Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Keandra schreef:Ik heb niet alle reacties meer gelezen. Maar TS is uit België, Oost-vlaanderen.
Wegens dat we zelf ook een zoon hebben met ASS, DCD, dyslexie en concentratieproblemen, weet ik hoe 'goed' de thuiszorg is in België, nota bene Oost-Vlaanderen.
Om aan thuisbegeleiding te geraken moet je je inschrijven op een wachtlijst. Je hebt niet direct plaats op die wachtlijst, want er is maar 1 dag per jaar wanneer je je kunt inschrijven (Tanderuis).
Wij hebben dit zelf nog niet gedaan, wegens dat we nog een jaar wachten om dan mogelijk tijdens de puberteit voor hem thuiszorg te kunnen krijgen. ....
Verder moet je al echt een kind hebben met meer dan juist ASS of enkel dyslexie om aan degelijke begeleiding via een reva/MFC te krijgen. Want ook daar (welke ambulante zorg is, tijdens de werkuren, dus duur, zorg maar dat je thuis bent, minder gaat werken) zijn wachtlijsten van om en bij de 1,5 a 2 jaar. (heeft bij ons 1.5 jaar geduurd om in een reva in Sint-Niklaas te kunnen starten ....)
Als TS nu denkt om te gaan praten voor een opname, is dit echt om de gehele familie, maar zeker ook het kind te helpen, omdat je in BE zo het 'snelste' hulp kunt krijgen voor zulke problemen. En dan zijn er nog wachtlijsten van ettelijke maanden voor opname.....
Dus alstublieft, wees niet zo streng als je niet weet hoe de situatie er in BE aan toe gaat.
TS doet alles voor haar familie en zoon.
TS, kop op, als nodig, stuur je maar een bericht.
Nele80 schreef:Ik heb iedereen zijn berichtje snel gelezen en jullie begrip doet me wel deugd. Ik zal morgen nog eens alles herlezen en proberen te antwoorden op jullie vragen.
Vandaag is een goede dag en proberen we allemaal rust te vinden. Zoon ligt in zijn zwemband te dobberen in het zwembad. Even rust in het hoofd zal iedereen goed doen.
De opname waar we over spreken is een crisisopname van 2 weken. Hij krijgt momenteel geen medicatie ofzo. Er is wel een externe begeleider (psycholoog) op school. Ze komt enkele keer in de week in de klas of tijdens de middagpauze. Ze heeft hem al uitgelegd wat autisme is, en andere sociale vaardigheden. Op school zijn er eigenlijk heel weinig problemen.
janderegelaa schreef:Nele80 schreef:Ik heb iedereen zijn berichtje snel gelezen en jullie begrip doet me wel deugd. Ik zal morgen nog eens alles herlezen en proberen te antwoorden op jullie vragen.
Vandaag is een goede dag en proberen we allemaal rust te vinden. Zoon ligt in zijn zwemband te dobberen in het zwembad. Even rust in het hoofd zal iedereen goed doen.
De opname waar we over spreken is een crisisopname van 2 weken. Hij krijgt momenteel geen medicatie ofzo. Er is wel een externe begeleider (psycholoog) op school. Ze komt enkele keer in de week in de klas of tijdens de middagpauze. Ze heeft hem al uitgelegd wat autisme is, en andere sociale vaardigheden. Op school zijn er eigenlijk heel weinig problemen.
Maar als er op school eigenlijk geen problemen zijn dan zit het probleem dus in de thuissituatie. Ik wil echt even advocaat van de duivel zijn nu...Is het dan fair om hem op te laten nemen? Ik spreek uit ervaring, ben niet zomaar een meelezer.
janderegelaa schreef:Nele80 schreef:Ik heb iedereen zijn berichtje snel gelezen en jullie begrip doet me wel deugd. Ik zal morgen nog eens alles herlezen en proberen te antwoorden op jullie vragen.
Maar als er op school eigenlijk geen problemen zijn dan zit het probleem dus in de thuissituatie. Ik wil echt even advocaat van de duivel zijn nu...Is het dan fair om hem op te laten nemen? Ik spreek uit ervaring, ben niet zomaar een meelezer.
pateeke schreef:De zoon van TS heeft wel degelijk al hulp. Hij krijgt op school meermaals per week begeleiding van een psycholoog en de crisiscel van het ziekenhuis is eveneens betrokken. Beide krijg je niet zomaar. Het systeem in België werkt anders dan Nederland. Bovendien is de crisisopname waar TS het over heeft, geen "opvang" of "uithuisplaatsing". Zo'n crisisopname heeft als doel om weer rust te brengen bij TS, haar gezin en de zoon van TS zodat ze daarna weer verder kunnen. En daarnaast kan er daar ook bekeken worden of andere hulp of medicatie nodig is.
Mindim schreef:pateeke schreef:De zoon van TS heeft wel degelijk al hulp. Hij krijgt op school meermaals per week begeleiding van een psycholoog en de crisiscel van het ziekenhuis is eveneens betrokken. Beide krijg je niet zomaar. Het systeem in België werkt anders dan Nederland. Bovendien is de crisisopname waar TS het over heeft, geen "opvang" of "uithuisplaatsing". Zo'n crisisopname heeft als doel om weer rust te brengen bij TS, haar gezin en de zoon van TS zodat ze daarna weer verder kunnen. En daarnaast kan er daar ook bekeken worden of andere hulp of medicatie nodig is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de zorgteams op school vaak niet heel erg adequaat vindt, het is een oogje in het zeil, maar in mijn ervaring meer ook niet.