Wat kunnen we doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:23

@BULCK:Dit is nu precies het huidige probleem in de maatschappij als je het mij vraagt.

Terwijl iedereen nog druk is met allerlei theoretische zaken die echt wel belangrijk zijn, maar niet in elke casus toereikend, slaat er weer een oplichter zijn slag met 17000 euro van een oude man en mag de familie toekijken.
Soms heb je geen tijd om even alle wetten en regels diepgaand te bestuderen want dan ben je het geld al kwijt en krijg je het nooit meer terug. Dus kies je uit twee kwaden de minst slechte en accepteer je dat in niet elke situatie er een perfecte oplossing is. Such is life!

Als al die theoretiques dat nu eens zouden gaan begrijpen. Zou een hoop ellende schelen.

Ibbel

Re: Wat kunnen we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:38

Daar is een heel goed spreekwoord voor: nood breekt wet.

Ik begrijp de actie van de familie volledig en zou het zelf ook direct doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:24

bulck schreef:
Maar jullie hebben eigenlijk niets te achten over hem. Dat is jullie recht niet en is eigenlijk een inbreuk op zijn privacy/rechten.
Dat zou hetzelfde zijn als morgen mijn zus zou zeggen dat ze mijn rekening maar even overneemt en geld doorsluist naar haar rekening, omdat ik mijn geld aan dingen zou kunnen besteden die in haar ogen niet kunnen/mogen.
Zolang ik bekwaam ben(natuurlijk volwassen persoon), kan en mag ik doen wat ik wil en dat telt ook voor jullie opa.
Hoe vervelend dat mogelijks ook zou kunnen zijn. Ik begrijp uiteraard de situatie wel en het goed willen bedoelen. Fiscaal technisch kan dit ook wel gevolgen hebben, want grotere bedragen(ik meen +10KEUR) zullen ook gedeclareerd dienen te worden.

Voor mij breekt deze nood dan maar even de wet. Wij gaan niet toekijken hoe zo'n oplichter hem al zijn geld aftroggelt omdat wij volgens de wet dat geld niet tijdelijk op onze eigen rekening mogen zetten.
Wat betreft de privacy is dat natuurlijk onzin, mijn moeder is gemachtigd om op zijn rekening te kunnen dus die privacy is er sowieso niet.

Bedankt voor de tips over de dagbesteding/ouderen uitjes. Volgens mij zijn er genoeg van die dingen in de buurt dus daar nemen we hem eens mee naar toe.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:29

Jullie hebben het gelukkig snel.in de gaten

Mijn moeder was echt helemaal leeg geplukt voordat wij er erg in hadden
Omdat ze haar dementie verborgen wilde houden heeft een buurvrouw daar ernstig misbruik van gemaakt

En dan gaat het over veel geld

En voordat iemand zegt dat we niet naar haar omkeken
Ik ging 2 tot 3 keer per week er naartoe

Dus ts.mijn advies probeer te achterhalen wie het is en doe.evt aangifte, dit zal.niet de eerste keer zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:35

Echwel schreef:
Jullie hebben het gelukkig snel.in de gaten

Mijn moeder was echt helemaal leeg geplukt voordat wij er erg in hadden
Omdat ze haar dementie verborgen wilde houden heeft een buurvrouw daar ernstig misbruik van gemaakt

En dan gaat het over veel geld

En voordat iemand zegt dat we niet naar haar omkeken
Ik ging 2 tot 3 keer per week er naartoe

Dus ts.mijn advies probeer te achterhalen wie het is en doe.evt aangifte, dit zal.niet de eerste keer zijn

Wat ontzettend zielig zeg.
Wij hebben wat dat betreft geluk dat mijn opa niet zo handig is met internetbankieren en mijn moeder vraagt om het limiet voor hem op te hogen, anders hadden wij er waarschijnlijk ook pas achter gekomen als alles weg was.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:38

Het is allemaal perceptie. Jullie breken evengoed de wet om zomaar te stellen dat de man tegen zichzelf beschermd moet worden en dan op eigen houtje gelden gaat ontvreemden.(wat gewoon bij wet een strafbaar feit is, want dan zou dat zomaar ieder van ons kunnen overkomen)

De man is, tenzij ik dat overlezen heb, nog een gewone bekwame burger (ja weduwenaar en een depressie, maar zo lopen er wel heel veel mensen rond).
Voor hetzelfde geld had hij deze dame wel fysiek leren kennen(of een andere in de toekomst) en wil(de) hij dergelijke cadeaus kopen. Dan is dat evengoed zijn recht en dient hij daar geen rekenschap aan te geven. Is het slim, nee, is het sluw van de andere partij, ja afhankelijk van de intentie(maar dat weet je nooit), is het dan vervelend om daar op toe te zien, allicht. Maar dat is nu eenmaal het leven.

*ik las hierboven iets van een dame met dementie. Dat zijn nu meestal typische profielen die onder bewindvoering komen, juist om dus misbruik tegen te gaan. Die personen zijn niet meer (geheel) instaat om hun rechten en plichten uit te oefenen/te verdedigen. Maar dan is dat ook officieel geregeld en gaat niet over 1 nacht ijs of op basis van een enkel voorval.

Dat ze inspringen voor hun opa, uiteraard begrijp ik dat! Maar de grenzen moeten wel gerespecteerd blijven en dat is nu niet gebeurd. Het echte probleem, eenzaamheid/isolement, dat is beter iets waar op gefocussed kan worden ipv hem nog afhankelijker te maken en in zijn eigenheid te krenken en allicht nog meer te isoleren. Je zou toch op die manier oud moeten worden, dat je verantwoording moet gaan afleggen op wat je wel of niet kan of mag doen met je eigen geld! Adviseren/bijstaan bij internetbankieren geeft niemand het recht om de rekeningen over te nemen, ongeacht de band die er tussen hen bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:54

bulck schreef:
Dat ze inspringen voor hun opa, uiteraard begrijp ik dat! Maar de grenzen moeten wel gerespecteerd blijven en dat is nu niet gebeurd. Het echte probleem, eenzaamheid/isolement, dat is beter iets waar op gefocussed kan worden ipv hem nog afhankelijker te maken en in zijn eigenheid te krenken en allicht nog meer te isoleren. Je zou toch op die manier oud moeten worden, dat je verantwoording moet gaan afleggen op wat je wel of niet kan of mag doen met je eigen geld! Adviseren/bijstaan bij internetbankieren geeft niemand het recht om de rekeningen over te nemen, ongeacht de band die er tussen hen bestaat.

Ik hoop toch dat mijn kinderen later niet zo zullen zijn zoals jij en mij wel zullen beschermen tegen zulke mensen en praktijken.
Daarbij kun jij niet oordelen over zijn eenzaamheid en onze moeite en acties om hem daar in te ondersteunen en te helpen, zulke insinuaties zijn niet nodig en gemeen en kwetsend zelfs.

Ik ga verder ook niet meer op jou in, ik mag hopen voor jou dat jouw omgeving jou wel beschermd mocht je dit in de toekomst nodig hebben en niet toekijkt hoe je al jouw geld verliest.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:56

Goed gedaan hoor TS. Ja wettelijk is dit niet helemaal de bedoeling, maar je opa moet echt even tegen zichzelf beschermd worden. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:56

Eens hoor. Ik begrijp Bulck wel maar in dit geval kon je niks anders dan ingrijpen. En dat lijkt me in deze de beste optie. Nood breekt soms wet en anders had hij alles kwijt geweest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:02

De man is naief en mist zijn vrouw. Dan komt zo'n man in contact met iemand die daar doelbewust naar zoekt om er van te stelen en dan moet de familie dat maar zo laten gebeuren? Opa heeft er nu al een pijnlijke ervaring aan overgehouden, maar als deze vrouw de kans had gehad, dan was hij met maximale schulden en intens verdriet door het als een baksteen laten vallen zodra de centen op waren mogelijk voor de trein gesprongen. Soms moet je lieve mensen beschermen tegen derden die het geen zak kan schelen wat de gevolgen zijn van hun leugens en diefstal.

Het is een lastig grijs gebied en er moet absoluut vertrouwen zijn en kritische vragen gesteld blijven worden, maar zo stellen dat opa maar had moeten leren door al het geld weg naar oplichter, want familie mag het niet voorkomen?

Isolement afgelopen 1,5 jaar door corona is een lastige factor in dit verhaal, maakt digitaal aantrekkelijker, maar dan zijn veel mensen ook veel kwetsbaarder, want makkelijker toegankelijk voor oplichting, etc. en dat is iets waar mensen met meer ervaring op internet niet altijd bij stil staan, want die hebben ervaring genoeg om dat veel eerder te herkennen en komen ook niet zo kwetsbaar over.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:28

Er zijn mensen die niet in een sociaal isolement zitten, dagelijks vrienden en bezoek over de vloer en vele activiteiten hebben, maar omdat ze naïf of noem het onwetend zijn worden ze helemaal kaalgeplukt door aasgieren zonder dat ze het in de gaten hebben.

Met name ouderen zijn hier het slachtoffer zijn omdat ze de gevaren niet kennen. Ze weten allemaal dat ze de deur op slot moeten doen en de ramen dicht, maar internet is een heel ander ding en ze hebben geen idee wat daar allemaal gebeurd en waar ze aan blootgesteld worden. die wereld is onoverzichtelijk, snel en dat snappen ze niet meer. Dan mag iemand nog zo kwiek zijn, op dat vlak is het geen zelfredzame burger. Daar mag je ze best tegen beschermen.

Ik zie het aan mensen om mij heen, zolang het in de fysieke wereld is redden ze zich prima en laten ze zich niet bedonderen, maar zodra het de digitale wereld is gaat het mis, ze zijn daar absoluut niet zelfredzaam. Ze snappen die wereld niet.
Dan zal dit net niet mogen, maar moet je die arme man nog meer in de puree helpen door hem willens en wetens zijn spaarcentjes af te laten staan aan oplichters?

Wat je wel moet doen is opa laten beseffen dat dit dus gebeurd en dat het heel slecht had kunnen aflopen en hem leren hoe dit in de toekomst te voorkomen.
Ik zou niet zijn wereld kleiner maken door de pc mee te nemen maar wel hem weerbaarder maken op dat vlak.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:32

Ibbel schreef:

Ik ken er ook eentje, de gelegenheid maakt de dief.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:34

BigBen schreef:
Ibbel schreef:

Het motto van een oplichter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:35

BigBen schreef:
Ibbel schreef:

Insinueer je hiermee dat mijn moeder mijn opa's geld steelt?
Omgekeerde wereld hier, iemand mag al zijn geld aftroggelen want ja hij is volwassen en moet maar logisch nadenken en anders op de blaren zitten, en zijn geld ergens parkeren totdat deze vrouw uit zijn leven is maakt je ineens een dief.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:35

Wat sneu voor je opa ts,eerst het verdriet om je oma en dan is er iemand die jou dat speciale gevoel geeft en dan blijkt het om de centen te gaan.

Ik vind het fijn dat jullie als familie je opa hebben beschermd.
En nog mooier is dat jullie regelmatig langs gaan,eten etc.

Dagbesteding, zonnebloem reisjes (ja ja zodra de corona voorbij is)
Senioren gym of zwemmen kunnen hem helpen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:39

Maar er is niets gebeurd, juist door een controle die er al gevoerd wordt op de man zijn rekeningen, door een familielid die hem al bijstaat in het internetbankieren. Dat ze hem daarover aanspreken, uiteraard alle begrip voor. Dat ze daardoor kwaad hebben kunnen voorkomen, uiteraard goed!

Maar eigenhandig dan zijn geld overschrijven naar een eigen rekening, nee sorry dat is niet beschermen maar zelfverrijking onder een voorwendsel en zelf ten nadelen van de andere kinderen/erfgenamen van de man.
Als de moeder van TS niet officieel gemandateerd(bewindvoering) is, maar zijn gegevens gebruikt heeft voor geld over te schrijven naar haar eigen rekening, dan is dat gewoon bewust geld afhandig maken van een slachtoffer en dus eigenlijk exact hetzelfde wat oplichters doen.
Mensen gaan hier maar heel licht over precies, maar dit is wel degelijk een zware inbreuk op die man zijn rechten. Hoe naïef of eenzaam die ook is, dat maakt hem nog niet onbekwaam.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:41

volgens mij bedoelt BigBen dit juist niet TS

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:46

Het feit dat opa hier zo stiekem over deed geeft toch wel aan dat hij zelf ook wel aanvoelde dat dit niet zou ‘mogen’ van zijn kinderen. Dat vind ik er vooral apart aan. Gebeurt het vaker dat hij verantwoording moet even over zijn uitgaven? Of voelde hij zelf al aan dat er iets niet klopte en deed hij er daarom zo vaag over? En snapt hij de situatie nu wel of zou hij het liefst nog steeds het geld weggeven, maar kan hij dat nu niet?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:48

Zonnebloem92 schreef:
BigBen schreef:

Insinueer je hiermee dat mijn moeder mijn opa's geld steelt?
Omgekeerde wereld hier, iemand mag al zijn geld aftroggelen want ja hij is volwassen en moet maar logisch nadenken en anders op de blaren zitten, en zijn geld ergens parkeren totdat deze vrouw uit zijn leven is maakt je ineens een dief.

Dat insinueer ik niet, dat doet ze gewoon.
We moeten elkaar goed begrijpen, ongetwijfeld met de beste bedoelingen, daar twijfel ik niet aan.
Toch is het niet koosjer.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:51

bulck schreef:
Maar er is niets gebeurd, juist door een controle die er al gevoerd wordt op de man zijn rekeningen, door een familielid die hem al bijstaat in het internetbankieren. Dat ze hem daarover aanspreken, uiteraard alle begrip voor. Dat ze daardoor kwaad hebben kunnen voorkomen, uiteraard goed!

Maar eigenhandig dan zijn geld overschrijven naar een eigen rekening, nee sorry dat is niet beschermen maar zelfverrijking onder een voorwendsel en zelf ten nadelen van de andere kinderen/erfgenamen van de man.
Als de moeder van TS niet officieel gemandateerd(bewindvoering) is, maar zijn gegevens gebruikt heeft voor geld over te schrijven naar haar eigen rekening, dan is dat gewoon bewust geld afhandig maken van een slachtoffer en dus eigenlijk exact hetzelfde wat oplichters doen.
Mensen gaan hier maar heel licht over precies, maar dit is wel degelijk een zware inbreuk op die man zijn rechten. Hoe naïef of eenzaam die ook is, dat maakt hem nog niet onbekwaam.

Nou Bulck, ik denk dat je jouw punt voldoende duidelijk hebt gemaakt, maar dat het merendeel dit toch anders ervaart. Jij insinueert dat de moeder van ts nu misbruik maakt van de omstandigheden en het geld overmaakt naar haar eigen rekening om het vervolgens te houden. Uit het hele verhaal van ts maak ik op dat iedereen het beste met opa voor heeft en dat zodra deze storm is gaan liggen het geld weer terug gaat naar opa.
Ook tante is ervan op de hoogte dat het geld bij moeder ondergebracht is dus geen stiekem gedoe.

Het is pas triest om opa willens en wetens te laten gebruiken en zijn geld afhandig te laten maken! Hoe ellendig zou het mens zich voelen als hij straks berooid achter blijft? En wat moet ts en haar moeder dan zeggen: ‘ik stond erbij en ik keek ernaar’??

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:54

Niemand zegt dat de moeder van TS het geld wil houden, laat dat duidelijk zijn.
Omgekeerd, het staat wel op haar rekening.
Dat is op zich niet gezond.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:54

Namiro dat gevoel.is idd verschrikkelijk

En als je dan aangifte doet kun je weinig bewijzen

Dus hoe dan.ook... Ben blij dat ze bij ts zo.snel.reageren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:59

Ceffyl schreef:
Het feit dat opa hier zo stiekem over deed geeft toch wel aan dat hij zelf ook wel aanvoelde dat dit niet zou ‘mogen’ van zijn kinderen. Dat vind ik er vooral apart aan. Gebeurt het vaker dat hij verantwoording moet even over zijn uitgaven? Of voelde hij zelf al aan dat er iets niet klopte en deed hij er daarom zo vaag over? En snapt hij de situatie nu wel of zou hij het liefst nog steeds het geld weggeven, maar kan hij dat nu niet?

Hij wist waarschijnlijk dat het vragen zou opleveren als hij ineens zoveel geld wilde hebben, daarom maakte hij er van dat hij een groot cadeau voor iemand wilde kopen. En als dat ook echt zo was, prima.
Maar iemand die zo zuinig leeft die ineens snel zoveel geld nodig heeft past niet bij hem en hoe hij is.
Uiteraard hoeft hij nooit geen verantwoording over zijn geld en uitgaven af te leggen, het gaat al dik 2 en halfjaar prima.
Ik denk dat hij zelf wel weet dat het niet pluis is, maar hij is vrij goedgelovig en makkelijk om te praten. Door die eigenschap is hij al eens eerder kaal geplukt.

Ter verduidelijking: Dat het geld van mijn opa nu even op mijn moeders rekening staat is in overleg met al zijn kinderen gegaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:01

BigBen schreef:
Niemand zegt dat de moeder van TS het geld wil houden, laat dat duidelijk zijn.
Omgekeerd, het staat wel op haar rekening.
Dat is op zich niet gezond.

Criminele actie om andere criminele actie te voorkomen. Met dit verschil dat bij de familie het geld terug te eisen is en ruim daar voor al gewoon terug gegeven zal worden. Oplichter geld terug laten geven is vrijwel onmogelijk. Dat het fout is, is iedereen duidelijk, dat het de beste keuze was gezien de omstandigheden ook. Door stampen over het mag niet wat de familie doet, maar een derde mag zo zonder kritiek misbruik maken van een kwetsbaar iemand?
Technisch heb je gelijk, maar je gaat tekeer als een olifant in een porceleinkast en enkel over wat de familie doet, andere partij mag wel dit doen, want opa heeft vrijwillig een mooi verhaal gegeloofd? Als iemand hier een mail post met zo'n verhaal is eerste reactie oplichting.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:03

Zonnebloem92 schreef:
Ceffyl schreef:

Hij wist waarschijnlijk dat het vragen zou opleveren als hij ineens zoveel geld wilde hebben, daarom maakte hij er van dat hij een groot cadeau voor iemand wilde kopen. En als dat ook echt zo was, prima.
Maar iemand die zo zuinig leeft die ineens snel zoveel geld nodig heeft past niet bij hem en hoe hij is.
Uiteraard hoeft hij nooit geen verantwoording over zijn geld en uitgaven af te leggen, het gaat al dik 2 en halfjaar prima.
Ik denk dat hij zelf wel weet dat het niet pluis is, maar hij is vrij goedgelovig en makkelijk om te praten. Door die eigenschap is hij al eens eerder kaal geplukt.

Ter verduidelijking: Dat het geld van mijn opa nu even op mijn moeders rekening staat is in overleg met al zijn kinderen gegaan.

Als je moeder het niet illegaal wil doen, dan kan ze toch gewoon je opa's toestemming vragen voor het tijdelijk overschrijven naar haar rekening en onderling voor welke termijn en welk bedrag. Als hij nu begrijpt wat er gaande is, dan zou dit toch geen probleem voor hem moeten zijn.