optrekken tegen een doelwit, kan zelfs de band binnen de rest van de groep versterken.

Janneke2 schreef:
En behalve 'niet verplicht', pedagogisch leer je mensen dat ze met manipulatie en geweld dingen door kunnen drukken en hun zin kunnen krijgen.
Misschien niet sociaal wenselijk, maar in veel gevallen blijkt dat nog te kloppen ook.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:11

Anti-pestcoordinator ter verantwoordingvroepen en het anti-pestprotocol raadplegen. Elke school in NL heeft dat. En de inhoud is overal min of meer hetzelfde. Wettelijk verplicht. Weigert school te handelen naar dit protocol of zelfs maar verantwoordelijkheid te nemen, dan kun je de politie daarvoor inschakelen. Elk kind heeft recht op een veilige (leer)omgeving. Punt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:14

Vreselijk dat pesten. Mijn grootste nachtmerrie voor mijn kind.
Ik ben ook gepest vroeger, maar enkel verbaal of met flauw doen danwel uitsluiten. Daar ben ik uiteindelijk wel overheen gestapt en dat gedrag kun je nog wel leren om boven te staan.

Echter is het een ander verhaal met fysiek pesten. Je hebt er niets aan dat je je bewust bent dat het niet aan jou ligt als je bloedend in een hoekje ligt.
Het is ook erg afhankelijk van de thuissituatie van de pesters. Op het moment dat je gewoon echt geweldadige pesters heb uit geweldadige gezinnen dan is er letterlijk maar 1 ding wat je kunt doen en dat is ze uit de weg gaan en zeker niet weerwoord geven.

Bij treiterkopjes, tassenafpakkers die eigenlijk van binnen laf zijn is assertief zijn of als ouders ingrijpen soms een prima oplossing.

Het beefje van TS staat er ook nog eens helemaal alleen voor en heeft zelf ook nog eens moeite met zichzelf (begrijpelijk), dat is echt vreselijk treurig. Ik hoop dat je wat voor hem kunt betekenen Germie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:26

oomens schreef:
Dinopino schreef:
Het is niet per se alleen blaming the victim.
Het slachtoffer kan lang niet overal zelf wat aan doen. Dat je een klompvoet, spraakgebrek, rood haar, een afwijkende huidskleur, of een afwijkende seksuele geaardheid hebt, daar heb je zelf weinig invloed op.
Dat mensen sociaal onhandig reageren en het pesten daarmee verergeren, dat is iets wat vaak wél te trainen of aan te leren is. Of niet, maar dan is er meestal echt wat met het slachtoffer aan de hand.

Klopt.
Maar ook het 'sociaal onhandig reageren' kan reden zijn tot pesten, niet alleen dat je ouders naar de foute kerk gaan, je huidskleur of geaardheid.
Dat soort zaken trainen kan zin hebben.

En tegen de tijd dat het is 'je wordt gepest omdat je niet correct op het pesten reageert' is "de foute cirkel weer gesloten".
Citaat:
Janneke2 schreef:
Geen enkele schoolklas is het verplicht, en toch gebeurt het vrijwel overal waar mensen in groepen zijn. Op scholen, in sportteams, hanggroepen, legereenheden, bedrijven...
Dat is niet omdat het verplicht is, maar omdat het een stukje groepsgedrag is dat de mens eigen is.
Degene in de groep die afwijkt, die de eenheid van de rest zou kunnen verstoren, die niet volgens de normen van de groep reageert, of die niet kan meekomen, die wordt uitgetest, en als diegene zich niet kan of wil aanpassen, dan wordt hij of zij eruit gewerkt.
Sterker nog, het gezamenlijk optrekken tegen een doelwit, kan zelfs de band binnen de rest van de groep versterken.

Idd, pesten kan reuze goed samenbrengen. Als gezegd, dat is een van de functies van 'de stilzwijgende samenzwering'.
Blijft staan dat het niet verplicht of nodig is.
Juist groepen die divers zijn, zijn toekomst bestendig.
Dus zelfs op biologisch niveau is het niet nodig om koekoek eenzang te creëren.
Citaat:
Janneke2 schreef:
Misschien niet sociaal wenselijk, maar in veel gevallen blijkt dat nog te kloppen ook.

En we hebben nu net niet toevallig wetten opgesteld dat het niet de bedoeling is dat conflicten met geweld worden opgelost.
'Dat de wetten nodig zijn' zou je kunnen zien als een bewijs dat het regelmatig voorkomt - en er is een soort van consensus dat we dit niet willen.

Een klas goed lesgeven over 'macht en hoe dat werkt' kan een kostbare les zijn, waar alle kinderen van de klas hun verdere leven veel aan hebben.
Inclusief 'er zijn altijd verschillende meningen en vaak conflicten en tegenstrijdige belangen - en daar kun je creatief mee omgaan' . (Creativiteit is kinderen eigen!)

Plus de ethische kant : als je een kind verplicht om naar school te gaan, moet de school wel veilig zijn. Leerplicht prima, maar geen plicht tot mishandeld worden.