Afspraak met tandarts, mondhygieniste?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Afspraak met tandarts, mondhygieniste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:12

Weer wat geleerd, bij ons in de praktijk gebeurde het iig niet. Heb je daar artikelen over?

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:15

Liselot schreef:
Jawel hoor :j

Nee hoor, een MH krijgt dit tegenwoordig in de opleiding en dan vooral de makkelijke, zoals een occlusaaltje.
Een preventie assistente mag echt geen vullingen maken, wel sealent’s maar dat zijn geen vullingen.
(Ik ben zelf preventie assistente)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:50

Dan verschilt het wellicht per praktijk, maar waar ik werk mogen de preventieassistentes het wel. Zij hebben ook een eigen kamer met stoel

Afbeelding

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:23

Liselot schreef:
Dan verschilt het wellicht per praktijk, maar waar ik werk mogen de preventieassistentes het wel. Zij hebben ook een eigen kamer met stoel

[ [url=m/tcWHsx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oké, dan verschilt het inderdaad. Wij hebben ook een eigen stoel en doen al die handelingen muv vullingen leggen

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:35

Amber_anne schreef:
Ik lees heel veel onkunde over de tandarts. Jammer dat jullie het zo ervaren, de tandarts/assistente/mondhygiënist zijn eigenlijk altijd bereid uit te leggen welke behandeling waarvoor dient

Er zullen er ongetwijfeld zijn die dat doen, de mijne deed het ook maar wel pas toen ik daar al in de stoel lag en ik stomverbaasd vroeg wat er allemaal ging gebeuren.
Heel fijn ook dat ze van alles en nog wat willen maar ik wil dan ook graag het complete financiële plaatje horen zodat ik weet wat ik wanneer kan laten doen en wat mij dat extra gaat kosten.
Heel leuk dat ze oude vullingen willen repareren e.d. maar zo een uitgebreide tandartsverzekering heb ik niet nog het geld daarvoor apart liggen.
Als je al jaren achtereen ongeveer hetzelfde per jaar kwijt bent bij een tandarts sta je wel even raar te kijken als een nieuwe tandarts van alles en nog wat wil.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:47

nuscaniels schreef:
Amber_anne schreef:
Ik lees heel veel onkunde over de tandarts. Jammer dat jullie het zo ervaren, de tandarts/assistente/mondhygiënist zijn eigenlijk altijd bereid uit te leggen welke behandeling waarvoor dient

Er zullen er ongetwijfeld zijn die dat doen, de mijne deed het ook maar wel pas toen ik daar al in de stoel lag en ik stomverbaasd vroeg wat er allemaal ging gebeuren.
Heel fijn ook dat ze van alles en nog wat willen maar ik wil dan ook graag het complete financiële plaatje horen zodat ik weet wat ik wanneer kan laten doen en wat mij dat extra gaat kosten.
Heel leuk dat ze oude vullingen willen repareren e.d. maar zo een uitgebreide tandartsverzekering heb ik niet nog het geld daarvoor apart liggen.
Als je al jaren achtereen ongeveer hetzelfde per jaar kwijt bent bij een tandarts sta je wel even raar te kijken als een nieuwe tandarts van alles en nog wat wil.

Behandelen zonder uitleg vind ik persoonlijk heel kwalijk. Meestal komen patiënten voor een controle daaruit blijkt welke behandelingen moeten plaatsvinden. Deze worden dan aan de patiënt verteld en daar wordt een afspraak voor ingepland. Indien de patiënt dit vraagt kan er een begroting worden gemaakt met daarbij de kosten die de patiënt buiten de verzekering moet betalen.

Wel moet ik zeggen dat veel patiënten vergeten wat er besproken is. Hierdoor komen ze voor de behandeling maar weten niet meer precies waarvoor, dan schrikken ze soms ook van de kosten. Bijvoorbeeld dat de patiënt alleen het woord gat heeft onthouden en denkt dat het om een vulling gaat terwijl het om een wortelkanaalbehandeling gaat

dromertje2

Re: Afspraak met tandarts, mondhygieniste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 06:17

Hier word alles door de tandarts gedaan, zou het niet andzrs willen. Juist nog een groot onderhoud gehad verspreid over verschillende afspraken, tandsteen verwijderen, gaatje vullen en tand getrokken.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:35

Ik moet inderdaad eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet wat die allemaal voorstelde maar het waren dan ook iets van 8 verschillende dingen die even heel snel in een paar minuten tijd werden verteld met daarbij gelijk het willen vastleggen van de afspraken.
O.a. tandsteen, trekken 2 kiezen (wat daar dan voor op de plaats moet komen werd dan weer niet verteld), noodvulling vervangen, oude vullingen vervangen, daarnaast heb ik een raar stukje tand of wortel wat boven een kies uitsteekt en wat ze willen verwijderen terwijl geen ene tandarts daar het ooit eerder heeft gezien of een exact idee heeft wat het is. En dan nog meer wat ik dus al weer vergeten ben.

Op mijn vraag over meer uitleg en de kosten en het feit dat mijn vorige tandarts daar nooit wat over heeft gezegd dus waarom moest dit allemaal nu werd ik aangekeken waarom ik zo moeilijk deed.

Denk dat ik beter op zoek kan naar een ander hier. Ben al geen held en voel me bij deze ook niet prettig.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:30

Dan zou ik inderdaad een andere tandarts zoeken. Een tandarts moet ook begrijpen dat als je van een andere praktijk af komt en daar nooit wat hebt dat het vreemd is dat er opeens zoveel behandelingen uitgevoerd moeten worden.

Ik ben ook bij een tandarts weggegaan omdat hij te commercieel werd, er werd ongewenst tanden poets advies gegeven wat vervolgens gedeclareerd werd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:55

Die pocketmeting is je reinste onzin. Ik vertel van tevoren al waar mijn tandvlees is ontstoken. Ik heb altijd 1 bepaalde plek die daar gevoelig voor is namelijk. En dan gaan ze er vervolgens tegenaan duwen met dat schrapertje en roepen:"oh het bloedt wel heel erg!". Wat had ik je net verteld, dat het daar ontstoken is. _O-
Ik wil zodra ik van huisadres ben gewisseld inderdaad ook naar een andere tandarts. Puur om bovenstaande vind ik het bij mijn huidige niet prettig meer. Ze doen nooit iets zonder te overleggen, maar dat gepor in mijn tandvlees terwijl ik ze van te voren precies aan geef waar het ontstoken is, mag van mij stoppen. Ik heb de vorige keer ook een uur gezeten wegens veel tandsteen en moet nu in juni weer. Ik ging maar eens per jaar, maar ze hadden er kennelijk afgelopen jaren een prutser van een mondhygiëniste zitten die haar werk niet goed deed, waardoor ik heel veel tandsteen had. Ik vind de tandarts niet zo leuk, vandaar de beslissing eigenlijk maar eens per jaar te gaan.