Ik heb het ook steeds. Het is of niet leverbaar (ibuprofen 600) of mijn merk Sandoz is niet leverbaar bloeddrukverlagend. Ik kreeg nu een doosje van een merk waar ik een allergische reactie op krijg. Ja zegt de apotheek sandoz is niet leverbaar. Ik geef aan dat ik allergisch ben wat ook in hun systeem staat krijg ik als antwoord eh ja ik zie het maar jouw merk niet leverbaar. Ik heb het teruggegeven en gezegd zoek maar een oplossing. Nu een ander doosje met 1 strip om te testen. Merk teva ben ik allergisch voor. Die hebben waarschijnlijk een stofje waardoor mijn keel en slokdarm in brand gaan staan
HannahFrouk
Geplaatst: 20-05-21 08:30
Dat lijkt me dan wel een enorm vervelend probleem Caro29, vooral als je die reacties ook nog krijgt.
Wij hadden het opnieuw gisteren met zolmitriptan. Zou 19 mei binnenkomen maar niet geleverd. Ze hebben nu met onze toestemming omgezet naar een ander merk.
Het is telkens maar afwachten wat er binnenkomt. Dat maakt het wel erg moeilijk als je echt niet zonder kunt. Mijn man gebruikt heel veel medicatie momenteel, krijgt hij het niet dan heeft hij continu aanvallen. Dan heb ik echt niets aan "ja het is niet binnengekomen".
Soms word ik er zelf behoorlijk gestrest van.
Janneke2
Geplaatst: 20-05-21 15:47
Het komt helaas vaak voor, het kan geen kwaad in de zin van forse schade maar het is een feit dat de ene pil net iets sterker of juist minder werkt dan de ander. En dat ligt NIET aan de hulpstoffen.
Het begint met een middel dat patent heeft. Gelukkig verloopt dat patent - maar farmaceut A deelt geen informatie "zo maak je dat patent middel van mij, nu het patent verlopen is, mogen jullie dat best weten".
Dus dat is zoeken, ploeteren en "het wiel uitvinden". (Jawel, anno 2021 worden er nog wielen uitgevonden in de farmacie.) Goed, farmaceut B vindt het wiel uit - het College ter beoordeling van de geneesmiddellen laat dit middel toe op de markt als het een werkzaamheid heeft van 80 tot 125 % van het patentmiddel.
Tja, ga je goed op 100% en krijg je een middel dat meer of minder werkt, dan HOORT je arts dat te weten of dan hoort de apotheker je dit te melden. (Iedere arts of apotheker die ik spreek bevestigt de gang van zaken. Maar de werkingspercentages moet je telkens zelf opvragen.)
De percentages zijn openbaar, vraag het gewoon.
En ik wil zelf best een pil zonder patent slikken, maar wel op basis van het percentage werkzaamheid.
Volgens mij is het in BE zelfs zo dat de stofnaam tegenwoordig voorgeschreven wordt en niet meer een specifiek merk. De hulpstoffen kunnen inderdaad wel verschillen wat vooral een issue is als je alergisch zou blijken te zijn voor één van de gebruikte hulpstoffen.
Ik heb nu 2 dagen mijn medicijn van het andere merk gebruikt en lekker voel ik mij niet. Vlekken in mijn ogen, af en toe dizzy en kop vol watten. Zijn bloeddrukverlagers dus ik ben hartstikke sloom. Ik kijk het nog een dag aan en dan stop ik eventueel
Misschien heb je nu spul dat net te sterk inwerkt : vraag hoe het zit!
Anoniem
Geplaatst: 20-05-21 18:34
Ooit gejat uit een topic, weet niet meer wie wat waar en hoe maar de strekking is duidelijk voor farmaceuten of een chemicus. -----------------------------------------------------------------------------------------------
@9: ben ik niet met u eens en wat mijn betreft te kort door de bocht. Ik slikte vroeger langdurig fenylbutazon van Geigy; toen die er mee stopte, kreeg ik een loco; zelfde dosering, werkte echter ca. 1/3 minder lang en "ondieper" dus kleinere werking. Omdat ik gedurende vrijwel mijn gehele werkzame leven op een groot laboratorium heb gewerkt, had ik nogal wat mogelijkheden om hier eens naar te kijken. Het spul op een GLC en GC-MS gezet en daarna bleken er nogal wat stereo--isomeren in te zitten, die in het oorspronkelijke produkt van Geigy niet of nauwelijks zaten. Wel dezelfde bruto-formule van fenylbutazon maar toch anders. Omdat veel medicijnen werken via het sleutel-sleutelgat principe, ligt het voor de hand te bedenken dat bepaalde (andere) ruimtelijke vormen van een molecuul niet of minder werkzaam zijn. Kennelijk een ander productieproces en/of zuivering en de kans is zeker aanwezig dat dit ook voor andere medicijnen opgaat. Dus niet zonder meer afdoen als "bias"; gewoon een keer een dubbel-blind testje doen, maar ik denk dat ziektekostenverzekeraars daar niet op zitten te wachten.
Als je wel last ervaart bij een bepaald medicijn van een bepaald type fabrikant kan je dit wel aangeven bij je huisarts.
Ik gebruik bepaalde medicijnen en wil ook altijd dezelfde fabrikant hebben, omdat ik op diverse andere fabrikanten niet goed reageerde.
Als ik nieuwe bestel, geef ik altijd aan van fabrikant die en die en het staat ook op mijn recept. Enige nadeel is dat ik het zelf moet betalen, omdat de zorgverkering dan weer alleen de goedkopere variant vergoed .
En mocht de fabrikant levering problemen krijgen, dan heb ik ook een probleem
@ toverbal je kan alle medische kosten bij de belastingdienst opgeven. Ik haal makkelijk de drempel en heb chronische indicatie. Alles wat ik zelf moet betalen geef ik daar op naast alle reiskosten