Zoon laten opnemen in jeugdpsychiatrie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Re: Zoon laten opnemen in jeugdpsychiatrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:51

Ik heb niet alle reacties meer gelezen. Maar TS is uit België, Oost-vlaanderen.
Wegens dat we zelf ook een zoon hebben met ASS, DCD, dyslexie en concentratieproblemen, weet ik hoe 'goed' de thuiszorg is in België, nota bene Oost-Vlaanderen.
Om aan thuisbegeleiding te geraken moet je je inschrijven op een wachtlijst. Je hebt niet direct plaats op die wachtlijst, want er is maar 1 dag per jaar wanneer je je kunt inschrijven (Tanderuis).
Wij hebben dit zelf nog niet gedaan, wegens dat we nog een jaar wachten om dan mogelijk tijdens de puberteit voor hem thuiszorg te kunnen krijgen. ....

Verder moet je al echt een kind hebben met meer dan juist ASS of enkel dyslexie om aan degelijke begeleiding via een reva/MFC te krijgen. Want ook daar (welke ambulante zorg is, tijdens de werkuren, dus duur, zorg maar dat je thuis bent, minder gaat werken) zijn wachtlijsten van om en bij de 1,5 a 2 jaar. (heeft bij ons 1.5 jaar geduurd om in een reva in Sint-Niklaas te kunnen starten ....)

Als TS nu denkt om te gaan praten voor een opname, is dit echt om de gehele familie, maar zeker ook het kind te helpen, omdat je in BE zo het 'snelste' hulp kunt krijgen voor zulke problemen. En dan zijn er nog wachtlijsten van ettelijke maanden voor opname.....

Dus alstublieft, wees niet zo streng als je niet weet hoe de situatie er in BE aan toe gaat.
TS doet alles voor haar familie en zoon.
TS, kop op, als nodig, stuur je maar een bericht.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 15:53

Ik heb iedereen zijn berichtje snel gelezen en jullie begrip doet me wel deugd. Ik zal morgen nog eens alles herlezen en proberen te antwoorden op jullie vragen.
Vandaag is een goede dag en proberen we allemaal rust te vinden. Zoon ligt in zijn zwemband te dobberen in het zwembad. Even rust in het hoofd zal iedereen goed doen.

De opname waar we over spreken is een crisisopname van 2 weken. Hij krijgt momenteel geen medicatie ofzo. Er is wel een externe begeleider (psycholoog) op school. Ze komt enkele keer in de week in de klas of tijdens de middagpauze. Ze heeft hem al uitgelegd wat autisme is, en andere sociale vaardigheden. Op school zijn er eigenlijk heel weinig problemen.
Laatst bijgewerkt door Nele80 op 13-06-21 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:56

Geniet er van Nele. Het is jou, je zoon en het gezin gegund.

@Rennie. Ik wil je mijn excuses aanbieden. Ik was te snel met mijn oordeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:58

Keandra schreef:
Ik heb niet alle reacties meer gelezen. Maar TS is uit België, Oost-vlaanderen.
Wegens dat we zelf ook een zoon hebben met ASS, DCD, dyslexie en concentratieproblemen, weet ik hoe 'goed' de thuiszorg is in België, nota bene Oost-Vlaanderen.
Om aan thuisbegeleiding te geraken moet je je inschrijven op een wachtlijst. Je hebt niet direct plaats op die wachtlijst, want er is maar 1 dag per jaar wanneer je je kunt inschrijven (Tanderuis).
Wij hebben dit zelf nog niet gedaan, wegens dat we nog een jaar wachten om dan mogelijk tijdens de puberteit voor hem thuiszorg te kunnen krijgen. ....

Verder moet je al echt een kind hebben met meer dan juist ASS of enkel dyslexie om aan degelijke begeleiding via een reva/MFC te krijgen. Want ook daar (welke ambulante zorg is, tijdens de werkuren, dus duur, zorg maar dat je thuis bent, minder gaat werken) zijn wachtlijsten van om en bij de 1,5 a 2 jaar. (heeft bij ons 1.5 jaar geduurd om in een reva in Sint-Niklaas te kunnen starten ....)

Als TS nu denkt om te gaan praten voor een opname, is dit echt om de gehele familie, maar zeker ook het kind te helpen, omdat je in BE zo het 'snelste' hulp kunt krijgen voor zulke problemen. En dan zijn er nog wachtlijsten van ettelijke maanden voor opname.....

Dus alstublieft, wees niet zo streng als je niet weet hoe de situatie er in BE aan toe gaat.
TS doet alles voor haar familie en zoon.
TS, kop op, als nodig, stuur je maar een bericht.

Klopt helemaal. Wij hebben toen 2 jaar moeten wachten op thuisbegeleiding. Uiteindelijk is zus naar De Kaap in Merelbeke gegaan, maar dat was een aanfluiting. Hoeveel keer ze daar niet is kunnen weglopen, niet te tellen. Ze moest dan ook elk weekend naar huis, want er waren maar beperkte plaatsen in het weekend. Dat was echt verschrikkelijk. Je kon er de klok op gelijk zetten dat ze binnen het uur of terug was weggelopen, of de boel kort en klein sloeg. Elk weekend dezelfde stress, als kind volledig aan de kant geschoven worden want alles draaide enkel en alleen om damage controle. Uiteindelijk is ze naar Sleidingen gegaan naar de volwassenafdeling. Dat was iets beter maar dan nog...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:43

Allereerst, wat super heftig waar jullie inzitten :(:)
Helaas ook herkenbaar, mijn zoon van 10 heeft ook dezelfde diagnoses, en nog iets extra's. (wij gaan voor een volle bingo kaart _O- )
Wat mij vooral opvalt is het gewoon onderwijs. Is er al onderzocht of hij daar niet op zijn tenen loopt?
Toen mijn zoon nog op gewoon onderwijs zat liep hij echt op zijn tenen, werd niet gezien, steeds onder of over geschat etc. Nu op speciaal onderwijs, medicatie en een zorgboerderij en het is hier rustiger. Ik snap je gevoel van er doorheen zitten helemaal, dat gevoel van onmacht is vreselijk... Ook al weet ik dat zorg krijgen vreselijk lastig is, toch zou ik ook daar de noodzaak van zien, er zou verder onderzocht moeten worden wat jullie zoon nodig heeft, en jullie gezin ook.
Ook ervaring met een crisis uithuisplaatsing, maar dan in mijn eigen jeugd. Ik ben namelijk ook een zus van, dus helaas ervaringsdeskundige.. Ik geef je een knuffel em hoop dat je nog wat strijdlust kunt vinden tussen de tranen door :(:)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:48

TS, ik vind het erg knap dat je hulp zoekt voor je zoon en voor jullie als gezin. Soms is een crisisopname even nodig zodat de rust bij iedereen kan terugkeren. De hulp die aangeboden wordt, aannemen is niet makkelijk, maar wel een goede stap, denk ik. Ik heb zelf een beperking. Mijn ouders hebben helaas te weinig hulp gevraagd en aanvaard wanneer die aangeboden werd, wat een behoorlijke impact heeft gehad op mijn ouders, mijn zus en op mij (al gaat het bij mij om een totaal ander soort beperking dan ASS / DCD).

Hebben jullie misschien al een PAB aangevraagd? Mogelijk is dat het overwegen waard. De wachtlijst is enorm jammer genoeg, maar als je dat budget eindelijk hebt, kan je hopelijk toch een beetje ontlast worden en kan de PABer hem ook ondersteunen bij activiteiten als hij niet op school zit. Het wordt soms afgeraden om het aan te vragen, bv omdat het lang duurt eer je het krijgt of mensen je zeggen dat je er geen recht op hebt, maar ik kan je alleen maar aanraden om toch een kans te wagen. Als hij al een PAB heeft, zal hij ook makkelijker een persoonsvolgend budget (PVB) krijgen wanneer dat bij minderjarigen van toepassing wordt of wanneer hij volwassen is en zo'n budget wil gebruiken. De aanvraag later, op volwassen leeftijd, doen kan ook, maar daar is de wachtlijst nog veel groter (tot 30 jaar of meer).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:01

Dus zoals ik het lees is er niet eerder hulp ingeschakeld?

Ik vind dan een opname meteen wel vrij heftig.
Ga morgen naar de HA en vraag hulp aan richting psycholoog en psychiater en laat diagnoses vaststellen. wellicht helpt medicatie als ondersteuning.

Onze zoon inmiddels ook al even op concerta ( word bijna 10 en veel trajecten vanaf leeftijd 2 jaar etc en verschillende medicatie) we merken nu die ouder word en dus zwaarder dat het gedrag wat jij in het kort omschrijft weer naar boven komt en dus zijn medicatie omhoog moet. ( overigens ging/gaat het bij ons niet alleen om taal gebruik)

Je zoon zit niet lekker in zijn vel en ik zelf persoonlijk vind het dan naar een opvang doen not done, zeker niet als er eerder geen stappen zijn ondernomen. Dit is niet meteen kritiek vind het vooral dapper dat je nu wel een stap gaat zetten richting hulp, maar vind ( dat van wat ik nu lees) het te kort door de bocht actie en er veel stappen zijn overgeslagen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:11

De zoon van TS heeft wel degelijk al hulp. Hij krijgt op school meermaals per week begeleiding van een psycholoog en de crisiscel van het ziekenhuis is eveneens betrokken. Beide krijg je niet zomaar. Het systeem in België werkt anders dan Nederland. Bovendien is de crisisopname waar TS het over heeft, geen "opvang" of "uithuisplaatsing". Zo'n crisisopname heeft als doel om weer rust te brengen bij TS, haar gezin en de zoon van TS zodat ze daarna weer verder kunnen. En daarnaast kan er daar ook bekeken worden of andere hulp of medicatie nodig is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:30

Nele80 schreef:
Ik heb iedereen zijn berichtje snel gelezen en jullie begrip doet me wel deugd. Ik zal morgen nog eens alles herlezen en proberen te antwoorden op jullie vragen.
Vandaag is een goede dag en proberen we allemaal rust te vinden. Zoon ligt in zijn zwemband te dobberen in het zwembad. Even rust in het hoofd zal iedereen goed doen.

De opname waar we over spreken is een crisisopname van 2 weken. Hij krijgt momenteel geen medicatie ofzo. Er is wel een externe begeleider (psycholoog) op school. Ze komt enkele keer in de week in de klas of tijdens de middagpauze. Ze heeft hem al uitgelegd wat autisme is, en andere sociale vaardigheden. Op school zijn er eigenlijk heel weinig problemen.

Maar als er op school eigenlijk geen problemen zijn dan zit het probleem dus in de thuissituatie. Ik wil echt even advocaat van de duivel zijn nu...Is het dan fair om hem op te laten nemen? Ik spreek uit ervaring, ben niet zomaar een meelezer.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:34

Dat hoeft niet. Soms lopen zo op hun tenen op school en tonen ze zulk aangepast gedrag daar en komt het er thuis allemaal uit.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:35

Vaak beginnen na een schooldag de problemen thuis omdat ze dan moeten ontladen na een drukke dag school. En thuis is de veilige plek waar dat kan. Er hoeft thuis dus echt niet een probleem te zijn als probleemgedrag enkel thuis plaats vindt, op een gegeven moment zit het emmertje gewoon vol van alle prikkels van de dag. Dan klapt de boel.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:37

janderegelaa schreef:
Nele80 schreef:

Maar als er op school eigenlijk geen problemen zijn dan zit het probleem dus in de thuissituatie. Ik wil echt even advocaat van de duivel zijn nu...Is het dan fair om hem op te laten nemen? Ik spreek uit ervaring, ben niet zomaar een meelezer.

Dit benik toch niet helemaal met je eens.
Zou ook maar zo kunnen zijn dat hij op school "alles" doet om zich aan te passen (compenseren), misschien overprikkeld raakt en vervolgens thuis "ontploft".
Problemen komen dan thuis (in de veilige omgeving) aan het licht, terwijl de "oorzaak" niet thuis hoeft te liggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:55

janderegelaa schreef:
Nele80 schreef:

Het gebeurt vaker dat kinderen die de hele dag veel moeite hebben om in het gareel te lopen en zich te gedragen naar de wenselijke normen in hun veilige thuishaven flink stoom moeten afblazen. En daarbij ontploffen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:25

Kans is dat hij op school op zijn tenen loopt, en thuis ontlaadt...

Heel veel sterkte. een moeilijk, maar zeker ook eenmoedig besluit, waar jullie uiteindelijk allemaal beter van zullen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:03

pateeke schreef:
De zoon van TS heeft wel degelijk al hulp. Hij krijgt op school meermaals per week begeleiding van een psycholoog en de crisiscel van het ziekenhuis is eveneens betrokken. Beide krijg je niet zomaar. Het systeem in België werkt anders dan Nederland. Bovendien is de crisisopname waar TS het over heeft, geen "opvang" of "uithuisplaatsing". Zo'n crisisopname heeft als doel om weer rust te brengen bij TS, haar gezin en de zoon van TS zodat ze daarna weer verder kunnen. En daarnaast kan er daar ook bekeken worden of andere hulp of medicatie nodig is.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de zorgteams op school vaak niet heel erg adequaat vindt, het is een oogje in het zeil, maar in mijn ervaring meer ook niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:06

Mindim ook mijn ervaring die hebben net niet dat ene tandje meer en kijken vooral school gericht ipc thuis en dus complete situatie.

Onze gesprekken gingen zelfs tot opas oma's etc aan toe dat is vanuit school niet (mijn ervaring)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 07:37

Mindim schreef:
pateeke schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de zorgteams op school vaak niet heel erg adequaat vindt, het is een oogje in het zeil, maar in mijn ervaring meer ook niet.

Maar ook dat is anders geregeld in België dan in Nederland. Enerzijds zou het kunnen dat het een externe psycholoog is die naar school komt en met hem op school werkt. In dat geval hoeft het niet bij het schoolse te blijven. Anderzijds hebben wij hier naast de zorgteams op de scholen zelf, teams die vanuit het buitengewoon (speciaal) onderwijs naar scholen met leerlingen met een beperking toegaan om daar de leerling, de leerkrachten en de school te begeleiden. Zij hebben wel expertise mbt tot kinderen met een beperking (in dit geval DCD en ASS). De geboden hulp wordt inderdaad voornamelijk gericht op wat er op school gebeurt, maar ouders worden wel betrokken uiteraard en er kan doorverwezen worden naar hulp in de thuissituatie als dat nodig is. Ondanks dat het vooral op school gericht is, kan er wel toegewerkt worden naar bv zorgen dat de schooldag niet te overprikkelend is zodat er daardoor geen uitbarstingen volgen thuis. Om die hulp te krijgen wordt het CLB betrokken (een overkoepelende zorgorganisatie voor scholen zeg maar; zij moeten een verslag opstellen dat je recht hebt op die hulp). Scholen moeten dan kunnen aantonen dat ze zelf al een heleboel geprobeerd hebben, maar dit onvoldoende is voor de leerling in kwestie en er moet een diagnose zijn (of voor ASS en gedragsproblemen op z'n minst een vermoeden van; onderzoeken moeten dan over het algemeen lopende zijn). (Moeilijk om uit het bericht van TS op te maken om welk van beide opties het gaat).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:05

Ik vroeg me af hoe het ging met jullie allen, maar ik snap dat je dat niet zomaar openbaar plaatst!.
Ik hoop dat je al passende hulp hebt inmiddels, En zie het niet als falen echt niet doen!.Hou vol en een :(:) dikke virtuele knuffel!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 11:12

We hebben inderdaad het volledige traject met het clb afgegaan. We zijn daarmee begonnen in de 3e kleuterklas. Hij is ‘getest’ door een multidisciplinaire praktijk en hun verslag werd bevestigd door een psychiater. In het het 3e leerjaar vonden ze het op school nodig om een externe begeleider in te schakelen om de vrije momenten te kaderen. In de klas zelf is hij een normaal braaf kind. Maar dit klopt ook volledig met zijn diagnose. We is thuis tot het 3e leerjaar begeleidt geweest door een logopediste en een Kinesiste tot het 4e leerjaar. Deze oudere dames met veel levenswijsheid konden hem goed bijsturen waar nodig. Al onze beschikbare beurten zijn opgebruikt.
Volgende week hebben we dus opnieuw een afspraak met de psychiater die vroeger zijn verslag gelezen heeft. We gaan de opname momenteel geen opname doen. We gaan hem zijn schooljaar laten afwerken. We gaan proberen om een planning op te maken voor het weekend en zo conflicten proberen te vermijden.
Nu staan we op de parking van de dermatoloog. Hij een raar rood bolletje in zijn hals. Het bolletje heeft een rare vorm en bloed soms. Dus dit gaan we even snel laten nakijken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:04

Voor mensen die vinden dat het lijkt alsof ik TS ken, nee, dat doe ik niet, maar ik heb dergelijke situaties in NL meegemaakt, en weet hoe mensen er doorheen kunnen zijn. Ik ga bij uithuisplaatsing uit van een tijdelijke uithuisplaatsing, om iedereen een adempauze te gunnen, en ruimte voor hulpverlening, en het bepalen wat voor hulptraject geschikt is.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:39

Sterkte ts.

Het is helemaal niet erg om hulp in te schakelen. Heel goed zelfs. Jij en de rest van het gezin moeten zoveel inleveren.

Heb je opvang in je omgeving? Mijn zoon is nu een week vrij en mocht gelukkig met mijn schoonmoeder mee naar de camping. Dat gaat niet zonder slag of stoot, want dat wil hij helemaal niet. Maar ik ben echt op en een hele week thuis trek ik momenteel echt niet.

Hele dikke knuffel, het is echt niet altijd makkelijk.

Wilde ook nog even zeggen dat het helemaal niet zo is dat als het op school goed gaat, het probleem thuis ligt. Hele dag moeten ze zo op hun tenen lopen en zoveel prikkels verwerken dat het er thuis allemaal uitkomt.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 21:38

We hebben helaas geen opvang. Grootouders wonen in de buurt maar hebben geen interesse om hun kleinkinderen op te vangen. Alleen in uiterste zou mijn mama wel eens een kindje opvangen maar eigenlijk liever niet.
Broer en zus zijn beiden heel sportief en doen in vakanties veel sportkampen. Als hij alleen thuis is en geen huiswerk moet maken zijn er meestal ook geen problemen.
Hij vindt het heel belangrijk dat iedereen op dezelfde manier behandeld wordt. In een klas is dat volgens mij duidelijker en iets gemakkelijk na te streven. Thuis is dat moeilijker omdat ze niet alle 3 even oud zijn, niet even handig zijn. Hij is altijd boos als hij langer huiswerk heeft als zijn zus, maar zij is 4 jaar jonger. Ook wanneer we nu bv een kadotje zouden geven aan iedereen voor het einde van het schooljaar kan dat niet. Dat is niet eerlijk want hij heeft dat niet gekregen toen hij in het eerste leerjaar zat. Iemand die ziek thuisblijft ipv naar school te gaan is meestal ook niet eerlijk. Meestal zijn ze volgens zijn normen niet ziek genoeg om thuis te blijven. Ik begrijp dat echt niet want hij is zelf nog nooit ziek naar school moeten gaan. Als ze zich niet lekker voelen mogen ze thuisblijven. Gelukkig gebeurt dat maar 1 of 2 keer per schooljaar.
Vandaag was een goede dag. De dermatoloog heeft het bolletje onmiddellijk verwijderd. Dit zal nu onderzocht worden. Hij heeft met een beetje aansporen zijn best gedaan om beleefd te zijn tegen zijn broer. Hij is dan ook beloond en heeft 30 min langer mogen opblijven.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:51

Oh maar dat herken ik heel erg. Bij mij heeft hij een oudere zus, maar krijg hem echt niet eerder naar bed.

Zijn zussen zitten op een andere school. Als zij een studiedag hebben is het een drama in huis. Want is oneerlijk. Dat hij 2x zoveel studiedag heeft maakt niet uit.

Hij heeft continurooster en de meiden zijn op woensdagmiddag vrij. Als ze er in de ochtend over beginnen krijg ik hem bijna niet meer naar school.

En heb nu gehoord dat zijn school dot jaar geen schoolreis heeft ivm corona en de meiden gaan wel.....

Wat rot dat je geen opvang hebt, dat maakt het echt zwaar. Kan hij van de zomer niet naar een kamp? Bij mij gaan hij en zijn zus 1 week op kamp, een gewoon kamp, en dat trekt hij boven verwachting goed. En wij hebben dan een weekje rust, de kleinste gaat naar oma. Een hele week even bijkomen.

Of hebben ze bij jullie geen zorgboerderijen? Even een weekend rust af en toe is zo hard nodig.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:59

Mag ik vragen of jullie als gezin ook begeleiding hebben gekregen toen de diagnose autisme is gesteld? Zelf ook nog altijd lerende, en wij gaan ook samen met zoon nog psycho educatie volgen omdat het wel heel belangrijk is wanneer je weet wat autisme precies is en hoe zich dat uit bij je kind. Ieder mens met autisme is natuurlijk anders, maar wanneer je daar meer zicht op hebt zijn reacties en gedragingen vaak beter de plaatsen en ook te begeleiden wanneer je dus weet hoe en wat.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 22:01

Hij zou normaal met de jeugdbeweging op kamp gaan. Hij is vorig jaar ook geweest maar dat is maar half gelukt. Hij had geen vriendjes en begon dan nogal moeilijk te doen. Dit jaar kent hij wel een meisje. Maar we weten niet of het echt een goed idee is om hem te laten meegaan. We vrezen dat hij zich te veel zal opdringen aan dat meisje dat dat voor conflicten zal zorgen. Dat meisje is de dochter van hele goede vrienden van ons. We kunnen dat dus wel op voorhand met hen bespreken. Ze zullen dat zeker begrijpen. We twijfelen nog. In augustus doet hij nog een ander kamp. Een soort techniekkamp. Hij is met die organisatie al eens mee geweest. Dat is altijd goed georganiseerd. Zorgboerderijen hebben wij niet.

Wij hebben een beetje begeleiding gekregen maar eigenlijk niet voldoende denk ik. Ik ben nu aan het kijken bij autisme centraal. Zij organiseren bijeenkomsten voor ouders en ‘opleidingen’.