Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dinopino schreef:Bij pesten gaat het niet om een thema. Kinderen ruiken het gewoon. Het is eigenlijk net als bij paarden. Hebben zij een zwak dier ertussen, dan wordt het verstoten. De oplossing ligt bij de jongen zelf.
Dinopino schreef:Bij pesten gaat het niet om een thema. Kinderen ruiken het gewoon. Het is eigenlijk net als bij paarden. Hebben zij een zwak dier ertussen, dan wordt het verstoten. De oplossing ligt bij de jongen zelf.
Dinopino schreef:Blaming the victim,vind ik nogal heftig. Alsof ik zeg dat het aan de gepeste zelf licht. Maar het trauma, heeft de jongen nu en zal hem kunnen achtervolgen. Eerst de jongen voor zich zelf sterker maken,hem laten weten en voelen dat er niets mis is met hem. Pas daarna kan je de confrontatie aangaan met de veroorzakers. Een gepest iemand, ziet zelf ook wel dat er meelopers zijn. De pijn blijft hetzelfde. Het analyseren wat er met de anderen is, is enkel een gedachte. Het voelen van gepest worden blijft.
Er zijn zoveel mogelijkheden om de jongen te helpen. Die is degene die hulp nodig heeft.
tirzasarah10 schreef:Op de middelbare school hadden wij 1 docent waar iedereen bang van was en dat werd onze mentor. Achteraf nog nooit zo een fijn schooljaar gehad!! Deze mevrouw was echt anti pesten, ook door vroeger zelf de ervaring die ze trouwens ook deelde. Aan het begin van het schooljaar gaf ze aan als ik merk dat er in mijn klas gepest word gelden er voor IEDEREEN consequenties. De consequenties werden vooraf ook opgeschreven en iedereen moest ze overschrijven. Zo moest als er een klacht kwam van een leerling dat hij of zij zich niet fijn voelde in de klas door opmerkingen of niet veilig kon voelen, iedereen moest nablijven tot degene die gepest had aangaf wat er fout was. De pester moest dan ook voor de volle klas excuses maken naar degene die hij of zij had gepest. In het hele schooljaar is het 1x voor gekomen en wij hebben daar toen ook gelijk voor moeten zitten na het laatste uur. Ik kan je vertellen dat er vrij snel werd aangeven wie het deed aangezien niemand wilde blijven zitten. Ik denk dat er nog wel wat regels waren maar deze is zo blijven hangen, erger kon natuurlijk niet.
Ik heb geen idee of dat in deze tijd nog kan maar aan de andere kant pesten is echt ontzettend tekenend voor mensen.
Ik zag in het topic ook voorbij komen dat het nog met niveau te maken kan hebben, dit vind ik persoonlijk echt misselijk makend. Het zijn ook altijd de "hoger" opgeleide die dat soort opmerkingen moeten maken. Ik wil niet dat iemand zich daardoor aangevallen voelt maar heb het de afgelopen tijd zo vaak aan moeten horen dat ik er naar van word. Pesten is not done wat voor niveau dan ook maar in mijn ogen dat soort opmerkingen net zo erg.
Janneke2 schreef:Het is niet per se alleen blaming the victim.Dinopino schreef:Bij pesten gaat het niet om een thema. Kinderen ruiken het gewoon. Het is eigenlijk net als bij paarden. Hebben zij een zwak dier ertussen, dan wordt het verstoten. De oplossing ligt bij de jongen zelf.
Blaming the victim, heet dit.
Ik zeg het maar even.
Janneke2 schreef:Geen enkele schoolklas is het verplicht, en toch gebeurt het vrijwel overal waar mensen in groepen zijn. Op scholen, in sportteams, hanggroepen, legereenheden, bedrijven...Geen enkele schoolklas is verplicht om iemand die anders is ("zwakker", of hoe het maar uitkomt) te pesten.
Janneke2 schreef:Misschien niet sociaal wenselijk, maar in veel gevallen blijkt dat nog te kloppen ook.En behalve 'niet verplicht', pedagogisch leer je mensen dat ze met manipulatie en geweld dingen door kunnen drukken en hun zin kunnen krijgen.
oomens schreef:Dinopino schreef:Het is niet per se alleen blaming the victim.Bij pesten gaat het niet om een thema. Kinderen ruiken het gewoon. Het is eigenlijk net als bij paarden. Hebben zij een zwak dier ertussen, dan wordt het verstoten. De oplossing ligt bij de jongen zelf.
Het slachtoffer kan lang niet overal zelf wat aan doen. Dat je een klompvoet, spraakgebrek, rood haar, een afwijkende huidskleur, of een afwijkende seksuele geaardheid hebt, daar heb je zelf weinig invloed op.
Dat mensen sociaal onhandig reageren en het pesten daarmee verergeren, dat is iets wat vaak wél te trainen of aan te leren is. Of niet, maar dan is er meestal echt wat met het slachtoffer aan de hand.
Citaat:Janneke2 schreef:Geen enkele schoolklas is het verplicht, en toch gebeurt het vrijwel overal waar mensen in groepen zijn. Op scholen, in sportteams, hanggroepen, legereenheden, bedrijven...Geen enkele schoolklas is verplicht om iemand die anders is ("zwakker", of hoe het maar uitkomt) te pesten.
Dat is niet omdat het verplicht is, maar omdat het een stukje groepsgedrag is dat de mens eigen is.
Degene in de groep die afwijkt, die de eenheid van de rest zou kunnen verstoren, die niet volgens de normen van de groep reageert, of die niet kan meekomen, die wordt uitgetest, en als diegene zich niet kan of wil aanpassen, dan wordt hij of zij eruit gewerkt.
Sterker nog, het gezamenlijk optrekken tegen een doelwit, kan zelfs de band binnen de rest van de groep versterken.
Citaat:Janneke2 schreef:Misschien niet sociaal wenselijk, maar in veel gevallen blijkt dat nog te kloppen ook.En behalve 'niet verplicht', pedagogisch leer je mensen dat ze met manipulatie en geweld dingen door kunnen drukken en hun zin kunnen krijgen.