Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bulck schreef:Maar jullie hebben eigenlijk niets te achten over hem. Dat is jullie recht niet en is eigenlijk een inbreuk op zijn privacy/rechten.
Dat zou hetzelfde zijn als morgen mijn zus zou zeggen dat ze mijn rekening maar even overneemt en geld doorsluist naar haar rekening, omdat ik mijn geld aan dingen zou kunnen besteden die in haar ogen niet kunnen/mogen.
Zolang ik bekwaam ben(natuurlijk volwassen persoon), kan en mag ik doen wat ik wil en dat telt ook voor jullie opa.
Hoe vervelend dat mogelijks ook zou kunnen zijn. Ik begrijp uiteraard de situatie wel en het goed willen bedoelen. Fiscaal technisch kan dit ook wel gevolgen hebben, want grotere bedragen(ik meen +10KEUR) zullen ook gedeclareerd dienen te worden.
Echwel schreef:Jullie hebben het gelukkig snel.in de gaten
Mijn moeder was echt helemaal leeg geplukt voordat wij er erg in hadden
Omdat ze haar dementie verborgen wilde houden heeft een buurvrouw daar ernstig misbruik van gemaakt
En dan gaat het over veel geld
En voordat iemand zegt dat we niet naar haar omkeken
Ik ging 2 tot 3 keer per week er naartoe
Dus ts.mijn advies probeer te achterhalen wie het is en doe.evt aangifte, dit zal.niet de eerste keer zijn
bulck schreef:Dat ze inspringen voor hun opa, uiteraard begrijp ik dat! Maar de grenzen moeten wel gerespecteerd blijven en dat is nu niet gebeurd. Het echte probleem, eenzaamheid/isolement, dat is beter iets waar op gefocussed kan worden ipv hem nog afhankelijker te maken en in zijn eigenheid te krenken en allicht nog meer te isoleren. Je zou toch op die manier oud moeten worden, dat je verantwoording moet gaan afleggen op wat je wel of niet kan of mag doen met je eigen geld! Adviseren/bijstaan bij internetbankieren geeft niemand het recht om de rekeningen over te nemen, ongeacht de band die er tussen hen bestaat.
BigBen schreef:Ibbel schreef:Daar is een heel goed spreekwoord voor: nood breekt wet.
Ik ken er ook eentje, de gelegenheid maakt de dief.
Zonnebloem92 schreef:BigBen schreef:Ik ken er ook eentje, de gelegenheid maakt de dief.
Insinueer je hiermee dat mijn moeder mijn opa's geld steelt?
Omgekeerde wereld hier, iemand mag al zijn geld aftroggelen want ja hij is volwassen en moet maar logisch nadenken en anders op de blaren zitten, en zijn geld ergens parkeren totdat deze vrouw uit zijn leven is maakt je ineens een dief.
bulck schreef:Maar er is niets gebeurd, juist door een controle die er al gevoerd wordt op de man zijn rekeningen, door een familielid die hem al bijstaat in het internetbankieren. Dat ze hem daarover aanspreken, uiteraard alle begrip voor. Dat ze daardoor kwaad hebben kunnen voorkomen, uiteraard goed!
Maar eigenhandig dan zijn geld overschrijven naar een eigen rekening, nee sorry dat is niet beschermen maar zelfverrijking onder een voorwendsel en zelf ten nadelen van de andere kinderen/erfgenamen van de man.
Als de moeder van TS niet officieel gemandateerd(bewindvoering) is, maar zijn gegevens gebruikt heeft voor geld over te schrijven naar haar eigen rekening, dan is dat gewoon bewust geld afhandig maken van een slachtoffer en dus eigenlijk exact hetzelfde wat oplichters doen.
Mensen gaan hier maar heel licht over precies, maar dit is wel degelijk een zware inbreuk op die man zijn rechten. Hoe naïef of eenzaam die ook is, dat maakt hem nog niet onbekwaam.
Ceffyl schreef:Het feit dat opa hier zo stiekem over deed geeft toch wel aan dat hij zelf ook wel aanvoelde dat dit niet zou ‘mogen’ van zijn kinderen. Dat vind ik er vooral apart aan. Gebeurt het vaker dat hij verantwoording moet even over zijn uitgaven? Of voelde hij zelf al aan dat er iets niet klopte en deed hij er daarom zo vaag over? En snapt hij de situatie nu wel of zou hij het liefst nog steeds het geld weggeven, maar kan hij dat nu niet?
BigBen schreef:Niemand zegt dat de moeder van TS het geld wil houden, laat dat duidelijk zijn.
Omgekeerd, het staat wel op haar rekening.
Dat is op zich niet gezond.
Zonnebloem92 schreef:Ceffyl schreef:Het feit dat opa hier zo stiekem over deed geeft toch wel aan dat hij zelf ook wel aanvoelde dat dit niet zou ‘mogen’ van zijn kinderen. Dat vind ik er vooral apart aan. Gebeurt het vaker dat hij verantwoording moet even over zijn uitgaven? Of voelde hij zelf al aan dat er iets niet klopte en deed hij er daarom zo vaag over? En snapt hij de situatie nu wel of zou hij het liefst nog steeds het geld weggeven, maar kan hij dat nu niet?
Hij wist waarschijnlijk dat het vragen zou opleveren als hij ineens zoveel geld wilde hebben, daarom maakte hij er van dat hij een groot cadeau voor iemand wilde kopen. En als dat ook echt zo was, prima.
Maar iemand die zo zuinig leeft die ineens snel zoveel geld nodig heeft past niet bij hem en hoe hij is.
Uiteraard hoeft hij nooit geen verantwoording over zijn geld en uitgaven af te leggen, het gaat al dik 2 en halfjaar prima.
Ik denk dat hij zelf wel weet dat het niet pluis is, maar hij is vrij goedgelovig en makkelijk om te praten. Door die eigenschap is hij al eens eerder kaal geplukt.
Ter verduidelijking: Dat het geld van mijn opa nu even op mijn moeders rekening staat is in overleg met al zijn kinderen gegaan.